تجزیه و تحلیل اطلاعاتبیماری‌هاعلوم مهندسیمراقبت‌های بهداشتی

اعتبار و اعتماد، ابزار گردآوری اطلاعات

صفحه 1:

صفحه 2:
بیگانه ز آشنای خویشم گردان یعنی به خود آشنائيم ده يا رب خواجه عبدالّه انصاری

صفحه 3:
محبوبه والیانی عضو هينت علمى كروه مامایی http:, aid ite ir

صفحه 4:
A ‏اعنماد‎ (Reliability)

صفحه 5:
تعریف: اعتماد یا قابلیت تکرار: درجه ثبات بین تکرار اندازه گیری در شرایطا یکنواخت را درجه اعتماد آن اندازه گیری گویند. قابلیت اعتماد یک آزمون به این معنی است که در صورت تکرا, نتایج کاملا یکنواخت یا تقریبا یکنوافت بدست دهد. قابليت تكرار به معناى بالا بودن نسبت جوابهاى صحيح به كل جوابهاست که با تعیین شاخصهای 4@ ‎(crude | Index)‏ 9 شاخص استهکام (»اع0ط| لاع مع]0055156) اندازه كيرى مى شود. قابلیت اطمینان یا اعتماد (1510۳0عع۳۳) تن است که اندازه گیری مکرر در یک شخص و در شرایط یکسان نتیجه ای همانند به دست دهد.

صفحه 6:
علت قابل اعتماد نبودن ۴ - خطای آزمایش شونده (بیمار ۴ (- خطای آ(مایش کننده (کارمند) * ۳- خطای روش آزمایش * مثال: وزن یک نفر ۱ چند بار با یک دستگاه اندازه گیری می نماییم. اکر هميشه عدد ۵ کیلوگرم ۱ نشان دهد یعنی آزمایش از اعتماد خوبى برخوردار است ولي اكر یک بار ۵۸ ویک بار ۵4 و یک بار ۵ نشان دهد یعنی آ[مایش قابل اعتماد نیست.

صفحه 7:
علل دیکر قابل اعتماد نبودن ۳ ۴ ۴- کوچک بودن حجم نمونه ( فطای نمونه گیری) " ۵- گردآوی داده ها به «هشی غیر استاندارد و با ساخته های ضعیف ( بی واه پردازی پرسشنامه. کم بودن آموزش پرسشگران) ۴ *- بدی طبقه بندی ‎Le wb‏ (ناشی از بی دقتن در هنكام كردا ورى داده ها)

صفحه 8:
۰ ۰ ارزیابی شاخص خام و شاخص استحکام آزمایش قند خون

صفحه 9:
وجود بیماری دیابت

صفحه 10:
شاخص خام آزمایش قند خون ۳۹ و at+b+c+d 3 .و 0 هر ده 5-عاد جولبهای‌ص میم لینآنمایش۱ ب یانمی‌ک نند ( لفراد مثبته منفی‌ولقعی

صفحه 11:
شاخص استحکام آزمایش قند خون ل نش ‎(a+b+c+d) -d‏ این شاخص حداکثر می تواند ۱ باشد و هر چه به ۱ نزدیکتر باشد استمکام جواب مثبت این آزمایش بیشتر خواهد بود.

صفحه 12:
4 Two Reliability Estimates = Test-Retest ™ more conservative " lower-bound estimate = Internal Consistency (Cronbach's ) " change over time doesn’t affect " upper-bound estimate

صفحه 13:
4 Test-Retest * فرآیند بازآزمایی چنین است که افراد يرسشنامه را تعمیل نموده و این فرآیند چند هفته بعد تکرار می شود. اكر دانش. دیدگاه و یا نگرش اخراد تغییر نکرده باشد پاسفها نیز به همان صورت خواهد بود. * همبستگی بین دو دسته اطلاعات را محاسبه کرده چنانچه مر ‎canta BTN‏ ار لیگ هی ۴ این تعداد نمونه باید از تعداد کل نمونه مچرد بررسی حذف شوند.

صفحه 14:
‎Interrater or Interobserver Reliability‏ ل ‎cS ‎& ‎

صفحه 15:
4 Internal Consistency " روش همتا يا بررسى ثبات درونى يرسشنامه يا آزمون معادل برای سنجش پایایی زمانیکه همان سوالات به شکل دیگری در پرسشنامه گنجانده شود مورد استفاده قرار می گیرد و در دو نوبت. تکمیل پرسشنامه صورت گرفته و ‎Qi‏ مقایسه می ‎Seb‏

صفحه 16:
قورش (8135) تورش یعنی تمایل به یک طرف یا تبعیض. تورش عمدى و تصادفى نيست بلكه یک خطای ذاتی و سیستماتیک است. للف- تورش در انتخاب (815 86166110۳) که در مرحله انتخاب نمونه ها رخ می دهد. مثلا نمهنه گیری از گروه خاص (زن یا مرد طبق سلیقه) با در روزهای خاص هفته 5۰8. ایجاد می کند. - 8125 56۱661100 ]561 مثل استفاده از داوطلب در مطالعه که نماینده جامعه نیست زیرا به دنبال خدمات رایگان بوده است. ‎Survey Bias -y‏ در مرحله طراحی بوجود می آید و نمونه های نماینده خوبي برای جامعه نيستند. مثلا در بررسی لثر كشنده يك ماده در کارخلنه ذوب آهن بهترین نمونه هایا در بیمارستان هستند یا فوت کرده اند و كاركنان مقاوم به اين ماده کشنده نمونه خوبی نخواهند بود. ‎ ‎

صفحه 17:
قورش (8135) ب- تورش در جمع آوری اطلاعات (00۱۱6100 ۱۵12 ‎GLa 2 4S (Bias‏ جمع آوری اطلاعات رخ می دهد. ‎Js Observation Bias -d‏ خطا در انتخاب با چشم ‎4S Measurement Bias -C‏ خطا در اندازه گیری است. ‏2- 8135 111501111311011 كه خطای اطلاعات متکی به حافظه مورد نظر است.

صفحه 18:

صفحه 19:
اعتبار (Validity)

صفحه 20:
تعریف: درجه صحت استنتاجهای ‎Cha jl cholo‏ مطالعه بخصوص در تعمیم به غیر از نمونه تحت مطالعه را اعتبار مطالعه گویند. اعتبار یعنی این که آزمایش غربالگری به هد خوبی تعیین کند که کدام یک از افراد عملا به بیماری مبتلا بوده. کدامیک نیستند و تا هد امكان مثبت كاذب و منفى كاذب کمتر داشته باشد. اعتبار عبارت است از بررسی حقیقت مفهوم مجرد نظر در پرسشنامه. به این معنی که ایا اندازه گیری چیزی که فکر ‎Go‏ کنید لن | می سنجيد را انجام مى دهيد يا خير. اعتبار يا درستى مطالعه مربوط به دامنه اى است كه مى توان از مطالعه استنتاج نمود.

صفحه 21:
آتعر یف * اعتبار برآیند دو بردار66۵۱1201۱:۲۷ (هميشه تو هدف زدن) و ۱۱۵125۱655 (نداشتن تورش یا درست تو هدف زدن) اسح * به عبارتی ۷۱۱01۲۷ یعنی به هدف زدن و همیشه به هدف (دن. reliability unbiasness

صفحه 22:
انواع اعتبار: 4 * - اعتبار محتوی: نشان می دهد که آیا پرسشنامه در برگیرنده و معرف مجضوع مورد مطالعه هست يا خير. یا اینکه آیا پرسشنامه شامل همه چیزهایی که مفهوم مورد نظر ۱ شامل می شود هست یا خیر. این مورد برای پرسشنامه هایی که دانش و نگرش )| می سنجد حائز اهميت است.

صفحه 23:
انواع اعتبار: * ۲- اعتبار وابسته به ملاک: بیانگر این است که چگونه پیمایش در رابطه با دیگر سنجشهای معتبر موضوع مورد مطالعه عمل کرده است و داده های بدست آمده از سنجشهای دیگر مقایسه می شود. اگر بین دو سنجش توافق وجود داشت در آن صورت اعتبار وایسته به ملاك وجود دارد. * این اعتبار خود دو گونه است: ۱- اعتبار همزمان ۲- اعتبار پیش بین

صفحه 24:
نع اد یه ‎Construct) ojlw bic) -» #‏ ۷ : این اعتبار بیانگر اين اسح که تا چه اندازه سازه مجرد مطالعه ارزیابی شده است. معمولا اعتبار سازه به مفهوم هایی از قبیل تنش روانی. اضطراب. درد و همایت اجتماعی مریوط می شود. ‎

صفحه 25:
انواع اعتبار: Content validity How much a measure covers the range of meanings included in the concept " Criterion-related validity Sometimes called predictive validity - how a measure predicts performance on an external criterion e.g. how Matric results predict academic success at university, as a way of saying they have validity = Construct validity Closely tied to into the theoretical underpinnings of the concept. Variables ought to be related, theoretically, to other variables. This kind of validity is based on logical relationships between variables So: Does the instrument actually measure the concept (or construct)? = Face validity * How a measure conforms to our common agreements Examine the wording of the items; submit items to expert judges

صفحه 26:
Construct Validity

صفحه 27:
انواع اعتبار: ‎a‏ * ۱- اعتبار درونی: عدم وجود تورش در گروههای مورد مقایسهء یک مطالعه معین را اعتبار درونی می گویند. رک اعتبار بیرونی: ‎COL‏ تعمیم نتایج مطالعه به گروهی فرلتر از گروههای شرکت کننده در مطالعه می باشد. به عبارتی نشان می دهد که تا چه اندازه جمعیت مورد مطالعه. نملینده ای از جمعیت کل می باشد.

صفحه 28:
How Do We Generalize? Model |: Sampling

صفحه 29:
How Do We Generalize?

صفحه 30:
سا اساسا له سب ۷ ۷ لصا ‎PIU‏ Model Il: Proximal 4 Similarity

صفحه 31:
How Do We Generalize? + Model II: Proximal Similarity ‏اعوط‎ bes ‏له زو‎

صفحه 32:
How Can We Improve External ‎Validity? >‏ * "۷ | ,له الوم و ةعارز ‎ ‎ ‏سود ‏جر ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 33:
شاخصهای اعتبار 4 * اعتبار بسته به نوع احتیاج با شاخصهای زیر تعیین می شود: Sensitivity & ‏حساسیت‎ - ۲ * «- ویژگی یا 5۵661616117 * ۳-ارزش اخباری مثبت یا ۷۵۱۷6 ۳۲۵۵۱6۲۱۷6 ۴۵۹۱۲۱۷6 " عا-ارزش اخبارى منفى يا ‎Negative Predictive‏ ‎Value‏

صفحه 34:
حساسیت با ‎Sensitivity‏ " حساس بودن آزمایش به بیماری زا گویند و عبارت است از نسبت افرادی که هقیقتا در آزمون غربالى بيمارتشخيص داده شده اند. * فرمول مساسیت آزمایش: مثبت واقعی 2 تمام بیماران واقعی | ‎atc‏ اين كسر بين صفر و یک است و هرچه به ۱ نزدیکتر باشد دلیل بر مساسیت بیشتر آ زمایش ‎uw)‏

صفحه 35:
Specificity & ‏ویژگی‎ * ویژگی یا اختصامی بودن عبارت است از نسبت افراد حقیقتا سالمی که بوسیله آزمون ‎GALE‏ سالم تشخیص داده شده اند و به عبارت دیگر امتمال تشخیص صمیم افراد غیر بیمار استح. * فرمول ویژگی آزمایش: منفى واقعى _ 0 تمامى افراد سالىه 0+ط اين كسر نيز بين صفر و يك است و هريه به ‎١‏ نزديكتر باشد میژگی آزمایش بیشتر است.

صفحه 36:
ارزش اخباری مثبت با ۳۳6۵۱6۷ ۴05۲۱۷ Value cia) ‏احتمال صحيع بودن جوابهای مثبت آزمایش‎ " ‏اهتمال متبت حقيقى بودن فردى که آ زمجنش مثبت‎ شّده است " ارزش اخبارى مثبت: مثبت واقعی _ 3 تمامی جوابهای مثبت ‎at+b‏ اين كسر نيز بين صفرویک است و هرچه به ۱ نزدیکتر باشد ارزش اخباری مثبت آزمایش بیشتر است.

صفحه 37:
Negative Predictive & ‏ارزش اخباری منفی‎ Value * امتمال صمیح بودن جوابهای منفی یا اهتمال مبتلا نبودن فردی که آزمونش منفی باشد. * ارزش اخباری منفی: منفی واقعیه _ ‎ -‏ 0 _ تمام جوابهای منفی ۰ ‎C+d‏ ‏اين كسر نيز بين صفرویک است و هرچه به ۱ نزدیکتر باشد ارزش اخباری منفی |زمایش بیشتر است.

صفحه 38:
4 Reliability and Validity Rateble bu aot Ook

صفحه 39:
4 Reliability and Validity Oukd but at Rothe

صفحه 40:
‎Reliability and Validity‏ ل ‎Rekble wr Odd‏ حب لاد( ‎ ‎

صفحه 41:
4 Reliability and Validity ‏فص تا‎

صفحه 42:
اعتبار كم اعتبار زياد

صفحه 43:
تفسیر اعتبار و اطمینان * ۱- قابلیت اطمینان زیاد - تپرهابا حدلقل پراکندگی به هدف زده شده است * ۲- قابلیت اطمینان کم -غیرها بصورت پراکنده به اطراف هدف زده شده است * ۳- قابلیت اعتبار زیاد - تیرهابا الگوی منظم تری دور هم زده شده ابست * ۴- قابلیت اعتبار کم - محل برخورد شیرها جا مرکز صفحه هدف بطور منظم فاصله دارد

صفحه 44:
لا این قافله عمر عجب می گرد دریاب دمی که با طرب می گنرد ساقی غم فردای حریفان چه خوری پیش آر پیاله را که شب می گخرد

39,000 تومان