صفحه 1:
بسم اللّه الرحمن الرحيم

صفحه 2:
3-0 افت ۳ » ‎BY Lee‏ دکتر الهه محمد اسماعیل

صفحه 3:
تعریف افت تحصيلي و مفاهیم مرتبط با آن مثل تکرار پایه مردودي ۳ آموزش و يرورش تمامي : ‎a ge ere beret Bern‏ ۱ به هد 59 ‎ol 5 luil‏ ا ا رلك 10 erence fom ear yoene neat ‏دلایل افث‎ 8 ست در داده شود. ا ‎ee Tel oT ee ee eee RSS‏ 7 ۳ ‎Re SSS ee epee ees ete terre Roe | toeeE‏ ۱ آموزش و برورش 0ترك تحصیل زودرس عبارت است از وضع دانش آموزي که پیش از پایان آخرین سال يك دوره آموزشي که در آن ثبت‌نام کرده است آن دوره را زودتر رها مي‌کند. 0تکرار پایه عبارت است تکرار يك کلاس براي دانشآموزي که در همان کلاس پايه‌اي 7

صفحه 4:
| Se seh TP RCS IN Sone Cen Pere se Nene reno premiere enn pets ee ee Pele c ei teee| ‏تلاقي دو بديدة ترا تحصيل و مردودي در سيستم آموزشي‎

صفحه 5:
ابعاد افت تحصيلي 1. در سطح خانواده 0 er Ey 3. در سطح اجتماع 4 در سطح دانش‌آموز که موضوع مورد بحث است که به شرح زیر ارائه مي‌شود ار رت سس الا و 0 اختلالات عاطفي رفتاري و مسائل وابسته

صفحه 6:
عوامل فردي یا عوامل مربوط به کودك در ارتباط با افت ‎RCs are eee‏ مشکلات شناختي ا 200 ‎ae)‏ ۳ "۳ الف - ناتواني يادگيري تحصيلي ترا ‎gon‏ ترا

صفحه 7:
الف - ناتواني ي إياد كيري تحصيلي 1. اختلال در نوشتن | ‎er er res)‏ 0 Cesk)

صفحه 8:
| 2 حافظه ‎IRS)‏ ا

صفحه 9:
2 Perel 5256 200

صفحه 10:
مت 1 افسردگي 2 اضطراب 3. نافرماني مقابله جويانه 4اختلال سلوك 5.وسواس ۱ 7مشکلات برون نمود

صفحه 11:
1 2 CIE 20 3بیان عاطفي نامناسب ۱ ا 2-5200

صفحه 12:
آمار نرخ ماندگاري دانشآموزان تحت پوشش آموزش و پرورش استثنايي و ‎ed See key bie del eo et eee)‏ ا ا آموزش و پرورش را به مسئله افت تحصيلي بیشتر مي‌نمایاند ها ترك تحصیل 52 7 2 D pon 51 ab 18 Cn ‏سال دوم‎ ‏سال سوم‎ يك

صفحه 13:
شیوع ناتوانائيهاي بادگيري 1 است 1 0 ‏ال ا‎ we Cr OL LED) ‏ريسكي‎ 00 ‏م ا‎ ki) Se ‏يادگيري هستند.‎ (1376) میزان شیوع اختلالات يادگيري را 8 درصد ذکر کرده است. ‎en ee BIE Tee ay Tees‏ 1 ‎Lae eae ce saree nen‏ ۱ بايدهاي مختلف به شرح زير است : پایه سوم بايه جهارم يايه ينجم دختر 8/13 12 12 ۳( 1/12 3/18

صفحه 14:
۱ te reeks Te LC LLL) ee) 1۱ ren error RIES PPO ‏ا ا ل‎ Cae anor) ۲ ‏ل ا‎ بهرنگی (1376) درصد اختلال خواندن را 6/5 اختلال املاء را 2/2 و اختلال ریاضی 2/5 گزارش نموده است. 1 دختران گزارش نموده است.

صفحه 15:
RR ere Ree NT CBE eRe Crees كل مراجعين به مركز مشكلات ويزه يادكيري تعداد اندكي از دان شآموزان تحت آموزش و بازيروري قرار كرفتهاند اين مسأله نشانكر ‎Fol‏ ل ا ۳ لازم بهرهمند شوند و ابن مسأله به كسترش هر جه بيشتر افت تحصيلي در جامعه دانش آموزی منجر گردیده است.

صفحه 16:
ONS ‏ا‎ Re BA ‏مراکز آموزشي دانش آموزان داراي مشکلات ویژه بادگيري‎ 5350000000 لك ال ل سال تحصيلي 200 4542 8315 79-0 كن 714 1 - 80 4249 10526 81-82 ‎Co‏ 15761 82-83 4183 13985 4 -83 3373 1308 توت

صفحه 17:
‎Pelco‏ ل ‏- کمیته بهداشت جهانی (1990) : اختلالات رواني و عاطفی .6/13 ‎Reece ces ROY 10>)‏ 1 7 8نا10 درصد اختلالات ديكري كه نياز به درمان دارد ا ا م ا ‎PCR ReneS‏ ‎ee oa‏ 220 - محمد خاني. شهرام (1387) : مقطع ابتدابي و راهنمابي .7/32 ل 0 | ‎RO Te ean Nee‏ اختلالات هيجاني 2 درصد ۱ ‎JP rear nemo‏ 222100 ‎

صفحه 18:
شيوع اختلالات عاطفي / رذ ري ا 1۱ درصد - مهربار (1380) : شيراز 22 درصد دختران .27 درصد يسران ‎٠‏ در تهران 29/34درصد 020057 اختلالات عاطفى : 29/14 ) ‏اضطراب 14 درصد (شایعترین اختلال‎ Ree SOL ie] eee eb Cee) [۱ ترا ار اختلال سلوك 57/12 درصد

صفحه 19:
رابطه اختلالات عاطفي و ناتوانيهاي بادگيري 1۱ ‏ا ل‎ 1 0 CREE hea UU CIDER Ur ONE SOC عملکرد ضعیف تحصيلي و مشکلات رفتاري اغلب با هم رخ مي دهند.

صفحه 20:
کودكاني که در يك سوم بالايي نشانگان اضطراب در کلاس اول بودند. ده ابر تحصيلي در كلاس ينجم قرار ا ۱ نیز رخ ‎en‏ ۱ ae eee) error) CR See Se els ye Cee Nn Sse enh ere eee Np cesieee sew Wa SES tee PS ‏ل‎ Re ‏کمبود توجه تمایلات وسواسي) را نشان دأدند.‎ ۲ Ne Ee CLAN Se CL eee) ۱ See nS ele ice

صفحه 21:
Ree TCL fe Yee a tony DOO ieee Fes eres Ree renee ere cer) Pee ‏ل ا‎ ‏ناتوانيهاي يادگيري دارند. و توجیه مشکلات يادگيري کودك را آسانتر‎ 1۱ CLUS per fe see eaetcpc erin (Coat pe mtecepe) ‏افسردگي وناتواني يادگيري همراه هستند. بدینسان آموزگار. مدیران.‎ Be ee a ee een cee omen Poe ‏ا ا‎ od ‏بودن مسائل عاطفي به اختلال يادگيري توجه ننماید:‎

صفحه 22:
۱ جک ۳۹۷ - Dyes nt denice SSO ore peri cee cere ‏تشدید مي‌کنند. الگوهاي منفي سازگاري . نظیر اجتناب یا انفعال . و مسند‎ ۱ ‏ممانعت به عمل مي آورد.‎ 0 ‏ا‎ ces 1 ‏ا‎ rE CR TCR Te ‎en ery‏ رز ‎Er RCS ee Se Be ee gene seeker BSE See Coed 1 . ‏ارتباط دارند‎ ‎ ‎

صفحه 23:
Fe ed) ech BL Cee PC Ly 7 نقایص شناختي معین نظیر زبان . توجه. حافظه و مشکلات مربوط به استدلال مي نوانند با اثركذاري بر جكونكي تعبير كودكان از محيط وتفكر در مورد خويشتنء. مشكلات عاطفي را وخيمتر سازند. علاوه براين مشكلات خودكرداني واشكال در مهارتهاي اجتماعي. تعاملات اجتماعي لت ‎Pea)‏ ا ل ل

صفحه 24:
سلامت رواني بادگيري را افزایش مي دهد PRS ee TES we Tors ernest Sr reer ee PRO ‏ا‎ Cn eSMeERETC? eed Rte Me) RCE Te nS ey ees i no ‏کنند و آنها را به گونه‌ای ابراز مي‌کنند که براي دیگران قابل مشاهده است.‎ ‏ری را به شیوه‌هاي متعدد ار‎ 3 ‏به‎ 1 a SIS oe Crear ‏درگيري تمامي افراد ذینفع به ایجاد يك فضاي ذهني مناسب براي بادگيري‎ 1۱ PONE ase TE ene Re tee ‏دانش آموزان كمك ميشود تا از يس جالشها برآيند و احساس خوبي نسبت‎ 1 ‏به خويشتن بيدا كنند.‎

صفحه 25:
اقدامات لازم براي افزایش سلامت رواني و بادگيری 1. بررسي علل رفتارهاي مشکل ساز ۱ الف : بيشكيري اوليه . شناسه زود هنكام كودكان پ: پيشگيري انویه .مداخلات درماني در موارد متوسط و شدبد ‎OIC a Er‏ 65 رم سلامت روان (توانمند سازي ا ل ‎eS) hat ler ne an eee este‏ ‎ ‎۱ eR Ly ore eae ERE Te SLES eee ‏سالم و يبشكيري از رفتارهاي ناسازكارانه كمك شود.‎

صفحه 26:
سامانه‌هاي بکپارچه و هماهنگ به منظور حمایت از رشد تمام کودکان سامانه‌هاي پيشگيري و ارتقاء براي تمام دانش آموزان 200000000 Fe Pe at old سامانه‌هاي درماني براي ‎RN ene eS‏ for terd PES eae RV TOCR Evy

صفحه 27:
تغیبرات در سطح سامانه ای تغییرات در سطح فردي خودآگاهي آگاهي اجتماعي مديريت افزايش : 3 = رفتارهاي اجتماعي ‎ey‏ 00 ببشرفت تعصيلي' ازنقاء رز 307 همسالان خانواده 9 ‎a eed‏ د خرده سامانه‌اي یاستهاء رفتارهاي ۳1 خشونت و برخاشگري ساختارهاي سازماتي 2700 اقعاليتياي كلاسي بين سامانه اي 01010 خانواده و اجتماع

صفحه 28:
کنترل پارامترهاي شکست تحصيلي و رلهكارهاي کاهش افت تحصيلي براي کاهش افت تحصيلي آنچه ضرورت دارد پیدا کردن راه‌حل‌هاي مناسب در ‎per pod‏ هر منطقه و مدرسه است از سوي 1 ‎FSCS SCENE Pe Res Cesena tener PL ee‏ افت ‎BSC Ne Lee‏ لازم به ذکر است که براي کاهش افت تحصيلي باید پاسخ‌هابي به موارد زیر داد: ل ا م سطح اقدامات براي مدرسه و كلاس درس با توجه به نوع اقدام از نظر سازماني (درون سازمانى و برون سازماني) . مراجع اقدامات و نمونه اقدامات به

صفحه 29:
مدرسه / كلاس درس عبارت است از درون 0 ترا دار سطح مدرسه / كلاس یگ ار برون سازمانى كه شامل موا 5 سازماني و ب 5 1) درون سازماني دانش آموز معلم مشاور ‎a‏ اسه ‎ype ۲‏ ‏پ ۱ ‎00 ‎0

صفحه 30:
مرجع اقدامات ار رسد 1۳ ل يك 3. خيرين محلي 4 معتمدین محلی ‎DS ony‏ م ‏6 روحاني مسجد محل

صفحه 31:
1 ‏م ل ل ا‎ 0 ecm ee Wee sen نمونه اقدامات ‎ek‏ iS SS

صفحه 32:
سطح اقدامات درسطح منطقه / ناحیه / شهرستان سطح اقدامات براي منطقه | ناحیه | شهرستان با توجه به نوع اقدام از نظر سازماني (درون سآزماني و برون سازماني) مراجع اقدامات و نمونه اقدامات به توا | پا( درون سازماني و برون سازماني كه شامل موارد زير است: 1) درون سازماني كارشناسان آموزز معاون آموزشي كروههاي آموزشي منطقه معاون يشتيباني منطقه 0 520000 کمیته برنامه‌ريزي منطقه

صفحه 33:
مرجع اقدامات 2) برون سازماني مرجع اقدامات در سطح برون سازمانى عبارت است: شوراي آموزش و پرورش منطقه امام جمعه 000 yee) 0 od صدا و سیما و رسانه‌هاي محلي نماينده و يا نمايدكان 1[ فر و ا ران ا 1 سازماني و با كمك مراجع اقدامات عبارت است از نمونه اقدامات 1 =) 3 4

صفحه 34:
SPCR rer ane ‏ا‎ ‎1۱ Tel sacs Per an Por eT ee re ee) استان / سازمان آموزش و پرورش ۱ Mies) edie ce race ne etd ‏است از درون سازماني و برون سازماني که شامل موارد زیر است:‎ 1) درون سازماني مدير سازمان

صفحه 35:
2) برون سازماني مرجع اقدامات در سطح برون سازماني عبارت است: ۳ شوراي اموزش و برورش استان نمایندگان مجلس در استان eee unsp yl eeryre ۱ eter ee re ‏برون سازماني و با كمك مراجع اقدامات عبارت است از‎ نمونه اقدامات = ۳3۹

صفحه 36:
ل ‎ee Bre eter ee te‏ [درون سازماني و برون سازماني) مراجع اقدامات و نمونه اقدامات به شرح زيراست: وزارت/ سطح كلان زو اقدام در سطح وزارت/ سل ل ات كه سازماني و برون سازماني که شامل موارد زیر است: 1) درون سازماني 297, 9 A590! 59 كت آموزشي مربوطه معاون ب دفتر جاب و تأليف كتب درسي مدیران کل ستادي و ‎ae‏

صفحه 37:
2 برون سازماني مرجع اقدامات در سطح برون سازمانى عبارت است: شوراي عالي آموزش و يرورش مجلس شوراي اسلامي صدا و سيما OSE eld eae) See Neb Moe ‏ا ل‎ Someone pene rca eves en نمونه اقدامات سا با دا ح با

صفحه 38:
با تشکر و خسته نباشید

بسم ال ّله الرحمن الرحيم موضوع :افت تحصيلي در دانش‌آموزان دکتر الهه محمد اسماعيل تعريف افت تحصيلي و مفاهيم مرتبط با آن مثل تكرار پايه مردودي افت تحصيلي آموزش و پرورش تمامي جوامع ،در پايان هر سال تحصيلي با مواردي چون مسأله افت تحصيلي و به هدف رفتن نيروي انساني كارآمد و صرف هزينه‌هاي گزاف روبرو بوده است در تبيين داليل افت تحصيلي ضروري است اين پديده و چيستي آن توضيح داده شود. .1افت تحصيلي كاهش عملكرد تحصيلي دانش‌آموز از سطح رضايت‌بخش به سطحي نامطلوب است .2شكست يا افت تحصيلي عبارت است از ترك تحصيل زودرس ،تكرار پايه در نظام آموزش و پرورش 0ترك تحصيل زودرس عبارت است از وضع دانش‌آموزي كه پيش از پايان آخرين سال يك دوره آموزشي كه در آن ثبت‌نام كرده است آن دوره را زودتر رها مي‌كند. 0تكرار پايه عبارت است تكرار يك كالس براي دانش‌آموزي كه در همان كالس پايه‌اي كه در سال قبل به سر مي‌برده به تحصيل ادامه دهد. .3افت تحصيلي به معناي نزول از يك سطح باالتر به سطحي پايين تر است. .4بنا بر آنچه آمد و بر مبناي تعريف پذيرفته شده يونسكو افت تحصيلي حاصل تالقي دو پديدة ترك تحصيل و مردودي در سيستم آموزشي ترك تحصيل افت تحصيلي مردودي ابعاد افت تحصيلي .1در سطح خانواده .2در سطح مدرسه .3در سطح اجتماع ميشود .4در سطح دانش‌آموز كه موضوع مورد بحث است كه به شرح زير ارائه ‌ 0مشكالت شناختي 0مشكالت حسي و حركتي 0اختالالت عاطفي رفتاري و مسائل وابسته عوامل فردي يا عوامل مربوط به كودك در ارتباط با افت تحصيلي عبارتند از ‌: مشكالت شناختي -1نارسايي هوشي يا ذهني ( عقب ماندگي ذهني) .2ناتواني يادگيري ويژه الف – ناتواني يادگيري تحصيلي ب – ناتواني يادگيري تحولي الف – ناتواني يادگيري تحصيلي .1اختالل در نوشتن .2اختالل در خواندن .3اختالل در حساب .4اختالل در امالء و انشاء ب – ناتواني يادگيري تحولي .1توجه .2حافظه .3ادراك .4تفكر و زبان شفاهي مشكالت حسي – حركتي .1ناشنوايي .2نابينايي .3جسمي – حركتي اختالالت عاطفي – رفتاري .1افسردگي .2اضطراب .3نافرماني مقابله جويانه .4اختالل سلوك .5وسواس .6مشكالت درون نمود .7مشكالت برون نمود شرايط و مسائل وابسته .1كاهش عزت نفس .2كمبود انگيزه .3بيان عاطفي نامناسب .4خلق نامناسب .5قابليت انعطاف پذيري پايين آمار نرخ ماندگاري دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش و پرورش استثنايي و بررسي شيوع هر يك از اين اختالالت اهميت پرداخت دست‌اندركاران نظام آموزش و پرورش را به مسئله افت تحصيلي بيشتر مي‌نماياند آمار نرخ ماندگاري دانش‌آموزان استثنايي از پايه اول تا پنجم ترك تحصيل وضعيت ناتمام تكرار پايه 5/2 51 4 سال اول 2 15 3 سال دوم 2 8 3 سال سوم 2 8 2 سال چهارم 1 4 3 سال پنجم شيوع ناتوانائيهاي يادگيري لرنر ( )1997دامنه اين اختالل را 1تا 30درصد در پژوهشهاي مختلف گزارش كرده است ريسكي ( )1979دامنه شيوع اين اختالل را 3تا 15درصد گزارش نمودند. بهرنگي ( )1376حدود 9درصد دانش‌آموزان شهر تهران در يك يا چند زمينه دچار نارسايي يادگيري هستند. مرويان ( )1376ميزان شيوع اختالالت يادگيري را 8درصد ذكر كرده است. نريماني و رجبي ( )1384در استان اردبيل ميزان شيوع اختالالت يادگيري را 13 درصد .در مناطق مختلف بين 9/11تا 3/14درصد گزارش كرده است و اين نرخ در پايه‌هاي مختلف به شرح زير است : پايه سوم دختر 8/13 پسر 3/12 پايه چهارم 12 1/12 پايه پنجم 12 3/18 معيني ( )1373ميزان شيوع حساب نارسايي را 88/11گزارش كرد. زارع ( )1375شيوع حساب نارسا را 7/4گزارش كرد. فالحچاي ( )1374ميزان شيوع اختالالت يادگيري خواندن و سيدرضا ‌ ميدهد نوشتن را 11/2نشان ‌ بهرنگي ( )1376درصد اختالل خواندن را 6/5اختالل امالء را 2/2و اختالل رياضي 2/5گزارش نموده است. رمضاني ( )1380ميزان شيوع اختالل حساب را 7/1براي پسران و 5/3براي دختران گزارش نموده است. همانطور كه در جدول زير مشاهده مي‌شود در شرايط كنوني از تعداد كل مراجعين به مركز مشكالت ويژه يادگيري تعداد اندكي از دانشآموزان تحت آموزش و بازپروري قرار گرفته‌اند اين مسأله نشانگر ‌ آن است كه بخش زيادي از اين كودكان نمي‌توانند از خدمات تخصصي بهرهمند شوند و اين مسأله به گسترش هر چه بيشتر افت تحصيلي الزم ‌ در جامعه دانش‌آموزي منجر گرديده است. آمار تعداد كل مراجعين و دانش‌آموزان تحت آموزش و بازپروري مراكز آموزشي دانش‌آموزان داراي مشكالت ويژه يادگيري تعداد كل مراجعين به مركز سال تحصيلي 4542 8315 79 – 80 4147 7614 80 - 81 4249 10526 81 – 82 4555 15761 82- 83 4183 13985 83- 84 3373 7308 84 – 85 تعداد دانش‌آموزان تحت آموزش و بازپروري شيوع اختالالت عاطفي /رفتاري كميته بهداشت جهاني ( : )1990اختالالت رواني و عاطفي 6/13،2تا 4درصد اختالالت شديد 8تا 10درصد اختالالت ديگري كه نياز به درمان دارد كميته بهداشت جهاني ( :)1998ميزان شيوع اختالالت رفتاري بين كودكان 3تا 15سال 5 ،تا 15درصد محمد خاني ،شهرام ( : )1387مقطع ابتدايي و راهنمايي 7/32، ابوالقاسمي ،عباس ( :)1382مقطع ابتدايي 5/15اختالل سلوك 3درصد اختالالت هيجاني 2درصد پيش فعالي 4/3درصد بي اعتنايي مقابله جويانه 6/2درصد شيوع اختالالت عاطفي /رفتاري مرادي ،شهرام ( : )1384در مناطق شهري 9/10درصد ،در مناطق روستايي 6/4درصد مهريار ( : )1380شيراز 22درصد دختران 27،درصد پسران ،در تهران 29/34درصد( 43/27دختران و 14/41درصد پسران ) اختالالت عاطفي 29/14 : اضطراب 14درصد (شايعترين اختالل ) مشكالت جسماني 3/8درصد پيش فعالي 14/13درصد نافرماني 12درصد اختالل سلوك 57/12درصد رابطه اختالالت عاطفي و ناتوانيهاي يادگيري پژوهشهايي متعددي مشكالت عاطفي ،رفتاري واجتماعي را به ناتوانيهاي ميدهند از جمله :تامپسون و جانسون ( )1990معتقدند يادگيري پيوند ‌ عملكرد ضعيف تحصيلي و مشكالت رفتاري اغلب با هم رخ مي دهند. كودكاني كه در يك سوم بااليي نشانگان اضطراب در كالس اول بودند ،ده برابر بيشتر در يك سوم انتهايي پيشرفت تحصيلي در كالس پنجم قرار مي‌گرفتند اين افت حتي پس از كنترل سطح كنشهاي انطباقي در كالس اول نيز رخ مي‌داد. نريماني و رجبي ( .)1384تفاوت معنادار ميزان اختالالت رفتاري دانش آموزان مبتال به اختالالت يادگيري وعادي (بيش فعالي ،پرخاشگري ، اضطراب /افسردگي ،ناسازگاري اجتماعي ،رفتارهاي ضد اجتماعي ،اختالل كمبود توجه تمايالت وسواسي) را نشان دادند. فوكس، 1989 wرابرتس : 1993دانش آموزان داراي اختالالت يادگيري بيشتر از همساالن خود مورد طرد قرار مي گيرند و منزوي مي‌شوند مشكالت عاطفي ناتواني‌هاي يادگيري را پنهان مي‌كند مشكالت عاطفي مي‌توانند از همان سالهاي اوليه زندگي ناتوانيهاي يادگيري را پنهان سازند عالوه بر اين برخي از موقعيت‌هاي عاطفي نشانگان مشابه با ناتوانيهاي يادگيري دارند .و توجيه مشكالت يادگيري كودك را آسانتر مي‌كنند .براي مثال تفكر كُند ،حافظة ضعيف و تمركز ناكافي با دو عامل افسردگي وناتواني يادگيري همراه هستند .بدينسان آموزگار ،مديران، مشاوران و دست‌اندركاران تعليم و تربيت ممكن است به دليل چشمگير تر بودن مسائل عاطفي به اختالل يادگيري توجه ننمايد: مشكالت عاطفي مي‌توانند اختالالت يادگيري را تشديد نمايند مشكالت عاطفي با ابجاد مزاحمت براي يادگرفتن ،ناتوانيهاي يادگيري را تشديد مي‌كنند .الگوهاي منفي سازگاري ،نظير اجتناب يا انفعال ،و مسند بيروني كنترل ،از توجه دانش آموزان به خويشتن در حل مسائل يادگيري ممانعت به عمل مي آورد. اختالالت عاطفي نظير افسردگي و اضطراب نيز با ايجاد مزاحمت در تفكر و حافظه كودكان ،پيشرفت تحصيلي را مي كاهد. عزت نفس پايين به پيش بيني شكست در آينده نسبت داده مي شود . پرخاشگري و رفتار ضد اجتماعي نيز با ايجاد مانع در يادگيري و عملكرد ضعيف ارتباط دارند . ناتوانيهاي يادگيري قادر به تشديد ناراحتي‌هاي عاطفي هستند نقايص شناختي معين نظير زبان ،توجه ‌،حافظه و مشكالت مربوط به استدالل مي توانند با اثرگذاري بر چگونگي تعبير كودكان از محيط وتفكر در مورد خويشتن ،مشكالت عاطفي را وخيمتر سازند .عالوه بر اين مشكالت خودگرداني و اشكال در مهارت‌هاي اجتماعي ،تعامالت اجتماعي را به حالت تعليق در مي‌ آورند و ظهور رفتار كالسي مطلوب را دشوارتر مي سازند. سالمت رواني يادگيري را افزايش مي دهد اگر بپزيريم و باور داشته باشيم كه سالمت رواني يادگيري را افزايش مي‌دهد و كودكان بيشتر به صورت مستقيم توسط حاالت عاطفي برانگيخته مي‌شوند و در مقايسه با بزرگساالن نيروي اندكي براي پنهان كردن عواطف صرف مي كنند و آنها را به گونه‌اي ابراز مي‌كنند كه براي ديگران قابل مشاهده است. شيوههاي متعدد تحريك مي‌كند. ‌ بنابراين سالمت عاطفي ،يادگيري را به راهكارها گفتيم و با توجه به ايجاد محيط‌هاي مثبت آن گونه كه در بحث از ‌ درگيري تمامي افراد ذينفع به ايجاد يك فضاي ذهني مناسب براي يادگيري و تحقق هدف جهاني «يادگيري براي همه» منجر مي‌شود كه در طي آن به ميشود تا از پس چالش‌ها برآيند و احساس خوبي نسبت دانشآموزان كمك ‌ ‌ به خويشتن پيدا كنند. اقدامات الزم براي افزايش سالمت رواني و يادگيري .1بررسي علل رفتارهاي مشكل ساز .2اجراي اقدامات الزم طي الف :پيشگيري اوليه ،شناسه زود هنگام كودكان پ :پيشگيري ثانويه ،مداخالت درماني در موارد متوسط و شديد ج :پيشگيري ثالث ،مداخالت مربوط به ارتقاء سالمت روان (توانمند سازي افراد ،بهبود شرايط آموزش پرورشي و حمايتي در مدرسه خانه و اجتماع، آموزش و يژگي هاي اخالقي مطلوب و تقويت مهارتهاي آموخته شده ) با كمك موارد باال تالش مي شود به رشد مثبت كودكان و شكل گيري رفتارهاي سالم و پيشگيري از رفتارهاي ناسازگارانه كمك شود. سامانه‌هاي يكپارچه و هماهنگ به منظور حمايت از رشد تمام كودكان سامانههاي پيشگيري و ارتقاء براي ‌ تمام دانش آموزان سامانههاي مداخالت اوليه براي ‌ دانش آموزان در معرض خطر سامانههاي درماني براي ‌ دانش آموزان مشكل دار مشاركت مدرسه ،خانواده و اجتماعي تغييرات در سطح سامانه اي تغييرات در سطح فردي شرايط مداخله‌اي مدرسه خانواده اجتماع خودآگاهي آگاهي اجتماعي مديريت خود تصميم گيري سووالنه مهارتهاي ارتباطي خرده سامانه‌اي ياستها، قوانين و هنجارها ساختارهاي سازماني فعاليتهاي كالسي بين سامانه اي رابطة بين مدرسه ، خانواده و اجتماع افزايش : رفتارهاي اجتماعي پيشرفت تحصيلي ارتقاء پايه‌پذيرتر همساالن كاهش : رفتارهاي منفي خشونت و پرخاشگري طرد از طرف همساالن كنترل پارامترهاي شكست تحصيلي و ‏Pكارهاي كاهش افت تحصيلي راه راهحل‌هاي مناسب در براي كاهش افت تحصيلي آنچه ضرورت دارد پيدا كردن ‌ شرايط هر منطقه و مدرسه است از سوي ديگر حدود و اختيارات نيروي انساني تعيين كننده اجراي اين راهكارهاست مي‌توان راه‌كارهاي كاهش افت تحصيلي را در 8بخش ارائه كرد. پاسخهايي به موارد زير داد: ‌ الزم به ذكر است كه براي كاهش افت تحصيلي بايد چه كسي؟ چه كاري؟ كي؟ كجا؟ چگونه؟ سطح اقدامات براي مدرسه و كالس درس با توجه به نوع اقدام از نظر سازماني (درون سازماني و برون سازماني) ،مراجع اقدامات و نمونه اقدامات به شرح زير است: مدرسه /كالس درس نوع اقدام در سطح مدرسه /كالس از نظر سازماني عبارت است از درون سازماني و برون سازماني كه شامل موارد زير است: )1درون سازماني دانشآموز ‌ معلم مشاور مدير ساير عوامل اجرايي مدرسه )2برون سازماني مرجع اقدامات مرجع اقدامات در سطح برون سازماني عبارت است: .1اوليا .2انجمن اوليا و مربيان .3خيرين محلي .4معتمدين محلي .5شوراي روستا .6روحاني مسجد محل نمونه اقدامات مربوط به مدرسه و كالس درس در سطح درون سازماني و برون سازماني و با كمك مراجع اقدامات عبارت است از : نمونه اقدامات 1ـ 2ـ 3ـ 4ـ 5ـ سطح اقدامات درسطح منطقه /ناحيه /شهرستان سطح اقدامات براي منطقه /ناحيه /شهرستان با توجه به نوع اقدام از نظر سازماني (درون سازماني و برون سازماني) مراجع اقدامات و نمونه اقدامات به شرح ذير مي‌باشد. منطقه /ناحيه /شهرستان نوع اقدام در سطح منطقه /ناحيه /شهرستان از نظر سازماني عبارت است از درون سازماني و برون سازماني كه شامل موارد زير است: )1درون سازماني كارشناسان آموزشي مسئول مقطع آموزشي معاون آموزشي گروه‌هاي آموزشي منطقه معاون پشتيباني منطقه رئيس يا مدير منطقه يا ناحيه كميته برنامه‌ريزي منطقه مرجع اقدامات )2برون سازماني مرجع اقدامات در سطح برون سازماني عبارت است: شوراي آموزش و پرورش منطقه امام جمعه فرماندار و بخشدار شهردار و شوراي شهر صدا و سيما و رسانه‌هاي محلي نماينده و يا نمايدگان مجلس خيرين و معتمدين منطقه و شهرستان نمونه اقدامات مربوط به منطقه /ناحيه /شهرستان در سطح درون سازماني و برون سازماني و با كمك مراجع اقدامات عبارت است از نمونه اقدامات 1ـ 2ـ 3ـ 4ـ سطح اقدامات براي استان /سازمان آموزش و پرورش با توجه به نوع اقدام از نظر سازماني (درون سازماني و برون سازماني) مراجع اقدامات و نمونه اقدامات به شرح زير است: استان /سازمان آموزش و پرورش نوع اقدام در سطح استان /سازمان آموزش و پرورش از نظر سازماني عبارت است از درون سازماني و برون سازماني كه شامل موارد زير است: )1درون سازماني مدير سازمان معاون پشتيباني كميته برنامه‌ريزي معاون آموزش متوسطه رئيس گروه نظري )2برون سازماني مرجع اقدامات در سطح برون سازماني عبارت است: استاندار شوراي آموزش و پرورش استان نمايندگان مجلس در استان صدا و سيما و رسانه‌هاي استاني نمونه اقدامات مربوط به استان /سازمان آموزش و پرورش در سطح درون سازماني و برون سازماني و با كمك مراجع اقدامات عبارت است از نمونه اقدامات 1ـ 2ـ 3ـ 4ـ 5ـ سطح اقدامات براي وزارت /سطح كالن با توجه به نوع اقدام از نظر سازماني (درون سازماني و برون سازماني) مراجع اقدامات و نمونه اقدامات به شرح زير است: وزارت /سطح كالن نوع اقدام در سطح وزارت /سطح كالن از نظر سازماني عبارت است از درون سازماني و برون سازماني كه شامل موارد زير است: )1درون سازماني وزير آموزش و پرورش معاون آموزشي مربوطه معاون پشتيباني دفتر چاپ و تأليف كتب درسي مديران كل ستادي و ..... )2برون سازماني مرجع اقدامات در سطح برون سازماني عبارت است: شوراي عالي آموزش و پرورش مجلس شوراي اسالمي صدا و سيما نمونه اقدامات مربوط به وزارت /سطح كالن در سطح درون سازماني و برون سازماني و با كمك مراجع اقدامات عبارت است از نمونه اقدامات 1ـ 2ـ 3ـ 4ـ 5ـ با تشكر و خسته نباشيد

62,000 تومان