صفحه 1:
بنام خدا
سال درس : ارزيابى مراقبتهاى بهداشتى و درمانی
استاد : جناب آقاى دكتر اميراشكان نصيرى يور
دانشجو : حسن رستمی
مقطع و رشته : کارشناسی ارشد مدیریت خدمات
-
ا
نز
Saw : واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران
2
صفحه 2:
ستانها آحرین امید بیازمندان به حدمات نشحیصی و درمانی هسا هه
بیماران و مددجویان پرشماری را S77.
بیمارستانها با ارزش ترین سرمایه های انسائی حوزه سلامت را همر._۴
تجهیزات و فناوری های مدرن و گران قیمت, به کار می گیرند تا با رعایت اصول
اخلاق حرفه ای و عدالت. زمانی که جسم و جان باارزش انسانها در معرض
آسیب است. آنان را درمان کرده و آسیب ها و دردها را از آنها دور کنند.
۲ ۲ سلكرد سمارستانها بايد مقرراتى همه جانبه تنظیم oot ۲۱۰
.ب اجرای آنها نظارت شود. اعتباربخشی, ابزاری معتبر, جامع و سیستماتیک برای
3-8
ستيابى به اين مهم است و مى تواند به عنوان نقشه راهنمايى براى مديران و
يان جزاى دستيابى به سازمانی با نتایج متوازن, ایمن و با كيفيت مورد
3 "استفاده قرار گیرد ت
صفحه 3:
اعتباربخشی فرآیندی است که در آن یک گروه یا سازمان» از
طریق ارزیابی بوسیله چک لیستها, بر اساس استانداردها و
—
سنجه هایق مشخص و از قبل تعیین شده, به یک بیمارستان؛
مهوت اعتبار و رس میت به متظور توانایی انجام ۲۶
نت 0
خاصى به صو رت استاندارد I, اعطا no 00
صفحه 4:
*» درسال ۱۹۱۳ کالج جراحان آمریکا به منظوربهبود وضعیت و استاندارد کردن خدمات بیمارستانی بنیاد نهاده شد.
*" کالج جراحان نسبت به استقرار برنامه استاندارد بیمارستانی درسال ۱۹۱۷مبادرت نمود. این وضع به تنظیم تعدادی از اصول و معیارهایی
انجامید که مبنای تعیین اعتبار را تشکیل داد
® اسال ۰۱۹۳۹ بیش از نیمی از بیمارستان های ایالات متحده بصورت داوطلبانه در برنامه تعیین اعتبارشرکت کرده بودند.کالج جراحان
آمریکا برای ارلئه خدمات مربوط به تعیین اعتبار به بیمارستان هاء که تعداد درخواست ازسوی آنها روبه فزینی می رفت. با تعدادی
ازسازمان های . ارائه دهنده مراقیت های بهداشتی به تشکیل شورای مشترک تعیین اعتبار بیمارستان ها مبادرت نمود(این شورا بعدها
نام خود را به کمیته مشترک اعتباربخشی سازمانهای مراقبت بهداشتی تغییر داد(۸۵۱0).
۱۹۷۴ و در 22080180 Commission On Hospital Accreditation tus. ۱۹۵۲ پس از تن در سال 1 —
برداختند. t5,Leel cl>!4 Australian Council On Hospital Standard استرالیا
©
0
ب
صفحه 5:
کمیته مشترک بین المللی آن)ل) در سال ۱۹۹۸ به عنوان شاخه ای از كميته
مشترک ایالت متحده به وجود آمده است و ویرایش جدید استانداردها مطابق با
yale
شده است,
ارتقاء ایمنی و کیفیت مراقبت بیمار در سراسر دنیا بازیینی مجدد
از دهه ی ۱۹۵۰ تا اولیل ۰۱۹۹۰ برنامه های اعتباربخشی فقط در کشورهای
بيشرفته وجود داشت: اما افزليش نيازبه ارتقاء کیفی خدمات بهداشتی درمانی
و آمارهاى رو به تزايد خطاهاى يزشكى. منجر به كسترش جشمكير آن در
سالهای اخیر شد؛ به طوريكه در دهه 195٠ دربرخى از كشورهاى درحال
اجرا شد وتا سال ۲۰۰۴ تقریباً ۶۰ کشور یا اجراکننده ویا در حال
انجام پروسه های ایجاهابرنامه های اعتباربخشی ملی مراقبت سلامت بودند .
مد
توسعه
© |
9
صفحه 6:
یک پیمایش جهلنی Global SUrVEY در سال ۲۰۰۰ و یک پیمایش اروپایی در سال ۲۰۰۲ ۰ نشان دادند که از سال ۱۹۵۱ تا
۱ در طول ۴۰ سال. تنها ۸ برنامه اعتباربخشی آغاز شدند؛ درحالیکه از ۱۹۹۱ ا ۲۰۰۱.طی ۱۰ سال, لين ميزان تقريبا سه برابر شد
كه بيش از نيمى ازآنها . مربوط به کشورهای اروپایی می باشد. به علاوه بر خلاف اولین برنامه های اعتباربخشی که بیشتر توسط
سازمانهای غیر دولتی و گروههای مختلف متخصصان,راه اندازی می شد. . برنامه های اعتباربخشیبه سمت دولتی شدن پیش رفته و
كت الات مس در مسر ارتقاء كيفيت مل به 0
صفحه 7:
=,
yw
- ارزيابي و تهیه و تدوین ضوابط و معيارهاي (استانداردهای ارزشیابی) واحدهاي درماني به هنگام شروع
برنامه سوم عمراني (۱۳۴۶-۱۳۴۱) به صورت امري تازه و بدیع و در قالب مجمو عه اي بر اساس چك لیست
[ هايي با ۲۱ فهرست انجام می گرفت.
- بر اساس ماده ۸ قانون تشکیل وزارت بهداشت » درمان و آموزش پزشكي مصوب سال ۱۳۶۴ ۰ تمام
موسسه ها و واحدها ي بهداشتي- درماني کشور که از طریق بخش خصوصي و غیر دولتي در امر بهداشت
بو درمان فعالیت Si کنند , تحت نظارت ,کنترل و برنامه ريزي این وزارتخانه قرار دارند.
0 داد , ۳۷۶) توس بر تغبیر صوابطظ و اس تانداردهاي ارزش پابي , دس تورالعمل استاندار. و ۳۱
زشيابي بیمارسنانهاي عمومي کشور از پسوي معاونت درمان و داروي وزارت بهداشت , درمان و آموزش
از سوي مقام عالي وزارت جهنت اجرا به دانشگاههاي علوم پزشكي ابلاغ گردید.
تا حدود ۱۰ سال قبل, بيمارستانهاي > سیله دستورالعمل مدکور, اژشیابی می گردید.
صفحه 8:
مرور متون
ی سازی و اطلاع زسالی.
ن پیش نویس استانداردها
نظر سنجی از گروههای مختلف صاحب نظران
یک
خه نهایی استانداردهای اعتباربخشی
تأیید استانداردها توسط مقام محترم وزارت و ابلاغ جهت اجرا در
تمامی بیمارستانهای کشور
ويرايش نسل اول و دوم استانداردهای ملی
ابلاغ نسل سوم استاندارد های ملی
صفحه 9:
0
بر تال 1389 اولین کناب استانداردهای ملی اعتبار بخشی ار سوب ورار
بهداشت, درمان و آموزش پزشکی ایران برای اجرا به بیمارستانها ابلاغ گردید.
بدنبال آن حدود 8000 سنجه اعتبار بخشی تعیین و ابلاغ گردید که دور اول
اعتبار بخشی طبق این سنجه ها در بازه زمانی سال 91 الی 92 انجام و
ب“ بیمارستانها در 6 سطح ذیل درجه بندی گردیدند:
7 لا تب یک میت 3 رک 4و کرد 6- زیر استاندارد
مب
4 VY
صفحه 10:
۳ 2300 اعتار بخشی با کاهش تعداد سنجه ها از 8000 به حدود ٩
زمانی سال 34 الی اوایل 95 انجام و بیمارستانها در 5 سطح ذیل طبقه بندی شدند:
عالی 2- یک 3-دو 4-سه 5- زیر استانا 6
تفاوتهای دور اول و دوم از نظر ارزیاب ارشد:
۶۰ كط ول بک اررناب ارشد از استانی دیگر بعنوان نماینده وزارت و سرپرست
1ل : فقط وان ناظر و تایید کننده امتیازات بود. 1
0192 2 دار تابآارشد یکی شیریتی و دیگری بالینی از اسان 1
۱۳۲ ۳ ۱ جات رت گروه استانه) و 6 محور را نیز مایا
ت تگمیل می نمودند.
VY 2
صفحه 11:
نسل جدید اعتبار بخشی ( نسل سوم ) : در سال ۱۳۹۵ دور
ی سوم استانداردهای اعتباربخشی ابلاغ گردید که تغییرات عمده
.ای نسبت به دوره هاى قبل داشت
راهنمای جامع استانداردهای اعتباربخشی نسل نوین, در ۸
تن .محوره ۲۴۸ استاندارد و ٩۰۳ سنجه می باشد
لح دا زد رب ينطح الزامی» اساسی و ایده آل سطح بندی
(امی: بدون اختساب آمتیاز و پیش شرط صدور
oie لدع ل ieee
صفحه 12:
: نسل جدید اعتبار بخشی ( نسل سوم )
مجموعه استانداردهاى ملى اعتباربخشى نسل نوين
بیمارستانهای ایران» ابزارى قدرتمند براى هدايت
بيمارستانها به سمت تحقق ايمنى و كيفيت در ارائه خدمات
ىت تشخیصی و درمانی و اطمینان از حصول آنها به شمار مى
oul.
استانداردهای اعتباربخشی نسل نوین» ارتقای cnet tay)
بیمار است
wy sips ene tn Sat sa aa ال
2 ( 595905990905508
ار ی
صفحه 13:
رویکردهای اصلی نسل جدید اعتبار بخشی ( نسل
: سوم )
.١ وظیفه محوری بجای بخش محوری ". تاكيد ويزه بر
ارتقاء ایمنی بیماران
۳۲ اجتناب از مستندسازی های غیر ضرور ۴. رعایت الزامات
0 زایش مشارکر فعال پزشکان ۶ توجه ویژه به
تا
صفحه 14:
laf
تا
—
#نحوه ارزشیابی
۱ خود ارزیابی توسط بیمارستانها
۲ اعتباربخشی نهایی با حضور ارزیابان کشوری
۳ امتبازندهی توسط ارزیابان و ارزیابان ارشد
۴ اعلام نتایج نهایی توسط وزارت a, بیمارستانها
7 یدگی به اعترا[ضبیمارستانها توسط وزارت
۳
صفحه 15:
laf
در سال ۱۳۹۷ روند اعتبار بخشی با ابلاغ سنجه های بازدید
تا
ادواری تغییر یافت و مقرر شد هر دو سال يكبار اعتباربخشٌ
2 جامع sly بیمارستانها اجرا گردد و تعداد سنجه هاى ادوارى به
وی تایبدا كرد
5 مد
صفحه 16:
صفحه 17:
2D بیشگیری و بهداشت و. مدیریت خدمات
تا
پاراکلینیک
—
۱ ز. مدیریت اطلاعات ج. رعایت حقوق گیرنده
J 8 ©
ك١
— VY
صفحه 18:
محور اول : مدیریت و رهبری Us
الف-۱-۱ . تبم حاکمبتی از بهكاركيرى بزشكان مجاز و فعالیت بیمارستان براساس مجوزهای قانوني اطمینان حاصل میکند.
الف -۲۳۱ سیاستهای اصلی و ماموریت بیمارستان ابلاغ شدهو برنامهای بیمارستان براساس آن ندوین میشود.
الف -1- 2 تيم حاكديتى بيمارستان از تأمينو تخصيص منابع جبت انجام برناماهاى مصوب, اطمينان حاصل مىكند.
الف ۳۱ بيمارستان در جبت بيشكيرى و ارنقای سلامتاقدام میکند.
Orta بيمارستاناز مشخص بودن ارنباط سازماني و باسخكوبى مديران و مسئولان در حیطه وظابفشان اطمینان حاصل میکند.
1 * تس
صفحه 19:
© |
9
و نحوه فعالیت و تصمیم گیری آن مدون و مبتنی بر تحلیل نتایج عملکردی است
الف-۲۷-۲ سند استراتزيك بيمارستان تدوين شدهى به صورت دورهاى يايش و بازنكرى مىشود.
الف ]سم مسئولان ايمنى
ب الف ۴-۲- بازدیدهای مدیریتی بهمنظور بهبود فرهنك ايمنى بیمار و شناسایی خطرات. بهطور منظم انجام میشود.
الف -۲س۵ یتههای بیمارستانی طبق دستورالعملهای ابلاغی تشکیل و بر عملکرد آنها نظارت میشود
الف -۶-۲ تیم مدیریت اجرایی بر نحوه عقد قراردادهای مالی و معاملاتی و عملکرد پیمانکاران نظارت مینماید.
الف -۷-۲ ان پرداختی بیماران براساس قوانین و مقررات مرتبط برنامه ریزی, اجرا و نظارت میشود
Whe AY GI و درمان, دارو و تجهیزات پزشکی ارزیابی و برنامهریزی میشود.
الف ٩-۲- مسئول فنی واجد صلاحیت بر نحوه ارانه خدمات به بیماران و رعایت قرانین و مقررات در بیمارستان نظارت مینماید.
محور اول : مدیریت و رهبری
ss mame
الف -۱-۲ تیم مدیریت اجرایی بیمارستان
ن شده و براساس شرح و ظایف معین در بیمارستان فعالیت مینمایند.
صفحه 20:
محور اول : مدیریت و رهبری Us
الف ما
۳
الف -۲-۲
ae
الف سم
الف -۵-۳
الف -۶-۳
فرآیندهای اصلی بیمارستان, به صورت مستمر مدیریت میشود.
میزان پیشرفت و تحقق اهداف برنامه های عملیاتی/ بهبودکیفیت, ارزیابی و بازنگری می شود.
عملکرد بالینی ر غیر بالینی بیمارستان, اندازه گیری شده و براساس آن بازنگری انجام میشود.
مشكلات جارى و فرصت هاى بهبود, شناسایی و اقدام اصلاحی | پرنامه بهبود کیفیت مرتبط اجرا میشود.
lia م روط تدای نزن کي من مدبریت سشول:
ارزیابی عملکرد بیمارستان در پیاده سازی اعتباربخشی ملی با رویکرد بهبود مستمر توسط تیمهای داخلی انجام میشود.
صفحه 21:
By
الف-۱-۴ . افدامات برنامه ریزی شده ای برای پیشگیری از خطاهای پزشکی اجرا میشود.
الف-+- ۲ اقدامات برنامه ریزی شدهبرای بايش و کنترل خطاهای پزشکی اجراميشود
۳ الف- ۲-۴ ارزیابی ععلکرد بیمارستان در اجرای برنامههای مدیریت خطاهای پزشکیو ایعنی بیمار انجام و بازنگری ميشود.
الف -۲-۴ _. کمینههای تخصصی مرگ و میرو عوارض, طبق دستورالعملهای ابلاغی فعالیت مینمابند.
SS” )_( =
ل go
صفحه 22:
محور اول : مدیریت و رهبری Us
الف-۱-۵ . بیمارستان ارزیابی و اولویت بندی خطرحوادث و بلای راانجام داده واقدامات پیشگیرانه را برنامریزی میکند.
الف-۲-۵ اقدامات بيشكيرى ر کنترل آتشسوزی در بیمارستان اجرا میشود.
الف- ۳-۵ برنامه ارزیابی, نگهداری و امنیت تأسپسات و ساختمان بیمارستان ندرین شده و اجرامیشود.
الف-۲-۵ 0 برنامه ارزيابى: نكهدارى و امنيت سيستم هاى الكتريكى, تدوين شده و اجرامیشود
الف -۵-۵ . فرایندی جهت گزارش حوادث و يا موقعيت هاى خطراً:
الف- ۶-۵ _ آمادگی بیمارستان برای پاسغ به فوریت ها و عرامل خطر آفرین برنامهریزی شده است.
الف -۷-۵ فعال سازی سامانه های مدیریت حرادث و بلایاء برنامه ریزی و اجرا میشرد.
بای گازکتان وجوهذاری:
صفحه 23:
با توجه ضرورت مشارکت تمامی اعضای سازمان و اهمبتاستراتژک یمنی پمر, استانداردها و سنچه های این محور
= درثمامي محورهای اعتباربخشی لحاظ شده است.
سس نس
صفحه 24:
الف - ۱-۷ نیروی انسانی موردنیاز برای تمامی بخش ها و واحدها براساس شرح شغل تعیین شده, شناسایی و به کار گیری میشوند.
الف ۲-۷- بهکارگیری کارکنان براساس شرح شغل و شرایط احراز انجام میشوند
الف ۳-۷- مقررات اداری مالی داخلی بیمارستان تدوین و به کارکنان اطلا رسانی شده و براساس آن اقدام میشود.
| الف ۴-۷- پرونده پرسنلی کاغذی/ الکترونیک کارکنان؛ در واحد منابع انسانی با رعایت محرمانگی و امنیت اطلاعات موچود است.
الف - ۵-۷ فهپرست کارکنان برای نوبت کاری شبانه روزی و شرایط غیر مترقبه در دسترس می باشد
الف ۶-۷ ارزشیابی کارکنان در قواصل زمانی معین انجام میشود
الف - ۷-۷ نظرات ی بیشنهادات کارکنان در برنامه ریزی های بیمارستان اخذ و لحاظ میشود.
الف ۸-۷- چبران خدمت و برنامههای انگیزشی میتنی بر عملکرد کیفی کاررکنان, برنامه ریزی و اجرا میشود.
الف- ۹٩-۷ بیمارستان درخصوص ارتقای سلامت جسمی و اتفاقات مرتبط از کارکنان حمایت می نماید
الف V—
محور اول : مدیریت و رهبری
بت منابع انسا.
01 تواتمندسازى كاركنان براساس آموزش های مدفمند, برنامهریزی و اجرا میشود
الف- ۱۱-۷ آموزش مهارتهای نجات دهنده و حفظ ایمنی بیماران برنامه ریزی و اجرا میشود.
صفحه 25:
©
محور اول : مدیریت و رهبری
الف ۱۰-۸
الف ۱۱-۸۲
تدارک, انبارش و توزیع ملزومات و تجهیزات به صورت برنامه ریزی شده انجام میشود.
بیمارستان خدمات خارج از زنجیره تأمین خود را برای بیما
پرنامه ریزی میکند
امکانات و تجهیزات برای حفاظت فردی و رعایت بهداشت دست های کارکنان و افراد مرتبط با بیمار فراهم شده است.
هدایت مراجعین در ورودی ها و داخل بیمارستان انجام می شود.
امکانات و دسترسی ایمن و حامی معلولین و افراد ناتوان به بیمارستان و طبقات آن فراهم است.
امکانات و تسهیلات لازم برای اتاق بیمار فراهم شده است.
دکوراسیون ؛مبلمان, فضا ها و نمای داخلی بیمارستان با رعایت اصول چیدمان و هماهنگی, طراحی شده است.
بیمارستان از وجود تسهیلات ارتباطات اضطراری اطمینان حاصل می کند
تسهیلات جداسازی (ایزولاسیون) و تفکیک فضاها انجام شده و تجهیزات آتها تأمین می شود
تفکیک فضاهای لازم در بخش ها/ واحدها
بینی شده است.
امکانات و تسهیلات دیالیز فراهم شده است.
صفحه 26:
۱-٩- الف
تپیه مواد اولیه و طبغ غذا تحت نظارت و برنامه ریزی کارشناس تغذیه, انجام میشود
الف-٩-۲ . توزیع غذا نعت نظارتر برنامه ری کارشناس تغذیه,انجام میشود.
Yt امكان انتخاب نوع غذا با رعايت رؤيم غذابي بيماران فراهم شده است.
الف-۴-۹ كيفيت غذاى بيماران تحت نظارت و کنترل کارشناس تغذیه مىباشد.
الف-٩-۵ ._الزامات کیفی در صورت برون سپاری خدمات غذایی طبق ضوابط رعایت میشود.
سس
سا
ب yy
صفحه 27: