صفحه 1:
:(215 J5)) Free way ®
Tet Re ecm ee ene Bienes) و
داراى معابر رفت و بركشت جذا از هم (مجزا) و شامل حداقل © خط عبوّر
در هر جهت است ورود به آن و خروج از آن فقط از محلهاى معين كه براى
اين منظور اختصاص يافته و تحت شرایط خاص از نظر زاویه ورود وخروج
امکان پذیر می باشد.تقاطع همسطح در آزادراه وجود ندارد و مسیرهای مثلاقی
دارای تقاطع غير هم سطح (تبادل) می باشند.
" لاقنلا 281655 )رلم لكسيرس):
بزرگ راهی است که به عنوان راه با سرعت بالا با حداقل 6۶ خط (0 خط در هر
جهت ) تعریف شده است و می تواند یا با دسترسی محدود یا با دسترسی جزیی
و مختصر باشد.
صفحه 2:
0
(EES) UVa corte ied
راهی است با روسازی آسفالت یا بتن که برای عبور وسایل نقلیه موتوری و به ندرت وسایل نقلیه
7 near ed
eS Pye eS Ps rer T Serer yr marred ieee Tes egren
5 enya ben yy py ea Pe
(21.8554) 448 eae! 1) Highway ©
راهی است با روسازی آسفالت یا بتن برای عبور سریع وسایل نقلیه موتوری که دارای معابر رفت
ar ye ae meron لا 9 0
است. ورود به بزرگرام و خروج از آن با محدوئیت نسبی انجام می گیرد.
* راه اصلی عریض:ٍ
So be eho ose See rel ie ee ie pao ence 1B)
Bee oes te One Sie eee eee
راه اصلی معمولی :
راهی است با سواره رو به عرض 8 متر با اضافه شانه های طرفین به عرض حداقل 4 متر
صفحه 3:
تعاریف (ادامه)
Bree
راهی است که ارتباط مراک جمعیت و تولید داخل یک منطقه را برقرار می کند و جزیی از شبکه
pO ony Strep ene Ci pero as i Bem ener)
pee eee rea
ا eho ele DLL eS eevee DE الا ا ا ا ا
باضافه شانه های طرفین:
راه فرعى درجه دو:
راهى كفته مى شود با دو خط عبور سولره رو به عرض ©.© متر باضافه شانه هاى طرفين.
ماخذ سالنامه آماری کشور
صفحه 4:
ت بين المللى
LI 2
صفحه 5:
* شبکه راههای اسان حدود 0100۰00000 کیلومتر می باشد که یکی از
Beever resol a one r Ip)
" احداث /إ/لا 17655 لاع در دن سال ©©©0 آغاز كشت و داراى شرايط
زیر می باشد:
ا ار 2
- طول آزادر اهياي موجود تا ابتداي 000008 ۶ ۱600 م کیلومتر
- طول آزادر اههای موجود در سال 5008 6۳/600 ern
PSB ner os رت لك إن ل 2 10م
- برنامه احداث Boe nS oO
- برنامه احداث كدت
dEOO0O = 2000000 کیلومتر
- برنامه احداث me OOO كيلومتر
صفحه 6:
1۱۳ CPP eID =o Ir
۱ Pe SOME eevee TsO ال EBX)
۱ ل We
۳ Decor tae eee bw Tes ee Te Speen)
كيلومتر ظول در مقام سوم مئ:باشد كه ذاراي 200 راه اكسيرس است. 1062©
دا ۱
lea ا ا دق
می باند
مالزی دارای 00 عدد بزرگراه می باشد.
صفحه 7:
el St Sie er ere es
تسبت طول راهها ساحت
به مساحت (میلیون کیلومتر مربه.
aa BY as il رگ
Sen etd pee == t/t 29
۳۳7 1 6 ری ديل
oe thle 11 Ws ie
VE ahs ah بل ثاين
nos 5 BA) Ww اران
be 37 WE We عربستان سعودی
Je a ait? Wik پاکستان 7
ey 0 ths We و se
حاور میانه
tle bth 17 )7/4 سوریه
=e 5 ele تفا يمن
Ae ALE ۳ 17 We
PCa et SECA n TT eee ee
صفحه 8:
رها
مقايسة طول راههاى برخى از
Pee ناور ميانه
ery ۴ Ae 7 51
ae ۳ vw 0 ۳۴
Ve 1۰ ۹۲ رن a“
“a ۲۱ ay 1 17
wy vy ١ ۳۸۴ بحرين برخخى اذ
7 0 ۸ عاد كويت کمترین
ie 0 7 علد ارات متحده عمرلى كشورها
١ و لبنان
و 000
صفحه 9:
2 نتايج 4
د اران بازاء هس كيلَومسشَ ريع مشاخت »/! كيلومتر راة وحود
IBN IY Oe SEF) ال ۷
بايد + بررايس كرد . و در مقايسهبا كشورى تُظيس جين بأ توجه به
ay rales) ايان ) يايد ٠» دترصد اضتزايش يابد.
صفحه 10:
صفحه 11:
وضعيت أزاد راههاى تحت حوزه استحفاظى وزارت راه و ترابرى طى (©©-
رضم
acter
caw
62۲
نات
0
oo}
AWAD : PO-OS basil متوسط رشد
Peer eT tee IE SEL ee
صفحه 12:
وضعيت بزرك راههاى تحت حوزه استحفاظى وزارت راه و ترابرى طى (©©-
ae
SD,
a LED
7 مساك 7
دالات
مرح
مرت
dep
مه
7 ap
° 7S 7] ص نه ىق امه ص ضر مم
سال
متوسط رشد سالیانه طی 266 : 9600.5
ماغذانامهآمری و گزارش اقصادی سل شارت بر کرد بنامه سوم توسعه
صفحه 13:
DBO POO aa BO
سال
| Shs = perenne ape
Done REN cate SD Se ae
صفحه 14:
1 ere RSs hee ] وضلعیت راههای کفور (شامل
Eee tee. eel abe Rac oat ae Lae ol راههاى كشور (شامل
۷
مرت
مر
“BLED
مره
منرت
مس
مرت
رت
A دس
9
جح ج وم كص م مض
سال ۱
۹ eC yp wry
۰ب واكذارى بخشى از راههاى روستايى Cas
0200 = NOROE SY Sear
صفحه 15:
9.6
Ly)
58
3.8
3.4
34
32
28
25
22
۳
مت
265
57
75
12
5.2
65
16.5
1
59
3:5
7735
7298
4859
4748
كك
3062
2764
2753
2550
2428
2286
2004
171
۱9
فارس
رس
کرمان
اصفین
ل
pos
أذربايجان شرقى
فد
0220
صفحه 16:
8
2
19
يي
17
1.6
كم
۳
57
ace
1۳9
8.9
187
6.9
5.2
127
1
217
305
468
412
2
78.6
29.2
62.3
1760
1746
1688
1675
1674
1618
۹
1575
إناعاطا
1504
1376
1312
1183
644
نام استان
چیارمحال بختیاری
کهکیلویه و بویراحمد
5
15
16
17
18
19
20
21
22
23
0
25
26
27
28
صفحه 17:
يروزههاى احداث راه كه در سال “© افتتاح كرديده اند
یت ۹2 000.564 0ه ل 0
كن لت ل ردوات ار تن
9
2 هت (CSRS) موومو
6 ىعرفهار 666.6 i) 96.6 esero
6
5
راهروستایی (۵.0 ۵ 50 eae
fet NY Mies Aes ae ار رن در هریت ee
Rum ha MCE eY i BD bree be Oe ao ST e Slo ma
5500-57
isle ل له
صفحه 18:
نمودار طول راههای احداث شده و در دست اجرا (طی سالهای ۸۲ - ۷۶)
كشور كشور
داه در دست اجرا
لمن بريد
| Seay ee ss PPS Hes SP
كشور كشور
000
صفحه 19:
نمودار اعتبارات راههای احداث شده و در دست اجرا (طی سالهای ۸۲ - ۷۶)
1
راهياي فرعي. راههاي اصلي. بزركراههاي آزاد واهياي
كشور كشور كشور كشوو
واه در دست اجرا داه expr ee |
صفحه 20:
روند اعتبارات ملى بابت 3
000
2 ار ل ل ا
0 ا ا ال Te)
و
صفحه 21:
روند طول راههای احداث شده (طی سالهای ۸۲ - ۷)
۳
7 7 78 7۵ 0 8 ۵
a) دس
و
ياههاي اصلي كور
ال
لاد يأهياي كشير 8
صفحه 22:
نمودار ارزش افزوده کل بخش حمل و نقل طی سالهای
0929-(09720 (به قيمت جارى)
مساك
شتات
بو
سره
مساك
سره
cam
utp
mp
ده
ةم
صفحه 23:
ea.
3
au.
صفحه 24:
۱ رت eye ere SUT te LYS IS SD YES Cs tye te SETS SSS Eee Ted
02200
صفحه 25:
نمودار سهم ارزش افزوده کل بخش حمل ونقل در تولیدناخالص داخلی طی سالهای 407 461۳0
220211
يخي لي لي في ني لير لير لقي لي
صفحه 26:
نمودار سهم ارزش افزوده كل بخش حمل ونقل جاده اى در در توليد ناخالص داخلى طى سالهاى ©700-067©).
(به قيمت جارى)
LPP OPI PO SOS
صفحه 27:
۱ Te Te ere ees eee ene Tet tee te Ls eset Leo
(oa)
POOP SSK SK
صفحه 28:
os sat ses ی در دا رای اکن داز تور
0
٩ > + و۳
3
سس
صفحه 29:
مبلغ قرارداد پروژهای وزارت راه و ترابری به تفکیک مهندسین
glia
صفحه 30:
0 نتايج 4
۱- متوسط رشد سالیانه اعتبارات راهسازی معادل 6/۳۹
درصد طی " سال (76-82 ) مبین رشد مستم فضبای کار
راهسازی د ركشوز مى ash
۲- تمرکن اعتبارات راهسازی طی 7 سال (۳-960)) در
احداث آزادراههاء بز ركرراههنا و راههاى اصلى Br
ل رم م
كشور قابل توجه نمى باشد.
Beer Beer ont SOY troy reer A ian f
ee eee wate eee eee
احداث شده فضای راهسازی در کشور قابل تامل
می باشد.
صفحه 31:
سازمان عمران و مسکن
صفحه 32:
1 enn eee ren er ce ger
AIEAS IEAM ILA IVAN |EAG: لكا ال ل
اعتبارات مضوب یابت
متوسط سهم رشته فعالیت عمرانی در احداث راه
Lae) 0
صفحه 33:
\d
1
7
a
hy
o
yy
18
۳
يانلا
صفحه 34:
a as a) rs
۴۵
ata سك
۱۳۲
ردم
رز
۲
Ad
Aan
راز
صفحه 35:
۹۵۰
VF
ع
رورا
۳۷
۴۰
سس
تمه
( Free wayآزاد راه):
تعاریف
راهی است با روسازی آسفالت یا بتن برای عبور سریع وسایل نقلیه موتوری که
دارای معابر رفت و برگشت جدا از هم (مجزا) و شامل حداقل 2خط عبور
در هر جهت است ورود به آن و خروج از آن فقط از محلهای معین که برای
این منظور اختصاص یافته و تحت شرایط خاص از نظر زاویه ورود وخروج
امکان پذیر می باشد.تقاطع همسطح در آزادراه وجود ندارد و مسیرهای متالقی
دارای تقاطع غیر هم سطح (تبادل) می باشند.
) Express way راه اکسپرس):
بزرگ راهی است که به عنوان راه با سرعت باال با حداقل 4خط ( 2خط در هر
جهت ) تعریف شده است و می تواند یا با دسترسی محدود یا با دسترسی جزیی
و مختصر باشد.
تعاریف (ادامه)
(Main road راه اصلی)
راهی است با روسازی آسفالت یا بتن که برای عبور وسایل نقلیه موتوری و به ندرت وسایل نقلیه
غیر موتوری و پیاده در نظر گرفته می شود و جزیی از شبکه سراسری و ملی است .راه
اصلی در بسیاری از حالتها ،به دو خطه دوطرفه عمل می کند ولی در مواردی می تواند به
چهار خطه پیوسته ویا مجزا توسعه یابد .تقاطعها معموًال هم سطح است .
( Highway راه اصلی چهار خطه (بزرگراه))
راهی است با روسازی آسفالت یا بتن برای عبور سریع وسایل نقلیه موتوری که دارای معابر رفت
و برگشت ،شامل حداقل دو خط عبور است تقاطع های مهم بزرگراه معموال از نوع غیر مسطح
است .ورود به بزرگراه و خروج از آن با محدودیت نسبی انجام می گیرد.
راه اصلی عریض:
راهی است دو طرفه با حداقل دو خط عبور با سواره رو به عرض 3.65متر برای هر خط
عبوری و شانه های طرفین به عرض حداقل 1.85متر.
راه اصلی معمولی :
راهی است با سواره رو به عرض 7متر با اضافه شانه های طرفین به عرض حداقل 1متر
تعاریف (ادامه)
راه فرعی :
راهی است که ارتباط مراکز جمعیت و تولید داخل یک منطقه را برقرار می کند و جزیی از شبکه
داخلی آن است.راه فرعی معموال به صورت دو طرفه عمل می کند.
راه فرعی درجه یک :
راهی است با حداقل 2خط عبور با سواره روی روسازی شده به عرض 3.25متر برای عر خط
باضافه شانه های طرفین.
راه فرعی درجه دو:
راهی گفته می شود با دو خط عبور سواره رو به عرض 5.5متر باضافه شانه های طرفین.
ماخذ سالنامه آماری کشور
اطالعات بین المللی
شبکه راههای انگلستان حدود 370،000کیلومتر می باشد که یکی از
راههای مهم حمل و نقل می باشد .
احداث Express wayدر چین در سال 1988آغاز گشت و دارای شرایط
زیر می باشد:
طول بزرگراههاي موجود تاپايان طول آزادراههاي طول آزادراههاي -طول آزادراههاي
موجود تا ابتداي
موجود در سال
موجود تا پايان
1،900،000 = 2005كيلومتر
41،200 = 2006
4،400 = 2006
45،600 = 2007
كيلومتر
كيلومتر
كيلومتر
برنامه احداث راه اكسپرس تا پايان 65،000 = 2010 برنامه احداث راه اكسپرس تا پايان 85،000 = 2020 برنامه احداث راه اكسپرس تا پايان 120،000 = 2030 -برنامه احداث راه اكسپرس تا پايان 175،000 = 2050
كيلومتر
كيلومتر
كيلومتر
كيلومتر
ژاپن دارای 89راه اكسپرس می باشد که در 6شهر ،متمرکز می باشند.
8راه اكسپرس ژاپن توسط East Nipponساخته شده و مالک آنها می باشد.
17راه اكسپرس ژاپن توسط West Nipponساخته شده و مالک آنها می باشد.
شبکه راه اكسپرس در مالزی بعد از ژاپن و چین در جنوب شرقی آسیا با
1،192کیلومتر طول در مقام سوم می باشد كه داراي 30راه اكسپرس است.
کلیه راه هاي اكسپرس در مالزی با روش Botمدیریت می گردند.
طوالنی ترین راه اكسپرس در مالزی از شمال به جنوب با 966کیلومتر طول می
باشد
مالزی دارای 61عدد بزرگراه می باشد.
مقايسة طول راههاي برخي از كشورها
نسبت طول راهها
به مساحت
مساحت
(ميليون كيلومتر مربع )
درصد راههاي
آسفالت شده
طول كل راهها
(هزار كيلومتر)
67/0
63/0
6/9
2/3
61
--
6420
2000
07/3
1/0
4/0
6/1
74
50
1160
162
11/0
22/0
4/0
2/0
23/0
13/0
07/0
18/0
05/0
11/0
6/8
6/9
9
22
2/2
8/0
43
--
162
140
5/0
3/0
-30
2/39
8/32
86
23
منابع آماري :سايت the-bag-lady.co.uk
(سال )1997
نام كشور
آمريكا
هندوستان
1980
1210
برزيل
چين
عربستان سعودي
4/47
5/41
ژاپن
ايران
پاكستان
عراق
سوريه
يمن
عمان
برخي از
بيشترين
كشورها
كشورهاي
خاور ميانه
مقايسة طول راههاي برخي از كشورها
نسبت طول راهها
به مساحت
مساحت
(هزار كيلومتر مربع )
درصد راههاي
آسفالت شده
طول كل راهها
(هزار كيلومتر)
03/0
600
13
21
002/0
2500
6/6
(سال )1997
نام كشور
افغانستان
سودان
لبنان
100
3/6
06/0
100
100
8/4
25/0
20
80
5/4
38/4
1
77
1/3
بحرين
1/0
10
92
2/1
قطر
1/0
10
92
2/1
قطر
38/4
1
77
1/3
25/0
2
80
5/4
بحرين
كويت
06/0
1
100
8/4
امارات متحده عربي
100
3/6
منابع آماري :سايت the-bag-lady.co.uk
امارات متحده عربي
كويت
لبنان
كشورهاي
خاور ميانه
برخي از
كمترين
كشورها
« نتايج »
در ايران بازاء هر كيلومتر مربع مساحت 1/0كيلومتر راه وجود
دارد ،كه اين مقدار در مقايسه با كشورهاي نظير هندوستـــان
بايد 6برابر گردد .و در مقايسه با كشوري نظير چين با توجه به
وسعت آن ( 6برابر ايران ) بايد 30درصد افزايش يابد.
اطالعات كشور ايران
وضعیت آزاد راههای تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و ترابری طی (-83
)73
1400
1200
1000
600
کیلومتر
800
400
200
0
83
82
81
80
79
78
77
76
75
74
73
سال
متوسط رشد سالیانه طی %10 : 73-83
ماخذ:سالنامه آماری و گزارش اقتصادی سال 1383ونظارت بر عملکرد برنامه سوم توسعه
وضعیت بزرگ راههای تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و ترابری طی (-83
)73
4500
4000
3500
3000
2000
کیلومتر
2500
1500
1000
500
82 83
73 74 75 76 77 78 79 80 81
0
س ال
متوسط رشد سالیانه طی %11.9 : 73-83
ماخذ:سالنامه آماری و گزارش اقتصادی سال 1383ونظارت بر عملکرد برنامه سوم توسعه
وضعیت راههای اصلی کشور تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و ترابری طی ()73-83
45000
40000
35000
30000
20000
15000
کیلومتر
25000
10000
5000
73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83
0
سال
متوسط رشد سالیانه طی %2.1 : 73-83
ماخذ:سالنامه آماری و گزارش اقتصادی سال 1383ونظارت بر عملکرد برنامه سوم توسعه
وضعیت راههای کشور (شامل آزادراه ،راه اصلی ،راه فرعی آسفالته ،سایر راههای آسفالته راه فرعی شنی و
سایر راههای شنی) تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و ترابری طی ()73-82
90000
80000
70000
50000
40000
کیلومتر
60000
30000
20000
10000
73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83
0
س ال
متوسط رشد سالیانه طی %1 : 73-83
(علت کاهش طول راهها در سال 77واگذاری بخشی از راههای روستایی به وزارت جهاد کشاورزی بوده است).
ماخذ:سالنامه آماری و گزارش اقتصادی سال 1383ونظارت بر عملکرد برنامه سوم توسعه
نسبت طول راه
سهم طول راه در استان به
مساحت
کل کشور
(درصد)
نسبت طول راه استان درصد سهم آزادراه و
راه اصلی استان
به جمعیت
در کل راه ها
(درهزار)
طول راه (کیلومتر)
نام استان
ردیف
13.5
3.6
8.5
23.9
10915
خراسان
1
9.6
4.3
26.5
24.2
7735
سیستان بلوچستان
2
9
6
9.7
31.5
7298
فارس
3
6
7.7
7.5
44
4859
خوزستان
4
5.9
2.6
12
37.3
4748
کرمان
5
5.8
4.3
5.2
75.9
4660
اصفهان
6
3.8
8.2
6.5
25.8
3062
آذربایجان غربی
7
3.4
3.9
16.5
28.1
2764
یزد
8
3.4
6
4
39.7
2753
آذربایجان شرقی
9
3.2
3.6
13
12.7
2550
هرمزگان
10
3
9.8
7
31.5
2428
کرمانشاه
11
2.8
9.6
4
42
2286
مازندران
12
2.5
10.2
5.9
39.3
2004
همدان
13
2.2
12.7
3.5
29.4
1771
گیالن
14
سهم طول راه در
کل کشور
نسبت طول راه
استان به
مساحت
(درصد)
درصد سهم آزادراه و راه
نسبت طول راه استان به
طول راه (کیلومتر)
اصلی استان در
جمعیت (درهزار)
کل راه ها
نام استان
ردیف
2.2
6
6.5
45.4
1760
مرکزی
15
2.2
6
6.8
16.6
1746
کردستان
16
2.1
8.1
6.3
58.1
1688
گلستان
17
2.1
8.7
0.7
76.4
1675
تهران
18
2.1
5.9
5.8
54.9
1674
لرستان
19
2
1.7
14.1
56.7
1618
سمنان
20
1.9
6.8
11.9
21.7
1577
بوشهر
21
1.9
7.2
8.9
30.5
1575
زنجان
22
1.9
7.6
18.7
46.8
1538
ایالم
23
1.9
8.4
7
42.7
1504
اردبیل
24
1.7
8.9
6.9
53.5
1376
قزوین
25
1.6
8.1
9.2
78.6
1312
چهارمحال بختیاری
26
1.5
7.6
12.7
29.2
1183
کهکیلویه و بویراحمد
27
0.8
5.7
3.6
62.3
644
قم
28
6استان کشور حدود 50درصد راههای کشور را در بر دارند.
ماخذ سالنامه آماری کشور
پروژههای احداث راه که در سال 84افتتاح گردیده اند
هزینه هر
متر طول
(هزار ریال)
هزینه دریافتی
در سال 1384
(میلیون ریال
سهم هزینه دریافتی
در سال 1384
به کل هزینه (درصد)
طول (کیلومتر)
پروژه
ردیف
26.75
12.9
10.397
20
آزاد راه
1
48716
21.6
2.734
82.1
بزرگراه
2
97237
19.8
1.993
246.5
راه اصلی
3
85843
25.6
753
445.4
راه فرعی
4
75860.
9
81.9
126
734.3
راه روستایی
5
41پروژه احداث آزادراه توسط وزارت راه وترابری در دست احداث است.
95پروژه احداث بزرگ راه توسط وزارت راه و ترابری در دست احداث است.
91پروژه احداث راه اصلی توسط وزارت راه و ترابری در دست احداث است.
نمودار طول راههاي احداث شده و در دست اجرا (طي سالهاي )76 - 82
5000
3000
2000
1000
0
راههاي فرعي راههاي اصلي بزرگ راههاي آ زاد راههاي
كشور
كشور
راه در دست اجرا
كشور
كشور
راه ساخته شده
كيلو متر
4000
نمودار اعتبارات راههاي احداث شده و در دست اجرا (طي سالهاي )76 - 82
(ارقام به ميليارد ريال)
8000
6000
4000
2000
0
راههاي فرعي راههاي اصلي بزرگ راههاي آ زاد راههاي
كشور
راه در دست اجرا
كشور
كشور
كشور
راه ساخته شده
روند اعتبارات ملي بابت راهسازي (طي سالهاي )76 - 82
(ارقام به ميليارد ريال)
1600
1400
1200
1000
800
600
400
200
0
82
81
راههاي فرعي كشور
منابع آماري :قانون بودجة كشور سال 82
80
راههاي اصلي كشور
79
78
بزرگ راههاي كشور
77
76
آ زاد راههاي كشور
روند طول راههاي احداث شده (طي سالهاي )76 - 82
(ارقام به كيلومتر)
1800
1600
1400
1200
1000
800
600
400
200
0
82
81
راههاي فرعي كشور
منابع آماري :قانون بودجة كشور سال 82
80
راههاي اصلي كشور
79
78
بزرگ راههاي كشور
77
76
آ زاد راههاي كشور
نمودار ارزش افزوده کل بخش حمل و نقل طی سالهای
( 1370-1379به قیمت جاری)
45000
5
5.
5
1
40000
41
35000
25000
5
8.
5
4
23
20000
5
9.
7
5
21
7
6.
8
1
16
80
79
78
77
76
75
15000
2
5.
1
4
10
74
10000
2
8.
1
72
73
1
8.
8
63
72
8
0.
9
48
71
3
3.
6
40
70
5000
0
69
میلیارد لایر
1
4.
9
6
28
30000
نمودار ارزش افزوده کل بخش حمل و نقل طی سالهای -1379
( 1370به قیمتهای ثابت سال )1376
30000
25000
20000
10000
5000
80
79
78
77
76
75
74
73
72
71
70
0
69
میلیون لایر
15000
نمودار سهم ارزش افزوده بخش حمل ونقل جاده ای در ارزش افزوده کل حمل و نقل طی سالهای 1370-1379
(به قیمتهای ثابت سال )1376
91
90
89
88
86
85
84
83
درصد
87
نمودار سهم ارزش افزوده کل بخش حمل ونقل در تولید ناخالص داخلی طی سالهای 1370 -1379
(به قیمتهای ثابت سال )1376
9
8
7
6
4
3
2
1
0
درصد
5
نمودار سهم ارزش افزوده کل بخش حمل ونقل جاده ای در در تولید ناخالص داخلی طی سالهای 1370-1379
(به قیمت جاری)
9
8
7
6
4
3
2
1
0
درصد
5
نمودار سهم ارزش افزوده بخش حمل ونقل جاده ای در ارزش افزوده کل حمل و نقل طی سالهای 1370-1379
(به قیمت جاری)
92
90
88
86
82
80
78
درصد
84
تعداد پروژهای ملی در دست اجرای استان های کشور
40
32
24
تعداد
16
8
مرکزی
خراسان جنوبی
لرستان
ایالم
سمنان
کرمانشاه
خراسان شمالی
هرمزگان
چهارمحال بختیاری
یزد
کردستان
همدان
اردبیل
آذربایجان غربی
کهکیلویه و بویراحمد
گلستان
کرمان
خوزستان
اصفهان
تهران
بوشهر
قزوین
سیستان بلوچستان
مازندران
گیالن
خراسان رضوی
آذربایجان شرقی
فارس
0
مبلغ قرارداد پروژهای وزارت راه و ترابری به تفکیک مهندسین
مشاور
ره آزما
ندکوپورت
تهران برکلی
مهندس مشاور شالودههای
مقاوم عمران
فرپل
کاوش راه
سازه پردازی ایران
پژوهشهای ساختمانی
مشارا
ایران ساحل
دریا بندر
رستاب
وینه سار
ایمن راه
اتحاد راه
هگزا
برایند
سگال
فربر
راه آهن راه
تردد راه
اساس راه
فرا دید
فراشار آسیا
رهاب
رهآور
پاسیلو
پارس
هراز راه
ایران استن
نام مشاور
میلیون لایر
3500000
3000000
2500000
2000000
1500000
1000000
500000
0
« نتايج »
-1متوسط رشد ساليانه اعتبارات راهسازي معـــادل 5/39
درصد طي 6سال ( )76-82مبين رشد مستمر فضاي كار
راهسازي دركشور مي باشد.
-2تمركز اعتبارات راهسازي طي 6ســـال ( )76-82در
احداث آزادراهها ،بزرگراههـا و راههاي اصلي كشور
مي باشد و رشد اعتبارات در بخــش راههـــاي فرعي
كشور قابل توجه نمي باشد.
-3با توجه به خالء موجود در راههاي كشور در مقيــاس
منطقه اي و جهاني و همچنين استهــالك راههـــاي
احداث شــده فضاي راهســازي در كشور قابل تامل
مي باشد.
احداث راه توسط
سازمان عمران ومسكن
سهم رشته فعاليت عمراني در احداث راه كشور
ارقام به ميليارد ريال
76 77 78 79 80 81 82 83 84 85
646
اعتبارات مصوب بابت
راه سازي
72
60 123 47
مبلغ كاركرد در رشته
فعاليت بابت راه سازي
6/6 6/8
9
1087 1134 2196 5772
98 176 177 340 465 804
3
8
شرح
600
8
652
19
درصد سهم رشته فعاليت
در كشور
متوسط سهم رشته فعاليت عمراني در احداث راه
طي %9/8 : 76-82
برآورد مبلغ كاركرد شركتها و رشته فعاليت
بابت احداث راه
درصد از كل
درصد از كل
7
7
درصد از كل
مبلغ
مبلغ
مبلغ
77
درصد از كل
79
76
مبلغ
مبلغ
دي
15
15
11
8
27
13
92
114
62
61
72
52
46
22
8
9
15
15
17
12
27
12
98
درصد از كل
80
78
ارقام به ميليارد ريال
72
47
ملي ساختمان
100
60
جنرال مكانيك
رامان
123
60
رشته فعاليت
برآورد مبلغ كاركرد شركتها و رشته فعاليت
بابت احداث راه
درصد از كل
درصد از كل
11
86
14
29
233
22
102
49
396
45
208
36
11
89
19
91
26
804
مبلغ
درصد از كل
مبلغ
82
64
13
25
85
122
33
90
28
465
مبلغ
درصد از كل
84
81
43
15
24
43
58
41
49
26
340
مبلغ
درصد از كل
85
83
ارقام به ميليارد ريال
27
14
19
34
73
جنرال مكانيك
45
رامان
176
رشته فعاليت
177
مبلغ
24
دي
ملي ساختمان
برآورد مبلغ كاركرد شركتها و رشته فعاليت
بابت احداث راه
درصد از كل
مبلغ
درصد از كل
88
86
26
350
20
71
950
48
660
25
346
38
3
36
7
77
13
1336
مبلغ
درصد از كل
87
ارقام به ميليارد ريال
280
7
42
540
484
جنرال مكانيك
163
رامان
1272
رشته فعاليت
1363
مبلغ
85
دي
ملي ساختمان