صفحه 1:
اولین کنفرانس اقتصاد شهری ایران
۳-۲ آذرماه ۱۳۹۰
The First Iranian Conference of
Urban Economics
23 - 24 NOV 2011
صفحه 2:
بررسی عوامل مربوط به در آمدهای پابدار
شهرداری تهران و اولویت بندی آن ها
91
مالى و منابع در
محمود محمودی! غلامرضا زمرديان'. مرتضى آقايى”
١-دكترئ اقتصاد. رئيس مركز مطالعات و پژوهشهای جمعیتی آسیا و اقیانوسیه. مدرس دانشکده مدیریت تهران مرکزی
ری ور ملس درس تیه مر زان ری
۳-کارشناس ارشد مدیریت مالی دولتی. دانشکده مدیریت, تهران مرکزی
صفحه 3:
FICUE 2011
Mashhad ~ Iran
B24 Novem
درسالهای اخیر به جهت فقدان مثلیع مللی مناسب و ضرورت خدمات رسانی, بخش عمده درآمد
شهرداری ازطریق فروش «تراکم» بوده است که ۰ شهردار تهران هم با انتقاد از ن ۷۵ درصد
درآمدهای شهرداری تهران را متکی برساخت وساز می داند . نگرش موردی و مقطعی به نظام
درآمدی شهرداریها و عدمتعیین تکلیف ن در قالب یک نظام کلان اقتصادی, عدمشفافیت
نظام بودجه و درآمد شهرداری تهران به همراه هدفمند نبودن شکلگیری و تأسیس سازمانهای
تابعه و توزيع متا عم از درامدهاو نی ساحتار تشكيلات مناسب از دیکر جالشهای
درأ مدى اشت حال مسطاه اين است که حگونه مي توان -وامل مراوط به حلش هی درآمدی
شهرداری را شناسایی و حل نمود و به درآمدهای پایدار با حاشیه ایمنی قابل قبولی رسید.
صفحه 4:
FICUE 2011
اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق :
al
LO »یه آنکه دراد های نا بادار دارای سه اصل مطلوب
بودن نمی باشد و هميشه در
بودن » انعطاف پذیر بودن و با ثبا
عطر کی عیاض قلقي إز سالفت و سار جه داییل مستعای
هستیم . این نوع از عوارض قابل اتكا نيست كه به توان بر
مبنای ن برای شهرداری تهران برنامه میان مدت و بلند مدت
تنظیم نمود لذا ضروری است نسبت به شناسایی عوامل مربوط
به درآمدهای پایدار اقدام گردد . همچنین لین تحقیق از آن سو
اهمیت می یابد که توسعه پایدار فقط در قالب و محدوده
درآمدهای پایدار محقق می گردد .
صفحه 5:
FICUE 2011 ow,
ih : اهداف تحقيق:
©هدف اصلى و كلى از انجام اين تحقيق ارائه مدلى از عوامل
تاثیرگذار بر چللش های درآمدی شهرداری تهران می باشد. و
پس از شناسایی عوامل فوق. موضوع مهم اولویت بندی آنها و
میزان تاثیرگذاری هر یک می باشد. به طوری که با الویت
بندی لین عوامل بتوان برنامه مدون درآمدهای پایدار رابه نحو
مطلوب پیاده سازی کرد.
صفحه 6:
افزایش نرخ عوارض بر ارزش زمین
دسترسی به بازارهای مالی و پولی و تامین مالی از این طریق
۳9
« شهردارى تهران
روابط مالی دولت و شهرداری تهران
نظام تشخیص و وصول عوارض شهرداری تهران
صفحه 7:
2011
مطالعات تطبیقی مالیات بر ارزش زمین , تس
کشورهای مختلفی با نظام های متفاوت اقتصادی و مالیاتی» اقدام به وضع
مالیات بر ارزش زمین و حتّی جایگزینی سیستم های پیشین مالیات بر
زمين و مسکن خود با مالیات بر ارزش زمین کرده اند. بر همین اساس
تاکنون بیش از ۷۰۰ شهر در سراسر جهان اقدام به وضع مالیات بر ارزش
زمین کرده اند .
صفحه 8:
po es | نام شهر
مالیات
1 9
Aliquippa 1988 7.07
Allentown 1997 4.7
Altoona 2002 15.81
Clairton 1989 12.61
Dubois 1991 29.67
Duquesne 1985 1.66
Ebensburg 2000 3.67
Harrisburg 1975 6
Lock Haven 1991 5.7
Titusville 1990 3.11
در شهردارى 63 ن3 هال 1185 ) اين نسبت 85 9ت . عوارض بر ارزش ووه 013137[ ونه الآن.
عوارض بر ارزش ساختمان - 1/8/ ارزش ساختمان . مجموع اين دو عوارض برابر است با عوارض
(منبع : 80103553,2009) ( نوسازى
صفحه 9:
2011
had = Iran
دلايل كمكهاى ميان حکومتی ۰ Noraber 14 |
دو دليل زير از مهمترين دلايل كمكهاى ميان حكومتى است:
ل ا ار ورس سا كرما
مرکزی ارائه می دهد .
جهت رعایت استانداردها و کیفیت مورد نظر حکومت مرکزی در ارائه
خدمات . سمسم.
مالیات بر دارایی - شهرداری ( حکومت های محلی )
مالیات بر در آمد - حکومت مرکزی
رشد هزینه های حکومت محلی بسیار سریعتر از رشد در آمدهای
آنها است .
صفحه 10:
2011 تا
انواع کمک های میان حکومتی
غير مشروط بدون شرط خاص برای
مصرف» سر جمع
غير مشروط تعادلى بدون شرط خاص براى
مصرفء سرجمع, بر مبنای
ظرفیت مالی یا هزینه
مشروط کلی جهت مصرف در موارد از
مشروط تکمیلی جهت مصرف در موارد از
پیش تعیین شده. میزان
الن کی یب ععاکره
شهرداری دارد
صفحه 11:
FICUE 2011
روش های تامین مالی و ایجاد بازارهای مالی : "۲ ۳۲۷
در یک تقسیم بندی کلی می توان روشها و ابزارهای تأمین مالی را بصورت زیر تقسیم بندی
نمود:
۲-۱-۸-۱) تأمین مالی داخلی :
- ابزارهای کوقاه مت مانند وام » اورای فرضه . خريد نسيه و ..
- ابزارهاى ميان مدت و بلند مدت مانند وام » اجاره بلند مدت ۰ سهام عادی ۰ سهام ممتاز و ...
۱-۸-۲-لتأمین مالی خارجی : روش جذب منابع خارجی دوگونه است:
۱- سرمایه گذاری خارجی مستقیم ۲- سرمایه گذاری خارجی غیر مستقیم ۰ در هر دو روش
تأمين كتنده متابع مالى حق خواهند داشت اصل و سود سرمايه خَود را بس از يرداخت ماليات و
هزينه ها طبق مقررات كشور ميزبان دريافت نمايند.
Foreign Direct Investment (FDI)
Foreign Indirect Investment (Fil)
مانند : قراردادهای ساخت. بهره برداری و انتقال (800 )- ساخت انتقال بهره برداری
55
صفحه 12:
FICUE 2011
۸۵۱۳۵۵۵ ۰ ۰
Diente : بازارهای پولی
صندوق توسعه شهرداری :
صندوق های توسعه شهرداری (۷۳](5) موسسات دولتی هستند که برای سرمایه
گذاری در تأسیسات زیربنایی وام می دهند. این صندوقها که به عنوان پشتیبان در
تأمین اعتبار شهرداریها عمل می کنند. ابتدا.به عنوان مقسساتی دولتی تشکیل شدند و
سپس به واسطه های مللی که فعالیت آنها بر اعتبارات شهرداریها متمرکز است تبدیل
شدند. این موسسات به حکومتهای محلی و سایر موسسات سرمایه گذار در تأسیسات
زیربنایی اعتبار می دهند و به عنوان ابزاری سنتی جهت ایجاد خودکفایی شهرداریها
عمل مى کنند Municipal Development Funds
صندوق توسعه شهری FINDETER در کلمبیا
صندوق توسعه شهری جورج,
صفحه 13:
FICUE 2011
اصول و استانداردهای حاکمیت شرکتی: . تس
) چارچوب حاکمیت شرکتی بلید بهتوسعه بزرهای شفاف و کارا کمک کند. با حاکمیت قانون سازگار
باشد و تقسیم بندی مسولیتها را بین سازمانهای مختلف مسول سرپرستی, نظارت و اجرابه روشنی شرح
دهد.
6۲ چارچوب حاکمیت شرکتی بایدحافظ حقوق سهامدارن باشد و اعمال این حقوق را تسهیل کند
چارچوب حاکمیت شركتى بايد رفتار يكسان با همه سهامداران, از جمله سهامداران اقليت و خارجى را
تضمين كند. همه سهامداران بلید لین امکان را داشته باشند که در برابر تجاوز به حقوق خود مقاومت.
کنند.
چارچوب حاکمیت شرکتی بلید حقوق ذینفعان را که در قانون يا از طريق توافقهاى دو جانبه مشخص
یه Cees ee aio, ee زا دود سمل و
هایی که از سلامت مالی برخوردارند تقویت کند.
۵ چارچوب حاکمیت شرکتی باید افشای بهنگام و دقیق تمام مسائل مهم از جمله وضعیت مالیء
یت ملع و Bs py Slee
بای کب شرکی پلد مشم اه رهمودهات ۱ تیک ls eye ely موتر هبات
مدیره بر مدیریت و پاسخگویی هیات مدیره در برابر شرکت و سهامدلران باشد.
اما متاسفائه به دلیل عنم رعلیت جنین اصولی شهرداری تتوانسته اعماد
منابع جلب نماید
خصوصی را براى تأمين
صفحه 14:
نظام تشخیص و وصول عوارض شهرداری تهران :
9 اهمیت و ضرورت در انتخاب نیروی انسانی
9 انگیزش در کارکنان
O توانمندسازی کارکنان
© فرهنگ سازی
۵ توانمندسازی شهروندان
صفحه 15:
FICUE 2011
Mashhad » Iran
13-4 Nove
اين تحقيق با توجه به نوع هدف کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده های توصیفی
از نوع روش توصیفی پیمایشی انجام شده است به اين طریق که جهت جمع آوری
اطلاعات مورد نیاز برای تدوین پیشینه تحقیق و مبلنی نظری ن از روش کتابخانه ای
استفاده گردیده و همچنین جهت بررسی وضعیت موجود سازمان و ارتباط آن با موضوع
تحقیق از روش میدانی استفاده شده است . در این پژوهش روش های جمع آوری
اطلاعات شامل :پرسش نامه و روش کتابخانه ای می باشد .
شمتا تجویه و تحلیل داده هابا استفاده از کامیوتر و بر نامه آماری 51055 و روش های
اماری دستی انجام خواهد گرفت .
صفحه 16:
FICUE 2011
۸
fran
قلمرو تحقیق(موضوعی. مکانی. زمانی) A November
قلمرو موضوعی :
موضوع تحقیق در خصوص درآمدهای پایدار شهرداری تهران. شناسایی عوامل موثر بر
چالش های درآمدی شهرداری تهران می باشد .
قلمرو مکانی :
قلمرو مکانی اين تحقیق شهر تهران تحت پوشش شهرداری های مناطق ۲۲ گانه می
5-5
قلمرو زمانى :
قلمرو زمانی تحقیق حاضر از سال ۸۸ الی ۸٩ می باشد .
صفحه 17:
حامعه آماری:
جامعه آماری لین تحقیق متشکل از مدیران و کارشناسان مالی شهرداری
می باشد.که این جامعه متشکل از معاونان مالی مناطق ۲۲ گانه و
مرکز ءروسای ادارات درآمد مناطق ۲۲ گلنه و مرکز ۰ کارشناسان اداره
درآمد مناطق ۲۲ گلنه و مرکز می باشد که تعداد معاونان مللی به همراه
معاون مللی شهردار تهران ۲۳ نفر و تعداد یوسای ادارات درآمد مناطق ۲۲
گلنه به همراه رئیس اداره درآمد مرکز ۲۳ نفر و تعداد کارشناسان زیر نظر
اداره درآمد شهرداری تهران و مرکز ۲۴۰ نفر . در نهایت تعداد جامعه آماری
تحقیق در مقطع انجام پژوهش ۲۸۶ نفر بوده است .
صفحه 18:
FICUE 2011
Mashhad ~ Iran
نمونه.روش نمونه گیری وتعیین حجم نمونه 1 سا
1
به علت اينكه دسترسى به كل جامعه ميسر نمى باشد بنابرلين با استفاده از نمونه كيرى
كوكران نسبت به انتخاب نمونه اقدام مى كردد
براى صفات كيفى در صورت مشخص بودن حجم جامعه , حداقل حجم نمونه از رابطه
زير به دست می آید: 0
(us) N(pq)
۳
n=
(us pqtNe*
0
يس از محاسبات مربوطه تعداد نمونه برابر 1١ نفر شد .
صفحه 19:
2011 "ی
روش تجزیه و تحلیل داده: : 1
تعدادی سوال جهت آزمون فرضیات تحقیق طراحی می شوند. سوالات
aes es اه م ادن رای هر
plas از سوالات با در نظر گرفتن هر دام از طبقات طیف لیکرت. رتبه
بندی توزیع فراوانی .چگون آزمون فرضیات با توجه به آزمون
فریدمن و نهایتا قضاوت و تصمیم گیری و محاسبه ضریب توافق
چوپروف انجام می گردد .
صفحه 20:
FICUE 2011
Mashhad » Iran
روايى محتوايى ابزار تحقيق : اه
بدليل اينكه روايى محتوابى توسط افراد متخصص تعیین می شود لذا ملاک ارزیایی » قضاوت
كروهى از متخصصان است كه در سورد حقت و ضحت ايزار اندازه كيرى حاورى صى Bp SES
بيان روايى » روش عددى وجود ندارد .
در تحقیق حاضر پرسشنامه اولیه شامل ۲۴ سوال در مرحله بيش آزمون تهيه شده كه در تدوين
سوالات برسشنامه از ميلنى نظرى تحقيق و مطالمات كتايخلنة لى اسنفاده شده بود . سيس.
جهت ارزيلبى روايى محتواى يرسشنامه آنرا به تعدادى صاحب نظر ( حدود ٠١ نفر از معاونان
مللی و روسای ادارات درآمذ ) طی جند مرجله ارلثه نموده و از آنان خواسته شده نا در مورد
اینکه سوالات پرسشنامه همان چیزی را که باید مورد پرسش و آزمون قرار دهد و اندازه گیری
كند : اتداره كيرى مى كند يا نه نظرات خود را ابرار ارد بر اساس نظرات اصلاحى .و
بيشتهادات مطرح شده از طرف كروه مذبور ء استاد راهنما و استاد مشاورء ۳۱ سوال از سوالات
يوسشتاعه اولية طلى جند مرخله مريوط و ليل اتكاء تشخيص داده شد و تغييرات لازم در
سوالات اوليه نيز صورت كرفت .
صفحه 21:
پایایی ابزار تحقیق :
منظور از قابلیت اعتماد ( پایایی ) ابزار تحقیق » OLS اندازه گیری در
Galas Chil, است در آزمون هایی که خرب اعتبار بالایی دارند
خطاهای اندازه گیری به حداقل کاهش می یابد .
جهت آزمون پایایی پرسشنامه روشهای مختلفی وجود دارد . در تحقیق
حاضر برای آزمون پایایی ابزار تحقیق از آزمون یکسان بودن نسبت ها
استفاده شده است .
صفحه 22:
FICUE 2011
نحوه محاسبه پابلیی تحقیق : hi ae
فرضیه ۲۱0 : نسبت پاسخهای خیلی کم و کم در دو گروه یکسان است
فرضیه ۳۱1: نسبت پاسخهای خیلی کم و کم در دو گروه یکسان نیست
سطح معنی دار بودن ملاک آزمون کننده حدوده۰/۰۵ - 0 انتخاب می شود
فرمول ۰/۱۵۱ پایایی آزمون
صفحه 23:
FICUE 2011
نحوه محاسبه پایلیی تحقیق : ۳ | |
چون مقدار عددی ملاک آزمون کننده در ناحیه بحرلنی قرار نمی گیرد .
بنابرلین نمی توان فرضیه ۳۱0 را رد کرد و آنرابه عنوان یک فرضیه صحبح
25 عارك گرا ال AO هی تال کت که
اختلاف معنی داری بین نسبت گزینه های کم و خیلی کم در دو گروه از
پاسخ دهنده گان وجود ندارد. بنابرلین پایلیی ابزار تحقیق بدین طریق اثبات
ها
صفحه 24:
FICUE 2011 .
خلاصه نتایج آزمون فرضیات : Peat |
pres ey Pe
ت بحرانی
0/3487 9/49 22/3
aii 0/2812 9/49 14/4
ati 5 7
aii 0/3347 9 20/4
صفحه 25:
FICUE 2011
ييشنهادات در راستاى فرضيه اول تحقيق : مدنا > ۹
| 13-4 Nove
۰ ۱- از آنجلیی که زمین یک دارلیی غیر منقول است بنابرلین به راحتی قلبل شناسایی
است همین امر سبب می گردد تا اخذ عوارض بر ارزش زمین نسبت به انواع عوارض
های دیگر مشکلات اجرلیی کمتری داشته باشد .همچنین این عوارض از نظر هزینه
وصول برای شهرداری تهران دارای صرفه اقتصادی است بنابر!؛ oe می گردد از
این نوع عوارض که جزئی از عوارض نوسازی است بیش از پیش جهت تامين
درآمدهای پایدار شهرداری تهران استفاده گرد
۰ ۲-با توجه به اجرای موفقیت آمیز تغییر نسبت عوارض بر ارزش زمین به عوارض بر
ارزش ساختمان در شهرداری های جهان که در فصل دوم به ان اشاره شد ( در سال
5 لین نسبت در شهرداری تهران برابر ۱ بوده است . یعنی عوارض بر ارزش زمین
) عورش بر ارزش سا ان ۵۱ ۷ آرزش ما محاسبه گردید a)
که در لن نسبت بین عوارض بر ارزش زمین به عوارض بر ارزش ساختمان افزایش
یافت , پیشنهاد می گردد شهرداری تهران از اين رویه پیروی نماید . اين روش . مى
تولند مدل اجرلیی کارلیی را در اختیار شهرداری تهران بگذارد و قلبل الگوبرداری است .
صفحه 26:
FICUE 2011
shhad = Iran
1 13-4 Nove
۰ ۳-با افزایش عوارض بر ارزش زمین » عدم استفاده بهینه از زمین توجیه اقتصادی خود را از دست می دهد
در این شرایط هزینه نگهداری زمین و مسکن بلا استفاده بیشتر شده و انگیزه های غیر تولیدی در بازار
زمین و مسکن کاهش می یابد لذا اجرای صحیح این سیاست منجربه افزایش عرضه زمین های بلا استفاده و
خانه های خللی به بازار می شود. مالکان با توجه به اينکه می بینند نرخ عوارض بر ارزش زمین نسبت به
عوارض بر ارزش ساختمان بیشتر شده است اقدام به ساخت زمین های خودمی نمایند که همین موجب
رونق ساخت و ساز و افزلیش واحدهای خللی می گردد که می تولند منجربه کاهش قیمت ملک در شهر
گردد . همچنین با وضع مالیات بر ارزش زمین, یا توجه به ترغیب مالکان به سرمایه گذاری در ملک خود. از
هزینه های شهرداری به منظور بازسازی بافت های فرسوده کاسته می شود .
پیشنهادات در راستای فرضیه اول تحقیة
۰ ۴-با توچه به آنکه قیمت های زمین در جدول اداره املاک وزارت دارایی که ماخذ محاسبه عوارض بر ارزش
زمین شهرداری تهران است از سال ۱۳۸۴ تا کنون تفییر نکرده است و قیمت های آن فاصله
های واقعی زمین دارد وبا توجه به نوسانات شدید قیمت زمین ۰ پيشنهاد می گردد کارگروهی متشکل از
نمایندگان اداره املاک وزارت دارایی ۰ شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری مرکز تشکیل و در جهت
تعيين قيمت واقعى زمين در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برنامه ریزی و اقدامات لازم را انجام دهند .
ادى با قيمت
صفحه 27:
FICUE 2011
بيشنهادات در راستای فرضیه اول تحقيق : as
۰ ير که باعث رولق ساخت و ساز می شودهکاهش بوخ فروش تراک و هزینه صدورپرانه ساختمانی
می باشد. با توجه به اينكه درآمدهاى عوارض. بر ارزش زمین. جایگزین درآمد حاصل از فروش تراکم و صدور
برولنه هاى ساختمانى مى شود. لذا کاهش هزینه خرید تراکم و هزینه صدور پرولنه. عملا به معنای کاهش هزینه
های ساخت می باشد و در نتيجه شاهد افزايش حجم ساخت وسار خواهيم بود
ه ع-با توجه به بيشنهادات و مزاياى فوق الذكر در خصوص اقزلیش نرخ عوارض بر ارزش زمین و از سوى ديكر
همان طور که ذکر شده بیش از ۷۵/ از عوارض های شهرداری تهران از محل عوارض های نايايدار يعنى از محل
عوارض بر ساخت و ساز نامین مي شود ۰ با این شرایط پیشنهاد مى گردد به مرور و به صورت تدریجی نرخ
ت و از دید معونن ملي و روساى اداره
درآمد یک منبع درآمدی پایدار است و آن را جایگزین عوارض ناپایداری همچون عوارض بر ساخت و ساز نماییم
بنابرلین درآمد حاصل از فروش تراکم كه درآمدى نابايدار. ضد توليد و داراى ان
عوارض بر ارزش زمین افزایش داده شود زیرا تلبع ضملنت اجرايى.
ات منفی اقتصاد شهری است. می.
تواند با درآمد پایدار عوارض بر ارزش زمین که حاوی اثرات مثبت اقتصادی است جایگزین شود.
صفحه 28:
2011
ييشنهادات در راستاى فرضيه دوم تحقيق : 0 i
٠ ۷-با توجه به سابقه موفقیت آمیز شهرداری تهران در پرویه های شهری با
مشارکت مردمی مانند پروه نواب که از طریق انتشار اوراق مشارکت تامین
مللی گردید پس از جلب اعتماد مردم نسبت به شهرداری تهران و روشن
ساختن تمامی نقاط مبهم برای عموم مردم د می گردد مدیران
شهری شرایطی را فراهم آورند تا اوراق مشارکت متنوع با حق انتخاب های
متعدد به نحوی تعریف شود که هر سرمایه گذاری رابا هر علاقه و منافعی
به سوی خود جذب نماید و از سوی دیگر از این طریق منابع لازم را برای
طرحهای شهری تأمین نماید .
۰ ۸-با توجه به آنکه شهرداری تهران از دیدگاه معاونان مللی و روسای ادارات
درآمد و کارشناسان, بازارهای مالی و پولی متنوع ای ندارد eee
گردد نسبت به متنوع سازی در بازارهای پولی از طریق توسعه بانک شهر
اقدام نماید و عرصه فعالیت های بانک را گسترش دهد و با تعدد شعبات در
سطح شهر تهران قدرت نقدینگی شهرداری را افزايش دهد .
صفحه 29:
FICUE 2011
پیشنهادات در راستای فرضیه دوم تحقیق : ad «Iran أ |
3
il
پیشنهاد می گردد شهرداری تهران با پیاده سازی اصول -٩
و معارکت بخ slate حاکعیت شرکدی نتب جلب
خصوصی در سرمایه گذاری در پروژه های شهری اقدام نماید و از
توان بالقوه نهایت استفاده را در جهت تامین مللی و مراد Gul
. زایی حاصل نماید
۰- پیشنهاد می گردد شهرداری تهران با رجوع به بازارهای
پولی و مللی خارجی و با توجه به نبود قوانین دست و پاگیر
eeu meets ات
سرمایه گذاری در پروثه های شهری را نماید و پشتوانه مالی
قوی برای پروژه های عظیم شهر تهران را فراهم آورد .
صفحه 30:
2011
پیت دای رس
٠ ۱۱- افزایش قیمت حامل های انرژی (موسوم به طرح هدفمند ساز ی یارانه ها) نظام
مالیه شهرداری تهران را از دو کانال اصلی ( درآمدها و هز ینه ها ) متأثر می کند. در
بخش درآمدها ی شهردار ی» عوارض ساخت و ساز به عنوان مهمتر ین قلتم درآمدی با
کاهش مواجه خواهد شد. زیر با افزایش قیمت حامل های انری . قیمت تمام شده مواد
اولیه افزایش می یلبد و سبب کاهش تعداد پروانه ساختمانی می گردد و در ادامه کاهش
صدور پرولنه ساختمانی و در نهلیت کاهش عوارض شهرداری تهران می گردد . همچنین نتا
یج نشان می دهد با افزايش قیمت حامل های انرژ ی.هز ینه اداری ۰ هز ینه برنامه قطار
ae te se = ee se زيرا با افز ايش قيمت بنر ين
و گازو ثیل و برق مستقیماً هز ینه خدمات حمل و نقل درون شهر ی. حمل زبلله. روشنایی
پارک ها و خیابان ها و نظا یر آن افز لیش می یابد. لذابه دلیل در نظر نگرفتن کمک هلیی
ل ا اه رو
نسبت به جبران این هزینه ها اقدامات لازم را در این خصوص برنامه ریزی و اجراء نماید .
۰ ۱۲- پیشنهاد می گردد با توجه به قوائین محدود کننده بانکی » دولت به حذف بعضی از
افا ل SETAE ch GES ol So
در عرصه بازارهای پولی رقابت نماید
صفحه 31:
FICUE 2011
بيشنهادات در يلستاى فرضيه سوم تحقيق : اا ۱
۰ ۱۳- پیشنهاد می گردد جهت تنظیم روابط مالی شفاف و ایجاد معیارهای مشخص برای توزیع کمک
های دولت به شهرداری تهران همانند سایر کشورها . کارگروهی متشکل از نمایندگان دولت . مجلس
شورای اسلامی . شورای شهر و شهرداری تهران تشکیل گردد و هر ساله همراه با تنظيم بودجه دولت
اقدام به پیشبینی روابط مالی به همراه معیارهای مشخص و شفاف نمایند
۰ ۱۴-با توجه به اهداف دولت در زمینه کوچک سازی بدنه دولتی و اقدام در جهت نقشهای حاکمیتی به
جای نقش تصدی گری و همچنین با توجه به آنکه شهرداری تهران اطلاعات دقیق تری در خصوص
املاک شهر تهران دارد لذا پیشنهاد می گردد شهرداری در تثبیت نرخ عوارض و ارزشیابی قیمت زمین
نقش داشته باشد و مصوبات شورای شهر توسط دولت مورد حمایت قرار كيرد
۰ ۵ با توجه »همالع تط عی در #هرهای مختلف دنا کمک های میان حکومی آمری غروری برای
شهرداری ها است . زیرا بعضی از افراد از شهرهای مختلف وارد شهر مورد نظر می شوند و از امکانات ن
ee sll as کنند اما عوارض لش رای شهرداری نمی مهد و دولت از انب مالبات اعد م ی
كند حيجنين مالباتهاى دولت بر مبتلى دراعدها است و از رشد سريع ترى تسيت به عوارض ها برخورغار
است و قدرت نقدینگی بالایی دارد اما عمده عوارض های شهرداری ها از محل دارایی ها است . لذا با
توجه به افزایش هزینه های شهر نیاز است که کمک های میان حکومتی در ایران نیز جز درآمدهای
شهرداری محسوب گردد .
صفحه 32:
FICUE 2011
Mashhad » Iran
24 November
پیشنهادات در راستای فرضیه چهارم تحقیق
۰ ۱۶-با توجه به آنکه کارکنان نظام تشخیص و وصول عوارض شهرداری در اولویت دوم در جهت
رسیدن شهرداری تهران به درآمدهای پایدار(با توجه به آزمون فرضیات ) شناسایی شدند و
آموزش می تولند در جهت توانمندسازی کارکنان در امر شناسایی و وصول عوارض تاثیر انکار
ل لس ليوطو else Ea ی را ی
آموزشی به اندازه کافی برای کارکتان برگزار نمی گردد .لش تیاه می کرد سول سس
به برنامه ريزى و اجراء كلاسهاى آموزشى يا توجه به اطلاعات و شتانتایی درآمدهای Bins
شهرداری تهران و جهان وبه صورت مستمر و با قرار دادن سرانه آموزشی طبق برنامه برای هر
نفر اقدام نمایند .
۷- پيشنهاد می گردد کارگروهی در جهت شناسایی توان نهفته شهر تهران در قالب جذب
منلبع درآمدی تشکیل و اقدام به شناسایی درآمدهای جدید و همچنین در جهت آسیب شناسی
وپیاده سازی موارد منفعت -هزینه در خصوص درآمدهای مورد استفاده تشکیل گردد .
صفحه 33:
November
FICUE 2011
پیشنهادات در راستای فرضیه چهارم تحقیق : femal lie
ah 0
۸- با توجه به اهمیت به روز بودن بانک اطلاعات املاک
شهرداری تهران و قابلیت انعطاف و گزارش دهی آن در کمک به
تصمیم گیری در اخذ عوارض ها . پیشنهاد می گردد ستاد های
مميزى به جاى هر ؟ سال ١ بارء هر ساله اقدام به ممیزی املاک و
شناسايى موارد مشمول عوارض نمايند .
با توجه به آنكه شهرداری تهران در انتهای سال ۱۳۸۹ اقدام
به تغيير كدبندى نظام درامدى خود نموده و از كدينك وزارت
كشور استفاده كرده است . در جهت تحقق اهداف شهرداری تهران
در رسیدن به درآمدهای پایدار . پیشنهاد می گردد شهرداری
تهران اقدام به اصلاح نظام کدبندی درآمدی شهر تهران مبتنی بر
استانداردهای جهانی و شهرداری های موفق در جهان نماید .
صفحه 34:
با تشکر از صبر و حوصله ای که به خرج دادید .