صفحه 1:
صفحه 2:
و ون کج فاد میب
نوجوانان باید در فعالیتهای بدنی روزانه شرکت جویند و بدانند که فعالیت
برای تندرستی آنها ضروری است. تربیتبدنی مدارس نقش مهمی در تأمین
فرصت برای همه دانش آموزان داردتا در برنامههای فعالیت بدنی شرکت
کنند و از مواهب بهداشت جسمی و روانی آن بهرهمند شوند.
صفحه 3:
انجمن ملی ورزش و تربیت (NASPE) sy پیامدهای مثبت
می کند تا بهلحاظ جسمانی ورزیده شود. خلاصه کرده است که عبارتند از
خطر افسردگی را کاهش میدهد.
چکالی استخوانی رازبا مىكند.
مهارت هاى حركتى را كسترش مى دهد.
ارتباطهای ضعیف را تقویت میکند
ابه دقع تانسيون و اقطراب کمک میکند
قدرت عضلانى, اعطاف پذیری و استقامت را کسترش میدهد.
اعتعاد به تفس خویشتنداری و عزتنفس را گسترش میدهد.
به تنظیم کنتول وزن. تونوس عضلات و بهبود ترکیب بدنی کمک میکند.
باعث نكوش مثبت به فعاليت بدنى و كرايش طولانى مدت به آن مىشود.
به دانش آموزان كمك مى كند تا قوانين و مفررات مكتوب را محترم شمارند.
كمك مىكند تا كودكان. هدفهاى دستيافتني و شخصى خود را ثبت کنند
به دانش آموزان كمك مىكند تا دربارة رفتار و آمادكى خود. تصميمهاى مناسبى اتخاذ كند.
با عوامل اصلى خطر بيمارى قلبى مقابله مى كند.
کیک عه
ادگی جسمانی کیفی را کمبه یک نوجوان کمک
صفحه 4:
ال راگن سای
آموزش آمادگی جسعانی بلیدبهعنوانبیک فرایند بلند مدت از توبيت دانش آموزان در نظر
كرفته شود. اين قرايند با دستيابى به هدفهاى کمتر سازمان بافته شروع میشود و بتدریج
هدفهاى بيجيدمتر و منظمتر را شامل مىكردد سنا دانش آموزان راجه سوى ارزش كذاشتن
به آمادگی هدایت کند تا آنها سرانجام خود راهنما شوند. کوربین (۱۹۸۷)به این فرایند
((پلکان مادامالعمر آمادگی)) گفته است. با وجود این, کوربین بادآوری میکند که وقتی
کودکان سطح معینی از آمادگی را بهدست آوردند.بدان معنی نیست که مادم اععر آن را
حفظ خواهندکرد. تحربک نوجوانان برای فعال شدن و بدست آوردن مقادیر آمادگی خوبی
در كلاس. عملاً يك هدف كمتر سازمان يافته اسسته
صفحه 5:
رسیدن به هدفهای پیچیدهتر متل طراحی و اجرای برنامههای آمادگی به صورت شخصى قبل از آنكه نوجوانان
بتوانند به ارزش آماداگیجسمانی پی ببیند و آن را بخش اساسی زندگی خود سازند. ضروری است. اجرای
آزمونهای آمادگی جسمانی. هدف اصلی آموزش آمادگی در مدارس نیست. نتلیج لین آزمونها پیامد عوامل
بسیاری است که خارج از کنترل معلمان است: توارث. عادتهای خانگی مثل الگوهای فعالیت روزمره و تماشای
تلویزیون. عادتهای ورزشی والدین. ورزش کردن والدین با توجوانان و موقعیتهای اجتماعی, جمله عواملی
هستند كه ميزان فعاليت و عملكردهاى آمادكى نوجوانان را تحت تأثير قرار مىدهد.
لذ
صفحه 6:
در سالهاى بسيارى. معلمان تربیتبدنی در پایان سال تحصیلی آزمونهای
آمادگی جسمانی را اجرا میکردند. هدف صرق افزایش تعداد حرکات دراز و
نشستی -یا هر چیز دیگر - بود كه نوجوانان درييك دقيقه انجام مىدادند.
شاخصهابى كه نوعا در بيش وهس آزمونهلبه دست مىآيد ممكن است
بيشرفت بسيار نمايلقى را در پایان سال تحصیلی نشان دهد اما
پژوهشگران اظهار کردهلند که درصد زیادی از لین افزایشها احتمالاً ناشی
از ژنتیک و رشد و تکامل طبیعی توجوان است.
صفحه 7:
متاسفانه. وقتیمعلمان تربیتبدنی روی آزمونهای آمادگی تأکید میکنند.
نوجونان لین پیام را دربلفت میدایند که بلید نها برای کسب جایزه با
رقلیتبا همکلاسیهای خودبه فعالیت ورزشی بپردازند.به همین دلیل به
معلمان هرزش توصیه میشودتا آزمونهای آمادگیجسمانی را به عنوان
ابزاری برای کمکسبه نوجوانان استفاده کنندتاآنها Lal age تانند
پیشرفتشان را کنترل کنند و هدفهای فردی خویش را طراحی نمیند.
بعلایهافتههای لین آزمونهابه معمان تربیتبدنی کمک میکندتابه
دانش آموزانشان در گسترش عملکردشان در اجزای گوناگون آمادگی وابسته
به بهداشت یاری رسانند.
صفحه 8:
آمادگی قلبی- عروقی
آمادگی قلبی - عریقیبه تونیی قلب. رگهایخینی. خون و سیستم تنفسی گفته میشود که سوختبه ویه اکسیژن
را برای علات تأمین میکنند و گروههای عضلائی بزرگ را توانعند میسازند.
دو آزمون اصلی که آمادگی قلبی-عروقی را میسنجند عبار تنداز:
یک ملیل 1۶۰ متر) دویدنبی اه رفتن. داش آموزانبیک ملیل رابا حداکثر سرعت ممکن میدوند. گر دانش آموزی
نمى تواند كل مسافت را بدود. اجازه دارد راه برود يا جاكينك انجام دهد.
*دو استقامت قلبى- عروقى هوازى يبش رونده(58151) جند دانش آموزبه صورت جلو و عقب بين دو خطى
میدوند كه به فاصله ٠١ متر از يكديكر ترسيم شده است. دانشآموزان میکوشند قبل از آنکه صدای بوق را بشنوند (در
یک نوار کاست برنمهریزی شده ضبط شده است) خود رلبه خط مقلبل برسانند.دانش آموزان کندتر لین فرصت را دارند
قبل از شنیدن صدای دوبوقخود را به خط برسانند در غیر این صورت از رده خارج مى شوند.
صفحه 9:
i pops
انمطاف يذيرى تحت عنوان دامنة حرکتی موجود در عضلات: تاندونها و ليكامنتهاى بيرامون
يك مفصل تعريف مى شود. براى سنجش انعطاف بذيرى. يكى از دو آزمون زير را مى توانيد
استفادهکنید:
«نشستن و رسیدنبا فشار کمبه پشت. دانشآموزان مینشینند و حداکثر مسافت را نخست
روی سمت راست بدن و سپس روی سمت چپ بدن به دست می آورند.
*آزمون کشش شانه. دانش آموزان میکوشند تا انگشتان خود را در پشتبه یکدیگر برسانند.
برای آزملیش شانمی
همزمان دانش آموز پشت دست دیگر را به عقب و بالامى برد و مى كوشد نا انكشتان دست
را لمس كند. لكر دانش آموز بتولند انكشتان دست دبكر را لمس كند. قبول مى شود. سيس اين
حركت را از طرف شانه راست تكرار كنيد.
دائشآموز دست جب را از بالاى شلنه جبدبه عقب و بايين مى برد.
صفحه 10:
استقامت عضلانی
استقامت عضاانیبه توانلبی عضلات برای انجام انقباضهای پیدرپی و کار کردن درییک دورة زملنی معین
گفته میشود. درحالی که قدرت عضلانی به تونایی اعمال یک نبروی بيشینه خارجی یا بلند کردند یک وزنة
سنگین گفته میشود.
صفحه 11:
اتنه و عضلات شکم. آزمونهای متعددی
برای سنجش قدرت و استقامت عضلانی گروههای عضلانیبالاتنه و عضلات شکم. آزمونهای
استفاده شدهاست. از میان آنها دو آزمون زیر معرفی میشوند:
*آزمون دراز و نشست,
"آزمون شنای روی زمین.
صفحه 12:
1 1ن ها Halal جسمانى
سرعت: رشد قدى. انعطاف بذيرى. درصد تارهای تندانقباض و کندانقباش و تعادل تحت تاثیرژنتیک یا ای هستند این به این
معنی است که با تمرین افزایش می یبد اما شما با تمرين قادر هستيد به آستانه و سقف ژنتیکی که از قبل برای شما تعیین شده
نت بت
ورزشکاران می تونند زمان عکس العمل خود را با بهبود مهارتهای پیش بینی افزایش دهند.
شتاب. طول گام و تعداد گام هاء همه را تعرین های قدرتی و توانی بهبود میدهند.
استقامت در سرعت را می توان با تمرينهاى استقامتى كوتاه مدت تا ميان مدت و نيز بهبود استقامت بی هوازی افزایش داد
دختران به سبب پایین تر بودن مرکز تقل از پسران متعادل ترند. پسران با درا بودن فاکتور قدرت. این کمبود را بهنحو احسن
جبران می کند.
عقیده ۲۹۵۴۴۳0۵ :6 51001810 پسران در حرکات تعادلی مختلف نسبت به دختران همسال برتر هستند.
دانشمندان بسیاری ثابت کرده اند که تعادل در اثر تعرینات اصولی کسترش مى يابد. اسينجاد به اين نتيجه رسيد كه در سنین
بين 18 - 11 سالكى در دختران و ۱۶ - ۱۳ سالگی در پسران می توان اين قابليت را افزایش داد.
صفحه 13:
ee ات ات ih a reel جنس
معمولاً سوالى كه بيشتر افراد را دركير خود کرده است. این است که آیا فرزند من میتوند از هر سنی تمرینات قدرتی و استقامتی را نجام
دهد يا خير؟ يا | ينكه فرزند من مى تواند به باشكاه برود يا نه؟ در مورد جواب سوال دوم لازم به ذکر است که وزنه زدن در سنین نوجوانی
آگربا فشار قابل کنترل و در حد تحمل شخص باشد وبه اصطلاح سنكين نباشند بلكه سبى باشند. خطرى نداوند و حتى به آمادكى
جسمانى شخص كمك مىكنند لما در غير اينصورت عامل فشار بر صفحه رشد بوده و رشد عرضی رابه جای رشد قدی در پی دارد. جواب
سوال دوم را به شرح ذيل كذاشتهام.
-١ شروع تعرینات استقامتی در دختران حداقل از سن ۱۷ سالگی می باشد.
۲- شروع تمرینات استفامتی در پسران بعد از بلوغ می باشد.
۲- تا سن ۱۱ سالگی تعرین يذيرى وجود ندارد و به بع آن هایپرتروفی نیز اجاد نمی شود.
۴- بعد از سن ۱۳ سالگی تعرینات قدرتی کارکرد مناسب دارند.
۵- بهترین سن کسب حداکثر قدرت ۲۰ تا ۳۰ سالگی است.
صفحه 14:
ee:
آمادگی جسمانی عمومی وتخصصی باید با ویژگی هایی مانند: سن. جنس. سطح
آمادگی. رشته ورزشی, شغل. اهداف و مسائل روانی شخص متناسب باشد.
دانشگاه ....
موضوع:
فاکتورهای آمادگی جسمانی روی نوجوانان
نام درس:
........
نام دانشجو:
..............
نام استاد:
............
نوجوانان چگونه از آموزش آمادگی جسمانی فایده میبرند؟
نوجوانان باید در فعالیتهای بدنی روزانه شرکت جویند و بدانند که فعالیت
برای تندرستی آنها ضروری است .تربیتبدنی مدارس نقش مهمی در تأمین
فرص-ت برای هم-ه دانشآموزان دارد ت-ا در برنامههای فعالی-ت بدن-ی شرکت
کنند و از مواهب بهداشت جسمی و روانی آن بهرهمند شوند.
انجمن ملی ورزش و تربیت بدنی ( ،)NASPEپیامدهای مثبت آمادگیجسمانی کیفی را کهب-ه یک نوجوان کمک
میکند تا به لحاظ جسمانی ورزیده شود ،خالصه کرده است که عبارتند از:
خطر افسردگی را کاهش میدهد.
چگالی استخوانی را زیاد میکند.
مهارتهای حرکتی را گسترش میدهد.
ارتباطهای ضعیف را تقویت میکند.
به دفع تانسیون و اضطراب کمک میکند.
قدرت عضالنی ،انعطافپذیری و استقامت را گسترش میدهد.
اعتماد به نفس ،خویشتنداری و -عزتنفس را گسترش میدهد.
به تنظیم کنترل وزن ،تونوس عضالت و بهبود ترکیب بدنی کمک میکند.
باعث نگرش مثبت به فعالیت بدنی و گرایش طوالنی مدت به آن میشود.
به دانشآموزان کمک میکند تا قوانین و مقررات مکتوب را محترم شمارند.
کمک میکند تا کودکان ،هدفهای دستیافتنی و -شخصی خود را ثبت کنند.
به دانشآموزان کمک میکند تا دربارۀ رفتار و آمادگی خود ،تصمیمهای مناسبی اتخاذ کند.
با عوامل اصلی خطر بیماری قلبی مقابله میکند.
راهبردهای آموزش آمادگی جسمانی
آموزش آمادگ-ی جس-مانی بای-دب-ه عنوان ی-ک فراین-د بلن-د مدت از تربی-ت دانشآموزان در نظر
گرفت-ه شود .این فرایند با دستیابی به هدفهای کمتر سازمان یافته شروع میشود و بتدریج
هدفهای پیچیدهت-ر و منظمت-ر را شام-ل میگردد ت-ا دانشآموزان راب-ه س-وی ارزش گذاشتن
به آمادگی هدایت کن-د تا آنها سرانجام خود راهنما شوند .کوربی-ن ()۱۹۸۷ب-ه این فرایند
((پلکان مادامالعمر آمادگی)) گفته است .با وجود این ،کوربین یادآوری میکند که وقتی
کودکان س-طح معین-ی از آمادگ-ی را بهدس-ت آوردن-د ،بدان معن-ی نیس-ت ک-ه مادام العم-ر آن را
حف-ظ خواهندکرد .تحری-ک نوجوانان برای فعال شدن و بدس-ت آوردن مقادی-ر آمادگ-ی خوبی
در کالس ،عم ّ
ال یک هدف کمتر سازمان یافته است.
رسیدن به هدفهای پیچیدهتر مثل طراحی و اجرای برنامههای آمادگی به صورت شخصی قبل از آنکه نوجوانان
بتوانن-د به ارزش آمادگیجسمانی پیببرن-د و آن را بخش اساسی زندگی خود سازند ،ضروری است .اجرای
آزمونهای آمادگی جس-مانی ،هدف اص-لی آموزش آمادگ-ی در مدارس نیس-ت .نتای-ج ای-ن آزمونه-ا پیام-د عوامل
بسیاری است که خارج از کنترل معلمان است؛ توارث ،عادتهای خانگی مثل الگوهای فعالیت روزمره و تماشای
تلویزیون ،عادتهای ورزشی والدی-ن ،ورزشکردن والدی-ن با نوجوانان و موقعیتهای اجتماعی ،جمله عواملی
هستند که میزان فعالیت و عملکردهای آمادگی نوجوانان را تحت تأثیر قرار میدهد.
یجسمانی ویژه نوجوانان
آزمونهای آمادگ
در س-الهای بس-یاری ،معلمان تربیتبدن-ی در پایان س-ال تحصیلی آزمونهای
آمادگیجس-مانی را اجرا میکردند .هدف ص-رفأ افزایش تعداد حرکات دراز و
نشستی – ی-ا هر چی-ز دیگ-ر – بود که نوجوانان در ی-ک دقیقه انجام میدادند.
شاخصهایی که نوع-أ در پیش و پ-س آزمونهاب-ه دست میآید ممکن است
پیشرف-ت بس-یار نمایان-ی را در پایان س-ال تحص-یلی نشان ده-د ،اما
پژوهشگران اظهار کردهان-د ک-ه درصد زیادی از ای-ن افزایشه-ا احتما ً
ال ناشی
از ژنتیک و رشد و تکامل طبیعی نوجوان است.
متاس-فانه ،وقت-ی معلمان تربیتبدن-ی روی آزمونهای آمادگ-ی تأکی-د میکنند،
نوجوانان ای-ن پیام را دریاف-ت میدارن-د که بای-د تنها برای کس-ب جایزه یا
رقاب-تب-ا همکالس-یهای خودب-ه فعالی-ت ورزش-ی بپردازند.ب-ه همی-ن دلی-ل به
معلمان و-رزش توصیه میشود ت-ا آزمونهای آمادگیجس-مانی را به عنوان
ابزاری برای کم-کب-ه نوجوانان اس-تفادهکنن-د ت-ا آنه-ا خود رأسً -ا بتوانند
پیشرفتشان را کنترل کنند و هدفهای فردی خویش را طراحی نمایند.
بعالو-ه،یافتههای ای-ن آزمونه-اب-ه معلمان تربیتبدن-ی کم-ک میکن-د ت-ا به
دانشآموزانشان در گسترش عملکردشان در اجزای گوناگون آمادگی وابسته
به بهداشت یاری رسانند.
آمادگی قلبی -عروقی
آمادگی قلب-ی -عروق-یب-ه توانای-ی قل-ب ،رگهایخون-ی ،خون و س-یستم تنفس-ی گفت-ه میشود که سوختب-ه ویژ-ه اکسیژن
را برای عضالت تأمین میکنند و گروههای عضالنی بزرگ را توانمند میسازند.
دو آزمون اصلی که آمادگی قلبی-عروقی را میسنجند عبارتند از:
•ی-ک مای-ل ( ۱۶۰۰مت-ر) دویدن ی-ا راه رفتن .دانشآموزان ی-ک مای-ل راب-ا حداکث-ر س-رعت ممک-ن میدوند .اگر دانشآموزی
نمیتواند کل مسافت را بدود ،اجازه دارد راه برود یا جاگینگ انجام دهد.
•دو اس-تقامت قلب-ی -عروق-ی هوازی پی-ش رونده( )PACERچن-د دانشآموز ب-ه ص-ورت جل-و و عق-ب بی-ن دو خطی
میدوند که به فاصله 20متر از یکدیگر ترسیم شده است .دانشآموزان میکوشند قبل از آنک-ه صدای بوق را بشنوند (در
ی-ک نوار کاس-ت برنامهریزی شده ضبط شده است) خود راب-ه خ-ط مقاب-ل برس-انند .دانشآموزان کندت-ر ای-ن فرصت را دارند
قبل از شنیدن صدای دو بوق خود را به خط برسانند در غیر این صورت از رده خارج میشوند.
انعطافپذیری
انعطافپذیری تح-ت عنوان دامن-ۀ حرکت-ی موجود در عضالت ،تاندونها و لیگامنتهای پیرامون
یک مفصل تعریف میشود .برای سنجش انعطاف پذیری ،یکی از دو -آزمون زیر را میتوانید
استفاده کنید:
•نشس-تن و رس-یدنب-ا فشار ک-مب-ه پشت .دانشآموزان مینشینن-د و حداکث-ر مس-افت را نخست
رو-ی سمت راست بدن و سپس روی سمت چپ بدن به دست میآورند.
•آزمون کش-ش شانه .دانشآموزان میکوشن-د ت-ا انگشتان خود را در پش-تب-ه یکدیگ-ر برسانند.
برای آزمای-ش شانهی چ-پ ،دانشآموز دس-ت چ-پ را از باالی شان-ه چ-پب-ه عق-ب و پایی-ن میبرد،
همزمان دانشآموز پشت دست دیگر را به عقب و باال میبرد و میکوشد تا انگشتان دست چپ
را لم-س کند .اگ-ر دانشآموز بتوان-د انگشتان دس-ت دیگ-ر را لم-س کن-د ،قبول میشود .س-پس این
حرکت را از طرف شانهراست تکرار کنید.
استقامت عضالنی
اس-تقامت عضالن-یب-ه توانای-ی عضالت برای انجام انقباضهای پیدرپ-ی و کار کردن در ی-ک دورۀ زمان-ی معین
گفته میشود ،درحالی که قدرت عضالنی به توانایی اعمال یک نیروی بیشینه خارجی یا بلن-د کردند یک وزنۀ
سنگین گفته میشود.
برای سنجش قدرت و اس-تقامت عضالنی گروههای عضالن-ی باالتنه و عضالت شکم ،آزمونهای متعددی
استفاده شدهاست .از میان آنها دو آزمون زیر معرفی میشوند:
•آزمون دراز و نشست.
•آزمون شنای روی زمین.
نکات تکمیلی فاکتورهای آمادگی جسمانی
سرعت ،رشد قدی ،انعطافپذیری ،درصد تارهای تندانقباض و کندانقباض و تعادل تحت تاثیر ژنتیک یا ارثی هستند این به این
معنی است که با تمرین افزایش می یابد اما شما با تمرین قادر هستید به آستانه و سقف ژنتیکی که از قبل برای شما تعیین شده
است ،برسید.
ورزشکاران می توانند زمان عکس العمل خود را با بهبود مهارتهای پیش بینی افزایش دهند.
شتاب ،طول گام و تعداد گام ها ،همه را تمرین های قدرتی و توانی بهبود میدهند.
استقامت در سرعت را می توان با تمرینهای استقامتی کوتاه مدت تا میان مدت و -نیز بهبود استقامت بی هوازی افزایش داد.
دختران به سبب پایین تر بودن مرکز ثقل از پسران متعادل ترند .پسران با دارا بودن فاکتور قدرت ،این کمبود را به نحو احسن
جبران می کند.
عقیده :Smith & Hoffmanپسران در حرکات تعادلی مختلف نسبت به دختران همسال برتر هستند.
دانشمندان بسیاری ثابت کرده اند که تعادل در اثر تمرینات اصولی گسترش می یابد .اسپنچاد به این نتیجه رسید که در سنین
بین 11 – 16سالگی در دختران و 13 – 16سالگی در پسران می توان این قابلیت را افزایش داد.
اصل شروع تمرینات قدرتی و استقامتی در دو جنس
معموالً سوالی که بیشتر افراد را درگیر خود کرده است ،این است که آیا فرزند من میتواند از هر سنی تمرینات قدرتی و استقامتی را انجام
دهد یا خیر؟ یا اینکه فرزند من میتواند به باشگاه برود یا نه؟ در مورد جواب سوال دوم الزم به ذکر است که وزنه زدن در سنین نوجوانی
اگ-رب-ا فشار قابل کنترل و -در حد تحم-ل شخص باش-د وب-ه اصطالح سنگین نباشند بلک-ه سبک باشن-د ،خطری ندارن-د و -حت-ی به آمادگی
جس-مانی شخ-ص کم-ک میکنن-د ام-ا در غی-ر اینص-ورت عام-ل فشار بر ص-فحه رش-د بوده و رش-د عرضی راب-ه جای رش-د قدی در پی دارد .جواب
سوال دوم را به شرح ذیل گذاشتهام.
-1شروع تمرینات استقامتی در دختران حداقل از سن 17سالگی می باشد.
-2شروع تمرینات استقامتی در پسران بعد از بلوغ می باشد.
-3تا سن 11سالگی تمرین پذیری وجود ندارد و به تبع آن هایپرتروفی نیز ایجاد نمی شود.
-4بعد از سن 13سالگی تمرینات قدرتی کارکرد مناسب دارند.
-5بهترین سن کسب حداکثر قدرت 20تا 30سالگی است.
نتیجه گیری
آمادگ-ی جس-مانی عمومی وتخص-صی باید با ویژگ-ی هایی مانند :سن ،جنس ،سطح
آمادگی ،رشته ورزشی ،شغل ،اهداف و مسائل روانی شخص متناسب باشد.