الگوی تعالی سازمانی فناوری اطلاعات و ارتباطات
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- ICDL
- ISO 38500
- آموزش فراگیر ICDL
- ارتباطات
- الگوی تعالی سازمانی
- برنامه پنج ساله دولت
- برون سپاری
- پاورپوينت الگوی تعالی سازمانی فناوری اطلاعات و ارتباطات
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- حاکمیت فناوری اطلاعات
- خودروهای فرسوده
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- سرمايه های انسانی
- سند دولت الکترونیکی
- فاوا
- فناوری اطلاعات
- کارت هوشمند سوخت
- کمیته راهبردی فاوا
- گسترش مشاركت
- معماری سازمانی
- نتايج مشتری
- هدفمندی رایانه ها
امتیاز
الگوی تعالی سازمانی فناوری اطلاعات و ارتباطات
اسلاید 1: الگوی تعالی سازمانی فناوری اطلاعات و ارتباطاتتابستان 1390
اسلاید 2: وضعیت موجود کشور در فاواخواست و توانایی مردمآموزش فراگیر ICDLاستفاده آحاد مردم از فاوا در طرح هدفمندی رایانه ها در شهر و روستااراده دولتکارت هوشمند سوختخودروهای فرسودههدفمندی رایانه هابرنامه پنج ساله دولتسند دولت الکترونیکی
اسلاید 3: سوال؟در شرایطی که اراده دولت، ارائه خدمات دولت الکترونیکی است و مردم می خواهند و می توانند از آن استفاده نمایند، چرا پیشرفت سریع فاوا اتفاق نمی افتد؟
اسلاید 4: تاملی بر چند نکتهسازمان ها از واحد فاوا انتظار دارند که خود تمام خدمات فاوا را انجام دهند بنابراین برون سپاری سرویس مرسوم نیست. شرکت های ارائه دهنده خدمات فاوا، پیشرفتی متناسب با اراده دولت و خواست مردم نداشته اند.یکی از راهکارهای برون رفت از این وضعیت، استفاده واحدهای فاوای سازمانها و شرکتهای فاوا، از چارچوب ها، استانداردها و به روش ها برای رشد و بالندگی آنهاست.
اسلاید 5: چارچوبها و استانداردهای مورد استفاده برای تعالی سازمانی فاوانقشه راه فاوا در سازمانمدل تعالی (EFQM)چارچوب حاکمیت سازمانی فاوا (IT Governance)معماری سازمانی (Enterprise Architecture)معماری سرویس گرا (SOA)چارچوب مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITIL)استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)استاندارد مدیریت پروژه (Prince2)
اسلاید 6: نقشه راه فاوانقشه راه فاوا طرح راهبردی سازمان برای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که می تواند در یک فرآیند تیمی از ذی نفعان، تدوین گردد.
اسلاید 7: مدل تعالیمدل تعالي، ساختار مديريتي است که با تکيه براصول و مفاهيم اساسي و توجه داشتن به معيارهاي اصلي مديريت کيفيت فراگير از جنبه های مختلف رهبری، استراتژی و مدیریت فرآیندها، سرمایه های انسانی، منابع سازمانی، بازاریابی و روابط با مشتری، محصولات و خدمات و سيستم خودارزيابي مبتنب بر دستاوردهای کلیدی استراتژیک، نتایج کلیدی عملکرد، نتایج مشتری، نتایج سرمایه های انسانی و نتایج مسئولیتهای اجتماعی، موجبات پيشرفت و بهسازي را فراهم ميکند.
اسلاید 8: چارچوب حاکمیت سازمانی فاواحاکمیت سازمانی فاوا شامل تمام تلاشهای موثر برای هدایت و کنترل استفاده از فناوری اطلاعات در یک سازمان است. این فعالیت ها شامل برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات به منظور حمایت از هدفهای سازمان، شکل دهی سیاستها، رویه ها و ساختارهای مدیریتی مورد نیاز برای دستیابی به اهداف است.
اسلاید 9: معماری سازمانیمعماری سازمانی چارچوبی است که سازمان را از همه دیدگاه ها و جنبه های مختلف شامل اهداف، رویدادها، افراد، مکانها، فرآیندها و اطلاعات برمبنای مدل مفهومی، شناخته و بر اساس آن به سازمان کمک می کند که سامانه های اطلاعاتی را به صورت کاملا مفید و راهبردی برای کسب و کار خود استفاده نماید.
اسلاید 10: معماری سرویس گرامعماری سرویس گرا، رهیافتی است برای طراحی و پیاده سازی سیستمهای توزیع شده که کارکردهای نرم افزاری را در قالب سرویس ارائه می کند. این سرویس ها هم توسط سایر نرم افزارها قابل فراخوانی هستند و هم برای سرویس های جدید قابل استفاده اند. این رهیافت برای یکپارچه سازی فناوری ها در محیطی که سکوهای مختلف نرم افزاری و سخت افزاری وجود دارد ایده آل است.
اسلاید 11: چارچوب مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITIL)ITIL یک چارچوب راهنما برای مدیران فناوری اطلاعات است که بتوانند زیرساختها و فرآیندهای فناوری اطلاعات را در سازمان خود مدیریت و بهینه نموده و از کیفیت و سطح خدمات ارائه شده، اطمینان حاصل نمایند. این چارچوب از پنج سطح راهبرد خدمت، طراحی خدمت، ایجاد و استقرار خدمت، عملیاتی نگهداشتن خدمت و بهبود مداوم خدمت و 27 فرآیند تشکیل شده است.
اسلاید 12: استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)رهیافتی مدیریتی است که تلاش دارد تمام جنبه های مربوط به مدیریت امنیت اطلاعات از خط مشی، سازماندهی، منابع انسانی و کنترل دسترسی گرفته تا امنیت فیزیکی، دارایی ها، ارتباطات و عملیات و سیستمهای اطلاعاتی را با رویکرد مخاطرات کسب و کار دربر گیرد. در این چارچوب، فرآیندهای مدیریت حادثه، امنیت اطلاعات، استمرار کسب و کار و سلزگاری با قوانین و مقررات مد نظر قرار می گیرد.
اسلاید 13: استاندارد مدیریت پروژه (Prince2)مدیریت پروژه عبارت است از برنامه ریزی، ارجاع و انجام کار، ارزیابی، کنترل و اصلاح پروژه، فعال سازی سرمایه انسانی برای دستیابی به اهداف پروژه از جنبه های مختلف زمان، هزینه، کیفیت، محدوده، منافع و مخاطرات.Prince2، یک رویکرد فرآیندی برای مدیریت پروژه است که روشی قابل اصلاح و مقیاس پذیر برای انواع مختلف پروژه ها به ویژه در حوزه فاوا ایجاد می نماید.
اسلاید 14: مدل تعالیEFQM European Foundation or Quality Management
اسلاید 15: مدل تعالی EFQM چیست؟مــدل تعـــالی EFQM ؛ چهـارچوبی برای ارزیابی درخواستهای جایزه کیفیت اروپاییمــدل تعـــالی EFQM ؛مبنایی برای جایزه های ملی و محلی کیفیتپایش صحیح اثربخشی مدل تعالی EFQM ،به عنوان سیستم مدیریت و رشد در نظم و انضباط خود ارزیابی سازمانی می باشد.مدل تعالي ؛ ساختار مديريتي است که با تکيه براصول و مفاهيم اساسي و توجه داشتن به معيارهاي اصلي مديريت کيفيت فراگير و سيستم خودارزيابي موجبات پيشرفت و بهسازي را فراهم ميکند.مدل تعالي ؛ ابزاري جهت سنجش ميزان استقرار سيستمها در سازمان و خودارزيابي و راهنمايي است که مسير فعاليت مديران را براي بهبود عملکرد شناسايي و تعيين ميکند . بنابراين پيام کليدي مدل تعالي متکي بر پاسخ دادن به دو سوال است که چگونه اين مدل بعنوان يک ساختار مديريتي مناسب و منطقي شناسايي ميشود و چه کساني مي توانند در اين زنجيره ارتباط و تعاملات نقش اساسي را ايفا کند. سطح اول اين مدل اهداف کلي و در سطح بعدي اهداف کلي به درجات و مقياس هاي کمي و قابل انداره گيري تجزيه و تبديل ميشود .
اسلاید 16: هدف تعالی سازمانی (EFQM)رشد و ارتقای سطح یک سازمان در تمامی ابعادکسب رضایتمندی کلیه ذینفعانایجاد تعادل بین خواسته ها و انتظارات کلیه ذینفعانتضمین موفقیت سازمان در بلند مدتمزایای مدل تعالی سازمانیبرخورداری این مدل از دیدگاه سیستماتیک و فراگیرمدیریت مبتنی برفرآیند های سازمانیتوجه ویژه به نتایج کسب شده توسط سازمانارزیابی مبتنی بر واقعیتشناسایی نقاط قوت و زمینه های قابل بهبودارایه تصویر واقعی از فعالیتهای سازمانتبادل تجربیات درون و برون سازمانی با بکارگیری ابزار بهینه کاوی (Benchmarking)استفاده از رویکرد خود ارزیابی به منظور تعالی سازمان
اسلاید 17: روش کار تعالی - EFQMموقعیت و وضعیت کنونی خود را ارزیابی کنید،شما باید وضعیت کنونی خودرا تعیین نمایید.فرآیند خودارزیابی میتواند به سازمان شما در ترسیم تصاویری از خود یاری کند.اولویت های تجاری (کاری) خود را تعریف کنید برای اینکه استراتژی سازمان وکارخود را برنامه ریزی کنید نیازمند درک نقاط قوت کنونی و نقاط بهبود خود می باشید .مشخص کنید که چه چیزی نیازمند بهبود است خودارزیابی شما با استفاده ازمدل تعالی EFQM می تواند به شما کمک کند تا یک تصویر واقعی برای افراد سازمان تهیه نمایید.روش بهبود ۱ را تعریف نمایید. از اطراف پیرامون خود الگوبرداری از بهترین ها را بیاموزید. فعالیتهای خوب دیگران را شناسایی کنید .
اسلاید 18: مفاهیم محوری تعالی سازمانی
اسلاید 19: دستيابي به نتايج متعادلشناسایی و درک نتایج کلیدی و اولویت بندی شده برای رفع نیاز های کوتاه مدت و بلند مدت ذی نفعانتعیین استراتژی ها و خط مشی ها بر اساس نتایج حاصلهمزایا:ایجاد ارزش افزوده برای تمام ذینفعانموفقیت پایدار برای تمام ذینفعاندرك نیازمندیهای حال و آینده سازمانایجاد هم راستایی و تمركز در سطح سازمانمشعوف كردن ذینفعان سازمان
اسلاید 20: ارزش آفريني براي مشتريان شناسایی مشتریان با تکیه بر قابلیت های سازماندرک و پیش بینی انتظارات مشتریانبه کار گیری ساز و کاری برای افزایش تجربه ی مشتری و پایش آنپاسخگویی سریع و اثر بخش به بازخورد هاالگو برداری از تجربه های موفقمزایا:وجود مشتریان مشعوف شدهسطح بالای حفظ مشتریان و جلب اعتماد آنهاتوسعه سهم بازارموفقیت پایدار سازماندرك مزایای رقابتی
اسلاید 21: رهبري آرمان گرا ترسیم تصویری از آینده ی سازمانسهیم کردن ذی نفعاندرك محر ك هاي كليدي كسب و كار و اتخاذ تصمیمات مناسببازنگری و تعدیل جهت گیری ها و اهداف سازمانپاسداری از ارزش ها و اصول اخلاقي توسط رهبران تعهد به مسئوليت هاي اجتماعي ایجاد بستری برای دستیابی به نتایج پایدار از طریق روش های نوینمزایا: روشن شدن مقصود و جهتگیری سازمانایجاد یك هویت شفاف برای سازمانایجاد رفتارهای سازگار و الگو در سطح سازماندستیابی به نیروهای كار متعهد، با انگیزه و موثر
اسلاید 22: فرايندگرايي و تصميم گيري مبتني بر واقعيتشناسایی فرصت های نو آوریمشارکت کارکنان در بازنگری، بهبود و بهینه سازی مستمر فرایند های سازمانشناسایی ریسک ها و اتخاز تصمیمات مبتنی بر واقعیتتعریف شاخص های معنادار جهت ایجاد کارایی و اثر بخشیمزایا:حداكثر كردن كارایی و اثربخشی در دستیابی سازمان به اهداف خود و ارایه محصولاتتصمیم گیری موثر و واقع گرایانهافزایش اعتماد ذینفعان به سازمان
اسلاید 23: ارج گزاري بر سرمايه هاي انساني توسعه ی مهارت ها، استعداد و خلاقیت کارکنانسرآمدی یعنی حداكثر كردن مشاركت كاركنانمزایا:ایجاد حس تعلق به اهداف و مقاصد سازماننیروی كار متعهد، وفادار و با انگیزهسرمایههای فكری بسیار با ارزشبه فعل در آمدن توان بالقوه كاركنان
اسلاید 24: يادگيري، خلاقيت و نوآوريبهبود عملکرد از طریق نو آوری مستمر و نظام مند و هدایت خلاقیت ذی نفعانایجاد شبکه برای تعامل فعال کارکنان ، شرکا ، مشتریان و جامعهشناسایی خلق ایده ها و نو آوری به منظور یافتن راه های جدید خلق ارزش برای مشتریانسرآمدی یعنی به چالش طلبیدن وضع موجود و ایجاد تغییر از طریق نهادینه كردن یادگیری به قصد خلق نوآوریمزایا:ایجاد ارزش افزوده بیشتربهبود اثربخشی و كاراییافزایش قابلیت رقابت سازماننوآوری در محصولچالاكی سازمانی
اسلاید 25: گسترش مشاركت ها شناسایی شرکای استراتژیک شامل مشتريان، جامعه، تامين كنندگان كليدي، نهادهاي آموزشي و سازمان هاي غيردولتيایجاد و حفظ روابط مبتنی بر احترام متقابل و اعتماد جهت دستیابی به موفقیت پایدار و دو جانبهامكان شناسايي فرصت هاي بالقوه با استفاده از شبکه ی گسترده ای از شرکااشتراك گذاشتن تخصص، منابع و دانشسرآمدی یعنی توسعه و حفظ مشاركتهایی كه برای سازمان ارزش افزوده ایجاد میكنند مزایا:بهینه شدن شایستگیهای محوریتسهیم ریسك و هزینه(و كاهش آن برای سازمان)بهبود قابلیت رقابت سازمان
اسلاید 26: مسئوليت پذيري اجتماعيپایبندی به حفظ ارزش های اخلاقی و رعایت قوانین و مقرراتاطمینان از درست کاری کارکنان و ایمنی و سلامت در محیط کارمسئولیت پذیر در قبال ذی نفعان و گستره ی جامعهشرکت در امور خیریه و کمک به نیازمندانتوجه به منافع نسل های آینده و سلامت محیط زیست در به کار گیری منابعسرآمدی یعنی فرارفتن از چارچوب الزامات قانونی كه سازمان در داخل آنها فعالیت میكندمزایا:بهبود تصویر سازمان در جامعهافزایش نام تجاری سازمانمحیط كار ایمن تر و بهداشتی تر
اسلاید 27: معیار های تعالی سازمانی
اسلاید 28: رهبریمعيار رهبري نشان مي دهد كه رهبران، به ويژه رهبران ارشد، ضمن تعيين جهت گيري كلي سازمان، چگونه از طريق سامانه هاي مديريتي، سازمان را در جهت تحقق اهداف و پاي د اري آن هدايت مي كنند. اين معيار همچنين به چگونگي رفتار رهبران در ايفاي نقش به عنوان الگوهاي اخلاقي و ارزشي سازمان، الهام بخشي، توسعه فضاي اعتماد، انعطاف پذيري، مراعات قوانين و مقررات، مسئوليت پذيري اجتماعي و تعامل فعال با ذينفعان كليدي مي پردازد.زیر معیار هارهبران ماموريت، چشم انداز و ارز ش هاي سازمان را تعيين كرده و خود به عنوان الگوي ارزشي و اخلاقي عمل مي كنند.رهبران، سامانه جامع مديريت وعملكرد سازمان را تعريف، پايش و بازنگري كرده، بهبود مي دهند.رهبران، ذي نفعان بيروني سازمان را مي شناسند و فعالانه با آنها در تعامل هستند.رهبران با همراهي كاركنان سازمان، فرهنگ تعالي را تقويت مي كنند.رهبران از چابكي و انعطا ف پذيري سازمان اطمينان دارند و با مديريت تغيير، از پايداري سازمان اطمينان حاصل مي كنند
اسلاید 29: استراتژي و مديريت فرآيندهامعيار استراتژي و مديريت فرآيندها نشان مي دهد كه سازمان هاي متعالي چگونه استراتژي ها و خط مشي هاي پشتيبان را به منظور برآورده كردن نيازها و انتظارات ذ ي نفعان، تدوين، بازنگري و به روز مي كنند. اين سازمان ها براي تحقق استراتژي ها، آنها را با ذي نفعان در ميان گذاشته و در جهت دستيابي به موفقيت پايدار، ساختار سازماني را طراحي كرده و فرآيندها را مديريت مي كنند.زيرمعيارها:استراتژي ها مبتني بر ارزيابي، تحليل و درك نيازها و انتظارات ذ ي نفعان و محيط بيروني است.استراتژ ي ها مبتني بر ارزيابي، تحليل و درك عملكرد دروني و قابليتهاي سازماني است.استراتژ ي ها و خط مشي هاي پشتيبان آن تدوين، بازنگري و به روز مي شود.ساختار سازماني و فرآيندها به منظور تحقق استراتژ يها ، طراحي و مديريت مي شود.استراتژي ها و خط مشي هاي پشتيبان آن، با ذي نفعان در ميان گذاشته شده و اجرا و پايش مي شود.
اسلاید 30: سرمايه هاي انساني معيار سرمايه هاي انساني نشان مي دهد كه سازمان هاي متعالي چگونه كاركنان خود را ارج مي نهند و فرهنگي را ايجاد مي كنند كه دستيابي به منافع طرفين از طريق همسويي اهداف شخصي و سازماني ميسر مي شود. اين معيار همچنين به چگونگي توسعه قابليت ها، ترويج عدالت و برابري، برقراري ارتباط، تشويق، قدرداني و مراقبت كاركنان در جهت ايجاد انگيزه و تعهد به منظور قادر ساختن آنها براي استفاده از دانش و مهارتهاي خود در راستاي منافع سازمان مي پردازد.زيرمعيارها:برنامه هاي منابع انساني، استراتژي سازمان را پشتيباني مي كند.منابع انساني، برنامه ريزي و مديريت شده و بهبود مي يابد.منابع انساني توسعه يافته، توانمند شده و مشاركت داده مي شود.كاركنان در سراسر سازمان به طور موثر ارتباط برقرار مي كنند.خدمات منابع انساني جبران شده و از آنان قدرداني و مراقبت مي شود.
اسلاید 31: منابع سازماني معيار منابع سازماني نشان مي دهد كه سازمان هاي متعالي چگونه منابع خود را به منظور پشتيباني از استراتژي ها و برنامه ها و اجراي اثربخش فرآيندها و تضمين موفقيت پايدار سازمان مديريت مي كنند.زيرمعيارها:منابع مالي مديريت مي شود.دارايي هاي فيزيكي و منابع طبيعي مديريت مي شوند.فناوري مديريت مي شود.اطلاعات و دانش مديريت مي شود.
اسلاید 32: بازاريابي و روابط با مشتري معيار بازاريابي و روابط با مشتري نشان می دهد كه سازمان هاي متعالي چگونه بازاري را كه قصد دارند در آن به فعاليت بپردازند، به خوبي مي شناسند و براي آن استراتژي و برنامه بازاريابي ايجاد می كنند. اين سازمان ها به روابط با مشتريان نگاه استراتژيك داشته، براي ايجاد رابط هاي سودمند، اهداف و برنامه هاي تعريف شده اي دارند.زيرمعيارها:بازار و نيازهاي مشتريان بالفعل و بالقوه شناسايي و درك مي شود.استراتژي و برنامه بازاريابي همسو با استراتژي هاي سازمان ، ايجا د ، بازنگري و به روز مي شود.روابط با مشتريان مديريت مي شود.
اسلاید 33: محصولات و خدماتمعيار محصولات و خدمات نشان مي دهد كه سازمان هاي متعالي چگونه محصولات و خدمات خود را توسعه داده، و فرآيندهاي تأمين، توليد، فروش و خدمات پس از فرو ش را به منظور خلق ارزش فزاينده براي مشتريان و ساير ذينفعان و دستيابي به نتايج متوازن و پايدار مديريت مي كنند.زيرمعيارها:شركا و تأمين كنندگان، در جهت دستيابي به منافع مشترك و پايدار مديريت مي شوند.محصولات و خدمات، به منظور خلق ارزش براي مشتريان توسعه مي يابند.توليد محصولات و خدمات، فروش و خدمات پس از فروش مديريت مي شوند.
اسلاید 34: نتايج مشتري معيار نتايج مشتري، نشان مي دهد كه سازمان هاي متعالي در رابطه با جاري سازي موفق استراتژي و خط مشي هاي پشتيبان مبتني بر نيازها و انتظارات مشتريان به چه نتايجي دست يافته اند . آنها برداشت هاي مشتريان، شاخص هاي عملكردي و دستاوردهاي مرتبط با رويكردها را در دوره هاي زماني متناسب، انداز ه گيري و تحليل می كنند.زيرمعيارها:برداشت ها - نشان دهنده دركي است كه مشتريان از اجراي رويكردهاي مرتبط با مشتري دارند و بيانگر ميزان اثربخشي اين رويكردها در جهت تحقق استراتژي سازمان در اين زمينه است.شاخص هاي عملكردي - مجموعه اي از شاخص هائي است كه به منظور پايش، تحليل، بهبود فرايندها و پيش بيني برداشتها در ارتباط با رويكردهاي مرتبط با مشتري بكار گرفته مي شود و بيانگر ميزان اثربخشي و كارائي اين رويكردها است.
اسلاید 35: نتايج سرمايه هاي انساني معيار نتايج سرمايه هاي انساني، نشان مي دهد كه سازمان هاي متعالي در رابطه با جاري سازي موفق استراتژي و خط مشي هاي پشتيبان مبتني بر نيازها و انتظارات كاركنان و اجراي رويكردهاي مرتبط با مديريت سرمايه هاي انساني به چه نتايجي دست يافته اند . آنها برداشت هاي كاركنان، شا خص هاي عملكردي و دستاوردهاي مرتبط با رويكردها را در دور ه هاي زماني متناسب، انداز ه گيري و تحليل مي كنند.زيرمعيارها:برداشت ها- نشان دهنده دركي است كه كاركنان از اجراي رويكردهاي مرتبط با مديريتسرمايه هاي انساني سازمان دارند و بيانگر ميزان اثربخشي اين رويكردها در جهت تحقق استراتژي سازمان در اين زمينه است.شاخص هاي عملكردي - مجموعه اي از شاخص هائي است كه به منظور پايش، تحليل، بهبود فرايندها و پيش بيني برداشت ها درارتباط با رويكردهاي مرتبط با مديريت سرمايه هاي انساني بكار گرفته مي شود و بيانگر ميزان اثربخشي و كارائي اين رويكردها است.
اسلاید 36: نتايج مسئوليت هاي اجتماعي معيار نتايج مسئوليت هاي اجتماعي، نشان می دهد كه سازمان هاي متعالي در رابطه با جاري سازي موفق استراتژي ها و خط مشي هاي پشتيبان و اجراي رويكردهائي به منظور تحقق مسئوليت هاي اجتماعي، به چه نتايجي دست يافته اند . آنها برداشت هاي ذي نفعان، شاخص هاي عملكردي و دستاوردهاي مرتبط با رويكردها را در دور ه هاي زماني متناسب، انداز ه گيري و تحليل مي كنند.زيرمعيارها:برداشت ها- نشان دهنده دركي است كه جامعه و ذينفعان ذيربط، از اجراي رويكردهاي مرتبطبا مسئوليت پذيري اجتماعي سازمان دارند و بيانگر ميز ان اثربخشي اين رويكردها در جهت تحقق استراتژي سازمان در اين زمينه است.شاخص هاي عملكردي - مجموعه اي از شاخص هائي است كه به منظور پايش، تحليل، بهبود فرايندها و پيش بيني برداشت ها درارتباط با رويكردهاي مرتبط با مسئوليت هاي اجتماعي بكار گرفته مي شود و بيانگر ميزان اثربخشي و كارائي اين رويكردها است.
اسلاید 37: نتايج كليدي عملكرد معيار نتايج كليدي عملكرد نشان مي دهد كه سازمان هاي متعالي در ارتباط با اجراي سامانه ها و فرايندها د ر جهت پاسخگوئي به نيازها و انتظارات ذينفعان كليدي به چه نتايج مالي و غيرمالي دست يافته اند. آنها به منظور تحقق اهداف و بهبود دستاوردهاي كليدي استراتژيك ، شاخص هاي كليدي عملكرد مالي و غيرمالي مرتبط با رويكردها و فرايندها را در دور ه هاي زماني متناسب، انداز ه گيري و تحليل می كنند.زيرمعيارها:شاخص هاي كليدي عملكرد مالي - شاخص هاي كليدي مالي هستند كه براي انداز ه گيري عملكرد عملياتي سازمان استفاده مي شوند و به درك، پيش بيني و بهبود دستاوردهاي كليدي استراتژيك مورد انتظار كمك مي كنند.شاخص هاي كليدي عملكرد غيرمالي - شاخص هاي كليدي غيرمالي هستند كه براي انداز ه گيري عملكرد عملياتي سازمان استفاده مي شوند و به درك، پيش بيني و بهبود دستاوردهاي كليدي استراتژيك مورد انتظار كمك مي كنند.
اسلاید 38: دستاوردهاي كليدي استراتژيك معيار دستاوردهاي كليدي استراتژيك نشان مي دهد كه سازمان هاي متعالي در ارتباط با جاري سازي موفق استراتژي ها و خط مشي هاي پشتيبان مبتني بر نيازها و انتظارات ذي نفعان كليدي به چه دستاوردهاي مالي و غيرمالي دست يافته اند . آنها شاخص هاي مالي و غيرمالي مرتبط با دستاوردهاي كليدي استراتژيك را در دور ه هاي زماني متناسب، انداز ه گيري و تحليل مي كنند.زيرمعيارها:دستاوردهاي كليدي مالي - شاخص هاي كليدي مالي هستند كه براي انداز ه گيري ميزان موفقيت سازمان در تحقق اهداف استراتژيك و تامين نيازها و انتظارات ذي نفعان كليدي استفاده مي شوند.دستاوردهاي كليدي غيرمالي - شاخص هاي كليدي غير مالي هستند كه براي انداز ه گيري ميزان موفقيت سازمان در تحقق اهداف استراتژيك و تامين نيازها و انتظارات ذي نفعان كليدي استفاده مي شوند.
اسلاید 39: مراجعhttp://www.iranaward.org/90/Taali90new.pdfhttp://www.moe.org.ir/_tahavol/Documents/EFQM_mokhaberat_20110104_104325.ppthttp://www.forum.98ia.com/t68370.htmlhttp://www.mgtsolution.com/olib/973316016.aspx
اسلاید 40: چارچوب حاکمیت سازمانی فاوا
اسلاید 41: نیاز به حاکمیت فناوری اطلاعاتسازمان ها به یک رویکرد ساخت یافته برای مدیریت موارد نشان داده شده، نیاز دارند.رقابتحاکمیت فناوری اطلاعات، این اطمینان را بوجود می آورد که می توان به اهداف توافقی فاوا دست پیدا کرد.دستاوردهاجلوگیری از دستاوردهای غیرمنتظره
اسلاید 42: حاکمیت فناوری اطلاعات چیست؟موضوع IT Governance یا حاکمیت فناوری اطلاعات در سازمان به تعريف و نحوه انجام فعاليت هاي مرتبط با فناوري اطلاعات در سازمان نمي پردازد، بلكه به هدايت فناوري اطلاعات در سازمان اشاره می کند. حاكميت سازماني، از مهمترين بخشهايي است كه در هر سازماني وجود دارد. در واقع حاكميت سازماني، سيستمي است كه چگونگي رهبري و كنترل سازمان را بيان مي كند.
اسلاید 43: حاکمیت فناوری اطلاعات چیست؟حاکمیت فناوری اطلاعات فراهم آوردن نگرش شفاف و آگاهي از امور و پيشرفت سيستم كنترل داخلي سازمان كه از هدفهاي كلان حاكميت سازماني بهتر است را تامين ميكند.
اسلاید 44: حاکمیت فناوری اطلاعات چیست؟تطبیق راهبردها تمرکز بر تضمین ارتباط کسب و کار و طرح های فاوا؛ تطبیق عملیات فاوا با عملیات سازمانی.ارائه و تحویل ارزشتضمین اینکه فاوا، منافع توافق شده را در مقابل راهبرد، ارائه می دهد که تمرکز آن بر بهینه سازی هزینه می باشد.مدیریت منابع درباره مدیریت صحیح منابع فاوا می باشد که این منابع شامل برنامه های کاربردی، اطلاعات، زیرساخت و افراد می باشد.مدیریت مخاطره درک واضحی از تمایل سازمان به ریسک، شفاف سازی ریسک های مهم برای سازمان، مشخص نمودن مسئولیت های مدیریت مخاطره در سازماناندازه گیری کاراییپایش اجرا و پیاده سازی راهبرد، تکمیل پروژه، مصرف منابع، کارایی فرایند و ارائه سرویس.
اسلاید 45: اهداف حاکمیت فناوری اطلاعاتفاوا، برای کسب و کار ارزش ایجاد می نماید.مخاطره را مدیریت می نماید.فرایندها شامل موارد زیر می باشد:اندازه گیری کارایی ارائه ارزش به کسب و کار.تطبیق با نیازمندی های قانونی و مقرراتی.
اسلاید 46: کمیته حاکمیت فاوامتخصصان و اعضای کمیتهموارد اجرایی کسب و کار(کاربران فاوا)، تصمیم گیران کلیدی( فاوا، قانونی، تایید، مالی)کمیته راهبردی فاواتمرکز این کمیته بر هدایت می باشد. همچنین بر کمیته راهبری فاوا درباره راهبرد فاوا و تطبیق سفارشی سازی هزینه ها و مخاطرات فاوا تمرکز می نماید. کمیته راهبری فاواتمرکز این کمیته بر پایش اجرای پروژه های کنونی می باشد. همچنین درباره مخارج و هزینه های فاوا تصمیم گیری می نماید.
اسلاید 47: نگرانی های اصلی کمیته راهبردی فاواتطبیق فاوا با کسب و کارهمکاری فاوا با کسب وکاردر معرض مخاطره فاوا قرار گرفتن و مهار نمودن آنبهینه سازی هزینه های فاوادست یابی اهداف راهبردی فاوا
اسلاید 48: نگرانی های اصلی کمیته راهبردی فاواتصمیم گیری درباره متمرکز بودن فاوا در مقابل غیرمتمرکز بودن آن و تعیین نمودن مسئولیت هاایجاد پیشنهادات برای طرح های راهبردیتصویب معماری فاوابازنگری و تصویب طرح های فاوا، بودجه ها، اولویت ها پایش طرح ها و برنامه های اصلی پروژه و کارایی
اسلاید 49: COBIT
اسلاید 50: اهداف فاوا بر اساس استاندارد حاکمیت فاوا COBITواکنش مناسب به نیازهای سازمان، همسو با راهبردهای سازمانواکنش مناسب به نیازهای حاکمیتی در راستای مصوبات شورای معاونیناطمینان از تامین نیازهای کاری و رضایت کاربر نهایی با سرویسهای ارائه شده و سطح توافق شدهبهسازی بهره برداری سازمان از اطلاعاتایجاد چابکی در فناوری اطلاعات و ارتباطاتتشخیص و تعیین نحوه تامین نیازهای کنترلی و وظیفه ای سازمان با راه حلهای سیستمیتهیه و نگهداری سامانه های کاربردی استاندارد و یکپارچهتهیه و نگهداری زیرساخت استاندارد و یکپارچه
اسلاید 51: جذب و بهره برداری از مهارتهای مورد نیاز راهبردهای فاوااطمینان از رابطه برد-برد و رضایت دوجانبه با مرتبطیناطمینان از یکپارچگی مناسب سامانه های کاربردی با فرآیندهای سازمانیاطمینان از شفافیت و درک هزینه ها، منافع، راهبردها، سیاستها و سطوح سرویس فاوااطمینان از استفاده مناسب و کارا از سامانه های کاربردی و راه حل های فنیحسابرسی و محافظت از دارایی های فاوابهینه سازی زیرساخت ها، منابع و قابلیت های فاواکاهش دوباره کاری و کاستی های استقرار سرویس و راهکارهای فنیحمایت و حراست از دستیابی به اهداف فاوامشخص کردن تاثیرات مخاطرات سازمانی بر منابع و اهداف فاوااهداف فاوا بر اساس استاندارد حاکمیت فاوا COBIT
اسلاید 52: اطمینان از اینکه اطلاعات محرمانه و حیاتی از دسترس افراد غیر مجاز مصون است.اطمینان از اینکه تراکنش های سازمانی و تغییر اطلاعات به درستی انجام می شود.اطمینان از اینکه سرویسها و زیرساختهای فاوا به طور مناسبی در مقابله با خطاها، حملات عمدی و حوادث ناگوار امن شده اند و در صورت حادثه، به وضعیت عادی خود برمی گردند.اطمینان از کمینه بودن تاثیرات قطعی سرویس یا تغییرات فاوا بر کارکرد سازماناطمینان از اینکه سرویسهای فاوا در زمانی که مورد نیازند در دسترسندبهبود اثربخشی هزینه های فاوا و نقش مناسب آن در منافع سازمانتحویل پروژه ها در زمان و هزینه توافق شده و با کیفیت استانداردبرقراری یکپارچگی اطلاعات و زیرساخت فرآیندیاطمینان از رعایت موازین، قوانین و مقررات و قراردادهای فاوانشان دادن مقرون به صرفه بودن هزینه کیفیت سرویس، بهبود مداوم آن و آمادگی برای تغییرات آتیاهداف فاوا بر اساس استاندارد حاکمیت فاوا COBIT
اسلاید 53: ISO 38500
اسلاید 54: معماری سازمانی Enterprise Architecture
اسلاید 55: 56معماري چيست ؟ معماري يعني ارائه توصيفي فني از يك سيستم كه نشان دهندة ساختارِ اجزاء آن، ارتباط بين آنها و اصول و قواعد حاكم بر طراحي و تكامل آنها در گذر زمان باشد.معماري يك نگاه با كنترل عقلاني بر يك سيستم پيچيده است،كه اجازه تمركز بر عناصر كليدي و تعامل آنها را مي دهد، و امكان پرهيز از ورود به جزئيات را فراهم مي كند.
اسلاید 56: 57معماری سازمانی روشی است که جهت توصیف کامل جنبه ها و لایه های مختلف یک سازمان که قادر است با استفاده از مدل ها و تکنیک هایی استاندارد و شناخته شده اقدام به توصیف وضع موجود یا وضع مطلوب سازمان نماید . علاوه بر آن معماری سازمانی حاوی طرح خاصی موسوم به طرح گذار نیز هست که نحوه رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب یک سازمان را مشخص می کند . تعریف معماری سازمانی
اسلاید 57: 58هر Enterprise يك Organization است ولي عكس آن صادق نيست.Enterprise ماموريت محور است، درحاليكه Organization وظيفه محور ميباشد.Enterprise از گستردگي جغرافيايي در سطح ملي يا منطقهاي برخوردار است، در حاليكه يك Organization الزاما اين گستردگي را ندارد.يكي از خصوصيات مهم Enterprise وجود محوريت فناوري اطلاعات در آن ميباشد و بدون فناوري اطلاعات بي معني خواهد بود.Enterprise فرآيند محور است و بر همين اساس يكي از بارزترين خصوصيات آن بهبود و تكامل مداوم فرآيندها است.تفاوتهایEnterprise و Organization :
اسلاید 58: 59تصويب قانون كلينگر-كوهن در سال 1996م ( Clinger-Cohen Act)مديران ارشد اطلاعاتي ( CIO : Chief Information Officers) مسئول توسعه و نگهداشت معماري فناوري اطلاعات در سازمانهاي دولتي هستند هر طرح معماري اطلاعات مي بايستي فرايندهاي سازماني را با استفاده از امكانات فناوري اطلاعات با اهداف سازمان يكنواخت نمايد .معماري اطلاعات بر روي فرايند كار ، جريان اطلاعات و تطبيق استانداردهاي لازم متمركز خواهد شد .قانون كلينگر-كوهن معماري IT را چنين تعريف مي كند:”يك چهارچوب يكپارچه براي ارتقاء يا نگهداري فناوري موجود و كسب فناوري اطلاعاتي جديد براي نيل به اهداف سازمان و مديريت منابع آن ”رويكرد جهاني به معماري اطلاعات
اسلاید 59: 60دلايل اصلي معماري سازماني معماري سازماني مي تواند به منظور توصيف وضعيت موجود ( معماري وضع موجود ) يا وضعيت مطلوب (معماري وضع مطلوب ) به كار رود . دلايل اصلي معماري سازماني عبارتند از :پيچيدگي روز افزون سازمان هاتغييرات پيشران هاي ماموريتيتغييرات پيشران هاي فناوريلزوم دنبال كردن تغييرات سازماني توسط سيستم هاي اطلاعاتيتغيير نقش سيستم هاي اطلاعاتي و ارتباطي در سازمان هانياز به استانداردهاي ملي در توصيف سيستم هانياز به تعامل پذيري در سطح دورن سازماني و برون سازمانيدولت الكترونيك
اسلاید 60: 61نتايج حاصل از معماري سازماني بهبود روش ها و فرآيندها در ماموريت هاي سازماني تمرکز بر دادهها و فرايندها و تعاملات بين آنها کشف و حذف فرايندهای اضافی در جهت اجرای ماموريت ايجاد نظامي يكدست و قابل مقايسه در توصيف سيستم ها يكپارچگي ادغام و اشتراک گذاری اطلاعاتهمسوئي انعطاف پذيري درمقابل تغييرات كاهش هزينه هاي توسعه سيستم همگرائي به سمت دولت الكترونيك توسعه سريع هماهنگ با پيشرفت تكنولوژياصلاح و بهينه شدن ساختارهاي سازمانيكاهش پيچيدگي در سيستمهاي اطلاعاتي تعريف و حذف افزونگی دادهها و نرم افزارها
اسلاید 61: 62ايجاد معماري پويا با تكامل و توسعه تدريجيطراحي معماري مبتني بر برنامه هاي توسعه کشور بويژه سند چشم اندازبهرهگيري از چارچوب ، متدولوژي و ابزارهاي مناسب و نوينطراحي معماري با رويكرد ايجاد سيستمهاي بازايجاد معماري با عناصر مستقل و در عين حال يكپارچهاثر گذاري وسيع در حوزه مفاهيم و راهبردهاي كل سازمانارائه يك نظام كلا ن سازماني مبتني بر فناوري اطلاعاتخصوصیات کلیدی معماری
اسلاید 62: ویژگی های معماري سادگي تنوع استقلال از زمان و مكانارتباط متعاملامنيتايمنيعمليات روانيكپارچگيمبتني بر عدالت اجتماعيمبتني بر مشاركت و همكاريسرعت
اسلاید 64: مهمترین چارچوب های معماری سازمانی 65چارچوب معماريZachman چارچوب معماري FEAFچارچوب معماري C4ISR
اسلاید 65: مراجع:66http://www.mirabasi.ir/articles/28.ppthttp://ictkhu.persiangig.com/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8Cict/architect%20in%20enterprise.ppthttp://www.iasbs.ac.ir/seminar/cicis10/ppt/amin%20razmara%20(hamayesh).ppthttp://cefarhangi.iust.ac.ir/download/courses/softwareengineering/E-Books/1_Introduction.ppt
اسلاید 66: معماری سرویس گرا
اسلاید 67: معماری سرویس گرا: نسل جدید معماری ها
اسلاید 68: معماری زیرساخت نرم افزاری فاوا
اسلاید 69: معماری زیرساخت سخت افزاری و شبکه
اسلاید 70: معماری سازمان الکترونیکیبرنامهطرح / پروژهاقداماتفرمهای الکترونیکی و ارجاع کار در میز کار مشترکجریان اطلاعات در سازمان از طریق کارتابل مشترک مدیریت سازمان گزارش عملکرد داشبورد مدیریتی
اسلاید 71: چارچوب مدیریت خدمات فناوری اطلاعات
اسلاید 72: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس ITIL چیست؟ یک رویکرد سیستماتیک برای دست یابی به ارائه با کیفیت سرویس می باشد. يك چارچوب راهنما براي مديران فناوري اطلاعات ميباشد تا بتوانند زيرساختهاي فناوري اطلاعات را در سازمان خود مديريت و بهينه سازي نمايند. ITILبه مديران اين امكان را ميدهد تا از سطح خدمات ارائه شده در سازمان اطمينان حاصل نموده و بتوانند زيرساختهاي مورد نياز را بر طبق يك برنامه از پيش تعيين شده تهيه نمايند. ITILتجارب موفق مدیریت سرویس فاوا را مستند نموده است.
اسلاید 73: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس مفاهیم کلیدیسرویس(Service)ارائه ارزش به مشتری با فراهم نمودن نتایج مطلوب مشتری بدون آن که مشتری مالک هزینه و ریسک شود.سطح سرویس(Service Level)دستاورد اندازه گیری شده یا گزارش شده مثال: وضعیت قرمز: ا ساعت پاسخ 24/7وضعیت زرد: 4 ساعت پاسخ 8/5وضعیت سبز: روز کاری بعدتوافقنامه سطح سرویس(Service Level Agreement)توافقنامه مذاکره شده و نوشته شده بین فراهم کننده سرویس و مشتری که هزینه ها و سطح سرویس را مستند می نماید.
اسلاید 74: چرخه حیات سرویس در ITIL
اسلاید 75: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس چرخه حیات سرویسراهبرد سرویسایجاد راهبرد مدیریت مالیمدیریت سبد سرویسمدیریت تقاضاطراحی سرویسمدیریت امنیت اطلاعات، دسترسی و ظرفیتمدیریت تامین کنندگان و سطح سرویس
اسلاید 76: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس چرخه حیات سرویسایجاد و استقرار سرویسبرنامه ریزی و پشتیبانیاستقرار و نصبمدیریت پیکربندی و داراییمدیریت تغییراتمدیریت دانش عملیاتی نگهداشتن سرویسمدیریت رخداد و مسئلهپیگیری و تکمیل درخواستمدیریت دسترس پذیری و رویدادتوسعه مداوم سرویسگزارش دهی و اندازه گیری سرویس۷ گام فرایند توسعه
اسلاید 78: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس راهبرد سرویسما تصمیم داریم چه چیزی را ایجاد نماییم؟آیا می توانیم از لحاظ مالی آن را بپذیریم؟آیا می توانیم به اندازه کافی، آن را فراهم نماییم؟چگونه می توانیم به مزایای رقابتی دست یابیم؟چشم اندازماموریت و اهداف راهبردیموقعیتطرح و برنامهالگوباید متناسب با فرهنگ سازمانی باشد.
اسلاید 79: راهبرد سرویس ۴ فعالیت دارد- ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس
اسلاید 80: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس دارایی های سرویسمنابعچیزهایی که باید خریداری یا برای آن ها هزینه نماییدزیرساخت فاوا، افراد، پولدارایی های محسوس و ملموستوانمندی هاچیزهایی که شما در آن رشد و ترقی می نمایید.توانایی انجام یک فعالیتدارایی های غیر ملموسانتقال منابع به سرویس ها
اسلاید 81: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس مدیریت سبد سرویساولویت بندی نمودن و مدیریت سرمایه ها و اختصاص دادن منابعسرویس های مطرح شده ای که به درستی ارزیابی شده اند.طرح تجاریسرویس های موجود که ارزیابی شده اند. نتایج و دستاوردهاجایگزین نمودنمنطقا توجیه کردنتجدید نمودناز رده خارج کردن
اسلاید 82: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس مدیریت تقاضاتضمین هدر نرفتن پولتضمین نمودن ظرفیت کافی برای مواجه شدن با تقاضا در سطح کیفیت توافق شدهالگوهایی از فعالیت های کسب و کار که باید در نظر گرفته شوند.مثلا. شارژ ترافیک
اسلاید 83: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس طراحی سرویسچگونه آن را فراهم نماییم؟چگونه آن را ایجاد نماییم؟چگونه آن را تست نماییم؟چگونه آن را نصب نماییم؟
اسلاید 84: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس فرایندها در طراحی سرویسمدیریت دسترسیمدیریت ظرفیتمدیریت تداوم سرویس فاوامدیریت تامین کنندهمدیریت سطح سرویسمدیریت امنیت اطلاعاتمدیریت کاتالوگ سرویس
اسلاید 85: سطوح پیکربندی و تستتعریف نیازمندی های کسب و کار/ مشتریتعریف نیازمندی های سرویستوسعه راه حل سرویسطراحی نسخه سرویسطراحی راه حل سرویستست مونتاژ و اجزاتست بسته نسخه سرویستست آمادگی عملیاتی سرویستست پذیرش سرویساعتبارسنجی قراردادها، پیشنهادات وبسته سرویستامین کنندگان داخلی و خارجیایجاد و تست مولفه سرویسسطح1سطح 2سطح 3سطح 4سطح 5تحویل از تامین کنندگان داخلی و خارجیمعیارها/ طرح های بازنگری سرویسمعیارها/ طرح های پذیرش سرویسمعیارها/ طرح های تست نسخه سرویسمعیارها/ طرح های عملیاتی سرویس
اسلاید 86: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس مدیریت سطح سرویستوافقنامه سطح سرویستوافقنامه سطح عملیاتی داخلیقراردادهای تامین کنندگانسازمان خارجیمدیریت تامین کنندگانباید واضح و مناسب باشد و قابل فهم و با یک زبان غیر مبهم نوشته شود.موفقیت مدیریت سطح سرویسچه تعداد از سرویس ها، براساس توافقنامه سطح سرویس می باشند؟چگونه تعداد رخنه های توافقنامه سطح سرویس، طی زمان تغییر می کند؟
اسلاید 87: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس ظرفیت، زمان و هزینه درست و دقیقاین، همان مدیریت ظرفیت است.مدیریت ظرفیت، هزینه را در مقابل ظرفیت، به تعادل می رساند و به این ترتیب هزینه ها را هنگام حفظ کیفیت سرویس، کاهش می دهد.
اسلاید 88: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس آیا در دسترس می باشد؟تضمین این که سرویس های فاوا با اهداف سطح سرویس تطابق دارند یا از آن ها فراتر هستند.علایم اختصاریمتوسط زمان بین رخدادهای سرویسمتوسط زمان بین خرابی هامتوسط زمان برای بازگرداندن سرویسحالت ارتجاعی، دسترسی را افزایش می دهدسرویس می تواند به عملکرد خود ادامه دهد حتی زمانی که یک یا چند جزء آن، با شکست روبرو شود.
اسلاید 89: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس مدیریت تداوم سرویس فاوا- چه چیزی؟مدیریت تداوم سرویس فاواتضمین این که سرویس های فاوا با اهداف سطح سرویس تطابق دارند یا از آن ها فراتر هستند.علایم اختصاریمتوسط زمان بین رخدادهای سرویسمتوسط زمان بین خرابی هامتوسط زمان برای بازگرداندن سرویسحالت ارتجاعی، دسترسی را افزایش می دهدسرویس می تواند به عملکرد خود ادامه دهد حتی زمانی که یک یا چند جزء آن، با شکست روبرو شود.
اسلاید 90: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس آماده بکار برای برطرف نمودن .....آماده بکار بودن در زمان کمتر از 72 ساعتمحیط آماده و تجهیزات فاوای غیر آمادهآماده بکار بودن در زمان متوسطهمانند آماده بکاربودن به علاوه ی تجهیزات فاوا برای دریافت دادهآماده به کار بودن در کمترین زمان ممکنمضاعف سازی کامل و تکرار
اسلاید 91: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس مدیریت امنیت اطلاعاتمحرمانگیمطمئن شدن از این که تنها افراد مجاز می توانند داده ها را مشاهده نمایند.یکپارچگیمطمئن شدن از این که داده ها دقیق و صحیح می باشند و خراب و تحریف نشده اند.دسترسیمطمئن شدن از اینکه داده ها هنگام درخواست، تامین می شوند.
اسلاید 92: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس ایجاد و استقرار سرویسساخت و ایجادنصبتست پذیرش کاربر
اسلاید 93: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس ایجاد و استقرار مناسب سرویسدر نظر گرفتن انتظارات مشتریقادر ساختن یکپارچگی نسخه کاهش اختلاف کاراییمستندسازی و کاهش خطاهای شناخته شدهکاهش ریسکایجاد اطمینان از کاربرد صحیح سرویس هابعضی چیزها که مستثنی شده اند:تعویض دستگاهی که با شکست روبرو شده است.اضافه نمودن کاربر جدیدنصب نرم افزار استاندارد
اسلاید 94: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس مدیریت دانشضروری برای توانمندی فراهم نمودن اطلاعات درست و دقیق در زمان و مکان درست و برای فرد مناسب به منظور قادر ساختن برای تصمیم گیری براساس اطلاعاتجلوگیری از قفل شدن داده توسط افرادمزیت آشکار سازمانی
اسلاید 95: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس خرد ودانایی نمی تواند توسط تکنولوژی مورد کمک واقع شود!خرد و دانایی فقط با تجربه بدست می آید!سیستم مدیریت اطلاعات دانش سرویس برای حفظ اطلاعات بسیار ارزشمند، حیاتی و مهم می باشد.دادهاطلاعات: چه کسی، چه چیزی، کجا؟دانش: چگونه؟خرد:چرا؟
اسلاید 96: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس پیکربندی و دارایی سرویسمدیریت پیکربندی و دارایی یک کلید اساسی و مهم می باشد.مدل منطقی زیرساخت و اطلاعات دقیق و درست، فراهم می نماید.دارایی ها را کنترل می نماید.هزینه ها را کاهش می دهد.توانایی تغییرات درست و مدیریت نسخه و استقرار را ایجاد می نماید.حل ریشه ای مسئله و رخداد را سرعت می بخشد.
اسلاید 97: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس مدیریت تغییر- یا آن چه که همه ما اشتباه می کنیم!پاسخ دادن به مشتریان درباره تغییر دادن نیازمندی های کسب و کارپاسخ دادن به درخواست های فاوا و کسب و کار برای تغییر که سرویس ها را با نیازهای کسب و کار تطبیق می دهد.نقش هامدیر تغییراتتصویب کننده تغییرااتکمیته تصمیم گیری تغییراتکمیبته اضطراری تصمیم گیری تغییرات80% از وقفه های سرویس، بوسیله خطای عملگر یا کنترل ضعیف تغییرات، ایجاد می شود.
اسلاید 98: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس مدیریت استقرار و نسخهنسخه یک مجموعه ای از تغییرات تصویب و تست شده آماده برای نصب می باشد.نسخه های کامل مانند office 2007نسخه بتامانند Windows Updateبسته (Package)مانند Windows Service Pack
اسلاید 99: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس عملیاتی نگهداشتن سرویسحفظ و نگهداریمدیریتبه وقوع رساندن اهداف راهبردیجایی که ارزش مشاهده می شود.
اسلاید 100: - ITIL چیست؟ - مفاهیم کلیدی - چرخه حیات سرویس - پنج گام چرخه حیات سرویس وظایف و عملکردها در عملیاتی نگهداشتن سرویسمیز سرویسمدیریت فنیمدیریت عملیات فاوامدیریت برنامه های کاربردی
اسلاید 101: چارچوب مدیریت امنیت اطلاعات
اسلاید 102: حوادث امنیتی واقعیاز کار افتادن خروجی کامپیوترها در جنگ طوفان صحراانهدام پل برای قطع فیبر نوریویروس استاکس نتاسناد ویکی لیکسنفوذ در شبکه وزارت دفاع آمریکا
اسلاید 103: امنیت چیست؟
اسلاید 104: مفهوم داراییAsset: anything that has value to the organizationدارایی:هر چیزی که برای سازمان ارزشمند است.
اسلاید 105: مفهوم آسیب پذیریVulnerability:a weakness of an asset or group of assets that can be exploited by one or more threatsآسیب پذیری:نقطه ضعفی در حفاظت از یک دارایی (یا گروهی از آنها) که می تواند مورد بهره برداری تهدیدی (تهدیدات) قرار بگیرد
اسلاید 106: مفهوم تهدیدThreat:a potential cause of an unwanted incident, which may result in harm to a system or organizationتهدیدیک عامل بالقوه ایجاد یک حادثه ناخواسته که می تواند به یک سیستم یا سازمان آسیب برساند
اسلاید 107: مفهوم امنیت اطلاعاتInformation security: preservation of confidentiality, integrity and availability of information; in addition, other properties, such as authenticity, accountability, non-repudiation, and reliability can also be involvedمحرمانگیجامعیتدر دسترس بودن
اسلاید 108: محرمانگیConfidentiality:the property that information is not made available or disclosed to unauthorized individuals, entities, or processesمحرمانگی: اطلاعات در اختیار افراد یا مراکز یا فرایندهای غیرمجاز قرار نگیرد
اسلاید 109: جامعیتIntegrity:the property of safeguarding the accuracy and completeness of assetsجامعیت:تامین صحت و کامل بودن اطلاعات
اسلاید 110: دسترس پذیریAvailability:the property of being accessible and usable upon demand by an authorized entityدسترس پذیری:در دسترس بودن و قابلیت استفاده از اطلاعات برای افراد، مراکز و فرآیندهای مجاز در صورت نیاز
اسلاید 158: چند نکته امنیتیامنیت، تک بعدی نیست.امنیت، تنها خرید تجهیزات نیست. از خط مشی امنیتی تا توجه به مهندسی اجتماعی جزو امنیت است.یک لحظه غفلت ممکن است باعث یک عمر پشیمانی شود.برای تامین امنیت نمی توان به خارجی اتکا کرد.
اسلاید 159: مدیریت پروژه
اسلاید 160: فرایند های Prince2پیش از تصویب پروژه(SU)شروع پروژه (IP)هدايت پروژه (DP)كنترل مرحله(CS)مديريت ارائه و تحويل محصول (MP)مديريت محدوده ی پروژه(SB)بستن پروژه (CP)برنامه ريزي (PL)
اسلاید 161: هدایت پروژه(DP)اجرای فرایند هدایت پروژه از آغاز تا بستن پروژهانجام این فرآیند وظیفه هیات پروژه است.فرآیندهای انجام شده توسط هیات پروژه به 4 حیطه به شرح زیر تقسیم می شود:شروع پروژهمحدوده ی مراحل (اختصاص منابع بیشتر پس از کنترل نتایج به دست آمده)هدایت غیر رسمی (نظارت بر پیشرفت، پیشنهاد و راهنمایی، عکس العمل نسبت به موقعیت های استثنایی) بستن پروژه (تایید نتیجه پروژه و پایان کنترل شده آن)فرآیند هدایت پروژه، فعالیت های روزمره مدیر پروژه را پوشش نمیدهد.
اسلاید 162: پیش از تصویب پروژه (SU)اولین فرآیند PRINCE2 در برگیرنده مرحله قبل از شروع پروژه به منظور اطمینان از برآورده شدن پیشنیازهای شروع پروژهبرای انجام این فرآیند وجود سند تعهد پروژه که مبین شرایط سطوح بالا، دلیل انجام پروژه و نتیجه خواسته شده می باشد، ضروری است.فرآیند شروع پروژه باید بسیار کوتاه باشد.وظیفه فرآیند حول تولید 3 عنصر زیر قرار دارد:اطمینان از در دسترس بودن اطلاعات مورد نیاز برای تیم پروژهطراحی و انتصاب تیم مدیریت پروژهتهیه برنامه مرحله شروع
اسلاید 163: شروع پروژه(IP)اهداف شروع پروژه عبارتند از:توافق بر سر این موضوع که آیا توجیه کافی برای پیشروی پروژه وجود دارد یا خیرایجاد یک اساس مدیریتی مستحکم برای پیشروی پروژهمستندسازی و تایید این که یک موقعیت تجاری قابل قبول برای پروژه موجود است توانمندسازی و تشویق هیات پروژه برای در اختیار گرفتن پروژهایجاد یک مسیر برای فرآیندهای تصمیم گیری مورد نیاز در طول عمر پروژه اطمینان از این که سرمایه گذاری صورت گرفته در زمان و تلاش مورد نیاز برای پروژه، با در نظر گرفتن ریسک های موجود، به شکلی عاقلانه انجام شده است
اسلاید 164: كنترل مرحله(CS)توصیف فعالیت های نظارت و کنترل مدیر پروژه به منظور اطمینان از شرایط عادی هر مرحله و عکسالعمل نسبت به وقایع غیرقابل انتظار آن هسته اصلی تلاش های مدیر پروژهفرآیند مرتبط با مدیریت روزانه پروژهدرون یک مرحله یک سیکل شامل موارد زیر وجود دارد:ایجاد مجوز برای کارهاجمعآوری اطلاعات پیشرفت کارعکسالعمل نسبت به تغییراتمرور وضعیتگزارش دهیاتخاذ اقدامات اصلاحی لازماین فرآیند موارد فوق را پوشش داده و همچنین کار مستمر مدیریت ریسک و کنترل تغییر را انجام می دهد.
اسلاید 165: مديريت محدوده پروژه(SB)ایجاد نقاط مختلف تصمیم گیری برای بررسی ادامه پروژه برای هیئت پروژهاهداف این فرآیند عبارتند از:اطمینان بخشیدن به هیات پروژه که تمامی فعالیتهای برنامه ریزی شده برای مرحله کنونی، به گونه تعریف شده کامل شدهاند.ایجاد اطلاعات لازم برای هیات پروژه به منظور ارزیابی امکان ادامه پروژهایجاد اطلاعات لازم برای هیات پروژه به منظور تایید تکمیل مرحله کنونی و دادن مجوز برای شروع مرحله بعد و همچنین میزان تفویض اختیار مجازضبط هرگونه اندازه گیری و آموزهای که به مراحل بعدی پروژه یا پروژهها دیگر کمک میکند
اسلاید 166: مديريت ارائه و تحويل محصول (MP)هدف این فرآیند اطمینان از تولید و تحویل محصولات برنامهریزی شده به وسیله مراحل زیر است:اطمینان از این که کارهای انجام شده بر روی محصولات که به اعضای تیم اختصاص داده شده است، به طور موثری مورد قبول واقع شده و دارای مجوز است همچنین تایید و کنترل بستههای کاری اطمینان از تطابق کار با نیازمندی به واسط های تعریف شده در بسته کاری اطمینان از انجام کار ارزیابی پیشرفت کار و پیشبینی به صورت منظم اطمینان از این که محصولات تکمیل شده نیازهای کیفی را برآورده ساخته اند گرفتن تاییدیه برای محصولات تکمیل شده
اسلاید 167: بستن پروژه (CP)اهداف بستن یک پروژه عبارتند از:اجرای یک پایان کنترل شده برای پروژهپوشش دهنده وظیفه مدیر پروژه در جمعبندی پروژه در پایان یا مراحل نزدیک به پایانبیشتر حجم کار مربوط به فراهم آوردن ورودی برای هیات پروژه به منظور گرفتن تاییدیه اتمام احتمالی پروژه است.کنترل و تایید میزان برآورده شدن اهداف و مقاصد تنظیم شده در سند ابتدایی پروژه رضایت مشتری از از محصولات تحویل شدهگرفتن تاییدیه رسمی محصولاتاطمینان از میزان تحویل و تایید مشتری در مورد محصولات مورد انتظارتایید اینکه هماهنگی های نگهداری و عملیات انجام شده صورت گرفته استارائه پیشنهاد برای عملیات بعدیاقتباس آموزه های ناشی از انجام پروژه و تکمیل گزارش آموزه های فراگیری شدهایجاد گزارش نهایی پروژهاطلاع دادن به سازمان میزبان از خواست تیم پروژه به منظور منحل کردن ساختار پروژه و منابع
اسلاید 168: برنامه ريزي (PL)برنامهریزی یک فرآیند قابل تکرار است و نقش مهمی در فرآیندهای دیگر داراست که اهم آن ها به شرح زیر است:برنامه ریزی یک مرحله آغازیبرنامه ریزی یک پروژهبرنامه ریزی یک مرحلهایجاد یک برنامه برای مواقع استثناییایجاد چارچوب برنامه ریزی:تعیین این که چه محصولاتی مورد نیاز استتعیین ترتیبی که بر اساس آن محصولات باید تولید شوندتعیین شکل و محتوای هر محصولواضح سازی فعالیت های مورد نیاز برای تولید و تحویل محصولات
اسلاید 169: پیشنهاد مدل تعالی فاوا
اسلاید 170: مدل تعالی فاوارهبریاستراتژی و مدیریت فرایند هاسرمایه های انسانیIT GovernanceITIL-Service StrategyIT GovernanceISMSPrince2Enterprise ArchitectureITIL-RolesISMS-RolesISMS-HumansPrince2-Roles
اسلاید 171: ادامه مدل تعالی فاواISMSPrince2ITIL-Financial ManagementITIL-Configuration ManagementITIL-Supplier ManagementITIL-Knowledge ManagementITIL-Capacity Managementمنابع سازمانی
اسلاید 172: ادامه مدل تعالی فاواITIL-Service StrategyITIL-Strategy GenerationITIL-Service Level ManagementITIL-Demand ManagementITIL-Access ManagementITIL-Service DeskITIL-Business Relationship Managementبازاریابی و روابط با مشتری
اسلاید 173: SOAITIL-Service DesignITIL-Service TransitionITIL-Service OperationITIL-Continual Service Improvementمحصولات و خدماتجمع بندی
اسلاید 174: سخن پایانیدر جنگ چالدران (بین ایران و عثمانی) سپاه ایران از جنگاورانی که در شمشیرزنی، اسب سواری، پرتاب نیزه، و تیراندازی مهارت داشتند تشکیل شده بود ولی سپاه عثمانی برای اولین بار از توپ استفاده کرد که شیرازه سپاه ایران را به هم ریخت. اگر شرایط و عرصه فناوری تغییر کند، سازماندهی و تمهیدات جدیدی مورد نیاز است.
اسلاید 175: با تشکر
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.