صفحه 1:

صفحه 2:
تعریف اعتیاد بیماری مزمن جسمی روانی اجتماعی است که حداقل آنشانه ازنشانه های زیروجودداشته باشد: تحمل علایم محرومیت تمایل دایم برای مصرف اختلال درفعالیت های اجتماعی شغلی خانوادگی تداوم مصرف علی رغم آگاهی به عوارض آن صرف وقت زیاد برای تهیه- مصرف وبهبود علایم مصرف ماده غالبا به مقداربیشتر یامدت طولانی تر مصرف می شود.

صفحه 3:
درمان اعتیاه * نسبی است * لفزش یعنی یکبار مصرف * عود یعنی لغزش ها آنقدر تکرار شوند که وابستگی مجدد رخ دهد. * درمان یعنی کاهش تعداد عود - مدت عود - شدت عود ۴ هم وابستگی هدف پاکی کامل یاکاهش آسیب * اقدام سم زدایی یا درمان نگه دارنده

صفحه 4:
* پیشگیری در "سطح صورت می گیرد: "" اولیه:افرادی که مشکل ندارند توانایی هایی برای جلوگیری از آسیب پیدا مى کنند. * ثانویه:افرادبیمارشناسایی شده درمان ميشوند. * ثالثیه: بازتوانی افراد و کاهش ناتوانایی های بعدی

صفحه 5:
علل اعتیاد " فردى " بين فردى ومحيطى واجتماعى

صفحه 6:
علل فردی لتی‌ستهای فرد در زندگی ‎ahd ORE as‏ والدين تین در مهارت های زندگی یا تاب آوری اولخرنیآوباجبنونمئل مشکلات جنسی یا کمردرد دم حمایت کافی اطرافیان اختلال های روانی همراه تاثیر خوشایند مواد بر فرد وضعيت اقتصادى ومالى باورها وارزشها درفرد

صفحه 7:
* شيراريطب خلانوا فجتماعي ب لعقيياداشفته و. " وفبعيشكاؤاتاقيحى ورزشى اجتماعى ‎dl S ©‏ امکللتی در ملزهنىحسايت دومشاورسراكر سكنت مدرسه 8 وضعیت اقتصادی جامعه فتربیعاری, ‏8 ري اقتصاري جا ‎es aoe‏ ‎١‏ تا یی لکیس ‎

صفحه 8:
مراحل * شروع اعتیاد 5 * ایجاد ‎ou eats‏ ظهر عوارض. 7 ر Soul "" برها * حفظ يرهي

صفحه 9:

صفحه 10:
مواد مخدر مواد محرک توهم زاها انواع موأ اد كانابيس ها توهم زاى

صفحه 11:
عوارض مصرف موادمحرک * ۱-دلیریوم «در۱-مقدار زیادمصرف شود ۲-در مدت کم مقدار زیاد مصرف زیاد کوکایین شود ۲- با ساير مواد روانگردان مصرف شود۴-بیمارانی که آسیب مغزی قبلی دارند) 5 '"-اختلال سايكو تيك «تانيمى-در تزريق و كراك و مردها-هذيان يارانوييد وسيس توهم شنوايى وكاهى خشونت) * ۳-اختلال خلقی

صفحه 12:
* ۴-ختلال اضطرابی وآسیب تنفسی وسردرد شبه میگرنی 8 ۵مشکلات جنسی * ۶-خواب و عوارض تزریق © ۷-حتقان بینی وتورم و زخمی شدن آن وسوراخ شدن ۸ثرات بر عروق مغزی "ا ٩-حملات‏ تشنجی ۱۰-قلبی (سکته قلبی-آریتمی اردیومیوپاتی) © ۱۱ مرگ 8 ۱۲-دیستونی حاد تیک

صفحه 13:
2 برات رفتارى ™ خوديزرك يينى - رفتار ستيزه كرانه- بیقراری روانی و حرکتی -اسیب به قضاوت فردوعملكرد شغلى 9 اجتماعی وخانوادكى * تحریک يذيرى-بيش هوشيارى -افكار بدبينانه- * فعالیتهای افراطی -اختلال و آشفتگی در خوردن و خوابیدن- # رفتار غیر عادی مثل خشونت 5 رفتارهای پرخطر

صفحه 14:
درمسمومیت با مواد محرک ۴ فرد دچار حمله های قلبی- انقباض عروق خونی و اریتمی قلبی میشود * درمصرف مزمن طولائی مدت بصورت مکررفسردگی-خستگی-تم رکز ضعیف نمای پارکینسونی خفیف مثل میوکلونوس وبرادی کنزیا ولرزش-تغییرات رفتاری ایجاد اختلال های شدید روانی مثل سایکوز(درمواردی که اضطراب و بدبینی همراه با توهم دارند)-رفتارهای غیرعادی

صفحه 15:
عوارض مواد توهم زا تغییرات رفتاری یا روانی:اضطراب هراس ترس از دیوانگی افسردگی بدبینی اختلال قضاوت رفتارهای خودازارانه و خودکشی اختلال ادراکی: توهم خطای حسی مسخ شخصیت مسخ واقعیت درامیختگی ‎oF‏ اختلال تعادل افت عملکردها لرزش تعریق طيش قلب اختلالهای شدید روانی فلاش یک علایم ادراکی ناشی از مصرف بدون مصرف

صفحه 16:
عوارض داروهای خواب اور * افسردگی سردرد ناراحتی های گوارشی * آسیب کبدی اختلال حافظه * تغییرات رفتاری وروانی: رفتار نامناسب جنسی پرخاشگری اختلال ادراکی اختلال قضاوت گیجی-اتاکسی- خواب الودگی- شل شدن عضلات بهم خوردن تعادل افت عملکردها

صفحه 17:

صفحه 18:
در جامعه ما مانند سایر جهان آسیب ها ی گوناگون روانی اجتماعی یافت می شود.رویکردما "از این همه آسیب بنالیم * بربخت بد لغنت کنیم * تقدیر

صفحه 19:
به تهدید ها به عنوان فرصت نگاه کنیم واز ان ها آزمونى براى آبديدكى ونردبانى براى رشدبسازيم اكر در رنج ى كه مى برى معنابى نياب شايسته حت ى كشيدن ان نيستم ويكتور فرانكل اما چگونه می توان از رویارویی با اسیب ها پلکانی برای رشد ساخت؟

صفحه 20:
تعریف تاب آوری * توانایی برگذشتن از موقعیت های دشوار و شرایط آسیب زا بدون اسیب ورسیدن به موقعیتی بهتر # توان رشدپیروزی وزیستن درشرایط دشوارهستی " اينكه بتوانيم بكوييم:اين منم كه شرايط را كنترل مى / كنم نه شرايط مرا 1 * خانواده ومدرسه بهترین محیط های تاب افرین ۱ می توانند باشند به ۳ شرط: * محیطی مهربانانه وجمایتگر باشند * به موفقیت کودک ونوجوان اعتماد داشته باشند * فرصت مشارکت در تصمیم گیری وانجام کارها به انها ‏ ‎YA‏ داده شود.

صفحه 21:
شش گام برای تقوبت تاب آوری کاهش اثرات عوامل خطر در فرد اپیوند جهیی ۲مرز بندی آشکار ۳آموزش مهارت های زندگی ویژگی های محبطی_ ۴همدلی ۵توقح وانتظارات بالا ۶مشارکت معنامند

صفحه 22:
رویدادهای مشترک در دو مقطع زندگی اثرات مشابه نخواهد داشت * مثلا ازدست دادن مادر در: * ماهگی خطر حیاتی * ۶ سالگی اسیب شدید روانی عاطفی * ۶۰ سالگی ‏ هشیاری در مورد مرگ * پس اسیبها در طول زندگی اثری نابرابر دارند. کودکانن در بمباران ترس از سوسک

صفحه 23:
خانواده تاب افرین انسجام خانواده سرگرمی وتفریح يارى رسانى ويارى خواهى معنابخشى دوباره به رويدادهاازمون الهى براى حضرت ايوب برابرى وعدم تبعيض ياى بندى به معنويت شفافيت وراست كويى صرف وقت با فرزندان آيين هاى خانوادكى

صفحه 24:
پدرم مادرم را ميزند وفریاد می کشد که بالاخره من ومادرم را می کشد مادرم مرا نزد مادربزرگم گذاشت وفرار کردوالان نمی دانم کجاست؟ من زودبه زود مریض می شوم و بارها بستری شده ام بازهم مجبورم بیمارستان بروم چون بیماری خطرناکی دارم نمی دانم خوب می شوم یا نه؟ قد من خیلی کوتاه است وبه همین خاطر هميشه در مدرسه مسجروافی شوم

صفحه 25:
براى اينكه اين مشکلات باعث آبدیده شدن كودكانمان شود بايد توان تاب اورى انهادبيشتر شود.(تاب آفرینی) ™ کودک علاوه بر غذا وسرپناه به عشق امید اطمینان اعتماد واستقلال نیاز دارد * به روابط سالم ودوست داشتن ودوست داشته شدن وحمایت های عاطفی وخودباوری نیاز دارند. * همه این ها می تواند به تاب اوری منجر شود ‎a‏ جگونه می توان در موقعیت های متفاوت به کودکمان در اجرای واکنش های تاب اورانه کمک کرد؟ ‎

صفحه 26:
چهار جوبی عملی برای تاب افرینی

صفحه 27:
من دارم در اطرافم آدم هایی رادارم که: مرا دوست دارند به من یاد می دهند چطور کارهام را درست انجام دهم که می خواهند من خودم کارهایم را انجام دهم در مشکلات به من کمک می کنند با ایجاد محدودیت هایی به من کمک می کنند که به خطر نیافتم

صفحه 28:
(توانایی های درونی واعتماد به نفس) من آدمی هستم که می توانم: دوست بدارم ودوست داشته شوم با انجام کارهایی باعث شادی دیگران شوم به خودم ودیگران احترام بگذارم مسئولیت کارهایم را بپذیرم به اینده خوش بینم

صفحه 29:
من میتوانم (توانایی های بین فردی واجتماعی ) * در باره مشکلاتم با دیگران صحبت کنم * راه های برای حل مشکلاتم پیدا کنم * دريابم زمان مناسب برای انجام کاری یاصحبتی کی است 9 در زمان نیاز کسانی رابرای کمک پیدا کنم ۳ وقتى دوست دارم كارهايى راانجام دهم كه درست نیست خودم راکنترل کنم

صفحه 30:
پسری ساله به مادرش می گوید هم کلاسی اش اورا می زند

صفحه 31:
دختری ۱۱ ساله تعریف می کند در زمستان در گودالی عمیق وير برف می افتد و ترس شدیدی به ادامه دارد

صفحه 32:
نوزادی ۴ماهه که گریه می کند

صفحه 33:
SN ZO ‏تغییر در اطرافیان‎

صفحه 34:
اصول * بیان همدلی * ایجاد تضاه * پریز از بحث ودرگیری * دور زدن مقاومت * حمایت خودکارآمدی فرد

صفحه 35:
رهنمودهایی برای ایجاد انگیزه برای تغییر * نمى دانم وقتى كه دير به خانه مى ايى جه اتفاقى برايت افتاده ؟من نكران مى شوم يادم نمى ايد وقتى جوان بودم وبا خانواده ام زندكى مى كردم اين قدر دير به خانه بيايم.مادر خانه مقرراتى داشتيم وهركزتادير وقتبيرون با دوستهايمان نمى مانديم حداقل مى توانى بيش از رفتن بكويى كه دير مى ايى با كفتن اين جمله كه نميميرى.توهيج موقع مرد نمى شوى.

صفحه 36:
پیام های مختصر وکوتاه * موافقی که امشب در مورد این که جى شد دبر به خانه امدى باهم صحبت كنيم. اكر دير به خانه نیایی من هم نگران نمی شوم. : ‘ ZF

صفحه 37:
اگر باز هم ببینم موقع گوش کردن به اخبار تلویزیون مثل یک بچه لوس غر میزنی می روم تا ازدستت خلاص شوم. گفتم موقع غذا خوردن بتمرگ

صفحه 38:
شبت بت کردن * بیا باهم بنشينيم وصحبت کنیم که کدام برنامه ها برایمان اهمیت دارد و هنگام ان برنامه هامزاحم همدیگر نشویم # هنگام غذاخوردن بهتر است بنشینی وغذا بخوری هم سوهاضمه نمی شوی وهم باعث ناراحتی من نمی شوی

صفحه 39:
توهرگز دستی به سر خانه نمی کشی نمی توانی یکدفعه هم که شده در کارهای خانه به من کمک کنی؟ نمی کنی الان ۶ ماه است که قول اين كار را داده ای

صفحه 40:
پرهیز از درخواست های مبهم وابراز درخواست های واضح برای انجام کارهای مشخص * لطف می کنی اگر شبها ظرف هارا بعد از شام بشویی * در میدان احمدی مرکز درمان اعتیادی است که تو را در ترکی بدون درد کمک میکند برای چه روزی برایت وقت بگیرم و در پارک کوثر هر شب ساعت ۸ جلسات معتادین گمنام تشکیل می شود که تورا در ترک کمک خواهند کرد کدام شب در این جلسات شرکت می کنی

صفحه 41:
بی توجهی تو مرا دیوانه کرده تو مرا دوست نداری در طول زندكى ام اينقدر خوار نشده بودم جه طور مى توانى بعد از مهمانى ديشب اينقدر بيخيال باشى توادم ... هستی رفتارهایت مرا عصبی کرده چرا اینقدر مرا اذیت می کنی

صفحه 42:
بیان احساسات * وقتی می بینم قبض هایم به موقع پرداخت نمی شود عصبی می شوم.می توانی در اين مورد کمکم کنی * وقتی دیشب سر میز شام با پدرم شوخی می کردی به من بر می خورد خواهش می کنم دیگر با پدرم این شکلی شوخی نکن * اينكه تو شبها تکالیف مدرسه ات را انجام نمی دهی مرا ناراحت می کند .

صفحه 43:
من که متوجه نمی شوم خنده دار است که از بودن با افراد سالم فرار می کنی اما با افراد معتادبراحتی دوست می شوی

صفحه 44:
رسیدن به وضعیتی قابل درک قبل از هر جيز مى دانم كه كمى سخت است كه با ادم هاى غير معتاد بتوانى راحت باشى

صفحه 45:
چطور فراموش کردی با تعمیر کار صحبت كنى تو خيلى بى لياقت هستی

صفحه 46:
پذیرش بخشی از مسئولیت ۴ با تعمیر کار صحبت نکردی ؟ خیلی بد شد اما من هم بايد به تو ياداورى مى كردم

صفحه 47:
ارایه کمک # باز هم مواد مصرف کردی آبه من نگو که علتش ناراحتی اعصابت بوده . تو ادم نمی شوی * چطور می توانم به تو کمک کنمک که دیگر مواد نزنی

صفحه 48:

صفحه 49:
شیوه های لازاروس * وضعیت راحت * جملات ارام بخش تكنيكا سوال معكوين * خیال پردازی ۴ تکنیک کنترل افکارنایست فکری

صفحه 50:
فرار از ویژگی های تیپ ) ورزش استراحت تغذیه مناسب مشخص کردن هدف ها ارزیابی دوباره نحوه زندگی برنامه ریزی وزمان بندی کارها مهارت حل مشکل به زبان اوردن ناراحتی وصحبت با اطرافیان تمرکز بر اکنون طبیعی بودن خطر در کنار رشد دنیای مان را وسعت بخشیده در عین کاوش تجربه اش کنیم وقت برای خلوت کردن با خود برنامه ریزی برای مدیربت زندگی در اینده

صفحه 51:
ایجاد تنوع در روش های عادی یکنواخت وثابت پیش برویم تعیین اولویت ها بصورت دوره ای اگاهی نسبت به توانایی ها ومهارت هایمان رشد مهارتها زمان برای توجه وتعامل با دیگران حذف کارهای غیر ضروری اعتقاد به یکسری اصول وارزش ها کمک گرفتن از متخصصان در مواقع خاص زندگی متعادل کنترل زمان وبرنامه ریزی پذیرش حمایت از دیگران

صفحه 52:
اصرار برقهرمان بودن را کنار بگذاریم در انتقادها سخت گیر نباشیم کمک به دیگران دور شدن از عامل تدش پیش قدمی در دوستی گاهی تسلیم شویم مهربان بودن باخود باتمهیداتی انتظار راتحمل پذیر سازیم به تعویق نیانداختن امور احترام به خود نور مناسب

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان