پزشکی و سلامتسایر

اولين دوره آموزش کتابدار بالينی

صفحه 1:
ene WSS Sy Ese ب 0 Course دکتر پیام کبیری پزشک. اپیدمیولوژیست بالینی رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی معاونت تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی

صفحه 2:
Sh ‏اهداف‎ ® OePiuiiva ‎Wistory‏ لا ‎® Role oP Clicd Librarian ‎® Eudhuaiod oP Clmicd bibranoa Gervices § Libra Genives ot Destera Wreath

صفحه 3:
کتابداری بالینی © ‏(را۵)) مورا املح() مزال‎ services ‏ورام‎ phaciogy wevicd fbrorives ut the poict oP ‏موه وی لت متس -وماعأاوصل‎ (Gatek COOP ) ‎queliy Pitered ioPorevative to oleictecr ot‏ عجنلا رت ا" ‎the poiat oP ceed to prowote evidewe-bused‏ ‎@everly, COO9d)‏ & )وی ‎heath‏

صفحه 4:
Clricd Oedicd Librartacd ‎to the user‏ وزرا با یپ "ا ‎® OPteu provides inPoremativa bePore they kav usked Por it

صفحه 5:
Se ‏اهداف کتابدار بالینی‎ ۲ ‏مرن‎ the tive, vost unt experise baniers that clicivices Puce whe they uttespt 17 iporporne the best pucceut evideuse Prow the ‏ها‎ toto their putes core devisives. BD eakoowe the educcivod experieuse oP studeds und residedt physivives ic trocieary.

صفحه 6:
SS Wistory 9 ‏مزب‎ fo the Outed states (OP Os © uoday Pro the Dated Library oP Dedivice ® Qaversiy oP Oissowi - Koesas Oi School oP Oedivice (OR — Certardte buwb Barford Wospitd ocd the Ouiversiy oP Covceviiou Weath Ceruter JOR

صفحه 7:
با ‎SS‏ ‎Wistory‏ ‏با مر ین ۱ 99 ودبت 6ه ۰ ‏۳۵<ظ)‎ m 999 = (Od Ord Lb Ores COO)

صفحه 8:
از * وظایف اصلی کتابدار بالینی © Oteadooe of wad ‏وه روم‎ powPerewes, ® Olsicd quidelices develppweet 84 Porwativd searchiccy مار موسرو نان[ ال ی 9 ® Genive prowntiva

صفحه 9:
Orw ProPite oP the Olmicd bibrartac © Expert hoowtedye مها متخاس کر جاور © نوی امه | عم ‎Ottecd bedside‏ © دی نمی وا لنویل ۲ ‎core‏ او نوت "ا ‎© Provide quoliy Pitered vase specific ‏ماه‎ ‎® Qrovide towediate respouses ut the “poidt oP pore” © Oetice the clvicdl problew

صفحه 10:
ااا يي نقش كتابدار بالينى ® Gearchiey or ‏حول ۲ ویو و رم‎ ® Gudteue educurs © Oissewicaivg oP icPornutiod ® Ovlaboratva | vod physicians

صفحه 11:
مهارت‌های اصلی کتابدار بالينى ® Pocitonpy wik Oedice, CID@ WL ad ‏اه‎ ‎relevodt Keath datcbuses © Woed-ketd teckooloyy # Oser ‏یله‎

صفحه 12:
SS ‏با‎ ‎Okeat’s ta ‏عه ده‎ © Oedicd iPorwutiivd spevidists (IO) # Libraries (19) © Cleicd libraries (JC) © Oedicd tbroricc © Literature researchers ۱ Weed Oedicd Libra

صفحه 13:
اس تحصیلات مورد انتظار از یک کتابدار بالینی ‎bevel)‏ ی زا ‎Ouiversiy educcive (wosty biowedicd)‏ © وج با زونه ‎Qediod‏ © ‎© Ovuwses: (presrototica shils, priory werdicdl ‏,ارو‎ database shits, 0206500, )8 ‏علمم جاور‎ Reviews)

صفحه 14:
2 OLIEGOTG © Gtudeuts ® Doctors ® Duses ® Researchers ‎Qarnavediod persvacel‏ "ا ‎Oo poteds‏ 2

صفحه 15:
۹۹۰۹۰۹۰۰۰ دورهه‌های آموزشی که یک کتابدار بالینی بایستی گذرانده باشد = PwbOrd ® Oockrere Library 2 OO10 doxbusrs: CEOOOGE, CIDOWL " Referewe Ourncer, Cucdate

صفحه 16:

صفحه 17:
ات ی ۱ ‎As‏

اولين دوره آموزش کتابدار بالينی ‏Clinical Librarian Training ‏Course دکتر پيام کبيری پزشک ،اپيدميولوژيست بالينی رئيس مرکز توسعه و هماهنگی اطالعات و انتشارات علمی معاونت تحقيقات و فن‌آوری وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی اهداف  Definition  History  Role of Clinical Librarian  Evaluation of Clinical Librarian Services  Library Services at Western Health کتابداری بالينی  Clinical Medical Librarian (CML) services involve placing medical librarians at the point of decision-making within acute care institutions (Sladek 2004)  “Providing quality filtered information to clinician at the point of need to promote evidence-based health care”(Winning & Beverly, 2003) Clinical Medical Librarian  Takes the Library to the user  Often provides information before they have asked for it اهداف کتابدار بالينی  To overcome the time, cost and expertise barriers that clinicians face when they attempt to incorporate the best current evidence from the literature into their patient care decisions.  To enhance the educational experience of students and resident physicians in training. History  Originated in the United states 1970s  Funding from the National Library of Medicine  University of Missouri - Kansas City School of Medicine 1971 – Gertrude Lamb  Hartford Hospital and the University of Connecticut Health Center 1974 History  Four programs by 1974  23 Programs in 1985  29 Programs in 1993  (Bull Med Lib Assoc 2000) وظايف اصلی کتابدار بالينی       Attendance at ward rounds, case conferences, other clinical meetings Clinical guidelines development Information searching Information evaluation Teaching Service promotion New Profile of the Clinical Librarian         Expert knowledge Involved with professional team Attend bedside rounds / clinical meetings Contribute to continuing education Impact patient care Provide quality filtered case specific information Provide immediate responses at the “point of care” Define the clinical problem نقش کتابدار بالينی  Searching or helping to search for Evidence  Evidence educators  Dissemination of information  Collaboration  “Infomediaries” between patients and physicians مهارت‌های اصلی کتابدار بالينی  Familiarity with Medline, CINAHL and other relevant health databases  Hand-held technology  User education  Project management  Medical terminology courses What’s in a name?       Medical information specialists (16) Librarians (13) Clinical librarians (12) Medical librarians Literature researchers Head Medical Library تحصيالت مورد انتظار از يک کتابدار بالينی  Basic education in librarianship (college level)  University education (mostly biomedical)  Medical terminology by experience  Courses: (presentation skills, primary medical knowledge, database skills, EBM, Systematic Reviews) CLIENTS       Students Doctors Nurses Researchers Paramedical personnel No patients دوره‌ه‌های آموزشی که يک کتابدار بالينی بايستی گذرانده باشد  PubMed  Cochrane Library  Evidence Based Resources  OVID databases: EMBASE, CINAHL  Reference Manager, Endnote ! بزنیدEmail اگر میل داشتید kabiri@research.ac.ir

51,000 تومان