صفحه 1:
صفحه 2:
استاد راهنما:جناب د كترمجتبوى
رشته:دينى عربى
مركز تربيت معلم شهيد بهشتى
بهار۸۸
صفحه 3:
2 اتام حسین (ع)
پدر: علی ابن ابیطالب
0
0 eens
۱
ل ا ات اكت
ا 30
ا كد
صفحه 4:
اصام حسیین(ع) قبل از امامت
ال ل ل ا 0
پیامبر (ص) نام فرزنزهرا (س) را "حسین" نهاد. وی مورد علاقه
31|
ی
شد. هنكام رحلت رسول خداء شش ساله بود. در دوران يدرش
علی (ع) نیز از موقعیت والایی برخوردار بود. در دوران
خلافت پدرش, در کنار آن حضرت بود و در سه جنك ”"جمل”,
"صفین" و "نهروان" شرکت داشت.
22377-00102307
همچون سربازی,مطبع رهبر و مولای خویش و همراه برادر
ل ا ل ا 2 0
مذینه آمد. با شهادت امام حسن مجتبی (ع) در سال 49 و یا50
A erst ا ROCKS
صفحه 5:
امام حسين( ع ادر دوره امامت
میحر کرت رل الم رن کی ارس یر رت ری
ی وال من ات ی کی ار رای ری ما
چهرههای برجسته و شاخصی بو که بوره توجه قرار داشت و همواره سلظه
اموى از نفوذ شخصيت او بيم داشت.
PR ا ار كداز شر co lier yaar
نقة أو بيعت يكرد اما امام كه فتساد يزيد و بيلياقتي او را متداست: أن بيعت
امتناع کرد و برای تجات اسلام از سلطه بزید راه مبارزه را پیش گرفت:از مدینه
به عکه هچرت کرد و در پی نامه نگاری های کوفیان و شیعیان عراق با آن
حضرت و دعوت برای آمدن به گوفه. ایندا مسلم بن تفیل را فرمتا: و تامههایی.
0 ae اماه ار
ل ORO iC et Eee ete)
PEA ech ie ey Airs oxen nreii ec mca ie
همراه خانواده, فرزندان و یاران به سوی کوفه میرفت, پیش از رسیدن به کوفه
در سرزمین کزبلا در محاصره سپاه کوفه قرار گرفت ولی تسلیم نیروهای یزید
نشد و سرانجام در روز عاشورا در أن سرزمينء در نبردى نابرابر همراه يارانش.
0 سي ا (
صفحه 6:
موانع وليعهدى يزيد
بى حيايى وميكسارى وعدم لياقت باطنى وظاهرى
زير يا كذاردن عهد نامه صلح
شهادت امام حسن (ع)توسط معاویه
وجود شخص امام حسین(ع)
صفحه 7:
زمینه گیام امام حسین (ع)
mene rer eee Oran]
Coe Eryn weap a peer een
9- يايانيافتنعولم فريبىمعاويه
صفحه 8:
برخی از اقدامات قبل از قبام
نامه يزيدبه حاكم مدينه براى بيعت كرفتن ازامام حسين(ع)
حرکت امام به سوی مکه
اعزام مسلم
حرکت از مکه
برخوردها وحوادث ميان راه
صفحه 9:
(a rrr Peerage PP Pr
ياسدارى از دين
اتمام حجت
9
امربه معروف و نهى ازمنكر
ارائه صحيح امامت
اصلاح امورونجات مسلمانان ازجهالت
احياء كتاب وسنت
عت
اجراى سيره
صفحه 10:
0 للا rei ree ers ea)
۳
Boo are SERS Rey yaar Pare ۳۹ ere
جهان اسلام بیفکند
ريوشن شدن حقانيت امامان
سوزاندن ریشه ظلم بني امیه
صفحه 11:
0 e Y aN LE
سوء استفاده از حقایق اصیل بشری واجتماعی
حفظ وحدت واجتناب از تفرقه
حرمت نقض عهد
اعتقاد به جبر وتفسیر غلط از قضا وقدر
صفحه 12:
۹
افشای چهره ضد اسلامی بنی امیه
نامشروع جلوه دادن خلافت اموی
احياء روحيه شهادت وايثار
...احیاء روحیه قیام ومبارزه علیه بنی امیه و
صفحه 13:
err err reo ۳ 00
غین است . چرا با بای خویش به سوی قنلگاه رقت ؟
i
بر اساس احادیث و روایات شیعی » امامان (ع) از علم غیب موهبتی از سوی خداوند بهره من
می فرمایند : ( عالم الغیب فلا یظهر علی غیبه احداً الا من ارتضی من رسول) جن 420
اين آيه نشان مى دهد كه علم غيب اختصاص به خداوند دارد و كسى جز خدا أن را نمى داند . اما ممكن است
Sie ا ا Sent ce eae eh ie ete ee BE
از آن اگاهی یابند
علامه طباطبائی (ره) - صاحب تقسیر المیزان- در این باره می گوید : " سید الشهدا (ع) - به عقیده شیعه امامیه
- سومين جانشين از جانشينان بيامبر اكرم (ص) و صاحبه ولايت كليه مى باشد . علم امام (ع) به اعيان خارجيه
: و حوادث و وقايع - طبق أنجه از ادله نقليه و براهين عقليه بر مى أيد - دو قسم است
قسم اول : امام (ع) در هر شرایطی - به اذن خداوندی - به حقایق جهان هستی آگاه است » اعم از آنها که تحت
ا ل ا ل ا ا ل
55
قنیم دوم : علم عادی است که پیامبر (ص) و نیز امام (ع) مانند سایر افراد ؛ در مجراى اختيار و بر اساس علم
HB PeC pres Ws 1
و
DNs Ree Mee rye Penrnr acre ae apse nce Brees Cerny Pes) ۱
hr ete any awe ae ae ل ا NPCS MOOD I ee aes
. خداوند متعال
صفحه 14:
درباره امام حسين (ع) نيز مى دانيم و به نقل متواتر ثابت است كه رسول اكرم (ص) و امام على
(a) ا roo ee See eee eet Tae
anye nl rears bem en eo ce piney ۱
. بلاواسطه و یا با واسطه
همچنین وقتی امام حسین (ع) عازم هجرت از مدینه به مکه معظمه شد و هنگامی که در مکه
ei et > kOe STC nS IC 6 as ent ceed ۱
هم به ملاحظه اینکه به طور یقین می دانستند بر طبق اخبار پینمبر (ص) شهادت در انتظار
nn er romper rion | a fee ۳
ا ا ا spon ren Ce earch ۱
ا eter tees TSS Efe Cees 1
te tee ل ل ا
eer tects) ا ا ا ال ۱
ا |
a go.
صفحه 15:
| بر aes By COTE (a one ol
تشکیل حکومت به کسی خبر نداد ؛ هر چند همه را موظف و مکلف می دانست که با آن حضرت همکاری
ل hee. setae ees tts Be)
حضرت می دانست که چنین قیامی بر پا نخواهد شد و خودش با جمعى قليل بايد قيام كنند و كشته شوند . از
9 ee Ter)
۱ tt Sema Sree Ie ser
Mer ser er be i era
در کشف الغمه از حضرت زین العابدیننقل شده که فرمود : "به هر منزلی فرود آمدیم و بار بستیم پدرم
Steel SST Te Tne) ۱
۰" است که سر مطهر یحیی را بریدند و به هدیه نزد زن زانیه ای از بنی اسرائیل بردند
بنابر آنچه گفته شد مدارک و مصادر معتبر تاریخی دلالت دارند که امام حسین (ع) از شهادت خود و به
دست نیامدن پیروزی نظامی » علم و آگاهی داشت و قیام آن حضرت اعلان بطلان حکومت یزید ۰ احیای
دین » رفع شبهات و انحراقات فکری و نجات اسلام از ضربات کشنده حکومت بزید بود . هنر امام حسین
ene See (a) ا
آی گهپر, همگان اتمام حجت شد و نهضت خود را با " مطلومیت " آميخته کرد تا چهره ظالمان هر چه
re coven Nit ort Ie fe Copco e ene PETE RCD ec ay 0
ROPER ous Mcrae
صفحه 16:
۱ (eo Dryer eed FB ا Cor ا
Bier (gtewet cles tee eten te rte c Sec e yes eho ages efor emer)
انيز مى باشد ؛ زيرا ماهيت قيام امام حسين (ع) و نيز أموزه هاى تربيتى » سياسى ؛ فرهنكى و اجتماعى
ل ا ا اي ا اا 00
Ibe ا ا ا ا |
توجه به بیانات ۰ سخنان و شعارهای عاشورا » می توان عناصر انسان ساز ۰ جامعه ساز و فرهنگ ساز را
Tee re oe eee nas rie eerie Cte cr en PT Ee Tero ry ۱
نابودی اسلام در شرایط سلطه یزیدیان . حرمت بیعت با کسی چون یزید ؛ شرافت مرگ سرخ بر زندگی
ذلت بار » اندک بودن انسان های راستین در صحنه امتحان » لزوم شهادت طلبی در عصر حاکمیت باطل »
زینت بودن شهادت برای انسان » تکلیف مبارزه با سلطه جور و طغیان » اوصاف پیشوای حق ۰ تسلیم و
رضا در برابر خواسته خدا » همراهی شهادت طلبان در مبارزات حق جویانه » حرمت ذلت پذیری برای
أزادكان و فرزائكان مومن ٠ بل بودن مرك براى عبور به بهشت برين ٠ أزادكى و جوائمردى » يارى
. خواهی از همه و هميشه در راه احقاق حق
Cores beeen ere Se TES Peres rene Pons Pec easT)
را تبيين كنند
ل ا ا ا ا Leer
0 ا tee
صفحه 17:
جرا بايد حادتشى عاشورا را كرافى بداريم ؟
این جوا |e op pers on rive enn
00
باشند و به ایشان احترام بگذا ۳۳ اذ أن خاطرهةا. وري
مر که وت تأثيرى داشته؛ میتواند ثر د
را Tee ان تا خاظرههاپبافنند در این صورت, گویا ود آن حادن
ele git ی ليل ا ار ار ار
است Benet 00 Ail ren
هدایت هردم داشته است. این خادنه در نظ ما alsin ots
Sess) وشت و بارس لرى ابن حادنه وه خاطر أوردن أنه موجب
Genes Wes 12
Ge دیلو کیت ee لاوما رنه دون
ی
لمكن ۳ 0
57 ع أز حوادث ۳ Reco وه 8 ۳ a
است منافع و ا ا anna
اصل آن حادثه تأثیر مفیدی در جامعه آن روز داشته, تجدید خاطره و
0 ا meget Weis al ray
د a5 6405 Dy gine SU sabe oo as Jal
POM GK
صفحه 18:
جراغزادارى ساير امامان (ع) مانند عزادازى اام حسين (ع) تيست ©
ا م ا ا ا ا ا ات ل
ذخ م ا ا ا ل ا 0 الا
ا ااال OE
mer oeee pero rere] rs) ال ل ل ا |
اباعبدانه (ع) از جهت مظلومیت و تنهایی » کیفیت برخورد مسلمانان به ظاهر دوست ل ا 0
LP Se EST So 11م ااا م ا 1
» فرهنگی و دینی و به خصوص امام حسین (ع) از سوی دیگر ؛ همه و همه شکل خاصی به این حادثه داده
EE Ye ene reraa ey reenter tre eee 1
محققان قرار داده است و اين با توجه به وجود هزاران كتابى است كه تا كنون در زمينه اين رويداد » به نكارش
. در آمده است
1 aloe
همین ویژگی های خاص و منحصر به فرد قصه کربلا » اين همه برای احیای یادکرد آن در قالب (a)
عزاداری تاکید فرموده اند
Pen Row Ec eey Bete Pere PB Te Reel Ur eres byron Paes nee Ie ce)
۱ ال heal م ا اا
۱ اا ا ا م ا ا لل
. واقعه هاى ديكر قابل مقايسه نيست
صفحه 19:
ا ل ل ا ل نز
ا ۱
عید قربان » عید فطر ۰ مبعث و ... همه روزهای شادمانی و سرور است .
. لگر ملتزمان به فرهنگ شیعی » سرور و شادمانی خود را به صورت عزاداری علنی نمی کنند +
اشکال از فرهنگ نیست ؛ بلکه پیروان فرهنگ » این کوتاهی رد کرده اند .
. در فرهنگ اسلامی به همان اندازه که به سوگواری بر لهل بیت (ع) تاکید شده است » به سرور و
شادمانی نیز توصیه شده است و حتی در کلمات و جملات گوناگونی ء به شادمان کردن دیگران امر شده
است . رسول خدا (ص) به شادمان کردن فرزندان تیم مومن » کودکان و مومنان دستور داده اند . آن
حضرت در حدیث زیبایی فرموده اند : " کسی که مومنی را شادمان کند » مرا شادمان کرده است و هر
که مرا شادمان کند » خداوند را شاد کرده است ۲
۱
Tes Tes etree eer fete eee SI) ۱
در حد ظلم عظیمی که بر امامان معصوم رفته است ؛ یاد کرد مظلومیت آنان در قالب سوگواری ۰ مرثیه
es Poon CIE WOO Sep Peer PDT 2
شده » از ظلم های دیگر به امامان (ع) برتر و عمیق تر بود ؛ ذکر مصایب آن حضرت
فراگیرتر است .
صفحه 20:
ینت ونال
ESN Eee nce Ore eer io te Ere SITS Brey esos)
خاص بر سر و سینه مدزنندهگاهی هم سینه خود را لخت کرده»بر آنمسزنند.اصل این سنت»بویژه در
ا ام ااا ا ل كت
,دستبر سینه مدخورد.به فردی هم کهبر سینه ا ال ا 0
OBIS TET e Leet Te vee Drs ۱
در آمده است.«دسته گردانی و سینه زنی و نوحه خوانی که در زمانصفویه رایجشده و توسعه پیدا
Bee eS Se eo ee eee See nie)
RCs ere Cres ee Tes TS Tw ۱
نقاره و موزيك جدید وعلم و بیرق و کتل»و دستههای شب با طبقهای چراغ زنبوری و حجله و مشعل
به راهمسافتاد و در فواصل دسته سينهزنها با آهنك موزون سينه مدزدند.نوحه خوانى و سينهزنى حتى
...در ا ا ا ل اندرون نیز متداول بود
صفحه 21:
نقش بحیرت در جاودانگی قیام امام حسین (ع)
نهضت ها و انقلاب ها را می توان به دو قسم :
انقلابهای انفجاری ناآگاهانه و انقلابهای آگاهانه تقسیم کرد :
انقلابهای ناآگاهانه با بهره گیری از غفلت مردم بوجود می آیند و رهبران
ere re OS Edel Se een ee SES Te)
قيام ها به دليل عدم بصيرت ياران استمرار نداشتند و نمى توانند
Pewee ne eS ا ا ۱
tees ا ا ل ا 0
از ی
صفحه 22:
قيام عاشورا در افكاز جامعه هائ ديكر جه تاثيرى داشته است ؟
ee ee te een eit ا ا
۱ ا ا
(SUES مسا درم
a SLE Te ee را
paring
30 0 0 ا Se NRT WED COM BERTONE
کشور پیروز گردد باید از امام حسین پیروی کند.
| See eS Ter er)
براى حفظ شرق و اسلام از جان و مال و فرزند كذشت و زير بار
ete ا ا ا ل ل
از زير يوغ:استعمار بيرون بياييم
صفحه 23:
pare at Pe ie ad rer
Pepe cer tis Sensi ال Te-2 Cy
جبهه درگیری حق و باطل در همه زمانها و مکانها است.یکی از
بيامهاى قيام امام حسين اين است كه مبارزه حق و باطل اختصاص به
000 ا 2 ل 2 TRE
خطر باشند باید قيام نمود ,بر اين اساس در زمانی که آزادی خواهان
در برابر آزادی ستیزان قرار می گیرند شعار کل یوم عاشورا و کل
ere اک
صفحه 24:
چرا ضریح مقدس امام حسین شش گونه است
دو گوشه ای که ضریح امام حسین (ع) اضافه دارد مربوط به حضرت
على اكبر اسث زيرا جنين معروف است كه حضرت على اكبر را
ronan re rrr |
صفحه 25:
gies | We Pee gy re | ۱
۳ کرد چه كسن بود ؟
eny 10
ا الا ا ا eet IP 1۳9
معروف بود كه به همراه عطيه عوفى در روز اربعين به
زيارت آن امام در كربلا رفت.
صفحه 26:
و
Sear eh ee OBI te es ROBE oo
فوق العاده بودند » يس از شهادت امام حسين و يارانش كاروان اسيران
اهل بیت را سرپرستی کرد و از حضرت امام سجاد با تمام وجود
Pe sr ees ibe Ie) ee Ere
. خطبه هاى آتشين جنايات خاندان اموى را افشا كرد
كربلا در كربلا مى ماند اكّر زينب نبود
صفحه 27:
م
قیام حسینی » آیت الّه دستغیب
حماسه حسینی ءشهید مطهری
صفحه 28:
زکوییق متا بم عالاتو قلب fips we
عغرريب مادر