صفحه 1:
epee) ee]
eee TS)
روانشناسی تربیتی
كارشناسى ارشد
RR Con ey م Reel
درس: روش تحقيق
استاد: دکتر کیامنش
دانشجو: فاطمه خاندانی
۱۳٩۳ بهار
صفحه 2:
http://www.FKhandani.ir
صفحه 3:
۱
~ ها as
ب
3 ate FF a ;
صفحه 4:
AS 9 0S Gis cleng,
روشهای تحقیق کمی و کیفی
at در علوم تربیتی و روان شناسی
( جلداول)
&S
تج دساح 005 oR
صفحه 5:
| فويسنده: مرديت كال» والتر بورگ » جویس گال
مترجمان
دکتر احمدرضا نصرء د کتر حمیدرضا عریضی. د کتر محمود ابوالقاسمی
د کتر محمدجعفر پاکسرشت. د کتر علیرضا کیامنش, دکتر خسرو باقری
دکتر محمد خیّر دکتر منیجه شهنی بیلاق, دکتر زهره خسروی
به اهتمام
دکتر احمدرضا نصر
صفحه 6:
**نگاه اجمالی *نمونه کیری سهل الوصول یا آسان
lant? ۳ ثبرآورد one نمونه مورد نظر
dodo? * فنون نمونه گیری در تحقیق کیفی
cs 7 * انواع نمونه گیری هدفمند
* منطق نمونه گیری * نمونه گیری بنا به فرصت پیش آمده
*اعتبار جامعه ** برآورد تعداد حجم نمونه برای پژوهش کیفی
* نمونه گیری هدفمند *داوطلبان در نمونه گیری
**منطق تکرار ای داوطلبان تحقیق
وی * ۱ افراد No
5 فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی ۲ و
یف جامعه **اشتباهات بزوهشكر در
گیری تصادفی ساده نمونه گیری
کیری نظامدار ie
گیری طبقه ای لماح
** نمونه كيرى خوشه ای || **خود آزمایی » بادداشتها
صفحه 7:
نكاه اجمالى
پژوهشگران علوم تربيتى بندرت مى توانند تمام افراد جامعه مورد نظر را
بررسى نمايند درعوض» بايد یک نمونه از افراد را براى مطالعه انتخاب
در این فصل تفاوت منطق انتخاب نمومه در تحقیقات کمی و كيفى »فنون عمده
به کار گرفته شده و عواملی که باید در تعیین حجم نمونه بهینه
مورد توجه قرار گیرد» توضیح داده می شود.
صفحه 8:
جامعه (-دنهاحدم): به مجموعه ای از افراد با واحدهایی که
دارای حداقل یک ویژگی مشترک باشند. که به آن جامعه
هدفء مجموعه مرجع یا چهار چوب نمونه گیری نیز میگویند.
نمونه : زیر مجموعه ای از جامعه که برای مشاهده» تجزیه
تحلیل انتخاب میشود
صفحه 9:
در تحقیقات کمی:
معمولا به افراد نمونه؛ آزمودنی (۲۳ح) گفته میشود.
در کتاب راهنمای نشر انجمن روانشناسی آمریکا - (000) توصیه شده است :
بگونه ای شرکت كنندكان در تحقيق را معرفى كنيد که از حضور آنان
قدرشناسی شود.
مثلا شرکت کنندگان افراد» دانشجویان دانشکده و..
استثناء: زمانی که بحث آماری مطرح است استفاده از واژه
آزمودنی مناسب است
eS
در تحقیقات کیفی معمولا از واژه موردیا شر کت کننده استفاده میشود
صفحه 10:
حقیق کمی نمونه مورد مطالعه با این قصد که معرف
A? عه بزرکتر باشد انتخاب میشود
١
در تحقیق کیفی » پژوهشگر صرفا به نمونه خود كه _ 2 5“
شامل یک مورد خاص است علاقه دارد
صفحه 11:
Bleoa broach ¢ Gece Gloss Bi 4 agi b 6 89 از ملاکهای قضاوت در
مورد یک آزمایش» اعتبار جامعه تحقیق است.
اعتبار جامعه بیانگر میزان تعمیم پذیری نتایج یک آزمایش از نمونه مورد
پژوهش به گروه بزرگتر خاصی می باشد.
صفحه 12:
برای رسیدن به اعتبار جامعه ,پژوهشگران کمی باید موارد زیر را در نظر
بگیرند:
۱- انتخاب نمونه تصادفی از جامعه تعریف شده ای که قصد تعمیم یافته ها را
به آن دارند.
۲- نمونه انتخاب شده باید از حجم مناسبی برخوردار باشد تا
احتمال اينکه نمونه خصوصیات متفاوتی را با جامعه اصلی داشته باث
تقلیل دهد.
صفحه 13:
حجم نمونه در مطالعات کیفی کوچک است (حتی یک مورد)
هدف انتخاب یک مورد یا موردها --> فهم عمیق تر پدیده های مورد
بررسی و در اغلب موارد» کشف يا آزمون نظریه ها
مایکل پاتون انتخاب نمونه ای که برای رسیدن به اهداف پژوهش مناسبند را
نمونه گیری هدفمند نامیده است.
نمونه گیری هدفمند برای رسیدن به اعتبار جامعه تعیین نمیشوند و
هدف انتخاب نمونه ای که معرف جامعه تعریف شده باشد نیست»
بلکه قصد آن است که از طریق افراد انتخاب شده درک عمیقی از (Be
موضوع مورد مطالعه حاصل گردد
صفحه 14:
رابرت يبن 630۲۷۲۱۰ یک منطق نمونه گیری برای تحقیق کیفی تدوین
نموده که با منطق نمونه گیری هدفمند پاتون مشابه است
ow به فر آیند تعمیم یافته ها از یک مطالعه موردی به مطالعه دیگر منطق
تکرار پذیری میگوید
منطق تکرار» شیوه ای است که از نظریه برای مشخص کردن موردهای
دیگری که یافته های یک مورد را میتوان به آنها تعمیم داد
استفاده میکند
صفحه 15:
Robert ‘i Gd © ily به دو نوع تکرار متفاوت اشاره میکند:
۱- تکرار مو به مو
نتيجه حاصل از مطالعه مورد بعدی؛ با موارد مشابه قبلی که توسط
پژوهشگر یا پژوهشگران دیگر مورد بررسی قرار گرفته اند مشابه خواهد
بود
۲- تکرار نظری
بيش بينى ميشود كه از مطالعه مورد بعدی نتایجی
حاصل خواهد شد که با یافته های حاصل از مطالعه موردهای
قبلا مطالعه شده تفاوت خواهد داشتالبته به گونه ای که
با نظریه زیربنایی تحقیق همخوان میباشد.
صفحه 16:
Oe BE Tey od
تعریف جامعه:
پژوهشگرانی که از روش تحقیقات کمی استفاده مینمایند» تلاش میکنند از
طریق مطالعه گروهی بسیار کوچک (نمونه) » درمورد یک گروه بزرگ از
افراد (جامعه) اطلاعات بدست آورند.
در تحقیقات کمی به فر آیند انتخاب یک نمونه از جامعه تعریف شده
با این هدف که نمونه دقیقا معرف جامعه مورد نظر باشده نمونه
گیری گفته میشود.
صفحه 17:
Oe BE Tey od
دو نوع جامعه با فرآیند نمونه ری ارتباط دارند:
-١ نوع اول: جامعه مورد نظرء که تمام اعضاء یک مجموعه واقعی با فرضی
از افراد» وقایع را در بر میگیرند و پژوهشگران انتظار دارند یافته های
پژوهشی خود را به آن تعمیم دهند
۲- نوع دوم: جامعه در دسترس, یعنی تمام افرادی که واقعا میتوانند در
نمونه قرار بگیرند
صرفه جویی در وقت و هزینه» دلیل انتخاب یک نمونه کوچک از
جامعه مورد نظر میباشد
صفحه 18:
فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی
تعریف جامعه
كرجه بیشتر نمونه ها از جامعه در دسترس انتخاب میشوند ولی پژوهشگران
معمولا در جستجوی میزان تعمیم یافته ها به جامعه مورد نظر میباشند
در گام اول» پژوهشگران باید نتایج حاصل از نمونه را به جامعه در دسترس که
نمونه از آن انتخاب شده است تعمیم دهند(در صورت انتخاب تصادفی
نمونه)
در كام دومء آنها بايد جامعه در دسترس را به جامعه مورد نظر
تعمیم دهند (جمع آوری اطلاعاتی که میزان مشابهت دو
جامعه را نشان می دهند)
صفحه 19:
فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی
تعریف جامعه
چنانچه جامعه در دسترس نسیتابزرگ باشده برای مشخص کردن تمام اعضاء
به فهرست منتشر شده که به آن چهار چوب نمونه گیری جامعه مورد نظر
گفته میشود رجوع میکنند
استیون پرموت << مسرت آلن مایکل ۳۱() مسا مونیکا ژوزف
سمل مسبت( از چهار ملاک برای نمونه گیری استفاده کرده اند
۱- توصیف روشنی از جامعه ای که نتایج به آن تعمیم داده
میشود ارائه کردد
obey كامل يوه ول se as pit
الف- نوع نمونه گیری ب- حجم نمونه ج- منطقه جفرافیایی
صفحه 20:
فنون نموه کیری در تحقیقات کمی
۱
۳- چهارچوب نمونه گیری یعنی فهرست هاء شاخصها یا مدارک ثبت شده
دیکری که نمونه از آن انتخاب شده؛ بايد مشخص كردد
۴- فرخ تکمیل: نسبت شر کت کننده به تعدادی که قصد بوده در پژوهش
شرکت کنند
نمونه کیری تصادفی با آرایش تصادفی:
بکار گیری یک شبوه خاص نمونه گیری که به هر یک از افراد یک جامعه
مشخص» شانس برابری برای انتخاب شدن داده شود که نباید
با جایگزینی با تخصیص تصادفی اشتباه گرفته شود؛ بدین
معناست که به هر واحد نمونه گیری(مثل دانش آموز» کلاس)
شانس برابر برای قرار گرفتن در هر یک از عملهای آزمایشی
پژوهش داده شود.
صفحه 21:
فنون ذمونه كيرى در ت
oolw Solas نمونه کیری
تمام افراد جامعه برای انتخاب شدن در نمونه شانس مساوی و مستقل داشته
باشند
مستقل: انتخاب یک فرد در انتخاب افراد دیگر هیچ تاثیری نداشته باشد
روشهای انتخاب نمونه:
۱- قرعه کشی
۲- جدول اعداد تصادفی
- تهیه فهرست جامعه و شماره گذاری اعضا از | تا 0
- انتخاب تصادفی یک ستون بعنوان نقطه شروع
- انتخاب تمام اعدادی که زیر آن ستون هستند
صفحه 22:
فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی
نمونه گیری تصادفی ساده
۲- جدول اعداد تصادفی
مثال:
295
2000
چون جدول اعداد تصادفی پنج رقمی است و جامعه ٩۲۷ نفری» سه رقمی
است به سه رقم آخر اعداد پنج رقمی ستون انتخاب شده نیاز است
٩۲۷ <- اعداد
صفحه 23:
۸
صفحه 24:
فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی
۳
اكر نمونه اى كه بايد انتخاب شودء خیلی بزرگ باشد و فهرست جامعه در
دسترس با جامعه مورد نظر نیز موجود باشده نمونه کیری نظامدار ساده تر
از نمونه گیری ساده میباشد
حجم جلمعه -()
هجم نمينه --
20/0
فاصله نمونه گسیریت A(Actervcl)
صفحه 25:
فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی
۳
مثال :
200 2«)
00 2
1=dDODDOONODO = 10D
بصورت تصادفیء عددی کوچکتر از عدد بدست آمده از تقسیم را انتخاب
کنید» مثلا ۳۶
..اعداد بعدی بترتیب» ۰۳۶ ۱۳۶ ۲۳۶ و
صفحه 26:
فنون ذمونه كيرى در ت
pol 9 cooly erry Ape rl)
مزایای نمونه گیری نظامدار نسبت به نمونه گیری تصادفی ساده
۱- عدم نیاز به مشخص کردن هر فرد»
عضو جامعه در فهرست با یک عدد خاص " صرفه جویی در وقت
۲- عدم نیاز به جدول اعداد تصادفی
تفاوت نمونه گیری نظامدار و نمونه گیری تصادفی ساده
انتخاب هر نمونه در نمونه گیری نظامدار مستقل از انتخاب
سایر اعضای جامعه نیست زیرا وقتی که اولین عضو نمونه
انتخاب شده بقیه اعضای نمونه مورد نظر بصورت خودکار و
با نظم معین تعیین میشوند
صفحه 27:
فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی
OS eS
نمونه بگونه ای انتخاب میشود که زیر گروه های خاص جامعه بصورت کافی در
نمونه حضور داشته باشند.
نمونه گیری طبقه ای:
۱- طبقه ای نسبتی:
نسبت هر زیر گروه در نمونه با نسبت آن در جامعه یکسان است
۲- طبقه ای غیر نسبتی:
بدون توجه به نسبت افراد هر گروه در جامعه» از هر گروه مثلا
۰ نفر انتخاب كنيد
صفحه 28:
فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی
OS eS
نمونه گیری طبقه ای:
طبقه ای نسبتی: -۱
مثال:
مولف یک کتاب روش تحقیق در دانشکده ای قصد دارد نظر دانشجویان را
نسبت به کتاب بداند.
از آنجاییکه او معتقد است جنسیت عامل مهمی در این مطالعه است» تصمیم
میگیرد نسبت دانشجویان مذکر و موثث را بهمان نسبتی که در جاه
وجود دارد را تعبین کند
صفحه 29:
فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی
OS eS
02-000
مونث l= POO
مذكر 2-6000
نسبسطبقه مونبه جلمعه 00-2000۵000
نسسسطبقه عذكر به جلمعه .9-900/0000-0
: در نموفه ۲۰۰ نفری
سشمینه مونث ۰ 0-00002060
نسسشمونه عذكر 5-0 :6-600
صفحه 30:
فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی
0
واحد نمونه گیری» یک گروه از افراد است.
هنگامیکه انتخاب گروههایی از افراد عملی تر از انتخاب تک تک افراد جامعه
تعریف شده باشد از این نمونه گیری استفاده میشود.
|-تک مرحله ای ۲-چند مرحله ای
مثال (تک مرحله ای):
قصد دارید یک پرسشنامه را در میان یک نمونه تصادفی ۳۰۰ نفری در پایه
پنجم اجرا کنید:
تسعداد,تسعداد دلذشآمویلنهر کلای-0 :900 < 0-060000)
لنتخا بت صاهفیتسعداد دلنشر]موزلنهرکلای-007010 < 2-0000
صفحه 31:
فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی
0
مثال (چند مرحله ای):
در مثال قبل» اگر بخواهیم علاوه بر پرسشنامه؛ مصاحبه نیز انجام شود:
چون مصاحبه برای ۳۰۰ نفر وقت گير است» میتوانیم مرحله دوم نمونه گیری
خوشه ای چند مرحله ای را بکار ببریم و بصورت تصادفی ۵ دانش آموز را
از هر کلاس درس برای مصاحبه انتخاب کنیم:
تسعدادافرادوکه با آنها حصاحبه حیشود 60-90
صفحه 32:
فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی
eee) را
پژوهشگران بجای استفاده از روشهای مورد بحث یک نمونه را که با هدفهای
پژوهش تناسب داشته باشد به این دلیل انتخاب میکنند که بسهولت در
دسترس است
یک نمونه میتواند بدلایل مختلف مناسب و یا در دسترس باشد
برای مثال, نمونه نزدیک محلی قرار دارد که پژوهشکر کار میکند.
نکته:
انجام تحقيق با نمونه سهل الوصول بهتر از عدم انجام تحقبق
میباشد
صفحه 33:
برآورد حجم نمونه مورد نظر
استفاده از بزرگترین نمونه» یک قاعده کلی در تحقیق کمی بشمار
می آید.
هر چه حجم نمونه بزرگتر باشد» احتمال آنکه نمره های افراد در
متغییر اندازه گیری شده معرف نمره های جامعه باشد» بیشتر
خواهد بود.
صفحه 34:
ST ee Ded ad cul TaD)
۸۶ 7 شرية فى زنك 07 ی ی
(اقتباس از کرلینجر ۱۱۹۸۶ ترجمه شریفی و نجفیزند, a ص
|
4 ;
\
رابطه بین حجم نمونه و خطای نمون ه گیری \
خطای نموته گیری
صفحه 35:
برآورد حجم نمونه مورد نظر
محدودیتهای زمانی و مالی تعداد آزمودنی های یک نمونه را
محدودمیسازد .بهمین دليل» بزوهشكران بمنظور تعیین حداقل
حجم نمونه مورد نیاز برای روشهای مختلف تحقیقی قاعده ای
را بيش نهاد کرده اند :
در تحقبقات آزمایشی و علی مقایسه ای -- > حداقل حجم هر
گروه ۱۵ نفر
در تحقیق همبستگی -- > حداقل ۳۰ نفر
برای هر زیر گروه فرعی ۲۰ تا ۵۰ نفر
صفحه 36:
PO I ST LB
تعیین حجم نمونه با توجه به عوامل زیر:
۱- سطح معنادار بودن آماری (آلفا که برای رد فرضیه صفر انتخاب میشود)
۳- جهت دار یا غیر جهت دار بودن فرضیه صفر
۳- میزان تاثیری که انتظار دارید بدست آورید
۴- توان آماری مطلوب
صفحه 37:
سل ۶
۵ عامل تاثیرگذار دیگر بر حجم نمونه:
۱ - تحلیل زیر گروه : تقسیم گروه به چند زیر گروه بمنظور تحلیل بیشتر داده است.
۲- افت: در تحقیقاتی که زمان اجرا طولانی است» افت گاهی یک مساله است.
wiht =f ابزارها: ابزارهایی که پایایی پایین دارند وان آزمونهای معنادار آماری و
بر آورد پارامترهای جامعه را کاهش میدهند برای جبران حجم نمونه را افزایش دهید
۴- تحلیل هزینه -فایده: انتخاب حجم نمونه مستلزم توجه به هزینه-فایده است.
۵- همتا بودن نموفه: تحتیق در مورد بهره هوشی دوقلوهای یکسان منال
خوبی در این مورد است 1۳
صفحه 38:
فنون نمونه كيرى در تحقيق كيفى
از نظر فنون نمونه كيرى» تحقيق كيف در مقابسه با تحقيق كم انعطاق
پذیرتر است که ناشی از ماهیت غیر قابل بيشبينى طرح در تحقيق كيفى
است
صفحه 39:
انواع نمونه گیری هدفمند
پاتون اصطلاح نمونه گیری هدفمند یا از روی قصد را برای توصیف نوعی از
نمونه گیری بکار میبرد که در آن مواردی که از لحاظ هدفهای تحقیق
کیفی اطلاعات غنی در بر دارند؛ انتخاب میشوند.
پاتون ۱۵ روش نمونه گیری را مشخص نموده است:
۱- نمونه گیری مورد استننایی یا کرانه ای:
به موارد غير معمول يا خاص توجه دارد
۳۲-نمونه گیری موارد مطلوب:
از طریق انتخاب مواردی که پدیده مورد علاقه را بمیزان
فراوان ولی نه به گونه ای استننایی نشان میدهد
صفحه 40:
۳ are)
۳- نمونه گیری موارد عادی:
شامل انتخاب موارد عادى و معمولى استء اين شيوه ميتواند بطور ویژه
در آزمونهاى مقدماتى برنامه هاى جديد سودمند باشد.
: سه راهبرد ذمونه گیری بیان شده مکمل یکدیگرند هريك بمنظور
دستیابی به اهدافی مهم اما متفاوت بكار ميروند
۴- نمونه گیری تغیبرات بیشینه:
مستلزم انتخاب مواردی است که دامنه تغیبرات پدیده مورد
تحقیق را نشان میدهند.
صفحه 41:
ره
۵- نمونه گیری هدفمند طبقه ای:
اندکی با نمونه گیری تغیبرات بیشینه تفاوت دارد.
چندین مورد از هر یک از انواع تغیبرات مشخص شده را (مثلا متوسط بالاتر
و يا پایین تر از متوسط) با توجه به پدیده تحت بررسی در برمیگیرد.
نمونه از موارد مشابه است تا از اين طریق گروهی که نمونه
معرف آن میباشد بصورت عمیق مورد تحقیق قرار گیرد.
صفحه 42:
انواع نمونه گیری هدفمند
۷- نمونه گیری موارد بحرانی: 1
مستلزم انتخاب یک مورد واحد است» این انتخاب زمینه آزمون قطعی یک
نظریه» برنامه و یا پدیده های دیگر را فراهم میسازد.
۸- نموفه گیری زنجیره ای(نبکه ای-گلوله برفی):
مستلزم مشورت با افراد مطلع است تا آنها موارد مناسب تحقیق را معرفی
نمایند.
-٩ نمونهگیری ملاک محور:
مستلزم انتخاب مواردی است که ملاک مهمی را بر آورده
میسازند» و در تحقیق در برنامه های آموزشی مفید میباشد.
صفحه 43:
انواع نمونه گیری هدفمند
۰- نمونه كيرى نظريه مدارء يا سازه عملیاتی:
زمانی بکار برده ميشود که هدف تحقیق» کسب آگاهی در زمینه تجلیات
واقعی سازه های نظری میباشد مانند نظریه رشد هوش پیاژه
۱- نمونه گیری موارد رد و تایید:
با هدف پی بردن به اعتبار تحقیقات انجام شده قبلی انجام میگیر د.
۳۲- نمونه گیری تصادفی هدفمند:
مستلزم انتخاب یک نمونه تصادفی با استفاده از روشهای تحقیق
کمی میباشد.
صفحه 44:
انواع نمونه گیری هدفمند
۳- نمونه گیری موارد مهم سیاسی: —
راهبردی است که میتواند برای پژوهشگران يا سازمانهای تامین کننده
اعتبار پژوهش مهم باشند
۴- نمونه گیری tS peat aw 0
مستلزم انتخاب مواردى است كه صرفا در دسترس هستند و تحقيق
راحت است.
صفحه 45:
نمونه گیری بنا به فرصت پیش آمده
نمونه گیری بنا به فرصت پیش آمده:
باتون از اين ثمونه كيرى بعنوان بنزد همين شيوه نمونه كيرى فم برده
oh
مستلزم استفاده ازیافته های یک تحقبق موردی انجام شده» جهت آگاهی
دادن به پژوهشگر در انتخاب مورد بعدی برای پژوهش است
اين نمونه گیری یکی از مهمترین راهبردها در انتخاب نمونه های تحقیق
کیفی بشمار می آید.
صفحه 46:
ee SS TO ede ESTE)
در تحقیق کیفی مشخص نمودن حجم نمونه رابطه مستقیم با تصمیم
گیری و قضاوت محقق دارد و قواعد از قبل تدوین شده ای
وجود ندارد.
پاتون معتقد است که انتخاب حجم نمونه»مستلزم معامله ای باياباى
بين گستردگی تحقیق و عمق آن است.
همچنین معتقد است که تا رسیدن به مورد زائد(موردی
که پس از آن اطلاعات جدیدی به دست نمی آید)
به انتخاب موارد ادامه دهیم.
صفحه 47:
SE BT ad
در طرح ریزی یک آزمایش پژوهشگری» ممکن است یک نمونه
تصادفی از معلمان را انتخاب کند» ولی برخی از معلمان منتخب
ممکن است به دلابلی از شرکت در آزمایش امتناع ورزند.
آزمودنیهای باقیمانده را دیگر نمیتوان تصادفی قلمداد کرد.
در تحقیق کیفی نیز ممکن است با چنین مشکلی مواجه شویم.
چنانچه از افراد انتخاب شده برای شرکت در یک تحقیق
کاسته شودافراد باقیمانده در نمونه را باید آزمودنیهای (Be
داوطلب قلمداد نمود.
صفحه 48:
اوطلب بالاتر از ae
بين پژوهشگر و پاسخ خ دهندگان ضروری نمیباشد.
اعى افراد داوطلب
طلب است» یخصوص هنگامی که ارتباط شخصی
۲. موقعیت اقتصاد: افراد غیر داوطلب بالاتر است؛ بخصوص هنگامی که
پایگاه اجتماعی فرد پاسخ دهنده مشخص میشوده نه پایگاه ۱
موقعیت اجتماعی از pb اعی والد.
پژوهش است: بهنظر مرسد هوشر فاد داوطلب | زار
۳ زمانی که داوطلب شدن بعخاطر شركت
مقناهده تمیشوده
؟. داوطلبان غالياً
۵. داوطلبان غالبا احتماعی تر از غیر داوطلیان هستند.
۶ افراد داوطلب
هنگامی که پرای شرکت در تقرس اد اوق یی وق م داوطلب شده با
صفحه 49:
حنسی) احتمال داوطلب شدن آنان کمتر از مردان میباشد.
داوطلب کمتر از افراد غیر داوطلب قدرت طلب هستند.
۰ احتمال داوط لب شدن
پروتنتانها و احتمال شر
۱ هنگامی که داوطلب شدن بهخاطر
یپذیر هستند» اما هنگامی که آزمودنیها ز
يامشاوره) أبن تفاوث وود تدازده
صفحه 50:
افزایش شرکت افراد داوطلب
برای به کارکماری آزمودنیها در تحقيق دو حالت معمول است:
۱-ابتدا نمونه ای را انتخاب کرده»سپس افراد انتخاب شده برای
شرکت در تحقیق را دعوت می کنید.
۲-ابتدا تحقیق را توصیف می کنید, آنگاه این توصیف را به
صورتی آگهی کرده ویا آن را از طریق پست بين افراد
توزيع ميكنيد.
صفحه 51:
UNO genre
Se جامعه مورد نظر
۵ بر این نکته که داوطلبان شرکت در تحقيق میتوانند به طور بالقوه به دیگران کمک کننده تأكيد كنيد.
زب
۶ در صورت امکان نه تا
صفحه 52:
UNO genre
۷ نامه درخواست از داوطلبان توسط
دی عالیمقام نوشته شود.
۸ از انجام فعالیتهای بوهشی که از نظر روا بتی استرس زا هستند خودداری کنید.
RIESE ED Gest eel SID as gOS cs hI ee Sat
٩ سعی کنید این واقعیت که داوطلب شدن امری طبیعی است را به مدعوین منتقل کنید.
۱۷۰
موقعیتی که داوطلب شدن توسط جامعة مورد نظرامری طبیعی فلمداد میشود؛ از هر فرد بخواهید
طلب شدن خود را بهطور عمومی اعلام نماید. لیکن؛ در مو
که داوطلب نشدن امری طبیعی قلمداد
مر شودء شرايطى on ای هر فرد تاد به صورت خصوصی داوطلب شود.
ى كه براى آن جامعه شناخته شده باشد بخواهيد كه
صفحه 53:
اشتباهات بزوهشكر در نمونه كيرى
(- افرادی را برای شرکت در تحقبق انتخاب می کند که در
دسترس او هستند.
۲- از شیوه هایی که باعث می شود میزان معرف بودن نمونه
انتخاب شده.از جامعه ای که بافته ها به آن تعمیم داده خواهند
شدهاستفاده نمی کند.
۳- زمانی که نمونه گیری طبقه ای یا خوشه ای با توجه
به اهداف تحقیق مناسبتر است» از نمونه گیری تصادفی
ساده استفاده می کند.
صفحه 54:
اشتباهات پژوهشگر در نمونه گیری
۴-ویژکیهای نمونه سهل الوصول را با جزییات کافی که به
دیگران اجازه دهد تاجامعه ای را که نمونه معرف آن است
استنباط نمایند» توصیف نمی کند.
۵-در تحقیق کمی»به جای اینکه از حجم نمونه ای استناده کند که
احتمال رد فرضیه صفر را در سطح قابل قبول توان
آماری به حداکثر برساند.از یک حجم نمونه
اختباری استفاده می کند.
صفحه 55:
| te
۶- قبل از انتخاب یک يا چند مورد برای تحقیق کیفی,تمام انواع
نمونه گیردهای موجود را با دقت مورد توجه قرار نمی دهد.
۷- تفاوت میان آزمودنیهایی را که برای شرکت در تحقیق
داوطلب شده اند و کسانی که از شرکت امتناع
ورزیده اند» مشخص نمیکند.بعلاوه قادر به تشخیص
میزان تأثیر این تفاوتها بر یافته های پژوهش نیست.
صفحه 56:
‘pe
صفحه 57:
صفحه 58:
۲. اعضای مجموعهای فرضی يا واقعى از اف
یافتههای پژوهش را به انها تعميم دهد؛ چه نامیده میشود؟
4 الف) جامعه مورد
ب) نمونه تصادفی
امه دردسترس
صفحه 59:
پایایی نخواهند داشت.
ب) قابل تعمیم به جامعهای محدود خواهند بود.
ج) قابل تعمیم به بحاععای گسترده خواهند بود.
د) ارزش نظری نخواهند داشت.
eS
صفحه 60:
یک از آنها شانس یکسان و مستقلی برای انتخاب شدن
بهبجای آتکه معرف جامعه در دسترس باشند» دة
اد
اح( پهحای آنکه معرف حامعه مورد نظر باشند؛ دقیقاً معرف جامعه در دسترس
میباشند.
>( از طریق فرایندی انتخاب میشوند که
شانس برایری یرای انتخا
ب شدن دارند.
صفحه 61:
۵ امتار عمده تمونه گیری تصادفی این است که نمونه به احتمال زیاد:
الف) دربرگیرنده تعداد قابل قبول آزمودنهاست.
ب) با شرکت درتحقیق موافقت میکند.
##ج) دادههای پژوهشی قابل تعمیم بهدست میدهد.
(ery نظر آماری یافتههای پژوهشی معناداری بهدست BG
صفحه 62:
مب ٩ ۰ ظامدار هتکامی مناسیرین شوه دت که
الف) یک نمونه بزرگ باید از فهرستی غیرمنظم انتخاب شود.
ee مود بررگ بايد از فهرستی منظم انتخاب شود.
ج) جامعه مورد نظر غیرهتجانس است.
7 1 2 sag: 2 he
د) تفاوت مورد انتظار بين گروههای کنترل و آزمایش بسیار ناج
صفحه 63:
۷ هنگامی استفاده از آمار استنباطی برای دادههای جممآوری شده از یک نمونه
راتکه
لف) نمونه به كونهاى دقيق مفهومسازى شده تا معرف جامعهای خاص باشد.
2 قصد نداشته باشد یافتههای تحقیق رأ تعميم دهد.
ج) حجم نمونه بهحد کافی بزرگ باشد.
راد داوطلب تشکیل شده باشد.
د) نمونه از
صفحه 64:
١ در رنه گری خوشهاى» واحد تمونه گیری عبارت است از
الف) فرد آزمودنی
ب) جامعه مورد نظر
ج) یک گروه طبیعی از افراد
د) بخشی از آزمودنیها با نمرههای کرانهای در متفیر مورد بررسی
eS
صفحه 65:
.در تحقیق کی باید از حجم بزرگ استفاده کرد؛ بخصوص هنگامی که
الف) انعظار کاهش یا غیبت آزمودنیها بسیار کم باشد.
ب) از ابزارهایی با پایایی پایین استفاده شود.
ج) تحلیل زیر گروهها مورد نظر نباشد.
۰ اه بسار متجانس باشد. 1۳
صفحه 66:
انواع
ميك ازا
كدامي
1 .62
آور
می
یک | فراهم
۷
بده
بل ی
اس از پ
oe
د که آز
os انهای
۰ : باکر
: 2 یی ب
هك ۱
ا
0
ميم
د
) مور
t
صفحه 67:
06 بنا به فرصت بيش adel
صفحه 68:
۲ در مقایس با افراد غیرداوطلب غالبا فراد داوطلب برای یک تحقیق:
الف) قدرت طلب تر هستد.
ب) معمولی ترهستند.
اج( ضد احتماعی تر هستند.
ددر سجوى برانگیشتگی بیشتری هد 1۳
صفحه 69:
۳ برای افزایش میزان شرکت افراد داوطلب در یک تحقیق مطلوب است که
الف)
تیه مدید ید
zZ
بر نیاز پژوهشگر برای بهدست
6
ec که مین است ترکتکنندکان: با آن مواحه شوند به re کال
eS
صفحه 70:
liv he ze الف )ب )د ۲ 20)
ey ۱۲)د 3Q) ze )ب za
صفحه 71:
۲ روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (جلد اول)
۲ روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (جلد دوم)
روشهای تحقیق در علوم رفتاری » دکتر رمضان حسن زاده
۲ روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی؛ تالیف دکتر علی دلاور
صفحه 72:
با تشکر از استاد. آقای دکتر کیامنش و دانشجویان محترم
صفحه 73:
با آرزوی موفقیت
اورپوینت را میتوانید از سایت زیر دانلود کنید
عط كدلج )من :۲۱