صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرّحِيم
iil
موضوع پروژه:
استراتژی توسعه شهری
:
نهیه کننده:
على سعادتی
پاییز ۱۳۹۸
صفحه 2:
استراتژی توسعه شهری
City Development Strategy
(CDS)
صفحه 3:
*طرح استراتژی توسعه شهری (125/)) فرایند 8
digi چشم انداز بلند مدت از آیندة شهر است که
براساس ot برنامههای اجرایی me | Action)"
0 کوتاه مدت تهیه ميشود. 2
*طرحهای استراتژی توسعة شهری بر تقویت رشد
اقتصادی شهر تاکید داشته درعین حال به جوانب ۰
زیست محیطی, ساختار شهری» زیرساختها,
كاهش فقر و مالية شهرى نيز مييردازند. 2
صفحه 4:
صفحه 5:
تمرکز برروی پيامدها و مهم تر از آن, بر روی
دارايىها و متايع
اتأبيد و بشتيباتى از مميزى بموسيله مشاوره كسترده
da ۱ مراع يرول عت طبايات متكي
کت
تدوين چشم انداز بر اساس برناهریزی استراتژیک و |
دورههای کوتاهمدت و پلندمدت ۱
.منبع: لوانی. مهدی (۱۳۷۴). «مدیریت عمومی». تهران: نشرنی
صفحه 6:
استراتژی توسعه شهری برنامة اقدامی است برای رشد متوازن
شهر که از طریق مشارکت عمومی برای بهبود کیفیت زندگی
برای همه شهروندان تهیه شده و تداوم مییابد.
اهداف
تدوین
افزایشر
خدمات
مشود
3 (Vi *
صفحه 7:
استراتژی توسعه شهری بر فرآیند تغییر تقویت I
پویایی اقتصادی و فرصتها متمرکز بوده و
استراتژیهای منعطفی را برای پاسخگویی به
واقعیتهای اقتصادی در شرایط رقابتی بکار
میگیرد.
استراتژی توسعه شهری به ظرفیت سازی
بهرهوران برای مدیریت موثرتر و کارآمدتر شهر 5
کمک کرده و جذب سرمایهها برای بیبود | رس
شرایط اقتصادی شهر را تشویق میکند.
صفحه 8:
:CDS Sal
هر طرح 125/) اهداف خاصی را دنبال می کند. اما
در اغلب موارد اهداف )که باید در تمامی
مراحل تهیه و اجراء آن مد نظر باشند موارد زیر را
شامل می شوند :
.١ دستیابی به رشد اقتصادی و اشتغال فزاینده
۲ کاهش فقر و تداوم آن 5
ار
يافته
صفحه 9:
۴ :CDS Jeol
طرحهای 125) براساس اصول چهارگانه زیر که
i نشانگر "پایداری شهرها" هستند. بنیان نهاده
شدهاند:
* قابلیت زندگی (Livability) 7
*رقابت پذیری (۵۳2061111۷7686055))
*بانکپذیری (1010117عظ) 5
*مدیریت و حاکمیت خوب شهری(000)
= Urban Management and
5 (Governance
صفحه 10:
(Livability) joy قابل زندگی *
صفحه 11:
I (Competitiveness) .¢ 5. رقابت *
- شهرهای رقابتبی شهرهایی هستند که اقتصاد قوی با
رشد اشتغال, در آمد و سرمایه گذاری همه جانبه دارند. i
- لازمه توسعه کارآمد شهری فراهم آوردن شرلیط مناسب ۳
برای افزایش بهره وری افراد و مؤسسات است.
- در شهرهای رقابتی, تولید. سرمایه گذاری. اشتغال و
تجارت به شکل پویا و در ارتباط با فرصت های بازار شکل =
می گيرند.
صفحه 12:
بانى يذيرى (Bankability)
* شهر نك يذير شهرهائى هستند كه داراى
شهری کار آمد در استفاده از منلبع در
ای خود هستند.
صفحه 13:
مدیریت و حاکمیت خوب شهری
حكمزوايى راهكازها؛ فرايندها و تهادهاتى را شافل
ميشود كه از طريق آنها شهروندان و كروهها بتوانند به
منافع و حقوق قانونى و نيز انجام تعهدات خود دست
يابند. =
(Accountability) (20 (1 Glo -
(Transparency) cs -
عناصر حکمروائی خوب شهری عبارتند از: i
- اصل ,8 (Contestability) =
صفحه 14:
I CDS Jel pcke
اجزاء 0105) با توجه به شرایط و ویژگیهای هر شهر اغلب
تغییر مییابد. لیکن. ۳ عنصر اصلی آن عبارتند از:
۱. سازماندهی و ارزیابی
"ايجاد تشكيلات سازمانى لازم براى فرايند 01(5) و
ارزيابى وضعيت شهر (وضع موجود)
". جشمانداز و استراتزى
*تنظیم چ چشمانداز بلندمدت و تعیین استراتژیها
۳ اجراء و نظارت (پایش)
*اجراء برنامة os avoly (Action Plan) Joc
فرآيند 0105) و نظارت برآن» مرور بر استراتزيها.
صفحه 15:
سازماندهی فرایند I CDS
leg CDS کف رلیند خطین یسنک ه با
ارزیابییضع موجود شروع شده و به لجراء ۳9٩
ختسمشود. در لغلموارد فرلیند هاى5 (1) | MB
تكرايكو يا فرلیندهایموازیهستند.
مراحل مشخص 01(5) بيشتر به شرايط و
۱
ویژگیهای هر شهر بستگی دارد. ۳۳
=
صفحه 16:
مشارکت و مشورت با دست اندر کاران و بهره وران ۴
(Stakeholders)
بهره وران» علاوه بر مسئولین نهادهاي محلي. همة i
افراد (رهبران سياسيء کارآفرینان و شهروندان)
گروهها (اتحاديههاي تجاري و محلّي). از گروههاي
ذینفع تا عموم مردم (شامل فقراي شهري و
سازمانهاي آنها) را شامل میشود که همه آنها از
نتيجة CDS بهرهمند خواهند شد.
صفحه 17:
تدوین برنامة مشارکت دستاندر کاران شامل:
بحث لزوم مشارکت. شناسایی و تحلیل بهره وران. نحوة
مشارکت آنهاء روشها و ابزارهای مشارکت با استفاده از
تجربة دیگر کشورها) و چگونگی استفاده از نتایج مشورت
و مشارکت با بهره وران برای بهبود فرایند برنامهریزی و
اجرای طرحها.
صفحه 18:
تسهیل مشارکت از طریق برگزاري کار گاهها
(Workshops)
معمولا در طي مراحل تهية 5() کارگاههايي به منظور
مشورت و تبادل نظر با دستاندر کاران و بهرهوران برگزار 1
صفحه 19:
در طی مراحل تهية 1(5) معمولا سه کارگاه به منظور مشورت و
تبادل نظر با بهرهوران برگزار ميشود.
هدف از برگزاری کارگاه اوّل
دریافت نظرات و پيشنهادات بهرهوران و دستاندر کاران در مورد
مسائل و مشکلات و استراتژیها و طرحهای موجود است.
هدف از برگزاری کارگاه دوم
بررسی و تدوین چشمانداز راهبردی شهر واستراتژیهای پیشنهادی
برای دستیابی به چشمانداز راهبردی شهر.
هدف از برگزاری کارگاه سوم
ارایه یافتههای نهایی 5مآم)و دریافت نظرات بهرهوران و
دستاند رکاران است.
صفحه 20:
تدوین چشمانداز راهبردی شهر
(City Strategic Vision)
چشمانداز راهبردی شهر عمدتاً بلندمدت (۱۰-۲۰ ساله)؛
چالشپذیر ولی واقعبینانه بوده . جنبههای رقابتی شهر را
در نظر گرفته, به آسانی قابل درک بوده و دربرگيرندة
نقش همة بهره وران و دستاندرکاران (و نه تنها نهاد های
محلی ذیربط) است:
صفحه 21:
مشخص کردن فرایند اجراء و نظارت بر اجراء(پایش)
Tb Sly cul CDS pole فرایند اجراء از مهمترین
بنابراین برای فرایند اجراء باید تشکیل یک گروه
مسئول اجراء" داد.
صفحه 22:
فرایند نظارت بر اجراء (Monitoring) ۴
و همزمان با اجراء نظارت بر i
ا هت نظارتی خوب 0
صفحه 23:
ویژگیهای یک مکانیزم نظارتی خوب:
اهداف نظارت باید مشخص و روشن بوده و قابل
اندازهگیری باشد.
5
8 7 6 ۱
صفحه 24:
در مکانیزم نظارتى بايد مشخص شود كه جه كسى جه
کاری را نظارت میکند. چگونه این نظارت انجام میشود و
برای چه هدفی؟
اثرات نتایج طرح و موثر بودن تهب نیز مورد نظارت
قرا ركيرد.
صفحه 25:
آموزش و ظرفیتسازی
صفحه 26:
A فراهم آوردن مقدمات طرح
(Preparation)
0 شناسایی شرکتکنندگان در فرایند 15) و تعیین
اعضاء گروه آن
تعريف اهداف برنامه و نتايج مورد انتظار 0105©
۲ شناسایی بهره وران و تعیین مسئولیتها
0 ايجاد نظام مديريتى و كزارشدهى 00105
0 تشكيل كميتة راهبرى(11116 5166
(Committee
0 آماده کردن برنامه کار
| 9 ۱
صفحه 27:
8 تحلیل 9۵۵157516لان در کجا قرارداریم) I
* جمعآوری دادهها و اطلاعات برای تهية نیمرخ شهر
(City Profile)
* تهیه گزارشات موضوعی و یا site
توسعة اقتصاد محلى ((1:11)
* كاهش فقر. مسكن و شمول اجتماعى
# شرایط زیست محيطى و محدوديتهاى جغرافيايى
* يوشش زيرساختهاء حمل و نقل شهرى و اراية خدمات
صفحه 28:
لامدیریت و حکمروایی شهری I
امالیه شهری و منابع مالی i
اتعریف انتظارات (اهداف» پیش بینیها و =
شکافها) ۳
تهیه گزارش وضع موجود شهر با شناسایی
مشکلات اصلی
شناسایی نقاط فوت. ضعف. فرصتها و تهدیدها وس
(61۷۷۵۵1) برای شهر
صفحه 29:
I استراتژی (کجا باید برویم) elas C
(Strategy Formulation)
8 تدوین چشمانداز (افق ۱۰-۲۰ ساله)
* تدوین استراتژیهای مختلف برای دستیابی به اهداف
مندرج در چشمانداز
# ارزیابی استراتژیها و انتخاب استراتژیهای ارجح
Sy cl» Action Plans) otladl ib, ays ©
از استراتژیهای منتخب و شناسایی پروژههای اصلی
۶ تهية گزارش استراتژی توسعه شهر (CDS)
صفحه 30:
D اجراء نظارت بر اجراء و بازخورد
* ایجاد نظام و مکانیزمهایی برای اجراء
* تشکیل کمیتههایی برای اجراء 0128
* ایجاد نظام ارزیابی دستیابی به چشمانداز و استراتژیها
* طراحى نظام يايش oles hj)! 9 Monitoring)
دستیابی به چشمانداز و اهداف
* اهداف پایش
* استراتژیهای پایش
* پایش اجراء 05
* تعریف مکانیزمهای بازخورد (۳۴660۳6016)
صفحه 31:
منابع:
۱ تاجیک. سمیه. صداقتی. عاطفه. "ستراتژی توسعه شهری(1(5)) ۳
گامی به سوی دست یابی به توسعه پایدار شهری. مطالعه موردی:
نوشهر*
oF حسين زاده دليرء كريم. صدر موسوىء مير ستار. حيدرى جيانه؛ رحيم.
رَضَا طبعسيده خديجه: هدر امد sae a Sag) po استراتزق توسعه
شهرى(0105)) در فرايند برنامه ريزى شهرى با تأكيد بر جالش هاى
فراروی طرح های جامع در ایران». دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر.
فصلنامه علمی-پژوهشی فضای جغرافیایی. سال یازدهم. شماره ۳۶
زمستان ۱۳۹۰ صفحات ۱۷۳-۲۱۰.
۳ حاتمی نژاده حسین. فرجی ملایی؛ امين. «مکان سنجی اجرای طرح
های توسعه شهری(21(5)) در ایران». مطالعات و پژوهش های شهری سس
و منطقه ای سال دوم. شماره هشتم. بهار ۰۱۳۹۰ صفحات ۵۵-۷۶
صفحه 32:
