فیزیکعلوم پایه

اندازه گیری در علوم و ابزارهای آن

صفحه 1:
© AS ‏:اهداف‎ بای کاهای اندازم گیری‌طول جرم» ‎Doss‏ » حجم وزمان(شنا شود تبدیل‌متعارف واحد هاعاندازم گیریانجام دهد » دقتاندازم گیرعونحوم استفاده صحیح وسیلم © اندازم گیریرا لنجام دهد

صفحه 2:
موی خی سس اراس ‎er‏ مك

صفحه 3:
اارزیابی ورودی: 6) اگربخواهید که بفهمیددرمدت یک سا چقدررشد کرده اید چه چیزی را اندازه میگیرید؟ ‎Ly (2°‏ ی به موقع رسیدن به مدرسه چطور؟ ‏6۴ پزشک با اندازه گیری چه مواردی پی به ‏سلامتی يا بیماری میبرد؟ ‏6) برای طراحی وساخت ساختمان وجاده ها به چه ابزاری نیازدارید؟ ‏*اين نمونه ودهها نمونه دیگر زندگی ما را به شدت به اندازه گیری وابزارها وابسته میکند که در این فصل با برخی از اندازه گیریر کابرد وابزار هاى ان اشنا مى شویم. ‎

صفحه 4:
#سطح 1 : باكاها و ابزاز اتدازه كبري طول : جرم ‎٠‏ ورن : زمان و جكالي آشنا مي شود و مي تواند طول و جرم يك جسم يا زمان انجام يك فرایند را اندازه گيري و گزارش کند . © سطح 2 : مي تواند طول , حجم , جرم » وزن و چگالي يك جسم را اندازه گيري کند و برخي از تبدیل هاي متعارف را انجام دهد . سطح 3 : در اندازه گيري ها دقت هاي لازم و نحوه استفاده * درست وسيله و خواندن درس را اعمال مي كند روش هاي اندازة كبري غير مستفقيم وا به كار عي برد و تتديال.و اخنها را به راحتي انجام مي دهد

صفحه 5:
#در ابتداي این فصل اهمیت اندازه گيري در زندگي وعلوم مورد بحث قرار مي گیرد سپس به آموزش اندازه گيري اهمیت یکاها ( واحدها ) , جرم و وزن » طول و حجم , زمان و چگالي و دقت در اندازه گيري پرداخته مي شود . در این فصل با کاربرد ابزارهاي اندازه گيري جرم و وزن » طول و حجم و زمان و دقت آن ها آشنا مي شوند . ؟ در آموزش این فصل مي توان از فراخواني تجربه هاي آموزشي دانش آموزان » فعاليتهاي عملي و فكري , آزمایش هازو - استفاده کرد نو صبه می شود انداره گيري ها حتماً توسط دانش آموزان انجام شود و مي توان قسمتي از نمره ارزشيابي ها را به همین کارهاي عملي اختصاص وا كرا اندارة كير شل یار کي آن ‎sila‏ وجه هرهز دار کی ور ناک

صفحه 6:
نموداز مقهومی در س اندازه 7

صفحه 7:
=a ااندازه گیری © فرض كنيد می خواهید طول حیات مدرسه را اندازه گیری کنید ولی ابزاری ندارید مثلا می توان از طول قد م ها یا طول کنش ها استفاده کنید. ‎LIP‏ به نظر شما دراین شرایط برای طول عددهای مشابه به دست میاآید. از دانش آموزان می خواهیم اين کار را انجام دهند ‏©0) طول حیا ط (0*قدم پارسا شده ‏©©) طول ‎bla‏ 0قدم رضا شده است ‏#حال کدام اندازه گیری درست است ؟ ‏#دانشمندان برای اينکه عددها حاصل ازاندازه کیری مختلف یک چیزباهم مقایسه پذیر باشد کمیت هایی یکا های معینی را تعریف میکنند . ‎

صفحه 8:
دانستنی معلم #تعریف علمی جرم[1: جرم 1000سانتی متر مکعب (یک لیتر) حالص ار #کیلوگرم ازاستوانه ای که جنس آن آلیاژ پلاتین وایریدیوم که در موزه پاریس نگه داری ميشود. #تعریف علمی متر «:مسافتی که نور درکسری ازثانیه یک ‎daw‏ ‏میلیونیم ثانیه درخلاء می پیماید. 9یا تعریف قبل ( فاصله بین علامت روی میله ازجنس آلیاژلاتین وایریدیوم دردمای ثابت صفردرجه سلسیوس #تعریف واحد زمان 5:کسری ازشبانه روز یک هشتادوشش وچهارصد ثانیه #(یا 10میلیارد برابرزمان نوسان پرتوبین دوتراز دراتم سزیم133

صفحه 9:
سس جرم وحجم

صفحه 10:
sa واحدها ی اندازه گیری: ۴واحد جرم کیلوگرم: جرم مقدار ماده تشکیل دهنده جسم که با یکای گرم وکیلوگرم اندازه گیری می شود کیلوگرم 0 وكرم ع نشان ميدهيم ©واحد طول متر: فاصله بين دونقطه با طول اندازه ميكيريم *واحد زمان ثانیه: واحدبزرگتر دقيقه ,ساعت»شبانه روز» سال و...ميبا شد.

صفحه 11:
* نذا ‎CO‏ ‏7 مت ۳۳ 3 گرم يأ لو گرم تر رف ‎a‏

صفحه 12:
*ما درعلی به طلا فروشی رفت یک سرويس طلا به جرم 4 0 کیلو گرم خريدارى كرد اوجند كيلو كرم خريد كالا كرده است؟ #پاسخ : جون هركيلوكرم معادل 0 كرم است بنابراين #كرم #00 00000 *6/

صفحه 13:
با توجه ‎a,‏ شكل جه رابطه ‎Ow‏ ‏گرم وکیلوگرم است؟

صفحه 14:
وزن برخی از اجسام که درزندگی روزمره با ان سروکار داریم.وزن متناسب با تصویر را مشخص کنید؟ ۶ نیوتن © انيوتن ©١٠٠٠٠٠٠نيوتن‏ © انیوتن

صفحه 15:

صفحه 16:
اندازه گیری نیروی وزن: © شدت جاذبه * جرم جسم(کیلوگرم)<وزن *مثال: یک ترازو جرم مقداری میوه را 4کیلوگرم نشان میدهد بر وزن آنها در روی سطح زمین چقدراست؟ شدت جاذبه زمین 9/8نیوتن بر کیلوگرم است یاداوری: وزن هرجسم نیروی كرانشى(جاذبه اى)است كه ازطرف زمينٍ برجسم وارد میشود 5 7 RIN Mm *وزن- 39/2-9/8*4نیوتن

صفحه 17:
طول وحجم: فاصله بین دونقطه ویا مسافتی یک جسم طی میکند با یکا ی طول اندازه کیری می کنند کیلومتر ؛ متر * سانتی مترمیلی متر یکای متداول طول است.

صفحه 18:
شکل های زیراندازه گیری طول حیا ط مدرسه ۰آمتر طول مسافت تهرا ن -مشهد ۰ کیلومتر

صفحه 19:
طول اجسام کوچک طول مداد ۱۵سائتی متر #قطر نوك مداد ١ميلى‏ متر عه

صفحه 20:
دم اندازه > گیری سانتیمترواینج هر اینچ معادل 4 میلی متراست

صفحه 21:

صفحه 22:
سانتی متر مکعب اندازه گید عم آکواریم چگونه بدست اوریم؟

صفحه 23:

صفحه 24:
Figure 2.8: 12:00 p.m. is lunchtime, 406 Mass = 11.5kg

صفحه 25:
جنم 2 غ زباد وافزایش كمترى ايجاد ميكنند نقطه تعقرمايع براى مشاهده ارقام اندازه كيرى استفاده ميشود ‘Atoms in a hot object Fast average speed 9 = Ls ۰ و ‘Atoms ina cold object \ ii

صفحه 26:
بح ام جم اجتتتام 1سانتیمتر چگالی رامى رساند Steel 7.8.g Aluminum 2.7 g Water 1.09

صفحه 27:
2 یرنه مدرم رای ‎pone!) als‏ بدون ‎asses JS‏ متطظم جاهد ترازو بر > ۴ تعیین جرم اجسام وبرای خواندن باید دید ما عمود برارقام باشد

صفحه 28:
کشتی ازجنس اهن هستنه ولی بانقییر شکلة | در آب فرو نمیروند Hollow steel box 10cm 30cm 88cm

صفحه 29:
تک اموزش وپرورش اهوازناحیه #دبیرستان متوسطه شاهد خیبر *تهیه کننده : حجت الله مفید

فصل2 اندازهگیریدرعلوموابزارهایآن :اهداف کلی با یکاهای اندازه گیری طول ،جرم ،وزن1)، حجم،وزمان آشنا شود تبدیل متعارف واحد های اندازه گیری انجام)2 دهد دقت اندازه گیری ونحوه استفاده صحیح وسیله)3 اندازه گیری را انجام دهد برایاینکه مشخصشوددرمدت یکسالچقدررشد کردهایمچه چیزی را اندازهمیگیریم؟ اارزیابیورودی: ) 1اگربخواهید که بفهمیددرمدت یک سال چقدررشد کرده اید چه چیزی را اندازه میگیرید؟ ) 2برا ی به موقع رسیدن به مدرسه چطور؟ ) 3پزشک با اندازه گیری چه مواردی پی به سالمتی یا بیماری میبرد؟ ) 4برای طراحی وساخت ساختمان وجاده ها به چه ابزاری نیازدارید؟ این نمونه ودهها نمونه دیگر زندگی ما را به شدت به اندازه گیری وابزارها وابسته میکند که در این فصل با برخی از اندازه گیریر کابرد وابزار های آن آشنا می شویم. هدفهايكليپيامد محور ‏سطح : 1بايكاها و ابزار اندازه گيري طول ،جرم ،وزن ،زمان و چگالي آشنا مي شود و مي تواند طول و جرم يك جسم يا زمان انجام يك فرايند را اندازه گيري و گزارش كند . ‏سطح : 2مي تواند طول ،حجم ،جرم ،وزن و چگالي يك جسم را اندازه گيري كند و برخي از تبديل هاي متعارف را انجام دهد . سطح : 3در اندازه گيري ها دقت هاي الزم و نحوه استفاده  درست وسيله و خواندن درس را اعمال مي كند روش هاي اندازه گيري غير مستقيم را به كار مي برد و تبديل و احدها را به راحتي انجام مي دهد فصلدريك نگاه در ابتداي اين فصل اهميت اندازه گيري در زندگي وعلوم مورد بحث قرار مي گيرد سپس به آموزش اندازه گيري اهميت يكاها ( واحدها ) ،جرم و وزن ،طول و حجم ،زمان و چگالي و دقت در اندازه گيري پرداخته مي شود .در اين فصل با كاربرد ابزارهاي اندازه گيري جرم و وزن ،طول و حجم و زمان و دقت آن ها آشنا مي شوند . در آموزش اين فصل مي توان از فراخواني تجربه هاي آموزشي دانش آموزان ،فعاليتهاي عملي و فكري ،آزمايش ها و ....استفاده كرد .تو صيه مي شود اندازه گيري ها حتمًا توسط دانش آموزان انجام شود و مي توان قسمتي از نمره ارزشيابي ها را به همين كارهاي عملي اختصاص داد .تكرار اندازه گيري ها ،ميانگين گيري از آن ها و توجه به دقت ابزار اندازه گيري مورد تأكيد است . نمودار مفهومی در ساندازه گیری ااندازهگیری ‏فرض کنید می خواهید طول حیات مدرسه را اندازه گیری کنید ولی ابزاری ندارید مثال می توان از طول قد م ها یا طول کفش ها استفاده کنید. ‏آیا به نظر شما دراین شرایط برای طول عددهای مشابه به دست میآید. ‏از دانش آموزان می خواهیم این کار را انجام دهند )1طول حیا ط 40قدم پارسا شده )2طول حیاط 42قدم رضا شده است ‏حال کدام اندازه گیری درست است ؟ ‏دانشمندان برای اینکه عددها حاصل ازاندازه کیری مختلف یک چیزباهم مقایسه پذیر باشد کمیت هایی یکا های معینی را تعریف میکنند . دانستنی معلم ‏تعریف علمی جرم :kgجرم 1000سانتی متر مکعب (یک لیتر) آب خالص در دمای 4درجه سانتی گراد. ‏کیلوگرم ازاستوانه ای که جنس آن آلیاژ پالتین وایریدیوم که در موزه پاریس نگه داری میشود. ‏تعریف علمی متر :mمسافتی که نور درکسری ازثانیه یک سیصد میلیونیم ثانیه درخالء می پیماید. ‏یا تعریف قبل ( فاصله بین عالمت روی میله ازجنس آلیاژپالتین وایریدیوم دردمای ثابت صفردرجه سلسیوس ‏تعریف واحد زمان :Sکسری ازشبانه روز یک هشتادوشش وچهارصد ثانیه (یا 10میلیارد برابرزمان نوسان پرتوبین دوتراز دراتم سزیم133 هرجسمازمادهتشکیلشدهاست(ماده جرموحجمدارد) .با ترازوجرمجسمرا اندازهمیگیرند واحدها ی اندازه گیری: ‏واحد جرم کیلوگرم :جرم مقدار ماده تشکیل دهنده جسم که با یکای گرم وکیلوگرم اندازه گیری می شود کیلوگرم kgوگرم gنشان میدهیم ‏واحد طول متر :فاصله بین دونقطه با طول اندازه میگیریم ‏واحد زمان ثانیه :واحدبزرگتر دقیقه ،ساعت،شبانه روز ،سال و...میباشد. اجسامی واحد اندازه گیری جرمآنها گرمیا کیلو گرماستمشخصکنید؟ تبدیلواحدها :برایتبدیلواحد بزرگ به س کوچک عملضربانجاممیدهیموبرعک . ‏ما درعلی به طال فروشی رفت یک سرویس طال به جرم 0 /4کیلو گرم خریداری کرد اوچند کیلو گرم خرید کاال کرده است؟ ‏پاسخ :چون هرکیلوگرم معادل 1000گرم است بنابراین ‏گرم/4* 1000 =400 با توجه به شکل چه رابطه بین گرم وکیلوگرماست؟ وزن برخی از اجسام که درزندگی روزمره با ان سروکار داریم.وزن متناسب با تصویر را مشخص کنید؟ 2600نیوتن 2نیوتن 1000000نیوتن /05نیوتن نیروسنج وسیله اندازه گیری وزن اجسام اندازه گیری نیروی وزن: شدت جاذبه * جرم جسم(کیلوگرم)=وزن مثال :یک ترازو جرم مقداری میوه را 4کیلوگرم نشان میدهد بر وزن آنها در روی سطح زمین چقدراست؟ شدت جاذبه زمین 9/8نیوتن بر کیلوگرم است یاداوری :وزن هرجسم نیروی گرانشی(جاذبه ای)است که ازطرف زمین برجسم وارد میشود ?? ???? ?? ???.wmv ‏وزن= 39/2=9/8*4نیوتن ????? ??????.swf طول وحجم: ‏فاصله بین دونقطه ویا مسافتی یک جسم طی میکند با یکا ی طول اندازه کیری می کنند کیلومتر ،متر ،سانتی متر،میلی متر یکای متداول طول است. شکلهایزیراندازهگیریطولرا نشانمیدهد ‏طول حیا ط مدرسه 30متر ‏طول مسافت تهرا ن –مشهد 900کیلومتر طول اجسامکوچک ‏طول مداد 15سانتی متر ‏قطر نوک مداد 1میلی متر اندازهطولمداد با واحد اندازهگیریسانتیمترواینچ هر اینچ معادل25/4میلیمتراست حجم :مقدار فضایی که جسم اشغال می کندکه که معموال برحسبمتر مکعبیا سانتی متر مکعباندازه میگیرند حجم آکواریم چگونه بدستاوریم؟ آیا می دانید حجم اجسامی شکل هندسی منظمی ندارند چگونه بدستمی آوریم؟ حجماکواریمحاصلضربابعاد آنها :معادل24000سانتیمتر مکعب معادل24لیتر آبگنجایشدارد جنبشمولکولهایجسمداغ زیاد وافزایشحجموجنبشمولکول هایجسمسرد کمترحجمکمتریایجاد میکنند نقطه تعقرمایع برایمشاهدهارقاماندازهگیریاستفادهمیشود چگالیچند جسممختلفآهن،آلومینیوم ،یخ ابخالص حجماجسام1سانتیمتر مکعباستبا جرمهایمتفاوت مفهومچگالیرامیرساند استوانه مدرج برایتعیینحجمکلید (اجسامبدونشکلهندسی منظمجامد ترازوبرای تعیینجرماجساموبرایخواندنباید دید ما عمود برارقامباشد کشتیازجنساهنهستند ولیباتغییر شکل درآبفرونمیروند خسته نباشید ‏اداره آموزش وپرورش اهوازناحیه 1 ‏دبیرستان متوسطه شاهد خیبر ‏تهیه کننده :حجت الله مفید

51,000 تومان