صفحه 1:
استراتژي تکنولوژي ۳98 نام درس:مدیریت استراتژیک استاد:دكتر حجاريان دانشجونروح اله خدارودی

صفحه 2:
تعربف استراتژي تكنولوژي 0 استراتژي تکنولوژي شرکت در يك افق مشخص مسیر هاي توسعه پیشرفت فن آوري و همچنین کسب و بهره برداري از دانش هاي نو را مشخص مي کند ( جعفرنژاد 1378 ). همچنین تکنولوژي مناسب را براي تولید محصول مناسب و با قیمت مناسب را تعیین کرده و مجموعه اي از اهداف و ابزارهاي کنترل را براي رسیدن به آنها را در اختیار سازمان قرار مي دهد ( براون 1998 (

صفحه 3:
استفاده از تکنولوژي و توسعه آن جهت دستيابي به مزاياي رقابتي پایدار در شرکت را استراتژي تكنولوژي گویند. #اكر فرض کنیم همه تكنولوژيهاي دنیا و کشور (چه در دسترس و چه نوظهور)در كاتالوگي معرفي شده اند.استراتژي تکنولوژي شرکت نشان مي دهد که شرکت چه تكنولوژي هايي را از اين کاتالوگ انتخاب و به اصطلاح سفارش داده اسب استراتفی تکنولوفی شر کت چگونگي اين سفا فارش را ‎St Oe cE‏ کند.

صفحه 4:
در برخي صنایع .تكنولوزي توليدي به عامل مسلط در رقابت پذيري تبدیل شده است‌به عناون مقال در صنعت اتومبیل جایگاه ‎US‏ ‏سازمان توسط تكنولوژي تولید و کیفیتهزینه و قابلیت اطمینان @ تولید ناب روشي است که شرکت تویوتا پیشتاز آن است هزینه تولید تراشه هاي سيليكوني بوسیله تكنولوژي تولید که تعیین کننده ماحصل تولید و درصد ضایعات است تعیین می شود. در صورتیکه اقدامات صحیح براي دسترسي به تكنولوژي مناسب برداشته نشود.اجرای برنامه های استراتژيك تقریبا غیر ممکن است.

صفحه 5:
= سوالاتي که استراتژي تکنولوژي به آنها پاسخ مي دهد * _ قابلیتها وصلاحيتهاي تکنولوژيك متمایزکننده مورد نیاز براي ایجاد و حفظ مزیت رقابتی کدامند؟ ‎ *‏ کدام تکنولوژي ها باید براي طراحي وتولید محصول اصلي مورد استفاده قرار گیرد و این تکنولوژیها چگونه باید در محصولات بكار روند؟ ‏* سطح سرمايه كذاري مورد نياز براي توسعه تكنولوزي جقدر بايد باشد؟ ‎

صفحه 6:
تكنولوزي هاي مختلف را بايد به جه نحوي تعيين كرد؟از داخل يا خارج؟ اح تكنولوزي هاي جديد جكونه و جه وقت به بازار معرفي شوند ؟ تكنولوزي و نوآوري جكونه بايد سازماندهي و مديريت كرد؟

صفحه 7:
فرایند مدیریت تكنولوژي شکل ‎GEE BRS AN)‏ مديريت تكنولوزى

صفحه 8:
فرایند مدیریت تکنولوژي فرایند کشف وشتاسايي تكنولوژي مرتبط:شناسايي تکنولوزيهاي که با ماموریت و کاركردهاي تعریف شده بنگاه ارتباط دارند. تكنولوژيهاي مرتبط با بنگاه به سه دسته تقسیم مي شوند: تكنولوزيهاي کوتاه مدت جهت بهبود عملکرد خارجي بنگاه از طربق تصحیح یا تکمیل تكنولوژيهاي موجود تکنولوژيهاي میان مدت جهت تولید محصولات در دست توسعه پنگاه

صفحه 9:
فرایند مدیریت تکنولوژي تکنولوژيهاي بلند مدت (استراتژيك)براي پاسخگوبي به نيازهاي پنهان و بلند مدت بازار و تولید و عرضه محصولاتي که هم اکنون در مرحله "طراحي مفهومي "هستند و قرار است در بلند مدت به تولید برسند.

صفحه 10:
فرایند مدیریت تکنولوژي © تکنولوژيهاي بنگاه از لحاظ چرخه عمر تکنولوژي به دو دسته تقسیم مي شوند: 1 -تکنولوژيهاي بالغ که اغلب براحتي ازمتابع مختلف(اینترنت نشریات و كاتالوكهاي صنعتي) در دسترس بنكاه قرار مي كيرند. 2-تکنولوژيهاي نوظهور که به تازگي در سطح جهان پدید امده انداین تكنولوژي ها اغلب از طريق 112011110171126 شناسايي و يايش مي شوند.

صفحه 11:
فرایند مدیریت تکنولوژي 2)فرایشد انتخاب تكنولوزيهاي مورد نیز: 6 انتخاب تكنولوژي در هر بنگاه بر پایه ارزش هاي تکنولوژيك مثلا ارتقا فیت.کاهش هزینه.سرعت دسترسي و با نگرش به ملاحظاتي مانند منابع مالي در وسترين و * تكنولوژيهايي که براي بنگاه در کنند اصطلاحا تكنولوژيهاي استراتژيك به معناي واقعي شناخته مي شونداین تکنولوژیها را با میزان مشارکت انها در تحقق چشم انداز بنگاه نیز مي توان انت ‎oe:‏ ایسه با رقبا آمزیت رقابتي "ایجاد مي

صفحه 12:
فرایند مدیریت تكنولوژي © فرايند اكتساب تكنولوزي از راه هاي تحقیق و توسعه‌انتقال تكنولوزي همكاري هاي تکنولوژيك (سرمایه گذاري مشترك مابین بنگاه و مراکز تحقیق و توسعه)انجام مي شود. © انجام تحليل هزينه-منفعت یا اصطلاحا تحلیل ساخت - خريد تكنولوزي در اين مرحله ضروري است. © فرايند بكاركيري تكنولوزي هاي كسب شده © فرايند حفاظت از تكنولوزي كه عموما در نيروي انساني بنكاه انباشته مي

صفحه 13:
‎ale‏ تكنولوژي در واقع نسخه مکتوب شده خروجي هاي فرايندهاي مدیریت تکنولوژي در هر بنگاه است. ‏#اين استراتزي نشان مي دهد تكنولوژيهاي مورد نیاز بویژه تكنولوزيهاي استراتزيك ان كدامند.هر كدام از جه راهي بدست مي ايند.جكونه بكار كرفته خواهند شد.جكونه و با جه تمهيداتي مورد حفاظت قرار خواهتد گرفت؟ ‎

صفحه 14:
* . مراحل فرموله کردن استراتژي تكنولوژي از دیدگاه مایکل پورتر کلیه تکنولوژي هاي اصلي و فرعي را در زنجیره ارزش و نقش و سهم هر کدام را در ایجاد ارزش افزوده شناسايي کنید * . تكنولوژيهاي بالقوه مناسب را شناساتي کنیداین امر با نگاه کردن به رقبا و تكنولوژيهاي نوظهور و تعیین تکنولوژي مناسب محقق مي باشد. مسیر تقريبي توسعه تکنولوژي هاي مناسب را تعیین کنید. تعیین اینکه کدام تکنولوژیها بیشترین تاثیر را بر مزیت رقابتي و ساختار صنعت بر جاي مي گذارند.

صفحه 15:
** . مراحل فرموله کردن استراتژي تکنولوژي از دیدگاه مایکل پورتر توانايي هاي نسبي شرکت را در تكنولوژيهاي مهم و ابزار و هزینه بهبود آنها را ارزيابي كنيد. نولوژی انتخاب کنید.این استرات تکنولوژيهاي مهم‌رتبه بندي هاي پروژه هاي تحقیق و توسعه انتخاب زمینه هايي براي رهبري تكنولوژيکي سياستهاي حق امتیاز و ابزارهاي لازم ‎“ole‏ کسب تكنولوژي از خارج است. *_ تعیین استراتژي تکنولوژي در سطح واحدهاي کسب وکار به گونه ایکه کل سازمان را تقویت کند.

صفحه 16:
_ نیاز هاي اطلاعاتي مدیریت استرا ك تکنولوژي * _ آیا محصولي از محصولات شرکت و یا تكنيكي ازتکنيك هاي شرکت شر كد اس )مي شدى به علت تعییرات تکنواو ی با جرد عمر محصول) * _آیا محصولات شرکت بالا تر از حد استاندارد رقباست؟ * _ آیا تکنولوژيهايي که در افق قرار دارند ممکن است براي دامنه اي از محصولات شرکت چه به عنوان محصول جدید و چه به عنوان بهبود دهنده یا کامل کننده محصولات فعلي مناسب باشتد؟ آیا تمام زنجیره هاي تامين به خوبي عمل مي كنند؟

صفحه 17:
1 نیاز هاي اطلاعاتي مدیریت استراتژيك تکنولوژي ات قابل پیش بيني در قوانین . سبك زندگي و مد وجود دارند که ممکن است فرصتهایی براي محصولات جدید قلمداد شوند؟ 7 ۶ آیا تكنولوزي محصول شرکت به اندازه رقبا کارا و اثربخش است؟ *_ آیا فرآیند تولید وطراحي محصول بهترین استفاده را از مواد وانرژي می کند؟ آیا جانمائی کارخانه بهترین است ؟ * تكنولوژي هاي نو به چه نوع مهارتهاي جديدي نیاز دارند؟

صفحه 18:
* . نیاز هاي اطلاعاتي مدیریت استراتژيك تكنولوژي آیا دانش سازماني جديدي در راه است که ممکن است براي سازمان مفید باشد؟ اگر قرار است محصول جديدي تولید شود.تکنولوژي هاي نو محصول و فرآیند کدامند؟ ایا تغييري درنگرشهای جامعه در حال رخ دادن است که بتواند بعضي از تكنولوژيهاي سازمان را زیر سئوال ببرد؟ ایا اقدامات حمايتي دولت از تنولوژي وجود دارد که مزيتي براي شرکت به همراه داشته باشد.؟

صفحه 19:
مراحل طراحي استراتژي تکنولوژي 1)تدوین چشم انداز و استراتژي بزرگ بنگاه که هدف نهايي آن متمایز سازي بنگاه از رقیبان است. 2شناسایی کسب و کارهای کلیدی با لستراتزيك بنگاه 3)تدوین استراتژي كلي با کلان هر يك از كسب و كارهاي استرا يا ميني بنكاه © سطح سوم استراتزي بنكاه از جندين استراتزي كاركردي شامل استراتزي تكنولوزي, استراتژي تولید. استراتژي مالي. استراتژي منابع انساني و ... تشکیل مي شود.

صفحه 20:
مراحل طراحي استراتژي تکنولوژي اي تكنولوژي بنگاه مستلزم تحلیل تکنولوژيك استرا هاي کسب و کار هاي استراتژيك بنگاه است. تحلیل تكنولوزيك به معناي كالبد شكافي تكنولوزيكي محصولات و شناسايي تكنولوژيهايي است که روي طراحي.توليد.بازاريابي‌فروش و خدمات پس از فروش هر يك از انها لازم است. © بر اساس اين كونه تحليل ها نقشه جامع تكنولوزي بنكاه ترسيم مي شوداین نقشه تمامي تكنولوژيهاي مرتبط بنگاه را در سه افق زماني کوتاه مدت.میان مدت و بلند مدت تشکیل می دهد.

صفحه 21:
مراحل طراحي استراتژي تکنولوژي © طراحي استراتژي تكنولوژي بنگاه نیازمند شفاف بودن سیاستها یا جهت گيري هاي استراتژيك مي باشد. طراحان استراتژي بنگاه به این پرسش که تحقق استراتژي هاي ميني بنگاه ها مستلزم انتخاب کدامین تکنولوژي از میان انواع تكنولوژيهاي مرتبط بنگاه است. ‎ee‏ * از روشهاي عملي پاسخ به اين پرسش مي توان به مصاحبه و هم انديشي با صاحب نظران درون و برون بنگاه و روش 60011۳7018171610 (استفاده از تجربيات بنكاه هاي رقيب يا همكار) اشاره کرد.

صفحه 22:
مراحل طراحي استراتژي تکنولوژي * شناسايي شايستگي هاي تکنولوژيك محوري بنگاه و نجوه دستيابي به انها از ميان تكنولوزي هاي مورد نياز اهمیت زيادي دارد. © تحليل هزينه- متفعت روش هاي مختلف اکتساب تكنولوژي و سياستهاي كلي بنگاه در این خصوص مهم مي باشد. براي بكارگيري هر چه موثرتر تكنولوژيهايي که قرار است کسب شوند و يا رتقا يابند جه تمهيداتي بايد انديشيده شود؟ © اخرين كام در طراحي استراتزي تكنولوزي ياسخ كوبي به اين سوال است كه بنكاه جكونه مي خواهد از دانش فني و خبركي تكنولوزيك خود محافظت كند؟

صفحه 23:
مراحل طراحي استراتژي تکنولوژي © يكي از شروط اصلي تدوین استراتژي بنگاه شفاف بودن چشم انداز و استراتژي هاي بالادستي بنگاه است. © طراحي استراتژي تكنولوژي فرايندي یکباره و مقطعي نيست استراتژي بنكاه همواره نیازمند بازبيني و بازنگري است. © انتشار استراتژي تكنولوژي در سطح تمام واحدها و افرادي که در پیاده سازي آن مشارکت دارند نیز مهم مي باشد. © اين كار از طریق انتشار بولتن هابرپايي همایش اطلاع رساني ان واحدها امکان پذیر است. ,جلسات پرسش و پاسخ با مدیران و کار

صفحه 24:
تكنولوژي در زنجیره تامین سپ ‎Otte Tcl‏ | تس ‎Syme Foley‏ مس ‎INFRASTRUCTURE ‎ ‎HUMAN RESOURCES| MANAGEMENT ‎ ‎ ‎Product Techelogy Software Declpment Tots Conpteaided Digs formation Spt, Po Pn elegy 0 Conmuniction ‏ره‎ Teco “Transporation Syste Tecoloey ‎ ‎TECHNOLOGY ‎DEVELOPMENT ‎ ‎ ‎PROCUREMENT ‎ ‎ ‎agers ‎“Thule ‎ ‎‘Receding Teco ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Commniaon System | Information Sse‏ مت مس مت ‎Mati ang‏ 0 مس ‎Pecan ecology Teal ‎ ‎Teaing Tehnley ‎eine Dein ‏و‎ ‎۳ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎INBOUND OPERATIONS OUTBOUND MARKETING SERVICE ‎IsTICS Loaisrics SALES, ‎ ‎Figure 5-1, Representative Technologies in a Firm's Value Chain

صفحه 25:
تکنولوژي و جایگاه استراتژيك برنامه ريزي استراتژيك بر پایه تصمیم در مورد جایگاه استراتژيکي کل شرکت شکل مي گیرد. #انتخاب تكنولوزي تعیین کننده جایگاهاستراويكي شرکت مي باشد. دو گروه عمده استراتژي هابرهبري در هزینه ومتنوع سازي محصول

صفحه 26:
استراتژي رهبري در هزینه تكنولوژي از سه طریق بر هزینه ها تاثیر مي گذارد: هزینه استهلاك ماشین الات و تجهیزات بهره وري فرایند تولید: از طریق بکارگيري نيروي انساني ماهر,بهترین ماشین الات و تجهیزات,استفاده از تامین کنندگان که محصول با کیفیت مناسب و به موقع تحویل مي دهند و بكارگيري اصول مدیریت توليد نوين .يك شركت مي تواند بهره وري را در سطح بالابي ارتقا دهد. طراحي محصول:طراحي با هدف سهولت در مونتاژ,کاهش تعداد اجزا در حد حداقل ‎a‏ اگرچه روشهاي مدرن تولید تا اندازه اي قابلیت انعطاف دارند اما تولید در حجم بالا امکان رهبري در هزبته و قیمت را فراهم مي کند.

صفحه 27:
استراتژي متمایز سازي محصول * استراتژي متمایز سازي محصول مي تواند بر اساس قابلیت اعتماد.خصوصیات تكنولوژيکي سطح بالاه برتري طراحي و... ایجاد شود. متمایز سازي محصول را از طریق صاحب امتیاز شدن در نوعي تكنولوژي که به سختي قابل تقلید باشد و حفظ کیفیت در سطح عالي و پیشرو بودن در نواوري مسر إلى دود © اكر نتوان از طريق حق امتياز از تكنولوزي محافظت كرد بايد براي حفاظت از ان موانعي را بوجود اورد. © به عنوان مثال شركت اينتل ميكريروسسور را در سال 1971 ابداع كرده و رهبري اين محصول را تاكنون حفظ كرده اند.

صفحه 28:
1 60111101007۷7 ۵110 the Generic DIFFERENTIATION Focus Product design to meet the neds ofa partic lar segment beter than broadlytargeted competitors Process development to ‘tue the value chain to segment needs in order to raise buyer value Porter (1985) Strategies TABLE 5-1 Product and Process Technology and the Generic Strategies DIFFERENTIATION Cost Focus ILLUSTRATIVE TECHNOLOGICAL POLICIES Product development to Product development to ‘enhance product qual- design in only enough iy, features, ‏كالمل‎ performance forthe ability, or switching target segment’s needs casts Process development to Process development to ‘support high toler- tune the value chain ances, greater quality toa segment’s needs. ‘control, more reliable ‘in order to lower the scheduling faster re- costo serving the seg sponse time to onder, ment and other dimensions that rise buyer value Cost LeAbeRsHIP Product Technlogi- Product development to cal Charge reduce product cost by lowering material content, facilitating case of manufacture, simplify logistical re quirement, et. Process Technological Learning carve process Charge ‘improvement to re- duce material usage or lower labor input roots development to enhance economies of seale

صفحه 29:
7 اصول و مباني تدوین استراتژي تکنولوزي‌مولف حسین اثباتي و همکاران.انتشارات صنایع دفاع 1388 لأ زمينه تكنولوزي(ارزيابي تكنولوزي براي استفاده مدیران)مولف ارنست براون.ترجمه محمد زنجانيانتشارات سازمان مدیریت صنعتی 1379 ل مقاله استراتزي تکنولوژي بنگاه چیست؟ ‎www.iranasef.org‏

51,000 تومان