صفحه 1:
صفحه 2:
- NX
شر کت برق منطقه ای مازندران و گلستان
نا j بر
معاونت برنامه ریزی و تحقیقات مردان بزرگ اراده می کنند
ردان کوچک آرزو
دفتر بودجه و بررسی های اقتصادی
صفحه 3:
صفحه 4:
گزارشی از :
صفحه 5:
صفحه 6:
۱ gerne Sh ar gen ne ee
۱ oer ne Sepa eee ا
Roe cer eee Re Tp Te hc Reve enon Pees hve nde ee rer
Pen Pe ee Rent Powe الا rede cy
Ro ل ron ner NIN ero eer ert aa meer)
epee ren or eee veg a pile) pr ye neem Peek men ICSE ee od a
براى اصلاح و تغيبر ساختار معبوب كنهنى ندارند؛ بنابرلين هر دو رويكرد بحران1فرينند. لما بهرهكيرى واقعبينلفه از تعلمل.با
2020000 ا ل ا rare ened
فرصت بهوجود آمده در پساتحریم؛ ایجاب می نماید؛ تمامی دلسوزان به مشار کت در تبیین این گفتمان دعوت شوند.
صفحه 7:
ا ل 00000
557 فنی؛ ظرف ماههای پیش رو وارد مرحله آزمون چگونگی
۱
ل لك
eee ل eT Laan Rey EE aT
eS TL eed Ree Rr ot eel ocr!
Oe epee eer rer a Aa
aL Sad ار تا
قلمداد شده است. بنابراین قاعدتا در ذهن آنها اننظار بالایی از ابعاد
2101010000
Piper nie Mee ete err are)
شد باسخهاى مشخصى هماكنون وجود دارد. شبيه به همين فرآيند در
ذهن مسوولان کشور در سطوح و مراکز تصمیگیری مختلف هم قاعدتا
طی شده و پاسخهای ذهنی مشخص چه مثبت و جه منفى در مورد
ا يي Ce
0
۱
شتر خواهد بود بهکونهای که نحوه پر کردن شکاف ذکرشده میتواند
ere eis en re Toe err ed
صفحه 8:
صفحه 9:
ر
۱- مشکلات و مسائل موجود کشور
در ابن ذكته كه اقتصاد ابران طى سالهاى باقيمانده از دهه حاضر بايد به رشد اقتصادى بالا و بايدار دست بيدا كند كمترين ترديدى وجوه
ندارد. ضرورتهاى برآعده از ايجاد شفل در جهت جبران عدماشتفال دهه كذشته؛ ترميم افت قابل توجه سطح رفاه خانوارها و بالاخرهء كاهش
فاصله ميان سطح د رآمد سرانه كشور با كشورهاى قابل مقابسه منطقه بيرامونى؛ سه دليل بديهى براى ابن تاكيد محسوب ميشوئد. حال سوال
ابن هدف وجود دارد و البته سوال ديكرى هم در ادامه موضوعيت بيدا ميكند كه جه بخشى از ١ |
توان به رفع مشکلات امید بست؟ اکر فرض
ابن ست كه چهموانعی پر سرا
مشكلات با برداشته شدن تحريمها قابل حل خواهد بود و شايد سوال مهمتر ا
كنيم تحريمها از ميان برداشته شوده سياس تكذاران و مدبران اقتصادى كشور در نقطه شروع |
كشور با جه جالشهابى دست به كريبان است كه اكر برطرف نشوند» مسائل اقتصاد ابران همجنان به قوت خود بافى خواهد مان
ميتوان فهرستى بلند از مشكلات مبتلابه اقتصاد را برشمرده اما بهطورععده؛ اقتصاد ابران اكنون با ١١ مساله اصلى و مانع مهم بر سر را
دستيابى به رشد بالاى اقتصادى مواجه see
باجه سرعتى
برسش مواجه ميشوند که اقتصاد
دوره
صفحه 10:
۱
بنگاههای اقتمادی برایآنکهرشد کندنازمندمنابعمالاند و تمین مالی در
اقتصاد ایران عمدتا متکی به بانک است. نظام بانکی در شرایط حاضر اقتصاد
کشور بهطور جدی از بمری دارایهای سمی کلان و عدمنقدشوندکی
۱
۱
امروز اقتصاد اران نمايان ساخته است. ريشههاى ببمارى ذكرشده را ميتوان
ا oper
نهادی لازم رای این حجم از فعلیت از نظرنظم رگولاوری و مدیریت.
ريسك در دهه ١ از بكطرف و تعيين دستورى نرخهاى سود بانكى بسبار
بايينتر از تورم ككه سركوب مالى و استفاده ابزارى از بتكاهها و ذكول ارادى را
در پی داشت از طرف دیگر شناسایی کرد. در چنین زمینهنامناسب و
۱ sehen Tees Refer Ls
و بروز بحران ارزی سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ که افزایش جهشی سرمایه ٩
poe en Lote peter eo ee)
بزرک بهنظم بانکی کشور تحمیلکرد.تننایمالیموجود را یتوان
مهمترینتهدید برایدستببیبه یک رشد اقتصادی قابل قبول و تورم تکرفمی
دانست.
صفحه 11:
۳۲>- عدم تعادل نمادینه بودجه دولت
aha ol ی نا ار ليس
یل اهمیت زید فعالیتایی که انجام میدهده مهمترین نهاد محسوب
ميشود. در کشور ما به دلابل متعددمانندترکیپ سنی و جقرافبابی
جمعيت,ء از نظر خدمات عمومى مورد نباز در عرصههاى آموزش» سلامتء
eo al al pele aS Ug SF alan 9 ng ۱"
بسباری دلایلدیگره این اهمبت بیشتراست. ابفای نقش در کمبت و Gre
ب+صسصسصسپسصسپ_
ميشود. رقم مطلق بودجه عمومى به فيمتهاى ثابت در سال جاری حدود ۱۷۰
درصد رقم ٠١ سال بيش اسست! ابن در حالى است كه طى اين مدت جمعيت
ae ا ا ل ا Rt ol
ers iors. 0 00
rong ال ارقسام ذکرشده به معنی آن است که دولت بهلحاظ.
eo ve eer tee Stee ee Te ۱
است که انتظارات بلابی از ترمیم حقوق در بخشهای پرهزینهمنند.
Terre se ero rete ee ht
0 ۱
درآمدهای نفتی طی سه سال اخبر با سرعتی بسا مه
رسیدن آن به حدود یکین
صفحه 12:
“1--1- انباشت بدهيها در اقتصاد
eC ae Ee earl Sera!
Ree me Te ene fered
PORK ی lea)
Renee ret eve re
PME ا
نتیجه عملی آن؛ هم بهلحاظ اقتصادی بسیار اهمیت دارد و
ای BE lO el eh ca
feo ee eee ys Ter free Tee are]
Sy f= ae oy ۱
تحميل عدمتعادل به سيستم بانكى و تشديد مساله.
Tee erect) 010100
Ue tee ie) ۱
Co ed Td tt bead
00
دولت با دشواری مواجه شدهاند.
صفحه 13:
راه داشتند با توسغه روابط بينالملل از ميان بردارند. يكى از مهمترين اين موانع؛ تامين منابع مالى و ديكرى دسترسى به تكنولوزى و
بازار أست. اغمال تحريمهاى ظالمانه عليه مردم عزيز كشورمان باعث شد كه ارتباط با نظام اقتصاد جهانى دجار اختلالى أساسى
تنود. ابن اختلال امروز خود را در قالب هزينههاى بالاى نامين مالى و عدم دسترسى به بازار مطمئن براى فروش مخصولات و تعميق
صفحه 14:
— ————— او
مرب
یسور
۱
Oe erp en cate ۱
ابل قبول در حوزه انرزى از يك طرف و رشد بالاى مصرف از طرف ديكر؛ عدمتعادلهاى ذكرانكنندهاى را برا آبنده به وجود آورده
Re eer ese ا ل ا
| كر قرار باشد رشد اقتصادى جهار با ينجدرصدى اتفاق بيفتدء كمبود اثرى بدعنوان يك كلوكاه ظاهر خواهد شد. از اينرو ميتوان
ا ا ااا اال ا ORE TOR a Te
۱
1
صفحه 15:
دی ی
مشود با کسری نهادينهاى كه دارد نهتنها نظام مالی کشور را دجار
00001
0 00
ابهامات فراآوان مواجه ساخته است.
یکی از اشتباهات استراتژیک بلندمدت در حوزه سیاستگذاری کشور نگاه رفاهی.
کوتاهمدت و توزیسعور از طریقعرضه مجانی با سیر ارزانکمابتین و
7
تعینکننده ظرفیهایزیستهحبطی برای اه حباتجامع؛معیط زندگی قتصادی
و اجتماعى مردم ابران رابا جالش جدى مواجه ساخته است. مشكلات زيستمحيطى
Re teen eens Po Bete es Teeny]
اشتفال قرار دارند و منشا اهميت آن بابدارى و موجوديت كشور و سرزمين است.
ee errr Orne 000
ee eter SST ee ead
باشد. نحوه حل و فصل اين مشكلات نبز خود موجد مشكلات و جالشهاى جديد
خواهدبود.
صفحه 16:
:
: eee ا EC MS meek sd Ee DC ela te te aa
1
0١ ری ورد مرب اه
I a aad el Le lle al heel seca Co Fad Bae PLD ae eral oP cel a
Bs eee YE en TCO eR II) OTST er ane eee eee Tea
فیرتخصصی مانند انتقال پتروشیمی از وزارت نفتبه وزارت دفاع!) و بالاخره خصوصی تبدیل شده است. اینک با ترسیم چشمانداز
یجراخ برداشتهشدن تحریمها یب وجود آمدنامکن بالقه توسعه فالتایبخش خصوصی از بکطرف و ورودسرماهگذارانمستقیم
Tere Rane Tear از طرف دبكرء سوال مهم لين است كه محبط فعاليتهاى اقتصادى جكينه خواهد بود.
.. اندازهاى اهميت داردكه ميتولئد بهطور كلى منجربه عدم توسعه فعاليت بخش خصوصى وعدم حضور سرمايهكذار خارجى در بسيارى .
x رمینها شود.
Set ee i eee eee eee)
صفحه 17:
52000000
اقتصاد ابران در مقام مقایسه با بسباری از دیگر کشورهای جهان یکی از طولانیترین دورانهای نظام دو و
چندنرخن ارز را تجربه کرده است و همانطور که میدانیم موضوع یکسانسازی فرخ ارز براي سومین بار
Te tte Pea hated ۱
Re Ee eee esr cree roe recat tery
a eel [add ot Let ea TO ae alee
صفحه 18:
fe aRyC ea hw ead bea ky
4٠ بسبارى از صنايع كشور اكنون با مشكل بزرك موجودى انبار مواجه هستند. بخش توليد كشور در فيمه دوم دهه
ا الك dD ed et Set Pelee ad
lel اد بهدلیل رکودی که امروز صنعت ساختمان را
۱
Cen ee peri Pee ere eer er es een heer Rae
است. افزون بر اين؛ بهدلیل نگرش مثبت نسبت به شرایط پساتحریم» افکار عمومی تصور میکنند کالاهای مصرفی بادوام.
پس از لغو تحریمها ارزان خواهد شد و گروهی از مردم با این تصور خرید خود را به تعویق انداختهاند. این موضوع نیز
مزيد بر ديكر دلايل كاهش تقاضا شده است.
و
3
صفحه 19:
1-1- بخش غیررسمی بزرگ
۱
و اعتباری غیرمجاز و جمتآوری حجم بزرکی از پساندازپولی مردم با پرداخت سودهای بالءبرای کشوری که قدمتی زیاد در
قانونكذارى دارد و در جهانى كه انضباط بولى و قاعدهمندى سيستم بانكى» يك اصل بديهى شناخته مشود بدعنوان بديدهاى عجيب
Eo were kr اد ار BS TS
ate ae eee fees ele ا ا on DE Te eT ی
rd Pete Ne a ee ere Ser eee cn ee ten cet ey
د رآمدهای نفتی واردات متکی به نفت افزایش قابل توجهی بیدا کرده بودء واردات قاچاق کسترش زیادی پیداکرد. این مسالهء امروز
سیاستگذاری تجاری کشور را با چالش مواجه کرده است.
صفحه 20:
مشكلات كشور را مسلما نميتوان محدود به موارد يازدهكانه ذكرشده.
دانست» اما ابن موارد به نسبت ساير مشكلات» در مرتبهاى بالاترو
تعبینکنندهتر قرار دارند. آنجه مشکلات به ظاهر نامرتبط بیان شده را به هم
ربط میدهد تمرکز مجموعه آنها بر عملكرد بنكاههاى توليدى و اقتصادی و
انتقال اثر آن از اين طريق بر رشد اقتصادى ااست. يك بتكا اقتصادى براى
آنكه بتواند با سودآورى مناسب فعاليت كند بايد در درجه اول بازار يا
.بازارهابى را بدعنوان بازار هدف كه داراى سطح اميدواركنندهاى از تقاضا.
باشد شناسابى كند. مرحله بعد دسترسى به منابع عالی است و پس از آن
اطمینان از وجود دولتی معتبر و توانمند به لحاظ مالی که
خود عمل كند. عامل جهارم وجود امكان دسترسى به باز
نظر مالى» تكنولوزى و بازار است. عامل بنجم اطمبنان از قامين انرز
ابراى توليد است و عامل ثشم وارد كردن محدوديت آب و ديكر
اى زيستمحيطى در فعاليتهاى توليدى است. عامل هفتم محبطى
از فعاليتها است كه هر واحد توليدى اطمينان داشته باشد در فضابى
منصفانه با ديكر توليدكنندكان و رقبا قرار دارد و بالاخره عامل هشتم
دسترسى به ارز مورد نباز در نرخى واحد و به دور از نوسانات در مقياس
بزرگ است. آنجه اهميت دارد آن است كه هيج بك از شرايط مورد فباز به
شرحی كه نوضيح داده شد براى واحدهاى توليدى با بيمانكارى در سطح
مطلوب فراهم نیست.
هن
به تعهدات.
صفحه 21:
۱
مهمترين عارضه آن بيثبانى است. ابن عامل بيرونى» در آمدهاى حاصل از صادرات نقت است كه همواره در نقش جبراذكتنده ضعفهاى نهادى اقتصاد ايران
ا ا ا ا ا ا 0
ee See 10101010121 17 ا ااا ۱
ا اا 0000000
rea ee ee ene ees ene tet ere ere ere ae Pe
SSE ee noone ne tee ea ea erase) ا ne
he eR re oe re eer Pe weeny rere na LT ۱
ret a brutes rena ed 1۱
براى دوران يساتحريم مواجه است حائز اهعبت بسبار است.
صفحه 22:
خاص نکریست و آن نگه
سرمایهگذاری در فتاه کشور به خصوص از نعه دوم دهه ۸۰ در وضعیت سیر نکاننندهقرر داتهاست. طی سالهایگذشته میزان
سرماهکذاریبهویژه در زبرساختهایاتصادی اجیزبوده وان نی امروزقتصادکشور را ا یک عقبافندگی بزرگ در سرماهگذاریمواچه
ساخته است. بدعنوان مثال» در بخش حملوتقل و انرزى دجار وقفهاى هشداردهنده در سرمايمكذارى شدهايم كه اكنون به صورت يك تنكناى
۱
مختلف موجود همكى در ابن ذكته افاقنظر دارند كه در جارجوب ميزان بهرهورى موجود در اقتصادء حجم منابع مورد تباز براى سرم يهكذارى»
سیر فرت از ظرفیته و امانات فتاه ا ا eels he ae eee ليا کشور در
ray eel tees eee Seas ۱
Rie hres et se nee De etre eee st tcd
Po eee ee ree Cet rie ee eee te Baier
Ps eect eRe be sere res Roe tetas
ee roe cP Fre)
صفحه 23:
نکشلینهایسامليم در نستیجه لفو تحريمها -20
آنچه اشاره شدء ۱۱ ابرمساله و معضل اساسی اقتصاد کشور بود كه با كنار هم قرار دادن آنهاء میتوان درک کرد مشکلات اقتصاد ایران
چه حد از ژرفا و وسعت برخوردارند. در چنین شرایطی سیاستگذار باید این نکته را مورد توجه قرار دهد که هر گشایشی که
أعاضل شود و هر امكان جريدى كت ناه منود جقود وان و as اشارة شد موی ون يا دستكع يد حل Me
كمك كند. در غير أبن صورت ف
تحريمها است. بنابراين با لحاظ كردن عدمقطعيت در
تسهيلاتى برخوردار خواهد شد و همجنين با توجه به اينكه محدودبتهايى در داخل وجود دارد كه معلوم نيست تا جه حد بهرهكيرى از
ابن كشايشها را ممكن سازدء مواردى را به صورت «بالقوه» از منظر اقتصادى ميتوان قابل تصور دانست. هشت سرفصل از كشايشها در
صفحه 24:
WATE end ا سدس ران ساد اش طم ملت در داس ابر 14 مار
دلار به صورت يكبار براى هميشهء به د رآمدهاى ارزى كشور اضافه شود. از اين طريق مبلغى در دامنه حدود 8/4 تا 1١
مبلیارد دلار معادل ۵/۷ تا ۱۵ درصد بودجه عمومی مصوب امسال بهمنابع دولت اضافه خواهد شد.
صفحه 25:
فازغ از اینکه منابسع آرزی ابران در کدام کشورها بلوکسه شده و
۱
go ener Terenas ۱»
Ae a el et td Saeed
ore Tere ST to aC ee ree
قبل از طییق بودجه هزینه شده و برای دولت درآمدی ابجاه نمیکند
۱
فه یکسانسازی نرخ ارز و ثبات اقتصاد کلان کشور مورد استفاده
ols
Re ee Tce erat oD Renta at Tea
OT eee eer et ed
تا ee ee Deen eee rete
0 emt Teabes Ted
تاصحیح و غیرشفاف محسوب میشود.
صفحه 26:
/-۲- فراهم آمدن امکان سرمایهگذاری مستقیم خارجی
عالقه سرماییذرانخارجیبه عالیت در ابرنب توجمیه روندی که لین روزه در زمینهسقر هیاتهای خارجی شاهد
۱
۱
۱
Bere pees per ier)
صفحه 27:
۱ ار و fet)
امکانات و شیوههای دربافت ارز از شرکای تجاری استد چنانچه منابع مالی عم از منبع مالی خارجی و منابعی که آزاد خواهد شد
Bem ei een ne are Retr ener)
eShop Diet eee ee Ese Test eo iN ele
كشور و نيز برقرارى ارتباط با بازار تكنولوزى در جهان است.
1-17 كاهش هزينه واردات : شرايط تحريم هزينههاى ستكينى را به تجارت خارجى كشور تحمبل كرده است. جنائجه تحريمها
ene Sareea! م ل ا ene ene
صفحه 28:
1 ery
بر قوارى ارتباطات بافكى» يكى از ببامدهاى مهم لفو تحريمها به شمار مبرود. از زاوبهای دیگر؛ این بخش نوعی کل گاه است. طی حدود 1۵
ree erro ا eee ee ee
RPE Desens tee trae he DCP ep here ote at Ty tke les Serene)
م م De nee Te See Te a btn tee
Bee ee ee Sy eo tee ht See ee be ee Need
eee ees Tete TON er ier MRT ea eon a gel tery در جریان بود؛ بهظور کلی منفاوت
است. اما در ابران سیر معکوسی طی شد نوع توعد انکی؛دخالهایمکرر دولت در تام بانکی کشور و شکلگبری بدیده عجیب
ا Re Le eA Ne ee ea ets
محافظهکارتر شده؛ نم بانکی ما پمجابان عمل کرده که در نیجه آن؛شکاف مین بنکهایابرانی و بانکهایجهان فرش قابلتوجه پا
eee pre erent eee eee Roe es ۱
امکان برفراری رتباطمبانبنکهایسالمت داخلی با نم بانکی دنب برایدورهگذار امدوار بود.
صفحه 29:
۳- خطوط راهنما بهمنظور بهرهبرداری بهینه از گشایشهای بالقوه
| هرهبرداری مطلوب از شایشهای بالقوه براى رفع مشكلات اقتصادى جارى كشور در لین مان از اهعبت بالاسى برخوردار است. جنانجسه ارتباط ین لین
یه مسکا برقا شود ود ميقت در اقتصاد ابجاد مشودءلمليس از مدنى مشكلات وتتتاهاى مسابق مجدد ظلهر ميت وند و اقتسصاد كشسور
را تحتالشعاع قرار ميدهند. ضرورى اسست خطوط راهتمايسى كسه بدمنظور برقرارى ارتباط ميان كشابشهسا و مشكلات مورد ا
محتواسى از قابليتهاى مورد نباز بوخوردار باشنسد و ثانا بتواند وفاق در نظام تصميمكيرى كشور و اجماع در نخبكان بسه وجود آورفد. بدون شكلكيرى وفاق
نمبتوان بهره لازم را در شرلبط ببجيده كنيفى كسب كرد. در عرصه نظام تصميمكيرى و از نظر محتولبى» سياستهاى كلى اقتصاد مقاومتى جارجوب مناسبى
براى وفاق در شرلبط دشوار كنهنى است. سياستهاى اقتصاد مقاومتى» رشد بايدار اقتصادى را مورد تاكيد قرار داده الست. در لين سياستهاء موارد متعددى هر
حوزه تصميمكيرى كه سالها در مورد آنها مناقشه وجوه داشته ملفند تعامليبا جهان» صادراتكرابى» وابستكى بودجاهبه نفت» توسعه بخش نفتء خودکفایی و موارد
دبكر تعيين تكليف شده است. درسياستهاى كلى اقتصاد مقاومتى بر رشد درونزا و بروتكرا تاكيد شده درحالىكه در شرليط كنونى» رشد اقتصاد در ابران دون
ويذكيهاى ذكرشده استسبه لين معناكه علمل رشد اقتصادى كشورء خارج از مرزهاى كن قرار كرفته لست براى hg ae قيعت نفت» رشد اقتصادى ايان
نیز دجار نوسان ميشود. لما آنچه در سياستهاى اقتصاد مقاومتى مورد تاكبد قرار كرفته لين استكه محركهاى رشد در ظرفيتهاى داخلى اقتصاد موجود باشد و
بروتكرالبه لبن منهوم است كه از بتانسيلهاى موجود جهلنى نظير سرمايه؛ تكنولوى و بازار بهره كرفته شود. لين سياستها در كنار سياستهاى كلى اصل 68
قانون اساسى كه بر خصوصيسازى و ايجاد محدوديت در مالكيت ديلت تاكيد دارد؛ ميتولفد بخش بزريكى از مسائل اقتصادى كشور را بهبود بخشد و على براى
شكلكيرى وفاق در ميان قواى كشور باشد و انسجام محتوليى ايجاد كند. شرليط آبنده كشور نبازمند انسجام و هماهنكى هرجه یشتر نتم مان قوای سهکانه
بلكه همه نبروهاى موثر كشور است. سباستهاى كلى اقتصاد مقاومتى ميتوافد ابن نقش راهبرى هماهنككتنده را به خوبى ابفا كند.
صفحه 30:
0
ا eR Seren [Om DCN 1۱
جمعبندى رسمى ارلفه مبشود. بك از نزديكتيين تجردبات تلخ كذشته؛ سباستهاى ناكار آعدى الست كه در دوران وفور در آعدهاى نقتى اتخاذ شد و ببلعد
كنء اشتفال صفرء رشد اقنصادى نامطلوب و افزليش تورم بود. نخستين و مهمتيين خط قرهز دوران بساتحريم نكن است كه كشور بار ديكومبه بازار ارؤان
مخصولات واردلقى تبديل نشود. اشتفال در راس اولوبتها قرار دارد و منلبع محدود بهجاى آتكه براى كار كران دبكر كشورها شقل ايجاد كند بليد صرف
Deere se ee ROPE eee Roto) 00 52100
se DDS SoC ee SSS Ere ot Nee hee let tel rend
صفحه 31:
Ey
ا لسن 0
در لین دوران بلید از اعطای هر کینه امبازبا حق انحصاریبه
epee Ey re aes tea
۳
۳-۳-احتراز از تضعیف بخش خصوصی و توسعه حاکعیت دولت بر اقتصاد
اد
ا ۱
تضعیف شده است. در دوره وفور نفضی؛ دولت در موضع توزیعکننده ارز نفت قرار
een CCE een et bie tr ero
epee re ET Tony 7 ۳
PONS ere rey erect wrrerarey ee br mer sy)
کشورهلیی که در مسیر توسته گام برداشتهلند؛ چهار اصل نفاف را در دستور کار قرار
دادهاند. اصل اولء حيطه آزادى عمل بخش خصوصى است. يعنى اينكه توانستهانسيه
بخش خصوصى اطمينان كلفى در مورد حقوق مالكبت و دبكر حقوق كن بدهند. اصل
دوم حبطه دخالنهای دیلت است. بعنی ابنکه خط قرمز دیلت کجاست؟ کجا میتولند
eer eT ا 000000000
محدودیت است که هر تصعیمی میتیندبگبرد و هبح هزینهای نردازد؟ اصل سوم نحوه
1
حمایتی است. قاعده و چارچوب حمایتهای دولت چیستگبه لین ترتیب ضروری است
حيطه عمل و ميدان فعالبت ديلت و بخش خصوصىبه ۱
خصوصی بازنده شرایط جدید نباشد.
صفحه 32:
/
۴۴- پرهبز از بروز مجدد لت
بس از یفع مناقشه هسنهای, رقابتها و جالشهای سیاسی داخلیبه عرصه اقتصاد مننقل خولهد شد, کر وهی کب برجام مخللف بودند و
یساس
eres noee Neppech ec er ta Tenia eon ۱
سس رد
داغ و داغتر کند؛ جهتگبر بهابه سمت قبول تعهدات مللی و ارزی سنگین از طرف دیلت برای حل کوتاهمدت مشکلات مردم سوق پیدا
خواهد کرد. حاصل لین تلاش نادرست. ایجاد بدهیهای جدید بوای دولت و اضاقه شدن آنن به بدهیهای قبلی و آفت دوباره سطح.
برخوردارى جامعه خواهد بود. در حال حاضر دولت حجم وسيعى بدهى به بخش خصوصىء بيمانكاران و نظام بانكى دارد. هنوز كزارشي
جامعی درباره میزان و کیفیت بدهیهای دیلت رسما ارلنه نشده لعا ارقام اولبه هشداردهنده انواع بدهبهای مختلف رعلیت احتباط بسیار
در مووه افزایش بدهیهای جدید را ضروری میسازد.
صفحه 33:
تور مر
اقتضاد ايران در دو نهبت بحران ارزى را تجيبه كرده لست. در صورتى .كه قضاى عمومى بهكونهاى باشدكه ريس قعائيتهاى اقتصادى
دز ابرن با ارزیلبی شوده ملع خارجی فقطباتضبهای دولنی در اختارفرر خواهند گرشت که در لین صورت خطر بروزبحران
۱
9 گذشتهاجنناب شود
از TT رز اك قرو ر كاري FS
در دوره تحویم و عدم امکان تامبن بسیاری از کالاها و ا ا 201
۱ er Tene TUS oe et eo ee es recede Tee gee reten peer eer F]
را مد نظر قرار داده از اهمیت زیاد برخوردار است.
صفحه 34:
۵- مزیتهای گشور برای ورود به رفابتهای جهانی
منابعی که اقتصاد ابران برای ابجاد اشتفال و دستبابیبه رشد نباز دارد؛ در مقایسه.
"با حجم منلبع قلبل تجهیز در داخل بسیار بزرگ و در مفابسمبا منلبع مللی که امروز
» در جهانبه گردش درمیتب است. آنچه امروز بهعنوان تنگنای مللی افتصاد
۸ | کشوررا در فشارقرر دادهب بهرهکیری از منابع جهانى قابسل برطرف شدن ييا
x حداقل قابل نخفیف است. اما منابع بینالمللی را نمیتوان با دستور اداری وارد اقتصاد
کشور کرد و لین تنها عرصه رقلبت مزيتهاى كشورجا مزيتهاى موجود در جغرافياى
كسترده جهلفى است كه مشخص ميكند جه ميزان از منلبع ملی بهجای رفتنبه
تركيه؛ امارات» قطر و ستكابور و..سبه إبران ميقيد و صرف افزليش توليد در كشورحا
ميشود. سوال اصلی که لیدبه آسن پپردازيم لین است که آسن کدامفعالیهای
اقنصادی هستند که از نظر سود آوری میوانند با زینیهای سرمایهگذاری در
ت مورد توجه قرار یفده چهارعلملکه در ادلعه فکر
ميشود در راستاى استفاده بهبنه از كشايشهاى بالقوه بدمنظور يفع مشكلات اقتصادى
اكشور ميتواتند نقش بسزابى ايفا كنند و زمينههاى ورومبه بازارهاى.به شدت رقلبتى
جهلنى را فرلهم آورند. ضمن آنكه امنيت و ثبات ايران در منطقه بيرامينى.به شدت
call ميتواند بدعنوان مزبتى فراكير مورد توجه قرار كبرد.
صفحه 35:
نخستین فرصت خعالیته مصرف نلای ری در کشور است کنه هرجند اکنون
وان بیک مشکل بزرک مطرح شده؛آا مود بهعنوان راهصل تيز فلمداد
۱
۱
۱
داخل برخلاف بزارهلیینظیراتومسل و مود غذلمی و غیره بزاری بوک در
مقباس جهلنی است و قلبلمقاسابابسیاری اقتصادهای بزرگ است.سبااسلاح
بازار انرزى كه منجر به تكنولهؤى و ete ۱
ميلبون بشكه نفت خام در مصرف انرؤى صرفهجوبى كرده يبه تناسب .قزمي
افزليش توليد ناخللص داخلى و اشتفال كسك كنيم. بهطور مثال در حال حاضو
در حمل وتقل جادهاى كشور روزلفه حدود 3٠ ميليون لبتر كازوفيل عمدتا توسع
كامبونهابى مصرف ميشود.كه فرسوده بوده و مشخصا مصرف استانداردى تدارئد»
-11 1[ 1[ 1 520100101
ديكر سرمايهكذارى با هدف اصلاح سبستم حمل وتقل شهرهاى يؤر ىه بسبار
آسودآور و در کاهش مصرف ا ال EO
نظام حمل ونقل (توسعه حمل ونقل ريلى و نوسازى ناوكان حمل وتقل جادهاى).
Pe sete ee Seared eae ae elet cs eer
صسسسسسس
Een سس
طریقی مشلبه متولند در نروکاهما محیط زیست؛ صنعت؛ مسکن؛ مصارف
Pee rere es
صفحه 36:
13
1
مر
صفحه 37:
۱ ee eto Re Sek see eee R Pee echo ale te pears
۱ Lee ren eps tere eo rae eee eat)
ee ce en en Eee Rei eS ae heeled ا ا اا ced eter]
Re RP Son ee vi ahr ies enn le ron Re eed i aCe Da Tere)
ee Dee ee De oS eee eed ete ee ee te Shee eed
Be Dee ee ee hee eee Se fem hel Ree ee te ee ae naeE
امود استفاده فرار كيرد و بالاخره حجم يزركى از ظرفيت صنعتى طى بيش از +3 سال كذشته در كشور شككل كرفته كه در صورت اصلاح ساختار
مبتولدسبه در آمدزليى يايدار اقتصاد كمك كندسبه نظر ميرساسبا دوين و تحفق برتلعه على صر فهجوبى انريى بدعنوان محور اقتصاد يساتحريم وبا
در نظر گرفتن مزیست نبروی کار ارزان و ظرفست تولید کاز نجادشده؛ در نار سک برناسه همکاری و مشار کت صنعتی سا علاقهمندان به
Re eR ep ee her en
صفحه 38:
۶- نظام تصمیهگیری و گزینههای پیش رو
مشکلات بازدهکانهای که در بخش ابتدلیی لین مفلله موره قرار گرفت ابعادی فرلقر از کشایشهلیی دارد که در برداشته شدن
esi 09 حاصل ب ودسبه بیان دیگرسبابرداشته شدن تحریمها بخشی از مشکلات حل شدمیا تخفیف پیدا میکند؛لم لثر یفع تحریمها بر حل
بغش ديكر از آنه از مسير فضابى اعمال مبشود كه مبنی پر یشبنذیری فتاه و چشمانداز مبدورکننده و مبتنسبتبه ند یاه
در معرض انتخابی تعبینکن بر سیک Wir ete ANS AT Sia BY ID A
صفحه 39:
BR ee ee rere eee en ee ren Ree ene er eer
داخلىبيا خارجى؛ عدمبازكشت وعدم توجيهيذيرى سرمايهكذارىمبه استتناى مناركت در رلقت موجود در اقتصاد ست عه تنها شلمل بخش بالادستى نفت
خواهد بود. در ساير مواردء سرمايهكذار خارجىيبا تمليل بدكار در ابران نخواهد داشتميا شرطى خواهد داشت تكه بازار داخلى را بهصورت انحصارى در
اختبار كبرد. در حللت ديكرء ورود منلبعبه كور در ققلب فابتلفس ونه سرمايهكذارى مستقيم اجام مبشود كه تنهلبا تضمين دملت قلبل انجام خواهد بود..
1701301 1 [1 [1 0 037 لین
شرلبط بسيار دشوار كنهفى قرار نداشتيم ممكن بود بتولذد بدعنوان بك مسكن كوتاهمدت مورد استفاده قرار كبرد. لها لبط موجود كشور؛ اتجام حجم
بز ركى از اصلاحات به تعويقاقناده بابه انحرافرفنه قبلى را اجتنابنايذير ساخته Bee
7 55757
Se ete ae Ret vononay ل ل ا ا ل 2121110
2 ب 1 0 000
افتصاد را از مر سیاسی و فرهنگی مسوردتجزیه و تحلیسل فرر میدهسد. ا ا ال ا Soe
۱
Der neste tent eas Re he nee fee tee م ا
Terre hes ewe eet ner)
59
صفحه 40:
شليد نكنه جللب تن باشدكه دو كرليش ذكرشده هرجند از نظر نحوه تكاه
أجه تعاصل با جهان در نقطه مغلبل بكدبكر قوار دارشد و ميتواتشد در ميان
erie z) 10101 1 ۱
reer pe ae ay Pye M Ter or yee ea 021000
ب-صسصسسصدسصسپبسس۱
eren os re eR ie pes EES ee Tn 1
Bryer ese epee Geers Pe Te RIE hye Pree ere)
een Nera et Leese TE) ۱
Fedo eT Pea POM Penne ee Pee yer pve fe
مبتولندجه مفصدى مبارك واميدآفرجن خسم شود بهرهكيرى واقعبيئلنهة.
py Pe oop eee ۱
دروفى اقنصاده ابست. رويكرد ذكرشده مبننى بر ابن تحلييل اا سث كه
211011111110118
Be Be Yer ee OEE Ee] ۱
es eee ree ate foneeo ee Detyz)
eee eter ل peered)
ers pape fen ۱
Ey Oo eee Steer oe tee ire ۱
ey ea ener erro een
بدون آنكه به اصلاح ديكر خطاها توجه داشت.
صفحه 41:
۱ Ten are es ee fee Pe
درولكرابى اقتصاد و نفى اصلاح ساختار و بالاخره» اصلاح ساخنار
0000
اقتصاده لاجرمنيك كزبنه انتخاب خواهد شد. خطاى در التخاب
در لين مقطع زملنى ميتولند هزبنههاى جبرائنايذ ير داشته باشد.
۱
00 Ta eee Erte es eT ere
0 te toe ee oe)
۱
7 me ee eed
برونگرلیی مکمل ضروری برای تحقق تن شناخته میشود-با توجه
۱ ced
اسث كفتمان على بساتحريمبا تمركز بر ارزيلبى كزبتههليى كه
نظام تصميمكيرى بيشرو دارد به راهافند. معکن است از نظر
00
ادص
523551111 1 1
a
صفحه 42:
صفحه 43:
سادهء قدبلند؛ لاغر و سبزه بز رگترین خصوصیات ظاهری «سجاد بعقوبی» ۲۳ ساله است که حالا توانسته با همین سن کم تبدیل به یکی
۱
در مرز ايران و تركيه است.
|
زندگی کرد که کنات تحمیلی و آموزشی بسیر این تر از شهربزرگ بو ام هیچ کدام زاين کمبودهاتوانست سجاد را تلاش و
بيشرفت سجاد را متوقف كند.
و در کودکی عاقه یادیبه بازکردن و خراب کردن ریات های اسباب بازی و ماشین آلاتمختلف داشت و یکی از قریحات سالعش
سردرآ وردن از شيوه عملكرد ربات ها و ماشين ها در وسايل خانه بود. تا جابى كه بول توجيبى هايش را خرج خريد قطعات رباتبكى
Pree rae
در یکی از جشن های تولد سجاد پدرش تصمیم کرفت برای سوربرابزبسرش یک تلفنهمراهبرایش بخرد تا با و تواندبه راحتی در
مکان های مختلف ارتباط برقرارکند. اما درست فردا ی همان روز وقتی پدر برایپیدا کردن سجاد برها با شماره همراهش تعاس
گرفت و فهمید که اتفاقی افتاده و نمی تواند پسرش را به صورت تلفنی بیدا کند. بعد از این اتفانی آقای بازیگوش اعتراف کرد که تلفن
ae Tedd ل
صفحه 44:
۱ st ee tee korea teste Sd toes
۱ eet iE nist hed Tort Shonen ee Sed
5211
م CO erate este han er scons Lee oe hase
امداد و نجات مسیریاببرای جرای؛ کشاورزی, نظلمی و صنعتی ساختهبود و توانست مغماول مسابقات روبو کاپ مالزی را در نوآوری و
اختراع کسب کند و همچین در مسابقات كره جنوبى جايزه بهترين مخترع زير 14 سال آسيا را دربافت كن
صفحه 45:
اند
in ا ۱
Fee ner es ee eT CR eee ie ee
3000-0
ورزش جشم بود. عضلات ج
دزمان ۵ دقیه انجام می دهد.
و ۱
مادرش دوست نداشتند تنها پسرشان را به مکانهای دور بفرستند . برای همین هم اکنون این نانثه جوا با دریافت یک بورس
۱
03
صفحه 46:
ساسا سا ماس مس ام
I
| Reser rier Cregeen tee Bre
| ا
pp OT ened el ee oe ioe
Rom yore ery on
Tepes earner Seer Da en
| خود گرفته بطوری که با اختراعات میلیون دلاری که در دست
1 3101
اس ون ایاضر سل میدز رین اب[
تجهبزات الترونیکی لاس وکاس آمریکا آخریسن اختراعات د]
9 Toe tree)
[| بدون شك آينده درخشلفى براى بل كينس آينده ايران سجاد
| یعقوبی وجود خواهد داشت.
صفحه 47:
صفحه 48:
0
يكسى از يزركتوين ببليوترهاى جهان ديويد راكفلر 01/10
ا ا eee Re el
تلاسر سل
Pere eee reer Ur Mle <r tae enn
ee oleae er ory wer or ae ees] Mh bear pee
Ren rere ea reese a Serres ere ryr gee eer
زنسگیبه دست آورده لست ببانعی کند. شنیدن لین تجرییات خواندنی
سوک هميشه مه Sail
201011 ere)
Pe ree Te ey Ea om fon Caen pry
espe reper eet Sey)
که هیج سیستم قتصادی و سیاسی دیکری نمی تواند به آن درجه از قدرت
برسد؛ اما در کنار سود» ۲ چیز دیگر است که باعث می شود هزینه سنگینی
را بلبت من ببردازد. روزیمیک مشاور خانوادمبهعن گفتن طلاق کرة
و وارد سیاست شدن ۲ انتخلیی است که برایت گران تمام خواهدشد.
بنابراين اكر مى خواهيد هزينه نبردازيد ابن 7 کار را انجام ندهید.
صفحه 49:
تا آنجابی له می توانید از سعل کارتان دور شوید.
۱
2101011100
pra ey ۲
محل كارتان خارج شويد. من بكبار صد وعده غذابى تنها براى جور
شدنسیک ملاقات تجایتی صرق کردم و هزارها تعاس BU le
ملاقات با مشتریانم داشتم.
۱
Rom renee hte erery
ب ار انج زدلي
و
eR enn rte tr reared
Or ere renee bee pesire sen teeny
وسيدن به لين مرحله از
گروه از فراد بى توجه باشید.
صفحه 50:
تضاد جذالیت می آورد
سبا وجود ابنكه عن و همسوم از بودن كنار يكديكر لذتهى بيهم لها هركدام از ما
استركرمى ها و علليق مخصوصيبه خودمان را دايمكه آنها وليه صورت مستفل دتبال
Ie PN ee ey ee sy ee ge 00
داشته باشيد كه خود را با آن مشغول كثيد.
پدرشدن زندگی را متثارت هی کند.
۱
۱
1۱۳ gr eee Her Se RT
او را بهتر از کذشته درک کنمستا آنجلیی که در تونتان اس بیشتیین کاریکه می
ety Treen ny ree)
Sy ee
BoA eens goer Meee ee ke
هستم. درواقع او بود كه كذشته را به وضوح برايم زئده كرد.
بات حور
۱
صفحه 51:
صفحه 52:
۳۳۳ اج oe
نعاد كخورهاى جهن در سال ۰۱۶ ملادى كه لبق روال هرسال در آستانه سال فو ؟. a at شرب تمس در
: ميلادى در قالب يك ويزدنامه منتشر مى شودء براى جشمانداز سال 5 ينده اقتصاد ايران يك خبز اقتصادى را به تصوبرکشیده و
5 رقم رشد اقتصادی کشورمان را ۱/ ۶ درصد پیشبینی کرده است. این در حالى است كه بالاترين رشد اقتصادى جهان برای
۱ ha A tia كشورهاى لانوس و
Fa Sle وشذهاى سريع جمان برشمرد. اكونوميست درمورد دلايل اين جشوانداز منبت نوت سل آینده رای
هزار بشكداى توليد روزانه نفت ابران مى شود 8٠٠ خواهد بود؛ جون لفو تحريمها موجب باز شدن اقتصاد و افزايش حدود
بناير بيش بينى اين نشربه در سال جديد ميلادى سرمايه كذاران خارجى براى بازكشت به إيوان كه يكى از اميدبخشترين
بازارهاى منطقه را دارد؛ صف خواهند كشيد. با وجود بيش بينى خوشبينانه اكونوميست از تحولات بخش وافعی در قتصاد
ابران» نگاه این نشریه به نرخ تورم با دیگر پیشبینیها فاصله دارد. براساس بر آورد اکونومیست؛ نرخ تورم ایران در سال
آینده میلادی 1/ ۱۴ درصد خواهد بود. این در حالی است كه برآوردهاى ديكر از احتمال كاهش نرخ تورم به سطوح پایفر
صفحه 53:
>
صفحه 54:
ale
موزابیک
مياتمار
ونان
جمهورى دم وكراتيك کنگو
هندوستان
سال عاج
صفحه 55:
پیشبینی اکونومیست برای ایران
این نشربه در بخشی از پیشبینیهای خود که ه ابران اختصاص داده؛رشد اقتصادی ابران در سال
errs Aer TO ae ۱
PLO ron Bl Se alah toe oo Re reece a)
ee er eee eM hey hiro re ed
Pee ayy oui ee 7 jit
چشمانداز اقتصاد ایران را متحول خواهد کرد. سرمایهگذاران خارجی برای بازگشت به این کشور که
1 0 ز 0 000 1
١ اك الا الاك ee ee ورس
صفحه 56:
صفحه 57:
21211011101157
ع سا
اقنصادى منطقه آمريكاى شطللى 5/ ١ درصده رشد اقتصادى اروباى غيبى ١/8 درصده رشد اقتصادى اروباى شيقى ١/1 درصده
Eee et ate ney |
Dear TC Peete ROTOR genie foe eee La Pemberton ec)
صفحه 58:
بيش بينى اكونوميست براى انتخابات آمريكا
saad اي یا
نوامبر آماده مى شودء بحث انتخابات, كل سياستهاى
آمريكا را نحت تاثير خود قرار خواهد داد. باراك اوباما
دیگر نمیتواند رئیس جمهور بعدی آمریکا باشد و
نامزدهای زبادی از دو جناح دموکرات و جمهوریخواه
Fe he Cnn An peer rer Urea
هیلاری کلینتون که در ابندا لفزشهابی داشت؛ موق
de از
احتمالا او رئیسجمهوری بعدی آمریکا خواهد بود.
RE reees PTA Serpe]
یک «بوش» دیگر نخواهد بود. گر چه دونلدترامپ هم
نماینده جمهوریخواهان نخواهد شده اما خواهد توانست.
در انتخابات اولیه تعداد خوبی از نمایندگان ابالتها را به
خواهد شد او را بدعنوان نمان
حمایت از خود ترغیب کند و به این ترتیب در مرحله نهایی
انتخابات حرفی برای گفتن داشته باشد.
صفحه 59:
ی ۱
]كسب Men ean an 12+! شلهد طلوعى دوباره خواهيم بود. كرجه كشورهاى توسعديافقه |
ااا ا ا ا 01000 1
IBGE 0 لين واربا دكين زمبنه سكون بيشترى خواهند داشت. قت هلى بين فت |
|| مبه مصرف كنندكان بزرى انرى كم خولهد كرد. فضاى كسب و كار بازارهاى نوظهور دجار نوسان خولهد شد
اا وانعی روبهرو خواهند بود. در چین صنابع در حال رشد بخش خدمات کمک خواهند
0 ۱
اری دو سوی اقبانوس آرام؛ تجارت جهانی به مرور رونق خواهد كرف
ب ی
0
صفحه 60:
او جر و و مک
پیشبینی وضعیت بازار انرژی جهان i
ااا Be I mee eR
خواهد كرد. تقابل بين عرضهكنندكان كمهزيته حوزه خليج فارس و شركتهاى سوكش اما مقروض توليدكننده نفت شيل آمريكا شدت خواهد كرفت. تاكنون
تصميم عربستان براى توسل به سهم بازار از طريق افزايش توليد» برخى تولي د كنندكان شيل را از صحنه خارج كرده است. اما تداوم ابن استراتزى؛ افت سريع
ee eee ere ی
aE Lae a al ed aT و
۱ ae Sa nee ae ek ae fee ne ape ren Lay Tan a
7 eer hr et ene ered
Re att et dL Et a Pe LATE LSet ne sete
nl و كاز جهان از سرمايه كذارى هاى خود خواهند S59 WS ph بشكه در روز خواهد بودء
eee كاش كك
صفحه 61:
ea
صفحه 62: