معماری و عمرانکسب و کاربرق، الکترونیک و مخابرات

انواع آسانسور و موارد فنی مربوط به آن‌ها در ساختمان سازی

تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 62 اسلايد

محمد

صفحه 1:

صفحه 2:
: موضوع لیلثه پلکان برقی و پیاده رو متحرک

صفحه 3:
مقدمه به متظور طراحی > اجرا و بهره بردارى صحيح و قانونمند تجهيزات لازم است شوابط مشخصى در اين خصوص توسط نهاد هاى ذيصلاح تدوين و ابلاغ کردد که نهایتا جر به أبلاغ مبحث ۱۵ گردید.

صفحه 4:
مهم ترین مباحث بازنگری شده توسط کمیته تخصصی مبحث ۱۵ ساهم سايومفاهيمو ضولبط تا حد لمكان 1 هماهنكسارئض ولبط و مقررلتلينه بحثبا ساير مباحثمقررلءتملى2 خارج نمودنمطا لاز جنبه توصیه لیبه جا لتضابطه لی‌3 کاهش‌حداکنر ایتفاع مجاز ب ول حدلتس اختمان ب-دورآسانسور 4

صفحه 5:

صفحه 6:
آسانسور ها حدود و دامنه کاربرد : مبحث كليه ضوابط مربوط به انتخاب موقعيت : جانمایی ؛ تعيين تعداد ‏ نوع , طراحى ‎٠‏ ضوابط تامين بيش نياز هاى نصب؛ اجراى محل نصب . چگونگی لحاظ نمودن نیرو های وارده , مشخصات فنى . حفاظت ها . ایمتی ها ء نظارت عمومی بر نصب , آزمایش و تحویل انواع آسانسور ۰ پلکان برقی و پیاده رو متحرک را شامل می شود . انواع آسانسور های موضوع این مبحث : ۱ آسانسور های کششی ۲ آسانسور های هیدرولیکی

صفحه 7:
آساسور هاى كششى آسانسور کششی آسانسوری است که حرکت آن بر اثر اصطکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کشش, در هنگام چرخش آن, توسط سیستم محرکه (موتور آسانسور) صورت می گیرد. بخاطر مزایای زیاد این سیستم و از همه مهمتر مقرون به صرفه بودن این سیستم . آسانسور کششی یکی از متداول ترین سیستم های اجرایی آسانسور دنا می باشد

صفحه 8:
آسانسور های هیدرولیکی # در این نوع آسانسور سیلندر و پیستون هیدرولیکی عامل حرکت کابین بوده و ممکن است دارای وزنه تعادل نیز باشد . * جک های هیدرولیکی باید مجهز به شیر اطمینان مخصوص بات # در صورتی که بیش از یک جک برای جابجایی کابین استفاده میشود بايد همواره فشار مایع درون جک ها یکسان باشد.

صفحه 9:
حث برای کلیه ساختمان هایی که فرایند اخذ پروانه ساختمان آن ها تا تاریخ ابلاغ این مقررات آغاز نشده است الزامی میباشد در صورتیکه ضوایط و مقررات مندرج در این مبحث با ضوابط مندرج در سایر مباحث تفاوت داشته باشد لازم است ضایطه ای که محدودیت . بیشتری در راستای تامین ایمنی ایجاد نماید . ملاک عمل قرار گیرد آسانسور » پلکان برقی یا پیاده رو متحرک باید دارای شناسنامه فنی و اطلاعاتی بوده و فروشنده این اطلاعات را به همراه تجهیزات ۰ تحویل بهره بردار يا مراجع قانونى ديكر نمايد . با استناد به اين مدارك ‎٠‏ بازرسی «تحویل گیری ‏ و یا هر گنه اقدام اننی بعدی صورت خراهد ‎٠‏ بذيرفت

صفحه 10:
تعاریف مهم چاه آسانسور : فضایی است که ریل ها و برخی تجهیزات دیگر آسانسور در آن نصب می شوند و کابین و وزنة تعادل در اين ‎RS se‏ بالاسرى : فاصله عمودى بين كف بالاترين محل توقف كابين تا زير سقف جاه آسانسور را بالاسرى كويند. تراز طبقه شدن : منظور همتراز شدن کف کابین با کف تمام شده ی طبقه در محل ورودی به آسانسور

صفحه 11:
Sab فاصله عمودی بین کف پایین ترین محل توقف تا کف چاه آسانسور (به ابعاد چاه اسانسور ) را چاهک می گویند . 11

صفحه 12:
سیستم اضافه بار : در برخی آسانسور ها برای جلوگیری از اضافه بار حسگری را به شیوه های مختلف تعبیه مى کنند تا هنگام سوار شدن مسافر یا گذاشتن بار ؛ بيش از ظرفيت پیش بینی شده در کابین » ضمن اعلام خر تا یه راشای از حرکت آساسور جلوکری شود سرعت اسمی آسانسور : حداکثر سرعت کابین هنگام حرکت عادی را سرعت اسمی می گویند . سطج مقيد كابين : سطحى ادبت كه براى ايستادن مسافر و يا كتاشين بار به كار كرقته مى شود و مقدار أن متناسب با ظرفیت بار پا مسافر محاسبه می شود. 12 طبقه اصلی ورودی : طبقه ای است که ورود افراد پیاده به ساختمان از آن طریق انجام می شود و معمولا همتراز سطح خیابان است . چنانچه در ساختمانی دسترسی های اصلی مختلفی به یک آسانسور وجود داشته باشد پایین ترین آنها طبقه اصلی محسوب می شود . طول مسیر حرکت : ارتفاع بین کف پایین ترین طبقه توقف آسانسور تا کف بالاترین طبقه توقف آسانسور طول مسیر حرکت نامیده می شود :

صفحه 13:
طبقه بندی ساختمان ها از نظر میزان تردد جمعیت دسته اول : ترافیک سبک بدون داشتن زمان اوج ترافیک شامل کاربری های صنعتی و انبار . دسته دوم : ترافیک متوسط بدون داشتن زمان اوج ترافیک شامل کاربری های مسکونی ۰ هتل . خوابگاه و اداری که دارای واحد های جدا از هم هستتد . ۳" 5 = 13 قیک سنگین دارای زمان اوج ترافیک شامل کاربری های آموزش 7 تربیتی . اداری - حرقه ای ای جمی سای اجهاعات سای و أن سای ری ات درهاى - مراقيتى ند دارای تردد ها زیاد هستند (مانند بیمارستان ها ). دسته سوم : دسته چهارم : ترافیک خاص شامل کاربری های درمانی - مراقبتی (مانند درمانگاه ها ۰ کلینیک ها . بازداشتگاه ها

صفحه 14:
وزنه تعادل وزنه یا ترکیبی از وزنه ها است که برای متعادل کردن وزن کابین و بخشی از ظرفیت آسانسور به کار می رود . وزن وزنه ‎sts‏ ماد ۳ طرفت ‎joa) Se EE ee RS OS Ue SST Di‏ وزنه به یک حالت تعادل می ر سند. هدف از این تعادل ذخیره انرژی است. زیرا با بار یکسان در هر دو طرف كابل؛ نیروی کمتری برای حرکت دادن آسانسور نیاز خواهد بود. 14

صفحه 15:
الزامات اولیه انتخاب آسانسور در ساختمان های با طول مسیر عمودی بیش از ۷ متر از کف ورودی اصلی (معمولا بیش از سه طبقه ) ۰ تعبیه تس ای اس مس در ساختمان های غیر مسکونی طول مسیر عمودی حرکت از کف پایین ترین طبقه تا کف بالاترین طبقه ‏ ور مجاسبه می شود . مطابق شکل ۱ و ۲ حداکثر ارتفاع یا مسیر اصلی حرکت در ساختمان‌ها که به‌آسانسور نیاز ندارد (محور) ۷ متر تعیین شده است این اندازه برای ساختمان‌های مسکونی از کف طبقه همکف (سطح ورودی یا ورودی پارکینگ) و برای ساختمان‌های غیر مسکونی از کف زیر زمین محاسبه می‌شود. كن از این اندازه نصب آسانسور اچباری است.

صفحه 16:
سلح وروی با پاکینگ شکل ۲ روش ‎li Se gas‏ در ساختمازهاى غير سكو ‎=v‏ ما ‎ ‎ ‏سطح ورودی با ورودیبارکینگ ‎ ‏شكل ‎١‏ روش تعيين حداكثر ارتفاع در ساختمانهایمسکونی ‎16

صفحه 17:
18-5-1-5 ) در ساختمان هاى 8 طبقة يا ساختمان هاى طول مسير حرکت ۲۸ هثر و بیشتر :از کف ورودی أصلى : بابد حداقل دو دستكاة إساتسور بيش بينى كرد : حتى أكر از نظر محاسيات تعداذ و ظرفيت ‎٠‏ يى دستعاه آسانتین کفایت تماید ۴-۱-۲-۵) در کلیه ساختمان های با طول مسیر حرکت بیش از ۲۱ متر از کف ورودی اصلی . لازم است حداقل یک دستگاه آسانسور مناسب حمل بیمار (برانکارد بر ) تعبیه شود . این آسانسور باید به یک علامت مخصوص قابل دیدن باشد و به کلیه طبقات سرویس دهد . ‎Te‏ ۵۱۲۱۵ در ساختمان هایی که وجود آسانسور الزامی است باید حداقل یکی از آساسور ها قابلیت حمل صتدلى چرخدار را دارا باشد .

صفحه 18:
جانمایی آسانسور طراح بايد محل قرار گیری آسانسور در ساختمان را با توجه به معیار های سهولت دسترسی ۰ سهولت رفت وآمد مشافران ‎Oe oie)‏ به گونه ای که آسانسور در مرکز (مراکز) حرکتی و ترافیکی ساختمان قرار گرفته و بتوان با کمترین حرکت و جایجایی مسافر يا بار : از تقاط مختلف ساختمان به آنها دسترسی پیدا کرد : 18 ۱-۱-۲-۲-۵)حداکثر مسافت از در ورودی ساختمان یا آپارتمان ها تا در آسانسور در هر طبقه ۴۰ مترمی اد ۲-۱-۲-۵ ) در صورتیکه تعداد اسانسور سه دستگاه يا كمتر باشد . مى توان آن ها را در یک چاه قرار داد اگر تعداد آسانسور ها ۴ دستگاه باشد . باید حداقل در دو چاه مجزا قرار گیرند .

صفحه 19:
۱۵-۲-۲-۱-۴) راهرو های مقابل آسانسور ‎wb le‏ طبق ابعاد متدرج در جدول زیر طراحی شوند . جدول ۴-۱-۲-۲-۱۵ عمق (عرض يا طول هم‌راستای عمق کابین) راهرو مقابل ورودی‌های آسانسور نوع ساختمان مسکوتی غیرمسکونی بهاستشنای آسانسور ees ‏غیرمسکونی‎ پیمارستان و peal ‏نارای‎ تعسيق جانمایی آسانسور تکی گروهی در کتار هم گروهی رو به روی هم تكى گروهی در کنار هم گروهی رو به روی هم تکی گروهی در کنار هم گروهی رو به روی هم عمق راهرو مقابل ورودی‌های کابین برابر یا بزرگ‌تر از عمق کابین برابر يا بزرگ‌تر از ۱/۵ متر یا بزرگ‌ترین عمق ‎IS‏ ‏گروه (هر کدام که بزرگترباشند) برابر يا بزرگ‌تر از ۲/۱ متر یا مجموع بزرگ‌ترین عمق آسانسورهای رو به روی هم (هر کدام که بزرگ‌تر باشند) برابر یا بزرگ‌تر از ۱/۵ برابر عمق كابين برابو با بزرگقر از ۲/۴ متر:یا 1/۵ برابز بزرک‌ترین همق کابین در گروه (هر کدام که بزرگ‌تر باشند) ن در برایر یا بزرگ‌تر از مجموع بزرگ‌ترین عمق کابین‌های رو به روی هم حداکتر ۴/۵ متر برابر يا بزركتر از 1/4 برابر عمق كابين برابر يا بزركتر از 1/8 برابر عمق بزركترين كابين در گروه برابر یا بزرگ‌تر از مجموع بزرگ‌ترین عمق کایین‌های رو به روی هم 19

صفحه 20:
توجه: شکل‌های ۴۱-۲۲-۱۵ (لف) و (ب) نمونه‌هایی جهت جانمایی آسانسورها و طراحی راهروهای مقابل آنها را نشان می‌دهد. rt 20 ‏یا حداقل ۱۸۵ متر‎ ۸ ‏سس‎ cas (ب) جانمایی دو آسانسور. الف و ب- انتخاب مناسب» پ- انتخاب نامناسب

صفحه 21:
ال- در ساختمانی مسکونی دو آسانسور روبروی هم درنظر گرفته شده است. یکی از آنها با حداقل عمق مناسب برای حمل برانکارد و دیگری به عمق ۱۳۰۰ میلیمتر, حداقل عمق راهرو مقابل ورودیهای كابين ها جقدر بايد باشد؟ ۲۸۴ متر ۲ ۲۱ متر ۳ ۵ر۳ متر ۴ ۱۵ برایر بزرگترین عمق کابین مبحث ۰۱۵ صفحه ۱۲ جدول ۴-۱-۲۲۱۵ 21

صفحه 22:
— = ean | 22 (الف) (ب) جانمایی سه آسانسور الف- انتخاب متاسب. ب- انتخاب قابل قبول شکل ۴-۱-۲-۲-۱۵ (لف) جانمایی آسانسورها و فضای انتظار در راهروهای مقابل آنها (دو و سه آسانسور)

صفحه 23:
2 ر عید ۳ تي ‎Bat‏ ۲۵ ‏۱۵نا‎ rR a SS DT | ~~ adi ‎a 1‏ الك هم 23 ‏(لف) 8 ‎ ‏جانمایی چهار آسانسور. الف- انتخاب مناسب. ب- انتخاب قابل قبول

صفحه 24:
‎CE‏ لك لك | ط ‎ ‎(iii. fir 1 ‏ليت‎ 5 rate ‏سوه‎ ii ' ‏للا‎ LL ‏جانمایی شش آسانسور الف- انتخاب غیرقابل قبول. ب - انتخاب مناسب. پ- انتخاب قابل قبول

صفحه 25:
جدول ۱-۲-۲-۲-۱۵(ال) حداکثر مساحت کابین متناسب با ظرفیت. ‎oe‏ جا جرب تسج ‎ee‏ ‏1 | ‎Fe A‏ برای ظرفیت بیش از ۲۵۰۰ کیلوگرم به ازای هر ۱۰۰ کیلوگرم ‎ay‏ = ۴ ین ‎Sua ee‏ مساعت گیل دسر ‎aad] ak‏ 2 شود. ‎va‏ 7 برای وزن های ما بین مقادیر فوق ۰ مساحت از طریق درون یابی سس سس خطی محاسبه شود. سس تب 25 سس | ۲۵ ‎ete © =‏ ‎ ‎ ‎ ‎TAR easly ‏حدافل‎ -۱ yg sped ‏حداقل براي‎ - ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
1 +[ ‎eer‏ ‎pe‏ ‎er 3‏ لس هه اأ] ‎[ev‏ ‏لا ] ال ]| اخ -- ]| علا اس دج 7 ]| ال ۳ سس | [rer |] ‏لس‎ ‎|] ‏هلت‎ ‎|] ‏لس‎ (نفر) 3 2 3 7 1 1 = 2 حداقل مساحت قابل دسترسی کابین تعداد مسافران آسانسور (مترمویع) ۱

صفحه 27:
۱۵-۲-۲-۴-۵) در نظر گرفتن نیرو های استانیکی و دینامیکی ناشی از وزن . حرکت آسانسور و ارتعاش موتور آسانسور در محاسبه و طراحی سازه ساختمان الزامی است ۶۳۸ لحاط تمودن اثرات ناشی ۱۱ صربات وارده ار حرکت و ترمو اساسور و نیز برخورد أن با کف حافك در ‎Se‏ ساختهان و ساره گهد رنه اساسيور آلرانی است : (دینامیکی برخورد می شود) 27 ۱۷۰۳۰۰۲۵ ساره نگهذارنده آسانسور باید با مقاومت در بزایر زلزله های با رینک بالاتر ریا حداقل معادل درجه خطر زلزله ساختمان اصلی محاسبه و طراحی شود #بهترین محل جانمایی موتور خانه آسانسور در بالای چاه آسانسور است.

صفحه 28:
ویژگی آسانسور های مورد استفاده افراد ناتوان جسمی ag lh lee es i Lee ls ‏دوم . سوم و چهارم) . علاوه بر رعایت کلیه ضوابط آسانسور ها باید ضوابط و مقررات زیر نیز اجرا‎ ۱-۳-۲-۵) عرض در طبقات حداقل باید ۸۰۰ میلیمتر باشد ولی توصیه می‌شود در طبقات برای این نوع آسانسور. از نوع اتوماتیک و با عرض ‎٩۰۰‏ میلیمتر انتخاب شود. 28 5-1-8 ]) مسي دسترسي به در أسانمور مخصوصا ورودى اصلى بايد يدون مانع دا شيب ند اش ۲-۲-۱۵ حداکثر رواداری توقفب در تراز طبقه ۱۰ میلیمتر باشد.

صفحه 29:
#سوال- در چه صورت مکانیزم تراز طبقه شدن مجدد به سیستم آسانسور اضافه می شود؟ (نظارت-۶٩)‏ ۱ در صورتی که رواداری توقف کابین از سطح تراز ورودی [] 2 سانتیمتر بیشتر باشد. مج 1 وی بر ما ‎ROS so Le TS ha‏ ‎ls ae‏ الاسورها استقادة از منم ثر ار طیعه شین فده ارامی ات 29 ۴ در صورتی که کابین در حرکت به سمت بالا یا پایین لرزش یا تکان داشته باشد. مبحث ۰.۱۵ صفحه ۲۵ بند ۲-۴-۶-۲-۱۵ و ۲-۳-۶۲۱۵

صفحه 30:
الزامات آسانسور های حمل خودرو ۱-۵-۲-۵) تعبیه آسانسور های خودروبر به عنوان تنها راه ورود و خروج خودرو در طبقات پارکینگ کلیه ساختمان های مسکونی. تجاری. اداری و عمومی ممنوع می باشد. ۲-۵-۲-۵) در پارکینگ های طبقاتی و ساختمان هایی که طبقات پارکینگ در کنار ساختمان قرار داریت اسانسور هاى خودروير مجار فى باشد .در اين شرايط تعداد مورد نيان انساتسور يايد بر سان محاسبات ترافیکی آن تعیین شود (تعبیه حداقل ۲ آسانسور الزامی است .) 30 ۵-۵-۲-۵) به منظور تخلیه گاز و دود های خروجی از اگزوز خودروها. تعبیه فن های مکنده متناسب با حجم کابین در سقف کابین و در بالای چاه آسانسور الزامی است.

صفحه 31:
16-1-8-2) كابين آسانسور های خودروبر باید دارای درب انوماتیک با سیستم محر که مجزا باشد و درهای طبقات نیز از نوع اتوماتیک انتخاب شوند. * آسانسورهای حمل خودرو باید به سیستم تراز مجدد مجهز باشند. ۳۳2 31

صفحه 32:
آزمایش و تحویل گیری ۱۶-۲۵ آسانسورها باید مطایق ضوایط ابن مقررات در ساختمان ها نصب ‎٠.‏ راه اندازي و تحويل كردد و قطعات منفصله و با مونتاژ شده آن مطابق ضوابط سازمان ملی استاندارد ایران به شماره های ۶۳۰۳-۱ و ۶۳۰۳۲ ساخته ‎rsh eat‏ -؟ آسانسور پس از نصب و راه اندازی بايد توسط متخصصان صاحب صلاحیت آزمایش و تحویل گرفته شود ادن تخويل كيرى مائع از همانت شرکت سارندة ‎٠‏ فروشتته ونصاب آسانسی نخواهد بود: -۲ عقد قرارداد نگهداری آسانسور با اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب صلاحیت در حین بهره برداری ‏ 32 همواره الزامی است ۰ در غیر این صورت مسئولیت آسانسور پا کارفرما یا بهره بردار ساختمان خواهد بود و باید در قبال هر حادثه ای پاسخگو باشند.

صفحه 33:
نکات سازه ای آسانسور 33

صفحه 34:
در آسانسورهای معمولی از چهار عدد نیشی به عنوان شاسی آسانسور استفاده می شود. این نبشی ها به وسیله تسمه یا ناودانی به یکدیگر متصل می شوند که در تصویر زیر نیز قابل مشاهده هستند. شاسی آسانسور: در عمل, برای مهارجانبی شاسی آسانسور. آن را به وسیله ورق های فولادی به سازه 34 آسانسو

صفحه 35:
نحوه ی اتصال شاسی آسانسور مهار جانبی شاسی آسانسور 35

صفحه 36:
محاسبه بار آسانسور بار ناشی از آسانسور شامل دو نوع بار مرده و زنده است. مقدار هر یک از این دو نوع بار بسته به آسانسور انتخابی تعیین می شوند. بار زنده آسانسور : مطابق جدول ۱۵۶ از مبحت ششم عقررات ملی ساختمان. حداقل بر زنده گسترده یکنواخت و زنده متمرکز آسانسور به شرح زیر است. 36 ردیف نوع کاربری بار گسترده کیلونیوتن بر متر عریع بار متمركز كيلونيوتن ۳ اتاق آسانسور ۳۶ ‎we‏ (بر روی سطحی برابر با ۵۰۸۵۰ میلی متر وارد شود.)

صفحه 37:
بار مرده آسانسور بار مرده آسانسور توسط مشخصات فنی شرکت سازنده مشخص می شود. می توان به صورت عمومی برای ساختمان های مسکونی با ارتفاع متوسط آن را بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم در نظر گرفت. # به علت حرکت آسانسور در راستای عمودی مجل اثر با 3 3 . بيوسته در حال تغيير است. توقف هاى مكرر ر طبقات و شروع به حركت مجدد أسانسور بارهاى اضافى را به شاسى منتقل مى كند. بد عبارت كر بار كذاري اسانسيور حاقيت ‏ امک درد و يايد براى تحاط نمودن اثر درب تيروهاي 3 وارده راء با ضريبى تشديد نماييم. ee eee بند زیر از مبحث ششم مقررات ملی ساختمان به همین موضوع اشاره دارد. ۴-۵-۵-۶ سازه های نگهدارنده ی آسانسورها : وزن اطاقک . ماشین آلات » وزنه ی تعادل و بار زنده ناشی از وزن مسافران و وسایل باید در ضریب ۲ ضرب شوند , مگر آن که بارهای اسمی ارائه شده توسط سازنده در ضریبی حداقل برابر این مقدار ضرب شده باشد .

صفحه 38:
live load: (1.4 x 1.0) « 3.6 = 5.04KN * 10.08KN 2۶ 0 جون بنا به روال معمول حداقل بار آسانسور با اعمال ضريب ضربه راء ۳ اتن در نظر مى كيريم در نتيجه مقدار بار مرده برابر خواهد بود باه dead load: 3ton — 1ton = 2ton = 20KN

صفحه 39:
نحوه انتقال بار آسانسور در این مورد دو دیدگاه بین مهندسین وجود دارد. دیدگاه اول. برخی از مهندسین معتقد هستند که آسانسور کاملا جدا از ساره اصلی عمل می کند. و هیچ باری از آسانسور به سازه منتقل نمی شود. در واقع تمام بار آسانسور توسط شاسی آن تحمل می شود. در این حالت صرفا نبشی های چهار طرف آسانسور طراحی می شوند و از مدلسازی اثر آسانسور بر سازه ی اصلى در نرم افزار 1218185 صرف نظر مى شود. همچنین طراحی چاله آسانسور نیز به صورت جداگانه ‎So eo‏ ‎as pals‏ به دليل وجود اتصال بين سارة اصلى و شاسى أسانسور اثر بار اسانشور را بر سارة اغجال مي كنيد ده دی علارة بر اينكه استدلال معقولى ابت در حت اطميتان تير فى باش ی ای دا ی سا مان سازمان نظام ميددسي: تاكيد بر اعمال بار أ سالسور به تكيد گاه عای مربوطه مى باشد. و در بسيارى از موارد اكر بار آسانسور به سازه اعمال نشود. محاسبات يذيرفته نخواهد شد. در ادامه نحوه اعمال بار آسانسور به سازه در نرم افزار بررسى مى كنيم. 39

صفحه 40:
بارگذاری آسانسور در ۴۲۸۵85 : نکته ی مهم درهنگام اعمال بار آسانسور به سازه. همانند " بارگذاری راه پله * ت آسانسور روی سازه است؛ که باید به دفت شوند. برای این منظور مراحل زیر را طی مى كنيم : 1 > بسته به اينكه شاسى أسانسور به تير متصل است يا به ستون» وزن كل أسانسور را به تيرها يا ستون هاى طبقه آخر وارد مى كنيم. براى اين كار. 01111[ هاى مربوطه را مطابق شكل زير انتخاب مى كنيم. در تراز 40 در این مثال پخشی از شاسی آساتسور بهستون ها متصل تاو بخش آذیگر به تيرها. به همین دلیل چ ‎joint |‏ در اطراف باکس آسانسور را مطایق ‏شکل انتخاب نمودیم. ‎

صفحه 41:
گام دوم - بارهای مرده و زنده ای که در مثال بدست آورده ایم را بین چهار 0111۴[ انتخاب شده تقسیم می کنیم و به سازه اعمال می نماییم. Live Load:\e.eAKN/F=¥.OYKN Dead Load:¥eKN/F=OKN 41

صفحه 42:
اجرای دال بتنی نشیمن موتور آسانسور در بالای شاسی آسانسور یک دال بتنی اجرا می شود تا موتور آسانسور روی آن قرار گیرد. هدف از اين کار اتصال موتور به دال بتنی برای جلوگیری از حرکت آن است. همچنین دال بتنی ارتعاشات و صدای موتور را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. اگر موتور آسانسور مستقیما روی شاسی سوار شود آلودگی صوتی و لرزش زیادی تولید می کند. 3 ‎ae va‏ 42 دال بتنی نشیمن موتور آسانسور

صفحه 43:
اجرای آسانسور بر روی فونداسیون بار ناشى از وزن آسانسور باید از طریق نبشی های اطراف باکس (شاسی) به زمین منتقل شود. ب در سارة اصلى: فوتداسيون: كستردة يا توارى باشد احراى قوندااسيون حاحف ا ‎yee Se‏ اجراى آسانسور بر روى فونداسيون * طرح اجراى بتن ريزى به شرح ذيل مى باشد: ‎-١‏ بتن مكر ‎٠١‏ سا بتن آرمه کف و آرماتور بندی + ties نققه آرماترگذری چاهک آسانسور

صفحه 44:
اجرای آهن کشی باکس آسانسور کیفیت آهن کشی رابطه مستقیمی با کاهش لرزش ها دارد. لذا دقت در اجرای جزئیات بسیار مهم خواهد آهن کشی عبارت است از سازه فلزی در داخل چاهک آسانسور جهت استقراربراکت های مورد نياز ريل على تابدن و ريل هاى وزئة بر اسان نقشة طراحى قده توسط فروشيدة اسالسون 44

صفحه 45:
با توجه به وظیفه ای که شاسی آسانسور دارد. باید در اجرای آهن کشی» به اتصالات و جوش ها بسیار اتصال دو نبشی در طول, باید با ورق انجام شود و از اتصال لب به لب نبشی ها خودداری نمود. علت اين کات دای بر سور اس 45

صفحه 46:
مطا في مو ۱-۵ کلیات ۱-۱-۵ ساژه‌های غیرساختمانی به سازه‌هایی اطلاق می‌شود که کاربری آنها مضابه اساختمان‌های متعارف نیست. ماندد سازه‌های صنعتی» دکل‌های انتقال يرو و ۷-۱-۵ سنازه‌های غیرساختماتی به لحاظ باربری جاذبی به دو گروه تقننیم می‌شوند: الف- سازه‌های غیرساختمائی مشابه ساختمان‌ها: به سازه‌هایی اطلاق می‌شوند که اسیستم باربرآنها مشابه یکی از سیستم‌های سازه‌های ساختمانی است. ب(سازه‌های غیرساختمانی غیرمشابه ساختمان‌ها] به سازه‌هایی اطلاق می‌شوند که سیستم باربرآنها مطابق بند الف نباشد. به تعدادی از این سازه‌ها در جدول (۲-۵) اشاره سازه‌ها محکن است.متکی به زمین .یا سازه‌های دیگر باشندا بند قوق از استاندارد ‎14:١‏ شاسى اسانسور به عنوان سازه غير ساختماني متكي به ساره های دیگر تلقی 46

صفحه 47:
‎ec Se‏ ادها لت ار ۱ فد اند ۴-۵ ضوابط تحلیل و طراحی سازه‌های غیرساختمانی غیرمشابه ساختمان‌ها و متکی برسازه‌های دیگر ۱-6-۵ درمواردی که وزن این سازه‌ها کمتر از ۲۵ درصد وزن کل سازه لوزن سازه غیسر ساختمانی به اضافه وزن سازه نگهدارنده آن) باشد. سازه‌های غیرساختمانی در گروه ‏"اجزای غیرسازه‌ای" جای گرفته و مشمول ضوابط فصل چهارم آیین‌نامه می‌گردد. ‎47 ‏بدییی ات که وزن اش از اسإنسور بسبار کمتر ان ۲۵ درضد رون کل ساره احست. لذا مى بايست ضوابط فصل جهارم استاندارد ۲۸۰۰ مبنای طراحی قرار گیرد. ‏با جمع بندی بندهای ۱-۵ و ۵ از استاندارد ۲۸۰۰ به این نتیجه می رسیم که آسانسور یک عضو غیر سازه ای باشد ‎Sabo‏ ‎

صفحه 48:
بارگذاری آسانسور پارهای موجود شامل زنده. مرده و زلژله هستند که بایستی به صورت مناسبی به سازه اعمال گردند. بند زير از ستاندرد ۲۸۰۰ ضوابط اعمال نيروى جانبى زلزله را بيان مى كند. ۱۲-۴ نیروی جانبی زلزله نیروی جانبی موثر بر اجزای غیرسازهای را می‌توان با استفاده از روش تحلیل استاتیکی معادل[علبق بند (۲-۳--۲] و یا روش تحلیل طیفی طبق بند (۲-۱-۲-۴) محاسبه امو ‎glen‏ اصلى يراير يا ۱7۰ نمنظور می‌شوند. ‏در اين روش نيروى جانبى زلزله طبق رابطه (1-6) محاسبه شده و بر مركز جرم جزه ثر داده می‌شود. ‏محاسبه نیروی جانبی ضریب نامعینی ۵ و ضریب اضافه مقاومت م0 مربوط به ‎ ‎ ‏وى جاتبى زلزله يه نسبت جرم دیافراکم تعطاف پذیر می باشد: ‎ ‎48

صفحه 49:
Yu = ‏تمهت‎ +5 ( 5 2 م در ببا- نیروی جانبی زلزله در حد مقاومت. برای تعيين اين نيرو در های مجاز باید این مقداربه ۱/۴ تقسیم شود. ‎٠‏ ۸ شتاب پای. طبق بند ۲-۷ 66588 بارش بهنه با خطرنسبی زد قم | ۱*5- ضريب شتاب طیفی طبق بند (۱-۲-۲) 66668 بارش نی ‎MRIS Tos oe‏ م0- ضریب بزرگنمایی جزء طبق جدول (۱-۴) يا ‎ )۲-۴(‏ جدیل در ادمهآورده شده ما- ضریب اهمیت جزء طبق بند (۳-۱-۴) توضیح بتد در ادامه آورده شدو م۷ - وز زه‌ای همراه با محتویات آن در زمان بهره‌برداری با ضریب رفتارجزه طبق جدول (۱-۴) یا (۴-. 2- ارتفاع مركز جرم جزء از تراز بايه. مقدار 2 لازم نيست بيشتر از در نظر گرفته شود. ‎-H‏ رتاع متوسط یام ساختمان از تراز بايه ۱

صفحه 50:
طبق جدول زیر ضرایب 20 و لا به الف- تجهیزات برقی و مکانیکی هواکش, واحدهای تهویه مطبوع گرم کننه‌ها ساختمشده از ورقهاى فلزى واحدهای تهویه مطبوع أبى. ديك بخار. كو كرمكنتده آبء ميقل موتورء توربين. توسط شاسی به کف متصل شود. و جمیه‌های تقسیم هوا. سایر تجهیزات مکائیکی ارتى و تجهيزاتى كه از مواد با قابليت تغييرشكل رسور و مخزن تحت فشار كه جدول ۲-۴ ضرایب لرزه‌ای برای تجهیزات مکانیکی وبرقی_ تانکر و مخزن فشار آتسفری, جبلر: ‎ob‏ ساخته شدهند ‎ ‏فاقدپایه‌های پیرامونی ‎ ‎ ‏د برا ‎eae‏ ‎50

صفحه 51:
.. ‏در تعيين نيروى جانبی زلزله برای هر یک "ضریب اهمیت جزء :۱" خاص در نظر گرفته‎ ٠ ‏می‌شوداین ضریب برای اجزاه زیر بوابر با ۱/۴ و برای سایر اجزا برابر ۱/۰ می‌باشد:‎ 0 هدر داغل ویا متکی به سازه با اهمیت خیلی زياد بوده و حفظ آن برای برای تأمین عملکرد ایمنی جانی پس از زلزله لازم باشد. مانشد. 00 سیستم اطفای حریق و پلکان فرار

صفحه 52:
پلکان برقی و پیاده رو متحرک ۵--۱۱) يلكان برقى بايد در محلى که بیشترین تردد مسافران از آنجا صورت می كيرد تعبیه گردد . ۲-۱-۵ در ابتدا و انتهای پلکان برقی فضای غیر محصور مناسبی در نظر گرفته شود . به نحوی که مسافران به راحتی به مسیر حرکت خود ادامه بدهند . جداقل عرض اين فضا بايد به اندازه فاصله لبه بیرونی دستگیره ها به علاوه ۸۰ میلی متر از هر طرف بیشتر بوده و عمق آن ۲/۵ متر باشد . 52 شکل ۲-۱-۳-۱۵ فضای باز در ورودی یا خروجی پلکان برقی.

صفحه 53:
پیاده رو متحرک وسیله ای جهت انتقال افراد در سطوح همتراز یا سطوح با اختلاف ارتفاع کم می باشد . به انواعی از آن که با سطح افق زاویه دارد رمپ برقی نیز میگویند .

صفحه 54:
* زاویه ی شیب پلکان برقی نباید از ۳۰ درجه بیشتر شود . # در صورتیکه خداکثر ارتفاع پله ۶متر و حداکثر سرعت ان ۵" متر بر ثانیه باشد این زاویه تا ۳۵ درجه قابل افزایش است. 54

صفحه 55:
۱۵۰۳۸ سرعت پیاده رو متحرک در ورودی و خروجی آن حداکتر ‎ND‏ مر بر ثانيه مى باشد . ‎٩-۱-۳-۵‏ اگر سرعت پیاده رو متحرک را تا ‎۰.٩‏ متر بر ثانیه افزایش دهیم » در اینصورت نباید عرض پیاده رو متحرک از ۱.۱ متر بیشتر باشد . ‎. ‏شیب پیاده رو متجر ک جباکتر ۱۲ درجه تست به سطح افق میباشد‎ ld ‎55 | ‎

صفحه 56:
۱۵-۲۳۱۳ در صورتیکه راویه شیب پیاده رو متحرک بیش از ۶ درجه باشد باید در سطم فوقانی حرکت حداقل سافت ‎COL Ee erst ab hee‏ 56

صفحه 57:
ویژگی های سازه و نحوه انتخاب پلکان برقی و پیاده رو متحرک : ۲-۲-۳-۵ ) ظرفیت جابجایی افراد توسط پلکان برقی در ساعت. رابطه ۲-۲-۳۰۱۵ كه در آ, ‎C,‏ = تعداد اقراد جايهجا شده در ساعت = سرعت حرکت یله (متر بر انیه» کح ضریب متناسب با عرض پله '7- عمق يله (متر» ‏(:2/1) > نفر در ساعت ‏در صورتىكه عرض پله ۰1۶ متر (۱ تقر روی هر پله) باشد: در صورتی که عرض یله ۰/۸ متر (۱/۵ تفر روی هر یله) باشد: ‏در صورتىكه عرض يله ۱ متر (۲ نفر روی هر پله) باشد: ‎Cee ‏رص‎ ‎ ‎57

صفحه 58:
7 جدول 1-1-7-10 ظرفيت جابهجابى بلكان برقى fd ۰ تفر در ساعت ۰ ر در ساعت | ۸۲۷۵ نفر در ساعت | ۱ تفر در ساعت | ۱۱۷۰۰ نفردر ساعت در عمل تعداد افرادی که توسط پلکان برقی در یک ساعت جابجا میشوند کمتر از مقادیر بالا است زیرا برخی از سرعت اسمى (متر بر ثانيه) ۰۶۵ ‎03٠‏ نفر در ساعت ‎ ‏يله ها خالى مى مانند و روى هر يله هم تعداد كامل سوار نمى شوند. ‎NO ‏نفر در ساعت‎ ۰ ‏نفر در ساعت‎ ۵ ‏۰ نفر در ساعت ‎ ‎58 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 59:
تاثیرات پلکان برقی و پیاده رو متحرک بر سازه ساختمان ۱-۳-۳-۵ ) نبروهای استاتیکی و دینامیکی ناشی از وزن و حرکت پلکان برقی و پیاده رو متحرك بايد در محاسبه و طراحی سازه ساختمان مورد نظر قرار گیرند . 59

صفحه 60:
نکات مربوط به بار پلکان برقی # بار استاتیکی وارد بر هرپله ( پله هایی که در شیب قرار دارند ) برای ۱ متر عرض برابر است با ۳:۶ کیلوگرم و برای ۸۰ سانتیمتر برابر است با ۲۴۵ کیلوگرم. نیروی دینامیکی ترمز هر پله در جهت حرکت پایین ( پله هایی که در شیب قراردارند) برابر است با ۵ کیلو گرم برای عرض ۱ متر و ۱۱۶ کیلوگرم برای عرض ۸۰ سانتیمتر # نیروی وارد شده به موتور با حداقل بار وارده بر هر پله (پله هایی که در شیب قرار دارند) براى عرض ۱ متر برابر است با ۱۳۵ کیلوگرم و برای ۸۰ سانتیمتر برابر است با ۱۱۶ کیلوگرم. این نکات در مقاله ی ارائه شده توسط مهندس رفیعی در دومین سمینار سالیانه آموزشی تخصصی آسانسور و پله برقی سراسری ایران آورده شده است . شرکت فنلاندی بین المللی «۲0 ۲6۴ ۲۳۸۵۷۱۱۸5 ]۵۱» یک نرم افزار فلش با محیط کاربری آسان برای محاسبه ی بارهای ناشی از پلکان برقی طراحی کرده است که مى توان به طور رایگان از آن استفاده کرد . 60

صفحه 61:
جدول بودجه بندی سولات سنوات گذشته آزمون نظارت عمران و بیش بینی مباحث مبحت اول (تعریف) میحت دوم (نظاما مبحت بازدهم (طرح و اجرای صنعنی ساختمان) دوازدهم (یمنی و حفاظت کار مبحث بيست و يكم (بدافتد غيرعامل) مبحت پیست و دوم (کهداری از ساخشبان 18 آیین نام زلزله (2800) اهنماى جوش و اتصالات جوشی راهنمای قالب بندی تحليز وطراحى سازه هاى فولادى و يتن قانون نظام مهندسى و كنترل ساعثمان yew ‘Omran wan kolbeyeemran.com 8 دوره أزمون نظار وس مجح ها جاح ان تمرح | ان یر بندى سوالات آزمون نظارت عمران اردييهعت 97 61

صفحه 62:
بحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان - مبحث ششم مقررات ملی ساختمان؛ ویرایش سوم. سال ۱۳۹۲ ۱۳۹۲ ‏سال‎ ۴ uh CAO) eb Be ob at ‏این‎ - دکتر مجتبی ازهری. دکتر سید رسول میرقادری» طراحی سازه های فولادی به روش حالات حدی و مقاومت مجاز جلد ششم. طراحی اتصالات انتشارات ارکان دانش. چاپ چهارم بهار ۱۳۹۴ - سایت مهندسی ‎WWW.SabzSaZe.COM‏ 62

49,000 تومان