صفحه 1:
صفحه 2:
curio Jlau! (Positive transfer) °
laul (Negative transfer) °
pmo ,Jlail (Zero transfer) °
اهمیت انتقال یادگیری ٩
۰ (۲۲۵۱5۴۵۲ 6۱۱۲6۲۵۱) انتقال دو سویه
صفحه 3:
٩تعریف ِ
انتقال یادگیری به معنای استفاده از تجربیات آموخته
شده از یک مهارت در اجرای همان مهارت اما در
زمینه ای جدید و يا بکارگیری در اجرای مهارتی نو
هدف نهایی اکثر نظامهای آموزشی انتقال یاگیری از
محیط اموزش به محيط واقعی است. برای مثال
هدف مربی شنا از انجام حرکات دست ويا در كنار
استخر انتقال آن به مهارت شنا کردن است. انتقال
یادگیری به سه صورت می تواند رخ دهد:
صفحه 4:
Positive) cuio Jlaul®
:(transfer
وقتی تجارب ناشی از یادگیری یک مهارت
اثری مثبت در یادگیری همان مهارت به
صورتی دیگر یا مهارتی دیگر داشته
باشد. مانند تجربه تمرین ضربه پنالتی
فوتبال به شرايط مسابقه. اين نوع
انتقال هدف نظامهاى اموزشى و مربيان
است.
صفحه 5:
انتقال منفی (۱۱۵0611۷6
:(transfer
وقتی تجارب ناشی از یادگیری
مهارتی در یادگیری مهارت دیگر اثر
منفی و تداخلی داشته باشد. مانند
تجربیات آموخته شده در ضربه
فورهند بدمینتون بر یادگیری ضربه
فورهند تنیس
صفحه 6:
*انتقال صفر (726۲0
۲ :تجارب ناشی از
یادگیری یک مهارت در یادگیری
مهارت دیگر نقشی نداشته
آموزش شطرنج
صفحه 7:
°
اهمیت انتقال یادگیری
توالی دادن مهارتهای حرکتی: با در نظر گرفتن انتقال مثبت می
توان مهارتهای پایه را پیش از اجرای مهارتهای پیچیده آموزش داد
و از آن برای طراحی منطقی متد تمرین و آموزش استفاده کرد.
٩ مربی با در نظر گرفتن اصل انتقال یادگیری مهارتها می تواند از
شیوه های مناسب برای یادگیری استفاده نماید. مانند انجام
بعضی از حرکات دست و پای شنا در خارج از آب, انجام بخشی
از مهارت پیش از اجرای کامل آن و کمک به مربی برای کاستن
از میزان مخاطرات و سختی حرکت در تلاشهای اولیه فراگیر
shy سنجش آثربخشی شرایط تمرین: یکی از روشهای مناسب ٩
بررسی اثربخشی روشهای تمرینی اجراي آزمون انتقال است.
روشی که به بهترین برد در شرایط آزمون و مسابقه منجر
شود روش مناسب و ایده آل است.
صفحه 8:
Bilateral) agw go Jlaisl®
. (transfer
توانایی اجرای مهارتهای آموخته شده با یک عضو
توسط عضو دیگر. مثلا نوشتن با دست غیر برتر.
دو نوع انتقال دوسویه می توان در نظر گرفت:
انتقال دوسویه نامتقارن: اگر انتقال
یادگیری به بعضی از اعضاء بیشتر از سایرین
باشد.
9انتقال دوسویه متقارن: اگر تفاوتی در میزان
انتقال به اعضای دیگروجود نداشته باشد.
صفحه 9:
*متقارن يا نامتقارن بودن
انتقال یادگیری به لحاظ نظری
نقش نیمکره های مغز در کنترل
حرکات را تبیین می نماید.
همچنین به مربیان در طراحی
تمرین راهکار می دهد.
نظريه يذيرفته شده اين است
که انتقال دوسویه نامتقارن
است. اما در مورد جهت انتقال
از عضو برتر به غير برتر يا
برعكس مناقشه وجود دارد. به
ewe coe ice ak ala. ید وت ىن اد
صفحه 10: