صفحه 1:
صفحه 2:
0
موضوع.:اهدافا و ران هاى القلابا
كردأو لدان (fly Wij 9 yaigg yj
>tiw! متام باب آضای دق 2000 )6 065(
تروطابت oil Lup اللا ابزانا
صفحه 3:
صفحه 4:
هر انقلابی برپایه خواست و اراده ملت برای دگرگونی
ساختار سیاسی روی می دهد وقتی خواست و اراده ملت با
تغییر در رویه ها و یا اشخاص محقق نشود یا ساختار
سیاسی اعتماد و مشروعیت خود را از دست بدهد انقلاب
یا دگرگون کردن نظام» آخرین راه برای رسیدن به خواست
ها است.
آرمان های ملت ایران برای در انداختن طرحی نو در
جهان در 49600 سال گذشته بر محور دین و معنویت و
اسلام خواهی» آزادی و مردم سالاری و رهایی از سلطه
استعمار با کسب استقلال هه ۱۱ ۲۳۲۰
صفحه 5:
صفحه 6:
م انقلاب هایی که تایب ۳
یک جامعه مبتنی بر آزادی
فردی و رفاه شخصی را به
عنوان آرمان متعالی خود
برگزیده اند و در اين راستا هر
با این آزادی افسار گسیخته
باشدء به کناری می نهند.
صفحه 7:
™
«انسانهای الهی» گذارده اند و تأسیس یک
جامعه خداپسند را ارمان عالی خود قرار داده
اند. در اين انفلاب ها فقط تأمین معاش
غرص اسب ۳ ابن Bests yl jel
افراد Ze درون a بتوانتع به زر :,
صفحه 8:
شاید بتوان گفت آزادی از استبداد
فصل مشترک همه انقلاب های عصر
حاضراست. از این منظر آزادٍ
خواهی آرمان انقلای ها Peels)
چین» روسیه, نیکاراگوثه, الجزایر و
انقلاب اسلامی ایران 9۳۱
این حال اسلام خواهی و نفی
استعمار همزمان با نفی استبداد در
قرن اخیر از انقلاب مشروطه تا
انقلاب اسلامی, انقلاب اسلامی را
به انقلابی تمام عیار و خاص بدل
ساخته است. از نظر ره ۳۱
آرمان های متعالی انقلاب اسلامی:
تحقق عدالت اجتماعی» پیشرفت
علمی, اقتصادی؛ فرهنگی ۳
صفحه 9:
مفهوم انقلاب از دیدگاه مقام معظم
رهبری
انقلاب در دیدگاه رهبر انقلاب دارای یک تفسیر
اسلامی و الهی بوده و به معنی زنده کردن دوباره اسلام
است+چنانکه می فرمایند:
« انقلاب یک تفسیر اسلامی و الهی است. ما انقلاب
را یک تحل اخلاقی؛ فرهنگی و اعتقادی می دانیم که
به دنبال آنها تحول اجتماعی» اقتصادی و سیاسی و آنگاه
رشد همه جانبه ابعاد انسانها می آید. همانطور که در
آیه قرآن است «ان ا... لایغیر ما بقوم حتی یغیروا
مابانفسهم» هر وقت لنسانها خصلت های بد» ضعف
هاء نقص ها و بی ایمانی ها را در خودشان تغییردادند
اوضاع و احوال لجتماعی آنها تحول پیدا خواهد کرد.
هیچ چیز هم جلوگیر آن نخواهد بود. برای شروع این
حرکت و تحول همگانی» انسانها باید احساس تکلیف
کنند.»
صفحه 10:
7 ا معظم انقلاب. انقلاب را لزوماً از نوع شورش, بسامانی و
اغتشاشء آشفتكى و بى نظمى و حرو | السباط 0 ۰ ۲
معتقدند انقلاب يعنى تحول بنيادى كه در آن يايه هاى غلطى برجيده
شود ويايه هاى درستى به جاى آن كذاشته شور ۱۰ اللا
جای خود را به ارزش های صحیح بدهد و باعث سازندكى مى شود.
از سوی دیگر انقلاب یک دوره و حرکت مستمر است؛ انقلاب یک
چیز دفعی و آنی نیست صدها شرط و موقعیت با . .۰ ۳
کنار هم قرار گیرند تا حادثهای مثل انقلاب رخ دهد. البته اين
شرابط, آسان به دس .۱ ۲ از این رو انقلاب پدیده بسیار م
و دیریاب است. و باید برای نحقق ال ناب ۱ ۱
گیرد؛ مشروط بر اينكه روح و خواست و ضرورت
وجود داشته باشد.از این ۲۱۱ ۳۳۳
نخواهد بود و با خیال بافی و ذهنیت گرایی
امری واقعیت دار است.
ایشان نظراتی که انقلاب
صفحه 11:
مقام معظم رفير اك آ
مثل یک کورهی گدازنده
تغییردهنده شکل وتا ۳۲۱۰
موجود در جامعه و مانند
اکسیری می دانند که
تغییردهنده و دگرگونکننده یک
جامعه است. ات ۱۳۳۱۲
دگرگونی فقط در سطح
مناسیات اجتماع» ۳۳
نمیدهد, بلکه در درجهی اول,
در لایهی درون انسانها و در
دل و ذهن آنها ایجاد میشودو
مردم در آن نقش اصلی را
دارئد وتاظر es
صفحه 12:
بنابراین انقلاب از نظر ایشان دارای مشخصات زیر است:
۲ انقلاب تحول بنیادی و عمیق در حوزه ارزش le اصول وا ۲
جامعه است.
۲ مردم در شکل گیری, استمرار و پیشبرد aia! ۱۲۱ ۱ ۱
% انقلاب یک حرکت مستمر است؛ نه حادثه ای دفعی, آنی و تصاده
lv
راده و خواست مردم و انقلاب درونی در آنها شرط تحفق انقلابع
صفحه 13:
آرمان sk انقلاب اسلامی را از خلال شعارهای مردم در دوران
پیروزی انقلاب و پیام های رهبران فکری و سیاسی انقلاب
میتوان شناخت» نکته مهم آن است که این اهداف در روند نهضت
انقلاب اسلامی به صورت کلی و غیرشفاف بیان میگردیدند. که
پس از پیروزی انفلاب اسلامی در کشاکش حوادث و رویدادها
نید ده قانهد الماح جيجه ا وروز و أ[ و ند e
صفحه 14:
صفحه 15:
نظام سازی
۲" حذف نظام طاغوتی - استبدادی و ایجاد حکومت دینی و مردم سالار و مستقل. محو
هرگونه انحصار, استبداد و خودکامگی.
۲ بهرهگیری از شورا و تعاون در اداره امورکشور, دعوت به خوبی ها از طریق امر به
معروف و نهی از منکر.
۲ مبارزه و نفیظلم و ستم. سلطهکره رب ۱ ۲
” امنيت داخلى ونقى تفتيش عتلد 23-0 |
1
a
صفحه 16:
5-5
تأسیس جمهوری اسلامی از جمله مهم ترین آزمان ۵ ۱۱ ۳۱
شکل گیری آن از نظر امام بزرگترین ثمره اقلا ۲۱ ۳۳۲۲
جمهوری اسلامی در واقع آن مطالبهای است که به نظر مردم ایران درا
زمانی که انقلاب میکنند. میتواند دو خواسته اول را تامین کند. برای
رسيدن به " تبداد راه حل
انقلاب, wy
صفحه 17:
«جمهورى اسلامى» در ديدكاه امام خمينى قدّس سره دارای تعریف و ویژگی های خاصی
ميباشد كه از همان ابتدا توسط ايشان مورد تأكيد بوده اند:
«حكومت اسلامى حكومتى است بر يايه قوانين اسلامى. در حكومت اسلامى استقلال
كامل حفظ مى شود. ما خواستار جمهوری اسلامی می باشیم. جمهوری, فرم و شکل
حكومت را تشكيل مى دهد و اسلامى: يعنى سا !::. فرم, که قوانین الهی است ».
صفحه 18:
3
ب) جلب رضایت مردم در چارچوب دستورهای الهی
اتکاء به آرای عمومی در اداره امور و مشارکت مردمی در تعیین سرنوشت
ملی از جمله ارمان های محقق شده انقلاب است.
صفحه 19:
هدف دیگر مردم انقلابی کسب آزادی oes ۱۳۲ آزادی در
انقلاب مشروطه, در نفت و در پانزده خرداد 142
مشاهده شد. دغدغه آزادی یعنی برداشته شدن فشار Mu
روی مردم که دغدغهای دائم بود. آزادی نشریات
اجتماعات, راهپیمائی ها و تأمین آزادیهای دید
حدود قانون خواست بیشتر ملت بود.
صفحه 20:
یکی از مساتلی که در طول تارت ۳۲۲۱۱۰
بردند و برایشان خیلی Bel بود وابستگی کشور بود. از
دوران قاجار, به خصوص از جنگهای ایران و روسیه, بای
روسها و انكليسىها به تدريج به ايران باز شد. از همان
زمان مردم از هر فرصتى استفاده كردند تا زنجيرهاى
وابستگی را پاره کنند و بتوانند به استقلال برسند.
صفحه 21:
4 و غربی؛ آرمان ها در حوزه سیاست
خارجی
- مبارزه با استعمار و استکبار و جلوگیری از نفوذ اجانب.
توجه به معیارهای اسلامی و حمایت بیدریغ از مستضعفان جهان در عرصه
سیاست خارجی. حکومت اسلامی بنا بر نص الهی, خود را موظف می داند
که از مظلوم حمایت کند و بر ظالم بتازد و در این
کاربرد «پول» و «قدرت» در تعیین سیاست های |
برقراری و استحکام روابط متقابل با دولت های : +
- پشتیبانی از تمامی نهضتهای ۱ ۳
صفحه 22:
5”
اهداف و آرمان هاى فرهنكى اجتماعى
صفحه 23:
59
مى توان كفت احياى دين و معنويت مهم ترين آرمان انقلاب در
عرصه فرهنگی بود. البته همه عرصه را بايد ذيل دين كرايى قرار
داد. شهيد مطهرى در تبيين اين بعد از انقلاب اسلامى بيان داشته
اند:
« معنويت از اركان واقعى اين انقلاب بوده و مايه حيات انسان مى
باشد. لذا تحقق یک جامعه اسلامی که در آن ارزش های الهی نمود
تام دارند, منوط به پرورش انسان هایی است که مزین به آداب و
ارزش های اسلامی باشند».
جایگاه معنویت دینی در شکل گیری و تداوم انقلاب اسلامی ایران
بسیاری از پژوهشگران و نویسندگان قرار گرفته است. در همین
راستا ميشل فوکو که از نزدیک شاهد رویداد انقلاب اسلامی است
آن را «روحی در جهان بیروح» می نامد؛ «آنان مذهب اسلام را
بهعنوان نیرویی انقلابی زیست می کنند. جيزى غير از اراده به
اطاعتى وفادارانه از قانون شاة و رد وا ۱۱۱ © تغسر
صفحه 24:
پشه از مارکس و افیون مردم نقلقول می
گس جمله ای که درس 11 905
وجود دارد و هرگز نقل نمی شود می گوید که
مذهب, روح یک جهان بی روح است. يس بايد
گفت؛ اسلام در آن سال 1978 افیون مردم
نبوده است, دقیقاً از آنرو که روح یک جهان #
روح بوده است» وی در مذهب شیعه نمونه ای
آرمانی از «قدرت مشرف به حیات» می بیند که
نه در سلاح ها و پول ها و نه در پست و موقعیت
سیاسی بلکه در وجود تکنک مردم مأوا گرفته
است. اين نوع قدرت ۱۳۳۱۱۳۲۱
گرایشهای و حرکات زندگی مردم ريشه دوانیده
و کار را بر حکومت ها ۲ ۳۳۲۳
«كجا بايد در بى تامين گشت؟ و هویت واقعی
خود را كجا بايد سراغ كرفت؟ جز در اين
اسلامی که از قرن ها ٍ ش زندگی روزانه»
صفحه 25:
Se. 3
جامعه شناسی به هن می گفت که اسلام | tu كر 017 ۱ ااا
به نظرم می آید که اين ایرانی که ایران را ۶ ۱۱ ۱۳۱
رازداری در پیش اروپایی ای که من باشم) در غربگرایی افراط می کرد»
(فوکو؛ معصومی همدانی, 1377: 27) وی به ذکر نمادها, مراسم و آیین های
دینی همچون عزاداری سیدالشهداء (ع) بهعنوان منبع اصلی قدرت سیاسی
مردم پرداخته و حتی قبرستان مردگان و شهداء را نیز در صف آانقلابیون
قرار می دهد و از نوعی معنویت گرایی در سیاست سر ۰ ۱۱۱
(خرمشاد. 224-1377:209) در همان سالها خانم ليلى عشقى تير
صفحه 26:
گکنه حائز اهقیت در بازگشت سیاست به دامان ۰ ۳۱۱
زندگی مردم است. در ایران پس از انقلاب نیز گسترش حوزه ی سیاست به درون
مردم به اوج می رسد. در واقع یک فشار دوسویه به این پدیده منجر شده
است. از سویی در اثر تحولات خاص تاریخی و ثیز بر مها is
شاهد بودند که یک ملت بدون بهره مندی از امکانات سخت و نرم رسمی و نشکیلانی
و تنها با استفاده از سرمایه های عادی زندگی خود بهویژه اندوخته های معنوی و
اعتقادیشان دست به یک انقلاب بزرگ زدند و یک ۱ ۱۱ ۱۳۱۱
کشیدند. لذا «انقلاب اسلامى ايران, قبل از هر 7 77 1 07007 00000
انقلاب که خود حاصل فداکاریها و ایثارهای همهی مردم. از جمله روحاز
دانشگاهیان است توانسته باشد که مبشر و مبلغ معنوبت و مروح Ul
به بخش عمدهای از اهداف خود دست پافته است. حضور و
بهوضوح دیده میشود و در همه ابعاد آن, از جنگ که
خانه. مدرسه و حتی در نحوهی مصرف و راه و
میخورد. بدیهی است که هم در دانثٌ
باشد. خلأ معنویت, از آفات اجتماعی
صفحه 27:
یمن ها فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی از اين قرارند:
۲ فراهم نمودن زمینهها و شرایط مطلوب جهت رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و
تقوا.
3 مبارزه با فساد و تباهی در تمامی اشکال آن.
” ارتقاى سطح آگاهیهای عمومی با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانههای گروهی.
۲ آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان و تسهیل و تعمیم آموزش عالی تا سر حد
خودکفاییکشور.
۲ رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه ely, ۰.۳ ۱
۲ استقرار نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیر ضرور.
۲ تأمین حقوق همهجانبه اقراد و ایجاد امنیت فص ال
برابر قانون.
۲ برقراری حقوق مساوی برای مردم بدون توجه
۲ تدوین مقررات مدنی ۱ ۲۲
صفحه 28:
a) زگ 215 و
es aac OG ghd 4
ee. SA OOO oz
Me SS one ee
pee AT vai ee Looe
iets thi aes
roi. Rees | ee
صفحه 29:
5
داشتن مسئوليت دسته جمعى.
صالح بودن كاركزاران امور تربيتى و آموزشى.
حوزه» دانشگاه» راديو» تلويزيون» مطبوعات و ديكر نهادهای تربیتی آن گاه می
توانند تمربخش واقع شوند که در مقام نخست» خود صالح باشند. لا و بو و 3
صالح از جمله بلندترین آرمان های امام قئس سره به حساب می آیند.
هماهنگ بودن نهادهای تربیتی در راستای ثبل به این هف مت ۰ ۲۱۱۲۱ ۳
امام (ره) قرار گرفته است
جمع تعهد و تخصص در IS نهادها
حاکمیت بلا منازع ارزش های الهی و نفی تمامی اولویت های غیر اسلامی.
صفحه 30:
نوظهشای امحانم
et ei ofa ~ im >
صفحه 31:
انقلاب اسلامی ایران در کنار آرمان های بل با ۲
فرهنگی اجتماعی, به مسائل دنیایی مردم و امور
اقتصادی نیز در شعاثر اهتمام و رزب ۱۰ ۲۱۱
۲" جلوگیری از غارت بیتالمال توسط خاندان شاهنشاهی و
وابستگانآن.
حفظ و بهرهوری از ذخایر زیر زمینی و معادن و منابع.
۲ استقلال و خودکفای اقتصادی, صنعتی
۲ اهتمام به پیشرفت صنعتی و تکنولوژیک از طریق برنامهربزی
اقتصادی.
ريشمكن كردن فقر و 0010(
۲ - تأمین نیازهای اساسی, شامل مس ١|١07 00000
درمان, آموزش و پرورش و امکانات لازم برای
v
v
صفحه 32:
تنظیم برنامه اقتصادی کشور بهگونهای که افراد
هم به کار هم تفریج و همخودسازی معنوی و
استراحت و شرکت در ادارة كشور و افزايشٌ
ابتکار داشته باشند.
v
v
aS SS
تامین شرایط برای اشتغال کامل.
عدم اجبار افراد بهکار معین و جلوگیری از
بهرهكشى ار كا 5 | 7
منع اسراف, تجملات و تبذیر.
عدالت افتصادی و کمکردر ۱۱۱ ۳۲۲
جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر کشور.
منع اضرار به غیر, انحصار, احتکار و ربا.
محرومیت ۱
صفحه 33:
ie
آرمان های ملت ایران برای در انداختن طرحی نو در جهان در 130 ۲۰
گذشته بر محور دین و معنویت و اسلام خواهی, آزادی و مردم ۳۰ ۱
رهایی از سلطه استعمار با کسب استقلال همه جانبه بوده اس Spee
مشروطه, نهضت ss! ۱۳ 2S wre
محدود ملت ایران تحقق این
در سال 57 به تفن MMOS,
انقلاب ملت ايران در بسیاری al ها
برخی دیگر از اين آرمان ها
صفحه 34:
4ی توان به طور فهرست وار برخی از آرمان های محقق شده ملت ایران
در دوران جمهوری اسلامی را اینگونه برشمرد: پیوند دین و سیاست؛
احیای آزادی های سیاسی و تحقق مردم سالاری دینی» افزایش بینش
سیاسی جامعه, احیای خودباوری و رهایی از وابسنگی به غرب. حرکت
جدی در مسیر عدالت و محرومیت زدایی؛ حفظ تمامیت ارضی ایا
شدن امنیت» خودکفایی نظامی, حرکت به سمت توسعه موات و
فاصله مرکز پیرامون؛ اتحاد ملی بر مینای هم 1۳]
قدرت» رهایی از لژهای فراماسونری؛
صفحه 35:
هی کاه ازکا رها ماایی فشوید ؛ چون
همه هيز بيك دقعه درست نهى شود »
وكارهاى يز رك بايد بد Be
صوريت د
Gaia?