صفحه 1:
و a
5121
هیجان نمایی, بیان گرایی يا اکسپرسیونیسم به
بت ۳۳۹۹۹۹۹
کپ ود
رئاليسم و اميرسيونيسم
ا err aes Lf ie
از دل آن بيرون آمد.
وازهی اکسپرسیونیسم برای اولین بار در
برخی از نقاشیهای
ل ا ا 0
1 5 جنبشی در ادبیات بود
۷ 59 cans
1 Siar
صفحه 2:
به عبارت دیگراکسپرسیونیسم شیوه ای نوین از
بيان تجسمى است كه در لن هنرمند براى القاى
هيجانات شديد خود از رنكّهاى تند و اشكال كج و
ا ا ا 0000
اتيك
شكلهاست: شيوهاى عارى از طبيعت كرايى كه
مىخواست حالات عاطفى را هرجه روشنتر و
صریحتر بیان نماید.
0499 شكل كيرى اين مكتب از حدود سال ١9١١ تا
6 197 ميلادى بود والى در كل اين شيوه از
گذشتههای ۳ دب e et eer] ۳
در دورههاى 00 به كونه هایی نمود يافته
ست.
صفحه 3:
عنوان «اكسيرسيونيسم» در سال 1911 براى
متمايز ساختن گروه بزرگی از نقاشان به کار
رفت كه در دهة اول سدة بيستم بناى كارشان
را بر باز نمايى حالات تند عاطفى, ۳
aule 5, Syloos ا s alSeim
حکومتهار مقررات غير انسانى كارخانهها و
عفونت زدكى شهرها و اجتماعات نهاده بودند.
این هنرمندان برای رسیدن به اهداف خود
RC mee SCC Deer ot Fr Beta OCD)
زدة قلمو و شكلهاى اعوجاج يافته و ره Jl
جارجوب رابا اينجاد زرفانمايى و بدون هيجكونه
سامانى ايجاد مى كردند و هر عنصرى را كه
ال تب ane, os ار Ee
صفحه 4:
ا 0 0000
ازجمله اصلیترین ویژگیهای آثار اکسپرسیونیستی که باعث تمایز آنها با آثار قبل از خود
مى شوندء مىتوان به موارد فهرست زير اشاره كرد:
۳۲۳۹۲۲۲۲۲ سس« «(<< <<... ee ee
رنگهاء شکلها و فرمها بیشتر برای بیان احساسات و ایدههای خود استفاده میکنند تا
شمان را بهرنگ فرمز روشن با ۱ 9 99 ٩۱ بازنماین دفد فد رات موحوو یرای
5 rg hee ue a کر ا
wat Saito Law a Sarl Lb lle a> iyusi Jie Gilles! b xian
| wie re rer yee een (ton ier Pree i
۱7050۳ ee bey re ee ee eee ee
each SL £1 9 asy25 0S auSL Egi090 jl uol> slaai> say Lb obul Lb puis g GLleol
مى شود اثربخشى نقاشىهاى اكسيرسيونيستى بيشتر شود.
Peper ا
fey م مالا ا ا ا ل ا اا ال
000 ve vr Fe UY wee Prien | 09, err new HP Og sore [PVONTT gu ens
Ra. ie ee
Arn Pe ریا ewe yA ا ae a
بيان سىكتند: ابن ويزكى ارتباط re py So احساسی
قویتری ه آن برقرار میکند. انكار كه در ذهن خالق اثر هستيد و به موضوع از
a, Saal
صفحه 5:
أكسيرسردئيسم انتزاعى:
Sees ee ا 0
Pee ا و دري لك سنو ررك اله
000 به برخى sli ا 0
ا ا لوا ار
ا 5 od
0# ١ك تجار 1 0 شك ارد ردجي تكد الل د
Cem rKary ل ا |
71 ا ل اا ا لت Cg Te
قبام كلك «التستكى به سيكهاى «١ مشخصات !ار ات كادي عبارت
Reker tee ی enol ol ee
هنری مبتنی بر معیارهای قراردادی زیبایی شناختی, روح ستیزه-جویانه خود
سمرت سو PE اتکا و اش أ ررد
ا روس لوا ل ات لم eee ean SN
JR ۱ جکسون پولاک ت يافت, مشاهده مى شود.
۳۶1960 سیک تاشیسم بود و طی دهه های 1950 و drial
( تاثير زيادى بي ال
صفحه 6:
نک و آکسپرسیونیسم:
«نئو اکسپرسیونیسم» el (Neo-Expressionism) جنبش
هنری دیگری است که در اوایل و اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی در
SOCOM cect] ee] CSC RECT Ie reese]
پاسخی به سبکهای هنری مینیمال آن روزها بود. هنرمندان و
ل rc اسم مان ارد
1
1
عبور از استانداردهاى سنتى طراحى و تركيببندى. فضاى
احساسى بازتابدهنده ارزشهاى شهرى معاصر و بىتوجهى به
ایدهآلسازی تصویری ازجمله مهمترین ويزكىهاى آثار نئو
we cone
KaiialS oSauzil 9» 9 (Julian Schnab; «جولیان
صفحه 7:
0 ا ا Sel SAY Tol eee
۳
هنرمند عکس
۱۹۸۰۱
نقاش هلندی سبک پست امپرسیوتیسم و
اکسپرسیونیسم استفاده از رنگهای تیره و
محزون او عاشق گل آفتابگردان بود و
مجموعه گلهای آفتابگردان او از معروفترین
نقاشیهایش است
نقاش آلمانی؛ یکی از مهمترین چهرههای
جنبش اکسپرسیونیسم و هتر مدرن به شمار
هرود ales | Ul از opiates اجتمافى»
انتقادی, است و اغلب با رنگهای تیره و
:فرمهای پرکشش مشخص میشوند
نقاش و گراور بلژیکی بود که به خاطر
نقاشیهایش با موضوعات عجیب و غریب:
تمسخرآمیز و اغلب با ماسک و اسکلر.
شناخته میشود. آثار او اغلب بازتایی از
انتقاد اجتماعى و طنز تلخ هستند. انسور در
جنبشهاى هنرى همجون اكسبرسيونيسم و
سورتاليسم تأتي ركذار بود
شاعر, نمایشنامهنویس و نقاش اتریشی,
استفاده از رنگهای درخشان و حرکت
قلمموی کوتاه و جداگانه (استاکانو)/
علاقه مهد به ابعاد برتره و حودكان
نام
io pi
ادوارد موف
-۱۸۶۴)
(۱۹۴۴
ویژگیها
نقاش و گرافیست آلمانی, عضو گروه
سوارکار آیی, استفاده از رنگهای روشن
و کشیدن تصویر حیوانات, انتقال پیامهای
جدی و انتزاعی در مورد انسان و طبیعت
با رنگهای اصلی
نقاش و چاپگر کلیدی سبک
اکسپرسیونیسم و نمادگرایی, تحتتأثیر
آمپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم.
استفاده از رنگهای تند. موضوعات مبهم
و مرتبط با بیماریهای روانی
97
1
1
نقاش جوان اتریشی سبک
اکسپرسیونیسم و فیگوراتیو. رد اشکال
سنتی هنر نقاشی و استانداردهای زیبایی,
پرترهها و خودنگارههای اثرگذار دآرای
تحریف و اغراق در اعضای بدن
نقاش آلمانی و از بتیاتگذاران گروه 7۲06
6 معروف به استفاده از خطوط
گرافیکی آشفته و پالت رنگ جیغ و
جسورانه, هنرمتد اثرگذار
اکسپرسیونیسم مدرن
صفحه 8:
ونسان ویلم وق گوگ
نام هنرمند: وینسنت ونگوگ / Vinsenk ManBogh
دسته بندی: هنرمندان, نقاش
تولد: 1853
۱:
Dutch .sailm :cule
۳۵5]۲-۱۳۱۵۲655|0۳15۳ جنبش: پست امپرسیونیسم
|
۳ ات تخس از ات ار
0 Vincent van Gogheimirs
ون كوك عاشق كل آفتابكردان بود و مجموعه كلهاى آفتابكردان او از
معروفترين نقاشىهايش است كه در كل از يازده اثر تشكيل شده,.
ete uray even rh ار
صفحه 9:
تعدادى ۳ ۳۳ هنرمند
۳
۱۸۸۸ ine درسساك
صفحه 10:
ذرت با سروها
5
5
8
=
=
صفحه 11:
۱
> ۱۸۸۷ در ساد
ريا ك١) og 5 2
TAA JL) V AAA sty ۱۸۸ درساد ۱۸۸۹ رسب
صفحه 12:
ماکس بعمان
۰ ۱ هنرمند: ماكس کت oe
۵ ۳ ص39
نویسنده
تولد:1884
مركى:1950
ملیت: المانی
۱ Cer
دا
بکمان هنرمند سیونیست خوانده میشود؛ اما خود او نه
اين برج و نه مكتب اكسيرسيونيسم را به رسميت
صفحه 13:
a از اثا رایق منرمند
can)
2
th Wi ۳
2
و۳
تم
صفحه 14:
2
درسانل ۱۹۱۹۰۱۹۱ ساب ۱۱۶-۱۹۲۲
صفحه 15:
نام هنرمند: Ensor bese یت
ai le -Gulai :poasi 9 Jaw
١8٠ تولد:
مرگ: 1949
00 2 ا Ps
تحصيلات و محل تحصيل: أكادمى بروكسل
ا 2000
سا یه اه
ل 2 يندارهاى وهمانكيز و خياليردازانه از ديكر
درونمايههاى آثارهو هستند.
0 ا 00 etary
صفحه 16:
خودنكاره با كلاه دار
2 د 9 ys 9
ویخته شده درساب ۱۵۱ سار
صفحه 17:
0 ل تن - ei ف 7 4
ا 200
۳79
صفحه 18:
5
NAAN درساك
صفحه 19:
امیل نولد؛
نام هنرمند: اميل نولده/ 810106 الماع
شغل و تخصص: نقاشى, جاب دستى
0
مرگ: 1956
مليت: المانى داتماركى _
تحصيلات و محل تحصيل: اكادمى بروكسل 2 34
g 0
وی با تجسم بخشیدن به پندارهای دینی و صور کابوسی ذهن
أشفته اش يكى از نقطدهاى اوج اين شيوه را در وجود م ىأورد.
نولده با آنكه د wo 5 ا 00
نمی آید اما جه تاثير ون كوك بود.
صفحه 20:
صفحه 21:
يود خراج
درسالد ۱۹۱۰
یش
1
534
ue
م
صفحه 22:
صفحه 23:
اسكار كوكوشها
نام هنرمند: اسکار کوکوشکا/ ۵۲۵56۷3 ۲
ilo eer en ۳
تولد: VV
۱
ا
pry ا ا ا 02 ESC
نقاشی میکرد.»
200
“هر قلم مو به معناى واقعى يى قطعه از روح من است”
"من نقاشی شم تا نا مرئى ها را مرئى كنم”
ee Caters 0
صفحه 24:
:کعدادی از اش beste
صفحه 25:
صفحه 26:
آكؤست ماكه
August Macke /aSlo cuw59l :rio pin eli
شغل و تخصص: نقاشى
تولد: 1887
۱
۱
۱
A a
لس وو لم واد مع 55 ا
او در سال 191١ به مونيخ كه مركز اكسيرسيونيسم در ارويا بودء
میرود و ل ا ا و سس ل لوك
ao ode, “Senet
۹
صفحه 27:
«کعدادی از اثا ر این هنرمند
2 = ۳1 ۱
1 CS ۳
3 نلقاشى خيابان با
BZ Ae we كليسادر كال رنائر
hb
VAN rts VAN) Slay,
صفحه 28:
yi 1
> يم
a SS
2 ۱۱ مص برسي
صفحه 29:
ظ 17
Le ۳1
fier enous, Aico 5 £4 NAVY JL
صفحه 30:
فرانتس مارگ
نام هنرمند: فرانتس مارک/ )۵۲ Franz
شغل و تخصص: نقاشی, گراورساز
1848٠ تولد:
۱
۳ pCerit] REND rhc Tee Varo Cet 7
0000
_ از افراد کلیدی جنبش اکسپرسیونیسم آلمان بود.
fy Pris reel Ib 1c Pevennc eet Sn | oy aro) Fo] rr IN eae 919
Plarores ا
(آ)ناميده شدند. aue Reiter)
صفحه 31:
dhe sis Gly
C=
a
كان قرمل سبز زرد
ساب۱ ۱۰۱
صفحه 32:
7[ 2
ساب ۱۱۱۱ دسا NAVY دیسا ۱۱۱۲
صفحه 33:
ادوارد 2
8١ 0 05 Si CP) mete prt wr 1 0
رجه Ral le es Se
. 1863 تولد:
1944 مركى:
Norwegians:.s j9 j:culo
Bpenveer را => d0)e 110) a] Sian rgiivreg
۱۳۲۱۱۱۸۱۳۰۵ یزرو 100)
یکی از برح ترین سمبولیست ها و
ry 2 pa | 1۳9 خود بود.
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
صركى/: ا ال
صفحه 37:
0
نام هنرمند: اكون شيله/ ع13/! ۳۲۲۵۳2
ا 000
تولد: 1890
oe نت
Welw cok eRe:
|
01 هن یت ره
eee ار از رل RAP er
م ىكنند
PRECIO TOC eNOS ا ا VOR ELL OL Cred
اکسپرسیونیست میسازند. vi هستند كه از
صفحه 38:
1 2 : هه 1
ال
وح ال
صفحه 39:
صفحه 40:
1
a2
23
صفحه 41:
Ber Perl gree
نام هنرمند: ارنست لودويكٌ كيرشنر/ ig Kirchner
شغل و تخصص: نقاشى و جاب دستى
( eee rs
111
ملیت: آلمان
تحصیلات و محل تحصیل: موسسه سلطنتی فناور
1 Tir CT STR ToC SECS] rg]
بيستم سهم عمدهداى داشت. آثارش از سوى نازىها هنر فاسد قلمداد
شده بود.
وى در سال a گلوله خودکشی کرد.
صفحه 42:
۷ ۱ 0
۵ ۷
رقصلده هها 5
درسال ۱۹۰۹
2
رسال mtr سره
صفحه 43:
we woes ۱ لمم
Sai hao ۹
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
دختر روستایی در گندم زار
ونسان ونگوگ
صفحه 47:
8ح 20
4
37 وس خرزمر
AY otis Le jatol
اثر امادئو مودید یا 4 00
اثراريك صكل
صفحه 48:
9 ۱ ee etree ae
صفحه 49:
صفحه 50:
| د رادبیات:
جنبش اكسيرسيونيسم POLE CE SECO SE a Iw Ue)
ar eT SIs S| ا ا 1
Sve tC Or Da Moca
نقاشی اکسپرسیونیسم بیشتر روی موضوعاتی مثل اضطراب,
جنون::ظلم و مر تمركز داشت.
اکسپرسیونیسم در ادبیات هم مفهوم متفاوتی نداشت و قرار
E Ee 2 ال ا ا RTP poder] ene mr
هنرمند يا سوزه را به مخاطبان انتقال دهد.
ا ا ی ی و
نوشتن منتة ل 2
مختلف el و ا 0
icy Ole رت اس وو
۳ 9
صفحه 51:
ویژگیهای whol Gbol 20000 میتوان به مواردا
ست ۳
فهر ا ل ا ل |
طريق
۰ استفاده از تصاویر عجیب و غریب و نامتناسب برای ایجاد حس ترس و شک
ا ا 20
نويسنده معروف, «فرانتس كافكا» (68668! polis jl 2S 29: GiluS yall jl (Franz
اا ل Yan Fervor eu Dnt pea teeayC
ا م سب Rover] ea
كه ات م 00 0
Qliawls jl yrrlas pouas 1 01000
56
اا SE
داستان يى زوز بىدليل يس از بيدار شدن:به
صفحه 52:
1000
col meropevCLEVi | ul eae err vee RerrrCL| ل 2
ا 00000
eae A او شور الا وا ارآ
احساشات فودهن ایا رک
این اجراها ever wert] vos vl pee oe ا ا ا ا
کاپتالیسم و تا کودند
220 500 اين اجراها مىتوان به موارد
فهرست زير اشاره كرد:
ا ما 0 ا 500
* شخصيتها اغلب بدون نام با حركات عجيب و غريب و استفاده از لباس,
۱
دیالوگهای بسیار کوتاه و تکهتکه ۰
بازیگری شدید و اغراقآمیز ۰
00070 cerry) cy] ceric sere oY Pe
George) «wlS @>» GSaimugia (The Burghers of Calais) «alls
Ernst) « Jei cxusjl»> gl (Transformation) «..ie5 S>» « (Kaiser
0۳
نمایشنامه «باغ وحش *
«شيشهاى i
0551
صفحه 53:
آکسپرسیونیسم در سینما:
۱ ا ا Bers | Ie
شد.
0 lille wlll 52 soko pimy 078 shil > 5 295 ule
اکشپرسپونیشم از اع ای و عرش سا ال سای ۱
مخاطیان 00
۱
هندسی و سایهروشنهای بسیار واضح شناخته میشود.
ا ا ا ا ا رك
۱ 1 ا eae
سوژه
9
|
abs sts axe
es Seer 2119 ]2 -. تابلدسترسى براي اتعكاس
مفاهیم انتزاعی وحن Tp
۰ گریمها والباسهای مایتی برای فاص sot Es Sn ce oy اترگذاری
صفحه 54:
:فیلم های اکسپرسیونیستی
هن م۱۳ ب د
Ly Ae ۷
7 0 .
we 1 ۳ 2
Pe aa ۲ عبرت
Oh ۳ لاه بر ور
Tae 5 مطب دکتر کالیگاری ساخته رابرت
ات
۲-۳ 777-۳۰ ۱7777
ey ۳23 ۷ ۱
ا
wr 5-5
حر 3 2 7
مارتبت ۱۹۲۰
صفحه 55:
آکسپرسیونیسم در عکاسی:
«عكاسى اكسيرسيونيسم» aw (Expressionist Photography)
S iw را و aS اس Bice egal
احساسات سوزه را در اولويت بالاترى نسبت به ظاهر واقعى او به
BS) ا ا ا 2 0020 PSST
و 51
عمدى بهكاركيرى تكنيكهاى عكاسى انتزاعى تلاش مىكنند احساسات
و ایدههای سوژه زا ثبت و انتقال دهند نا دنیا راااز,دریچه هنرمند و با
001
7 7
PT core) 1 لاتير يوي Car eC ES FT
ola. Sis: of (Edward Steichen) «-c=:lial > Jesls . (Stieglitz
صفحه 56:
4
حوزه مهم ديكرى كه بهميزان زيادى از جنبش اكسيرسيونيسم و همزمان با ادبيات و هنر
ا ORCS esi
و
شد و معمارانی از آلمان. اتریش و دانمارک پایههای اصلی آن را بنا کردند.
ey er eC a ان اك by فضي نط زكرو اكه
ae ا ا Stein. shape eh ee انا لك
نظرا ای روکد
ان . . mc ار
0 ا ل .aiuwe
جنبش هنري ابتداي سده ي 20 كه بر دو ركن استوار بود:
۱
0
در اکسپرسیونیسم تجربه دروني واذهتی ۱09 292 است و نه تجربه حسی
صفحه 57:
معماری اکسپرسیونیسم سبکهای تاریخی قبلی را رد و بهجای
طراحیهای سنتی و متقارن, از ساختارهای انتزاعی استفاده
مى كتويكة I ee RO ی
ومتعایر ی Sani eee eet peli beeen ara
ee pl BC I TSP ee | ا eee ۱[
زیر اشاره کرد:
انتقال اخساسات با فرمهاى تحريفشده وبر از اعوجاج
yuan en 01 0 اماس ا ریا
000 ا ا eed pty
استفاده از موضوعات طبيعى مانند كودهاء صخرههاء غارها
5
اال ا PY
صفحه 58:
owes veep tena tee C soe licease
برونو تاوت اثر معماری & Polen rarer
آنتوني گائودي ممعم مه anata pe
اريك مندلسون ات برج اینشتاین
رودولف اشتايتر ae رت كوثه آنوم
ارو سارينن اثر معمارق 0
پورن اوتزن ل -آپرای سیدنی
صفحه 59:
بروئو تاوت
نام هنرمند: برونو تاوت/ أنا13 811010
Jaw 9 ا 000
تولد: ۱۸۸۰
مرگ: 1938
ملیت: آلمان
آثار برونو تات در جنبش ورک بوند(یاویون شيشه اي) بناهاي
آنتوني گائودي در
1
Breed)
فراواني با انديشه ها و كارهاي معماران
Taut Glass Pavilion
صفحه 60:
۱
Antoni Gaudi i Cornet /iso9ilF نام هنرمند: : آنتونى
a ee ا Gps 0 ای رو
SNe) See eo re re Sees] 1
Ca Reese Dee ۱
آثارش در شهر بارسلون است.
* برنده اولین جایزه تالار اجتماعات شهری بارسلون, در سوم سپتامبر
۱ برای تا
200 لمان خیابانها و مسیرهای شهری در بارسلون
صفحه 61:
رطس" از اثار آيق +
صفحه 62:
501
rich Mendelsohn /yguwaic Syl :ric pin pli
0000 eer]
تولد: /ا44١1
مرك 1952
ملیت: آلمانی
وى از بي شكامان معمارى هيجاننمايى در دهه 197١ ميلادى بود.
Iete ot) ا ل 0
repre Jeera Pet ی رورس ار كر Se oi
بف
1511-5
صفحه 63:
۱
نام هنرمند: رودولف اشتاينر/ )ع5أع56 زر ۱۵۱۷۱۰
ال ال و
نمایشنامهنویس:
اندیشمند اجتماعی و نهانشناس
تولد: ۱۸۶۱
مرگ: 1925
ملیت: اتریشی
و
در بین معماران اکسپرسیونیسم جایگاهی خاص دارد.
يكى از مهم ترين طرح ail> ol skh (5501655
cul (House
09590 Olsd Vly Sly sl aly v Sylese w ol
اك y SCRE eC eben ne 7
Say lin es
صفحه 64:
7
نام هنرمند: ارو سارینن/ 50۲1060 6۲0
0
151٠١ تولد:
مرگ: 1961
ملیت: فنلاندی-آمریکایی
ta apes (ore a
orb 049202 Ylloro sow jl GwlsSaij yloj > oS ol
فته میشد و گاه مورد تمسخر قرار میگرفت امروزه به
0 epey ny hee aro) pier sme eme) Etta
9
صفحه 65:
يدرك اوتزى
نام هنرمند: پورن اوتزن
eee
تولد: 1914
مركق: 2008
مليت: دانماركي
محل تحصيل: آكادمى هنرهاى زيباى كينهاكق
اوتزن همواره از آلوار آلتو, آسپلوند گونار و فرانک لوید رایت:
omelet ل ل Spee
a8
ee eer ا Tey
اما شهرت او د به خاطر طرح ساختمان آيكونيك ابراى
=a =
*/اوا - 1961 SoU ony آپرای سیدلح
صفحه 66:
oly