صفحه 1:
۷- نقشه راه ۱:۰۶
138 138
1 5
صفحه 2:
اهداف وسیاستهای توسعه صنعت خودرو در ء ۰ ۱۶( اقتصاد بازار)
*** تولید حداقل ۳ میلیون دستگاه خودرو (۱ میلیون صادرات)
** تولید حداقل ۵۰ از خودروها با برند داخلی
*** تامین حداقل ۲۵ میلیارد دلار قطعه توسط قطعهسازان بای دای دار
* صادرات ۶ میلیارد دلار قطعه توسط قطعهسازان
= کسب سهم حداقل ۸۴ از تولید ناخالص ملی
*** كسب سهم حداقل 1/۱4 از ارزش افزوده کل صنعت کشور
29
ماخذ: اهداف و سياستهاي توسعه صنعت خودرر در لفق :060000
صفحه 3:
اصلاح ساختار صنعت خودرو
* اولویت دادن و جهت گیری حمایتهای دولتی به سمت شرکتهای خودروساز
** ایجاد مجموعهسازان بزرگک در تولید قطعات و مجموعههای رقابتپذیر با تاد بر ادغام و تجمیع»
جهت دستیابی به مقیاس اقتصادی تولید و توسعه متوازن صنعت قطعهسازی با هدف دستیابی به حداقل
۵ قطعهساز بز رگ در مقیاس جهانی که توانمندی تامین حداقل ۵۰ بازار تولید داخل را داشتهباشند .
* اتحاد استراتژیک . تجمیع . ادغام و ... شرکتهای تولید خودرو با هدف دستیابی به حداقل يكك
خودروساز بز رگ در مقیاس جهانی ( شاخصهای مقیاس جهانی : داشتن برند محصول» مقیاس تولید»
فروش و خدمات پس از فروش از طریق شبکه جهانی )
30
06:06 خودرو در الق Can Aen ce jal ماخ
صفحه 4:
تولید خودرو رقابتپذیر
* طراحی و تولید خودرو با علامت تجاری داخلی؛
** استفاده از پلتفرم مشترکك_توسط یک یا چند خودروسازی داخلی و یا معتبر جهلنی با
حفظ مزیت رقابتی اصادراتی ( 5 سال ۱:۰4 تعداد ؛پلتفرم و ۱۲ مدل خودرو جدید هدف گذاری گردیده است )
** تولید خودروهای با قیمت و مصرف سوخت مناسب وسا زگار با محیطزیست
** بکار گیری و توسعه فناوریهای نوین در تولید خودرو
** ساخت داخل_مواد. قطعات و مجموعه ها
* ارتقاء کیفیت در سطح استانداردهای جهانی
* ارتقاء استانداردهای ابمنی و آلابندگی برابر با استانداردهای روز اتحادیه اروپا
7
=
1600 خودرو در الق Caen Aaa lca ys 2
صفحه 5:
تولید قطعات و مجموعههای رقابتپذیر
* توسعه و ارتقاء صنعت قطعه و مجموعهسازی و صنایع جانبی متناسب با ارزش افزوده
**_سرمایه گذاريمستقيم یا مثت رک با قطعه سازان خارجی باعلامت تجاری معتبر
* ایجاد و گسترش مراکز تحقیق و توسعه به ویژه در بخش قوای محر که
* طراحی و توسعه درحوزه تکنولوژیهای نوین قوایمحر که (پایه گازسوز: دیزلی؛ برقی و
هیبریدی)
* طراحی محصول و توسعه فناوریهای نوين درزمينه مجموعههاى برق و الكترونيكك
*** ايجاد و ارتقاء مرا کز طراحی قطعات و مجموعههای خودرو
* ایجاد و توسعه مراکز آزمون قطعات و مجموعههای خودرو
** ایجاد و توسعه شهر کهای صنعتی تخصصی در حوزه صنعت قطعهسازی
ماخذ: اهداف و سياستهاي توسعه صنعث خودرو در افق :06006
صفحه 6:
ارتقاء توانمندیها کلی بخش صنعت
* توسعه مشارکتهای بینبنگاهی (مراکز 86,0 » شرکتهای قطعهساز » خودروساز »
تست و آزمون و ... ) در حوزه خرید و انتقال تکنولوژی مورد نیاز صنعت خودرو
** ارتباط نظامند صنعت با دانشگاه
توسعه پارکهای علمی و فتآوری
a
* توسعه خدمات مهندسی و مشاوره
* توسعه و گسترش انجمن های تخصصی
33
ماخذ: اهداف و سياستهاي توسعه صنعث خودرو در APOE A
صفحه 7:
تجارب مشتر کت کشورهای در حال توسعه
خین
*اچرای موفق سیاست تفاهم با جامعه جهانی
*استفادهاهرمی از بزاربزرگ داخلی جهت جذب سرمایه گذاران
* جذب سرمایه كذارى مشتركك وتکنولوژی خارجی در صنمت خودرو و قطعه سازی از طریق ارائه تضمین های علمی و مشار کت
دولت در موارد حساس:
*ایفای نقش قعال ومقتدارنه دولت در تنظیم فعالیت خودروسازان خار
اخذ امیازات فراوان از خارجیان.
*آزادسازى بازار همكا.
* حمايت از صنعت خودرو و قطعه سازى از طريق وضع مقررات مربوط به درصد ساخت داخل وارانه خدمات ارزان به بنگامهای
داخلى
* كردن نهادن بر قواعد بازار وعدم حمايت بى رويه از شركتهاى ناكا رآمد
“ برنامه ريزى براى توسعه صنعت خودرو جهت تامين بازار زرك داخل و صادرات
وسو
صفحه 8:
مالزی ( اش
*تفاهم با جامعه جهانی
باهات فاحش) :
*مقیاس کوچک بازار خودرو داخلی در مقایسه با چین وهند
*پافشاری پرهزینه بر ایده خودروی ملی ( به شدت اموفق علیرغم حمایت بی رویه دولت)
*عدم توجه کافی به توسعه صنعت قطعه سازی
*اجبار ۷
آزاد سازی بازار / از دست دادن سهم بازار داخلی بدون اخذ امتیاز
*اثتلاف با یک خودروساز متزلزل ( میتسوبیشی ) /۷۷۷ ناتوانی در پیوند استراتژیک با یک شر کت مقتدر/ سرمایه
گذاری نامطمئن بروی بازار چین.
صفحه 9:
هند باچشم انداز روشن 2015 ۱5۱0/1 ۷:
*تعامل سازنده با جهان وصعود آرام در نردبان تقسیم کارجهانی .
de® سرمایه گذاران خارجی
*خصوصی سازی کامل صنعت خودرو وقطعه سازی و پرهیز دولت از مداخله
*ایجاد بنیانهای صنعتی مستحکم و توانمند (صنعت قطعه سازی توسعه یافته )
*التلافهای استراتژیک مستحکم و دیرپا با شر کای خارجی(سو زکی».
* پذیرش اصول بازار و تلاش برای ایجاد و گسترش مزیتهای رقابتی واقعی
*عدم تبلیغات زیاد /حرکت بسوی تخصص در بخش قطعه سازی
*رشد از طریق تصاحب شر کتهای صاحب تکنولوژی خارجی (استراتژی گروء (Kaliani
۱
1
صفحه 10:
ت رکیه :
آزاد سازی کامل اقتصادی وتجاری/ادغام در نظام سیاسی واقتصادی جهان
۲)جذب سرمایه گذاریهای مستقیم ومشت رک خارجی در بخشهای گوناگون
۳)اثتلافهای متعدد و دیرپا با خودروسازان خارجی
۴افقدان وسوسه "خودروی ملی "
۵)واگذاری نسبی بزار متوسط داحلی و بازیگران خارجی
۶)بهره برداری از سرریز نکنولوژی بواسطه فعالیت خودروسازان تراز اول جهان در کشور
۷)صنعت قطعه سازی نسبتاً توسعه يافته با منشاء خارجی
۸ کسب تدریجی مزیت رقابتی در تولید خودرو وقطعات (تبدیل به پایگاه صادراتی ۷۸۵۱5)
=
۳*۵ 10