افزایش توان رقابت پذیری با کاهش هزینه
اسلاید 1: افزايش توان رقابت پذيري با کاهش هزينهمحمدعلي شفيعااستاد دانشکده مهندسي صنايع دانشگاه علم وصنعت ايرانomidshafia@gmail.com-09121327677محمدعلي شفيعااستاد دانشکده مهندسي صنايع دانشگاه علم وصنعت ايران
اسلاید 2: زمینه های مورد بررسی1-پتانسيل ها موجود در فرآيندهاي شناخته شده علمي براي كاهش هزينه فرآورده ها2-روش هاي كاهش هزينه فرآورده ها با عنايت به چرخه ارزش افزايي تلاش ها3-مقيد شدن به زمان و كنترل مميزه هاي افزاينده هزينه ها4-بهبود كيفيت فرآورده و خدمات با هدايت مميزه هاي هزينه افزا5-نظام هاي مديريت هزينه و مبادرت به مهندسي مجدد هزينه هاي متشكله كار و خدمت
اسلاید 3: هزینه های مطرح در سرفصل کاهش هزینهاستفاده بهینه از تمامی ظرفیت های تولیدی و خدماتی و اعمال مدیریت درست نگهداری و تعمیرات تمامی تجهیزات موجود سازمان هاآموزش و توسعه فرهنگ رشد و بهره وری و هدفمندسازی نیروه به سمت بهبود شاخص ها از طریق گروه های بهبودمدیریت هزینه های خواب سرمایهمدیریت هزینه های انرژی و اتلاف سایر منابعمدیریت کاهش ضایعات منابع سازمانی,مواد اولیه و قطعات
اسلاید 4: هزینه های مطرح در سرفصل کاهش هزینهارتقای سطح کیفیتبهبود فرآیند و ارتقاء سطح ارایه خدمات در جهت افزایش سرعت, دقت و پاسخگویی به نیاز مراجعین و مشتریاننگرش فرآیندی به ساختار سازمانی از طریق مهندسی مجددتوجه بیش از پیش بن سیستم های اطلاعاتی و گردش اطلاعات در سازمان به منظور تقویت سرعت و دقت در تصمیمات سازمان
اسلاید 5: هزینه های مطرح در سرفصل کاهش هزینهشناسایی و حذف فعالیت های فاقد ارزش افزوده,فعالیت های موازی و دوباره کاری هاکاهش سهم نیروی انسانی بخش های ستادی به اجرایی و تولیدیفعال سازی نظام پیشنهادها,ترویج کار گروهی و ایجاد نظام ارزیابی و انگیزشی مناسب در سازماننوآوری در ارایه خدمات و محصولات
اسلاید 6: محرک های کلیدی کسب و کاربهبود کارآییکاهش هزینه هاافزایش سود و عملکردمدیریت بهتر محتوای دوره عمرهزینهارایه خدمت بهبود یافته به مشتریافزایش مزیت رقابتیجمع و جور کردن سریعتر کل کارمشتریتطابقنگهداری سوابقعنایت به مدیریت ریسکحصول اطمینان از استمرار کسب و کارریسکارایه خدمت بهبود یافته به مشتریافزایش مزیت رقابتیجمع و جور کردن سریعتر کل کار
اسلاید 7: مدیریت محتویفناوری های بکار گرفته شده برای کسب, مدیریت, انباشت, نگهداری و تحویل محتوا و مستندات مربوط به فرآیندهای سازمانی, ابزارها وراهبردهارا گویند, به نحوی که به مدیریت اجازه داده شود تا به همه نوع اطلاعات سازمانی در هرجایی که قرار دارند دست پیدا کند.مدیرنیاز به دسترسی به اطلاعات درست به موقع دارد تا بتواند اهداف سازمانی نظیر خدمات مشتری, افزایش مزیت رقابتی را به مدد آنان برآورده سازد در حالیکه بطور همزمان مسئولیت مدیریت معقول هزینه ها را به نحوی به عهده دارد که با حداقل ریسک بتواند خویش را در چارچوبه ضوابط و قوانین به سمت اهداف هدایت نماید.
اسلاید 8: خواب کارخانه به اطلاعات نیازمند استخواب کارخانه منجر به افت عملکرد و به افزایش هزینه ها و از دست رفتن ظرفیت ها می شود. در این حال مدیریت اطلاعات با در دسترس داشتن اطلاعاتی همچون توقف تولید,می تواند راهنمایی دهد که به کدام مورد بیشینه سازی یا کاهش ظرفیت,توجه کرد.مدیریت تولید یکی از یک در صد خطاها است که امری جانبی نیست.
اسلاید 9: فعالیت های پشتیبانی اطلاعات لازم دارندمدیریت جابجایی قالب های تولید در مواردی که ممکن است امکان شکستن آنها باشد,درصد هزینه قابل ملاحظه ای را اضافه می کند.می توان ازرویه جابجایی قالب درشرکت های موفق الگو گرفت.
اسلاید 10: ضرورت حذف جدی دوباره کاری هادوباره کاری ها در جاهایی رخ می دهند که در نگاه اول مشهود نیستند. آنها در طول خطوط فعالیت ها رخ می دهند. این موارد سبب بروز دوباره کاری ها می شوند:ورودی های مختلف از منابع مستقل و متفاوتتصمیم گیری مستقل و جزیره ای,و عدول از محدوده فعالیت های مصوبسامانه طراحی شده بدون در نظرگرفتن تعاملات داخلی شرکت.باید به فرآیندهای شرکت بصورت یک کل نگریسته شود.
اسلاید 11: نیازمندی هابرای دستيابی به موفقیت و ارایه ارزش به کسب و کارتحویل موفق برای ارزش افزاییفناوریمردمفرآیندبه عنوان یک عادت,باید انتها و نهایت کار در مغز, مرکز آغاز تلاش ها باشد
اسلاید 12: پارادایم های کاهش هزینه های کسب و کارشرایط رقابتی کسب و کار در وضعیت جاری,داشتن نگرش پیشگیرانه بجای سیاست انفعالی را الزام می کند.رقابتتغییرات سریعاشتباهات و تاخیرهای غیر قابل بخششمتقاضیان خبرهکاهش کیفیت یا افزایش قیمت:پیش بینی,بهبود مستمرتمرکز برون سازمانینگرش سیستمی
اسلاید 13: رویکردهای متداول درکاهش هزینهاز طریق صرفه جویی در مصرف منابعبوسیله ارزان کردن منابعتبعات اجتماعی: ارایه خدمات و یا تولید بدون ریخت و پاش و ارزان,جلوی مازادها را گرفته,اشتغال های کاذب و رانت ها و سودهای کاذب را از بین می برد.پیامد:مازاد نیروی انسانیمتحول شدن دنیای ما با کار, مشاوره,پاداشاز کارکردن به اندیشیدن از تدریس به یادگیری و توسعه از گفتار به عملاز پرداخت به مشارکتاز کار به توازن در زندگی و کاراز داشتن به بودن از مسیرشغلی به دانایی
اسلاید 14: کاهش کدامین هزینه هااستفاده بهینه از تمامی ظرفیت های تولیدی و خدماتی,اعمال مدیریت درست نگهداریآموزش و توسعه فرهنگ بهره وریمدیریت هزینه های خواب سرمایهمدیریت هزینه های انرژی و اتلاف منابعمدیریت کاهش ضایعات منابع سازمانی,مواد اولیه و قطعاتارتقای سطح کیفیتبهبود سرعت,دقت . پاسخگویی فرآیندو ارتقای سطح ارایه خدمت
اسلاید 15: کاهش کدامین هزینه هاداشتن نگرش فرآیندی به ساختارسازمانی با مهندسی مجددتوجه عمیق به سیستم های اطلاعاتی برای تسریع تصمیماتشناسایی و حذف فعالیت های فاقد ارزش افزوده,موازی و دوبارهکاهش سهم نیروی انسانی بخش های ستادی به اجرایی و تولیدیفعال سازی نظام پیشنهادها,ترویج کار گروهی و ایجاد نظام ارزیابی و انگیزشی مناسب در سازماننوآوری در ارایه خدمات و فرآورده ها
اسلاید 16: تمرکز بر یکایک فرآیندها تدابیر ممکن برای کاستن هزینه ها در فرآیندخرید با به موقع شدن با اخذ تدبیر برای کاهش هزینه های غیرضرور نگهداری موجودیهای زیادیفرشندگان محدود انعقاد قراردادهای بلندمدت با فروشندگانتحویل به موقع نیازمندیها با مقدار کمکم شدن زمان بازرسی کالاهای تحویلیکاهش هزینه های پرداخت
اسلاید 17: مدیریت به موقع موجودیها در فرآیند تولید1- سرعت یکنواخت و هموار تولید2- مراحل هم آهنگ فرآیند تولید3- خرید یا تولید به مقدار نسبتاً کم4- راه اندازی سریع و کم هزینه ماشین آلات5- کیفیت بالا برای مواد اولیه و کالاهای ساخته شده 6- سیستم اثربخش نگهداری تجهیزات7- بهبود سیستم تولید از طریق کار گروهی8- تنوع مهارتهای کارکنان و انعطاف تجهیزات
اسلاید 18: تبعات راهبرد کاهش هزینهمتحول سازی سازمان در حیطه هایی همچون:سیستم ها و روش هاآئین نامه هانظام پرداخت پاداشساختارهای هزینه زا حذف شده,اطلاعات ساختاری به عنوان ابزار اصلی کاهش هزینه مورد استفاده قرار می گیرددیدگاه ها و تفکرات سطوح مدیریتی و لایه های سازمانی را متاثر می سازد
اسلاید 19: جریانات ارزش افزا شناسایی شوندجريان مواد جريان اطلاعات جريان كاري اشخاصجريان ارزش نقشه برداري شودكليه اعمال و عمليات چه با ارزش افزوده و چه بدون آن كه هم اكنون برا ي عبور هر محصولي از مراحل اصلي گردش كار ضروري است : جريان توليد از مواد خام تا رسيدن به دست مشتري جريان طراحي از ايده هاي ذهني تا مرحله اجرانقشه برداري از جريان ارزش به معناي راه افتادن در كف كارگاه و ترسيم تك تك مراحل جريان مواد و اطلاعات كه تنها به يك خانواده از محصول مربوط مي شود .
اسلاید 20: رقابت پذیری توانایی جوامع در خلق وحفظ محیطی که از نظر ساختار,موسسات و سیاست ها ورقابت پذیری آنرا بتواند بطور پایدار حفظ نماید.با بیش از 320 معیار تعیین شده از سوی مستندات اقتصادی,منابع ملی , بین المللی و منطقه ای, وبازتاب های دریافت شده از سوی افراد دانشگاهی, تجاری وحکومتی سنجیده می شوند: 83 معیار در حیطه عملکرد اقتصادی77 معیار در زمینه کارآیی حکومتی69 معیار در زمینه کارآیی کسب و کار94 معیار زیر ساخت ها
اسلاید 21: مولفه های محوری سنجش عملکرداقتصادی وکارآیی حکومتیعملکرداقتصادی: ارزیابی اقتصادی اقتصاد محلی در مقیاس ماکرو: اقتصاد بومی, تجارت بین الملل,سرمایه گذاری بین المللی,اشتغال وقیمت هاکارآیی حکومتی:میزان هدایتگربودن سیاست های حکومتی به سمت رقابت پذیری:تامین مالی همگانی,سیاست های پولی, چارچوبه های سازمانی,قانونگذاری تجاری وچارچوبه اجتماعی
اسلاید 22: مولفه های محوری سنجش کارآیی تجاری وزیرساخت هاکارآیی تجاری:میزانی است که نهادهابصورت نوآورانه, سودآور و مسئولیت پذیر عمل می کنند: بهره وری, بازارکارکارگری, تامین مالی,کارکردها, دیدگاه ها وارزش های مدیریتی.زیرساخت ها:میزانی که منابع پایه, فنی,علمی, انسانی, به نیازمندی های کسب وکار پاسخ می گویند: زیرساخت های پایه, زیرساخت های فناورانه,زیرساخت های علمی,سلامت, محیط زیست و تحصیلات
اسلاید 23: محورهای هشت گانه تعالی روزانهشرایط کاریعملکردهاتاخیرهاکنترل هزینهاستانداردسازیآموزش نیروی انسانیمدیریت بصریکیفیت
اسلاید 24: چهارسطح مدل تعالی روزانهاستقرارتیم های کاری پایه که, از ضوابط سیستم یکپارچه تولید آگاهي داشته و آنها را با نظارت و اجبار اجرا کند،اثربخشي تیم های کاری تحليل و مغايرتها را حذف مي نمايد،بهبود تیم های کاری با تعريف برنامه هاي عملياتي بازده کاري خود را بهبود مي دهد ،خودگرداني تیم های کاری شرايط را پيش بيني و مستند سازي کرده و تا حد زيادي خودگردان مي باشد.
اسلاید 25: تیم های کاری پایهاستانداردسازیتوسعه مهارتمدیریت دیداریمدیریت هزینهتحویل به موقععملکرد تجهیزاتشرایط کاریکیفیتحرکت به سمت ناب و لاغرتر بودن برای انجام کارها بصورت چغرتر و ریسک پذیرتر بودن
اسلاید 26: متغيرهاي توليد ناب حذف ضايعات، بهبود مداوم، خرابي صفر، تحويل بهموقع، كشش مواد اوليه، تيمهاي چندكاره، تمركز زدائي، يكپارچگي فعاليتها و سيستمهاي اطلاعاتي عموديعناصر اوليه توليد ناب جريان توليد، سازماندهي، مستندات، تداركات، و كنترل فرآيند
اسلاید 27: ناب شدن با این ممیزه ها میسر استتوجه به ارزش افزاییتعیین جریان ارزشمواجهه جدی با تلفاتقابلیت اطمینان بودن تجهیزات و امکانات کاریپیوستگی جریان کارسیستم کشندهبهبود مستمرمشارکت ودرگیرشدن جدی نیروی کار
اسلاید 28: تولید انبوه دسته ای کار کردن و انتظارکشیدنتولید ناب یعنی جریان پیوسته فعالیت هازمان انتظار روزانه و یا هفته ایزمان انتظار دقیقه ای
اسلاید 29: مهمترين عوامل در موفقيت اجرا و تغيير به سوي ناب شدن بهبود مستمر و اصلاح فرهنگ سازماني تاثير بهسزاي آموزش و مشاركت تيمي در بهبود مستمر در اجراي صحيح مديريت کيفيت جامع بر توليد ناب تغيير ماهيت كار و تغيير گرايشها و رفتارهاي فردي، گروهي و سازماني در دستيابي به توليد ناب عامل مهم ديگری است.
اسلاید 30: 1- انتظار 2- حرکت اضافی 3- پردازش نامناسب 4- خلاقیت استفاده نشده 5- حمل و نقل 6- معیوبی ها 7- انباشت اضافی 8- اضافه تولید
اسلاید 31: تئوری مزیت مقایسه ایزمانی یک مزیت مقایسه ای وجودداردکه, طرفی بتواند کالا یا خدمتی خوب را با قیمتی پائین تر از طرف دیگر ارایه نماید. دو کشور الف و ب مطرح اند.هردوی آنها درتولید مواد غذایی و پارچه از توانایی برخوردار هستند. در ابتدا آنها با یکدیگر درکار تجاری وتبادل و دادو ستد نیستند.منحنی احتمالات تولید مقادیرمختلف غذا و پارچه که هریک قادر به تولید آن هستند بصورت خطی در شکل اسلاید بعدی نشان داده شده است.
اسلاید 32: هندسه مزیت مقایسه ای300غذاپارچه 180کشور الف می تواند با هر ترکیبی از غذا و پارچه بین دو نقطه روی منحنی کل تولید کند.امکان تولید کشور الف به گونه ای است که اگر آنها روی 100% منابع خویش برای تولید پارچه تکیه کنند, می توانند180 میلیون مترپارچه تولید کند.اگر این کشور تصمیم بگیرد 100% منابع خویش را صرف تولید غذا بنماید قادراست به اندازه 300 میلیون کیلو غذا تولید نماید.
اسلاید 33: هندسه مزیت مقایسه ای300غذاپارچه 18060200شهروندان کشور الف از نظر اجرایی باید نقطه ای را در دامنه منحنی تولیدی ممکن خویش گزینش کنند و از هر محصول مقداری تولید نمایند.ابتدا آنها 200 میلیون کیلو غذا و 60 میلیون متر پارچه را بر می گزینند.
اسلاید 34: هندسه مزیت مقایسه ای1,200300غذاپارچه 18090024060200امکانات تولیدی کشور ب بگونه ای است که, اگر بر 100% منابع خویش برای تولید پارچه اقدام کنند,می توانند 240 میلیون مترپارچه تولید نمایند. اگر این کشور روی 100%منابع خویش برای تولید غذا اقدام کند, می تواند حدود 900 میلیون کیلوگرم غذا اقدام نماید.ب
اسلاید 35: هندسه مزیت مقایسه ای1,200300غذاپارچه 18090024060200600از نظر اجرایی, شهروندان کشور ب باید نقطه ای را روی منحنی تولید احتمالی خویش انتخاب کنند. در ابتدا میزان تولید 600 میلیون کیلوگرم غذا و 80 میلیون متر پارچه رابر می گزینند.80ب
اسلاید 36: هندسه مزیت مقایسه ای300غذاپارچه 1809002406020060080کشور الف ازمزیت مقایسه ای روی تولید پارچه برخوردار است چون درتولید غذا آنرا با نسبت کمتری از کشور ب به هنگام تولید پارچه باید عرضه کند. کشور ب از مزیت مقایسه ای غذا برخوردار است چون پارچه را باید با نسبت کمتری از کشور الف نسبت به غذا تولید کند. بطورهندسی یک مزیت مقایسه ای وجود دارد چون شیب های احتمال تولید تفاوت دارد. ب
اسلاید 37: هندسه مزیت مقایسه ای300غذاپارچه 1809002406020060080اگر کشورها متناسب با مزیت مقایسه ای خود متخصص شوند, کشور الف باید پارچه تولید کرده و برای تامین غذا به تبادل تجاری بپردازد درحالیکه کشور ب باید مبادرت به تولیدغذا کرده و به تبادل پارچه بپردازد.ب
اسلاید 38: هندسه مزیت مقایسه ای1,200300غذاپارچه 4201809002406020060080قبل از تبادل تجاری, چنانچه دو کشور فقط پارچه تولید کنند,تولید مجموع آنان 420 میلیون متر یعنی 240+180 مترپارچه خواهد شد. قبل از شروع تبادل تجاری, چنانچه دو کشور فقط غذا تولید کنند تولید جمعی آنان 1200 میلیون کیلوگرم یا 900+300 کیلوگرم غذاخواهد شد. ب
اسلاید 39: هندسه مزیت مقایسه ای1,200300غذاپارچه 4201809002406020060080منحنی احتمال تولید جمعی کشورهای الف و ب بدون تبادل تجاری بصورت خط سبز روی این شکل نشان داده شده است.ب
اسلاید 40: هندسه مزیت مقایسه ای1,200300غذاپارچه 4208001809002406020060080 قبل از تبادل تجاری, تولید جمعی 800 میلیون کیلوگرم غذا و 140 میلیون متر پارچه است.140
اسلاید 41: هندسه مزیت مقایسه ای1,200300غذاپارچه 4208001409002406020060080 کشور ب می تواند غذا با نرخ فرصت کمتری تولید کند, لذا خوب است کشور ب اول 900 میلیون کیلوگرم غذا تولید کند. کشور الف می تواند پارچه با نرخ فرصت پائین تر تولید کند, پس خوب است ابتدا 180 میلیون مترپارچه تولید کند.180
اسلاید 42: هندسه مزیت مقایسه ای1,200300غذاپارچه 4208001401809002406020060080 منحنی تولید جمعی به همراه انجام معامله تجاری از منحنی های اصلی در شکل با رنگ قرمز نشان داده شده است.
اسلاید 43: هندسه مزیت مقایسه ای1,200300غذاپارچه 4208001401809002406020060080 یافته حاصل از کارتجاری از طریق افزایش مصرف موجود نشان داده شده است. اضافه ای معادل 100 میلیون کیلوگرم غذا و40 میلیون متر پارچه حالا اضافه بر زمان مصرف بدون تبادل تجاری وجود دارد.
اسلاید 44: آغازنهضت ارزش آفرینی و نوآوریباتلاش برای کاهش هزینه و حذف اتلاف ها,خلاقیت,نوآوری, ابداع وابتکارکارکنان متاثر ازمحدودیت هایی می شودکه در اثر الزام به کاستن ها و نیز اولویت بندی ها شکل گرفته است.این فعالیت ها منجربه تقویت بنیه دانش تولید کننده به دلیل بروز اندیشه های نوجو و بهبودگرا شده,سبب می شود دانش تولیدی به بینش,نگرش,مهارت و خردفردی و سازمانی بدل شود.درچنین فضایی,تندآموزی,دانش مداری,مدیریت دانش و انقلاب خرد در سازمان معنا یافته و نیروی کارسازمان تدریجا رنگ و روی دانشی به خود گرفته و به مزیتی غیرقابل انکاربدل می شود.
اسلاید 45: چرایی گران تمام شدن هابیمارگونگی رفتارها و شیوه های عملکردی کارکنانایستا بودن رفتار و شیوه های مدیریتینپرداختن به عارضه ها تا مرحله مزمن شدنتصورحل کردن عرصه های مزمن با معالجات معمولینداشتن تصورالزام به موزون تری و نیزسریع پویاشدن سازمان با کاهش هزینه و سبک بار کردن با حبس سرمایه و هماهنگ شدن با قوائد مشتری مداریبی تفاوتی مسئولان و کندی تصمیم گیری در بکارگیری نظام های مدیریت هزینه
اسلاید 46: لازمه نهادهای تولیدی و خدماتیمجهزشدن به نظام ها و سازوکارهای مدیریت راهبردی هزینهتولید کالا و خدمات به قیمت های قابل رقابت و پاسخگویی سریع به فرصت هاتوجه به کاهش هزینه ها و بهبود عملکرد در قالب دغدغه یا اضطراب مثبتاصلاح مدل های ذهنی مدیران در دغدغه یابی به شکل درک فاصله و عزم و امید به بهبود
اسلاید 47: دانستن فاصله خویش با مثلث راهبردیهزینه,زمان,کیفیتبایدبه تفکرسنتی و سیستم های موجود تنش های خلاق وارد کردعوامل راهبردی,مالی و کیفیت هدف اصلی کسب و کارشوندسازمان از چهاردیدگاه بررسی شود:مالی,مشتری,فرآیندهای داخلی ورشد یادگیری
اسلاید 48: برای رسیدن به نتایج مفید مالیسازمان باید یادگیرنده باشدنگاه افراد درست باشدفرآیندها باید درست مدیریت شوندهزینه متغییری درون زاست و ناشی از فعل و انفعالات درونی سیستمهرچه سازمان یادگیرنده تر شود,با نهاده های گران قیمت تر,ارزش های فوق العاده ای برای مشتری می آفریند,رقابت می کند و سودآور می شوددر چنین فضایی,ارزش مورد نظر ارباب رجوع و مشتری فراهم شده و هزینه ها کاهش می یابد
اسلاید 49: برای کاستن ازهزینه هاکاهش فعالیتحذف فعالیتانتخاب فعالیتمشارکت در فعالیتکاهش هزینه هایی که ارزش افزوده به بار نمی آورند
اسلاید 50: کاهش هزینه هایی که ارزش افزوده به بار نمی آورندتحلیل و دسته بندیفعالیت های ارزش افزافعالیت های ارزش نیافزافعالیت هاکاهش یا حذفارزیابی و بهبود مستمر
اسلاید 51: مدل های ذهنی اندیشمندان برای کاستن هزینهمایکل پورتر 19980-راهبردهای ژنریکرهبری هزینه:برچنان عواملی متمرکز شوید که می توانند به شرکت کمک کنند تا هزینه ها را کم کرده و وضعیت پائین هزینه ای را در رقابت ایجاد نمایندتمایز:در پی ایجادتصویر منحصر بفردی از ارزش خدمت و فرآورده شرکت باشیدوجودمنظری دیگراز راهبرد؟باید به مدیریت راهبردی بین شرکت ها بجای زره ای بصورت عمومیتی هم نگریسته شود
اسلاید 52: مدل های ذهنی اندیشمندان برای کاستن هزینهبانروکس و همراهان1980راهبرد فرآیندراهبرد بازارراهبردکانال یا مجرافیشر1997زنجیره تامین کارآزنجیره تامین واکنش پذیر و مسئول
اسلاید 53: مدل های ذهنی اندیشمندان برای کاستن هزینهموراش 2001تعالی عملیاتینزدیکی به مشتریسیگولینی و همراهان2004زنجیره تامین کارآزنجیره تامین نابزنجیره تامین سریعیوسف و همراهان2003زنجیره تامین نابزمجیره تامین چابک
اسلاید 54: ارزشجریان ارزشاتلافقابلیت اطمینان تجهیزاتجریان مستمرسیستم کششبهبود مستمردرگیری آدم هامفاهیم ساخت و ساز ناب
اسلاید 55: توسعه یک روش ناب با فن نقشه کشی جریان ارزش برای یک فرایند خرید نابناب نبودن فرآیند خرید موجودمقاصدفرآیند خرید نابهدفموانعفرآیند استاندارد تعریف نشدهفقدان جریان مستمرعدم شناخت ناب اداری شناسایی تلفات اداریتوسعه نقشه جریان ارزش وضعیت جاری برای همه مولفه هاراهبردتئسعه نقشه جریان ارزش آنچه باید بایدنقشه راه پروژه کاهش هزینهتعریف نشدن مسئولیت ها
اسلاید 56: شاخصهای ایجاد ارزش• نوآوری• کیفیت• ارتباط های مشتری• قابلیت های مدیریت• پیمانها• فناوری• ارزش نام تجاری• ارتباط های کارمندان• موضوع های جامعه و محیطی
اسلاید 57: افزايش ظرفيت از طريق کاهش زمانهاي تنظيمبا توجه به تولید مقادیر نسبتاً کم در هنگام ضرورت ، لازم است که بتوان راه اندازی ماشین آلات را به سرعت انجام داد. در زمانهاي تنظيم محصولي توليد نميشود.وقتی که کاهشي در زمانهاي تنظيم بهوجود آيد، زمان ذخيره شده ميتواند به توليد محصولات اضافي اختصاص يابد و بهسودآوري منجر شود.فن آوری پیشرفته تولید و کنترل ماشین ها توسط رایانه در جهت دستیابی به این هدف کمک می کند.
اسلاید 58: فنون آماده سازی سریع1-تمرکز بر روی بهتر کردن و پیشرفت دادن به زمان انجام دستگاه ها2-استفاده از تمام ظرفیت افراد مشغول به کار3-تغییرات ثابتکاهش زمان راه اندازی ماشین آلات وآماده سازی سریع از راهکارهای تولید ناب در ساخت محصول استپايينآوردن هزينههاي توليدي از طريق کاهش زمانهاي تنظيم و کاهش حملونقل مواد، کاهش کار در جريان ساخت,آزادشدن سرمايه و کاهش زمان طراحي محصول جديد وکمک به کاهش هزينههاي سربار.
اسلاید 59: مراحل آماده سازی و راه اندازی سریع1-اندازه گیری زمان راه اندازی یا آماده سازی فعلی2-شکل گیری تیم برای کاهش زمان راه اندازی3-بررسی روش های راه اندازی فعلی4-تبدیل فعالیت های داخلی به خارجی5-ساده کردن فعالیت های داخلی باقی مانده6-ساده کردن فعالیت های خارجی7-مشخص کردن و آموزش افراد برای انجام عملیات راه اندازی8-اجرای پیشرفت تدریجی9-جمع آوری سرمایه به وسیله بهتر کردن زمان راه اندازی
اسلاید 60: اندازه گیری زمان راه اندازی یا آماده سازی فعلیانجام کارها به وسیله کسانی که عمل راه اندازی و اماده سازی را انجام می دهند.ثبت زمان های آماده سازیکشیدن نمودار تغییرات یاروندجمع کردن تمام زمانهای زمان تاخیر یا حمل ونقل و جابجایی, زمان بازرسی اولین قطعه تولید شده ، زمان دوباره کاری, زمان تعویض ابزار,زمان دوباره کاری ابزار
اسلاید 61: چرا بهبود در فعالی ها گاه میسر نمی شودپایه و اساسی برای بهبود فرآیند در سازمان وجود نداردسازمان بر عبور از موانع تکیه می کندسازمان به دنبال اختراع دوباره چرخ استسازمان تنها به دنبال برداشت میوه استسازمان بیش از حد به کارآیی اهمیت می دهدسازمان به موارد کوچک اهمیت نمی دهدسازمان به شرایط اطراف خود توجه نمی کندهیچ گونه تجدیدنظری در فرآیند سازمان صورت نمی گیرد
اسلاید 62: اگر مشکلی پیش روی شماست، از رنگ نیلی استفاده کنید، تا بهتر بیندیشید .
اسلاید 63: اگر کم خواب هستید وسایل اتاق خواب را به رنگ بنفش درآورید یا از چراغ خواب به رنگ بنفش استفاده کنید. رنگ بنفش آرامش دهنده و خوابآور است
اسلاید 64: افراد افسرده لباس زرد رنگ بپوشند. غذاهای زرد بخورند و رنگ زرد را اطراف خود بجویند. رنگ زرد سطح انرژی را بالا برده و مانع افسردگی میشود
اسلاید 65: اگر از کم خونی رنج میبرید، میوههای قرمز رنگ مانند گیلاس ، توت فرنگی و گوشت قرمز مصرف کنید.
اسلاید 66: اگر بیحال و حوصله هستید، رنگ نارنجی را انتخاب کنید، هنگام استحمام صبحگاهی از حوله و ابزار نارنجی استفاده کنید، رنگ نارنجی بیحالی شما را از بین میبرد .
اسلاید 67: اگر مضطرب هستید و فشار عصبی طاقت شما را بریده است، از رنگ سبز استفاده کنید. رنگ سبز آرامبخش است و فشار خون را کاهش میدهد
اسلاید 68: برای لاغر شدن ، از بشقاب و رومیزی آبی رنگ استفاده کنید. رنگ آبی اشتها را کم میکند
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.