فیزیکعلوم پایه

ايرفويل (ماهيواره-دوکواره-شکل مقطع بال)

صفحه 1:
ایرفوبل (ماهیواره-د و کواره-شکل مقطع بال) AIRFOIL هر جسمي که در برخورد با هوا بتواند نيروي آيروديناميکي تولید کند. را ایرفویل مي گویند.

صفحه 2:
مجمع شوراي ملي هوانوردي (ناکا) ‎NACA=National Advisory Committee for‏ ۴ اولین سازماني که به طرفعی/د9اهمتدوشت ایرفویل اقدام نمود. * نتایج کار این کمیته در سال‌هاي بین 1920 تا 1960 "ماهیواره هاي استاندارد" شد. 9 بسياري از اين ماهیواره هاي استاندارد امروزه بر روي هواپيماي در حال يرواز نصب شده اند. " اين سازمان بعدها به ناسا تبديل شد.( 00090800 سازمان هوافضاي ‎National Aerospace Administration (x, ,.|‏

صفحه 3:
خانواده ایرفویل‌های ‎SG‏ * ناکا بررسي ایرفویل ها را با تعریف ساده‌اي از خواص هندسه آنها شروع نمود. ۰ ‘Lowa Canes Lchors tc

صفحه 4:
خانواده ایرقویل‌هاي ناک ‎bs‏ انحناء(خمیددگی) متوسط وزرا صطموهت) «و()مکان هندسی نقاطی است که فاصله آنها (عمود بر این خط) از سطوح بالا و پایین هم اندازه است. ‏جلوترین و عقب ترین نقطه خط متوسط انحناء به ترتیب به صورت لبه هاي حمله و فرار نامیده مي شوند. ‏خط مستقيمي که لبه هاي حمله و فرار را به هم وصل مي‌کند. خط وتر(2) )نامیده مي شود. ‏انحنا ء (خميدكي): بيشترين فاصله بين خط انحناء متوسط و خط وتر است که عمود بر خط وتر اندازه گيري مي شود. ‏انحناه شکل خط انحناب شکل خط افحناء متوسط و به مقدار کمتره نوزیع ضخامت. اساسا مشخصات نيروي آيروديناميکي ایرفویل را تعیین مي ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 5:
خانواده ایرفويل‌هاي ناکا (سري چهار) ۴ اولین خانواده ایرفویل هاي ناکا استاندارد که در دهه 1930 طراحي شد. سري چهار رقمي بود. # اولین رقم: بیانگر بیشترین انحناء برحسب صدم وتر ۴ رقم دوم: نقطه بیشترین انحناء در امتداد وتر از لبه حمله است که بر حسب دهم وتر بیان مي شود. ۴ دو رقم آخرنبیشترین انحناء بر حسب صدم وتر ‎OGCO Cede‏ ۴ در ایرفویل هاي متقارن, دو رقم اول برابر با صفر مي باشد. ۲ 026۶ )

صفحه 6:
خانواده ايرفويل‌هاي ناکا (سري چهار) ۴ ایرفویل 0609 0700000 داراي بيشترين انحناء (خميدگي) 00 است که در فاصله 0/8 از لبه حمله قرا ر گرفته است. بیشترین انحناء نیز 12 درصد وتر (6۳/)) می باشد. 10 08 | 04 06 ae NACA 2412 0 02 02

صفحه 7:
معادله ايرفويل‌هاي ناكا (سري چهار متقارن) ۱ از 0018 - ’)*( ‎x \E- 0 120) ۳ 02200) + o.2sss‏ 2969 م5 وده ۰ 1019 1 < 7 ‎yo=ty, and y,=-y.‏ ,نه ح يرنه < ينه ۴ » طولوتر ایرفویل * موقعيتدر لمتداد وتراز 0 تا © ‎aaa sy‏ حامعدر جتيتهيزة بر * * ؛ جداكثر ضخامتبر حسبهرصدواز وتر

صفحه 8:
معادله ايرفويلهاي ناكا (سري جهار نامتقاون )| ‎x 2‏ ‎row x=O tv x=po ۴‏ - 27 1 ‎Yo=m —— = (1+2 2p) 45 .‏ 27« ۳7 2۳7« ۷۲۳۲۲7 2(م-1) 8 0 ب جملا = ‎Yu‏ ,100 1 - 2 ع ‎ty‏ ‏,0 با حملا حورا ,0 510 زا + ۲ د ره ‎dy ‎@ =aret! arc an (4) ‎ ‎

صفحه 9:
معادله ايرفويلهاي ناكا (سري جهار نامتقاون )| © wis he 1 ‏مش هجاوم‎ oP the chord (OO wis the Pirst oP the Pour chins. = Dis the bovetive oP ‏و جه عوجاوووت ینوی‎ Prociiva oP the chord (IO pis the sevoed ‏اب‎ ict the DBCO

صفحه 10:
معادله ايرفويل‌هاي ناکا (سري پنج) The first digit, when multiplied by 0.15, gives the designed coef feient of lift (CL) Second and third digits, when divided by 2, give p, the distance of maximum camber from the leading edge (as per cent of chord). Fourth and fifth digits give the maximum thickness of the airfoil (as per cent of the chord). For example, the NACA 12045 airfoil would give an airfoil with maximum thickness of 45% chord, located at 10% chord, with a lift coefficient of 0.15 = 2 (f — Site? ‏(ل- 6 تمر‎ 0 > > 2 1 > نه > 1 (2-]1) كسس where the chordwise location x and the ordinate y have been normalized by the chord. The constant m is chosen so that the maximum camber occurs at x = p; for example, for the 230 camber-line, p = 0.3 /2 = 0.15 and m = 0.2025.

صفحه 11:
خانواده ايرفويل‌هاي ناکا (سري پنج) در اواسط ۰1930 دومین خانواده از ایرفویل هاي ناكا توسعه يافت كه سري‌هاي پنج رقمي بود. طراحی این سریها براساس نزدیکتر شدن حداکثر انحناء به لبه حمله نسبت به سریهای چهار رقمی بود. این عمل در راستاي دستیابی به حداکثر ضریب برآ با انتقال موقعیت حداکثر انحناء به سمت جلو صورت گرفت. اولین رقم: اگر در2/3 ضرب شود مقدار ضریب ‎sly‏ طراحي برحسب دهم وتر (ضریب ‎Typ‏ طراحي شاخصي از میزان انحناء استّ و انحناء بيشير نشانه ضريب برا طراحي بالاتر است). دو ‎nin‏ بعدى: وقتيكه نصف شود. فاصله نقطه بیشترین انحناء در امتداد وتر از لبه حمله برحسب صدم وتر لا 3 35 دوم رقم آخر: معرف بيشترين ضخامت برحسب صدم وتر

صفحه 12:
خانواده ايرفويل‌هاي ناکا (سري پنج) * مثال :69048 0206006) * ضریب برا طراحی ۰0/3 محل بیشترین انحناء در 915 وتر (0/6) از لبه حمله و بیشترین ضخامت برابر با 12 درصد وتر 0.2 | ‎ye 0‏ 0.2- 10 08 06 04 02 ‎ale‏ NACA 23012

صفحه 13:
خانواده ایرفويل‌هاي ناکا (سري شش) در اواخر سال های 1930 و اولیل 1940 ناکا سری شش رقمی از ایرفویل‌ها را جهت دستيابي به جرياني آرام ‎BAS sly‏ بای اصنطکاک پوسته ای توسعه ‎sala‏ رقم اول: بیانگر سري طراحي رقم دوم: مکان حداقل فشار را ببحسب دهم وتر از لبه حمله(براي مقاطع بال با توزیع متقارن ضخامت تحت براي صفر) رقم سوم: نشان دهنده ضريب برا طراحي برحسب دهم دو رقم آخر:معرف بيشترين ضخامت برحسب صدم وتر

صفحه 14:
خانواده ایرفويل‌هاي ناکا (سري شش) * مثال: 06-44 02600) ۴ ایرفویل سري شش کمترین فشار در ایرفویل با توزیع متقارن ضخامت تحت براي صفر درء00/4 ۰ ضریب برا طراحي 0/2 و حداکثر ضخامت 9012 هت 02 5 ‎oS‏ دم ‎3 ‎e ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎-02 ‎0 02 04 06 08 10 ‎ale ‎NACA 64-212 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
خانواده ایرفويل‌هاي مشهور ۴ در کتاب آبوت و وان دنهوف ‎Abbott and Von Doenhoff‏ به صورت کامل در باره ایرفویل ها توضیح داده شده است.

صفحه 16:
ایرفویل 0012 ۱۲۸0۸

صفحه 17:
(NACA 0012)

صفحه 18:
تغییرات ضریب برا بر حسب ضريب يسا (NACA 0012) WACA ‏دس‎

صفحه 19:
NACA 0012

صفحه 20:
نماي کلی از ایرفویل ‎CLARK Y‏ CLARKY AIRFOIL

صفحه 21:
تغییرات ضریب برا بر حسب زاویه حمله ( ایرفویل 61۳ 09 0 a

صفحه 22:
تغییرات ضریب برا بر حسب ضریب پسا ( ایرفویل کلخلصآن)

صفحه 23:
تغییرات ضریب گشتاور بر حسب زاویه حمله ( ایرفویل ۷ کلش1ن)) core

صفحه 24:
ایرفویل * ایروفویل‌ها در وسایل پرنده. نقش بسزایی را در تأمین نیروهای آثرودبنامیکی و پروازی پرنده. بر عهده دارند.به نحویکه مشخصات پروازی و عملکردی پرنده توسط مشخصات آثرودینامیکی مقاطع بکار رفته در آن تعیین می‌شوند. *_خانواده‌های مختلفی از ایرفویل‌ها توسط سازمانهای طراحی و مراکز تحقیقاتی مختلف ارلئه شده است که لین ایروفویل‌ها حاصل فعالیت‌های تجربی و یا محاسبات عددی می‌باشند.از مشهور ترین آنها می توان.به خانواده‌های زیر اشاره نمود: = 1- NACA (series 4, 5, 6) = 2-Eppler = 3- Clarck = 4- AH (Althaus) = 5- Boeing

صفحه 25:
معرفی شاخص‌های ایرفویل‌ها شاخص‌های اصلی مقاطع دوکی شکل که بر مشخصات آثرودینامیکی آنها تأثیر گذارند عبار تند از : ) ۳ ‏حداكثر مقدار نسبت ضخامت‎ -١ )0 ‏؟- توزيع انحناء ايروفويل جا‎ ‏شکل لبه حمله‎ -۳ ۴- زاویه لبه فراردع!ه بل بملمسا

صفحه 26:
پارامترهای تًثیر گذار در انتخاب ایروفویل ۱ ۱- عدد ماخ بحرلنی: تعیین عدد ماخ بحرلنی در انتخاب ایروفویل بسیار حائز اهمیت می‌باشد. زبرا ضریب پسای ایرفهیل, در عدد ماخ بالاتر از عدد ماخ بحرانی باید تا حد ممکن بزرگ انتخاب شود. ۲- ضریب برای طراحی:به منظور نیل‌به پسای کم. بایستی سعی شود تا ضریب برآی طراحی مقطع. تا حد ممکن بزرگ انتخاب شود. ۳- گشتاور پیچشی: وجود نیروهای آثرودینامیکی و در نتیجه گشتاور پیچشی بر روی خصوصیات پایداری پرنده تأثیرگذار می‌باشند. از اين رو بایستی سعی شود تا علاوه بر انتخاب ایروفهیل با شیب مطلوب در منحنی گشتاور پیچشی بر حسب زاهیه حمله گشتاور پیچشی در زاویه حمله صفر نیز کوچک باشد.

صفحه 27:
پارامترهای تأثیر گذار در انتخاب ایروفویل ۴ ۴- واماندگی: واماندگی, پدبده جدلیی جربان از روی ایروفوبل و در نتیجه کاهش تولیدنیروی برا می‌باشد. لذا بایستی سعی می‌شودنا پدیده واماندگی در زاوبای حمله بالاتری اتفاق بیافتد. از سوی دیگر زامبه شروع جدایش فزلیش عدد رینولدز. جدایش جریان در زوایای حمله بالاتری اتفاق خواهد افتاد. = ۵- استحکام سازه:مقاطع دوکی شکل‌به عنوان هسته اصلی تشکیل دهنده ساختار بال. علمل اصلی توزیع نیروها و بارهای آیرودینامیکی بر روی سازه بال می‌باشند. از اینروء بایستی نسبت ضخامت بگونه‌ای انتخاب شود تا استحکام سازه‌ای و گشتاور خمشی سازه در حد مطلوب باشد. ۱

صفحه 28:
پارامترهای تأثیر گذار در انتخاب ایروفویل ۶-حجم سوخت:از آنجائیکه در بعضی از وسایل پرنده. حجم زیادی از سوخت داخل بال جا می‌گیرد.لازم است. نسبت ضخامت بال بگونه‌ای باشد که فضای کافی برای سوخت وجود داشته باشد. آترودبنامیکی : آترودینامیکی. یکی از پارامترهای اصلی و گذار بر عملکرد پروازی پرنده‌ها می‌باشند.کیفیت آثرودینامیکی کلی نده,تابعی از خصوصیات آثرودینامیکی ایرفویل و هندسه بال (مانند نسبت منظری)می‌باشد.لذا بایستی کیفیت آثرودبنامیکی ایرفویل. در حد بالا باشد. ۸- ساخت آسان:انتخاب ایروفویل به نحوی که ساخت بال آسان باشد. همچنین چون اطلاعات از برخی ایروفویل‌ها در دسترس نمی‌باشد و در اکثر شرکتها و موسسات از طریق آنالیز عددی و آزمایشات پر هزينة تونل باد به مقطع مورد نظر دست می‌یابند. بنابرلین بلید از ایروفویل انتخابی اطلاعات هندسی دقیقی در دسترس باشد.

صفحه 29:

ايرفويل(ماهيواره-دوکواره-شکل مقطع بال) ‏AIRFOIL هر جسمي كه در برخورد با هوا بتواند نيروي آيروديناميكي توليد كند ،را ايرفويل مي گويند. 1 مجمع شوراي ملي هوانوردي (ناکا) ‏NACA=National Advisory Committee for ‏ ‏Aeronauticsتست ايرفويل اقدام نمود. اولين سازماني که به طراحي ،ساخت و نتايج کار اين کميته در سال‌هاي بين 1920تا " 1960ماهيواره هاي استاندارد" شد. بسياري از اين ماهيواره هاي استاندارد امروزه بر روي هواپيماي در حال پرواز نصب شده اند. ‏ اين سازمان بعدها به ناسا تبديل شد NASA(.سازمان هوافضاي ملي آمريکا) National Aerospace Administration ‏ ‏ 2 خانواده ايرفويل‌هاي ناكا ‏ ‏ 3 سادهاي از خواص هندسه آنها ناکا بررسي ايرفويل ها را با تعريف ‌ شروع نمود. ايرفويلهاي ناكا ‌ ‌ خانواده ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 4 خDط انحناء(خميدگDي) متوسDط :Mean Camber Lineمکان هندسي نقاطDي اسDت کDه فاصDله آنهDا (عمود بر ايDن خDط) از سDطوح باال و پاييDن هم اندازه است. جلوتريDن و عقDب تريDن نقطDه خDط متوسDط انحناء بDه ترتيDب بDه صDورت لبه هاي حمله و فرار ناميده مي شوند. ميکنDد ،خط خDط مسDتقيمي کDه لبDه هاي حملDه و فرار را بDه هDم وصDل ‌ وتر() Cناميده مي شود. انحنDا ء (خميدگDي) :بيشتريDن فاصDله بيDن خDط انحناء متوسDط و خDط وتر است که عمود بر خط وتر اندازه‌گيري مي شود. انحناء ،شکDل خDط انحناء ،شكل خDط انحناء متوسDط ،و بDه مقدار کمتDر ،توزيع ضخامDت ،اسDاسا مشخصDات نيروي آيروديناميکDي ايرفويDل را تعييDن مي کنند. ايرفويلهاي ناكا (سري چهار) ‌ ‌ خانواده ‏ ‏ ‏ ‏ اوليDن خانواده ايرفويDل هاي ناکDا اسDتاندارد کDه در دهه 1930 طراحي شد ،سري چهار رقمي بود. اولين رقم :بيانگر بيشترين انحناء برحسب صدم وتر رقDم دوم :نقطDه بيشتريDن انحناء در امتداد وتDر از لبDه حمله است که بر حسب دهم وتر بيان مي شود. دو رقم آخر:بيشترين انحناء بر حسب صدم وتر ‏NACA 2412 ‏ در ايرفويل هاي متقارن ،دو رقم اول برابر با صفر مي باشد. ‏NACA 0012 5 ايرفويلهاي ناكا (سري چهار) ‌ ‌ خانواده ‏ 6 ايرفويل NACA 2412داراي بيشترين انحناء (خميدگي) 0/02cاست که در فاصله 0/4cاز لبه حمله قرار گرفته است. بيشترين انحناء نيز 12درصد وتر ( )0/12cمي باشد. معادله ايرفويل‌هاي ناكا (سري چهار متقارن) ‏ CطDولوDتر اDيرفويDل ‏ xمDوقDعيتدر اDمDتداد وDتر از 0تDDا c ‏ yنDDصفضDDخامDتدر جDهتعDمود بDDر x ‏ tحDداDکDثر ضDDخامDتبDDر حDسبدرDصدياز وDتر ايرفويلهاي ناكا (سري چهار نامتقارن) ‌ معادله ‏ ‏From x=0 to x=pc ‏ ‏From x=pc to x=c )معادله ايرفويل‌هاي ناكا (سري چهار نامتقارن   m is the maximum camber as a fraction of the chord (100 m is the first of the four digits. p is the location of maximum camber as a fraction of the chord (10 p is the second digit in the NACA xxxx description). )معادله ايرفويل‌هاي ناكا (سري پنج      The first digit, when multiplied by 0.15, gives the designed c o e f fi c ie n t o f lift (C L ) Second and third digits, when divided by 2, give p , the distance of maximum camber from the leading edge (as per cent of chord). Fourth and fifth digits give the maximum thickness of the airfoil (as per cent of the chord). For example, the NACA 12045 airfoil would give an airfoil with maximum thickness of 45% chord, located at 10% chord, with a lift coefficient of 0.15 where the chordwise location x and the ordinate y have been normalized by the chord. The constant m is chosen so that the maximum camber occurs at x = p; for example, for the 230 camber-line, p = 0.3 / 2 = 0.15 and m = 0.2025. ايرفويلهاي ناكا (سري پنج) ‌ خانواده ‌ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 11 در اواسط ،1930دومين خانواده از ايرفويل هاي ناكا توسعه يافت که سريهاي پنج رقمي بود. ‌ طراحDي ايDن سDريها براسDاس نزديکتDر شدن حداکثDر انحناء بDه لبDه حمله نسDبت بDه سDريهاي چهار رقمDي بود ،ايDن عمDل در راسDتاي دسDتيابي به حداکثDر ضريDب برا بDا انتقال موقعيDت حداکثDر انحناء بDه سDمت جلDو صورت گرفت. اوليDن رقDم :اگDر در 2/3ضرب شود مقدار ضريDب براي طراحDي برحسب دهDم وتDر (ضريDب برآ طراحDي شاخصDي از ميزان انحناء است و انحناء بيشتر نشانه ضريب برا طراحي باالتر است). دو رقDم بعدي :وقتيکDه نصDف شود ،فاصDله نقطDه بيشترين انحناء در امتداد وتر از لبه حمله برحسب صدم وتر دوم رقم آخر :معرف بيشترين ضخامت برحسب صدم وتر ايرفويلهاي ناكا (سري پنج) ‌ خانواده ‌ ‏ ‏ 12 ‏NACA 23012: مثال ضريب برا طراحي ،0/3محل بيشترين انحناء در %15وتر ( )0/15cاز لبه حمله و بيشترين ضخامت برابر با 12درصد وتر ايرفويلهاي ناكا (سري شش) ‌ ‌ خانواده ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 13 در اواخDر سDال هاي 1930و اوايDل ،1940ناکDا سDري شDش رقمي ايرفويلهDا را جهDت دسDتيابي بDه جريانDي آرام براي کاهش ‌ از پساي اصطکاک پوسته اي توسعه داد. رقم اول :بيانگر سري طراحي رقم دوم :مکان حداقل فشار را برحسب دهم وتر از لبه حمله(براي مقاطع بال با توزيع متقارن ضخامت تحت براي صفر) رقم سوم :نشان دهنده ضريب برا طراحي برحسب دهم دو رقم آخر:معرف بيشترين ضخامت برحسب صدم وتر ايرفويلهاي ناكا (سري شش) ‌ ‌ خانواده ‏ ‏ 14 مثالNACA 64-212 : ايرفويل سري شش ،کمترين فشار در ايرفويل با توزيع متقارن ضDخامت تحت براي صفر در ، 0/4cضريب برا طراحي 0/2و حداکثر ضخامت %12وتر ايرفويلهاي مشهور ‌ ‌ خانواده ‏ در کتاب آبوت و وان دنهوف ‏Abbott and Von Doenhoff به صورت کامل در باره ايرفويل ها توضيح داده شده است. 15 ايرفويل 16 ‏NACA 0012 تغييرات ضريب برا بر حسب زاويه حمله ()NACA 0012 17 تغييرات ضريب برا بر حسب ضريب پسا ()NACA 0012 18 تغييرات ضريب گشتاور بر حسب زاويه حمله ‏NACA 0012 19 نماي کلي از ايرفويل 20 ‏CLARK Y تغييرات ضريب برا بر حسب زاويه حمله ( ايرفويل CLARK )Y تغييرات ضريب برا بر حسب ضريب پسا ( ايرفويل CLARK )Y تغييرات ضريب گشتاور بر حسب زاويه حمله ( ايرفويل )CLARK Y ایرفویل ‏ ‏ 24 ايروفويل‌ها در وسايل پرنده ،نقش بسزايي را در تأمين نيروهاي آئروديناميكي و قابليت پروازي پرنده ،بر عهده دارند .به نحوي‌كه مشخصات پروازي و عملكردي پرنده توسط مشخصات آئروديناميكي مقاطع بكار رفته در آن تعيين مي‌شوند. خانواده‌هاي مختلفي از ايرفويل‌ها توسط سازمانهاي طراحي و مراكز تحقيقاتي مختل ف ارائ ه شده اس ت ك ه اي ن ايروفويل‌ه ا حاص ل فعاليت‌‌هاي تجرب ي و يا محاسبات عددي مي‌باشند.از مشهورترين آنها مي‌توان به خانواده‌‌هاي زير اشاره نمود: ) 1- NACA (series 4, 5, 6 ‏ 2- Eppler ‏ 3- Clarck ) 4- AH (Althaus ‏ 5- Boeing معرفي شاخص‌هاي ايرفويل‌ها ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 25 شاخص‌هاي اصلي مقاطع دوكي شكل كه بر مشخصات آئروديناميكي آنها تأثير گذارند عبارتند از : ‏t -1حداكثر مقدار نسبت ضخامت ( )) c -2توزيع انحناء ايروفويل ()Camber -3شكل لبه حمله -4زاويه لبه فرار( )Leading edge shape ‏max پارامترهاي تأثير گذار در انتخاب ايروفويل ‏ ‏ ‏ 26 -1عدد ماخ بحراني :تعيين عدد ماخ بحراني در انتخاب ايروفويل بسيار حائز اهميت مي‌باشد .زيرا ضريب پساي ايرفويل ،در عدد ماخ باالتر از عدد ماخ بحراني باید تا حد ممكن بزرگ انتخاب شود. -2ضريب براي طراحي :به منظور نيل به پساي كم ،بايستي سعي شود تا ضريب برآي طراحي مقطع ،تا حد ممكن بزرگ انتخاب شود. -3گشتاور پيچش ي :وجود نيروهاي آئروديناميك ي و در نتيجه گشتاور پيچش ي بر روي خص وصيات پايداري پرنده تأثيرگذار مي‌باشند .از اين رو بايستي سعي شود تا عالوه بر انتخاب ايروفويل با شيب مطلوب در منحني گشتاور پيچشي بر حسب زاويه حمله گشتاور پيچشي در زاويه حمله صفر نيز كوچك باشد. پارامترهاي تأثير گذار در انتخاب ايروفويل ‏ ‏ 27 -4واماندگي :واماندگي ،پديده جدايي جريان از روي ايروفويل و در نتيجه كاهش توليدنيروي برا مي‌باشد .لذا بايستي سعي مي‌شود تا پديده واماندگي در زاوياي حمل ه باالتري اتفاق بيافتد .از س وي ديگر زاوي ه شروع جدايش جريان تابعي از عدد رينولدز مي‌باشد كه با افزايش عدد رينولدز ،جدايش جريان در زواياي حمله باالتري اتفاق خواهد افتاد. -5استحكام سازه:مقاطع دوكي شكل به عنوان هسته اصلي تشكيل دهنده ساختار بال‌ ،عامل اصلي توزيع نيروها و بارهاي آيروديناميكي بر روي سازه بال مي‌باشند .از اينرو ،بايس تي نس بت ضخام ت بگونه‌اي انتخاب شود تا استحكام سازه‌اي و گشتاور خمشي سازه در حد مطلوب باشد .البته بايد به اين نكته توجه داشت كه با كاهش نسبت ضخامت ،وزن يازه بال نيز افزايش مي‌يابد. پارامترهاي تأثير گذار در انتخاب ايروفويل ‏ ‏ ‏ 28 -6حجم سوخت:از آنجائيكه در بعضي از وسايل پرنده ،حجم زيادي از سوخت داخل بال جا مي‌گيرد‌،الزم است ،نسبت ضخامت بال بگونه‌اي باشد كه فضاي كافي براي سوخت وجود داشته باشد. -7كيفيت آئروديناميكي :كيفيت آئروديناميكي ‌،يكي از پارامترهاي اصلي و تأثيرگذار بر عملكرد پروازي پرنده‌ه ا مي‌باشند.كيفي ت آئروديناميك ي كلي پرنده،تابعي از خصوصيات آئروديناميكي ايرفويل‌ و هندسه بال (مانند نسبت منظري)مي‌باشد،لذا بايستي كيفيت آئروديناميكي ايرفويل ،در حد باال باشد. -8س اخت آس ان:انتخاب ايروفوي ل ب ه نحوي ك ه س اخت بال آسان باشد. همچنين چون اطالعات دقيقي از برخي ايروفويل‌ها در دسترس نمي‌‌باشد و در اكثر شركتها و مؤسسات از طريق آناليز عددي و آ‍زمايشات پر هزينة تونل باد به مقطع مورد نظر دست مي‌يابند ،بنابراين بايد از ايروفويل انتخابي اطالعات هندسي دقيقي در دسترس باشد. پایان 29

51,000 تومان