صفحه 1:
به نام خدا
اصول سیستم های اطلاعانی در
کسب و کار
چهرقانی
طوسی
فرشگر
صفحه 2:
سیستم های اطلاعانی در مشاغل
* چرا سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی اطلاعات را مطالعه می کنیم؟
* به.همان علت که سای رشتههای کسب و کار مانندسالی: بازاربایی وت را مطالمه می
IT > & الجزاء حیاتیکسو کار و سایمانها هستند
* 5ا: ترکیبیسایمانافته از لفراد. سختلفزار. نرم لفزارء رلى حلهل تغييرلتو
اوزیع لطاهاتدر سازمانمی اشد
* از زمان پیدایش تمدن ها 15 به وجود آمده است. مانند شبکه های دیوار غارهاء
علائم دودی برای برقرای ارتباط و کارت لیست ها در کتابخانه ها,
صفحه 3:
تکنولوژی های اطلاعاتی
* گرچه موضوعات 15 »6 1۲ گاهی به جای یکدیگر به کار می روند اما آن
ها دو مفهوم جدا از هم هستند.
* : کلیه لجزاء و منابع لام ب ولیت حویلطاهاتو کایها به سایمان!
١ 11 به سخطفرزان نرم هفزار. شبكه و مديريلجزاء داهم هاىلايم برلى
عملكرد سيستم مربوط لست
د ع2
صفحه 4:
انواع تکنولوژی های اطلاعاتی
تکنولوژی های سخت افزار رایانه
* تكنولوزى هاى نرم افزار رايانه
* شبكه تكنولوزى هاى از راه دور
۲ تکنولوژی های مدیریت منابع داده ها
د _
صفحه 5:
چهارچوب سیستم های اطلاعاتی
اربرد های تجاری
صفحه 6:
نقش اساسی سیستم های اطلاعاتی در کسب و کار
١ برای مزیت های رقابتی
ae رح هم
۷
3
پشتیبانی از تصمیم گیری های نجاری
پشتیبانی از فرآیند کسب و کار و عملیات
صفحه 7:
باه در
£
03
3
نقش هاى در حال كسترش 15 در تجارت و
مديريت
7 تجارت و کسب و کار الکترونیکی : ۲۰۰۰- ۱۹۹۰
* سیستم های مبنی بر اینترنت و تجارت الکترونیک
* سازمان های مبتنی بر وبفرآیندهای کسب و کار الکترونیک جهانی و تجارت های
الکترونیک در ایتنرنت» اینترانت, اکسترانت و سایر شبکه
7 پشتیبانی استراتژیک و کاربران نهایی : 2-۱۹۹۰ ۱۹۸۰
* سیستم های حسایگر کاربران نهایی
*_پشتیبانی مستقیم حسابگری برای بهره وری کاربر نهائی و همکاری گروههای کاری
سیستم های اطلاعات اجرائی
۰ اطلاعات ضروری برای مدیران رده بالا
* سیستم های خبره
وسیله خبره مبتنی بر دانش برای کاربران نهایی
سیستم های استراتژیک اطلاعات
محصولات و خدمات استراتژیک برای مریت های رقابتی
صفحه 8:
نقش ها ی در حال گسترش 15 در تجارت و مدیریت (ادامه)
پشتیبانی از تصمیم : ۱۹۸۰- ۱۹۷۰
* سیستم های پشتیبانی از تصمیم گیری 680
* پشتیبانی تک هدفه و تعاملی فرآیندهای تصمیم گیری مدیریتی
گزارش مدیریتی : ۱۹۷۰- ۱9۶۰
* سیستم های ORE Sl capes
a * گزارش های مدیریتی از اطلاعات از پیش تعیین شده برای پشتیبانی از تصمیم
گیری
پردازش داده ها : ۱۹۵۰-۱9۶۰
* سیستم های الکترونیکی پردازش داده ها
* پردازش تراکنش هاء نگه داری سوابق و کاربردهای سنتی حسابداری
صفحه 9:
نقش نجارت الکترونیکی در کسب و کار
عرضه کنندگان و سایر شرکای تجاری
مصرف کنندگان و مشتریان تجاری
صفحه 10:
انواع سیستم های اطلاعانی
gobi ga
پشتیای از سیستم ای عون رای eee (gaat,
eae | سس یبد ۰ میات کب و کار
ميستم هاي oe see || at هاي همكارى | | سيستم هاي ۳
بدازشكر ويه | | اطلاعات اجرقى || يشتييانى از | اطلاعتیمیویت ری esate || Ja
as gle كتترل فرايتدهاى برحارش تراكتش
اسیستم های خبره
صفحه 11:
سپستم های پشتیبانی عملکرد
< سیستم های پردازش تراکنش 9 ] .فرآیند داده ها از تراکنش تجاری
منتج می شود. به روز کردن پایگاه داده ای عملکردی و وتولید مدارک تجاری.
مانند فرآیند فروش و موجودی و سیستم های حسابداری.
7 سپستم های فرآیند کنترل. نشان دادن و کنترل فرآیندهای تجاری. مانند
پالایشگاه نفت نیروگاه برق. سیستم های تولید فولاد.
7 سیستم های همکاری سازمان. تیم پشتیبانی. گروه های کاری و ارتباطات و
همکاری سازمانی. مانند ایمیل. چت و سیستم های ویدئو کنفرانس
صفحه 12:
سیستم های پشتیبان مدیریت
* سیستم های مدیربت اطلاعات 1۷115. اطلاعات را به صورت گزارش از
پیش تعیین شده در می آورد و برای پشتیبانی از تصمیم گیری تجاری
نمایش می دهد.
* سیستم های حمایت از تصمیم گیری .5 25 پشتیبانی از تعامل های
تک هدفه را برای فرآیند تصمیم گیری مدیران و سایر متخصصان تجاری
setae aa eels بینی سوددهی و سیستم های
< سیستم های اطلاعات اجرایی 15] . اطلاعات ضروری از
MIS,DSS وسایر منابع برای رفع نیازهای مدیران اجرائی. مانند سیستم
های دسترسی آسان به تحلیل عملکرد کسب و کار. اعمال رقبا و گسترش
اقتصادی برای پشتیبانی برنامه ریزی استراتژیک.
صفحه 13:
ساير تقسيم بندی های سیستم های اطلاعانی
* سیستم های خبره. سیستم های دانش محوری که توصیه های تخصصی ارائه
می دهند و به عنوان مشاوران خبره عمل می کنند مانند مشاوران عملکردهای
اعتباری. نمایشگر پردازش و سیستم های تشخیصی نگه داری.
: ت دانش. سیستم های دانش محوری که از یجاد.
سازماندهى و انتشار دانش تجارى در سازمان حمايت مى كند مانند دسترسى
شبكه داخلى به بهترين تجاربء استراتزى هاى ييشنهاد فروش و سيستم حل
مشكلات مشتريان.
” سیستم های اطلاعات استراتژیک. پشتیبانی عملکردها یا فرآیند مديريت كه
برای آماده کردن شرکتی با محصولات وخدمات استراتژیک ومزیت رقابتی.
صفحه 14:
نمونه هایی از پالش ها و فرصت هایی که مدیران کسب و کار با آن مواجه هستند:
صفحه 15:
چالش های ۱۲/ کسب وکار
* سرعت و انعطاف پذیری مولفه هایی از توسعه محصول,تولید و چرخه های
تحويل.
* مهندسى مجدد و يكبارجكى ميان كاركردى فرآيندهاى كسب و كار با
استفاده از اينترنت.
* يكيارجكى كسب و كار الكترونيك و تجارت الكترونيك به استراتؤى هاى
سازمانی. فرآیندهاء ساختار و فرهنگ.
صفحه 16:
پیشرفت های ۱۲/ كسب وكار
استفاده از اینترنت, اینترانت, اکسترانت و وب به عنوان شالوده IT ads!
۳ انتشار تکنولوژی وب به کارمندان اینترنتی» مشتریان و عرضه کنندگان.
* محاسبات شبکه ایی جهانی. همکاری و سیستم های پشتیبانی تصمیم.
صفحه 17:
* فراهم آوری خواسته های مشتریان با کمترین هزینه وزمان و به شيوه
مطلوب.
* هماهنگی تولید و فرآیندهای کسب و کار با مشتریان و عرضه کنندگان.
* بازاريابى كانال هاى مشارکتی عرضه کنندکان و توزیع کنندگان
د _
صفحه 18:
IT موفقیت
موفقیت سیستم های اطلاعاتی فقط با کارایی آن در کاهش هزینه و زمان
و یا منابع اطلاعاتی سنجیده نمی شود .
بلكه
با اثربخشی | در يشتيبانى استراتزى تجارى سازمان درتوانا ساختن
هاى تجارى آنء تقويت ساختار سازمانى و فرهنك آن و افزايث.
فا
مشتریان و ارزش تجاری آن سنجیده می شود.
صفحه 19:
IT dus
درستی مدیریت نشوند ویا به کاربرده alS 3 IT wl”
نشود می تواند هم مشکلات تکنولوژیکی وهم تجاری
ایجاد کند.
د _
صفحه 20:
پیشرفت راه حل های 15 در مشکلات كسب و کار
ل م نگه داری
صفحه 21:
IT
۳۳
اصول اخلاقی
ها و
چالش
۱
کاربردهای
ارب
ممگن:
های
پاسخ
ص2
صفحه 22:
چالش های مشاغل ۲۲
مدیر پروژه
مسئول زمانیندی و کنترل
مديران ارشد بروزه
تحليل كر فنى
متخصص ارتباط از راه دور
مساو سستم
نماینده فروش خدمات
ارزیاب کیفیت نرم افراز
مدير آموزش و استاندارد ها
مشاور كاربردى كسب و كار
سرويس كار كامبيوثر
عدير شبكه
متخصص مستندسازی
نماینده تولید تجهیزات
oe Sea!
متخصص اتوماسیون اداری
نماينده فروش نرم افزار
نویسنده فنی
متخصص مرتبط با کاربران
صفحه 23:
عملکرد 5ا
* حیطه عملیاتی عمده از کسب و کار است مشابه با موفقیت کسب و کار در اثر
عمکرد خسابداری: غالی قدیریت:ععلکرد: بازارپابی و تندیریت قتابع اتسانی اسنته
" سهم مهمی از کارایی. عملکرد. بهره وری کارمندان و روحیه و رضایت مشتریان
از خدمات دارد.
* منبع اصلی اطلاعات و پشتیبانی لازم برای پیشرفت موثره تصمیم گیری توسط
مدیران و متخصصان تجاری است.
* جزء حیاتی در پیشرفت محصولات رقبا و خدمات است که یک مزیت استر
در بازار جهانی به سازمان می دهد.
* فرصت های شعلی چالش برانگیز و چویا برای میلیون ها نفر از انسان ها ایجاد
می کند.
* جزء کلیدی منابع» ساختار و ظرفیت های شبکه ایی سازمان های تجاری است.
صفحه 24:
سیستم ها در درک موارد زیر ما را باری می کنند:
* تکنولوژی : شبکه های کا
هستند که از سخت افزارها؛
استفاده می کنند.
کاربردها : تجارت الکترونیکی و کاربردهای تجاری به سیستم های اطلاعات
تجاری ue هستند.
* پیشرفت : راه های گسترش استفاده از تکنولوژی اطلاعات در مشاغل شامل
طراحی اه على سح مسد
۳ مدیریت : اطلاعات مدیریتی بر کیفیت ارزش استراتژیک تجاری و امنیت
سیستم اطلاعات یک سازمان تاکید دارد.
تری سیستمی از اجزاء پردازش اطلاعات
نرم افزارهاء مدیریت داده ها و ارتباط از راه دور
صفحه 25:
7 مجموعه ایی از اجزاء به هم پیوسته با مرزی تعریف شده و مشخص که با
هم کار می کنند تا به مجموعه ایی از اهداف عمومی برسند. با دریافت
ورودی ها و در یک فرآیند تفییر سازماندهی شده خروجی ها را تولید کند.
<سیستم ها ۳ عملیات اساسی دارند :
.١ داده : دریافت و جمع آوری عناصری که به سیستم وارد می شوند تا
پردازش شود مانند مواد خام. انرژی.
پردازش : شامل فرآیند تفییر است که داده ها را به ستاده تبدیل می کند
مانند فرآیندهای تولید. فرآیند تتفس انسان یا محاسبات ریاضی:
ستاده : شامل عناصر تغییر یافته است که توسط فرآیند تغییر به مقصد
نهایی خود رسیده اند مانند محصول نهایی. خدمات انسان و مدیریت
اطلاعات که باید به کاربران منتقل شود.
صفحه 26:
نرموستات :سیستم ساببرنتیک کنترل دمای هوا
yas
5
اناق >
۸
دمای
مطلوب
سوخت کاز ولاز اناق
ترموستات لحي
شير كاز ترمو
صفحه 27:
سیستم های سایبر نتیک
* سیستم هایی سایبرنتیک:سیستم هایی که علاوه بر مولفه های اصلی
سیستم از دو عنصر بازخورد و کنترل هم استفاده می کنند.
" بازخورد: اطلاعاتی درباره عملکرد یک سیستم.
* کنترل: نظارت و ارزیابی بازخورد برای حصول اطمینان از حرکت در جهت
دستیابی به اهداف سازمانی.
صفحه 28:
اتحادیه های کار
صفحه 29:
اجزاء سیستم های اطلاعاتی
صفحه 30:
منابع انسانی
متخصصان- تحلیل گران سیستم.
کاربران نهایی- تمامی کسانی که از سیستم های اطلاعات استفاده می کنند.
منابع سخت افزاری
ماشین ها- کامپیوترها,مونیتورهای تصویری. دیسک درایوهای مقناطیسی. پرینترها؛ اسکنرهای نوری.
رسانه-فلاپی دیسک هاءنوارهای منناطیسی, دیسک های نوری. کارت های پلاستیکی, فرم های کاغذی.
منابع نرم افزاری
برنامه ها- برنامه های سیستم عامل. برنامه های صفحه گسترده. برنامه های
رویه ها- رویه ورود اطلاعات. رویه اصلاح خطاء رویه های توزیع سند پرداخت.
منابع داده ها
شرح محصولاتسوايق
رشگر لغات. برنامه های حقوق و دستمز
+ پرونده های کارکنان.پایگاه داده موجودی
منابع شبکه ای
رسانه هاى ارتباطى پردازشگرهای ارتباطی, نرم فزرهای دسترسی و کنترل شیکه
محصولات اطلاعاتی
گزارش های مدیریتی و مستندات تجاری از متن و نماهای گرافیکی, پاسخ های صوتی وفرم های کاغذی,
صفحه 31:
* داده. اسکن نوری برچسب های بارکد بر روی کالاها.
* فرآیند. محاسبه پرداخت به کارمندان. مالیات و سایرحقوق های اهدایی.
* ستاده. تولید گزارش ها و نمیش عملکرد فروش.
نگه داری سوایق مشتریان. کارمندان و محصولات.
يول
علائم شنيدارى براى نشان دادن ورود مناسب داده هاى فروش.
صفحه 32:
با تشکر از توجه شما
پائیز 669
چهرقانی
طوسی
فرشگر
چرا سیستم های اطالعاتی و تکنولوژی اطالعات را مطالعه می کنیم؟
به همان علت که سایر رشته های کسب و کار مانند مالی ،بازاریابی و ...را مطالعه می
کنیم.
IS & ITاجزاء حیاتی کسب و کار و سازمان ها هستند.
:ISترکیبی سازمان یافته از افراد ،سخت افزار ،نرم افزار ،راه حل ها ،تغییرات و اوزیع
اطالعات در سازمان می باشد.
از زمان پیدایش تمدن ها ISبه وجود آمده است .مانند شبکه های دیوار غارها،
عالئم دودی برای برقرای ارتباط و کارت لیست ها در کتابخانه ها.
گرچه موضوعات IT & ISگاهی به جای یکدیگر به کار می روند اما آن
ها دو مفهوم جدا از هم هستند.
:IS کلیه اجزاء و منابع الزم برای تحویل اطالعات و کارها به سازمان را
توصیف می کند.
:IT به سخت افزار ،نرم هفزار ،شبکه و مدیریت اجزاء داده های الزم برای
عملکرد سیستم مربوط است.
تکنولوژی های سخت افزار رایانه
تکنولوژی های نرم افزار رایانه
شبکه تکنولوژی های از راه دور
تکنولوژی های مدیریت منابع داده ها
چالش های مدیریتی
کاربرد های تجاری
تکنولوژی های
اطالعاتی
سیستم های اطالعات
IS
مفهوم اساسی
فرآیند پیشرفت
پشتیبانی از
استراتژی هایی
برای مزیت های رقابتی
پشتیبانی از تصمیم گیری های تجاری
پشتیبانی از فرآیند کسب و کار و عملیات
تجارت و کسب و کار الکترونیکی 1990 -2000 :
•
سیستم های مبنی بر اینترنت و تجارت الکترونیک
سازمان های مبتنی بر وب،فرآیندهای کسب و کار الکترونیک جهانی و تجارت های
الکترونیک در ایتنرنت ،اینترانت ،اکسترانت و سایر شبکه ها.
•
سیستم های حسابگر کاربران نهایی
پشتیبانی مستقیم حسابگری برای بهره وری کاربر نهائی و همکاری گروههای کاری
سیستم های اطالعات اجرائی
اطالعات ضروری برای مدیران رده باال
سیستم های خبره
وسیله خبره مبتنی بر دانش برای کاربران نهایی
سیستم های استراتژیک اطالعات
محصوالت و خدمات استراتژیک برای مریت های رقابتی
نقش ها ی در حال گسترش ISدر تجارت و
مدیریت
•
پشتیبانی استراتژیک و کاربران نهایی 1980 -1990 :
•
•
•
•
•
•
•
نقش ها ی در حال گسترش ISدر تجارت و مدیریت
نقش ها ی در حال گسترش ISدر تجارت و
مدیریت
•
•
سیستم های پشتیبانی از تصمیم گیری DSS
پشتیبانی تک هدفه و تعاملی فرآیندهای تصمیم گیری مدیریتی
گزارش مدیریتی 1960 -1970 :
• سیستم های مدیریت اطالعات MRS
• گزارش های مدیریتی از اطالعات از پیش تعیین شده برای پشتیبانی از تصمیم
گیری
پردازش داده ها 1950 -1960 :
• سیستم های الکترونیکی پردازش داده ها
• پردازش تراکنش ها ،نگه داری سوابق و کاربردهای سنتی حسابداری
نقش ها ی در حال گسترش ISدر تجارت و مدیریت
نقش ها ی در حال گسترش ISدر تجارت و مدیریت
نقش ها ی در حال گسترش ISدر تجارت و مدیریت (ادامه)
پشتیبانی از تصمیم 1970 -1980 :
عرضه کنندگان و سایر شرکای تجاری
اینترنت
اکسترانت
مرز شرکت
اینترانت
اینترانت
مصرف کنندگان و مشتریان تجاری
اکسترانت
سیستم های اطالعاتی
پشتیبانی از سیستم های
تصمیم گیری مدیریتی
سیستم های
پردازشگر ویژه
سیستم های پشتیبان
عملیات
سیستم های پشتیبانی
مدیریتی
سیستم های
اطالعات اجرائی
اطالعات مناسب
برای اجراء
سیستم های
پشتیبانی از
تصمیم
پشتیبانی
تصمیمات تعاملی
سیستم های کارکردی
تجاری
پشتیبانی از
کارکردهای اساسی
تجاری
سیستم های
اطالعاتی مدیریت
سیستم های همکاری
اداری
سیستم های
کنترل
پردازش
سیستم های
پردازش تراکنش
کنترل فرآیندهای
صنعتی
پردازش تراکنش
کسب و کار
گزارش های از پیش
تعیین شده برای
مدیران
همکاری تیم ها و گروه
های کاری
سیستم های
اطالعات
استراتژیک
سیستم های
مدیریت دانش
سیستم های خبره
مدیریت دانش سازمانی
توصیه های تخصصی
برای تصمیم گیرندگان
حمایت از مریت های
رقابتی
پشتیبانی از سیستم های
عملیات کسب و کار
سیستم های
پردازش ویژه
سیستم های پردازش تراکنش. TPSفرآیند داده ها از تراکنش تجاری
منتج می شود ،به روز کردن پایگاه داده ای عملکردی و وتولید مدارک تجاری.
مانند فرآیند فروش و موجودی و سیستم های حسابداری.
سیستم های فرآیند کنترل .نشان دادن و کنترل فرآیندهای تجاری .مانند
پاالیشگاه نفت ،نیروگاه برق ،سیستم های تولید فوالد.
سیستم های همکاری سازمان .تیم پشتیبانی ،گروه های کاری و ارتباطات و
همکاری سازمانی .مانند ایمیل ،چت و سیستم های ویدئو کنفرانس
سیستم های مدیریت اطالعات .MISاطالعات را به صورت گزارش از
پیش تعیین شده در می آورد و برای پشتیبانی از تصمیم گیری تجاری
نمایش می دهد.
سیستم های حمایت از تصمیم گیری DSS.پشتیبانی از تعامل های
تک هدفه را برای فرآیند تصمیم گیری مدیران و سایر متخصصان تجاری
فراهم می آورد .مانند قیمت گذاری ،پیش بینی سوددهی و سیستم های
آنالیز ریسک.
سیستم های اطالعات اجرایی . EISاطالعات ضروری از
MIS,DSSوسایر منابع برای رفع نیازهای مدیران اجرائی .مانند سیستم
های دسترسی آسان به تحلیل عملکرد کسب و کار ،اعمال رقبا و گسترش
اقتصادی برای پشتیبانی برنامه ریزی استراتژیک.
سیستم های خبره .سیستم های دانش محوری که توصیه های تخصصی ارائه
می دهند و به عنوان مشاوران خبره عمل می کنند مانند مشاوران عملکردهای
اعتباری ،نمایشگر پردازش و سیستم های تشخیصی نگه داری.
سیستم های مدیریت دانش .سیستم های دانش محوری که از ایجاد،
سازماندهی و انتشار دانش تجاری در سازمان حمایت می کند مانند دسترسی
شبکه داخلی به بهترین تجارب ،استراتژی های پیشنهاد فروش و سیستم حل
مشکالت مشتریان.
سیستم های اطالعات استراتژیک .پشتیبانی عملکردها یا فرآیند مدیریت که
برای آماده کردن شرکتی با محصوالت وخدمات استراتژیک ومزیت رقابتی.
ارزش
مشتری
ارزش
کسب و کار
تکنولوژی اطالعات
بنگاه کسب و کار
استراتژی ها/فرآیندها/ساختار/فرهنگ
∙∙∙∙
∙∙∙∙∙
سرعت و انعطاف پذیری مولفه هایی از توسعه محصول،تولید و چرخه های
تحویل.
مهندسی مجدد و یکپارچگی میان کارکردی فرآیندهای کسب و کار با
استفاده از اینترنت.
یکپارچگی کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک به استراتژی های
سازمانی ،فرآیندها ،ساختار و فرهنگ.
استفاده از اینترنت ،اینترانت ،اکسترانت و وب به عنوان شالوده اولیه.IT
انتشار تکنولوژی وب به کارمندان اینترنتی ،مشتریان و عرضه کنندگان.
محاسبات شبکه ایی جهانی ،همکاری و سیستم های پشتیبانی تصمیم.
فراهم آوری خواسته های مشتریان با کمترین هزینه وزمان و به شیوه
مطلوب.
هماهنگی تولید و فرآیندهای کسب و کار با مشتریان و عرضه کنندگان.
بازاریابی کانال های مشارکتی عرضه کنندگان و توزیع کنندگان
موفقیت سیستم های اطالعاتی فقط با کارایی آن در کاهش هزینه و زمان
و یا منابع اطالعاتی سنجیده نمی شود ،
بلکه
با اثربخشی ITدر پشتیبانی استراتژی تجاری سازمان درتوانا ساختن
فرآیندهای تجاری آن ،تقویت ساختار سازمانی و فرهنگ آن و افزایش
مشتریان و ارزش تجاری آن سنجیده می شود.
اگر ITو ISبه درستی مدیریت نشوند ویا به کاربرده
نشود می تواند هم مشکالت تکنولوژیکی وهم تجاری
ایجاد کند.
تحقیق
تحلیل
نگه داری
طراحی
اجراء
پاسخ های ممکن
رموز علم اخالق
انگیزه
گواهی
خطرات بالقوه
تحریم مشتریان
توقف کار
دخالت دولت
زیان های بالقوه
تجاوز به حریم خصوصی
اطالعات نادرست
ساخت و پاخت
کاربردهای IT
مدیریت ارتباط با
مشتریان
مدیریت منابع
انسانی
سیستم های
هوشمند تجاری
تحلیل گر سیستم
مشاور سیستم
مشاور کاربردی کسب و کار
رئیس اداره انفورماتیک
اپراتور کامپیوتر
سرویس کار کامپیوتر
راهبر شبکه
متخصص مرجع داده ها
مدیر شبکه
راهبر داده ها
تحلیل گر داده ها
متخصص مستندسازی
ممیز IS
مدیر کاربر نهایی کامپیوتر
نماینده تولید تجهیزات
مدیر پروژه
مدیر ثبت
نماینده فروش سخت افزار
مسئول زمانبندی و کنترل
مامور امنیت
متخصص اتوماسیون اداری
مدیران ارشد پروژه
نماینده فروش خدمات
نماینده فروش نرم افزار
تحلیل گر فنی
ارزیاب کیفیت نرم افراز
نویسنده فنی
متخصص ارتباط از راه دور
مدیر آموزش و استاندارد ها
متخصص مرتبط با کاربران
حیطه عملیاتی عمده از کسب و کار است مشابه با موفقیت کسب و کار در اثر
عمکرد حسابداری ،مالی مدیریت عملکرد ،بازاریابی و مدیریت منابع انسانی است.
سهم مهمی از کارایی ،عملکرد ،بهره وری کارمندان و روحیه و رضایت مشتریان از
خدمات دارد.
منبع اصلی اطالعات و پشتیبانی الزم برای پیشرفت موثر ،تصمیم گیری توسط
مدیران و متخصصان تجاری است.
جزء حیاتی در پیشرفت محصوالت رقبا و خدمات است که یک مزیت استراتژیک
در بازار جهانی به سازمان می دهد.
فرصت های شعلی چالش برانگیز و چویا برای میلیون ها نفر از انسان ها ایجاد می
کند.
جزء کلیدی منابع ،ساختار و ظرفیت های شبکه ایی سازمان های تجاری است.
تکنولوژی :شبکه های کامپیوتری سیستمی از اجزاء پردازش اطالعات
هستند که از سخت افزارها ،نرم افزارها ،مدیریت داده ها و ارتباط از راه دور
استفاده می کنند.
کاربردها :تجارت الکترونیکی و کاربردهای تجاری به سیستم های اطالعات
تجاری متصل هستند.
پیشرفت :راه های گسترش استفاده از تکنولوژی اطالعات در مشاغل شامل
طراحی اجزاء اصلی سیستم هستند.
مدیریت :اطالعات مدیریتی بر کیفیت ،ارزش استراتژیک تجاری و امنیت
سیستم اطالعات یک سازمان تاکید دارد.
مجموعه ایی از اجزاء به هم پیوسته با مرزی تعریف شده و مشخص که با
هم کار می کنند تا به مجموعه ایی از اهداف عمومی برسند .با دریافت
ورودی ها و در یک فرآیند تغییر سازماندهی شده خروجی ها را تولید کند.
سیستم ها 3عملیات اساسی دارند :
.1داده :دریافت و جمع آوری عناصری که به سیستم وارد می شوند تا
پردازش شود مانند مواد خام ،انرژی.
.2پردازش :شامل فرآیند تغییر است که داده ها را به ستاده تبدیل می کند
مانند فرآیندهای تولید ،فرآیند تنفس انسان یا محاسبات ریاضی.
.3ستاده :شامل عناصر تغییر یافته است که توسط فرآیند تغییر به مقصد
نهایی خود رسیده اند مانند محصول نهایی ،خدمات انسان و مدیریت
اطالعات که باید به کاربران منتقل شود.
-
دمای واقعی
اتاق
اتاق
+
سوخت گاز
کوره
بازخور دما
ولتاژ
شیر گاز
ترموستات
دمای
مطلوب
اتاق
سیستم هایی سایبرنتیک:سیستم هایی که عالوه بر مولفه های اصلی
سیستم از دو عنصر بازخورد و کنترل هم استفاده می کنند.
بازخورد :اطالعاتی درباره عملکرد یک سیستم.
کنترل :نظارت و ارزیابی بازخورد برای حصول اطمینان از حرکت در جهت
دستیابی به اهداف سازمانی.
رقبا
اجتماع
بازخور
آژانس دولتی
مشتریان
کنترل
مدیریت
کاال ها و خدمات :
محصوالت
خدمات
پرداخت ها
شراکت ها
اطالعات
و سایر آثار
فرآیند کسب و
کار:
بازار ،توسعه ،تولید
وتحویل محصوالت و
خدمات،پشتیبانی
مشتریان و سایر
فرآیندها
ستاده
پردازش
اتحادیه های کار
منابع اقتصادی :
افراد
پول
مواد
ماشین ها
زمین
امکانات
انرژی
اطالعات
داده
موسسات مالی
عرضه کنندگان
سهام داران
سیستم های اطالعاتی
ری
افزا ها
وی ه
ب ع نر م و ر
منا ها
امه
فعالیت های سیستم
ب رن
ایی و منا
ب
ع
متخص انس
ا
ن
صا ی
نس
کنترل عملکرد سیستم
اری
خ ت اف ز ه ها
رسان
س
منابع ها و
شی ن
ما
خروجی
محصوالت
پردازش داده ها به
اطالعات
ورودی منابع
داده ایی
ذخیره منابع داده ها
منابع شبکه ای
رسانه های ارتباطی و پشتیبانی شبکه ای
ی
ست م
ها
ی
اط
ال
ع
اتی
داده منابع
ها
اطال
و پایگاه عاتی
ها
ید
انش
کا
ربرا
ن
ن
ه
منابع سیستم های اطالعاتی و محصوالت
منابع انسانی
متخصصان -تحلیل گران سیستم ،ارتقا دهندگان نرم افزار ،اپراتوران سیستم.
کاربران نهایی -تمامی کسانی که از سیستم های اطالعات استفاده می کنند.
منابع سخت افزاری
ماشین ها -کامپیوترها ،مونیتورهای تصویری ،دیسک درایوهای مغناطیسی ،پرینترها ،اسکنرهای نوری.
رسانه -فالپی دیسک ها ،نوارهای مغناطیسی ،دیسک های نوری ،کارت های پالستیکی ،فرم های کاغذی.
منابع نرم افزاری
برنامه ها -برنامه های سیستم عامل ،برنامه های صفحه گسترده ،برنامه های پردازشگر لغات ،برنامه های حقوق و دستمزد.
رویه ها -رویه ورود اطالعات ،رویه اصالح خطا ،رویه های توزیع سند پرداخت.
منابع داده ها
شرح محصوالت،سوابق مشتریان ،پرونده های کارکنان،پایگاه داده موجودی
منابع شبکه ای
رسانه های ارتباطی ،پردازشگرهای ارتباطی ،نرم افزارهای دسترسی و کنترل شبکه
محصوالت اطالعاتی
گزارش های مدیریتی و مستندات تجاری از متن و نماهای گرافیکی ،پاسخ های صوتی وفرم های کاغذی.
فعالیت های سیستم های اطالعاتی
• داده .اسکن نوری برچسب های بارکد بر روی کاالها.
• فرآیند .محاسبه پرداخت به کارمندان ،مالیات و سایرحقوق های اهدایی.
• ستاده .تولید گزارش ها و نمایش عملکرد فروش.
•ذخیره .نگه داری سوابق مشتریان ،کارمندان و محصوالت.
•کنترل .ارائه عالئم شنیداری برای نشان دادن ورود مناسب داده های فروش.
پائیز 1389