صفحه 1:
صفحه 2:
بریتبسملند. در کشو و بوزیلیت عطللعه موردی. ۱۱7۲۶ ۱۲۱۵۲۱20 8210 عدیریت پلیدلر
! جكيده
٠ اين مطالعه بخشى از يك تحقيق مقطع دكترا بوده و هدف آن ارائه یک مطالعه موردی در برزیل درباره مديريت
پسماند» روند تدوین برنامه مدیریت پسماند در شهر ۳۱۵۲120۳6 8610 برزیل و اقدامات امکان پذیری که این
شهر دارا مى باشدء است كه مرجع مورد توجهی از مدیریت پسماند در برزیل به شمار می رود. روند طرح
مدیریت پسماند در این شهر از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و در سال ۲۰۱۶ در حال انجام آخرین مرحله خود می
باشد. سه گروه در اين فرایند» مهم می باشند. اولین گروه» گروه فنی بوده که از نظارت شهری 8610
۷6 در برزیل تشکیل شده است. گروه دوم» کمیته راهبری بوده که متشکل از نمایندگان ارگان های
فیروی اجرایی می باشند. آخرین گروه» هیئت مشاوره بوده که شامل نهادهای سیاسی جهت مشار کت اجتماعی»
نمایندگان بخش عمومی و دولتی شهرداری» و جامعه مدنی سازمان یافته نیز می باشند که به بخش های محبوب
فنی / دانشگاهی» و شرکت ها نیز توجه دارند. مقالات اسکوپوس و 01۲6 561606 نیز جهت مقایسه این
مورد در کشور برزیل با مورد های اروپایی» مورد بحث و مشاوره قرار گرفته اند.
صفحه 3:
ی
کشورهای در حال توسعه جهت برطرف نمودن و مدیریت پسماند خود با مشکلات یا مشکلاتی روبرو هستند. به
منظور مدیریت پسماند مواد غذایی» نکته مهم در نظر داشتن یک بررسی از سیستم موجود» بررسی مقررات موجود
جهت شناسایی ذینفعان clad yo تنظیم استانداردها و مقررات» تعيين اهدافء انجام فعاليت هاى مديريت يسماند
مواد غذایی / برنامه هاء تکرار بر آورد و مقایسه گزینه هاء و ارزیابی سیستم مدیریت پسماند مواد غذایی می
باشند. آموزش و مشار کت عمومی باید بخشی از این امر باشند.
در صورت همکاری حوزه های عمومی و خصوصی جهت مدیریت پسماند» گاهی اوقات گزینه خوب این است که به
شرکت های دولتی و خصوصی پیوست. در مطالعه ای که دو مدل مقابله با زباله های جامد شهری در برزیل» یعنی
مدیریت قراردادی و مدیریت با مشارکت دولتی و خصوصی را مقایسه نموده است» نشان می دهد که مدیریت با
مشار کت دولتی و خصوصی جهت مقابله با زباله های جامد شهری سودمندتر از مدیریت قراردادی بود. اين مورد»
یک برنامه جمع آوری انتخابی قوی را فراهم نموده؛ میزان زباله هاي جامد ارسال شده به خاکریزهای بهداشتی
را کاهش داده و منجر به بازیابی منطقه ای از زمین هایی شد که قبلا به دلیل دفع نادرست زباله های جامد شهری
تخریب شده بودند و نصب واحد بازیابی انرژی را القا نمود.
وقتی صحبت از مدیریت پسماند( ۲۳۵۲۱56۳۱6۲۱۲ ۱۷۵5]6) درمیان است» همکاری جامعه امری اساسی است.
مطابق با یافته های ماروپولوس و همکارانش, تا همین اواخره مدیریت پسماند به دلیل ذخیره سازی مناسب» جمع
آوری» انتقال؛ تصفیه و دفع» مطرح بود و تلاش اصلی در جهت به حداقل رساندن تأثیرات زیست محیطی و
بهداشتی بود.
صفحه 4:
٠ بنابراين» ابزارهای مهندسی و لجستیکی برای برنامه ریزی و اجرای سیستم های مدیریت پسماند
کافی بودند. اما امروزه» مدیریت منابع و رفتار اجتماعی در حال تبدیل شدن به بخشی جدایی ناپذیر
از هر گونه سیستم مدیریت پسماند می باشد.
* در برزيل» نمونه ای خوب از همکاری بین شهرداری هاء کنسرسیوم عمومی بین شهری
fore CE ba yghaio 4s AF 95) lS gil gT (INtermunicipal Public Consortium) دفن
زباله در دالازد]! در برزيل» امضا كرديد. اين اولین کنسرسیوم در برزیل بود که به ٩۰۰۰۰ نفر
جمعیت؛ شامل شش شهرداری (دلفیم موریراءایتاژوبا؛ پیرانگوینو پیرانگوچو سائو خوزه ۸۵۱69۳6
Wenceslau Braz 3۲00)» با دریافت ۵۱ تن زباله در روزه خدمت رسانی می نمود. یکی دیگر از
نمونه های موفق کنسرسیوم در منطقه ۵۱۵ 05 20۳05 شامل شهرداری های » 02۲909012
Divine «Faria Lemos «Fervedouro « پدرا بونیتاء پدرا دوراداء سانتا مار گاریداه تومبوس
(میناس گرایس)» ناتیویداد و پورسیانکولا (ریودوژانیرو)» پیاده سازی شده است. کنسرسیوم 20۳053
۵ 09 » هنگام حضور در میان اعضای کنسرسیومی خود در شهر های ابالات مختلف پیشگام بود.
هدف از اين مطالعه, ارائه سیستم تشکیل شده توسط شر کت عمومی (دولتی)» شرکت
خصوصی(مشاوره ۱0۷5)» و جامعه ای جهت ایجاد و تصویب مدیریت پسماند در 8610
> در کشور برزیل می باشد.
صفحه 5:
6 8۰۱ بسکواز بزرگتوینشهرها وب رزیل سوشد که دایلیا ۲۵۱۳۰۴۵ نفر جمعیت ۶۴
دلنشگلد و ۳۳۱۴۰۱ کیلومتر مربعمساحتیباشد (۰2016 5۱05) -لیرمطلفه بامشلیکت
نویسنده در رویدادها یر بوط بسه طرح عد بییسسماند در 56۱0 ۲۱0۲120۳6 صوونگر فتملست
در حجموع هشولقعه در هریخ دادملستجهببسررسیسه گرود دایلواهمیتمباشند. نخستین
كريه کرود فنیچستند که با نظارنشهر ۲۱0۲۱20۲۱۲6 6۱0 تسشکیلکردیدماند. کرود
دوم کمیته رلهبروسوشه که ت-وسط نملیند گا نا رگانها وق دوناجولی یت شکیلف ملس تآخویرمورد
هشعشاويه عوباشنه کسه شاملا یگانهایسیاسیچه شا رکاجتماعی نملیند گانسخثریهومیو دولنی
شسهردلیی و جلمعه مدنیسازمانسلفته نیز میساشد کسه بسه بسخثهایمحبوبفنی/ دلنشگاهی
شسرکنها نیز تسوجه دلرند.
بر اساس مطالبی که در صفحه مجازی ۲۱۵۲120۲۲6 3610 موجود است فرآیند ایجاد طرح مدیریت
پسماند در ۲۱۵۲۱20۳۲6 2610 به چهار مررحله اصلی تقسیم گردیده است: ۱. ارتباطات و بسیج. ۲.
تشخیص وضعیت زباله (موجودی جمع آوری کننده هاء تقسیم بندی آنها به مستقل و مشترک). ۰۳
مدیریت ذی ربط و آخرین موضوع» ۴. تدوین سناریوهای آینده می باشد. در پانزدهم و شانزدهم
دسامبر» دو جلسه دادرسی دیکر برکزار گردید. روز پانزدهم» در منطقه شرقی» شمال شرقی و شمال
غربی بود. در روز شانزدهم منطقه ۲۵۲۳۱0۱1۱۳5 شمال و وندا نوا بودند.
صفحه 6:
در شانزدهم » هفدهم و هجدهم مارس ۲۰۱۶ جلسات علنی دیگری نیز به منظور ارائه امکانات وظایف
مدیریتی درج شده در برنامه های مدیریت خدمات بهداشتی پسماند (/۳۳۱5۷۷۱)( Plans
1 ۷/۵51 56۳۷۱5 ۵۱۲۳ع۲۱) و همچنین برنامه مدیریت پسماند ساخت و
سازها و و حجم های انبوه ( ١/108 لالا2)( 3001 Waste Management of Construction
)بر گزار گردیدند. این اسناد جهت مشاوره عمومی صفحه شخصی مربوط به شهر» در دسترس
بودند. نمایندگان مدنی از بخش های مختلف جامعه در منطقه ۱۵۲0۱65 ۲۱5۷۱0 لیسبو ناحیه
برناردو و ناحیه پادره اوستاکیو حضور داشتند و در فعالیت های ارائه شده در روزهای ذکر شده؛
شرکت داشتند. در تاریخ ۳۱ مارس» سمیناری در مورد برنامه مدیریت شهری Metropolitan)
2۱ با تمرکز بر پسماندهای خدمات بهداشتی و پسماندهای عمرانی؛ بر گزار شد.
مدير کل توسعه منطقه شهری ۲۱0۲20۳۲6۲5 9610 (علاوه بر جامعه مدنی)» وزير امور خارجه
حمل و نقل و کارهای عمومی» وزبر امور خارجه خدمات بهداشتی میناس گرایس؛ وزارت محیظ
زیست و توسعه پایدار(ع 5115۲۸۱۱۱۸۵81 ۷۲۱0۳۱/2۱۱۲ع0)» بنیاد محیط زیست دولتی» وزارت
زیرساخت ها و پروژه وزارت شهرها و بخش آب و فاضلاب «انگ تهسعه آم دگاد , حضه. داشتنو
صفحه 7:
به منظور دستیابی و تفکر در مورد استراتژی های جدید مشارکت اجتماعی با هدف كسترش نتايج
سیساست های عمومی اجرا شده در سطح شهرداری» آژانس توسعه شهری ۲۱۵۲/2۵۳6 86۱0
MDABH) ( در ۲۷ آوریل ۲۰۱۶ با شهرداران و جامعه مدفی در مورد: شهرهای پایدار و اجرای
رصدخانه های اجتماعی(08525/۸۲055 501۸۱)» به مذاکره پرداخت. در حال حاضر
نمایندگان آژانس شبکه اجتماعی برزیلی شهرهای پایدار و اصولی» سازمان غیردولتی Nossa
7 رئیس محاسبات عمومی؛ و همچنین یک موسسه آموزش عالی در شهر کانتاژم حضور دارند.
این رویداد در صفحه مجازی تالار شهر 5۱۱ گزارش شده است.
در تاريخ ١ ژوئن ۲۰۱۶ نمایندگان اداره کل !۸۳5۳ کمک فنی و شرکت روستایی (۴۱۱۵۲۴5
2)» وزیر امور خارجه توسعه ارضی (51۸)؛ وزير امور خارجه برنامه ریزی و مدیریت (/55۳1
«(MG مر کز توسعه و برنامه ریزی منطقه ای CDRP) فدرال) 66۳۵15 ۱۱۴25 0۲ (University
كرد هم آمدند. مطالعات در زمينه كشاورزى شهرى(ع1لا] انا 8011 ۱(۲۵۵۲)» فدراسیون کار گران
کشاورزی ابالت «Minas Gerais (FETAEMG) «Nossa Ro¢a - Agrotourism نظارت
بر زراعت و تأمین توسعه Supply of the Municipal )xg sea 5 Sid 5S 9 Golaidl
dod» p50 LL 49 9 (EConomic Development and Tourism )61 شهری بودند.
هدف ایجاد یک تشخیص کشاورزی در کلان شهر بلو هوریزونته به اشکال و ترتیبات مختلف» به ویژه
برای کشاورزی شهری» خانواده و کشاورزی شناسی بود. جدول زیر وقایع اصلی رخ داده بین سال های
۵ ۶ راارائه می دهد.
صفحه 8:
در جلسه ۲۵اکتبر ۲۰۱۶ نمایند گان کمیته راهبری» گروه فنی و هیمّت مشاوره توانستند در مورد پیشنهادات مربوط
به سناریوهای مدیریت پسماند جامد در آینده در ۳۱0۲۱20۳۷6 Belo بحث نمایند. شرکت در جلسه, حداکثر
برای ۲۰ شرکت کننده آزاد بود. در اين مباحثه, این طرح» در آخرین مرحله از تشریح خود» که چهارمین مرحله
می باشد بود. ۱
این کارگاه آموزشی در تاریخ ٩ نوامبر ۲۰۱۶ با هدف ارائه آنچه قبلاً در این فر آیند مشار کت انجام شده است؛ به
منظور تشکیل گروه هایی برای بحث در مورد مکانیسم های کنترل اجتماعی و ارائه نتایج صریحی از تجلی جمعیت»
بركزار كرديد. در تاريخ ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ جلسه عمومی رسیدگی به این طرح تشکیل شد. گروه های کاری مورد
Cow بدین قرار بودند:
صفحه 9:
(Management of urban solid waste) Sg yqu مدیریت پسماند جامد .
(Management of special waste Jo jg مدیریت پسماندهای ۲
۳ آموزش محیط زیستی» بسیج اجتماعی و کنترل اجتماعی.
Environmental education, social mobilization and social )
(control
در موضوع اول (زباله هاى جامد شهری) ۲۱ نفر برای بحث در مورد زباله های شهری
حضور داشتند. در مورد دوم (زباله ویژه) ۱۴ نفر حضور داشتند و در موضوع سوم
(آموزش محيط زيستىء بسیج اجتماعی و کنترل اجتماعی)» ۲۹ نفر حضور داشتند.
با توجه به اطلاعات موجود در صفحه مجازی شهرداری » Belo Horizonte’s
Cleaning Urban (SUC) 5۵6۲۱۴۲6۴06066 با همان سربرستی نظافت
شهری» فعالیت های خود را با پشتیبانی شرکت پروژه های پایدار ۲/۱۲ انجام می دهند.
این طرح» درحال انجام مراحل زیر می باشد:
1( تشخیص پسماند جامد ؛
۲ شناسایی امکانات مدیریت اشتراکی؛
۳ برنامه ریزی اقدامات ۳۲۱۵۱۳5 و سرانجام
۴) اراثه و افشای نسخه نمایی اسناد.
صفحه 10:
اقدامی مهم مربوط به باتری هاء در سال ۲۰۱۶ در ۲۱۵۲12۵0۳66 Belo از طریق دبیر محیط زیست
شهرداری (۱/۲5) صورت پذیرفته بود» و آغاز نصب جمع آوری کننده های باتری در مدیریت
ساختمان های عمومی شهری بود.
طبق اعلام تالار شهر Belo Horizonte این اقدام هزینه ای برای مدیریت دولتی نداشته و
ابتکاری در مدیریت آموزش محیط زیستی(60۱6۵۲۱0۱۱ ۴۱۱۷۱۵۵۱۱۳۴۱۲۲۸۲
wail Go MES (MANAGEMENT که به دنبال راه های خلاقانه جهت اجرای پروژه» پدیدار
گشته است. از ظروف آب معدنی ۲۰ لیتری استفاده شد تا به مجموعه باتری ها اهدا گردند. هنگام پر
شدن ظروف آنها توسط گروه 216 جمع آوری می گردند» که باعث دفع پسماند می شود. اقدام
شهر Horizonte 2610 از طریق MES ترویج و تشویق دفع صحیح و جمعیت به عنوان یک شریک
از طریق اقدامات آموزشی و احترام به محیط زیست می باشد. در ۲۱0۲۱20۳۱6 Belo مسئولین
اصلی مدیریت پسماندهاء اداره محیط زیست ایالت 6۳215 ۱۱۱25 و نظارت بر نظافت شهری می
باشند.
دلایل عمده ای که مدیریت پسماند را به چالش کشانده اند عبارتند از: افزایش تولید زباله. هزینه
های مرتبط با بودجه شهری؛ عدم درک از تنوع عواملى كه بر مراحل مختلف مديريت تاثير مى
گذارند و همچنین اینکه چه عواملی باعث ارتقای عملکرد سیستم فرانسلی می شوند» جمع آوری
تفکیک شده(در صو ات جداسازى 9 «(segregation Collection) (tog SSH
[ial acta At
صفحه 11:
کسانی که مسئول توسعه برنامه های پایدار مدیریت پسماند هستند بايد تأثیرات عناصر برنامه را بر روی
تمامی افراد در کیره در نظر داشته باشند. لوبز-تورو می کوید که سیستم های مدیریتی ضایعات جامد
شهری» به ویژه در کشورهای در حال توسعه با جاذبه های فرهنگی و طبیعی» ضعيف عمل نموده و تمایل
دارند صنعت گردشگری را با تأثیر منفی بر اقتصاد محلی» تضعیف نمایند. با اين حال» اگر با پسماندها به
درستی برخورد شود می تواند تأثیر مثبتی بر روی جامعه با بهینه سازی استفاده از مواد اولیه و انرژی»
حفاظت از منابع طبیعی و آب و هواء با داشتن توجه به بهداشت و ایمنی کارکنان و حقوق آنها به عنوان
کار گر و کمک به رشد اقتصادی و ایجاد ثروت داشته باشد. مدیریت پسماند جامد» جالشی بزرگ در
کشورهای در حال توسعه است که عمدنا ناشی از عواملی مانند افزایش جمعیت فقر و عدم سرمایه
گذاری مناسب توسط دولت های مربوطه می باشد. هر کشوری توسعه یافته یا در حال توسعه؛ پسمانه
های مختلفی تولید نموده و مجبور به مدیریت آن به نوعی می باشد. در نتیجه رشد جمعیت و افزایش
تقاضا جهت رفاه مادی» کمیت و میزان زباله های جهانی در حال افزایش می باشند.
صفحه 12:
در مطالعه ای از ۲۸ کشور اروپایی؛ عوامل مرتبط با دولت» مصرف کننده و مسئولیت کا رآفرین در
مدیریت پسماندهای جامده مورد ارزیابی قرار گرفتند. سن, جنسیت؛ تحصیلات و شغل» و همچنین
ini مانند کشور مبدا و منطقه زندگی (چه روستایی و چه شهری)» در این تحقیق مورد مطالعه
قرار گرفتند.
با ۲۳۹۷۶ نفر مصاحبه شد. چیزی که در سابر مطالعات بیان شد این بود که زنان افراد دارای
تحصیلات عالی؛ که کار و زندگی بهتری در حومه شهرها و با در شهرهای کوچک دارند» به طور کلی
نسبت به مسائل مربوط به پسماندهای جامد حساس ترند. مردان و افرادی که در شهر بزرگ زندگی
می کنند» بیشتر مایل به واگذاری ایم مسوولیت به شرکت ها می باشند. راه حل مبتنی بر دولت تنها
توسط افراد کمتر تحصیل کرده انتخاب می گردد. سرانجام افراد با آگاهی بیشتر و تلاش زیست
محیطی» هزینه خدمات را بیشتر می پردازند» در حالی که افرادی که از نظر زیست محیطی کمتر
آگاهی td slo اقدام دولت را ترجیح می دهند.
بهینه سازی استراتژی مدیریت یکبارچه یک منطقه نیاز به دانش گزینه های جایگزین و موجود برای
فناوری های مدیریت پسماند» هزینه های اقتصادی و زیست محیطی مرتبط با این گزینه های جایگزین
و کاربرد آنان در یک منطقه خاص دارد» مهم است که مدیر» مدیریت بهینه برنامه ریزی منطقه ای را
به منظور دستیابی به اهداف از پیش تعبین شده بنا نماده باشد. محققان اشاره نمودند که ادغام محل
دفن زباله(۱2۳0۴۱۱) (/۱۸۰۱)» تولید سوخت از طریق پسماند (۳۰۱/)» عمل کمپوست سازی
pam Olds «(¥7/) (Composting) 33 هوازی (F+.F7) (anaerobic digestion) 9
بازیافت (۴/۳۶ درصد) در مدیریت پسماندهای جامد شهری مفید می باشند.
صفحه 13:
طبق قانون شماره ۱۲۰۳۰۵ برزیل » از سال ۲۰۱۲ تاکنون» تمامی ایالت ها باید برنامه مدیریت پسماند
خود را دارا باشند. ۲۱0۲20۳6 8610 تلاش نمود تا این کار را انجام دهد» اما درست پس از پیوستن
به دانشگاه فدرال میناس Gerais و انجام قرارداد با یک شرکت خصوصیی قادر به انجام اين کار بود.
اين مشار کت در شهر جهت رعایت قانون» امری مهم و لازم برای بهبود مدیریت پسماند Belo
26 مى باشد. با وجود دارا بودن یک چارچوب مقرراتی اصلی در مورد مدیریت پسماند
جامد؛ و قانون ۱۲.۳۰۵ آگوست ۲۰۱۰ برزیل» هنگام به جامه عمل در آمدن این مقررات؛ از دیگران
عقب ماند. در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفته شد که مهلت مقرر برای شهرداری ها جهت جمع آوری سطل
زباله های خود و استفاده از محل های دفن زباله؛ به مدت طولانی تمدید گردد» که اين امر بر آورده
نشد.
وقتی می خواهیم یک راه حل مدیریت پایدار ایجاد کنیم باید به مشکلات مدیریت پسماند در
هوریزونته 26۱0 توجه داشته باشیم یا به طور كلىء بايد بر روی فناوری» مشارکت عمومی مردم و
تحقیق و جستجوی دانشگاهی در مورد بهترین گزینه برای شهر» تمر کز داشته باشیم. هنگامی که
موضوع» مدیریت پسماند باشد» ۲۱۵۲120۱۲6 8610 یکی از بهترین شهرهای آمریکای جنوبی محسوب
می گردد» اما حتی با وجود یک سیستم خوب در مورد پرسش های زیست محیطیی این شهر با مشکلات
بسیار بزرگی برای پایان دادن به طرح» روبه رو بوده» و پس از اين؛ این طرح در سال ۲۰۱۶ به پایان
. سيق كك أكنع.:. ف أء. مشاء كت ججمعيت أ: عل دة. ادنت نت» 08 دست بت ق اه SF فته است.
صفحه 14: