معماری و عمرانعلوم مهندسی

الگوبرداری سازه ای از طبيعت

صفحه 1:
انسان » طبیعت » معماري موضوع : الکوبرداری سازه اي از طبیعت lineArchitect.ir ‏معمار آنلاین‎

صفحه 2:

صفحه 3:
لانكرش طبيعت كرا هیچ جاي خارج از طبیعت نیست که داراي اصالث بيشتري در ساختار وجود انسان باشد و انسان را از طبیعت دور کند. هر ساحت ماوراي که باشد درباطن همین طبیعت است و تنها راه رسیدن به لن پیوستن و یکی شدن با طبیعت استزيربناي السان اشتاسر طبیعت شناسي است و طبیعت مادر انسان است. انسان از طبیعت برخاسته وبه طبیعت

صفحه 4:
لا طبيعت كرابي : طبيعت در آثار معماران لساطبیعت و آثار طبیعت در طول تاریخ منبع الهام و سرمشق خلاقیت هاي انسان لاطبیعت معلم بزرگ تاريخ امعماری و سمبل هاي طبیعت . احترام به طبیعت در آثار معماري پیشینیان و معاصران الامثلث طبیعت .انسان و معماری ارتباطي همیشگی

صفحه 5:
لا معماري» رابطه انسان با طبیعت لا ساختن براي بشر یک نیاز و یک ضرورت سا احساس یک سریناه لا معماري یک اجتماع انساني از طریق اندیشه و تقلید به وجود مي آید و متحول و متکامل مي گردد لا انسان و رابطه او با طبیعت داراي تکامل دائمي است

صفحه 6:
الكوبرداري سازه اي از طبیعت بتداي تمدن بشري .دنياي پر جاذبه طبيعي منبعي بسیار غني براي طراحان و مهندسان بوده است.صداي حرکت آب در رودخلنه. ينك هاي خيره كننده رنگین کمان. ساختار هوشمند كندوي عسلء تنها تعداد اندكي از عجليب طبيعي لند که باعث الهام بخشي و نوآوري در آثار دست ساخت انسان شده اند.اغلب اوقات بدون جستجو براي معناي عمیقتر و بدون سوال از فرم هاي طبيعي,ینک ها و فرم هليي را که مارا كرده اند. تقلید مي کنیم.

صفحه 7:
لا سازه هاي طبيعي : شاید اجداد ما بدون درك واقعي فرم‌هاي طبيعي. از يکي از بهترین معلمان یعنی طبیعت. استفاده از فرم‌هاي سازه‌اي موجود در آن را مي‌آموختند. در طبیعت هر چيزي که به اندازه كافي قديمي است محکوم به نابودي

صفحه 8:
‎O‏ طبیعت ترکیب زيبايي و فرم سازه اي ‏کارایی 5 ‎ey‏ ‏پایداری زیبایی شناسی خصوصيات مصالح رنق ‏حركت شكل ‏ساختار ‎

صفحه 9:
* استخوان بدن حیوانات ورودي توظتال فرودگاهلیین کشور فرانسه اتر نیاو الا

صفحه 10:
* پوسته تخم پرندگان پوستهتخملاپرندگانابالامقا ومت1001 1 1 100 سازه‌ي پوسته‌اي مرکز کنفرانس ‎PODIUM‏

صفحه 11:
مدل ساختار شيميايي طرح یاکمینستر فولر نمونه گنبد ژئودزيك در معماري معاصر

صفحه 12:
* قوس‌هاي طبيعي سنگي

صفحه 13:
سلسله مراتب در ساختار يك درخت مراتب در 5 ‎Pork stb‏ سکانند

صفحه 14:
لا تقليد از طبيعت ‎ay a‏ با وجود عدم شباهت ظاهري ماهيجه و مقایسه اشتباه بتن که اطراف آرماتورهاي استخوان با اعضاي عمودي در پنجره‌ها این فولادي:را می‌پوشاند با ماهيچه‌هاي: بدن که نمونمي مناسب براي مقایسه دست ساخت ‏اطراف استخوان‌ها را مي‌پوشانند. انسان با آن چيزي است که در طبیعت اتفاق ‎

صفحه 15:

صفحه 16:
لا كپي برداري از طبیعت با بسسسسس

صفحه 17:
لا كپي برداري از طبیعت يا سم

صفحه 18:
لا كپي برداري از طبیعت يا بسمس» بهره گيري از طرح سازه هاي اسستخواني در بدن موجودات براي بیشتریسن بارگذاري و کمترین وزن ناشي از طراحي سازه از ديكر قابليتهاي اين فن آوري است که شرکتهاي چون جنرال موتورز و بنز را براي طراحي سازه هاي اتومبيل این گود گرده ابست:

صفحه 19:
لاالكو هاي معماري و طبيعت از قديمي ترین نمونه هاي معماري باستان که به طور شاخصی‌با الگو گرفتن از طبیعت شکل گرفته, اهرام مصر است. اهرام سه گلنه مصربه طور مشخص و در .کتار آنیها اهرام کوچکتر همچون سلسله كوههاي مختلفي را بیان مي کند

صفحه 20:
لاالكو هاي معماري و طبيعت

صفحه 21:
لاالكو هاي معماري و طبيعت

صفحه 22:
لاالكو هاي معماري و طبيعت از طرخ هاي مشهور ذهة اخير كه يك كروة معماري از مغماران جوان نروقي به نام ح کتابخانه يزرك اسكندرية در مضراست. شكل ساختمان اسنوهتا برنده آن شدند. اي بزرگ از شيشه ابست کهنبه طوز شیبدار روي زمین قرار گر فته است و به سمت شمال يعتي درياي مدیترلنه قرار دارد و این به تبعیت از طبیعت و به نماد خورشید در مضر باستان تشبیه مي شودبا وجودي که ورودي در طبقه همکف قرار دارده فضاي پرعظمت‌صفحه مدور بام بزمین را مي شکافد و از سمت دریا شباهت آن به آشکارا همانند خورشید در حال طلوع است.

صفحه 23:
لاالكو هاي معماري و طبيعت بدن انسان شکل بدن انسان.منحصر به فرد بودن آن و هویت تشکیل يافته آن از بخشهاي متمایزبه انسان اولین قانون ترکیب را آموخته است:وحدت در عین گوناگونی استفاده از بدن انسان در طراحی چه آگاهانه باشد یا نه‌بخشي اساسي از تمام تمدنهاي معماري‌بدون توجه به دوره و زمان

صفحه 24:
لاالكو هاي معماري و طبيعت استفوان بندي ۱ لبه هاي ساخت بث ايده اسكلت به عنوان سازه باربر بدن,حتي در ابتدليي ترين مشاهده مي شود.که با استفاده از شاخه هاي درختان ساخته و سپس با پوششي از پوست حیوانات و بوته هاي کوچک پوشانیده می شدندنه تنها سازه چوبي قابلیت ایجاد این رابطه بین کالبد باربر و پوسته خارجی 5و5 از زم ‎pews Saas‏

صفحه 25:
لاالكو هاي معماري و طبيعت میوانات استفاده از ات بدن حيوانات در بسياري از تمدنهاي بشريایسن قابلیت را براي معماران ایجاد کرده | از تقليدي سمبلیک براي ایجاد ارتباط بين ايده هاي خود و ایجاد ارزشهاي جامع استفاده کنند.صفات مشخصه هر حیوان و هر کدام از اعضاي بدن آنها(بال,پنجه‌منقار و..) در ساخت بناها به منظور دستيابي به قدرت جادويي استفاده مي شده است. از تجوسه‌هاي امستفاده شده فرههای بدن حیوانات دومعماری دفاعی بدن لاکپشت فرم سیال و آزاد بدن پرندکان و فرمهای هط نام +

صفحه 26:
لاالكو هاي معماري و طبيعت كوهها براي آنها كه روياهايشان برخاسته از طبيعت است.حتى كوجكترين تبه" بعي از الهام است” ستايش كوهها به عنوان نقاط عطف جهان »لهام + تمايل سركوب نايذير انسان براي ساخت كوههاي نمادين هما زیگوراتهاهرمها و معلبد وبه همان شیوه در عصر امروزآسمان خراشها و سازه ‎etree‏

صفحه 27:
لاالكو هاي معماري و طبيعت شاخه انشعاب جزيي از طبیعت درخت است که به انسان ایده رشد و تکثیر را مي آموزدانشعاب مظهر ایجاد است. تولید مثلي که در مقطع زماني خاص از رشد خود در طبیعت دو برابر می شوددقیقا عکس آنچه در مورد جریان لب اتفاق مي افتد مادامي که حرکت رو به جلوي لن.شاخه هاي ‎alice‏ 1 تکرار را می آموزددنباله اي از تنه‌شاخه هاسربرگهابرگهاض قاذ مشلبه نظم حاکم بر معماري رابه نملطظ ۱۲۲۲

صفحه 28:
لاالكوهاي معماري و طبيعت درفت درخت در بسياري از فرهنكها سمبلي از كل عالمءبيدايش و تكامل آلن است.همینطور رشد عمودي آندرخت را به مظهري انساني تبدیل مي کند.سنبلي از آنچه آن را مقیاسی از کل جهان می دانیم‌اولین بار قانون "۲ توسط رایت در یکی از سخنرانيهاي اولیه اش مطرح شده ل آذین (صحسحس) گل آذین نحوه استقرار گلها بر روي شاخه به عنوان محوری عمه‌دی است کل آذین سستمی انشعلی دارد. در تاریخ؛تقریبا تمام سيستمهاي استقرار گل آذینمعادلي در معمار به همان میزان در تزیینات یافته اند.

صفحه 29:
لاالكو هاي معماري و طبيعت كلها مدلهاي مركزكراي كلها نه تنها به معماران ايده هاي بي پاياني از فرمهاي تزييني را مي دهد.بلكه اصول توزيعي و اركانيسم هاي طبيعي شكل گرفته براساس محوري عمودي و با فرمهاي متنوعي از ساختارهاي لایه اي هم پوشاننده.آرايشي از چیدمان گلبرگها حول یک محور مركزي و گسترش .عمودي آن از یک نقطه را به نمایش مي گذارد

صفحه 30:
لا نتیجه گيري با توجه به مباحث مطرح شده و با در نظر گرفتن ساختمان هايي که با الهام گرفتن از فرم هاي طبيعي شکل گرفته اند. مي توان به لین نتیجه دست یافت که طراحان براي استفاده و تقلید از فرم هاي طبيعي تا كنون دو شيوه را به كار برده اند اول: اينكه هدف طراح فقط تقليد از ظاهر خارجي فرم هاي طبیعی باشد شيوه دوم: آنكه طراح از فرآيند هابي كه فرم هاي طبيعي را شكل داده لند: براي خلق .طرح هاي جديد الهام مي كيرد اي توسعه و برورش فرم هاي معماري كه در طبيعت يافت مي شوند. قوانين اليه رد كه مي توان آنها رالمغلب ساختمان هاي بديع و نوين بكار برددنتيجه انكارؤظ ك3 است که كارايي سازه اي‌شیاز هاي عملكردي و زيبايي شناسي با يكبيظ ۹۴ "23 رس هليي که از طبیعت آموخته مي شود و به طور مناسب به کار وه فقط تقد معحض از آن

صفحه 31:
لا منابع سالوادوري ماریو(1384). سازه در معماري‌ترجمه دکتر محمود گلابچی,چاپ پنجمانتشارات دانشگاه تهران موررغولر(1384).در دانشگاه تهران ار سازه هاترجمه دکتر محمود گلابچی,چاپ سوم‌انتشارات سایت اینترنتی معمار آنلاین

انسان ،طبيعت ،معماري موضوع : الگوبرداري سازه اي از طبيعت ‏wWw.onlineArchitect.ir معمار آنالین طبيعت گرايي الگوبرداري سازه اي از طبيعت نگرش طبيعت گرا هيچ جاي خارج از طبيعت نيست که داراي اصالت بيشتري در ساختار وجود انسان باشد و انسان را از طبيعت دور کند .هر ساحت ماوراي که باش""د درب""اطن همين ط""بيعت اس""ت و تنها راه رسيدن به آن پيوستن و يکي شدن ب""ا ط""بيعت اس""ت.زيربناي انس""ان شناس""ي در طبيعت شناسي است و طبيعت مادر انسان است .انسان از طبيعت برخاسته و ب""ه ط""بيعت باز مي گردد.زيربناي عملي اين نگرش دوستي ،بهره مندي و صميميت با طبيعت است. طبيعت گرايي : طبيعت در آثار معماران ‏طبيعت و آثار طبيعت در طول تاريخ منبع الهام و سرمشق خالقيت هاي انسان ‏طبيعت معلم بزرگ تاريخ معماري و سمبل هاي طبيعت ،احترام به طبيعت در آثار معماري پيشينيان و معاصران ‏مثلث طبيعت ،انسان و معماري ارتباطي هميشگي معماري ،رابطه انسان با طبيعت ساختن براي بشر يک نياز و يک ضرورت احساس يک سرپناه معماري يک اجتماع انساني از طريق انديشه و تقليد به وجود مي آيد و متحول و متکامل مي گردد انسان و رابطه او با طبيعت داراي تکامل دائمي است الگوبرداري سازه اي از طبيعت مقدمه : از ابتداي تمدن بشري ،دنياي پر جاذبه طFFبيعي منبعي بسFFيار غني براي طراحان و مهندسان بوده است.صداي حرکت آب در رودخانه ،رنگ هاي خيره کننده رنگين کمان ،ساختار هوشمند کندوي عسل ،تنها تعداد اندکي از عجايب طبيعي اند که باعث الهام بخشي و نFFوآوري در آثFFار دسFFت سFFاخت انسFFان شFFده اند.اغلب اوقات بدون جستجو بFFراي معنFFاي عميقFFتر و بFFدون سوال از فرم هاي طبيعي،رنگ ها و فرم هايي را که مارا احFFاطع کرده اند ،تقليد مي کنيم. سازه هاي طبيعي : فرمه""اي ط""بيعي ،از يكي از به""ترين شايد اجداد م""ا ب""دون درك واقعي ‌ فرمه""اي س""ازه‌اي موج""ود در آن را معلمان يعني ط""بيعت ،اس""تفاده از ‌ ميآموختند. ‌ در طبيعت هر چيزي كه به اندازه كافي قديمي است محكوم به نابودي است. يك فرم قوي‌تر و پايدارتر ممكن است مقاومت بيشتري را ب""راي موج""ود زنده فراهم كند .ولي در عين حال نياز ب"ه م"واد خ"ام بيش"تري داش"ته باشد. طبيعت تركيب زيبايي و فرم سازه اي استخوان بدن حيوانات "ل"ل حم" وزن"ب" باش" حيوان" اسكلتي"ب" آنه"ا""اراراحم" "دنآنه" "دن كهوزن ب "ندكه "ند مي‌باش" "اتمي‌ "ات "دنحيوان" "دن قاباسكلتي ب اجزايقاب استخوان‌هاهااجزاي استخوان‌ كهدردر س""تون و ت""ير از متش""كل هاي س""ازه ‌ ب""ا را آنه""ا ت""وان ‌ مي بن""ابراين و كن""د مي ‌ ميكن""د و بن""ابراين مي‌ت""وان آنه""ا را ب""ا س""ازه‌هاي متش""كل از ت""ير و س""تون كه ‌ كرد. مقايسه روند، ‌ مي بكار امروزي بزرگ هاي ‌ ساختمان ساختمان‌هاي بزرگ امروزي بكار مي‌روند ،مقايسه كرد. اسكلت بدن يك پرنده ساختمان ورودي ترمينال فرودگاه ليون كشور فرانسه اثر سانتياگوكاالتراوا پوسته تخم پرندگان ‏ كارايي حداكثركارايي مصالحبا باحداكثر حداقلمصالح استفادهازازحداقل قانوناستفاده زيباييازازقانون نمونهزيبايي پرندگاننمونه تخمپرندگان پوستهتخم پوسته است. است. ‏ "د"د گنب" استفادهازازگنب" ساختمان‌هاهابا بااستفاده طراحيساختمان‌ اصليطراحي عاملاصلي بعديعامل شكلسهسهبعدي قوسيشكل فرمقوسي چنينفرم ‏چنين است. بودهاست. پوسته‌ايايبوده هايپوسته‌ فرم‌هاي و وفرم‌ پوستهتخمپرندگانبامقاومتوسخ تيمناسب سازهي پوسته‌اي مركز كنفرانس CNITدر ‌ پاريس تركيبات شيميايي "اهده مش" معم" اس" مشابهچ"چ" "اهده "اريمش" "اري كهدردرمعم" "تكه "ت "يزياس" "يزي افتدمشابه مي‌افتد اتفاقمي‌ شيمياتفاق آنچهدردرشيمي حقيقتآنچه دردرحقيقت محكمو و هس" متق" مي ‌ "تند،محكم "تند، "ارنهس" "ارن سادهو ومتق" زيبا““كهكهساده بزرگو و””زيبا هايبزرگ ساختمان‌هاي معماريساختمان‌ شود.دردرمعماري ميشود. ‌ "ل"ل "ك"كپ"پ" "وسي"ي" "امعو وق"ق" "ايج"ج" كليس" گنب" "وس "امع "اي "د"دكليس" استكهكهدردرگنب" چيزياست همانچيزي باشندهمان مي‌باشند نيرومندنيزنيزمي‌ نيرومند بينيم. مي ‌ ميبينيم. ‌ مدل ساختار شيميايي طرح باكمينستر فولر نمونه گنبد ژئودزيك در معماري معاصر قوس‌هاي طبيعي سنگي دهانهرارا طوليكيكدهانه واردهدردرطول بارهايوارده تواندبارهاي مي‌تواند قوسمي‌ چگونهيكيكقوس آموزدكهكهچگونه مي‌آموزد طبيعتبهبهمامامي‌ طبيعت نمايد. تحمل تحمل نمايد. ساختمان اپراي سيدني ،نمونه از كاربرد فرم قوسي در معماري معاصر قوس طبيعي  نمونههاي طبيعي ‌ درختان طرهاي شكل غلط سازه ‌ سلسله مراتب در ساختار يك درخت طرهاي Forthدر اسكاتلند پل ‌ شكل صحيح سازه طره‌اي تقليد از طبيعت مقايس""ه اش""تباه بتن كه اط""راف آرماتوره""اي فوالدي را مي‌پوشاند با ماهيچه‌ه""اي ب""دن كه اطراف استخوان‌ها را مي‌پوشانند. در ب"""ازوي انس"""ان ن"""يروي فش"""اري توس"""ط استخوان‌ها و نيروي كششي توس""ط ماهيچه‌ه""ا تأمين مي‌شود در حالي كه در ي""ك ت""ير بت""ني مسلح ،ميله‌ي فوالدي مق""اومت كشش""ي و بتن مقاومت فشاري ايجاد مي‌نمايد. ب""ا وج""ود ع""دم ش""باهت ظ""اهري ماهيچ""ه و استخوان ب""ا اعض""اي عم""ودي در پنجره‌ه""ا اين نمونه‌ي مناسب ب""راي مقايس""ه دس""ت س""اخت انسان با آن چيزي است كه در ط""بيعت اتف""اق ميافتد. ‌ عناصر كششي و فشاري نگه دارنده شيشه‌ها در ترمينال واترلو در شهر لندن. در اين حالت اعضاي عم""ودي بعن""وان تيره""اي عمودي عمل مي‌كنند كه پانل‌هاي شيشه‌اي را نگه مي‌دارند. فرم درختي ب""از فضايب""از نيازبهبهفضاي عملكردهاييكهكهنياز هاييبا باعملكردهايي ساختمان‌هايي معمولدردرساختمان‌ بطورمعمول هاييبطور سازه‌هايي چنينسازه‌ چنين روند. مي‌روند. بكارمي‌ دارند،بكار پذيريدارند، انعطافپذيري گشودگيو وانعطاف ستون،گشودگي بدونستون، بدون ستونهاي درختي در فرودگاه استنستد شهر لندن ‌ نماي خارجي فرودگاه استنستد طراحي نرمن فاستر كپي برداري از طبيعت يا Biomimicry "وددردر ميش"ش" محس" ژاپنكهكهغ"غ" "ود "وبمي "وب ژاپنيه"ا""امحس" مليژاپنيه" "رورملي "رور شينكانسنژاپن معروفشينكانسن ترنمعروف ترن اس""ت بردهاس""ت بهرهبرده ماهيگيربهره مرغماهيگير گونهايايمرغ نوكگونه اساسنوك طرحيبربراساس پانصدازازطرحي سريپانصد سري است. ساختهاست. ممكنساخته ساعتممكن مايلبربرساعت دويستمايل سرعتآنآنراراتاتادويست كهكهسرعت كپي برداري از طبيعت يا Biomimicry "اس"ب"ا""اآبآب تم" شدهكهكهدردراث"اث" "اس ب "ر"رتم" ساختهشده ،رنگيساخته آبي،رنگي نيلوفرآبي برگهاينيلوفر سطحبرگهاي الهامازازسطح با باالهام روي ذرهايايج"ج" "رم"ب"ر""رروي "رم ب كردهو وذره شستشوكرده سطحراراشستشو كاملسطح طوركامل بارندگيبهبهطور حاصلازازبارندگي حاصل ماند. نميماند. باقينمي آنآنباقي كپي برداري از طبيعت يا Biomimicry "ترين بيش" "ودات"ب" موج" در"ب" اس" "ازهه"ه" "رحس"س" گيريازازط"ط" "ترين "رايبيش" "راي "ودات ب "دنموج" "دن "تخوانيدر ب "تخواني "اياس" "اي "ازه "رح بهرهگيري بهره آوري فن اين "اي " قابليته "ر " ديگ از سازه طراحي از ناشي وزن كمترين و بارگذاري بارگذاري و كمترين وزن ناشي از طراحي سازه از ديگ""ر قابليته""اي اين فن آوري اتومبي""ل هاياتومبي""ل سازههاي طراحيسازه برايطراحي موتورزو وبنزبنزرارابراي جنرالموتورز چونجنرال شركتهايچون استكهكهشركتهاي است است. گرده گود اين وارد وارد اين گود گرده است. الگو هاي معماري و طبيعت از قديمي ترين نمونه هاي معماري باستان که به طور شاخص بFFا الگFFو گFFرفتن از طبيعت شکل گرفته ،اهرام مصر است .اهرام سه گانه مصر به طور مشFFخص و در .کنار آنها اهرام کوچکتر همچون سلسله کوههاي مختلفي را بيان مي کند اهرام ثالثه مصر الگو هاي معماري و طبيعت "ل"لآنآنازاز مقاب" شيش" "يدنيو وص"ص" اپرايس"س" "ه"هايايمقاب" "فحاتشيش" "فحات "يدني هاياپراي تاقهاي طرحتاق گويددردرطرح ميگويد اوتزنمي يرناوتزن يرن است. گرفتهاست. الگوگرفته پروازالگو حالپرواز پرندهدردرحال يکپرنده باليک ديناميکيبال طبيعيو وديناميکي حرکتطبيعي حرکت اپراي سيدني الگو هاي معماري و طبيعت "ورد "اب)م"م" "ده(عق" پرن" "ورد "اب) "ده(عق" يکپرن" قالبيک طبيعيدردرقالب شکليطبيعي فرمو وشکلي اخيرکهکهازازفرم دههاخير چنددهه بناهايچند امااماازازبناهاي "دهاياي پرن" اس" اروس" "ده "ت.اينبن"بن"ا""اپرن" "ت.اين "ارنيناس" "ارنين کندياثراثراروس" جانافافکندي فرودگاهجان ،بنايفرودگاه گرفته،بناي قرارگرفته استفادهقرار استفاده "ورو و " کش "راي " ب "ري " مظه عقاب است،شکل گيري اوج يا فرود حال در که ماند مي را بزرگرا مي ماند که در حال فرود يا اوج گيري است،شکل عقاب مظه""ري ب""راي کش""ور بزرگ مي نش""ان را عملک""رد از فرم،نمادي اينجا در است. هوايي خطوط پروازهاي نشانه به پرواز پرواز به نشانه پروازهاي خطوط هوايي است .در اينجا فرم،نمادي از عملک""رد را نش""ان مي است. پروازاست. بيانپرواز تکنولوژي و وبيان حرکتتکنولوژي آميزهايايازازحرکت واقعآميزه دهدو ودردرواقع دهد فرودگاه جان اف کندي الگو هاي معماري و طبيعت از طرح هاي مشهور دهه اخير که يک گ""روه معم""اري از معم""اران ج""وان ن""روژي ب""ه ن""ام اسنوهتا برنده آن شدند،طرح کتابخانه ب""زرگ اس""کندريه در مصراس""ت .ش""کل س""اختمان همچون دايره اي بزرگ از شيشه است که به طور شيبدار روي زمين قرار گر فت""ه اس""ت و به سمت شمال يعني دري""اي مديتران""ه ق""رار دارد و اين ب""ه تبعيت از ط""بيعت و ب""ه نم""اد خورشيد در مصر باستان تشبيه مي شود.با وجودي که ورودي در طبقه همکف ق""رار دارد، در نيمه راه صعود به اين فضاي پرعظمت،صفحه مدور بام ،زمين را مي شکافد و از س""مت دريا شباهت آن به آشکارا همانند خورشيد در حال طلوع است. کتابخانه بزرگ اسکندريه در مصر الگو هاي معماري و طبيعت بدن انسان شکل بدن انسان،منحصر به فرد ب""ودن آن و ه""ويت تش""کيل يافت""ه آن از بخشهاي متمايز،به انسان اولين قانون ترکيب را آموخته است:وح""دت در عين گوناگوني.استفاده از بدن انس""ان در ط""راحي چ""ه آگاهان""ه باش""د ي""ا نه،بخشي اساسي از تمام تمدنهاي معماري،بدون توج""ه ب""ه دوره و زم""ان .آنها را تشکيل مي دهد ‏wWw.onlineArchitect.ir معمار آنالین الگو هاي معماري و طبيعت استخوان بندي ايده اسکلت به عنوان سازه باربر بدن،حتي در ابتدايي ترين کلبه هاي ساخت بشر مشاهده مي شود،که با استفاده از شاخه هاي درختان ساخته و سپس با پوشش""ي از پوست حيوانات و بوته هاي کوچک پوش""انيده مي ش""دند.نه تنه""ا س""ازه چ""وبي قابليت ايجاد اين رابطه بين کالبد باربر و پوسته خ""ارجي را دارد،بلک""ه اين رابط""ه دوگانه از زماني که شروع به استفاده از فوالد و بتن مسلح در مص""الح س""اختماني .شد معني تازه اي يافته است الگو هاي معماري و طبيعت حيوانات اس""تفاده از خصوص""يات ب""دن حيوان""ات در بس""ياري از تم""دنهاي بش""ري،اين قابليت را براي معماران ايجاد کرده است تا از تقليدي سمبليک ب""راي ايج""اد ارتباط بين ايده هاي خ""ود و ايج""اد ارزش""هاي ج""امع اس""تفاده کنند.ص""فات مشخصه هر حيوان و هر کدام از اعضاي بدن آنه""ا(ب""ال،پنج""ه،منق""ار و…) در ساخت بناها به منظور دستيابي به قدرت جادويي استفاده مي شده اس""ت .از نمونه هاي استفاده شده فرمهاي بدن حيوانات در معم""اري مي ت""وان از ف""رم دفاعي بدن الکپشت،فرم سيال و آزاد بدن پرندگان و فرمهاي محاطي حلزون .نام برد الگو هاي معماري و طبيعت کوهها تپ""ه” براي آنها که روياهايشان برخاس""ته از ط""بيعت اس""ت،ح""تي کوچک""ترين منبعي از الهام است” ستايش کوهها به عنوان نقاط عطف جه""ان،اله""ام بخش تماي""ل س""رکوب ناپ""ذير انس""ان ب""راي س""اخت کوهه""اي نم""ادين همانن""د زيگوراتها،هرمها و معابد و به همان شيوه در عصر امروز،آسمان خراشها و س""ازه ساختمانهاي مسکوني که از منظر اط""راف خ""ود تبعيت مي کنن""د،ش""مرده مي .شود الگو هاي معماري و طبيعت شاخه انشعاب جزيي از طبيعت درخت است که به انسان اي""ده رش""د و تکث""ير را مي آموزد.انشعاب مظهر ايج""اد اس""ت ،تولي""د مثلي ک""ه در مقط""ع زم""اني خاص از رشد خود در طبيعت دو برابر مي شود،دقيقا عکس آنچه در مورد جريان آب اتفاق مي افتد مادامي که حرکت رو به جلوي آن،ش""اخه ه""اي جدا شده از سرچشمه را به هم پيوند مي دهد.انش""عاب ب""ه انس""ان ق""درت تکرار را مي آموزد.دنباله اي از تنه،شاخه ه""ا،س""ربرگها،برگه""ا و … ق""انوني .مشابه نظم حاکم بر معماري را به نمايش مي گذارد الگو هاي معماري و طبيعت درخت درخت در بسياري از فرهنگها س""مبلي از ک""ل ع""الم،پي""دايش و تکام""ل آن است.همينطور رشد عمودي آن،درخت را ب""ه مظه""ري انس""اني تب""ديل مي کند،سنبلي از آنچه آن را مقياسي از کل جه""ان مي دانيم.اولين ب""ار ق""انون “”treenessتوسط رايت در يکي از سخنرانيهاي اولي""ه اش مط""رح ش""ده است.گل آذين ( )inflorsceneگل آذين نحوه استقرار گلها بر روي ش""اخه به عنوان محوري عمودي است .گل آذين سيستمي انشعابي دارد .در ط""ول تاريخ،تقريبا تمام سيستمهاي استقرار گل آذين،معادلي در معماري بناه""ا و به همان ميزان در تزيينات يافته اند. الگو هاي معماري و طبيعت گلها مدلهاي مرکزگراي گلها نه تنها به معماران ايده هاي بي پاي""اني از فرمه""اي تزييني را مي دهد،بلکه اصول توزيعي و ارگانيسم هاي طبيعي شکل گرفته براساس محوري عمودي و با فرمهاي متن""وعي از س""اختارهاي الي""ه اي هم پوشاننده،آرايشي از چيدمان گلبرگها حول يک مح""ور مرک""زي و گس""ترش .عمودي آن از يک نقطه را به نمايش مي گذارد ‏wWw.onlineArchitect.ir معمار آنالین نتيجه گيري با توجه به مباحث مطرح شده و با در نظر گرفتن ساختمان هايي كه با الهام گرفتن از فرم هاي طبيعي شكل گرفته اند ،مي توان به اين نتيجه دست يافت كه طراحان براي استفاده .و تقليد از فرم هاي طبيعي تا كنون دو شيوه را به كار برده اند شيوه اول :اينكه هدف طراح فقط تقليد از ظاهر خارجي فرم هاي طبيعي باشد شيوه دوم :آنكه طراح از فرآيند هايي كه فرم هاي طبيعي را شكل داده ان""د ،ب""راي خل""ق .طرح هاي جديد الهام مي گيرد براي توسعه و پرورش فرم هاي معماري كه در طبيعت يافت مي شوند ،قوانين اساسي وجود دارد كه مي توان آنها را اغلب ساختمان هاي بديع و نوين بكار برد.نتيجه اينكار طرحي عالي است كه كارايي سازه اي،نياز هاي عملكردي و زيب""ايي شناس""ي ب""ا يكديگر ت""ركيب ش""ده اند.درس هايي كه از طبيعت آموخته مي شود و به طور مناسب به كار ميروند،نه فقط تقلي""د .محض از آن منابع س""الوادوري ،م""اريو( ،)1384س""ازه در معم""اري،ترجم""ه دكتر محم""ود گالبچي،چ""اپ پنجم،انتشارات دانشگاه تهران مور،فولر(،)1384درك رفتار سازه ه""ا،ترجم""ه دكتر محم""ود گالبچي،چ""اپ س""وم،انتش""ارات دانشگاه تهران سایت اینترنتی معمار آنالین ‏wWw.onlineArchitect.ir معمار آنالین

51,000 تومان