صفحه 1:
صفحه 2:
۶
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی رفسنجان
کار گاه توجیهی دانشجویان پزشکی
اهدف. برنامه و وظایف پزشک خانواده
دکتر محمد اسدپور
عضو هینت علمی گروه پزشکی اجتماعیدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی رفسنجان
صفحه 3:
(stratification of health services) use سطح بندى
خدمات و مراقبتهای سلامت در سه سطح در اختبار جمعیت و جامعه گذاشته
سطح اول خدمات: خدماتی که توسط واحدی در نظام سلامت (مرکز بهداشتی درملنی روستایی یا مرکز
بهداشتی درمانی شهری روستایی و خانه های بهداشت تابعه آنها cb رم ترش تیک هرت ار
گردد. لین واحد به طور معمول در جلیی نزدیک به محل زندگی مردم قرآر دارد. و در ن, نخستیر
با نظام سلامت از طریق پزشک خانواده يا تیم سلامت (بهورز) اتفاق می افتد. خدماتی از قبیل: ارتقای
سلامت. پیشگیری و درمانهای اولیه. ثبت اطلاعات در پرونده سلامت و gel و پیگیری بیمار عمدهی
خدمات این سطح را تشکیل میدهند که در چهارچوب خدمات واحد پزشگ خانواده» تجویز دازو و
درخواست انجام خدمات باراكلينيك شكل ميكيرد.
سطح دوم خدمات: خدمات درمان تخصصى سربابى يا بسترى كه توسط واحدى در نظام سلامت ارلثه مى
شوند. این دسته از خدمات دراختیار ارجاع شدگان از آول قرار مى كيرند و ما ارلثه بازخورد نتيجه از
سطح دوم بم شک خانواده ارجاع کننده. او را از نتیجه کار خویش می سازند. خدمات تخصصی
سرپایی» شدمات بستری» تجویز دارم و دزعؤاست اتخام خدمات باراكلينيى أن فعاليتهاى ليق سطح فى باشند
سطح سوم خدمات: خدمات فوق تخصصی سرپایی یا بستری که توسط واحدی در نظام سلامت با ایلویت
چهارچوب بیمه های پایه در احتیار ارجاع شدگان از سطوح اول و دوم قرار میگیرند و بازخورد لازم را
ارجاع کننده فراهم میسازند. در این سطح نیز تعهدات از راه حدمات فوق تخصصی تجویز دارو و
است انجام خدما oe Say
صفحه 4:
اهداف برنامه پزشک خانواده
عدالت در سلامت
x ارائه خدمات سلامت به صورت تیمی
or جلب مشارکت مردم در ارتقاء سلامت
جلب مشارکت سایر بخشهای توسعه در برنامه های سلامت
ارائه خدمات سلامت در قالب نظام ارجاع
اصلاح شیوه زندگی مردم
کاهش سهم پرداعت هزینه های درمانی ازسبداقتصادخانوارهای تحت
پاسخ گویی بهترنظام سلامت دردرمان وبهبودی بیماران و..اشاره نمود
که البته در یک پروسه زمانی ۱۰ساله نتایج آن قابل اندازه گیری میباشد.
صفحه 5:
پرونده سلامت
دسترسی آسانتر به خدمات
پیشگیری و غربالگری
سیستم ارجاع
بهبود کیفیت خدمات
بهبود شاخصها
صرفه جویی اقتصادی
اشتغالزایی
صفحه 6:
خدمات پزشک خانواده
پیشگیری
آموزش و ارتقاء سلامت
درمان اولیه و تدبیر فوریت ها
ارجاع
مدیریت سلامت
صفحه 7:
یت : شامل ( سلامت مادران, سلامت کودکان تنظیم خانواده. برنامه
غربالگری سرطانهای زنان» برنامه سلامت سالمندان)
مدیریت بیماریهای “oes
ایمن سازی ( واکسیناسیون )
مدیریت بیماریهای غیر واگیر
غربالگری ( ریسک فاکتورهای شایع بیماریهای غیر واگیر. دیابت پرفشاری خون )
بهبود تغذیه جامعه
سلامت محیط
سلامت کار
سلامت جوانان و مدارس
سلامت دهان و دندان
سلامت روان و...
صفحه 8:
برنامه آموزش و ارتقای سلامت
آموزش سلامت و ترویج بهداشت
ترویج شیوه زندگی سالم
فزايش محیطهای حامی سلامت
سیاستهای حامی سلامت
اقدام جامعه به سمت سلامت
صفحه 9:
درمان اولیه و فوریت ها
اران
خدمات داروئی,تشخیص آزمایشگاهی وپاراکلینیکی
اقدامات ساده جراحی و بالینی
تزریقات وپانسمان
ویزیت در منزل ( در شرایط خاص) مشاوره
فوریت ها و...
صفحه 10:
10
خدمات ارجاع
€
ثبت نام جمعیت تحت پوشش و تشکیل پرونده سلامت
ثبت اطلاعات هر بار مراجعه فرد در پرونده سلامت
زمند به سطوح بالاتر
ارجاع مراجعین
پیگیری بیماران
پیگیری دریافت بازخورد از سطوح ارجاع
تنظیم و ارائه گزارشهای مورد نیاز
تبادل اطلاعات با پزشکان خانواده دیگر و...
صفحه 11:
11
هديزت سامت
ثبت داده ها و مدیریت اطلاعات سلامت افراد و جمعیت تحت پوشش
اقدام به حل مسائل بهداشتی از طریق همکاریهای درون بخشی و بین بخشی
تلاش در حل مساثل سلامت جامعه از راه جلب مشارکت مردمی
همکاری در اجرای برنامه های استانی و کشوری
همکاری در برنامه های مقابله با بلایای طبیعت و عضویت در تیم های مذکور
پایش و ارزشیابی خدمات تیم سلامت و...
صفحه 12:
1
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی رفسنجان
کارگاه توجیهی دانشجویان پزشکی
اهدف ،برنامه و وظایف پزشك خانواده
دکتر محمد اسدپور
عضو هیئت علمی گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی رفسنجان
2
سطح بندي خدمات ()stratification of health services
3
خدمات و مراقبتهاي سالمت در سه سطح در اختيار جمعيت و جامعه گذاشته ميشود:
س(طح او(ل خدمات :خدمات7ي كه توس7ط واحدي در نظام س7المت (مركز بهداشت7ي درمان7ي روس7تايي يا مركز
بهداشت7ي درماني شهري روس7تايي و خانه هاي بهداشت تابع7ه آنه7ا طب7ق طرح گسترش شبكه شهرستان) ارائه مي
گردد .اين واح7د ب7ه طور معمول در جايي نزديك به مح7ل زندگ7ي مردم قرار دارد ،و در آ7ن ،نخستين تماس فرد
ب7ا نظام س7المت از طريق پزش7ك خانواده يا تيم س7المت (بهورز) اتفاق م7ي افتد .خدمات7ي از قبيل :ارتقاي
س7المت ،پيشگيري و درمانهاي اوليه ،ثب7ت اطالعات در پرونده س7المت و ارجاع و پيگيري بيمار عمدهي
خدمات اين س7طح را تشكيل ميدهن7د كه در چهارچوب خدمات واح7د پزش7ك خانواده ،تجويز دارو و
درخواست انجام خدمات پاراكلينيك شكل ميگيرد.
س(طح دوم خدمات :خدمات درمان تخص7صي س7رپايي يا بس7تري كه توس7ط واحدي در نظام س7المت ارائ7ه مي
شوند .اين دس7ته از خدمات دراختيار ارجاع شدگان از س7طح اول قرار م7ي گيرن7د و ب7ا ارائ7ه بازخورد نتيجه از
س7طح دوم ب7ه پزش7ك خانواده ارجاع كننده ،او را از نتيج7ه كار خويش مطل7ع م7ي س7ازند .خدمات تخصصي
س7رپايي ،خدمات بس7تري ،تجويز دارو و درخواس7ت انجام خدمات پاراكلينيك از فعاليتهاي اين س7طح مي باشند.
س(طح س(وم خدمات :خدمات فوق تخص7صي س7رپايي يا بس7تري كه توس7ط واحدي در نظام س7المت ب7ا اول7ويت
در چهارچوب بيم7ه هاي پايه در اختيار ارجاع شدگان از س7طوح اول و دوم قرار ميگيرند و بازخورد الزم را
براي سطح ارجاع كننده فراه7م ميسازند .در اين سطح نيز تعهدات از راه خدمات فوق تخصصي ،تجويز دارو و
درخواست انجام خدمات پاراكلينيك ص7ورت ميگيرد.
اهداف برنامه پزشک خانواده
عدالت در سالمت
.1
ارائه خدمات سالمت به صورت تيمي
.2
جلب مشارکت مردم در ارتقاء سالمت
.3
جلب مشارکت ساير بخشهاي توسعه در برنامه هاي سالمت
.4
ارائه خدمات سالمت در قالب نظام ارجاع
.5
اصالح شيوه زندگي مردم
.6
کاهش سهم پرداخت هزینه های درمانی ازسبداقتصادخانوارهای تحت پوشش
.7
پاسخ گویی بهترنظام سالمت دردرمان وبهبودی بیماران و...اشاره نمود
.8
که البته در یک پروسه زمانی 10ساله نتایج آن قابل اندازه گیری میباشد.
4
مزایای طرح پزشک خانواده
5
پرونده سالمت
دسترسی آسانتر به خدمات
پیشگیری و غربالگری
سیستم ارجاع
بهبود کیفیت خدمات
بهبود شاخصها
صرفه جویی اقتصادی
اشتغالزایی
خدمات پزشک خانواده
.1
.2
.3
.4
.5
6
پیشگیری
آموزش و ارتقاء سالمت
درمان اولیه و تدبیر فوریت ها
ارجاع
مدیریت سالمت
پیشگیری
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
.8
.9
.10
.11
7
س7المت خانواده و جمعی7ت :شام7ل ( س7المت مادران ،س7المت کودکان ،تنظی7م خانواده ،برنام7ه
غربالگری سرطانهای زنان ،برنامه سالمت سالمندان)
مدیریت بیماریهای واگیردار
ایمن سازی ( واکسیناسیون )
مدیریت بیماریهای غیر واگیر
غربالگری ( ریسک فاکتورهای ش7ایع بیماریهای غیر واگیر ،دیابت ،پرفشاری خون )
بهبود تغذیه جامعه
سالمت محیط
سالمت کار
سالمت جوانان و مدارس
سالمت دهان و دندان
سالمت روان و...
برنامه آموزش و ارتقای سالمت
.1
.2
.3
.4
.5
8
آموزش سالمت و ترویج بهداشت
ترویج شیوه زندگی سالم
افزایش محیطهای حامی سالمت
افزایش سیاستهای حامی سالمت
افزایش اقدام جامعه به سمت سالمت
درمان اولیه و فوریت ها
.1
.2
.3
.4
.5
.6
9
ویزیت بیماران
ارائه خدمات داروئی،تشخیص آزمایشگاهی وپاراکلینیکی
اقدامات ساده جراحی و بالینی
تزریقات وپانسمان
ویزیت در منزل ( در شرایط خاص) مشاوره
فوریت ها و...
خدمات ارجاع
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
10
ثبت نام جمعیت تحت پوشش و تشکیل پرونده سالمت
ثبت اطالعات هر بار مراجعه فرد در پرونده سالمت
ارجاع مراجعین نیازمند به سطوح باالتر
پیگیری بیماران
پیگیری دریافت بازخورد از سطوح ارجاع
تنظیم و ارائه گزارشهای مورد نیاز
تبادل اطالعات با پزشکان خانواده دیگر و...
مدیریت سالمت
.1
.2
.3
.4
.5
.6
11
ثبت داده ها و مدیریت اطالعات سالمت افراد و جمعیت تحت پوشش
اقدام به حل مسائل بهداشتی از طریق همکاریهای درون بخشی و بین بخشی
تالش در حل مسائل سالمت جامعه از راه جلب مشارکت مردمی
همکاری در اجرای برنامه های استانی و کشوری
همکاری در برنامه های مقابله با بالیای طبیعت و عضویت در تیم های مذکور
پایش و ارزشیابی خدمات تیم سالمت و...
موفق باشید
12