معماری و عمرانعلوم مهندسی

انسان طبیعت معماری، در دوره پهلوی

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۲۹ اسلاید در این پاورپوینت به طور خلاصه و مفید به مباحث انسان طبیعت معماری در دوره پهلوی پرداخته شده. در ۲۹ اسلاید بخشی از متن: پس از زمامداری شاه عباس صفوی، سیر نزولی جامعه ایران و گام های عقب افتادگی به آرامی آغاز گشت. ویژگی های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در طی نزدیک به سه قرن و دوره های بی ثباتی و ناآرامی، در نهایت منجر به ظهور دوره ای گردید که اندیشه اش دگرگونی و تحول در تمامی عرصه ها بود. فهرست مطالب: تاریخچه- تغییرات جامعه ایران- وضعیت اقتصادی- پوشش- تفریحات- تفریح- حمل و نقل عمومی معماری دوره پهلوی- تغییر در بافت شهری- خصوصیات معماری- مواد و مصالح- پلان و نما- تزئینات- سبک های معماری معاصر ایران نمونه های معماری ارگانیک در دوره دوم پهلوی- بناهای شاخص منابع

nikshir

صفحه 1:

صفحه 2:
با شروع دوران پهلوی. همزمان با تغییرات اساسی اجتماعی, سیاسی و اقتصادی. معماری نیز متحول شد و بناهای اين دوره بازنمود ملی گرایی و گذشته گرایی هن باشتد اين دوره کوتاه اما پر تغیبر دوره نوینی در معماری است و تجزیه و تحلیل معماری آن آنديشه های نهفته و تحولات آیجاد شده فکری را بزای ما بیان

صفحه 3:
: نار بخچه پس از زمامداری شاه عباس صفوی, سیر نزولی جامعه ایران و گام های عقب افتادگی به آرامی آغاز گشت. ویژگی های اجتماعی, اقتصادی و فرهنگی ایران در طی نزدیک به سه قرن و دوره های بی ثباتی و ناآرامی. در نهایت منجر به ظهور دوره ای گردید که اندیشه اش دگرگونی و تحول در تمامی عرصه ها بود.

صفحه 4:
دوران پهلوی به دو دوره تقسیم می شود: دوره نخست (۱۳۰۴-۱۳۲۰) دوره حکومت رضا شاه مهم ترین ویژگی دوران حکومت او خصلت نظامی گری وی بود. در این زمان نظامیان به صحنه های گوناگون سیاسی و اجتماعی حضور یافتند و اندیشه نظامی گرایانه حتی به عرصه معماری نیز انتقال یافتد آغاز طرح های اقتصادی بلند مدت چون: طرح راه آهن. شروع تحول در نظام قضایی و آموزشی. ( ایجاد تغییر در پوشش سنتی و مقابله با پوشش دینی, آغاز تحول در آداب و رسوم سنتی و مذهبی

صفحه 5:
دوره دوم (۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷) دوره حکومت محمدرضا شاه اين دوران نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است. تحت عنوان انقلاب سفید مجموعه‌ای از اصلاحات اقتصادی-اجتماعی مانند اصلاحات ارضی آغاز گشت. تغییرات جدی در انديشه ها و سبک های معماری پدید می آید و با از میان رفتن حکومت رضا شاه افول و حذف معماری باستان گرا و ظهور سبک های جدید در معماری, و روند تفییرات پر افت و خیزی را در معماری شاهد هستیم:

صفحه 6:
اولین مهاجرت های روستاییان به شهرها شکل گیری طبقه متوسط © تصویب قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور بیرون راندن روحائیت از دستگاه قضایی و فعالیت های آموزشی #حق رای برای زنان #اجباری کردن نام خانوادگی برای همه مردم تغيير شكل پوشش مردم

صفحه 7:
“aloe a ‏موصعيت اقتصادی‎ ‏می توان گفت از یک نظر وضعیت اقتصادی ایران در این دوره نسبتا خوب بود.‎ ‏برابر شده بود. ولی با این وجود در جامعه ایرانی‎ ‏در بخش های فقیر, فقر هر روز بیشتر و شکاف طبقاتی عمیق تر می شد.‎ ‏تنها ۱۰ درصد از درآمد سرشار نفت و کمتر از ۱۵ درصد از کل واردات به امر‎ ‏توسعه اختصاص می یافت و خانواده سلطنتی بخش عظیمی از ثروت را به خود‎ ‏اختصاص می داد.‎ ‏کنترل شدید دولت بر تمامی ارکان اقتصاد. باعث می شد که عموم مردم از‎ ‏مزایای اقتصادی محروم شوند.‎ درآمد سالانه نفتی حدود ۲۰

صفحه 8:
: يود ‌ رضاشاه يس از سفر به تركيه تصميم به ايجاد يك مدرنيزاسيون اجباری گرفت و دستور داد مردان به جای لباس سنتی؛ کت و شلوارهای غربی بپوشند. همچنین مردان باید به جای دستار و عمامه و کلاه نمدی» «کلاه پهلوی» بگذارند. ‎Ue‏ ‏کسانی که از اين قوانین معافیت داشتند روحانیون بودند. مدتی بعد مجلس قانون دیگری را به تصویب رسانید که کلاه شاپو را جایگزین کلاه پهلوی و کفش چرمی لروپایی را جایگزین انولع کفش های ایرانی کرد. زنان نیز باید از کلاه فرنگی استفاده می‌کردند. که پس از اعلام کشف حجاب. علما و عامه ی مردم به مخالفت شدید با آن برخاستند. بسیاری از زن ها تا آخر سلطنت رضاخان از خانه خارج نشدند.

صفحه 9:
رادیو- تلویزیون- نمایش, تثاتر موزه ها- سفر تغییرات دیگر الگوی سرگرمی و تفریح در این دوران نسبت به روزگار پیشین. به گونه ای بود که انتقادات فراوانی را برانگیخت.

صفحه 10:
۱7 rl ‎foo:‏ و نقل عمومی ‏سال ورود اتومبیل به ایران به صورت چشمگیر بعد از کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ ‏از سال ۱۳۰۶ اتوبوس رانی تهران با چهار خط رسما شروع به کار کرد. ‎

صفحه 11:
معماری دوره پهلوی تاریخ معماری ایران بر این گواه است که پس از اوج معماری در دوره صفویه دوران بالندگی و نوآوری از حرکت ایستاد. آغاز دوره پهلوی» آغاز تغییرات وسیع است. دیدگاه های نوین سیاسی اجتماعی از جمله دين كريزىء باستان گرایی و تجددطلبی در معماری به نمایش در می آیذ-معماری انن دوره سرفصل فازه ای فر ایجاد قضا است.

صفحه 12:
تغبیر در یافت شهری: معماری خیابان که متأثر از نوعی برون گرایی درمعماری بود. در تداوم شکل گیری خود باعث از بين بردن توازن سیمای شهر از هم گسیختگی بافت های شهری و توجه صرف به دسترسی سواره شد. احداث آن ها هویتی تازه و غریب به شهر داد و پیوند اجتماعی مردم را به ویژه در محلات قدیمی از هم گسسته

صفحه 13:
#برونگرا 3 8 ی پدیده برون گرایی» اصلی ترین عامل تغییرات شکلی در معماری دوره پهلوی :بود باز شدن پنجره ها رو به کوچه و خیابان کوتاه تر شدن دیوار حیاط ها بوخلاف معماری دوره های پیفین که دا آن اصل محرییت با ساختن دوبخش. .اندرونی و بیرونی رعایت مى شد

صفحه 14:
اکثر بناهای دوره پهلوی اول بدون همجواری و همسایگی با دیگر بناها هستند. دارای چهار نما که یک نمای اصلی آن در بهترین وضعیت و جهت قرار گرفته است و خود را به گوته ای آشکار از دیگر بناها جدا می سازند. نموته مای این بناها در شهرهای مختلف با عنوان شهربانی. شهرداری پست و دارایی فراوان هستند و بیانگر اندیشه ای نظامی است که خود را متفاوت با دیگران و حاکم بر

صفحه 15:
:مواد 9 مصالح مضالخ استفاده شده در دوره اول: کاشی: آجر: ستگه ‎gl‏ شيشه .بیشترین نقش در این دوران را آجر داشته است ۳۳۳ سس سسسسسسسی

صفحه 16:
در دهه دوم پهلوی بیشتر از نماهای سنگی و سیمانی استفاده شده و به دنبال ظاهر مدرن تری بوده.

صفحه 17:
در این دوره پلان ها تغییرات بسیاری کردند: اهمیت یافتن پله ها و راهرو ها و حتی استفاده تشریفاتی از آن ها ‎pole‏ آب. آب نما و باغچه به بیرون ساختمان منتقل شدند. راهرو های طویل و یکنواخت با اتاق هاى یکنواخت در طرفین

صفحه 18:
بالاتر قرار گرفتن ساختمان از سطح زمین و قرار گیری در وسط ورودی های بلند و ستون های مرتفع تکرار پنجره ها و ستون ها برای ایجاد حس ابهت و شکوه بنا

صفحه 19:
استفاده از آجر به علت سهولت و سرعت استفاده مختصر و ساده از الگوی باستانی یا غربی استفاده از تندیس های انسانی ات در نبش هاء لبه هاء حاشیه ها و پنجره ها با

صفحه 20:
‎ree‏ تجماری معاصر وا ‎os x ‏اين بنا ها مبتنی بر عملکرد های تازه و یا تغییر شکل يافته احداث شدند که علاوه بر آشکار بودن زمینه های استفاده از معماری سنتی» تاثیرات معماری مدرن در آن ها مشاهده می شود. ‏مانند: مقبره حافظ, کاخ مرمر, دبیرستان البرز. ساختمان پست ‎ ‎

صفحه 21:
در این شیوه به نماد های باستانی ایرانی بر مبنای تفکر ملی گرایانه و نوع معماری پیش از اسلام. دوره هخامنشیان و ساسانیان توجه می شود. مانند: مقبره فردوسی. کاخ شهربانی» موزه ایران باستان. ساختمان فرش

صفحه 22:
سیک مدرن اصول فکری در این بناها تقارن شدید یا تمرکزء خودنمایی بناء به کار گیری ستون ‎cle‏ متعدد و بلند به ویژه در ورودی است. که ظاهری باشکوه و مرتفع و قدرتمند را تبیین می کند. مانند: ساختمان سینگر. ساختمان دادگستری» ساختمان راه آهن تهران

صفحه 23:
:معماری ارگانیک ویژگی ها: نمایش مصالح به صورت طبیعی, تلفیق محیط مصنوع با محیط طبیعی. هم جواری مصالح طبیعی و ‎aie‏ استفاقه :از اشکال و فزم های طبیمی, حداقل دخالت در محیط طبیعی از معماری ارگانیک در دوره پهلوی اول هیچ ساختمان | شاخصی مشاهده نشده است. فقط می توان از باغ ملی در میدان مشق نام برد که الین پارک عمومی * تهران نود ولی در سال ۰۱۳۱۳ تحریب شد

صفحه 24:
نمونه هاو وه چا رگانیک در دوره دوم پهلوی: منزل بیلاقی در اوشان اثر هوشنگ سیحون این ویلای سنگی» بر فراز شیب صخره های مرت ایحاد هلده آست راد طراعی آن به هماهنگی با کوه توجه شده است. کاخ مروارید اثر بنياد فرانى لويد رايت اين كاخ در ميان يك باغ وسيع مجاور يك درياجه قراو دارد و ایده های فرانک لوید رایت همچون استفاده از مصالح طبیعی و تلفیق شدن محیط مصنوع با محیط طبیعی به خوبی دیده می شود.

صفحه 25:
میدان آزادی

صفحه 26:

صفحه 27:
موزه هنرهای معاصر

صفحه 28:
آرامگاه نادرشاه افشار دبیرستان البرز

صفحه 29:
:منابع تشر معارف چاپ سی ام. ‎LOVAY)‏ # انقلاب اسلامی. چرایی و چکونگی رخداد آ آبراهامیان, یرواند. (۱۳۷۷) ایران بین دو انقلاب(ج۱). (احمد گل‌محمدی, محمدابراهيم فتاحی, کاظم فیروزمند. محسن مدیرشانه‌چی, حسن شمس‌آوری. مترجمان). تهران: نشر نی ‎٩‏ کسروی. احمد (۱۳۲۳)» دولت به ما پاسخ دهد. تهران: پیمان. ‏ناصریخت. محمدحسین. (۱۳۹۴). سرگرمی های مردم تهران در دوره ق ‎wus!‏ ‏© رجبی. پرویز. معماری ایران در عصر پهلوی. مرکز تحفیقات | تهرا ‏© كيانى . مصطفی, (۱۳۸۳). معماری دوره بهلوى اول: دكركونى انديشه هاء بيدايش و شكل بيرى معمارى دوره بيست ساله معاصر ایران ۱۲۹۹-۱۳۲۰. موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران ‎٠‏ تهران. ‎ ‎ ‏تهران: دفتر بوهشهاى فرهنكى. جاب ‎ ‏ان شناسى دانشكاه ملى ايران : جاب نقش جهان ‎٠‏ ‎ ‏© بانى مسعود . امير, (1184). معمارى معاصر ايران (در تكايوى بين سنت و مدرنيته ). نشر هنرى معمارى قرن. تهران. ۰ ‎ ‏بافرع. (۱۳۹۳) مقاله گفتگوی علی کیافر با هوشنگ سیحون. نشریه معمار. فيان و. سبک شنانی و میانی نظری در معماری معاصر ایران. موسسه علم معمارء (۱۳۹۳). * بسکیس. (۱۳۹۷) مقاله دیداری دیگر با کامران دیبا نشریه معمار. ‎

39,000 تومان