تعداد اسلایدهای پاورپوینت : ۳۲ اسلاید جهت نمایش تمام متون بصورت صحیح حتما اسلاید شو گردد

علی

صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرّحِيم iil ‏موضوع پروژه:‎ ‏استراتژی توسعه شهری‎ : نهیه کننده: على سعادتی پاییز ۱۳۹۸

صفحه 2:
استراتژی توسعه شهری ‎City Development Strategy‏ (CDS)

صفحه 3:
*طرح استراتژی توسعه شهری (125/)) فرایند 8 ‎digi‏ چشم انداز بلند مدت از آیندة شهر است که براساس ‎ot‏ برنامههای اجرایی ‎me | Action)"‏ 0 کوتاه مدت تهیه ميشود. 2 *طرحهای استراتژی توسعة شهری بر تقویت رشد اقتصادی شهر تاکید داشته درعین حال به جوانب ۰ زیست محیطی, ساختار شهری» زیرساختها, كاهش فقر و مالية شهرى نيز مييردازند. 2

صفحه 4:

صفحه 5:
تمرکز برروی پيامدها و مهم تر از آن, بر روی دارايىها و متايع اتأبيد و بشتيباتى از مميزى بموسيله مشاوره كسترده ‎da ۱‏ مراع يرول عت طبايات متكي کت تدوين چشم انداز بر اساس برناه‌ریزی استراتژیک و | دوره‌های کوتاه‌مدت و پلندمدت ۱ .منبع: لوانی. مهدی (۱۳۷۴). «مدیریت عمومی». تهران: نشرنی

صفحه 6:
استراتژی توسعه شهری برنامة اقدامی است برای رشد متوازن شهر که از طریق مشارکت عمومی برای بهبود کیفیت زندگی برای همه شهروندان تهیه شده و تداوم مییابد. اهداف تدوین افزایشر خدمات مشود 3 (Vi *

صفحه 7:
استراتژی توسعه شهری بر فرآیند تغییر تقویت ‎I‏ ‏پویایی اقتصادی و فرصتها متمرکز بوده و استراتژیهای منعطفی را برای پاسخگویی به واقعیتهای اقتصادی در شرایط رقابتی بکار میگیرد. استراتژی توسعه شهری به ظرفیت سازی بهرهوران برای مدیریت موثرتر و کارآمدتر شهر 5 کمک کرده و جذب سرمایهها برای بیبود | رس شرایط اقتصادی شهر را تشویق میکند.

صفحه 8:
:CDS Sal ‏هر طرح 125/) اهداف خاصی را دنبال می کند. اما‎ ‏در اغلب موارد اهداف )که باید در تمامی‎ ‏مراحل تهیه و اجراء آن مد نظر باشند موارد زیر را‎ شامل می شوند : ‎.١‏ دستیابی به رشد اقتصادی و اشتغال فزاینده ۲ کاهش فقر و تداوم آن 5 ار يافته

صفحه 9:
۴ :CDS Jeol ‏طرحهای 125) براساس اصول چهارگانه زیر که‎ i ‏نشانگر "پایداری شهرها" هستند. بنیان نهاده‎ شدهاند: * قابلیت زندگی ‎(Livability)‏ 7 *رقابت پذیری (۵۳2061111۷7686055)) *بانکپذیری (1010117عظ) 5 *مدیریت و حاکمیت خوب شهری(000) = Urban Management and 5 (Governance

صفحه 10:
(Livability) joy ‏قابل زندگی‎ *

صفحه 11:
I (Competitiveness) .¢ 5. ‏رقابت‎ * - شهرهای رقابتبی شهرهایی هستند که اقتصاد قوی با رشد اشتغال, در آمد و سرمایه گذاری همه جانبه دارند. ‎i‏ - لازمه توسعه کارآمد شهری فراهم آوردن شرلیط مناسب ۳ برای افزایش بهره وری افراد و مؤسسات است. - در شهرهای رقابتی, تولید. سرمایه گذاری. اشتغال و تجارت به شکل پویا و در ارتباط با فرصت های بازار شکل = می گيرند.

صفحه 12:
بانى يذيرى ‎(Bankability)‏ * شهر نك يذير شهرهائى هستند كه داراى شهری کار آمد در استفاده از منلبع در ای خود هستند.

صفحه 13:
مدیریت و حاکمیت خوب شهری حكمزوايى راهكازها؛ فرايندها و تهادهاتى را شافل ميشود كه از طريق آنها شهروندان و كروهها بتوانند به منافع و حقوق قانونى و نيز انجام تعهدات خود دست يابند. = (Accountability) (20 (1 Glo - (Transparency) cs - عناصر حکمروائی خوب شهری عبارتند از: ‎i‏ ‏- اصل ,8 ‎(Contestability)‏ =

صفحه 14:
I CDS Jel pcke اجزاء 0105) با توجه به شرایط و ویژگیهای هر شهر اغلب تغییر مییابد. لیکن. ۳ عنصر اصلی آن عبارتند از: ۱. سازماندهی و ارزیابی "ايجاد تشكيلات سازمانى لازم براى فرايند 01(5) و ارزيابى وضعيت شهر (وضع موجود) ". جشمانداز و استراتزى *تنظیم چ چشمانداز بلندمدت و تعیین استراتژیها ۳ اجراء و نظارت (پایش) *اجراء برنامة ‎os avoly (Action Plan) Joc‏ فرآيند 0105) و نظارت برآن» مرور بر استراتزيها.

صفحه 15:
سازماندهی فرایند ‎I CDS‏ ‎leg CDS‏ کف رلیند خطین یسنک ه با ارزیابی‌یضع موجود شروع شده و به لجراء ‎۳9٩‏ ‏ختسم‌شود. در لغلموارد فرلیند هاى5 (1) | ‎MB‏ ‏تكرايكو يا فرلیندهای‌موازی‌هستند. مراحل مشخص 01(5) بيشتر به شرايط و ۱ ویژگیهای هر شهر بستگی دارد. ۳۳ =

صفحه 16:
مشارکت و مشورت با دست اندر کاران و بهره وران ۴ ‎(Stakeholders)‏ ‏بهره وران» علاوه بر مسئولین نهادهاي محلي. همة ‎i‏ ‏افراد (رهبران سياسيء کارآفرینان و شهروندان) گروهها (اتحاديههاي تجاري و محلّي). از گروههاي ذینفع تا عموم مردم (شامل فقراي شهري و سازمانهاي آنها) را شامل میشود که همه آنها از نتيجة ‎CDS‏ بهرهمند خواهند شد.

صفحه 17:
تدوین برنامة مشارکت دستاندر کاران شامل: بحث لزوم مشارکت. شناسایی و تحلیل بهره وران. نحوة مشارکت آنهاء روشها و ابزارهای مشارکت با استفاده از تجربة دیگر کشورها) و چگونگی استفاده از نتایج مشورت و مشارکت با بهره وران برای بهبود فرایند برنامهریزی و اجرای طرحها.

صفحه 18:
تسهیل مشارکت از طریق برگزاري کار گاهها ‎(Workshops)‏ معمولا در طي مراحل تهية 5() کارگاههايي به منظور مشورت و تبادل نظر با دستاندر کاران و بهرهوران برگزار 1

صفحه 19:
در طی مراحل تهية 1(5) معمولا سه کارگاه به منظور مشورت و تبادل نظر با بهرهوران برگزار ميشود. هدف از برگزاری کارگاه اوّل دریافت نظرات و پيشنهادات بهرهوران و دستاندر کاران در مورد مسائل و مشکلات و استراتژیها و طرحهای موجود است. هدف از برگزاری کارگاه دوم بررسی و تدوین چشمانداز راهبردی شهر واستراتژیهای پیشنهادی برای دستیابی به چشمانداز راهبردی شهر. هدف از برگزاری کارگاه سوم ارایه یافتههای نهایی 5مآم)و دریافت نظرات بهرهوران و دستاند رکاران است.

صفحه 20:
تدوین چشمانداز راهبردی شهر ‎(City Strategic Vision)‏ چشمانداز راهبردی شهر عمدتاً بلندمدت (۱۰-۲۰ ساله)؛ چالشپذیر ولی واقعبینانه بوده . جنبههای رقابتی شهر را در نظر گرفته, به آسانی قابل درک بوده و دربرگيرندة نقش همة بهره وران و دستاندرکاران (و نه تنها نهاد های محلی ذیربط) است:

صفحه 21:
مشخص کردن فرایند اجراء و نظارت بر اجراء(پایش) Tb Sly cul CDS pole ‏فرایند اجراء از مهمترین‎ بنابراین برای فرایند اجراء باید تشکیل یک گروه مسئول اجراء" داد.

صفحه 22:
فرایند نظارت بر اجراء ‎(Monitoring)‏ ۴ و همزمان با اجراء نظارت بر ‎i‏ ‏ا هت نظارتی خوب 0

صفحه 23:
ویژگیهای یک مکانیزم نظارتی خوب: اهداف نظارت باید مشخص و روشن بوده و قابل اندازهگیری باشد. 5 8 7 6 ۱

صفحه 24:
در مکانیزم نظارتى بايد مشخص شود كه جه كسى جه کاری را نظارت میکند. چگونه این نظارت انجام میشود و برای چه هدفی؟ اثرات نتایج طرح و موثر بودن تهب نیز مورد نظارت قرا ركيرد.

صفحه 25:
آموزش و ظرفیتسازی

صفحه 26:
‎A‏ فراهم آوردن مقدمات طرح ‎(Preparation)‏ ‏0 شناسایی شرکتکنندگان در فرایند 15) و تعیین اعضاء گروه آن ‏تعريف اهداف برنامه و نتايج مورد انتظار 0105© ‏۲ شناسایی بهره وران و تعیین مسئولیتها ‏0 ايجاد نظام مديريتى و كزارشدهى 00105 ‏0 تشكيل كميتة راهبرى(11116 5166 ‎(Committee‏ ‏0 آماده کردن برنامه کار ‎| 9 ۱ ‎

صفحه 27:
8 تحلیل 9۵۵157516لان در کجا قرارداریم) ‎I‏ * جمعآوری دادهها و اطلاعات برای تهية نیمرخ شهر ‎(City Profile)‏ * تهیه گزارشات موضوعی و یا ‎site‏ توسعة اقتصاد محلى ((1:11) * كاهش فقر. مسكن و شمول اجتماعى # شرایط زیست محيطى و محدوديتهاى جغرافيايى * يوشش زيرساختهاء حمل و نقل شهرى و اراية خدمات

صفحه 28:
لامدیریت و حکمروایی شهری ‎I‏ ‏امالیه شهری و منابع مالی ‎i‏ ‏اتعریف انتظارات (اهداف» پیش بینیها و = شکافها) ۳ تهیه گزارش وضع موجود شهر با شناسایی مشکلات اصلی شناسایی نقاط فوت. ضعف. فرصتها و تهدیدها ‏ وس (61۷۷۵۵1) برای شهر

صفحه 29:
I ‏استراتژی (کجا باید برویم)‎ elas C (Strategy Formulation) 8 تدوین چشمانداز (افق ۱۰-۲۰ ساله) * تدوین استراتژیهای مختلف برای دستیابی به اهداف مندرج در چشمانداز # ارزیابی استراتژیها و انتخاب استراتژیهای ارجح Sy cl» Action Plans) otladl ib, ays © ‏از استراتژیهای منتخب و شناسایی پروژههای اصلی‎ ۶ تهية گزارش استراتژی توسعه شهر ‎(CDS)‏

صفحه 30:
‎D‏ اجراء نظارت بر اجراء و بازخورد ‏* ایجاد نظام و مکانیزمهایی برای اجراء ‏* تشکیل کمیتههایی برای اجراء 0128 ‏* ایجاد نظام ارزیابی دستیابی به چشمانداز و استراتژیها ‏* طراحى نظام يايش ‎oles hj)! 9 Monitoring)‏ دستیابی به چشمانداز و اهداف ‎ ‏* اهداف پایش ‏* استراتژیهای پایش ‏* پایش اجراء 05 ‏* تعریف مکانیزمهای بازخورد (۳۴660۳6016) ‎

صفحه 31:
منابع: ۱ تاجیک. سمیه. صداقتی. عاطفه. "ستراتژی توسعه شهری(1(5)) ۳ گامی به سوی دست یابی به توسعه پایدار شهری. مطالعه موردی: نوشهر* ‎oF‏ حسين زاده دليرء كريم. صدر موسوىء مير ستار. حيدرى جيانه؛ رحيم. رَضَا طبعسيده خديجه: هدر امد ‎sae a Sag) po‏ استراتزق توسعه شهرى(0105)) در فرايند برنامه ريزى شهرى با تأكيد بر جالش هاى فراروی طرح های جامع در ایران». دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر. فصلنامه علمی-پژوهشی فضای جغرافیایی. سال یازدهم. شماره ۳۶ زمستان ۱۳۹۰ صفحات ۱۷۳-۲۱۰. ‎ ‏۳ حاتمی نژاده حسین. فرجی ملایی؛ امين. «مکان سنجی اجرای طرح های توسعه شهری(21(5)) در ایران». مطالعات و پژوهش های شهری سس و منطقه ای سال دوم. شماره هشتم. بهار ۰۱۳۹۰ صفحات ۵۵-۷۶ ‎

صفحه 32:

39,000 تومان