فایل شامل ۶۱ اسلاید می باشد. مطالعات موردی شامل: -سبک اکسپرسیونیسم -سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی: -سبک نئو اکسپرسیونیسم: هنرمندان سبک اکسپرسیونیسم و آثار آن ها مانند: -وینسنت ون گوگ -ماکس بکمان -جیمز اِنسور -امیل نولده -اسکار کوکوشکا -آگوست ماکه -فرانتس مارک -ادوارد مونک -اگون شیله -ارنست لودویگ کیرشنر نقش اکسپرسیونیسم در حوزه های دیگر: -اکسپرسیونیسم در ادبیات -اکسپرسیونیسم در تئاتر -اکسپرسیونیسم در سینما -اکسپرسیونیسم در عکاسی -اکسپرسیونیسم در معماری

azam

66 صفحه
14 بازدید
04 فروردین 1404

برچسب‌ها

صفحه 1:
و ‎a‏ ‏5121 ‏هیجان نمایی, بیان گرایی يا اکسپرسیونیسم به بت ۳۳۹۹۹۹۹ کپ ود رئاليسم و اميرسيونيسم ا ‎err aes Lf ie‏ از دل آن بيرون آمد. وازه‌ی اکسپرسیونیسم برای اولین بار در برخی از نقاشی‌های ل ا ا 0 1 5 جنبشی در ادبیات بود ۷ 59 cans 1 Siar

صفحه 2:
به عبارت دیگراکسپرسیونیسم شیوه ای نوین از بيان تجسمى است كه در لن هنرمند براى القاى هيجانات شديد خود از رنكّهاى تند و اشكال كج و ا ا ا 0000 اتيك شكلهاست: شيوهاى عارى از طبيعت كرايى كه مىخواست حالات عاطفى را هرجه روشنتر و صریح‌تر بیان نماید. 0499 شكل كيرى اين مكتب از حدود سال ‎١9١١‏ تا 6 197 ميلادى بود والى در كل اين شيوه از گذشته‌های ۳ دب ‎e et eer]‏ ۳ در دورههاى 00 به كونه هایی نمود يافته ست.

صفحه 3:
عنوان «اكسيرسيونيسم» در سال 1911 براى متمايز ساختن گروه بزرگی از نقاشان به کار رفت كه در دهة اول سدة بيستم بناى كارشان را بر باز نمايى حالات تند عاطفى, ۳ ‎aule 5, Syloos‏ ا ‎s alSeim‏ حکومت‌هار مقررات غير انسانى كارخانهها و عفونت زدكى شهرها و اجتماعات نهاده بودند. این هنرمندان برای رسیدن به اهداف خود ‎RC mee SCC Deer ot Fr Beta OCD)‏ زدة قلمو و شكلهاى اعوجاج يافته و ره ‎Jl‏ ‏جارجوب رابا اينجاد زرفانمايى و بدون هيجكونه سامانى ايجاد مى كردند و هر عنصرى را كه ال تب ‎ane, os‏ ار ‎Ee‏

صفحه 4:
ا 0 0000 ازجمله اصلی‌ترین ویژگی‌های آثار اکسپرسیونیستی که باعث تمایز آن‌ها با آثار قبل از خود مى شوندء مىتوان به موارد فهرست زير اشاره كرد: ۳۲۳۹۲۲۲۲۲ ‏سس«‎ «(<< <<... ee ee ‏رنگ‌هاء شکل‌ها و فرم‌ها بیشتر برای بیان احساسات و ایده‌های خود استفاده می‌کنند تا‎ ‏شمان را به‌رنگ فرمز روشن با‎ ۱ 9 99 ٩۱ ‏بازنماین دفد فد رات موحوو یرای‎ 5 rg hee ue a ‏کر ا‎ wat Saito Law a Sarl Lb lle a> iyusi Jie Gilles! b xian | wie re rer yee een (ton ier Pree i ۱7050۳ ee bey re ee ee eee ee each SL £1 9 asy25 0S auSL Egi090 jl uol> slaai> say Lb obul Lb puis g GLleol ‏مى شود اثربخشى نقاشىهاى اكسيرسيونيستى بيشتر شود.‎ Peper ‏ا‎ ‎fey ‏م مالا ا ا ا ل ا اا ال‎ 000 ve vr Fe UY wee Prien | 09, err new HP Og sore [PVONTT gu ens Ra. ie ee Arn Pe ‏ریا‎ ewe yA ‏ا‎ ae a ‏بيان سىكتند: ابن ويزكى ارتباط‎ re py So ‏احساسی‎ ‏قوی‌تری ه آن برقرار می‌کند. انكار كه در ذهن خالق اثر هستيد و به موضوع از‎ a, Saal

صفحه 5:
أكسيرسردئيسم انتزاعى: ‎Sees ee‏ ا 0 ‎Pee‏ ا و دري لك سنو ررك اله 000 به برخى ‎sli‏ ا 0 ا ا لوا ار ا 5 ‎od‏ ‏0# ١ك‏ تجار 1 0 شك ارد ردجي تكد الل د ‎Cem rKary‏ ل ا | 71 ‏ا ل اا ا لت‎ Cg Te ‏قبام كلك «التستكى به سيكهاى‎ «١ ‏مشخصات !ار ات كادي عبارت‎ Reker tee ‏ی‎ enol ol ee ‏هنری مبتنی بر معیارهای قراردادی زیبایی شناختی, روح ستیزه-جویانه خود‎ ‏سمرت سو‎ PE ‏اتکا و اش أ ررد‎ ‏ا روس لوا ل ات لم‎ eee ean SN JR ۱ ‏جکسون پولاک ت يافت, مشاهده مى شود.‎ ۳۶1960 ‏سیک تاشیسم بود و طی دهه های 1950 و‎ drial ( ‏تاثير زيادى بي ال‎

صفحه 6:
نک و آکسپرسیونیسم: «نئو اکسپرسیونیسم» ‎el (Neo-Expressionism)‏ جنبش هنری دیگری است که در اوایل و اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی در ‎SOCOM cect] ee] CSC RECT Ie reese]‏ پاسخی به سبک‌های هنری مینیمال آن روزها بود. هنرمندان و ل ‎rc‏ اسم مان ارد 1 1 عبور از استانداردهاى سنتى طراحى و تركيببندى. فضاى احساسى بازتابدهنده ارزشهاى شهرى معاصر و بىتوجهى به ایده‌آل‌سازی تصویری ازجمله مهم‌ترین ويزكىهاى آثار نئو ‎we cone‏ KaiialS oSauzil 9» 9 (Julian Schnab; ‏«جولیان‎

صفحه 7:
0 ‏ا ا‎ Sel SAY Tol eee ۳ هنرمند عکس ۱۹۸۰۱ نقاش هلندی سبک پست امپرسیوتیسم و اکسپرسیونیسم استفاده از رنگ‌های تیره و محزون او عاشق گل آفتابگردان بود و مجموعه گل‌های آفتابگردان او از معروفترین نقاشی‌هایش است نقاش آلمانی؛ یکی از مهم‌ترین چهره‌های جنبش اکسپرسیونیسم و هتر مدرن به شمار هرود ‎ales | Ul‏ از ‎opiates‏ اجتمافى» انتقادی, است و اغلب با رنگ‌های تیره و :فرم‌های پرکشش مشخص می‌شوند نقاش و گراور بلژیکی بود که به خاطر نقاشی‌هایش با موضوعات عجیب و غریب: تمسخرآمیز و اغلب با ماسک و اسکلر. شناخته می‌شود. آثار او اغلب بازتایی از انتقاد اجتماعى و طنز تلخ هستند. انسور در جنبشهاى هنرى همجون اكسبرسيونيسم و سورتاليسم تأتي ركذار بود شاعر, نمایشنامه‌نویس و نقاش اتریشی, استفاده از رنگ‌های درخشان و حرکت قلم‌موی کوتاه و جداگانه (استاکانو)/ علاقه مهد به ابعاد برتره و حودكان نام ‎io pi‏ ادوارد موف -۱۸۶۴) (۱۹۴۴ ویژگی‌ها نقاش و گرافیست آلمانی, عضو گروه سوارکار آیی, استفاده از رنگ‌های روشن و کشیدن تصویر حیوانات, انتقال پیام‌های جدی و انتزاعی در مورد انسان و طبیعت با رنگ‌های اصلی نقاش و چاپگر کلیدی سبک اکسپرسیونیسم و نمادگرایی, تحت‌تأثیر آمپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم. استفاده از رنگ‌های تند. موضوعات مبهم و مرتبط با بیماری‌های روانی 97 1 1 نقاش جوان اتریشی سبک اکسپرسیونیسم و فیگوراتیو. رد اشکال سنتی هنر نقاشی و استانداردهای زیبایی, پرتره‌ها و خودنگاره‌های اثرگذار دآرای تحریف و اغراق در اعضای بدن نقاش آلمانی و از بتیاتگذاران گروه 7۲06 6 معروف به استفاده از خطوط گرافیکی آشفته و پالت رنگ جیغ و جسورانه, هنرمتد اثرگذار اکسپرسیونیسم مدرن

صفحه 8:
ونسان ویلم وق گوگ نام هنرمند: وینسنت ونگوگ / ‎Vinsenk ManBogh‏ دسته بندی: هنرمندان, نقاش تولد: 1853 ۱: Dutch .sailm :cule ۳۵5]۲-۱۳۱۵۲655|0۳15۳ ‏جنبش: پست امپرسیونیسم‎ | ۳ ‏ات تخس از ات ار‎ 0 Vincent van Gogheimirs ون كوك عاشق كل آفتابكردان بود و مجموعه كلهاى آفتابكردان او از معروفترين نقاشىهايش است كه در كل از يازده اثر تشكيل شده,. ‎ete uray even rh‏ ار ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
تعدادى ۳ ۳۳ هنرمند ۳ ۱۸۸۸ ine ‏درسساك‎

صفحه 10:
ذرت با سروها 5 5 8 = =

صفحه 11:
۱ > ۱۸۸۷ ‏در ساد‎ ‏ريا‎ ك١)‎ og 5 2 TAA JL) V AAA sty ۱۸۸ ‏درساد ۱۸۸۹ رسب‎

صفحه 12:
ماکس بعمان ۰ ۱ ‏هنرمند: ماكس کت‎ oe ۵ ۳ ‏ص39‎ نویسنده تولد:1884 مركى:1950 ملیت: المانی ۱ Cer ‏دا‎ بکمان هنرمند سیونیست خوانده می‌شود؛ اما خود او نه اين برج و نه مكتب اكسيرسيونيسم را به رسميت

صفحه 13:
‎a‏ از اثا رایق منرمند ‎can) ‎2 ‎th Wi ۳ ‎ ‏2 ‏و۳ ‏تم ‎

صفحه 14:
2 درسانل ۱۹۱۹۰۱۹۱ ساب ۱۱۶-۱۹۲۲

صفحه 15:
نام هنرمند: ‎Ensor bese‏ یت ‎ai le -Gulai :poasi 9 Jaw‏ ١8٠ ‏تولد:‎ مرگ: 1949 00 2 ‏ا‎ Ps تحصيلات و محل تحصيل: أكادمى بروكسل ا 2000 سا یه اه ل 2 يندارهاى وهمانكيز و خياليردازانه از ديكر درونمايههاى آثارهو هستند. 0 ‏ا‎ 00 etary

صفحه 16:
خودنكاره با كلاه دار 2 د 9 ‎ys‏ 9 ویخته شده درساب ۱۵۱ سار

صفحه 17:
0 ل تن - ‎ei‏ ف 7 4 ا 200 ۳79

صفحه 18:
5 NAAN ‏درساك‎

صفحه 19:
امیل نولد؛ نام هنرمند: اميل نولده/ 810106 الماع شغل و تخصص: نقاشى, جاب دستى 0 مرگ: 1956 مليت: المانى داتماركى _ تحصيلات و محل تحصيل: اكادمى بروكسل 2 34 ‎g‏ 0 وی با تجسم بخشیدن به پندارهای دینی و صور کابوسی ذهن أشفته اش يكى از نقطدهاى اوج اين شيوه را در وجود م ىأورد. نولده با آنكه د ‎wo‏ 5 ا 00 نمی آید اما جه تاثير ون كوك بود.

صفحه 20:

صفحه 21:
يود خراج درسالد ۱۹۱۰ یش 1 534 ue ‏م‎

صفحه 22:

صفحه 23:
اسكار كوكوشها نام هنرمند: اسکار کوکوشکا/ ۵۲۵56۷3 ۲ ‎ilo eer en‏ ۳ تولد: ‎VV‏ ‏۱ ا ‎pry‏ ا ا ا 02 ‎ESC‏ ‏نقاشی می‌کرد.» 200 “هر قلم مو به معناى واقعى يى قطعه از روح من است” "من نقاشی شم تا نا مرئى ها را مرئى كنم” ‎ee Caters‏ 0

صفحه 24:
:کعدادی از اش ‎beste‏

صفحه 25:

صفحه 26:
آكؤست ماكه August Macke /aSlo cuw59l :rio pin eli ‏شغل و تخصص: نقاشى‎ تولد: 1887 ۱ ۱ ۱ A a لس وو لم واد مع 55 ا او در سال ‎191١‏ به مونيخ كه مركز اكسيرسيونيسم در ارويا بودء می‌رود و ل ا ا و سس ل لوك ‎ao ode, “Senet‏ ۹

صفحه 27:
«کعدادی از اثا ر این هنرمند 2 = ۳1 ۱ 1 CS ۳ 3 ‏نلقاشى خيابان با‎ BZ Ae we ‏كليسادر كال رنائر‎ hb VAN rts VAN) Slay,

صفحه 28:
yi 1 > يم a SS 2 ۱۱ ‏مص برسي‎

صفحه 29:
ظ 17 Le ۳1 fier enous, Aico 5 £4 NAVY JL

صفحه 30:
فرانتس مارگ نام هنرمند: فرانتس مارک/ )۵۲ ‎Franz‏ شغل و تخصص: نقاشی, گراورساز 1848٠ ‏تولد:‎ ۱ ۳ pCerit] REND rhc Tee Varo Cet 7 0000 _ ‏از افراد کلیدی جنبش اکسپرسیونیسم آلمان بود.‎ fy Pris reel Ib 1c Pevennc eet Sn | oy aro) Fo] rr IN eae 919 Plarores ‏ا‎ ‏(آ)ناميده شدند.‎ aue Reiter)

صفحه 31:
dhe sis Gly C= a كان قرمل سبز زرد ساب۱ ۱۰۱

صفحه 32:
7[ 2 ساب ۱۱۱۱ دسا ‎NAVY‏ دیسا ۱۱۱۲

صفحه 33:
ادوارد 2 8١ 0 05 Si CP) mete prt wr 1 0 ‏رجه‎ Ral le es Se . 1863 ‏تولد:‎ ‎1944 ‏مركى:‎ Norwegians:.s j9 j:culo Bpenveer ‏را‎ => d0)e 110) a] Sian rgiivreg ۱۳۲۱۱۱۸۱۳۰۵ ‏یزرو‎ 100) یکی از برح ترین سمبولیست ها و ‎ry 2 pa |‏ 1۳9 خود بود.

صفحه 34:

صفحه 35:

صفحه 36:
صركى/: ا ال

صفحه 37:
0 نام هنرمند: اكون شيله/ ع13/! ۳۲۲۵۳2 ا 000 تولد: 1890 ‎oe‏ نت ‎ ‎Welw cok eRe: | ‎ ‏01 هن یت ره ‎eee‏ ار از رل ‎RAP er‏ ‏م ىكنند ‎PRECIO TOC eNOS ‏ا ا‎ VOR ELL OL Cred ‏اکسپرسیونیست می‌سازند.‎ vi ‏هستند كه از‎ ‎

صفحه 38:
1 2 : هه 1 ال وح ال

صفحه 39:

صفحه 40:
1 a2 23

صفحه 41:
Ber Perl gree نام هنرمند: ارنست لودويكٌ كيرشنر/ ‎ig Kirchner‏ شغل و تخصص: نقاشى و جاب دستى ( eee rs 111 ملیت: آلمان تحصیلات و محل تحصیل: موسسه سلطنتی فناور 1 Tir CT STR ToC SECS] rg] ‏بيستم سهم عمدهداى داشت. آثارش از سوى نازىها هنر فاسد قلمداد‎ ‏شده بود.‎ وى در سال ‎a‏ گلوله خودکشی کرد.

صفحه 42:
۷ ۱ 0 ۵ ۷ رقصلده هها 5 درسال ۱۹۰۹ 2 رسال ‎mtr‏ سره

صفحه 43:
we woes ۱ ‏لمم‎ ‎Sai hao ۹

صفحه 44:

صفحه 45:

صفحه 46:
دختر روستایی در گندم زار ونسان ونگوگ

صفحه 47:
8ح 20 4 37 وس خرزمر ‎AY otis Le jatol‏ اثر امادئو مودید یا 4 00 اثراريك صكل

صفحه 48:
9 ۱ ee etree ae

صفحه 49:

صفحه 50:
| د رادبیات: جنبش اكسيرسيونيسم ‎POLE CE SECO SE a Iw Ue)‏ ‎ar eT SIs S|‏ ا ا 1 ‎Sve tC Or Da Moca‏ نقاشی اکسپرسیونیسم بیشتر روی موضوعاتی مثل اضطراب, جنون::ظلم و مر تمركز داشت. اکسپرسیونیسم در ادبیات هم مفهوم متفاوتی نداشت و قرار ‎E Ee‏ 2 ال ا ا ‎RTP poder] ene mr‏ هنرمند يا سوزه را به مخاطبان انتقال دهد. ا ا ی ی و نوشتن منتة ل 2 مختلف ‎el‏ و ا 0 ‎icy Ole‏ رت اس وو ۳ 9

صفحه 51:
ویژگی‌های ‎whol Gbol‏ 20000 می‌توان به مواردا ست ۳ فهر ا ل ا ل | طريق ۰ استفاده از تصاویر عجیب و غریب و نامتناسب برای ایجاد حس ترس و شک ا ا 20 نويسنده معروف, «فرانتس كافكا» (68668! ‎polis jl 2S 29: GiluS yall jl (Franz‏ اا ل ‎Yan Fervor eu Dnt pea teeayC‏ ا م سب ‎Rover] ea‏ كه ات م 00 0 ‎Qliawls jl yrrlas pouas 1‏ 01000 56 اا ‎SE‏ ‏داستان يى زوز بىدليل يس از بيدار شدن:به

صفحه 52:
1000 ‎col meropevCLEVi | ul eae err vee RerrrCL|‏ ل 2 ا 00000 ‎eae A‏ او شور الا وا ارآ احساشات فو‌دهن ایا رک این اجراها ‎ever wert] vos vl pee oe‏ ا ا ا ا کاپتالیسم و تا کودند 220 500 اين اجراها مىتوان به موارد فهرست زير اشاره كرد: ا ما 0 ا 500 * شخصيتها اغلب بدون نام با حركات عجيب و غريب و استفاده از لباس, ۱ ‏دیالوگ‌های بسیار کوتاه و تکه‌تکه‎ ۰ ‏بازیگری شدید و اغراق‌آمیز‎ ۰ 00070 cerry) cy] ceric sere oY Pe George) «wlS @>» GSaimugia (The Burghers of Calais) «alls Ernst) « Jei cxusjl»> gl (Transformation) «..ie5 S>» « (Kaiser 0۳ نمایشنامه «باغ وحش ‏ * «شيشهاى ‎i‏ 0551

صفحه 53:
آکسپرسیونیسم در سینما: ۱ ‏ا ا‎ Bers | Ie شد. 0 lille wlll 52 soko pimy 078 shil > 5 295 ule اکشپرسپونیشم از اع ای و عرش سا ال سای ۱ مخاطیان 00 ۱ هندسی و سایه‌روشن‌های بسیار واضح شناخته می‌شود. ا ا ا ا ا رك ۱ 1 ‏ا‎ eae ‏سوژه‎ 9 | abs sts axe ‎es Seer‏ 2119 ]2 -. تابلدسترسى براي اتعكاس مفاهیم انتزاعی وحن ‎Tp‏ ‏۰ گریم‌ها والباس‌های مایتی برای فاص ‎sot Es Sn ce oy‏ اترگذاری ‎

صفحه 54:
:فیلم های اکسپرسیونیستی هن م۱۳ ب د ‎Ly Ae‏ ۷ 7 0 . ‎we 1 ۳‏ 2 ‎Pe aa ۲‏ عبرت ‎Oh‏ ۳ لاه بر ور ‎Tae 5‏ مطب دکتر کالیگاری ساخته رابرت ات ۲-۳ 777-۳۰ ۱7777 ‎ey‏ ۳23 ۷ ۱ ا wr 5-5 حر 3 2 7 مارتبت ۱۹۲۰

صفحه 55:
آکسپرسیونیسم در عکاسی: «عكاسى اكسيرسيونيسم» ‎aw (Expressionist Photography)‏ ‎S iw‏ را و ‎aS‏ اس ‎Bice egal‏ احساسات سوزه را در اولويت بالاترى نسبت به ظاهر واقعى او به ‎BS)‏ ا ا ا 2 0020 ‎PSST‏ ‏و 51 عمدى بهكاركيرى تكنيكهاى عكاسى انتزاعى تلاش مىكنند احساسات و ایده‌های سوژه زا ثبت و انتقال دهند نا دنیا راااز,دریچه هنرمند و با 001 7 7 PT core) 1 ‏لاتير يوي‎ Car eC ES FT ola. Sis: of (Edward Steichen) «-c=:lial > Jesls . (Stieglitz

صفحه 56:
4 حوزه مهم ديكرى كه بهميزان زيادى از جنبش اكسيرسيونيسم و همزمان با ادبيات و هنر ا ‎ORCS esi‏ و شد و معمارانی از آلمان. اتریش و دانمارک پایه‌های اصلی آن را بنا کردند. ‎ey er eC a‏ ان اك ‎by‏ فضي نط زكرو اكه ‎ae‏ ا ا ‎Stein. shape eh ee‏ انا لك نظرا ای روکد ‏ان . . ‎mc‏ ار 0 ا ل ‎.aiuwe‏ ‏جنبش هنري ابتداي سده ي 20 كه بر دو ركن استوار بود: ۱ 0 ‏در اکسپرسیونیسم تجربه دروني واذهتی ۱09 292 است و نه تجربه حسی ‎

صفحه 57:
معماری اکسپرسیونیسم سبک‌های تاریخی قبلی را رد و به‌جای طراحی‌های سنتی و متقارن, از ساختارهای انتزاعی استفاده مى كتويكة ‎I ee RO‏ ی ومتعایر ی ‎Sani eee eet peli beeen ara‏ ‎ee pl BC I TSP ee |‏ ا ‎eee‏ ۱[ زیر اشاره کرد: انتقال اخساسات با فرمهاى تحريفشده وبر از اعوجاج ‎yuan en‏ 01 0 اماس ا ریا ‎000 ‏ا ا‎ eed pty ‏استفاده از موضوعات طبيعى مانند كودهاء صخرههاء غارها 5 ‏اال ا ‎PY‏ ‎

صفحه 58:
owes veep tena tee C soe licease برونو تاوت اثر معماری & ‎Polen rarer‏ آنتوني گائودي ممعم مه ‎anata pe‏ اريك مندلسون ات برج اینشتاین رودولف اشتايتر ‎ae‏ رت كوثه آنوم ارو سارينن اثر معمارق 0 پورن اوتزن ل -آپرای سیدنی

صفحه 59:
بروئو تاوت نام هنرمند: برونو تاوت/ أنا13 811010 ‎Jaw‏ 9 ا 000 تولد: ۱۸۸۰ مرگ: 1938 ملیت: آلمان آثار برونو تات در جنبش ورک بوند(یاویون شيشه اي) بناهاي آنتوني گائودي در 1 Breed) فراواني با انديشه ها و كارهاي معماران Taut Glass Pavilion

صفحه 60:
۱ Antoni Gaudi i Cornet /iso9ilF ‏نام هنرمند: : آنتونى‎ ‎a ee‏ ا ‎Gps‏ 0 ای رو ‎SNe) See eo re re Sees]‏ 1 ‎Ca Reese Dee‏ ۱ ‏آثارش در شهر بارسلون است. ‏* برنده اولین جایزه تالار اجتماعات شهری بارسلون, در سوم سپتامبر ‏۱ برای تا 200 لمان خیابان‌ها و مسیرهای شهری در بارسلون ‎ ‎

صفحه 61:
رطس" از اثار آيق +

صفحه 62:
501 rich Mendelsohn /yguwaic Syl :ric pin pli 0000 eer] تولد: /ا44١1‏ مرك 1952 ملیت: آلمانی وى از بي شكامان معمارى هيجاننمايى در دهه ‎197١‏ ميلادى بود. ‎Iete ot)‏ ا ل 0 ‎repre Jeera Pet‏ ی رورس ار كر ‎Se oi‏ بف 1511-5

صفحه 63:
۱ نام هنرمند: رودولف اشتاينر/ )ع5أع56 زر ۱۵۱۷۱۰ ال ال و نمایشنامه‌نویس: اندیشمند اجتماعی و نهان‌شناس تولد: ۱۸۶۱ مرگ: 1925 ملیت: اتریشی و در بین معماران اکسپرسیونیسم جایگاهی خاص دارد. يكى از مهم ترين طرح ‎ail> ol skh‏ (5501655 ‎cul (House‏ 09590 Olsd Vly Sly sl aly v Sylese w ol ‏اك‎ y SCRE eC eben ne 7 Say lin es

صفحه 64:
7 نام هنرمند: ارو سارینن/ 50۲1060 6۲0 0 151٠١ ‏تولد:‎ مرگ: 1961 ملیت: فنلاندی-آمریکایی ta apes (ore a orb 049202 Ylloro sow jl GwlsSaij yloj > oS ol ‏فته می‌شد و گاه مورد تمسخر قرار می‌گرفت امروزه به‎ 0 epey ny hee aro) pier sme eme) Etta 9

صفحه 65:
يدرك اوتزى نام هنرمند: پورن اوتزن eee تولد: 1914 مركق: 2008 مليت: دانماركي محل تحصيل: آكادمى هنرهاى زيباى كينهاكق اوتزن همواره از آلوار آلتو, آسپلوند گونار و فرانک لوید رایت: ‎omelet‏ ل ل ‎Spee‏ a8 ee eer ‏ا‎ Tey اما شهرت او د به خاطر طرح ساختمان آيكونيك ابراى =a = ‏*/اوا‎ - 1961 SoU ony ‏آپرای سیدلح‎

صفحه 66:
oly

اکسپرسیونیسم: هیجان نمای ی ،بیان گرای ی ی ا اکس پرسیونیسم ب ه انگلیسی)Expressionism( : نام یک مکتتب هنری است. در آغاز قرن بیس تم ،نهض ت بزرگ ی بر ض د رئالیسم و امپرسیونیسم پ ا گرف ت ک ه آرام آرام مکت ب "اکس پرسیونیسم" از دل آن بیرون آمد. واژه‌ی اکسپرسیونیسم برای اولین بار در تعریف نقاشیهای ‌ برخی از «اگوست اروه» به کار رفته است. اکس پرسیونیسم جنبش نخست در آلمان ی در ادبیات بود ،ک ه ب ه عبارت دیگراکس پرسیونیسم شیوه ای نوی ن از بیان تجس می اس ت ک ه در آ ن هنرمن د برای القای رنگهای تن د و اشکال ک ج و ‌ هیجانات شدی د خود از معوج و خطوط زمخت بهره می‌گیرد. اکس پرسیونیسم ب ه نوع ی اغراق در رنگ‌ه ا و شیوهای عاری از طبیع ت گرای ی ک ه ‌ شکلهاس ت، ‌ روشنت ر و ‌ میخواس ت حاالت عاطف ی را هرچ ه ‌ صریحتر بیان نماید. ‌ دوره شکل گیری این مکتب از حدود سال ۱۹۱۰تا ۱۹۳ ۵میالدی بود ول ی در ک ل این شیوه از گذشتههای دور ب ا هنرهای تجس می همراه بوده و ‌ دورههای گوناگون ب ه گون ه های ی نمود یافت ه ‌ در است. عنوان «اکس پرسیونیسم» در سال 1911برای متمای ز س اختن گروه بزرگ ی از نقاشان به کار رفت که در ده ۀ اول سدۀ بیستم بنای کارشان را بر باز نمای ی حاالت تن د عاطفی ،و عص یان‌گری علی ه نظامات ستمگرانه ی حکومت‌ه ا ،مقررات غی ر انس انی کارخانه‌ها و عفونت زدگی شهرها و اجتماعات نهاده بودند. ای ن هنرمندان برای رس یدن به اهداف خود رنگ‌های تن د و مهیج و ضربات مکرر و هیجان زدۀ قلم و و شکل‌های اعوجاج یافته و خارج از چارچوب را با اینجاد ژرفانمایی و بدون هیچگونه س امانی ایجاد م ی کردن د و ه ر عنص ری را که ویژگی های نقاشی سبک اکسپرسیونیسم: ازجمل ه اص لی‌ترین ویژگی‌های آثار اکس پرسیونیستی ک ه باع ث تمای ز آن‌ه ا ب ا آثار قب ل از خود می‌شوند ،می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد: • • • • در اکس پرسیونیسم برتری ب ا احس اسات اس ت ن ه واقعی ت فیزیک ی :اکس پرسیونیست‌ها از رنگ‌ه ا ،شکل‌ه ا و فرم‌ه ا بیشت ر برای بیان احس اسات و ایده‌های خود اس تفاده می‌کنن د ت ا بازنمای ی دقی ق واقعی ت موجود .بنابرای ن اگ ر در ی ک اث ر ،آس مان را به‌رن گ قرم ز روش ن ی ا انسانی را کج‌ومعوج دیدید ،اشتباهی صورت نگرفته ،بلکه در مواجهه با هنر اکسپرسیونیست هستید تا احساساتی مثل ترس ،حسرت ،اضطراب یا ناامیدی به شما منتقل شود. اس تفاده از اشکال و فرم‌های تحریف‌شده ،غیرواقع ی و اغراق‌آمی ز :اکس پرسیونیسم واقعی ت اشی ا و جزییات س وژه را بر اس اس نوع احس اس هنرمن د دس تکاری می‌کن د ت ا فضای ناراحت ی، اضطراب و تنش را ایجاد ی ا روی جنبه‌های خاصی از موضوع تاکید کند .تحریف و اغراق باعث می‌شود اثربخشی نقاشی‌های اکسپرسیونیستی بیشتر شود. استفاده جسورانه از رنگ‌ها :در اکسپرسیونیسم رنگ‌ها بخش مهمی از فرایند داستان‌سرایی و انتقال احس اسات هس تند و رنگ‌های قوی ،جی غ و گاه ا غیرطبیع ی برای ایجاد فضای موردنظر هنرمند استفاده می‌شود .پس انتظار نداشته باشید در این این آثار همیشه آسمان را آبی و درختان را سبزرنگ ببینید. داشت ن پرس پکتیو شخص ی و مغرضان ه :آثار اکس پرسیونیستی بی‌طرفان ه نیس تند و واکن ش احساسی و غرض‌ورزی شخصی هنرمند را نسبت به موضوع بیان می‌کنند .این ویژگی ارتباط قوی‌تری بین اثر و بیننده آن برقرار می‌کند .انگار که در ذهن خالق اثر هستید و به موضوع از اکسپرسیونیسم انتزاعی: توصیفگر جنبشی در هنر ‌ این اصطالح که در حدود سال 1950رواج یافت، سالهای دهۀ 1940در نیویورک ابداع و رواج یافت. ‌ انتزاعی است که طی ای ن اص طالح ب ه برخ ی از آثار نقاش ی انتزاع ی کاندینس کی اتالق م ی گردی د، ام ا نخس تین بار هنگام ی ک ه برای توص یف آثار آرشی ل گورک ی و جکس ون پوالک به کار رفت و فراگیر شد. پس از آن به آثار دیگر نقاشان نیویورکی که نه انتزاعی بود (همچون کانینگ و گوتلیب) و نه اکسپرسیونیستی (همچون روتکو و کلین) اتالق شد. ای ن نقاشان بیشت ر در دیدگاه‌هایشان مشابه ت داشتن د ت ا س بک آثارشان - مشخص ات ای ن دیدگاه‌ه ا عبارت بود از :قیام علی ه وابس تگی ب ه س بک‌های سنتی یا فرایندهای از پیش تعیین شده شیوۀ کار ،چشم پوشی از آرمان اثر هنری مبتن ی بر معیارهای قراردادی زیبای ی شناخت ی ،روح س تیزه-جویانه خود اتکا و نیاز جدی به آزادی خودانگیخته در تجربه هنری. روشنتری ن وجه ی در آثار نقاش ی کُنشیک ه ب ا ‌ ای ن رهای ی خودانگیخت ه ،ب ه جکسون پوالک معروفیت یافت ،مشاهده می شود. این جنبش بسیار متأثر از سبک تاشیسم بود و طی دهه های 1950و 1960 تأثیر زیادی بر هنر کشورهای اروپایی نهاد. نئو اکسپرسیونیسم: «نئ و اکس پرسیونیسم» ( )Neo-Expressionismنام جنبش هنری دیگری است که در اوایل و اواسط دهه ۱۹۸۰میالدی در آمریکا و اروپا توسط گروهی از هنرمندان جوان شکل گرفت و پاس خی ب ه س بک‌های هنری مینیمال آ ن روزها بود .هنرمندان و طرفداران س بک نئو اکس پرسیونیسم ،بر بازگشت ب ه خلق آثار مبتن ی بر س وژ‌ه‌های قابل‌تشخی ص انس انی و رنگ‌های تند برای بیان بهتر احساسات به مخاطبان تاکید داشتند. عبور از اس تانداردهای س نتی طراحی و ترکیب‌بندی ،فضای احساسی بازتاب‌دهنده ارزش‌های شهری معاصر و بی‌توجهی به ایده‌آل‌س ازی تص ویری ازجمل ه مهم‌تری ن ویژگی‌های آثار نئو اکسپرسیونیسم است. «جولیان اشنابل» ( )Julian Schnabelو «فرانچسکو کلمنته» در جدول زیر نام و تصویر مشهورترین هنرمندان سبک اکسپرسیونیسم را آورده‌ایم: ویژگی‌ها نام هنرمند نام هنرمند وینسنت ون گوگ نقاش هلندی سبک پست امپرسیونیسم و اکسپرسیونیسم استفاده از رنگ‌های تیره و محزون او عاشق گل آفتابگردان بود و مجموعه گل‌های آفتابگردان او از معروفترین نقاشی‌هایش است فرانتس مارک (۱۸۸۰)۱۹۱۶ نقاش و گرافیست آلمانی ،عضو گروه سوارکار آبی ،استفاده از رنگ‌های روشن و کشیدن تصویر حیوانات ،انتقال پیام‌های جدی و انتزاعی در مورد انسان و طبیعت با رنگ‌های اصلی ماکس بکمن نقاش آلمانی ،یکی از مهم‌ترین چهره‌های جنبش اکسپرسیونیسم و هنر مدرن به شمار می‌رود .آثار او ،مملو از مضامین اجتماعی، انتقادی ،است و اغلب با رنگ‌های تیره و .فرم‌های پرکشش مشخص می‌شوند ادوارد مونک (۱۸۶۳)۱۹۴۴ نقاش و چاپگر کلیدی سبک اکسپرسیونیسم و نمادگرایی ،تحت‌تأثیر امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم، استفاده از رنگ‌های تند ،موضوعات مبهم و مرتبط با بیماری‌های روانی جیمز اِنسور نقاش و گراور بلژیکی بود که به خاطر نقاشی‌هایش با موضوعات عجیب و غریب، تمسخرآمیز و اغلب با ماسک و اسکلت شناخته می‌شود .آثار او اغلب بازتابی از انتقاد اجتماعی و طنز تلخ هستند .اِنسور در جنبش‌های هنری همچون اکسپرسیونیسم و سورئالیسم تأثیرگذار بود اسکار کوکوچکا (۱۸۸۶- عکس شاعر ،نمایشنامه‌نویس و نقاش اتریشی، استفاده از رنگ‌های درخشان و حرکت قلم‌موی کوتاه و جداگانه (استاکاتو)، عالقه‌مند به ایجاد پرتره و خودنگاره عکس ویژگی‌ها اگون شیله (۱۸۹۰)۱۹۱۸ نقاش جوان اتریشی سبک اکسپرسیونیسم و فیگوراتیو ،رد اشکال سنتی هنر نقاشی و استانداردهای زیبایی، پرتره‌ها و خودنگاره‌های اثرگذار دارای تحریف و اغراق در اعضای بدن ارنست لودویگ کرشنر (۱۸۸۰)۱۹۳۸ نقاش آلمانی و از بنیانگذاران گروه The ،Bridgeمعروف به استفاده از خطوط گرافیکی آشفته و پالت رنگ جیغ و جسورانه ،هنرمند اثرگذار اکسپرسیونیسم مدرن ونسان ویلِم ون گوگ هلندی سبک ‏Vincent نقاشVan نام هنرمند :وینسنت ونگوگ Gogh / دسته بندی :هنرمندان ,نقاش تولد1853 : مرگ1890 : ملیت :هلندی Dutch جنبش :پست امپرسیونیسم Post-Impressionism خخ تلفظ می شود. سنت فان ُ نام او در زبان هلندی فین ِ ونس ان ،تلف ظ فرانس وی اس م کوچ ک اوس ت و در انگلیس ی وینسنت Vincent van Goghمی‌گویند. ون گوگ عاش ق گ ل آفتابگردان بود و مجموع ه گل‌های آفتابگردان او از معروفترین نقاشی‌هایش است که در کل از یازده اثر تشکیل شده، وی می‌گفت: "زردی آفتابگردان بهتری ن رنگ ی اس ت ک ه م ی توان پیدا کرد .خیل ی شاد است .واقعا شاد است". :تعدادی از اثار این هنرمند تراس کافه ای در شب درسال 1888 سیب زمینی خورها درسال ۱۸۸۵ شب پر ستاره در سال ۱۸۸۹ ههای تابلو خودنگار ‌ ونگوگ 5سال اخر30 خودنگاره صندلی گوگن درسال1888 کافه شبانه درسال 1888 ۱۲تابلوگل آفتابگردان درسال 1888 ه گندم حین باران مزرع ٔ ال موسم La Mousmé خانه سفید در شب درسال 1889 درسال 1889 درسال 1890 گلدان ُرزها درسال 1890 بر دروازه ابدیت درسال 1890 مزرعه ذرت با سروها درسال 1889 تپه‌های گندم درسال 1890 خانه سفید در شب درسال 1890 طبیعت بی‌جان با اَبسینت /درسال 1887 اسکلت با سیگار روشن /درسال 1885 مردم در حال ترک کلیسای اصالحی نونن /درIسال 1884 دو خرچنگ درسال 1889 خودنگاره در سال 1887 ُپرترهٔ ژوزف رولین درسال 1889 ُپلی در آرل درسال 1888 غروب در مونت ماژور درسال 1888 درختان زیتون درسال 1889 ماکس بکمان نام هنرمند :ماکس بکمان/ Max Beckmann شغل و تخصص :نقاش ،طراح ،چاپگر ،مجسمه‌ساز و نویسنده تولد1884: مرگ1950: ملیت :آلمانی سبک :امپرسیونیسم ،سپس اکسپرسیونیسم و در نهایت «عینیت نو» بکمان هنرمندی اکس پرسیونیست خوانده می‌شود؛ ام ا خود او ن ه این برچسب را پذیرفت و نه مکتب اکسپرسیونیسم را به رسمیت شناخت. :تعدادی از اثار این هنرمند زندگی خوب با تلسکوپ در سال1927 بندبازان در سال 1923 پایین آوردن مسیح از صلیب درسال 1917 سلف پرتره با شال قرمز مسیح و زن زناکار درسال 1917 درسال 1917 خودنگاره با شیپور در سال1938 شب درسال 1919-1918 بخشی از تابلوی شب /پیش طرح درسال 1919-1918 کواپی در ژاکت صورتی درسال 1934-1932 بندبازان در سال 1923 تابلوی عزیمت اثر ماکس بکمان تابلو نقاشی حیوانات درسال 1933 جیمز اِنسور نام هنرمند :جیمز انسورJames Ensor / شغل و تخصص :نقاش -چاپ نقشگر تولد۱۸۶۰ : مرگ1949 : ملیت :بلژیکی (انگلیسی تبار) تحصیالت و محل تحصیل :آکادمی بروکسل جنبش :هیجان‌نمایی ،نمادگرایی عالقه او به استفاده از ماسک‌ها احتماال ً ریشه در فروشگاه مادرش دارد که پر از نقاب‌های عجیب و ترسناک بوده‌است. مرگ ،کارناوال و پندارهای وهم‌انگی ز و خیالپردازان ه از دیگر درونمایه‌های آثار او هستند. او همچنین در شکل‌گیری اکسپرسیونیسم نقش پررنگی داشت. :تعدادی از اثار این هنرمند تابلو محنت درسال 1890 تابلو ورود مسیح به بروکسل در سال 1889 خودنگاره با کاله گل‌دار درسال ۱۸۸3 دعوای اسکلت ها بر سر یک مرد به دار آویخته شده /درسال 1891 محاکمه بزرگ در سال تابلو نقاشی ترسناک زنی که صدف می‌خورد نقاش اسکلتی تصویر پیرزنی که با نقابی درسال 1889 درسال ۱۸۸2 درسال 1896 عینک‌دار/درسال ۱۸۸۳ خودنگاره با نقاب‌ها درسال 1899 آشپزهای خطرناک مصیبت های سنت آنتونی درسال 1887 طبیعت بی جان با چیزهای چینی /درسال 1907 مست ها درسال 1883 مرگ و نقاب ها درسال 1897 ماسک های مقابله با مرگ /درسال 1888 اسکلت در حال نگاه کردن به فروشگاه های چینی درسال 1885 کارناوال در فالندر درسال 1931 موسیقی روسی درسال 1881 امیل نولده نام هنرمند :امیل نولدهEmil Nolde / شغل و تخصص :نقاشی ،چاپ دستی تولد۱۸۶۷ : مرگ1956 : ملیت :آلمانی دانمارکی تحصیالت و محل تحصیل :آکادمی بروکسل جنبش :اکسپرسیونیسم وی با تجسم بخشیدن به پندارهای دینی و صور کابوسی ذهن نقطههای اوج این شیوه را در وجود می‌آورد. ‌ آشفته اش یکی از نولده با آنکه تصریح می کرد که از امپرسیونیست ها خوشش نمی آید اما آشکارا تحت تاثیر ون گوگ بود. :تعدادی از اثار این هنرمند شام آخر در سال ۱۹۰۹ خودنگارۀ سر با پیپ، لیتوگراف ۱۹۰۷ پیامبردر سال ۱۹۱۲ گل و ابرها در سال ۱۹۳۳ تابلو آفتابگردان ماسک زندگی بی جان گوستاو شیفلر عیسی مسیح و گناهکار درسال 1917 درسال 1911 درسال 1915 درسال 1926 پول خراج درسال 1915 کودک و پرنده بزرگ درسال1912 خانواده بونیخسن درسال 1915 مبلغ درسال 1912 پنطیکاست درسال 1909 باغ گل 1908 ۹قسمت از زندگی مسیح درسال 1912 اسکار کوکوشکا نام هنرمند :اسکار کوکوشکاOskar Kokoschka / شغل و تخصص اصلی :نقاشی ،شاعر ،نمایش‌نامه‌نویس تولد۱۸۸۶ : مرگ1980 : ملیت :اتریش بریتانیایی‌ جنبش:اکسپرسیونیسم معروف شده بود به «کسی که زشتی‌های روح هر فرد را نقاشی می‌کرد». نگاه کوکوشکا به هنر نقاشی “هر قلم مو به معنای واقعی یک قطعه از روح من است” “من نقاشی می‌ کشم تا نا مرئی ها را مرئی کنم” “هنر وسیله‌ای است برای بیدار کردن احساسات” :تعدادی از اثار این هنرمند تیتس-کنرات1909 ، هانس تیتس و اریکا ُ الما مالر در سال 1912 پرتره کوکوشکا1909 پرتره کوکوشکا1909/ عروس باد در سال 1914 تابلو نقاشی مهاجران در سال 1916 خون‌آشام در سال 1912 کودکان در حال بازی1909 / عاشقان با گربه 1917 خود نگاره شوالیه خطاکار1915 حجاب ورونیکا 1909 پل آگوستوس -درسدن 1923 لورلی1942 مصلوب شدن (جلگوتا) 1912 آگوست ماکه نام هنرمند :آوگوست ماکهAugust Macke / شغل و تخصص :نقاشی تولد1887 : مرگ1914 : ملیت :آلمانی تحصیالت و محل تحصیل :هنر تجسمی جنبش :اکسپرسیونیسم /هنری مدرن با وجود عمر کوتاه آثار وی تأثیر زیادی بر هنر مدرن نهادند. او در سال ۱۹۱۱به مونیخ که مرکز اکسپرسیونیسم در اروپا بود، می‌رود و در کنار پل کله ،واسیلی کاندینسکی و الکسی یاولنسکی گروه سوارکار آبی را تشکیل می‌دهد. :تعدادی از اثار این هنرمند طبیعت بی‌جان درسال 1910 باغ آفتابی در سال ۱۹۰۸ نقاشی خیابان با کلیسا در کاندرناثر درسال 1911 هندی سوار بر اسب/ درسال 1911 باغ جانورشناسی در سال1912 خانه سنت مری و شومینه زن در ژاکت سبز کایروآن پرتره همسر هنرمند با آن /درسال 1911 درسال 1913 درسال 1914 کاله /درسال 1909 کافه ترکی درسال 1914 خداحافظی /در سال 1914 اشکال انتزاعی درسال 1913 روح درغرفه های خانه طبیعت بی جان با گربه /درسال 1910 گیتس درسال 1914 تفرجگاه درسال 1913 گل در باغ ،کلیویا و شمعدانی درسال 1911 پرتره برنهارد کولر درسال 2910 کودکان با بز درسال 1913 سنت ژرمن در نزدیکی تونس/ درسال 1914 منظره با گاوها ،قایق بادبانی ،و پیکرها /درسال 1914 فرانتس مارک نام هنرمند :فرانتس مارکFranz Marc / شغل و تخصص :نقاشی ،گراورساز تولد۱۸۸۰ : مرگ1916 : ملیت :آلمانی تحصیالت و محل تحصیل :دانشکده هنرهای زیبا ،مونیخ جنبش :اکسپرسیونیسم از افراد کلیدی جنبش اکسپرسیونیسم آلمان بود. مارک یکی از بنیان‌گذاران ژورنال هنری سوارکار آبی در سال ۱۹۱۱بود که بعدها گروه هنرمندان مرتبط با آن نیز به همین نام ()Der Blaue Reiterنامیده شدند. :تعدادی از اثار این هنرمند اسب قرمز و آبی/ درسال 1912 آشتی در سال ۱۹12 برج اسب‌های آبی درسال 1913 در باران درسال 1912 گاو ،قرمز ،سبز ،زرد در سال1911 اسب آبی ببر ماندریل درسال 1912 درسال 1912 درسال 1913 چهار رIوباه ،کارت پستال از سینIدلسدورف تا واسیلی کاندینسکی در مونیخ 1913/ اسب آبی درسال 1911 چرای اسب زیبا /در سال 1910 میمون درسال 1912 گوزن در باغ صومعه درسال 1912 اسب قرمز و گاو زرد درسال 1913 ادوارد مونک نام هنرمند :ادوارد مونک Edvard Munch / شغل و تخصص اصلی :نقاش ,هنرمندان تولد1863 : مرگ1944 : ملیت:نروژیNorwegians: جنبش:Expressionismاکسپرسیونیسم, :Symbolismنمادگرایی یکی از برجسته ترین سمبولیست ها و اکسپرسیونیست های زمان خود بود. :تعدادی از اثار این هنرمند مرگ مارات1907 ، اضطراب1894 ، عصر در کارل یوهان1892 ، جیغ | 1910 ،موزه مونک کارگران در راه بازگشت به خانه در طول سال های 1913و 1914 جدایی1896 ، خون‌آشام 1893 عشق و درد ۱۸۹۵ خاکستر 1894 بیمار در بستر 1885 رقص زندگی 1899 مرگ در اتاق بیمار1895 دختران روی پل 1902 بوسه ۱۸۹۷ دختر کنار پنجره1893 ، شب تابستان .اینگر در ساحل1889 ، پارک کوسن1906 ، مبارزه با مرگ1915/ شب پرستاره /درسال 1893 اگون شیله نام هنرمند :اگون شیلهFranz Marc / شغل و تخصص :نقاشی ،گراورساز تولد1890 : مرگ1918 : ملیت :اتریشی تحصیالت و محل تحصیل :آکادمی هنرهای زیبای وین جنبش :اکسپرسیونیسم یکی از شاگردان گوستاو کلیمت بود. از وی به عنوان یکی از نقاشان مهم فیگوراتیو اوایل قرن بیستم یاد می‌کنند. خودنگاره‌ها و بدن‌های پیچان یکی از مهمترین مشخصه‌های نقاشی او هستند که از وی هنرمندی اکسپرسیونیست می‌سازند. :تعدادی از اثار این هنرمند پرتره والی نوزیل درسال 1912 چهار درخت درسال 1917 گل آفتابگردان /درسال1911 زنِ ایستاده با بلوز عشاق ‌گلی /درسال گل ُ ُ درسال آفتابگردان‌های خشکیده با پس‌زمیIنه زرد /در سال ُپرتره ادوارد کوسمک در سال 1910 خودنگاره درسال 1912 مرگ و دختر /در سال 1915 دکتر هوگو کولر درسال 1918 پرتره راینرباب/ ، درسال 1910 دیوار خانه (پنجره) درسال 1914 پرتره دکتر فرانتس مارتین هابردیتزل1917/ پرتره همسر هنرمنIد ،ادیت شیله/ درسال 1918 مادر با دو فرزند درسال 1917 ویکتور ریتر فون بائر درسال 1918 ارنست لودویگ کیرشنر نام هنرمند :ارنست لودویگ کیرشنرErnst Ludwig Kirchner / شغل و تخصص :نقاشی و چاپ دستی تولد۱۸۸۰ : مرگ1938 : ملیت :آلمان تحصیالت و محل تحصیل :موسسه سلطنتی فناوری جنبش :هیجان‌نمایی از بنیانگذاران گروه بروکه بود که در شکوفایی اکسپرسیونیسم قرن بیستم سهم عمده‌ای داشت .آثارش از سوی نازی‌ها هنر فاسد قلمداد شده بود. وی در سال ۱۹۳۸با شلیک گلوله خودکشی کرد. :تعدادی از اثار این هنرمند دختری با لباس سفید /درسال 1914 میخانه در سال 1909 رقصنده ها درسال 1906 سلف پرتره به عنوان یک فرد بیمار درسال 1918 نمایی از بازل و راین در سال1921 زن نشسته دودو و برادرش درسال1907 درسال1908 زنی با کاله سیاه در سال1908 فرانزی در مقابل صندلی حک شده در سال 1910 خیابان ،برلین 1913/ پالتز پوتسدامر درسال 1914 ایستگاه کونیگشتاین ،استادل درسال 1916 سر میز درسال 1916 سورتمه سواری درسال 1921 دو برادردرسال 1921 :برخی دیگر از نقاشی های سبک اکسپرسیونیسم سوارکار آبی -واسیلی کاندینسکی ترکیب بندی - ۵واسیلی کاندینسکیI جنی ساویل باستیل -مارک شاگال منشور صفر -پیتر مکس رحم کن-ارنست بالخ چشم در مقابل چشم- ادوارد مونش پرتره دکتر گشه- ونسان ونگوگ دختر روستایی در گندم زار- ونسان ونگوگ استرالسوند -اریش هکل1912 ، ون گوگ قلعه و خورشید اثر پل کله نقاشی زنی با موهای قرمز اثر آمادئو مودیلیانی۱۹۱۹/ پرتره یک مرد اثر اریک هکل پرتره لوته فرانتزوس اثر اسکار کوکوشکا گل‌های الله اثر امیل نولده :برخی دیگر از نقاشی‌های معروف سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی آرشیل گورکیI جکسو ن پوالک نقش اکسپرسیونیسم در حوزه های دیگر: اکسپرسیونیسم در ادبیات اکسپرسیونیسم در تئاتر اکسپرسیونیسم در سینما اکسپرسیونیسم در عکاسی اکسپرسیونیسم در معماری اکسپرسیونیسم در ادبیات: جنب ش اکس پرسیونیسم قب ل از هر حوزه دیگری ،روی ادبیات اثرگذار بود و بعد از آن وارد تئاتر ،سینما و حوزه‌های مرتبط با اجرا و پرفورمنس شد. نقاشی اکسپرسیونیسم بیشتر روی موضوعاتی مثل اضطراب، جنون ،ظلم و مرگ تمرکز داشت. اکسپرسیونیسم در ادبیات هم مفهوم متفاوتی نداشت و قرار بود به‌جای توص یف دقی ق واقعیت‌های دنی ا ،احس اسات درونی هنرمند یا سوژه را به مخاطبان انتقال دهد. از آنج ا ک ه ای ن احس اسات قرار بود در قال ب مت ن و طریق نوشتن منتقل شوند ،نویسندگان اکسپرسیونیست از تکنیک‌های مختل ف نگارش ی برای اغراق و تحری ف زبان ،پالت داستان و عناصر آن استفاده می‌کردند تا اثر احساسی دلخواهشان را روی ویژگی‌های اص لی ادبیات اکس پرسیونیستی می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد: • تحری ف واقعی ت ،زمان و فض ا برای ایجاد ح س گیج ی و جنون در مخاطب از طریق • استفاده از تصاویر عجیب و غریب و نامتناسب برای ایجاد حس ترس و شک • وجود شخصیت‌های غیرمعقول ،تخریب‌گر و غیرصمیمی نویس نده معروف« ،فرانت س کافک ا» ( )Franz Kafkaاز اولی ن کس انی بود ک ه از عناصر هیجان‌نمایی در آثار خود استفاده کرد تا احساسات قدرتمند‌تری را به مخاطب منتقل کند. رمان «مسخ» ( )Metamorphosisاز بهترین نمونه‌های آثار ادبی متعلق به این سبک است که به‌خوبی حس بیگانگی از جامعه ،اضطراب و ترس از زندگی مدرن را به خواننده منتقل می‌کند.تصویر نمادین از داستان «مسخ» فرانتس کافکا در سبک اکسپرسیونیسم ادبی .شخصیت اصلی شدن به ی بیدار پسباز ی‌دلیل یک روز همچنین داستان )The Waste Landاثر تی‌اس الیوت هم در ‌حاصل» ( سرزمین شعر ب« مجموعه .حشره تبدیل می‌شود همین سبک نوشته شده است. اکسپرسیونیسم در تئاتر: اکسپرسیونیسم در تئاتر ابتدای قرن بیستم میالدی و از آلمان شروع شد. تئاتر اکسپرسیونیستی را با به‌کارگیری عناصر اغراق‌آمیز و تحریف‌شده در نورپردازی ،ص حنه‌آرایی ،دیالوگ‌ه ا و پرفورمن س اجرا می‌کنن د ت ا با انتقال احساسات قوی ،ذهن مخاطب را درگیر کنند. ای ن اجراه ا معموال از شرای ط س یاسی و اجتماع ی زمان خود مانن د جنگ، کاپیتالیسم و ...انتقاد می‌کردند. ازجمل ه مهم‌تری ن ویژگی‌های ای ن اجراه ا می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد: • صحنه تئاتر اغلب زاویه‌دار و تحریف‌شده به‌همراه عناصر محدود و نمادین • شخصیت‌ها اغلب بدون نام با حرکات عجیب و غریب و استفاده از لباس، ماسک و گریم‌های نمادین • دیالوگ‌های بسیار کوتاه و تکه‌تکه • بازیگری شدید و اغراق‌آمیز ازجمله مهم‌ترین نمایش‌های سبک اکسپرسیونیسم می‌توان به «شهرنشینان کاله» ( )The Burghers of Calaisبه‌‌نویسندگی «جرج کایسر» (George )Kaiserو «دگرگون ی» ( )Transformationاث ر «ارنس ت تولر» (Ernst صحنه‌ای از اجرای نمایشنامه «باغ وحش »شیشه‌ای اثر تنسی ویلیامز اکسپرسیونیسم در سینما: بعد از متداول شدن اکسپرسیونیسم در ادبیات و هنر ،پاین این سبک به سینما هم باز شد. خیل ی زود و در ابتدای قرن بیس تم میالدی در آلمان ،فیلم‌س ازان عالقه‌من د به اکس پرسیونیسم از اغراق و تحری ف برای انتقال احس اسات و ایده‌های خود به مخاطبان استفاده کردند. فیلم‌سازی به سبک اکسپرسیونیسم با ویژگی‌های خاص مثل عناصر بصری خشن و هندسی و سایه‌روشن‌های بسیار واضح شناخته می‌شود. از ویژگی‌های اصلی این فیلم‌ها می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد: • شات‌های ثبت‌شده از «زاویه باال» ( )High Angleبرای ایجاد حس آسیب‌پذیری و پستی سوژه • نورپردازی به روش سایه روشن (کیاراسکورو) برای ایجاد حس تضاد و تنش بیشتر • کج کردن شدید دوربین حول محورهای لنز (معموال بیشتر از ۴۵درجه) برای ایجاد حس عدم تعادل و ناآرامی • صحنه‌های فیلم‌برداری ب ا معماری ،اشیا و منظره‌های غیر‌قابل‌دسترسی برای انعکاس مفاهیم انتزاعی و حس عدم تعادل • گریم‌‌ها و لباس‌های نمایشی برای فاصله گرفتن بیشتر مخاطب از واقعیت و اثرگذاری نمایی از فیلم سینمایی «مطب دکتر کالیگاری» در سبک اکسپرسیونیسم :فیلم های اکسپرسیونیسDتی متروپلیس -فریتز النگ 1927 مطب دکتر کالیگاری ساختۀ رابرت وینه 1919 نوسفراتو-فریدریش ویلهلم مورنائو 1922 از سحرگاه تا نیمه شب -هاینز مارتین 1920 دانشجوی پراگ ساختۀ مشترک وگنر و هانس هینز ایورس ۱۹۱۳ اکسپرسیونیسم در عکاسی: «عکاس ی اکس پرسیونیسم» ( )Expressionist Photographyبه س بکی در عکاس ی گفت ه می‌شود ک ه در آ ن عکاس تالش می‌کند احس اسات س وژه را در اولوی ت باالتری نس بت ب ه ظاه ر واقع ی او به مخاطب ثبت کند. در ای ن س بک عکاس ان ب ا حرکات دادن عمدی دوربی ن« ،نوردهی چندگانه» ( ،)Multiple Exposureزاویه‌های غیرمعمول ،تار کردن‌های عمدی به‌کارگیری تکنیک‌های عکاسی انتزاعی تالش می‌کنند احساسات و ایده‌های سوژه را ثبت و انتقال دهند تا دنیا را از دریچه هنرمند و با احساسات او ببینید. س ابقه عکاس ی اکس پرسیونیسم ب ه جنب ش نقاش ی اکسپرسیونیسم در ابتدای قرن بیس تم برمی‌گردد ک ه «آلفرد اشتیگلیتس» (Alfred اکسپرسیونیسم در معماری: حوزه مهم دیگری که به‌میزان زیادی از جنبش اکسپرسیونیسم و همزمان با ادبیات و هنر متحول شد ،حوزه معماری بود. معماری اکسپرسیونیست مانند حوزه‌های دیگر از آلمان و در قرن بیستم میالدی شکوفا شد و معمارانی از آلمان ،اتریش و دانمارک پایه‌های اصلی آن را بنا کردند. در معماری اکسپرسیونیست از آجر ،سیمان و شیشه برای ایجاد اشکال و ساختارهای س ه‌بعدی ،گاها تحریف‌شده و قطعه‌قطعه استفاده می‌شود .این ساختارها بینندگان را از نظر احساسی درگیر می‌کنند. دو س بک مشهور معماری اکس پرسیونیسم« ،اکسپرسیونیسم آجری» (Brick )Expressionismو «مکتب آمستردام» ( )Amsterdam Schoolهستند. جنبش هنري ابتداي سده ي 20که بر دو رکن استوار بود: • روانشناسي (ترس پس از جنگ جها ني يکم) • واکنش فرهنگي(رهايي در برابر امپرسیونيسم) در اکسپرسيونيسم تجربه دروني و ذهني ( )Conceptionمهم است و نه تجربه حسي معماری اکس پرسیونیسم س بک‌های تاریخ ی قبلی را رد و به‌جای طراحی‌های س نتی و متقارن ،از س اختارهای انتزاع ی استفاده می‌کند که باعث می‌شود ساختمان‌ها اشکال غیرطبیعی ،نوآورانه و متمایزی در مقایسه با ساختمان‌های اطراف خود داشته باشند. ازجمله ویژگی‌های آثار معماری اکسپرسیونیسم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: • انتقال احساسات با فرم‌های تحریف‌شده و پر از اعوجاج • به‌کارگیری نماد‌ها و سبک‌های احساسی برخالف رئالیسم • طراحی‌ها و نقشه‌های جدید و منحصربه‌فرد • اس تفاده از موضوعات طبیع ی مانن د کوه‌ه ا ،ص خره‌ها ،غارها و ... • اثربخشی نسبت به سبک‌های معماری شرقی هندی ،مصری و برخی از معماران سبکاکسپرسیونیسم: 1 برونو تاوت اثر معماری پاويون شيشه اي 2 آنتوني گائودي اثر معماری کازا میال ساگرادا فامیلیا 3 اریک مندلسون اثر معماری برج اینشتاین 4 رودولف اشتاینر اثر معماری گوثه آنوم 5 ارو سارینن اثر معماری پایانه تی دبلیو ای 6 یورن اوتزن اثر معماری -آپرای سیدنی برونو تاوت نام هنرمند :برونو تاوتBruno Taut / شغل و تخصص :معمار ،نویسنده تولد۱۸۸۰ : مرگ1938 : ملیت :آلمان آثار برونو تات در جنبش وِرک بوند(پاويون شيشه اي) بناهاي آنتوني گائودي در جنبش هنر نو همخواني فراواني با انديشه ها و کارهاي معماران اکسپرسسيونيسم دارند. پاويون شيشه اي ‏Taut Glass Pavilion آنتوني گائودي نام هنرمند :آنتونی گائودیAntoni Gaudí i Cornet / شغل و تخصص :معمار تولد۱۸۵۲ : مرگ1926 : ملیت :اسپانیایی تحصیالت و محل تحصیل :مدرسه معماری بارسلون از بزرگ‌ترین معماران دو قرن اخیر شناخته می‌شود. عمده شهرت او به خاطر سبک منحصر به فرد و غریب و بسیار شخصی آثارش در شهر بارسلون است. • برنده اولین جایزه تاالر اجتماعات شهری بارسلون ،در سوم سپتامبر ۱۹۰۱برای عمارت کاسا کالوِت • برنده جایزه طراحی مبلمان خیابان‌ها و مسیرهای شهری در بارسلون :تعدادی از اثار این هنرمند ‏Casa Mila – Barcelona کازا میال -بارسلونا ‏Sagrada Familia – Barcelona ساگرادا فIامیلیا -بIIارIسIلونا اریک مندلسون نام هنرمند :اریک مندلسونErich Mendelsohn / شغل و تخصص :معمار تولد۱۸۸۷ : مرگ1953 : ملیت :آلمانی وی از پیش‌گامان معماری هیجان‌نمایی در دهه ۱۹۲۰میالدی بود. هرچند آثاری نه چندان مهم را در معماری مدرن خلق کرد اما به عنوان کسی که اصول و جنبش “اکسپرسیونیسم” را وارد معماری کردحائزاهمیت است . برج اینشتاین -مندلسون/ ۱۹۲۱ -۱۹۲۰ رودولف اشتاینر نام هنرمند :رودولف اشتاینرRudolf Steiner / شغل و تخصص :معمار ،فیلسوف ،ادیب ،مربی ،هنرمند، نمایشنامه‌نویس، اندیشمند اجتماعی و نهان‌شناس تولد۱۸۶۱ : مرگ1925 : ملیت :اتریشی محل تحصیل :دانشگاه صنعتی وین -دانشگاه روستوک در بین معماران اکسپرسیونیسم جایگاهی خاص دارد. یکی از مهم ترین طرح های او خانه بی انتها (Endless )Houseاست . او به معماری به عنوان وسیله ای برای بیان قوانین موزون طبیعت در فضا می‌نگریست و در صدد بازآفرینی فرم‌هایی بود که در دنیای واقعی می توان یافت. گوثه آنوم -رودلف اشتاینر ارو سارینن نام هنرمند :ارو ساریننero sɑrinen / شغل و تخصص :معمار تولد۱۹۱۰ : مرگ1961 : ملیت :فنالندی-آمریکایی محل تحصیل :آکادمی هنر میشیگان او که در زمان زندگی‌اش از سوی معماران هم‌دوره نادیده گرفته می‌شد و گاه مورد تمسخر قرار می‌گرفت امروزه به عنوان یکی از استادان معماری آمریکایی سده بیستم به‌شمار می‌آید. پایانه تی دبلیو ای در فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی /ارو سارینن۱۹۶۲ - ۹۵۶ / یورن اوتزن نام هنرمند :یورن اوتزن شغل و تخصص :معمار تولد۱۹۱۸ : مرگ2008 : ملیت :دانمارکی محل تحصیل :آکادمی هنرهای زیبای کپنهاگ اوتزن همواره از آلوار آلتو ،آسپلوند گونار و فرانک لوید رایت، به عنوان مهم‌ترین اشخاص تأثیرگذار بر کار شخصی خود یاد می‌کرد. بیشتر پروژه‌های اوتزن در زادگاهش دانمارک اجرا شده‌اند، اما شهرت او بیشتر به خاطر طرح ساختمان آیکونیک اپرای سیدنی ،است. آپرای سیدنی -یرن اتزن۱۹۷۳ - ۱۹۵۶ /
70,000 تومان