سایر

اطلاعات حمل و نقل جاده ای

صفحه 1:
:(215 J5)) Free way ® ‎Tet Re ecm ee ene Bienes)‏ و داراى معابر رفت و بركشت جذا از هم (مجزا) و شامل حداقل © خط عبوّر در هر جهت است ورود به آن و خروج از آن فقط از محلهاى معين كه براى اين منظور اختصاص يافته و تحت شرایط خاص از نظر زاویه ورود وخروج امکان پذیر می باشد.تقاطع همسطح در آزادراه وجود ندارد و مسیرهای مثلاقی دارای تقاطع غير هم سطح (تبادل) می باشند. ‎ ‎ ‏" لاقنلا 281655 )رلم لكسيرس): ‏بزرگ راهی است که به عنوان راه با سرعت بالا با حداقل 6۶ خط (0 خط در هر جهت ) تعریف شده است و می تواند یا با دسترسی محدود یا با دسترسی جزیی و مختصر باشد.

صفحه 2:
0 (EES) UVa corte ied ‏راهی است با روسازی آسفالت یا بتن که برای عبور وسایل نقلیه موتوری و به ندرت وسایل نقلیه‎ 7 near ed eS Pye eS Ps rer T Serer yr marred ieee Tes egren 5 enya ben yy py ea Pe (21.8554) 448 eae! 1) Highway © راهی است با روسازی آسفالت یا بتن برای عبور سریع وسایل نقلیه موتوری که دارای معابر رفت ‎ar ye ae meron‏ لا 9 0 است. ورود به بزرگرام و خروج از آن با محدوئیت نسبی انجام می گیرد. * راه اصلی عریض:ٍ ‎So be eho ose See rel ie ee ie pao ence 1B)‏ ‎Bee oes te One Sie eee eee‏ راه اصلی معمولی : راهی است با سواره رو به عرض 8 متر با اضافه شانه های طرفین به عرض حداقل 4 متر

صفحه 3:
تعاریف (ادامه) Bree ‏راهی است که ارتباط مراک جمعیت و تولید داخل یک منطقه را برقرار می کند و جزیی از شبکه‎ pO ony Strep ene Ci pero as i Bem ener) pee eee rea ‏ا‎ eho ele DLL eS eevee DE ‏الا ا ا ا ا‎ ‏باضافه شانه های طرفین:‎ راه فرعى درجه دو: راهى كفته مى شود با دو خط عبور سولره رو به عرض ©.© متر باضافه شانه هاى طرفين. ماخذ سالنامه آماری کشور

صفحه 4:
ت بين المللى ‎LI‏ 2

صفحه 5:
* شبکه راههای اسان حدود 0100۰00000 کیلومتر می باشد که یکی از ‎Beever resol a one r Ip)‏ " احداث /إ/لا 17655 لاع در دن سال ©©©0 آغاز كشت و داراى شرايط زیر می باشد: ا ار 2 - طول آزادر اهياي موجود تا ابتداي 000008 ۶ ۱600 م کیلومتر - طول آزادر اههای موجود در سال 5008 6۳/600 ‎ern‏ ‎PSB ner os‏ رت لك إن ل 2 10م - برنامه احداث ‎Boe nS oO‏ - برنامه احداث كدت ‎dEOO0O = 2000000‏ کیلومتر - برنامه احداث ‎me OOO‏ كيلومتر

صفحه 6:
1۱۳ CPP eID =o Ir ۱ Pe SOME eevee TsO ‏ال‎ EBX) ۱ ‏ل‎ We ۳ Decor tae eee bw Tes ee Te Speen) ‏كيلومتر ظول در مقام سوم مئ:باشد كه ذاراي 200 راه اكسيرس است.‎ 1062© دا ۱ ‎lea‏ ا ا دق می باند ‏مالزی دارای 00 عدد بزرگراه می باشد.

صفحه 7:
el St Sie er ere es تسبت طول راهها ساحت به مساحت (میلیون کیلومتر مربه. ‎aa BY as il‏ رگ ‎Sen etd pee == t/t 29‏ ۳۳7 1 6 ری ديل ‎oe thle 11 Ws ie‏ ‎VE ahs ah‏ بل ثاين ‎nos 5 BA) Ww‏ اران ‎be 37 WE We‏ عربستان سعودی ‎Je a ait? Wik‏ پاکستان 7 ‎ey 0 ths We‏ و ‎se‏ ‏حاور میانه ‎tle bth‏ 17 )7/4 سوریه ‎=e 5 ele‏ تفا يمن ‎Ae ALE ۳ 17 We‏ PCa et SECA n TT eee ee

صفحه 8:
رها مقايسة طول راههاى برخى از ‎Pee‏ ناور ميانه ‎ery ۴ Ae 7 51‏ ‎ae ۳ vw 0 ۳۴‏ ‎Ve‏ 1۰ ۹۲ رن ‎a“‏ ‎“a ۲۱ ay 1 17‏ ‎wy vy ١ ۳۸۴‏ بحرين برخخى اذ 7 0 ۸ عاد كويت کمترین ‎ie 0 7‏ علد ارات متحده عمرلى كشورها ‎١‏ و لبنان ‏و 000 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
2 نتايج 4 د اران بازاء هس كيلَومسشَ ريع مشاخت »/! كيلومتر راة وحود ‎IBN IY Oe SEF)‏ ال ۷ بايد + بررايس كرد . و در مقايسهبا كشورى تُظيس جين بأ توجه به ‎ay rales)‏ ايان ) يايد ‎٠»‏ دترصد اضتزايش يابد.

صفحه 10:

صفحه 11:
وضعيت أزاد راههاى تحت حوزه استحفاظى وزارت راه و ترابرى طى (©©- رضم acter caw 62۲ نات 0 oo} AWAD : PO-OS basil ‏متوسط رشد‎ Peer eT tee IE SEL ee

صفحه 12:
وضعيت بزرك راههاى تحت حوزه استحفاظى وزارت راه و ترابرى طى (©©- ‎ae‏ ‎SD,‏ ‎a LED‏ 7 مساك 7 دالات مرح مرت dep ‏مه‎ ‎7 ap ° 7S 7] ‏ص نه ىق امه ص ضر مم‎ ‏سال‎ متوسط رشد سالیانه طی 266 : 9600.5 ماغذانامهآمری و گزارش اقصادی سل شارت بر کرد بنامه سوم توسعه

صفحه 13:
DBO POO aa BO ‏سال‎ | Shs = perenne ape Done REN cate SD Se ae

صفحه 14:
1 ere RSs hee ] ‏وضلعیت راههای کفور (شامل‎ Eee tee. eel abe Rac oat ae Lae ol ‏راههاى كشور (شامل‎ ۷ مرت مر ‎“BLED‏ ‏مره ‏منرت ‏مس مرت رت A ‏دس‎ ‎9 جح ج وم كص م مض سال ۱ ۹ eC yp wry ۰ب واكذارى بخشى از راههاى روستايى ‎Cas‏ 0200 = NOROE SY Sear

صفحه 15:
9.6 Ly) 58 3.8 3.4 34 32 28 25 22 ۳ مت 265 57 75 12 5.2 65 16.5 1 59 3:5 7735 7298 4859 4748 كك 3062 2764 2753 2550 2428 2286 2004 171 ۱9 فارس رس کرمان اصفین ل ‎pos‏ أذربايجان شرقى فد 0220

صفحه 16:
8 2 19 يي 17 1.6 كم ۳ 57 ace 1۳9 8.9 187 6.9 5.2 127 1 217 305 468 412 2 78.6 29.2 62.3 1760 1746 1688 1675 1674 1618 ۹ 1575 إناعاطا 1504 1376 1312 1183 644 نام استان چیارمحال بختیاری کهکیلویه و بویراحمد 5 15 16 17 18 19 20 21 22 23 0 25 26 27 28

صفحه 17:
يروزههاى احداث راه كه در سال “© افتتاح كرديده اند یت ۹2 000.564 0ه ل 0 كن لت ل ردوات ار تن 9 2 ‏هت‎ (CSRS) ‏موومو‎ ‎6 ىعرفهار‎ 666.6 i) 96.6 esero 6 5 ‏راه‌روستایی‎ (۵.0 ۵ 50 eae fet NY Mies Aes ae ‏ار رن در هریت‎ ee Rum ha MCE eY i BD bree be Oe ao ST e Slo ma 5500-57 ‎isle‏ ل له ‎

صفحه 18:
نمودار طول راههای احداث شده و در دست اجرا (طی سالهای ۸۲ - ۷۶) كشور كشور داه در دست اجرا لمن بريد | Seay ee ss PPS Hes SP كشور كشور 000

صفحه 19:
نمودار اعتبارات راههای احداث شده و در دست اجرا (طی سالهای ۸۲ - ۷۶) 1 راهياي فرعي. راههاي اصلي. بزركراههاي آزاد واهياي كشور كشور كشور كشوو واه در دست اجرا داه ‎expr ee‏ |

صفحه 20:
روند اعتبارات ملى بابت 3 000 2 ار ل ل ا 0 ‏ا ا ال‎ Te) و

صفحه 21:
روند طول راههای احداث شده (طی سالهای ۸۲ - ۷) ۳ 7 7 78 7۵ 0 8 ۵ ‎a)‏ دس ‎ ‏و ‏ياههاي اصلي كور ‏ال ‏لاد يأهياي كشير 8 ‎ ‎ ‎

صفحه 22:
نمودار ارزش افزوده کل بخش حمل و نقل طی سالهای 0929-(09720 (به قيمت جارى) مساك شتات بو سره مساك سره cam utp mp ده ةم

صفحه 23:
ea. 3 au.

صفحه 24:
۱ ‏رت‎ eye ere SUT te LYS IS SD YES Cs tye te SETS SSS Eee Ted 02200

صفحه 25:
نمودار سهم ارزش افزوده کل بخش حمل ونقل در تولیدناخالص داخلی طی سالهای 407 461۳0 220211 يخي لي لي في ني لير لير لقي لي

صفحه 26:
نمودار سهم ارزش افزوده كل بخش حمل ونقل جاده اى در در توليد ناخالص داخلى طى سالهاى ©700-067©). (به قيمت جارى) LPP OPI PO SOS

صفحه 27:
۱ Te Te ere ees eee ene Tet tee te Ls eset Leo (oa) POOP SSK SK

صفحه 28:
‎os sat ses‏ ی در دا رای اکن داز تور 0 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎٩ >‏ + و۳ 3 ‏سس ‎ ‎ ‎

صفحه 29:
مبلغ قرارداد پروژهای وزارت راه و ترابری به تفکیک مهندسین ‎glia‏

صفحه 30:
0 نتايج 4 ۱- متوسط رشد سالیانه اعتبارات راهسازی معادل 6/۳۹ درصد طی " سال (76-82 ) مبین رشد مستم فضبای کار راهسازی د ركشوز مى ‎ash‏ ۲- تمرکن اعتبارات راهسازی طی 7 سال (۳-960)) در احداث آزادراههاء بز ركرراههنا و راههاى اصلى ‎Br‏ ‏ل رم م كشور قابل توجه نمى باشد. Beer Beer ont SOY troy reer A ian f ee eee wate eee eee ‏احداث شده فضای راهسازی در کشور قابل تامل‎ می باشد.

صفحه 31:
سازمان عمران و مسکن

صفحه 32:
1 enn eee ren er ce ger ‎AIEAS IEAM ILA IVAN |EAG:‏ لكا ال ل ‏اعتبارات مضوب یابت ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏متوسط سهم رشته فعالیت عمرانی در احداث راه ‎Lae)‏ 0 ‎ ‎ ‎

صفحه 33:
\d 1 7 a hy o yy 18 ۳ يانلا

صفحه 34:
a as a) rs ۴۵ ‎ata‏ سك ‎۱۳۲ ‏ردم ‎ ‏رز ‎۲ ‎Ad ‎Aan ‏راز ‎ ‎ ‎

صفحه 35:
۹۵۰ VF ع رورا ۳۷ ۴۰ سس تمه

‏ ( Free wayآزاد راه): تعاریف راهی است با روسازی آسفالت یا بتن برای عبور سریع وسایل نقلیه موتوری که دارای معابر رفت و برگشت جدا از هم (مجزا) و شامل حداقل 2خط عبور در هر جهت است ورود به آن و خروج از آن فقط از محلهای معین که برای این منظور اختصاص یافته و تحت شرایط خاص از نظر زاویه ورود وخروج امکان پذیر می باشد.تقاطع همسطح در آزادراه وجود ندارد و مسیرهای متالقی دارای تقاطع غیر هم سطح (تبادل) می باشند. ) Express way راه اکسپرس): بزرگ راهی است که به عنوان راه با سرعت باال با حداقل 4خط ( 2خط در هر جهت ) تعریف شده است و می تواند یا با دسترسی محدود یا با دسترسی جزیی و مختصر باشد. تعاریف (ادامه) (Main road راه اصلی) راهی است با روسازی آسفالت یا بتن که برای عبور وسایل نقلیه موتوری و به ندرت وسایل نقلیه غیر موتوری و پیاده در نظر گرفته می شود و جزیی از شبکه سراسری و ملی است .راه اصلی در بسیاری از حالتها ،به دو خطه دوطرفه عمل می کند ولی در مواردی می تواند به چهار خطه پیوسته ویا مجزا توسعه یابد .تقاطعها معموًال هم سطح است . ( Highway راه اصلی چهار خطه (بزرگراه)) راهی است با روسازی آسفالت یا بتن برای عبور سریع وسایل نقلیه موتوری که دارای معابر رفت و برگشت ،شامل حداقل دو خط عبور است تقاطع های مهم بزرگراه معموال از نوع غیر مسطح است .ورود به بزرگراه و خروج از آن با محدودیت نسبی انجام می گیرد. راه اصلی عریض: راهی است دو طرفه با حداقل دو خط عبور با سواره رو به عرض 3.65متر برای هر خط عبوری و شانه های طرفین به عرض حداقل 1.85متر. راه اصلی معمولی : راهی است با سواره رو به عرض 7متر با اضافه شانه های طرفین به عرض حداقل 1متر تعاریف (ادامه) راه فرعی : راهی است که ارتباط مراکز جمعیت و تولید داخل یک منطقه را برقرار می کند و جزیی از شبکه داخلی آن است.راه فرعی معموال به صورت دو طرفه عمل می کند. راه فرعی درجه یک : راهی است با حداقل 2خط عبور با سواره روی روسازی شده به عرض 3.25متر برای عر خط باضافه شانه های طرفین. راه فرعی درجه دو: راهی گفته می شود با دو خط عبور سواره رو به عرض 5.5متر باضافه شانه های طرفین. ماخذ سالنامه آماری کشور اطالعات بین المللی  شبکه راههای انگلستان حدود 370،000کیلومتر می باشد که یکی از راههای مهم حمل و نقل می باشد . ‏ احداث Express wayدر چین در سال 1988آغاز گشت و دارای شرایط زیر می باشد: طول بزرگراههاي موجود تاپايان طول آزادراههاي طول آزادراههاي -طول آزادراههاي موجود تا ابتداي موجود در سال موجود تا پايان 1،900،000 = 2005كيلومتر 41،200 = 2006 4،400 = 2006 45،600 = 2007 كيلومتر كيلومتر كيلومتر برنامه احداث راه اكسپرس تا پايان 65،000 = 2010 برنامه احداث راه اكسپرس تا پايان 85،000 = 2020 برنامه احداث راه اكسپرس تا پايان 120،000 = 2030 -برنامه احداث راه اكسپرس تا پايان 175،000 = 2050 كيلومتر كيلومتر كيلومتر كيلومتر  ژاپن دارای 89راه اكسپرس می باشد که در 6شهر ،متمرکز می باشند. ‏ 8راه اكسپرس ژاپن توسط East Nipponساخته شده و مالک آنها می باشد. ‏ 17راه اكسپرس ژاپن توسط West Nipponساخته شده و مالک آنها می باشد. ‏ شبکه راه اكسپرس در مالزی بعد از ژاپن و چین در جنوب شرقی آسیا با 1،192کیلومتر طول در مقام سوم می باشد كه داراي 30راه اكسپرس است. ‏ کلیه راه هاي اكسپرس در مالزی با روش Botمدیریت می گردند. ‏ طوالنی ترین راه اكسپرس در مالزی از شمال به جنوب با 966کیلومتر طول می باشد ‏ مالزی دارای 61عدد بزرگراه می باشد. مقايسة طول راههاي برخي از كشورها نسبت طول راهها به مساحت مساحت (ميليون كيلومتر مربع ) درصد راههاي آسفالت شده طول كل راهها (هزار كيلومتر) 67/0 63/0 6/9 2/3 61 -- 6420 2000 07/3 1/0 4/0 6/1 74 50 1160 162 11/0 22/0 4/0 2/0 23/0 13/0 07/0 18/0 05/0 11/0 6/8 6/9 9 22 2/2 8/0 43 -- 162 140 5/0 3/0 -30 2/39 8/32 86 23 منابع آماري :سايت the-bag-lady.co.uk (سال )1997 نام كشور آمريكا هندوستان 1980 1210 برزيل چين عربستان سعودي 4/47 5/41 ژاپن ايران پاكستان عراق سوريه يمن عمان برخي از بيشترين كشورها كشورهاي خاور ميانه مقايسة طول راههاي برخي از كشورها نسبت طول راهها به مساحت مساحت (هزار كيلومتر مربع ) درصد راههاي آسفالت شده طول كل راهها (هزار كيلومتر) 03/0 600 13 21 002/0 2500 6/6 (سال )1997 نام كشور افغانستان سودان لبنان 100 3/6 06/0 100 100 8/4 25/0 20 80 5/4 38/4 1 77 1/3 بحرين 1/0 10 92 2/1 قطر 1/0 10 92 2/1 قطر 38/4 1 77 1/3 25/0 2 80 5/4 بحرين كويت 06/0 1 100 8/4 امارات متحده عربي 100 3/6 منابع آماري :سايت the-bag-lady.co.uk امارات متحده عربي كويت لبنان كشورهاي خاور ميانه برخي از كمترين كشورها « نتايج » در ايران بازاء هر كيلومتر مربع مساحت 1/0كيلومتر راه وجود دارد ،كه اين مقدار در مقايسه با كشورهاي نظير هندوستـــان بايد 6برابر گردد .و در مقايسه با كشوري نظير چين با توجه به وسعت آن ( 6برابر ايران ) بايد 30درصد افزايش يابد. اطالعات كشور ايران وضعیت آزاد راههای تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و ترابری طی (-83 )73 1400 1200 1000 600 کیلومتر 800 400 200 0 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 سال ‏ متوسط رشد سالیانه طی %10 : 73-83 ماخذ:سالنامه آماری و گزارش اقتصادی سال 1383ونظارت بر عملکرد برنامه سوم توسعه وضعیت بزرگ راههای تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و ترابری طی (-83 )73 4500 4000 3500 3000 2000 کیلومتر 2500 1500 1000 500 82 83 73 74 75 76 77 78 79 80 81 0 س ال متوسط رشد سالیانه طی %11.9 : 73-83 ماخذ:سالنامه آماری و گزارش اقتصادی سال 1383ونظارت بر عملکرد برنامه سوم توسعه وضعیت راههای اصلی کشور تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و ترابری طی ()73-83 45000 40000 35000 30000 20000 15000 کیلومتر 25000 10000 5000 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 0 سال متوسط رشد سالیانه طی %2.1 : 73-83 ماخذ:سالنامه آماری و گزارش اقتصادی سال 1383ونظارت بر عملکرد برنامه سوم توسعه وضعیت راههای کشور (شامل آزادراه ،راه اصلی ،راه فرعی آسفالته ،سایر راههای آسفالته راه فرعی شنی و سایر راههای شنی) تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و ترابری طی ()73-82 90000 80000 70000 50000 40000 کیلومتر 60000 30000 20000 10000 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 0 س ال متوسط رشد سالیانه طی %1 : 73-83 (علت کاهش طول راهها در سال 77واگذاری بخشی از راههای روستایی به وزارت جهاد کشاورزی بوده است). ماخذ:سالنامه آماری و گزارش اقتصادی سال 1383ونظارت بر عملکرد برنامه سوم توسعه نسبت طول راه سهم طول راه در استان به مساحت کل کشور (درصد) نسبت طول راه استان درصد سهم آزادراه و راه اصلی استان به جمعیت در کل راه ها (درهزار) طول راه (کیلومتر) نام استان ردیف 13.5 3.6 8.5 23.9 10915 خراسان 1 9.6 4.3 26.5 24.2 7735 سیستان بلوچستان 2 9 6 9.7 31.5 7298 فارس 3 6 7.7 7.5 44 4859 خوزستان 4 5.9 2.6 12 37.3 4748 کرمان 5 5.8 4.3 5.2 75.9 4660 اصفهان 6 3.8 8.2 6.5 25.8 3062 آذربایجان غربی 7 3.4 3.9 16.5 28.1 2764 یزد 8 3.4 6 4 39.7 2753 آذربایجان شرقی 9 3.2 3.6 13 12.7 2550 هرمزگان 10 3 9.8 7 31.5 2428 کرمانشاه 11 2.8 9.6 4 42 2286 مازندران 12 2.5 10.2 5.9 39.3 2004 همدان 13 2.2 12.7 3.5 29.4 1771 گیالن 14 سهم طول راه در کل کشور نسبت طول راه استان به مساحت (درصد) درصد سهم آزادراه و راه نسبت طول راه استان به طول راه (کیلومتر) اصلی استان در جمعیت (درهزار) کل راه ها نام استان ردیف 2.2 6 6.5 45.4 1760 مرکزی 15 2.2 6 6.8 16.6 1746 کردستان 16 2.1 8.1 6.3 58.1 1688 گلستان 17 2.1 8.7 0.7 76.4 1675 تهران 18 2.1 5.9 5.8 54.9 1674 لرستان 19 2 1.7 14.1 56.7 1618 سمنان 20 1.9 6.8 11.9 21.7 1577 بوشهر 21 1.9 7.2 8.9 30.5 1575 زنجان 22 1.9 7.6 18.7 46.8 1538 ایالم 23 1.9 8.4 7 42.7 1504 اردبیل 24 1.7 8.9 6.9 53.5 1376 قزوین 25 1.6 8.1 9.2 78.6 1312 چهارمحال بختیاری 26 1.5 7.6 12.7 29.2 1183 کهکیلویه و بویراحمد 27 0.8 5.7 3.6 62.3 644 قم 28 6استان کشور حدود 50درصد راههای کشور را در بر دارند. ماخذ سالنامه آماری کشور پروژههای احداث راه که در سال 84افتتاح گردیده اند هزینه هر متر طول (هزار ریال) هزینه دریافتی در سال 1384 (میلیون ریال سهم هزینه دریافتی در سال 1384 به کل هزینه (درصد) طول (کیلومتر) پروژه ردیف 26.75 12.9 10.397 20 آزاد راه 1 48716 21.6 2.734 82.1 بزرگراه 2 97237 19.8 1.993 246.5 راه اصلی 3 85843 25.6 753 445.4 راه فرعی 4 75860. 9 81.9 126 734.3 راه روستایی 5 ‏ 41پروژه احداث آزادراه توسط وزارت راه وترابری در دست احداث است. ‏ 95پروژه احداث بزرگ راه توسط وزارت راه و ترابری در دست احداث است. ‏ 91پروژه احداث راه اصلی توسط وزارت راه و ترابری در دست احداث است. نمودار طول راههاي احداث شده و در دست اجرا (طي سالهاي )76 - 82 5000 3000 2000 1000 0 راههاي فرعي راههاي اصلي بزرگ راههاي آ زاد راههاي كشور كشور راه در دست اجرا كشور كشور راه ساخته شده كيلو متر 4000 نمودار اعتبارات راههاي احداث شده و در دست اجرا (طي سالهاي )76 - 82 (ارقام به ميليارد ريال) 8000 6000 4000 2000 0 راههاي فرعي راههاي اصلي بزرگ راههاي آ زاد راههاي كشور راه در دست اجرا كشور كشور كشور راه ساخته شده روند اعتبارات ملي بابت راهسازي (طي سالهاي )76 - 82 (ارقام به ميليارد ريال) 1600 1400 1200 1000 800 600 400 200 0 82 81 راههاي فرعي كشور منابع آماري :قانون بودجة كشور سال 82 80 راههاي اصلي كشور 79 78 بزرگ راههاي كشور 77 76 آ زاد راههاي كشور روند طول راههاي احداث شده (طي سالهاي )76 - 82 (ارقام به كيلومتر) 1800 1600 1400 1200 1000 800 600 400 200 0 82 81 راههاي فرعي كشور منابع آماري :قانون بودجة كشور سال 82 80 راههاي اصلي كشور 79 78 بزرگ راههاي كشور 77 76 آ زاد راههاي كشور نمودار ارزش افزوده کل بخش حمل و نقل طی سالهای ( 1370-1379به قیمت جاری) 45000 5 5. 5 1 40000 41 35000 25000 5 8. 5 4 23 20000 5 9. 7 5 21 7 6. 8 1 16 80 79 78 77 76 75 15000 2 5. 1 4 10 74 10000 2 8. 1 72 73 1 8. 8 63 72 8 0. 9 48 71 3 3. 6 40 70 5000 0 69 میلیارد لایر 1 4. 9 6 28 30000 نمودار ارزش افزوده کل بخش حمل و نقل طی سالهای -1379 ( 1370به قیمتهای ثابت سال )1376 30000 25000 20000 10000 5000 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 0 69 میلیون لایر 15000 نمودار سهم ارزش افزوده بخش حمل ونقل جاده ای در ارزش افزوده کل حمل و نقل طی سالهای 1370-1379 (به قیمتهای ثابت سال )1376 91 90 89 88 86 85 84 83 درصد 87 نمودار سهم ارزش افزوده کل بخش حمل ونقل در تولید ناخالص داخلی طی سالهای 1370 -1379 (به قیمتهای ثابت سال )1376 9 8 7 6 4 3 2 1 0 درصد 5 نمودار سهم ارزش افزوده کل بخش حمل ونقل جاده ای در در تولید ناخالص داخلی طی سالهای 1370-1379 (به قیمت جاری) 9 8 7 6 4 3 2 1 0 درصد 5 نمودار سهم ارزش افزوده بخش حمل ونقل جاده ای در ارزش افزوده کل حمل و نقل طی سالهای 1370-1379 (به قیمت جاری) 92 90 88 86 82 80 78 درصد 84 تعداد پروژهای ملی در دست اجرای استان های کشور 40 32 24 تعداد 16 8 مرکزی خراسان جنوبی لرستان ایالم سمنان کرمانشاه خراسان شمالی هرمزگان چهارمحال بختیاری یزد کردستان همدان اردبیل آذربایجان غربی کهکیلویه و بویراحمد گلستان کرمان خوزستان اصفهان تهران بوشهر قزوین سیستان بلوچستان مازندران گیالن خراسان رضوی آذربایجان شرقی فارس 0 مبلغ قرارداد پروژهای وزارت راه و ترابری به تفکیک مهندسین مشاور ره آزما ندکوپورت تهران برکلی مهندس مشاور شالودههای مقاوم عمران فرپل کاوش راه سازه پردازی ایران پژوهشهای ساختمانی مشارا ایران ساحل دریا بندر رستاب وینه سار ایمن راه اتحاد راه هگزا برایند سگال فربر راه آهن راه تردد راه اساس راه فرا دید فراشار آسیا رهاب رهآور پاسیلو پارس هراز راه ایران استن نام مشاور میلیون لایر 3500000 3000000 2500000 2000000 1500000 1000000 500000 0 « نتايج » -1متوسط رشد ساليانه اعتبارات راهسازي معـــادل 5/39 درصد طي 6سال ( )76-82مبين رشد مستمر فضاي كار راهسازي دركشور مي باشد. -2تمركز اعتبارات راهسازي طي 6ســـال ( )76-82در احداث آزادراهها ،بزرگراههـا و راههاي اصلي كشور مي باشد و رشد اعتبارات در بخــش راههـــاي فرعي كشور قابل توجه نمي باشد. -3با توجه به خالء موجود در راههاي كشور در مقيــاس منطقه اي و جهاني و همچنين استهــالك راههـــاي احداث شــده فضاي راهســازي در كشور قابل تامل مي باشد. احداث راه توسط سازمان عمران ومسكن سهم رشته فعاليت عمراني در احداث راه كشور ارقام به ميليارد ريال 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 646 اعتبارات مصوب بابت راه سازي 72 60 123 47 مبلغ كاركرد در رشته فعاليت بابت راه سازي 6/6 6/8 9 1087 1134 2196 5772 98 176 177 340 465 804 3 8 شرح 600 8 652 19 درصد سهم رشته فعاليت در كشور متوسط سهم رشته فعاليت عمراني در احداث راه طي %9/8 : 76-82 برآورد مبلغ كاركرد شركتها و رشته فعاليت بابت احداث راه درصد از كل درصد از كل 7 7 درصد از كل مبلغ مبلغ مبلغ 77 درصد از كل 79 76 مبلغ مبلغ دي 15 15 11 8 27 13 92 114 62 61 72 52 46 22 8 9 15 15 17 12 27 12 98 درصد از كل 80 78 ارقام به ميليارد ريال 72 47 ملي ساختمان 100 60 جنرال مكانيك رامان 123 60 رشته فعاليت برآورد مبلغ كاركرد شركتها و رشته فعاليت بابت احداث راه درصد از كل درصد از كل 11 86 14 29 233 22 102 49 396 45 208 36 11 89 19 91 26 804 مبلغ درصد از كل مبلغ 82 64 13 25 85 122 33 90 28 465 مبلغ درصد از كل 84 81 43 15 24 43 58 41 49 26 340 مبلغ درصد از كل 85 83 ارقام به ميليارد ريال 27 14 19 34 73 جنرال مكانيك 45 رامان 176 رشته فعاليت 177 مبلغ 24 دي ملي ساختمان برآورد مبلغ كاركرد شركتها و رشته فعاليت بابت احداث راه درصد از كل مبلغ درصد از كل 88 86 26 350 20 71 950 48 660 25 346 38 3 36 7 77 13 1336 مبلغ درصد از كل 87 ارقام به ميليارد ريال 280 7 42 540 484 جنرال مكانيك 163 رامان 1272 رشته فعاليت 1363 مبلغ 85 دي ملي ساختمان

62,000 تومان