صفحه 1:
كارشناس آموزش سلامت
معاونت بهداشتي- دانشكاه علوم ينشكي شيراز
مرداد OO
صفحه 2:
Ree ۰ ORO REED ZTE (OR
ا Po) e | Sene
فارس شناسائی می شود
“ عمده سرطانها به زمانى حدود ٠١ سال براى استقرارشان زمان
PTS Caren perp peecares RU Per KUEN EY
نب eo
۲ کنترل سرطان صرفا تشخیص و درمان موثر آن نیست بلکه
اجزاء بسيارى دريك برنامه كنترل سرطان وجود دارد
صفحه 3:
2
4 4
اجزاء یک برنامه کنترل سیطان . ca
تحقیقات پایه اي: در خصوص عوامل ایجاد کننده سرطان» راههاي موثر
كنترل اين عوامل خطر و روند بروز بيماري
پيشگيري از سرطان
ابيدميولوزي سرطان
اردان
epee eS eee eS ee SS
تسهیلات جهت غربالگري افراد با ريسك بالاي ابتلا
تشخیص زود هنگام
درمان موثر
برنامه هاي بازتواني يس از درمان
صفحه 4:
لايك برنامه كامل كنترل سررطان بسيار يرهزينه است ولي
OS me me rer ا Deve te
۳
صفحه 5:
eal 05 5 55 5
i PL) el ed ol Pelee?)
۰
ا 0 ل
1 ى. به معني كاهش عوامل خطر زا در بروز سرطانهاي مختلف
آموزش. به معني فراهم نمودن و ارائه اطلاعات لازم براي عامه و
خواص جهت شناساندن عوامل خطر زا وازاههاي مقابل و 0000|
از برد بر شناساندن راههاي تشخیص زودهنگام و غربالگري
و راههاي دران موثر و بازتواني يس از درمان
تا شامل تدوین دستورالعملهاي استاندارد در خصوص
غربالكري كروههاي در معرض خطر و فراهم كردن امكانات لازم و
در دسترس قراردادن اين امكانات جهت تمامي افراد جامعه در معرض
خطر
درهان: شامل فراهم كردن و در دسترس قرار دادن امكانات درماني اعم
از بيمارستان »تجهيزات و داروها و يزشكان و يرسنل مورد نياز
صفحه 6:
۳-0
و درمان نیازمند حمايتهاي
اقتصاد بهداشت و درريما,
حصوص ۰۱۰ دعر
تشخیص, خربالگري و درمان فراهم شود.
صفحه 7:
ae ۳95 2
آموزش به جه كسانى؟ -
ot ا ا 8 saeco
- عموم مردم
- كروه هدف([115 121012) مباحث آموزش شامل:
- ملاحظات در شيوه زندكي سالم بخصوص رزيم غذائي سالم
9 0۳
- عوامل خطر زا در ایجاد سرطان
- علائم زودرس سرطان
صفحه 8:
آموزش به جه كسانى؟ -
fe ee OL ic
- در جهت ايجاد جديت و اشتياق آنها در كنترل سريطان
BOSE Sie el ey Tey erp es
خطر در خصوص عوامل خطر زاي سرطان زاو اقدامات
بيشكيرانه
- ارجاع فراد در معرض خطر به متخصصين ازجمله
متخصصين تغذيه و مجريان برنامه كنتريل دخانيات بسته به مورد
ل ل 0 زندكي سالم و عوامل
خطرزاي سرطان و برنامه هاي فعال پيشگيري و غربالگري
صفحه 9:
ی
آموزش به جه كسانى؟ -
3- سیاستمدار آن و برنامه ریزان جامعه
“0- سازمانها و اركانهاى همكار و مرتبط
ويژگي مهم برنامه هاي آموزشي در كنترل سرطان
دامنه دارو مداوم بودن آنها است كه الزامي نيز مي
باشد.
صفحه 10:
آموزش در خصوص جه موضوعاتى؟ ٠
لا
۲ آموزش علائم زورس سرطان
*. آموزش در خصوص برنامه هاى غربالكرى و امكانات
TC OSC ed kan ere Seat
۴ آموزش این مطلب که تشخیص زود هنگام و درمان
مناسب می تواند زندگی طولانی بدون سرطان را با
حداقل معل.ليت به همراه داشته باشد.
صفحه 11:
4 me
- ؟ىئاهشور آموزش به جه
اي مس
لد
رادیو » تلوزیون » سینما ۴
رسانه هاي چاپي(مجله ۰ روزنامه» كتابهاي درسي و داستاني) ۷
.... بیلبورد؛ پلاکارد و ۴
atl aalt ل
(eS re Pes ree DS Penne WEE oes ENING
ارسال رسانه هاي آموزشي از طریق پست و یا اینترن ۴
سايتهاي اينترنتي ۲
” استقرار تلفن اطلاعاتي رايكان
” تماس تلفني با ذي نفعان و كّروه هدف
۴ ملاقاتهاي خانه به خانه و فرد به فرد
صفحه 12:
آموزش در جه مكانهاى؟ .-
ار
۴ مكانهاي عمومي
۴ ادارات دولتي
۲ مراکز بهداشتي و درماني
”7 محل اقامت موقت و جمعي افراد كم درآمد
۲ فروشگاههاي
مسا
ا 000
صفحه 13:
>> >>
<<
آمو شی مناسب
ee ae
بر رفتارهائي كه خطر سرطان زادي را كاهش مي دهند تمركز يابد
۱
از آموزشهائي كه سعي در القاء تدريجي بيم و هراس دارند استفاده نشود
برنامه آموزشي مداخله اي كنترل سرطان جزثي از برنامه هاي يايدار سيستم
بهداشتي و درماني باشد
۱ hig) AVES) ee Ger eal DE Ng TE Ee Te Ee SECS
در برنامه مسائل فرهنگي -نژادي و اجتماعي اقتصادي گروه هدف گاملا مورد
توجه قرار گرفته باشد
نرمهاي جامعه مورد توجه قرار كرفته باشد
0 ا Cee Be CPC TE TED ACE
حاصل شود
Bere eee eS Bie he ee he eres ees)
مورد توجه باشد
صفحه 14:
ك0
0000 ل 2 ا تا RG
تهیه شده:
هرچه تعداد حواس درگیر در انتقال مفاهیم بیشتر باشد -
يادگيري بیشتر است
۷۵/2 حس بيناني
P(e Nene Tero
ee) mers
09 حس چشائي و حس بويائي هرکدام
صفحه 15:
لي ۱۳
مناسب هه
هم خواني آن رسانه با هدف و محتواي آموزشي(عيني
6
. توانائي آن روش در انتقال بيام مورد نظر
. انطباق با ويژگيهاي مخاطبان يعني نيازهاي آنها علاقه
آنها و توانائي آنها در درك مطالب
صفحه 16:
y STO Pere اس
OS ee Be aT ES) tT ee
ل“ رسانه هاي جابي (جزوه؛ كتاب» نشريه؛ داستان» نمايش
(ae)
سخنراني
” نمودارهاء فلو جارت؛ يوست
” نوارهاي شنيدارييء نوارهاي ويدئو
۲ گزارش مورد(1۲ 1۳۳01 0۸9۲)
صفحه 17:
y STO Pere اس
ب- روشهاى مورد استفاده جعت آموزش به منظور افزايش
مهارت فراكير
۲ روشهاي توضيحي
” نمايش عملي
۲ ايفاي نقش
۴ نوارهاي شنيداري و تصويري
۳
صفحه 18:
همخوانی با اهداف و محتوی لد
eee re ee لا
نگرش و ارزشها در فراگیر
|
” بازديد از فيلدو كردشهاي علمي
” ايفاي نقش
۴ مطالعات موردي
OTe wea ۱
PPS Yr ns
صفحه 19:
انواع رسانه های اموزشی للم
۱
تصوير)
۴ 2- ديراي شفاف( اسلاید» فیلم استریپ)
V 3- ا ا 2 60م
” 4- شنيداري(راديو » نوار ضبط)
ا ل 2000م
Ce eae re ل
صفحه 20:
CS ere مت
۱ LN ee ROS Pesce
۱۳ ey
صفحه 21:
اه ار ابا
CRON sy NOB CORT)
Ore
1
0
صفحه 22:
۳
—
۴ مطابق با گروه هدف طراحي شده باشد
۳
TOT eee CTOs كت
۴ خواندن آن آسان باشد(از حروف سایز بزرگ » بدون کج و
Sek ste ST) 0 كم
(Coreen cre)
۷ به زبان ساده نوشته شده باشد
۳۳ ES tie rent igs Gare
کسب اطلاعات بیشتر داشته باشد.
صفحه 23:
۱ i cee ae
و عملي در رابطه با سلامت
۱ RCL NES
ريسانه هاي جايي نمي توانند به تنهائي ارتباط لاز ”
برقرار كنند بنابراين ارتباطات كلامي ميز بايد مد
باشد
صفحه 24:
PP OW BL I Ss Glo gad
ein صما ار رو a اا aa
ل طارص ايم نظر داشت
” از كلمات محاوره اي كه بيشتر قابل فهم است استفاده شود
Er rE ار
۳ NBR
۴ هر زمان که ممکن است خلاصه اي از مطالب گفته شده تکرار
شود
۴ از عبارت "فهمیدید" استفده نشود
” از زبان حركات بدن به درستي استفاده شود
صفحه 25:
ead
Pager re rer) C2) Cree] PLC)
Be سس
افراد سيگاري هرچه سریعتر سیگار کشیدن را ترك کنند
| aes)
افراد سيگاري به سمت امتحان سیگار کشیدن نروند
اس(
۳۳
مصرف سبزى و ميوه تازه بيش از بيش در رزيم روزانه
قرار گیرد.
۱
PY CC a at) ee) SL ee)
صفحه 26:
od
Set ار
0 eevee eee ge ee)
۱ res Bye Be ey ree
BC بي ب يي
پنج روش محافظت در برابر نور آفتاب
- جستجوي سايه و خودداري از رفتن به آفتاب در بين ساعات 000
ا re
- يوشيدن لباسهاي محافظ
- استفاده از كلاه با لبه عريض و كامل
- استفاده از عينك آفتابي مرغوب
- استفاده از ضد آفتاب با 5[21 حداقل (0)© نيم ساعت قبل از رفتن به
آفتاب و تكرار آن هر © ساعت
صفحه 27:
AD
a
دوری از مواد سر طافز ا( بنزن» خروجي خودروها»سسه
هيدروكربنهاي آروماتيك؛ آزبست و..)
مر اجعه به پزشک در صورت وجود زخمی که خوب نمی شود با
وجود خال که آندازه با رنگش تفییر کرده با بطور فیر طبیعی
خونر یزی دارد
مراجعه به پزشک در صورت وجود مشکل پایدار (سرفه
ENE WCE RAE ۱
وزن بايدار)
صفحه 28:
بيه
له
0
Bo
جيم عدم
ل ل سس
دستور العمل
ا ۳
0
مطل کردن -. ۳ ۲
ا ا 0
ا ۳
پیامها باید با فرهنگ افراد تنظیم شوند و استفاده از تمثیلها »
Gri gay AGU) joer carrer