علوم مهندسیمکانیک،هوافضا و مهندسی پزشکی

انواع سنسور خودرو و رفع عیوب آن

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
۱) سنسور دور موتور اين سنسور یکی از مهمترین قطعات سیستم آنژکتوری می باشد در صورت خرابی ۱ خورد ولی روشن نمی لا وظایف سنسور دور موتور 3 تشخیص نقطه مرگ بالا یا جرقه زنی

صفحه 4:
لا محل قرا ركيرى سنسور محل قرار گیری سنسور دور موتور در روى آن با فلایویل حدود 1 تا 2 میلیمتر است. ‎ECU‏ با دریافت‌دامنه پا لس های‌ارسا-ل شده از سنسور موقعیت‌میل‌لنگ‌و زمان جرقه زنی‌سیلندر یک‌را تشخیص‌دادم و دستوراتلا-زم را به عملگر ها میدهد.

صفحه 5:
لا_عیب یابی سنسور دور موتور در صورت خرابی آن تحت هیچ شرایطی خودرو روشن نمی‌شود و اگر روشن باشد خاموش می شود گاهی مواقع به دلیل گرفتن براده و روغن و گریس اطراف موتورباعث اختلال در ارسال سیگنال به ([1:0) می شود که اگر آن را تمیز کنید ‎wo‏ توان دوباره خودرو را در صورت سالم بودن سنسور روشن کرد ولی کد خطا در

صفحه 6:
(0۴۳۳ 0]7۲) به حالتی از موتور می گویند که در خودروهای انژکتوری و در افزايیش دور موتور بيش از اندازه ويا در مواقعى كه مهو یا آنی پا را از روی پدال گاز برداریم باعث قطع موقت سوخت می شود که باعث عدم خرابی موتور و کاهش_ مصر: وخت_ و

صفحه 7:
۲) سنسور اکسیژن دارای دو نوع است تک سیم و پا یک سوکت چهار سیم است: * مدل تک سیم در پراید مدل کیا استفاده ‎ino‏ شود که بدون گرمکن می باشد. ‎٠‏ مدل سوکت دار در اکثر خودرو های جدید بدلیل دارا بودن گرمکن و دقت بالا استفاده می شود و فقط دارای پایه کوتاه و پایه بلند است و نوع سوکت آنها فرق ‎ ‎ ‎

صفحه 8:
لا وظايف سنسور اكسيزن سنسور اكسيزن مقدار اكسيزن در كازهاى خروجى را سنجيده و انرا تبديل به ولتاز و اطلاعات را به ([1):1) ميدهد اين سنسور اولا نسبت سوخت و هوا را سنجيده و نسبت را

صفحه 9:
لا محل نصب سنسور اکسیژن لا ساختار سنسور اکسیژن در روك اگزوز در قبل از کاتالیست و در بعضی خودروها كه دو سنسور اكسيزن دارند يكى در قیا. ا: كاتالست وبعد از آن قرار دارد. از ‎ain‏ سرامیکی (چینی) و الکترودهایی از جنس پلاتینیوم و غلاف آن از جنس دی اکسید زیر کونیم و دارای یک المنت گرم شونده می باشدکه دمای سنسور را تا 300 الی 800 2 درجه سانتی گراد می‌رساند.

صفحه 10:
مداربرق سنسور اکسیژن پایه 1 برق 12 ولت مثبت از رله دوبل (سفید رنگ) پایه 2 اتصال بدنه (سفید رنگ) پایه 3 ارسال سیگنال مثبت (خکستری رنگ) پایه 4 ارسال سیگنال منفی (مشکی)

صفحه 11:
شرح کار سنسور اکسیژن این سنسور حساس به تغییرات مقدار اکسیژن دارد و نوک سنسور داخل لوله اگزوز است که با مقدار اکسیژن موجود در اگزوز ایجاد واکنش کرده و تولید سیگنال و آن را به (۳67) ارسال تا مقدار سوخت و هوا را تصحیح کندبصورتی که اگر میزان اکسیزن در اگزوز کم باشد سوخت غنی است و با ارسال

صفحه 12:
لاعيب بابى كرمكن سنسور اكسيزن در دماى 24 درجه سانتی‌گراد حدود 10 اهم است (دو سيم سفید رنگ) از پایه های 3و4 دو سیم اتصال و سوکت را جا بزنید دو سیم رابه ولت متر متصل کرده و مقدار ولتاژ بین 0 تا 0/9 ولت بايد متغير باشد. 2 نکته این که اگر المنت سوخته باشد خام

صفحه 13:
© نکته مهم اينکه سنسور اکسیژن دارای مواد راديو اكتيو بوده كه در تشخيص كاز های موجود در اكزوز تاثير بسزايى دارد كه در هنكام تعميرات بايد دقت شود كه از تماس نوک سنسور با بدن مخصوصا در زمانى كه آن نو است جلوكيرى كنيد اين اثر به مرور زمان لس تقریبا یک سال از بين و :۳۲۱۲ میابد. :6 خودرو هایی که دارای سنسور اکسیژن ‎ates ss‏ نیاز به تنظیم موتور ندارند.

صفحه 14:
‎sly ©‏ تعویض سنسور اکسیژن ابتدا چند قطره روغن ترمز ريخته تا زنگ لن بدلیل حرارت توام باز شود بعد اقدام به اجار انداختن 3 باز کردن سنسور نمایید. ‏در آن دسته از خودرو ها كه سنسور بعد از كاتاليست ندارند. (يىك سنسور اكسيزن دارد) برای سنسور اكسيزن انها ولتاز 0/45 ولت » ولتازلازم براى بهينه بودن مصرف سوخت در نظر مى كيرند. ‏"بتابراین در مقابل يارامتر اكسيزن سنسور 3 ت عدد ده تابت اسب ‏جا ‎WW,‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ZEEE ‎ZEA ‎ ‎ ‎ ‎14/52 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
بنابراین در مقابل پارامتر اکسیژن سنسور بعد از کاتالیست عدد 0/45هميشه ثابت است ولی برای خودرو های دارای دو سنسور اکسیژن باید این مقدار در هر دو سنسور ولتاز تولیدی سنسور دائما بین 0/1الی 9۵ولت متغییر است بطوریکه 1- اگر ولتاژ تمايل به سمت 0/1 ولت داشته باشد سوخت رقيق است و اكسيزن زياد ‎a‏ اكر ولتاز تمايل به سمت 0/9ولت داشته ‎x‏ است و ‎ee‏ کم ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
3 در هنگام تست سنسور اکسیژن با دستگاه دياك دقت كنيد مقدار ولتاز سیگنال از سنسور اكسيزن ثابت نباشد و متغيير باشد در غير اين صورت سنسور سوخته است. © خرابی سنسوراکسیزن باعث روشن‌شدن چراغ عیب‌یاب شده ولی خودرو روشن می‌شود ولی دچار خام‌سوزی است و موتور بدکارمیکند. 4 سنسور قبل از کاتالیست تنظیم نسبت اللتدححب أو ‎‘Nees we‏

صفحه 17:
WATER TEMPERATURE) (WTS) wf clod yquiew (¥ ‏لاساختار داخلی سنسور‎ سنسور دمای لب از نوع (۲10() بوده(یعنی مقاومت متغیر با ضریب حرارتی منفی) و داخل لن دو عدد سنسور مقاومتی طراحی شده که یکی از آنها برای ارسال سیگنال به ‎ECU‏ 3 ديكرى به يشت آمیر آب ميرود. ۰(در ‏خودروی‌پرايید دوتا سنسور جداگانه -طراحی‌شده است) ‎ ‎ ‎

صفحه 18:
سنسور دمای آب کارهای زیر را انجام می دهد: :6 ایجاد حالت ساسات در حالت سرد بودن خودرو © تنظیم زمان پاشش و آدوانس جرقه در موقع گرم شدن خودرو © در بعضی از مدل ها فن سیستم خنک ‎Le ons‏ فعال می کند.

صفحه 19:
IAT Sensor eo Resistance محل قرارگیری سنسور دمای آب معمولا در اکتر خودرو ها در روی محفظه

صفحه 20:
لا مدار الکتریکی سنسور دمای آب پایه 1 اتصال بدنه پایه 2 ارسال سیگنال به ‎ECU‏ ‎«leo ow Lal‏ مقاومت آنها کم می شود و ‏ولتاز افزايش مى يابد اين عمل در سنسور . باعث ارسال سوخت کمتر به موتور می شود. ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
لا شرح کار سنسور دمای آب (۲۷۲0) با ارسال ‎we ol slo‏ ]0 و با توجه به دمای موتور یا مايع خنک کننده نسبت سوخت و هوا را تصحیح و حالت هایی مثل ساسات را بوجود می اورد برای بهتر روشن شدن خودرو به کمک سنسور دور آنا مى ‎a‏ 9۰ ۱۸۲ 0۴

صفحه 22:
لا عيبيابى سنسور دماى ‎(WIC) oT‏ :) در صرت خرابی اگر سنسور دمای زیاد را گزارش کند خودرو در هوای سرد روشن نمی شود. در صورت خرابی اگر سنسور دمای ‎owl‏ ‏۳ گزارش کند خودرو به راحتی روشن می شود ولی بعد از گرم شدن خودرو بد کار میکند چون گزارش دمای پایین باعث قرار گیری بیشتر در حالت ساسات بوده و در موقع گرم بودن خودرو ‎eb < aol‏ سوزی و

صفحه 23:
لا روش تست اهمی سنسور دمای آب (۲۷۲) ۲ سنسور را از خودرو خارج و اهم متر را به دوسر آن متصل و سنسور را در ظرف آب گرمی می گذاریم و با دماسنج دمای آب را مشخص کنیم. سنسور را خارج و أن را در دست گرفته تا دمای آن با دمای بدن مان یکی شود در این صورت دمای 40 درجه سانتی گراد ؛ نشان می دهد. ‎OOA]QZZZZZ‏ ۱۲۳۳ v

صفحه 24:
لا نكته هایی درمورد سنسور دمای آب (۲۷۲) ) دمای آب موتور در حالت دور آرام خودرو های فن دار در حیطه دمای فشنگی فن است. 3 اگر در هوای سرد خودرو روشن نشد و برويد. 1 © سنسور کمکی سنسور دمای اب (۷۲) سنسور دمای ‎scawl (ATC) Iga‏ سنسور دمای ‎(WIC) ol‏ >59 خودرو هاى کاربراتوری کار یک سوئیج را انجام میدهد

صفحه 25:
9 در خودرو های پژو و سمند وقتی که حرارت بالای 110 درجه برود لامب استپ روشن میشود که نشان از دمای بالای موتور دارد. 0 در دمای بالای موتور موقعی که خودرو گرم ‎ECU cul‏ بهتر می‌تواند میزان پاشش را کاهش دهد همچنان سوخت بهینه و احتراق را 0 در خودرو هاى 405 و يارس و سمند سه و زر یسور آب (۷۷۲) وجود دارد: ه اى براى كنترل يونيت فن.

صفحه 26:
سنسور دمای آب پراید نوک مشکی و کانکتور سبز است. 7 در خودرو های 131 و پیکان سنسور دمای ‎as wll‏ رنگ ‎wll‏ است که دارای ‎aw‏ سیم است دو سيم ‎ECU ssl» Jol‏ كزارش و سیم سوم برای پشت آمبر اطلاع رسانى

صفحه 27:
۴) سنسور سرعت خودرو( کیلومتر شمار)(55/) لاوظايف سنسور سرعت 1- مشخص كردن سرعت وسيله نقليه 2- تثبيت كردن دور آرام موتور در هنكام حركت خودرو 3- بهينه كردن شتاب خودرو 4- کاهش دادن نوسانات موتور

صفحه 28:
لاساختار داخلی سنسور سرعت این قطعه شامل یک شافت که با دنده خروجی گیربکس گردش پینیون دنده كيلومتر اين شافت شروع به گردش کرده و با اثر مغناطیسی هال کار میکند (هر دور گردش شافت 8 پالس می دهد و شروع این 27 ها از سرغت 2 كيلومتر در سا ۳۳ ‎oF‏ شروع می شود که فرکانس ايجاد شده ۳

صفحه 29:
لامدار الكتريكى سنسور سرعت بايه 1 تغذيه 12 ولت مثبت از رله دوبل يايه 2 سيم منفى به بدنه يايه 3 ارسال يكنال به ‎(ECU)‏

صفحه 30:
لاشرح کار سنسور سرعت گ تاعه بعد از دریافت ولتاز 12 ,۳۲۱ رله دوبل و حرکت خودرو و گردش پینیون شروع به فرکانس های متناسب با سرعت خودرو می کند و (۳۲) از سرعت خودرو اطلاع یافته و با استفاده از اطلاعات رسیده © در صورت خرابی سنسور سرعت در "توقف آنى خودروه خاموش می کند و در

صفحه 31:
تست ولتلیی سسور سرعت : سوکت سنسور را کشیده و دو سر ولت متر را به پایه های 1 و 2 زده بايد ولتاز نشان داده شده 12ولت باشد درغیراین‌صورت مسیر برق تا رله دوبل را تست اهمى سنسور سرعت : به وسيله اهم متر سیم يايه 3 رااز سوكت تا (۳۲) جك كنيد كه مقاومت أن بايد كمتر از يك اهم بايد باشد در غير اين صورت خراب است. “تست دنده كيلومتر : سنسور را از جاى خود باز

صفحه 32:
۵) سنسور میل سوپاپ ( موقعیت سیلندر یک ) لاوظايف سنسور ميل سوباب بالا نسبت به موقعيت اعلام شده توسط سنسور دور موتور. © کوتئل و انژکتور ها را کنترل تا در مد ) مقدار آوانس جرقه را برای جلوگیری از

صفحه 33:
لا محل قرار گیری سنسور موقعیت میل سوپاپ این سنسور در قسمت انتهای میل سوپاپ و در مقابل یک زانده دایره‌ای شکل قرار دارد ( که این زائده 180درجه برجسته و 180درجه ‎a‏ ساختار داخلی سنسور موقعیت میل سوپاپ این سنسور شامل یک المنت سنسو رهال و 1 آن عبور می کند. ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 34:
لا مدار الکتریکی سنسور موقعیت میل سوپاپ این سنسور دارای یک سوکت سه پایه می باشد: پایه 1 تغذیه ولتاژ 12 ولت يا 5 ولت مثبت پایه 2 ارسال سیگنال با دامنه مربعی شکل (برای شناسایی سیلندرها) پایه 3 سیم اتصال بدنه

صفحه 35:
لا شرح كار سنسور موقعیت میل سوپاپ این سنسور با اثر الکتریکی مغناطیسی هال کار می کند بدین ترتیب که جریان در داخل این سنسور توسط یک میدان مغناطیسی منحرف می شود و ولتاژ دو سر سنسور تغيير و باعث ایجاد پالس های مربعی شکل ‎no‏ گردد هر گاه بر آمده گی انتهای ميل سوپاپ از جلوی این سنسور عبور کند به . علت ولتاژ منفی سطح فاز میدان تغییر کرده

صفحه 36:
لا عيب يابى سنسور موقعيت ميل سوباب در صورت خرابى اين سنسورء خودرو ريتارد كار مى كند لازم به ذكر است كه اين سنسور در خودرو هاى با انزكتور ترتيبى استفاده مى شود در صورت خرابى اين شود و مصرف سوخت بالا مى رود. 8 اين سنسور در خودرو هاى يارس 5136 و ستمند سرير و زانتيا و يزو 206 تيب 5 و6 و

صفحه 37:
8 سسور کمکی سسور ميل سوياب ‘ سنسور دور موتور می باشد. 7 در بعضی مواقع فیلر نبودن صحیح سوپاپ لاعف ایجاد آدوانس يا ریتارد جرقه در سیستم انژکتوری می شود. 1 آوانس جرقه بر اساس موارد زیر تعیین می گردد: 1- دور موتور 2- بار موتور 3- دمای

صفحه 38:
۵) پتانسیومتر دریچه گاز لا وظایف پتانسیومتر دربچه گاز این قطعه موقعیت دریچه گاز را به ولتاژ تبدیل کرده و به (۳) ارسال می کند و ‎(ECU)‏ طبق معلومات و اطلاعات دیگر جرم سوخت ارسالی را کنترل می کند. اطلاعات ارسالی از پتانسیومتر در موارد ذیل بکار می 295" 1- حالت ‎Sk‏ بسته بودن دريجه كاز يا دور جح بودن و باز بودن كامل ‎Ki‏ ‎١‏

صفحه 39:
لا محل قرار گیری پتانسیومتر دریچه گاز در روك دريجه گازنصب که از یک طرف دریچه گاز به سیم و از طرف دیگر داخل مى شود. لا ساختار داخلى اين سنسور عنصرى مقاومتى است كه ععاومت ‎vl‏ وابسته به یک حركت مكانيكى

صفحه 40:
لا مدار الكتريكى يتانسيومتر دريجه كاز از يك سوکت 3 پایه به رنگ مشکی درست شده که : پایه 2 ارسال پایه 3 اتصال | ۴

صفحه 41:
لا شرح كار بتانسيومتر دريجه كاز در حالت روشن ازطرف (807) ولتاز 5 ولت مثبت به پایه 1 و ولتاژ منفی به پایه 3 متصل میگردد که در حالت دور آرام ولتاز ارسالی صفر است در نتیجه (ل]0:]) تشخیص می دهد دریچه گاز کاملا بسته است و مدار دور آرام را فعال می کند و در زمان گاز دادن به خودرو ولتاژی از بین 0 تا 5 ولت با توجه به ‎i‏ گاز دادن خودرو ارسال تا (۳) حجم هوای 2959 ,| محاسبه نموده و میزان پاشش را كند و خروجی اين سنسور به ۱ Na >

صفحه 42:
لا روش هاى عيب يابى بتانسيومتر دريجه كاز 4) در صورت خرابی باعث قطع سوخت پاش و نوسان در دور های ‎aS xg ino VL‏ ممکن است بخاطر کثیفی يا آب خورده گی سنسور © در صورت خرابی و سرد بودن خودرو دور موتور تا - ‎cus‏ رم شدن 5 Volts, خودرو دور بيس ©] ‎YL (CAT‏ we IB ‏(به میکرو پروسسور)‎

صفحه 43:
تست اهمی پتانسیومتر: دستگاه مولتی تستر را در وضعیت اهم متر قرار داده و دو سر يروب را به دو پایه بیرونی وصل میکنیم بايد مقاومتى حدود 4 اهم را نمايش دهد حال با دست اهرم در غير اين صورت سنسور خراب است. تست ولتليى : دستكّاه مولتى تستر را در وضعيت ولت متر قرارداده (:)10) (مستقيم)قرارداده و خودرو را روشن مى كنيم دو سوزن رايكى به پایه 1 و دیگری به پایه 3 متصل می کنیم دو سر ولت ‎pic‏ را به دو سوزن وصل ‎ure‏ غيم و ب و كاز هیم ولتاز بایداث ‎Wee LEZ‏ QE) >“ Zc

صفحه 44:
ل نکات مهم در مورد پتانسیومتر دریچه گاز © در خودروی 206 به این سنسور حسگر می ۰ اين سنسور سروس خاصی ندارد. ‎٩‏ سنسور کمکی پتانسیومتر سنسور مپ (1۷۲۸۳) است. ‏+ حسگر دریچه گاز در خودرو های 206 تیپ های 1 و 2 قابل تنظیم است در صورتی که دریچه لن از ‎ ‎ ‎

صفحه 45:
(KNOCK SENSOR) & yo ‏سنسور‎ یک نوع سنسور پیزو الکتریک است (ضربه را ل محل قرار کیری سنسور ضربه ‎(KNOCK)‏ ‏در موتور های چهار سیلندر در صورتی که یک سنسور باشد بین سیلندر 2 و 3 قرار دارد و در صورتی که دو سنسور داشته باشد ‎ow‏ ‏سیلندر ‎sl‏ 1و2 وبین 3 و4 می باشد و در موتور ‎sl‏ شش سیلندر (۷) شكل يا رت ولا دو عدد است یکی آن ط ۳ م ۱۱

صفحه 46:
كار سنسور اين است که ضربات ناشی از خود سوزی (احتراق زود رس) را که كوبش ايجاد مى كند به ([1501) كزارش 5 ‎L (ECU)‏ نا براى بر طرف كردن خطا هاى سنسور ضربه ‎au‏ سنسور را فقط حدودا 2 کیلو گرم متر "باید محکم کرد چون شل بودن آن باعث لقی 9 ج ارسال سیگنال خطا به (۳۵۲) و

صفحه 47:
مدار برقی ناک سنسور (ضربه) سنسور ضربه دو نوع است یکی دو سیم و دیگری سه سیم است که در صورت سه سیم بودن سیم سوم مربوط به يارازيت كير (غلاف شیلد) است که معمولا سیم لن منل کابل آنتن تلویزیون رنگی است و به رنگ سفید و مشکی است. پایه 1 تغذیه 5 ولت مثبت بايه 2 ارسال سيكنال به ([۳0۲) است "پایه 3 غلاف شیلد يا همان پارازیت گیر است ۳

صفحه 48:
‎TH‏ ميرا : موجی است که رو به از بين رفتن 2 1 د ازانظر عملى صَغر 215 ۳۲ تثورى صفر نمى شود. ‏اشكالات يديده ضيبه: باعث كاهش كارايى و قدرت موتور و افزايش انرزّى وفشار حرارتى مى كردد. در نتيجه باعث بوجود آمدن فشار حرارتى زيادى روى واشر سر سيلندر و ييستون و اطراف سوياب ها شده و اسيب ديده گی سیستم را بوجود مى آورد اين -بدیده وقتی بوجود می آید که مخلوط ‎eo‏ ‎

صفحه 49:
وقتی این حالت در یکی از چهار سیلندر رخ بدهد سنسور ضربه ارتعاشات حاصل از پدیده خود سوزی به بلوکه را حس می کند و با ارسال یک ولتاژ حد اكثرء ‎wl sl LL (ECU)‏ خود سوزی ‎L (ECU) 9 21S we ello‏ اطلاعات دريافتى از اين سنسورء میزان آوانس جرقه را کاهش داده و به موازات ‎rool‏ ‏مخلوط سوخت وهوای غنی را برای جلوگیری از افزایش بیش از حد درجه -حرارت گاز های خروجی اگزوز وارد سیلندر

صفحه 50:
(KNOCK SENSOR) 4 yo jquiw il eat در صورت خرابی این سنسور موتور با لرزش كار ميكند و دماى اب نيز بالا می رود. لل ساختار داخلی این قطعه ۳ اهمی ندارد ) در خودرو های جدید ‎shy‏ تفکیک ضربات حاصل از خود سوزی موتور و ضربات حاصل از لرزش خودرو در حین راننده گی سنسوری با همین کیفیت به نام سنسور شتاب روی بدنه خودرو نصب است. 3 تغييراتى كه در هنكام رانندگی در جاده

صفحه 51:
تفاوت ميان تغییرات دور موتور به دلیل ناهمواريهاى جاده و احتراق ناقص توسط سنسور شتاب كزارش مى شود و شتاب سنج در شرايط ناهموار جاده موقتا عملكرد سنسور ضربه را غير فعال مى كند . © در خودرو هاى جديد فقط برو و سمند و پراید (82000) و پذو 206 و زانتیا وسمند(12) 3 پارس(:۳۲)دارای سنسورضربه هستند. فد نوع بدون نوسان

صفحه 52:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
24,000 تومان