معماری و عمرانعلوم مهندسی

انواع پل در راه آهن

صفحه 1:

صفحه 2:
انواع بل های پ رکاربرد در راه آهن

صفحه 3:
پل قوسی. پلی است با تکیه گاه های انتهائی در هر طرف. که شکلی نیم دایره مانند دارد. پلی که از رشته ای از قوسها تشکیل شده باشد. پل دره ای نامیده می شود. پل قوسی ابتدا توسط یونلنی ها و از سنگ ساخته شد. بعدها. رومیان باستان از ملات در پل های قوسی خود استفاده کردند. با توجه‌به اصول مقاومت مصالح. شعاع قوس وابعاد لین پلها را طوری انتخاب می کنند که بارهای قلئم وارده تبسيل.به یک نیروی فشاری در امتداد قوس شود. بنا برلین در مناطقیبا کیفیت خاک مناسب.می توان دهانه های بزرگ ( تا حدود۵۰۰متر) را با پلهای قوسی طی نمود.

صفحه 4:
ساختار همه ی لین پل ها یکسان ولی روش ساخت و کاربربشان‌با یکدیگر متفاوت است ,پل های قوسی بدون هیچگونه تکیه گاهی ساخته می شوند و این جزو مزیت های وبژه ی این نوع سازه هاست . طول عمر بالای لین نوع پل ها نیز قلبل توجه است ,چل هلیی که در گذشته‌با لین روش ساخته شده لند هنوز هم پابرجا هستند .

صفحه 5:
نمونه هایی از پل فوسی

صفحه 6:
چل خرپلیی یکی دیگر از انواع پل می باشد که اجزای آن.به صورت مستقیم به یک دیگر اتصال می بایند. این پل ها با بار های دینامیکی بوده و ممکن است تحت دو نوع تنش کششی و يا فشاری قرار بگیرد. گاهی نیز هر دو تنش عی تولندبا هم بر روی پل وارد شود. پل های خرپلیی قدمت بسیار زیادی درپل سازی دایند و از قدیمی ترینپل هابه شمارحی روند. روش ساخت در لین پل ها به گونه ای است که بسیار مقاوم بوده و از نظر هزینه ای به صرفه است.

صفحه 7:

صفحه 8:
پل طره‌ای(کانتلیور) نوعی پل است که با استفاده از طره ساخته شده‌است. طره. به سازه‌هایی گفته می‌شود که به صورت افقی در فضا ساخته شدهلند و تنها دریک انتها دارای تکیه‌گاه هستند. برای ساخت پل‌های عابر پیاده, طره‌ها ممکن است به صورت تیرهای ساده نیز ساخته شهند؛ اما در طراحی پل‌های کنسولی بزرگ که برای عبور دادن ترافیک. جاده و راه‌آهن ساخته می‌شهند. از خرپاهای فولادی یا تیرهای جعبه‌ای ساخته‌شده با بتن پیش تنیده استفاده می‌شود. ساخت پل طره‌ای فولادی.یک موفقیت بزرگ مهندسی‌به حساب می‌آمد؛ زیرا برای نخستین بار, دهانه‌های بزرگتر از ۴۶۰ متر رابه خوبی پوشش می‌داد. همچنین. اجرای آّن نیز آسان بود.

صفحه 9:
نمونه هایی از پل طره ای

صفحه 10:
بیک پل کابلی نوعی.ییک تیر حمال (عرشه پل) پیوسته با یک یا چند برج بنا شده بالای پایه‌های پل در وسط دهانه‌است. از این برج‌هاء كابلها به صورت اريب به سمت بين (معمولاً هر دو طرف) کشیده شده و تیر حمال(عرشه پل) را نگه می‌دارد. کابل‌های فولادی بی‌نهلیت قوی و در عين حال بسیار انعطاف پنیر هستند. کابل‌ها بسیار مقرون‌به صرفه می‌باشند چون سبب ساخت سازه‌ای سبکتر و باریکتر شده که در عین حال قادر جه چل زدن بین مسافت‌های بیشتری است.اگرچه تنها تعداد کمی از آن‌ها برای نگه داشتن کل چل قوی هستند. انعطاف پذیریشان آن‌ها را در مقابل نیروهایی که به ندرت در نظر گرفته می‌شوند مانند باد؛ ضعیف می‌نماید.

صفحه 11:
برای پل‌های کابلی با دهانه‌های طولانی به خاطر تضمین ثبات و پایداری کابل‌ها وپل در مقلبل باد. می‌بایست مطالعات دقیقی انجام شود. وزن سبکتر پل یک وضع نامساعد در بادهای سهمگین ویک مزیت در مقلبل زلزله محسوب می‌شود. نشست غیر هم سطح فوندانسیون‌ها که به مرور زمان پا طی یک زلزله روی می‌دهد. می‌تولند پل کابلی را دچار آسیب کند. پس باید در طراحی فوندانسیون‌ها دقت به عمل آورد. ظاهر مدرن و در عين حال ساده پل کابلی آن را به یک شاخص واضح و جذاب تبدیل کرده‌است. خصوصیات منحصر به فرد کابل‌ها و به طور کلی سازه. طراحی پل را بسیار پیچیده می‌نماید. برای دهانه‌های طولانی تر. جلیی که باد و نوسانات بلید مورد توجه قرار گیرند؛ محاسبات‌بی نهلیت پیچیده‌لند و عملاً بدون کمک کامپیهتر و آنالیز کامپیوتری غیر ممکن می‌باشند. علاوه بر لین ساخت پل مشکل می‌باشد؛ اتصالات. برج‌ها. تیرهای حمال و مسیر کابل‌ها سازه‌های پیچیده‌ای هستند که مستلزم ساخت دقیق می‌باشند.

صفحه 12:
الكوى بك بل کابلی با چنش پنه‌ای(شعاعی) الكوى يك بل كابلي با جينش جنكى (موازى)

صفحه 13:
۱

صفحه 14:
2-4 loss 0 ‏از رای و‎ J انان مف

39,000 تومان