صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
۳ ف 0
000000 ae me “#براشالين
جمهوری سال 2000 در ایالات متحده آمریکا که
BPC mes) (ore) rrp rere Yee bs ere tare) ee 0) | ]
بوش بود, Spee teeter ee ast verry)
آمريكا ees 2
جكونه فردى با آراى ع ل ملاحظه ary مك
Zao) oer سح
0 ا oe nero
سازی د ممدی تجعپلی کند
تت a اقلیت به نام اکثریت
هگا نبیر ۳
صفحه 4:
.. .انتخابات سال 2000 و تاليف
صفحه 5:
۱ خش اول: تجزيه و تحليل يىك
۳ ee Seay terre Ce] EO Le ot
به فدراسيون!
2۳ 557 سسب م
—
23+
Pera ۱ زک
۳۳ فدرالیست 5 جمهوری خواه
فصل جهارم: رئيس جمهور ايالات متحده: رئيس قوة
مجریه و رهبر جامعة فدرال!
ا 0 5
صفحه 6:
*اعلامیه استثقلال آمریکا در سال 1776 و ارسال آن
ol براى «شبه دولت» هاى سيزده Puke (از دولت
تساج 0033 قيام
w Yai Sow j1 a495 wuilod gog ۱۲۱۳۳
سا
۰ توماس پین با انتشار «عقل سلیم» /
ریچارد هانری لی با نگارش «قطعنامه»
..-- تشكيل نخستين ساختار سياسىء با تاكيد بر اصل
رهب
( 1ت Petras |
Fo D\eSerr] ee verre eer] pee Time ا arco)
صفحه 7:
3 ور تن اول / فصل اول
1
اختيارات محدود دولت كنفدرال: مغايرت با اصول دموكراسى
mre level targ-tta bt) mre) e mre NC rew] aoe Yan er ۳
و اجتماعی) گذر به ساختار جدید سیاسی ضروری به نظر می
رسید.
= در كنوانسيون أنايوليس در 786 re دولت كرد هم مى
آیند.
در سال بعد در کنوانسیون فیلاد یا تمامی دولت ها به غیر از
ود ابلند نظام فدراسيون يا #اليستم فدرال را تصويب كردند.
واحدهای سیاسی به ایالت های جدید و ادغام در دولتی
=
an ۳3
Pra (eFrerees wet estslen BoP Prabe grrr ont
مت جک دح 222222 222 کت سس يك =
صفحه 8:
۱ خش اول: تجزيه و تحليل يىك
1 dazu yl iJgl Los
فدراسیون! <<
فصل دوم: قانون أساسى فدرال: تغيير نأيذير أما اصلاح
—
23+
ese GS Ss Ss oS
۳۳ فدرالیست 5 جمهوری خواه
فصل جهارم: رئيس جمهور ايالات متحده: رئيس قوه
مجریه و رهبر جامعة فدرال!
ا 0 5
صفحه 9:
100000000000 Auten)
۱۸
0 دو محور اساسی این قانون:
الف) هر > داراى دولت << رت كه 5 روى
eevee ۳
۲۰2۹۹ ۶5
ES جک
112 د رات سس
رئیس جمهوری فدرال انتخاب می گردد.
به منظور جلوگیری از هرگونه «وسوسة
تاتوری» قدرت فدرال در سطح عالی میان سه
صفحه 10:
3 زو تس اول / فصل دوم
21 0 59> b cuwd| 29 elses bio 5-cal> 5155-0
و 1790 «منشور حقوق» به متن اصلی قانون 9
ere C16) es bet meeraera|
0 قانون اساسی فدرال دارای سه بخش قابل تفکیک و
شناسایی است:
4
0
سید محمدرضا ابوتراب =
صفحه 11:
3 رز شش اول | فصل دوم
Pelee rer eee ra es
bole cram a bogs po aS Cul 55S po dima Ylon O
قانون ۳ بوده است. (به هيج 7
55
بررسى شش ماده از هفت ماده (ماده هفتم درحال 0
حاضر دیگر موضوعینی ندارد.)
OL igh | Lo pcre a 4
صفحه 12:
3 رز شش اول | فصل دوم
1) بخش اول: متن اصلى
اهاط حي كردق امك اند
مادة جهارم: ناظر بر رابطة ميان نهادهاى دولت
ou es] Bee 1 1
ا ا Reet ee er
! مادة ششم: دربارة جایگاه حقوقی و برتری قانون
اساسی
a 2 محمدرضا ابو ترا سس
اح | ا
صفحه 13:
e9) dos / Jol ma, 5 . 5
[0 4
0
0
0
به منظور حمایت از حقوق فرد در مقابل تعدّیات دولت به
نگارش درآمد.
۰ Seer 15] Sra rorpeee Smee tes I
قلم بحث شده است.
اصلاحيه هاى دوم و سوم دربارة حق تكهدارى اسلحه از سوى
شهروندان و اسكان نيافتن سربازان در منازل مردم است.
اصلاحيه هاى جهارم تا هفتم؛ اختيارات ماموران قضايى؛ يليس
و دادگاه ها را محدود کرده و از حقوق متهمین دفاع می کند.
اصلاحية هشتم از مجازات و جريمة معتدل دقاع كرده است.
اضلاحية هم بیان برخی حقو قکلی در قاتون اساسی را
قض ساير حقوق شهروندان ندانسته است.
حَية دهم بيان مى داردء اختياراتى كه به دولت فدرال
صفحه 14:
Coe 0 تن اول / مسل دوم
1
Pare \e-) ee Terre te i (
fe} مربوط به اصلاحیه هایی است كه در طول اجرای
قانون اساسىء به متن اصلى ان اضافه شده است.
0 در حقیقت این اصلاحیه ها به منظور انطباق قانون
POLES] Fe este Feet eee ret et reer
ناشی از آن می باشد.
© هفده اصلاحيه در طول دو قرن به قانون اساسى
epee) اضافه شده است. (در مجموع 7 اصلاحیه)
OL Hi Carte es er] OC mO petiirs Caper v1 ES) ۱
0 أن با اكثريت 2/3 توسط کنگره (2/3 مجلس
يندكان و = حلا 9 آتكاه oe 3 عم
مضه
صفحه 15:
Jol ung ir | فسل دوم
© از مهم ترين اصلاحيه هاء اعلاميه هاى تاريخى الغاى
برده دارى در اصلاحية سيزدهم (1865) و حقوق
مدنى در اصلاحية جهاردهم (1868) است.
5 طول حيات قانون اساسی فدرال: ۳ 5
اصلاحيه توانسته قانون بيشين خود را نقض كند؛
بيست و يكمين اصلاحيه (1933) ممنوعيت توليدء
فروش, حملء: صادرات و واردات مشروبات الكلى را
5 لات 622022222522
00 زک a)
=== 3 لسالس EE
صفحه 16:
Pe wee ee ۳ 5
0 دولت هایی که | ۳۳ معتقد بودند
که تعداد تمایندکان در قوة ا Perec
جمعيت باشد ولى دولت هاى كم جمعيت از بيم ان
که در نظام فدرال در اقلیت واقع نشوند. خواستار
تساوی تعداد نمایندگان بودند.
0 دموکراسی قرن-هجدهع یام گاصدالت را به شیوه
ای برقرار ساخت که اگر چه شکل گیری قوهْ مقننه را
1 3
قوة مجريه (حوزة مربوط به انتخابات رياست
ou از اشکال syle (Sy9g07
ی شیوة سازش بر مبنای سیستم دو مجلسی است:
PLES Petr ere Rec rT Re Sent
See ee ca 2
صفحه 17:
Pe wee ee 7 0
0 مجلس اول> مجلس نمايندكان است كه در آن قر
ف هزار نفر یک نماینده داشتند. 251 حال 5202
ee erase mpY ees 60
حداقل سن نمايندكان 25 سال و مدت نمايندكى آنها دو
سال است.
0 مجلس دوم؛ مجلس سنا است كه در آن هر ايالت
به طور مساوى دو نماينده دارد.
Be که
شش سال است. (هر دو سال 1/3 سناتورها عوض
شوند.
a See 2 به نام مردم سخن 2ك
eee OWT ENaC etrecwre al case) es
صفحه 18:
۱ خش اول: تجزيه و تحليل يىك
Los اول: تاریخچة سیستم حکومتی: از کنفدراسیون
به فدراسيون!
: دوم: قانون اساسی فدرال: تغییر ناپذیر اه
Dae
۰ فد Fee et eee)
و دموكرات! aes فدرالیست تا جمهوری
فصل جهارم: رئيس جمهور ايالات متحده: رئيس قوه
cast Sarertpe ts لك
Le)
سید محمدرضا ابوتراب =
صفحه 19:
ne Ce
ل
ل
از همان Bye Temes) Crave) Crem acy meee anil)
ميان ارا و انديشه هاى متفاوت در جهت ايجاد
Bree ao eerie Cea) زمینه ساز شکل
nab Sea =e Sse bel gol 5 25
۳-۳ ۰ <-
زة مشخص و متضادء باعث به وجود آمدن دو
0 ۱
Bee Openly رح 2
زفکر قیرقابل 52253 5ك الخد سوك 1ك سي
۲
صفحه 20:
7 خش اول / فصل
۳
اعتقاد به 'حاكميت يى دولت واحد, مقتدر و متمرکز؛
«le foerres| petra را Bes me) اورد.
ee eR reer Rend meee eae era me Lewd
Peer eS ee ieee
ایالتی و کاهش اقتدار مرگزی) <آنتی فدرالیست ها» را
كرد هم أورد.
۳22 استقلال Peeler] roi pec sere) اسپانیا و 00
0 تین 2 9
صادر می شود. (eles) Eyres
eee سح سبي
meena —— << 2
سید محمدرضا ابوتراب =
لا
oO
صفحه 21:
ale اول / فصل سوم
۳
ل
تعامل نوين برمبناى هم كنشى دو حوزة سياست
ا ا ل 2 5 20 9
این کشور ضروری می سازد.
eee ۰۰۱ ۱ زر
2 ل 2
دولت مركزى و صنعتى شدن سريع امريكا مخالف
بودند.
—
= —
بودند.
ل جمهورى خواهان ملى Pete rel aso)
SSS = = = 7
00 reer et eee eer
7
صفحه 22:
ne Ce
PIPE ARO ReIofomeas son i ل
eae ab) U2 Sly oS دیگری يديدار شدند
دو حزبی را زیر سوال بردند.
rere رک
را گرد أورد.
- در سال 1842, حزب نژادپرست can! 1ك
Sree) Baro Fe op tere eee
eS (prac Gc, kha Paver] eres emer as tsi errs
ROC yas herd ere مخالف 5 oly
سید محمدرضا ابوتراب =
صفحه 23:
ne Ce
لا تقسیم ایالت ها به دو گروه طرفدار و مخالف برده
داری - که ريشه در تفاوت Sls! Fees 9
Sapte eer] Pao) ۳ ۱۳
PRO ee terres Core ers or ein
مخالفان حفظ وحدت أمريكاء دامن مى زند:
رگ هر
spe res 2000 جنوب است.
| شمال؛ مخالف برده داری, خواهان حفظ وحدت
SS Sa a See
Se] 67710 Sec a
صفحه 24:
۲-۳ ee} 4 ۰ =
Rice wee bes ECS PSeROL YE Carn: 1o) 20] rrapeee|
ett Dee Cette DELS tPe eee TPT | reese
اتحاد دموكرات هاى ضد برده دارى با احزاب © و م0
۷ حزب جدید «جمهوری خواه» را به وجود می اورد.
ل 2 يك
ا م 0
طورى كه در سال 1860 حزب «دموكرات» به علت
apy] ا ا ا PCS Pe pera verter
بسیار تضعیف می Pr
2 کر oa ees tes rere
ری خواه, با هدف اصلی حفظ وحدت ایالات
3-30 برده دا 5 به = sz
صفحه 25:
كك
= د ۳۳
a با پایّان جنگ های انفصال و آغاز دوران «بازسازی»؛
هدف, همكّرايى مجدد ايالت هاى جنوبى در سيستم
فدرال و جبران كذشته مى شود.
ler i 1970 دموكرات ها مجدداً به تجديد حیات
Ro lterrestr erat le == ee
Presb eter er ere FS
ا = دو (wir
۳
1 a کر is] ere)
دموکرات است که 2 سال 1885 به کاخ سفيد ۳
wh wo ol}
25 8 = دی احزاب کوچک دیگری
صفحه 26:
۱ خش اول: تجزيه و تحليل يىك
فصل اول: تاريخجة سيستم حكومتى: از كنفدراسيون
به فدراسيون!
0 ا ادا سس 5
2222 spe 0
2 ae
جهارم: رئيس جمهور كك
SSS = سیر
سید محمدرضا ابوتراب 5
صفحه 27:
اول / فصل چهارم
قانوت اسلالسى فدرال اختيارات كسترده اى به رئيس
UNA ا ا RCL Tea
کرده است.
Og رئیس جمهوری ایالات متحده مطابق با سیستم
eer emer s) رت
صلاحیت های سنتی معرفی ایالات متحده در داخل و
۳ ۳۳ ۳ 7
awh, حکومت ods! AS sk apo wiz)
رسمی و اجرای قوانین در سرتاسر کشور) را بر
عهده دارد.
a ee
صفحه 28:
بش اول / فصل چهارم
898 cul 9 ا » ogile *
Peer LU LC ee Tt sie Le ee aor) مجريه:
فدرال, رئیس و فرماندة کل قوای آمریکا, عامل
أصلى و مجرى سیاست خارجی, مسئول امور فدرال
مسجت OE)
وو در مقابل مصوبات carer Dereon
Bee Bee es ا eo] BICC)
عهده دارد.
بگ ۱ که اک
۱0 ee oper eet pect cmon rire ati e)p)
7 Eee care ا
eae Bevrent mre (vere ary قابل
OE eT ما ات petty
صفحه 29:
0 ا / فصل چهارم
| ا ا ا | Ors as
مركب از كابيته اى از مشاورين در راس اي
اند:
امورخارجه, خزانه داری, جنگ و دربانوردی (اداره کل دفاع),
همچنین دادستان کل در راس ادارة کل قضابی و نیز برای کلية
سس
* يس از آن به تدریج ثه ادارة کل (وزارت) دیگر در كابينة
wae == جمهور ایجاد شدند.
ena SS oS Ss SS esl
PERE ee eon mea رفاه (امروزه
. حمل و نقل و انرژی.
rs mules va a reer si aerert ف ا
مر ae SS: as SE Ee Pea ee 2
صفحه 30:
۳ هر اش اول / فصل Ped
سک کر ۱۱۳ 21۳2۳۲۰5۱
داشته است. عاملی موثر در جهت wll ۳
لصا
رئیس جمهور بوده است.
** با شكل كيرى نظام دوقطبى و نقش محورى آمريكا
۱ es arey reer ROC
SS SS
reer به یک «امپراطوری قدرت و و استبدادى»
مى شود به طوريكه به نظر مى رسد كه حتى از
۶ کرک Ser
سید محمدرضا ابوتراب =
صفحه 31:
3 و اش اول / فص چهارم
vn) e 2 را رز ۱
اگر اقامة ا ل نظیر
«خيانت, فساد 5 ۱۳۳ 2 ۳ و جُنحه 5-5
OSE ا Bre eet
معاون وى و شخصيت هاى عالى رتبة فدرال تحت
بيكرد قانونى قرار مى كيرند.
ae ee oo ل ا Peer ere ete
دربردارد.
er eT = یک pol ايالات متحده
Cee) ل ey PRO) Ee Orr eann ca) ee bevrere a
۳ ا cer Peet Ete) SE
. حال آن كه دومى به ۳
مد
صفحه 32:
اول / فصل چهارم
197977 سب ES, Certara 3
Reams meer ec reser
Cee eee eee eee eee ieee Creede
سکونت داشته باشد.
۱ emer] OE STs
Porevpecverirrrarg | overcoert wrest Taree i(s*=t-ST Par Par stiet (VEE
جمهور امريكا شود.
سرب ** انتخابات رياست جمهورى در آمريكا هر جهار سال BINS
صورت می گیرد و به هیچ وجه, قابل تجدید تا پایان دورةٌ
چهارساله رماست =
“* يسراز انتخاب رئيس جمهور جديد. وى از تاريخ 20 زانويه
كج کر حي 2 25 02 21222 22
ا
ان عالى ايالات متحده صورت مب کیرد SS
5 1۳ آمريكا
صفحه 33:
1 بخش اول / فصل چهارم
۲ ۱۹ syeger yun SIU
عزل. فوتء ترورء بيمارى و غيره مسئوليتش 1۳۳
را برعهده گیرد, معاون او که مردم به وی نیز رای
داده اند ودر «كالج انتخاباتى» همراه رئيس جمهور
2/22 2 2
02 7"
vs 0 2 77 22
سنا به رياست جمهورى مى رسند. اكر هيج يك از اين
افراد به هر دلیلی نتوانند عهده دار مسئولیت ریاست
جمهوری شوند, از میان کابینة مشورتی فدرال, مشاور
۳ eA Per esr icra a رخارجه: أكر ز
7 مه ادارات oe
2 > 2 2 و Core
صفحه 34:
ررر بخش دوم: سیستم آمریکایی انتخابات
eer ne ۹
BSc e reese
ب- چرا غیردموکراتیک؟
eee etree)
SS =—_=
35
افكا : ۳9۹
22 oer
صفحه 35:
ش دوم / فصل اول
شيوة ۱۳ ریاست جمهورى در ايالات متحده
alegre ۳ دورانى است که ی(
SS eee
فدراليسم: از اهميت بسيارى برخوردار بوده اسث.
< اكرجه aor san Ss ESTEE =e
تعادل را تضمين كند اما در هيج بُرهه از تاريخ قادر
نبود كه 0 براساس Pal Pippy tee treatin:
أمريكايى به كاخ سفيد بفرستد!
برای مفهوم دموکراسی, عنصر بنیادی و مورد توافق
جح اصل اکثریت يا نصف به علاوة یک
1۳ oor ees ere errr
ee سس en
صفحه 36:
7 پر انش دوم / فصل اول
Souay Le -call
پنابر قانون اساسی فدرال, رئیس جمهور و معاون وی می <
اننخاب (Cr are Ole car) بایست از طریق «کالج انتخاباتی»
۱ eee eee wee] es ered ot ee
اعضای آن برابر با تعداد نمایندگان آن ایالت نزد کنگره می
باشد. اما هیچ یک از سناتورها و نمایندگان مجلس آن ایالت یا
هیچ فردی که دارای متافع و مسئولیت دولتی بوده, نمی تواند به
عضویت کالج انتخاباتی ریاست جمهوری دراید.
Fe ere Yo oe cere moor] pee ee] ees | ee
eects ees SEO se eee
ای مردم, اعضای کالج های انتخاباتی هر ایالت, به تعداد
سپس آنها رئیس SS Se SS
le ce tshirt ba
صفحه 37:
۳ 5 دوم 1 فصل اول
Yr) 1 ا eel 0
secre) ا ا ا ا ا 6 1ك
Prvrei esr] Be (() ed ro) errieresle Ferre)
eet See ores ses en See a
= تشکیل ۶ 1
دهند, به نوبهة خود رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا
را انتخاب می کنند.
> در حقیقت, مردم هر ایالتی, با دادن به نامزد
aCe] peepee) tome ey emer es | کنتدکاتی» sie
زب نامزد رياست جمهورى انتخاب مى كنند. بدون
اها 1 قیل آشنایی داشته
صفحه 38:
ا ل ا 2
TeR By) ا كم
052 2 OlSailes gulrs yale JS slasi
‘Sees = oo a يي
9) Sgluo job a cJLI 4p) ait 443 100 le joiliw olaai
۹
لأ سه «انتخاب كننده» ديكر از حوزة كلمبيا (محل استقرار
Rr ear ae an erro eee
Pers toc ere ee eter cel erreeie weed
۹
معاون وی از حزب خود رای دهند.
رک oS Ses
ه حداقل 270 رای از 538 رای کالج انتخاباتی است.
سید محمدرضا ابوتراب
صفحه 39:
ش دوم / فصل اول
7 eee
جمهورى آمريكاء بيجيده. دشوار و برخلاف عرف رايج در دنيا
است.
02222222222222 eee
۳ eee
7 en ere epreeise
=r er) rer Ce are ee ley
توجه به حاكميت سيستم فدرال و وجود ايالت هاى جدا از هم,
0 ا ا Se
00 0 ا recived erecarverw
دولت فدرال و اوزان دولت هاى ايالتى در سيستمى كه تمايلات
كريز از مركز وجود داردء تعديل صورت كيرد. اما يس از نهادينه
ان سیستم دو حزبی, هدف سیستم انتخاباتی آمریکا آن بوده
ت كه حزب سوم يا كانديداى منفردى نتواند قواعد بازى
Ser) Base متعدجنانووتاط دو حزب حأكم رأ شكسته: به كا
صفحه 40:
۳ وميا لض دوم / فصل اول
ا STDS
Been Sone epee ae Stet ae PRT ere e re
Ie 0 ل Ror Eee SS
تمام «كارت هاى الكترال» ان ايالت را متعلق به خود
مى سازد.
همه پا هیچ ! «همه» از آن نامزد برنده می شود و «هیچ»
0 1
تعداد Oe ۳ از( کم. بسیار
كم و حتى اختلاف يى راى واحد, براى 3 عدد
Oty ال ۱ ا 1 ل
iS
== = ee er
صفحه 41:
دوم / فصل اول
REO] (Sab) DES ا © ate) pre eene ۱ دوم هر
دارد. So sb انالت ne انتخاباتی» وتی
ee mTo rece ات كت
بزرگ داده می شود. ایالت هایی مانند کالیفرنیا با 54, نیویورک با
ل ۱64 )۱۱۱ ۰ ۱ ۳۲ ۱2۱7
ا ا ا ل سن
نمى توانند توجه محافل سياسى را به خود جلب نمايند.
ایالتی مانند کالیفرنیا با وجود داشتن 7 5
Sessa = SS 2
EST orn ves
Sele ease tere re Spree ery ede ery meets
خواهد بود بر آرای مجموع کالج های انتخاباتی 39 ایالت دیگر غلبه
es
صفحه 42:
hes 0 يدش دوم / فصل اول
سوه Se bo ee مركا كان درام
5 كانديدا ask ایجاد cu SI «کارت sb
انتخاباتی» برای وی نمی =
۳ bese) Ec a SS SS Sn
RC wp ees ee eo eel ne mC me Ne)
eC Soca tere Peo Se POT ON
2 می تواند با برخورداری از اکثریت مطلق Beer iere<s
ل 0 لك سفيد رأه يابدء بدون آن
EAM reve seers ear reer 7
| به دست آورده باشد.
سید محمدرضا ابوترا لد تتخاجا ب $e
بح
صفحه 43:
سر نض دوم / فصل اول
* | توجدةد به تهاديته :دن تحرب در أضريكا
در قالب نظامی دو حزیی, روند انتخابات ریاست
2222-22 2 ا زر 55-507 2227 5222|
کاندیدای منفردی نتواند به کاخ سفید راه 00
Ue ees os St eee eae
زنى ailz 9 کاندیدای منفرد قدرت تائيركذارى
سياسى نخواهد داشت.
۱۳ 0 ا ا rrreren ern
bo ایالت شکست دهد, Spee cae ST peep
eC eeCSt Yee see) eas PeCe) eee
ss == نمى === ze 0 <<
صفحه 44:
۱۷ cee تسس a
بفجظ؛ با لوجه به برتری «کارت های انتخاباتی»
ایالتی نسبت به «آرای ا el.
i eee اک (ree
Bete per res mane er ae ee
PCS Ae eee a rat ptr rps be Cn Een Eg Ey
انه هاى انتخاباتی» به درست SE} Lb بيشترين رای
م oe ees eer
نیز کسب نکرده باشد, به رباست جمهوری برگزیده
می شود.
7 پانزده =P: ol تاريخ ایالات متحده OL? isa:
فاقی به وقوع پیوسته است. یعنی کاندیداهایی به
قورت سيده اند كه حتى نصف 1 sl
سبد محقدرضاطوتدات] .ب اي وى إر 0
صفحه 45:
بخش دوم: سیستم آمریکایی, انتخابات
ب- كتوانسيون ملى عراب
۳9۹ سوم: افکا
SES SS
صفحه 46:
۳ 2 : 18 لت Pee A wee)
a انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا,
محصول سيستم حزبى و نقش برتر احزاب در اين
ا
7 ===
Pret زا
۱ (۱ به کاخ سفید
۲۳ 5 جاح
Br See fs Se SSS
forsee Terps] ete tay er rire moe Cet ery yc
کننده ای دارند.
كك تحت
تا آخرين كا
صفحه 47:
الگٌ- کنوانسیون های ایالتی حزبی:
دو حزب حاکم. از طریق برگزاری کنوانسیون های
ایالتی, نامزدهای حزبی خود را معرفی می کنند تا آن
oS ۱
سارت ریاست a ۶ زار می شود,
نمايندكان منتخب هر يك از دو حزب بزرك بر روى
ae نامزد واحد ۳9 حزیشان به توافق 5250-2
a SS Ss as Serres
«درون حزبى» براى انتخاب نامزدهاى رياست
جمهورى هستيم.
هر يك از دو حزب بزرگ جمهورى جح ae ف
كه boo pol
صفحه 48:
۱۳9 a “oe
3 25 (Wo YguwilgiS sino) ILI sb ygsmilgiS %
5 سا ی 255
pt See ee ert Dee me Ceti merrerrr rs
2 es ا errant r
rine ا
Pen eet = Sar Ss en eer ee
مهم هستند:
- معرفی نامزد یا نامزدهای ریاست جمهوری حزبی )1
۳
فی هیئت های انتخاب کنندهُ نامزد نهایی ریاست
کچ
0
صفحه 49:
۳ ور انش دوم / فصل دوم
a aL نمایندگان حزیی شرکت کننده در کنوانسیون
ملی, در طول تاریخ آمریکاء 51 99 «Cours gi pb
( ی ما Fe OT كرفته است.
در ابتدای امر, در قرن نوزدهم, تنها فرمول عصود
Opt ose ero etree a er Teun
wore ا ا ا re (Sena
peer ree ۹ ور
د01 به نفع «سيستم باز» +دده ")0 هستيم.
سید محمدرضا ابوتراب =
صفحه 50:
PrP we Pee 7 ۳
36
pol sly wir aul ا ل ا Cams
Petree Pl (er Pee erro) el eer =F Py errorrd| See
۱0 Veer ا ل ا
۱
بوده است.
به تدریج, از سال 1831 مسئولان رده های پایین تر
۶ eee melee
Eters Petre beO) peers Pree Deku tm tree ees
0 ل ا
كر 5 مستقيم نامزد رياست 2 14
إرى حزبى: به تعيين نمايندكان حزبی bs)
خاب نامزد رياست جمهورى در خلال كنوانسيون
SS ee eS
2
صفحه 51:
ree ۳ فرمول دموکراتیک تری در کنار
age rea oy eee Ona
يابد.
بر طبق اين روش جدید, نه تنها اعضای حزبی, بلکه
مردم ایالت ها نیز در انتخاب هیئت های انتخاب کنندةٌ
نامزدهاى رياست جمهورى حزبى مشاركت دارند.
با آغاز هر دورة انتخابانی, هر ایالت جداگانه تصمیم
a(n a ee STE ۳
OLB ا ON ۱
ده
قریباً 2/3 ابالت های آمریکا اقدام به برگزاری
Peel ele | 53000 1
صفحه 52:
PrP we Pee 7
eres ا oe HeCe
است:
520 ار
| e rr ere eon
Se ا ا
20
200 2 Teron Perera!
نیست و هر شهروند آمریکایی می تواند در آن
7
9
ا رح یر
| نما بندگان 0
صفحه 53:
3 ش دوم / فصل دوم
ف مزاياق ی
Se 10 05 1
حزبی در تعیین نامزدهای ریاست جمهوری و هیئت
ently 7
ظاهر امر رهبران و کمیته مرکزی حزب تنها تصمیم
pe ace trv] Sra < Fa rat v1 SEP ULE eee 2000
EW ree vere ee eo) eve reel
اول سال اتخاط د كد Renee rr
أمريكا طراحى شود. مردم با كانديدهاى احزاب و
برنامه هاى أنها اشتابى بيدأ كنند و از همه مهم تر
مس آمریکاییان
Erte reer
محمدرضا آبوز
صفحه 54:
ش دوم / فصل دوم
Pier ert) 9 il رقابت ان نامزدهای
wrest age) 0
eee e) ev eer Ce a Peviore Ser petrrerrrirg yy] Frtper) ۱
عرض اندام 8 داشته 2-0 اكرجه این كانديداها به
Spee eee er nts Perel are ary ep CeY 3
3 می گردند, اما دست کم از گمنامی
خارج شده و چهارسال بعد برای انتخابات مجدد ریاست
rere eet! eer arteT Tye 5
با وجود مزایا, کنوانسیون های ایالتی باعث دامن زدن به
آتش اختلافات درون حزبی می شوند. در اين رابطه, با
مک لت مختلف, نه تنها آنهاء بلکه
جح سس در اين میان, نبرد
صفحه 55:
۳ ۳ ۷ دوم / فصل دوم
أب- كنوانسيون ملى احزاب:
Sere ee ee rE
۳ 7 tr er ا eerie Serer e]|
رسانند. eee
كنوانسيون ملى تعيين نامزد نهايى براى a=
انتخابات ریاست جمهوری است.
حزبی, Pelee هر كانديدا با توجه به 5-0 >
Fave ees ز ا ا
تر میزان محبوبیت و حتی شکل و قیافة ظاهری وی
می شود.
ته کنوانسیون ملی وظيفة انتخاب دو نفر را بر
عدارط ورن بح
8
صفحه 56:
۳ 9
۳۳ انسجام حزب و جلوگیری از تشدید اختلاف میان
چناح:های-مطتلف یاتکمیته هایعجربیانالات ا-گرایش های
متفاوت, معمولا اجماع بر روی کاندیدای ریاست جمهوری از یک
جناح و معاون وى از جناح ديكر حزب, صورت می گیرد.
ا 2222 01020
ا ا ا ا لم
Rees ا 00
SS eee 2
eee ee وکا کوک با تمعدماتی کنوانسیون
اج
سابق, آرای نمایندگان حزبی, جنبة تاییدی و نه انتخابی برای نامزد
ریاست جمهوری دارد.
یک از دو حزب خود را موظف می دانند که نامزد نهایی
sie SS Aibes See 2 2
صفحه 57:
بخش دوم: سيستم آمريكايى:؛ 1۱
لك
۵ : 7 01 7 زب!
Be reer
sa SS ححكتو ا
صفحه 58:
eo Sod / p9> اپ خیش
افكار 0
eo 7[
افكار عمومی, مجموعه las و توجهات افراد 5
2 2
رقم زدن سرتوتحداعط ات۳۱۳۳
زا
سیاسی» است که به صورت های مختلف, آثار خود
or oa) ۳
Sa) w wogek SAI SUIS il) 215 so sl»
نظام هاى سياسى)
> نی
صفحه 59:
"” شناخت |6 ر عمومی یکی از نیازهای اساسی همة
| وك و ers Ser en لت
افکار عمومی منشا قدرت حکومت ها بوده و
do Bee کج جح
را در دست داشته باشند.
افکار عمومی در بسیاری از موارد در زیر فشار عوامل
م۳ دستخوش تحول 5 انطباق است. Pits این
SS 22 د SS كب
ا ل
1۳۹7 20 2 ا arene sre
جع
| i |
5 10
حت = SS ae 2
صفحه 60:
‘i دوم / فصل سوم
SCT ACh eet no Kerraro rae SR cch ts
oom eres
Sas است که ۱
Dud (Cerne Bees)
=== —
* تبلیغات سیاسی به جمیع فعالیت هایی گفته می شود
۵ از ۳۳
افکار عمومی می باشد. حتی تبلیغات سیاسی در
مد رت
ore rec eecd 2
aS |
محر
صفحه 61:
َس هس دوم / فصل سوم
sox» " ا ا ا Ulo sl alawls
افكار عمومى و سیاست های دولتی, 22006 و
تصرف در افكار عمومى است.
0 دموكراسى sla ل 22 50
هدایت کنندگی» خود را از دست داده و به صورتِ
ا ا ا
020205 ۱ | ev)
PLR kt An) ل ee ag
2 طول تاریخ دو فرنی ایالات متحده, احزاب به
خوبى توانسته اند از افكار عمومى به عنوان يى
وی 7 5 526 استفاده کنند.
سيد محمدرضا ابوتراب =
صفحه 62:
۴تبلیغات سیّاسی با ویژگی های آمریکایی آن (که قابل
مقایسه با هیچ یک از نقاط 626 ۳۳ ابعاد
RT eenCm PMnneD eset 17
pee ro er Pre perme wee
تهادينه fol re tere ee nerd ==
re tie تاثير وقايع احساسی 9 اجتماعى يا رويدادهاى
5-2 به سرعت افكار عمومى در ایالات Rio 10
دستخو وال وخبوبياق وطلرافواحزاب سياسى و نامزد:
ی ی
SS Ss ee es لكك
reuwl $9 wi? 9 wwlw cuasrw
سید محمدرضا ابوتراب =
صفحه 63:
Pe 1 7
Deer TTS ap) Breer] ا CS Yet) (OMe ea
آمریکا نسبت به احزاب, به منظور شرکت در انتخابات مختلف,
از قرار زیر است:
۱ -Clereecsear eater re meses
Deere erat y Pt 5! ac) ee ererere tee ee tleree rics
d9> SL Sle 6S cul Jl wie wl S900 Ur oS Sb
را در میان لایه های متوسط تر و پایین تر طبقات اجتماعی
۳ pSro
005255222 2 2
0 ل ات Bere B Ir)
1 1 کرک rere
انتظارات بيشترى از جمهورى خواهان براى كنترل مرزها دارند.
سح لست
جمهوری خواهان است و لابی قدرتمند جهود. حا
a SS : مسي 2200 689
صفحه 64:
mrt 7 فصل سوم
1۱ ul bbs jl
معمولاً ۹۳ Sy روشنفكران, افراد داراى مدارک بالاى
گرایش های پیشتری به حزب جمهوری خواه دارند تا
روت Res eaa
PO eat ees rot wie rorete as
oer.) اقایان: به ویژه 529 و 0 vl دموکرات
جمهوری خواه هستند.
! از لحاظ سنی؛ نوجوانان و جوانان بیشتر دموکرات
بوده و میانسالان و کهنسالان کمتر!
لا از لحاظ جغرافیایی؛ جمهوری خواهان در ایالت های
ركزى و جنوبي از سح برخوردار هستند.
—— =
صفحه 65:
a4 - . 7 ۸۳ فصل سوم
ee حزب جمهورى خواه حزب «سياست
خارجی» و حزب دموکرات حزب «سیاست داخلی»
aislu 7
" جمهورى خواهان غالبا دييلماسى قوى ترى دارند و «فن
PE) ا ا ا ل
SSS 0 301
اشکاری ceric] =e! == 02 ناخواسته به «فن و
=p 51) oe TD) 5
شده و استراتژی را بر دیپلماسی رُجحان می بخشند. به
۱
«جنگ» ة 5
es 1
منفیحجصضا لهاب جمع[ وری کرده است. حزب ركود و
صفحه 66:
0 00
اخلاقى» رئيس جمهور و نامزد رئيس جمهورى مى
eds ا ا ۱
حساسیت بسیاری دارند.
کاندیدایی که از همسرش جداشده یا اینکه مجرد
7
داشته باشد, به هیچ وجه شانس ييروزى در انتخابات
SPE
Byer peer reese 1 os es)
رئیس جمهوری است که دارای زندگی خانوادگی
aul ad
صفحه 67:
/ فصل
Glel oS HG jl سياسى بر روی آن حساس
اند. مسئلة افكار عمومى و «اصل تغيير» است.
* به طور کلی در جوامع غربی, برخلاف مشرق زمين
كه افکار عمومی به «اصل o ey verT]| ۳
كرفته اندء 7 EOC or جایی قدرت
میان دولت مردان © a است.
مردم نسبت به حزب يا دولت مردانى كه جندين دوره
Core ees Peeves ul mete Sr mOsPC itn InT
یکاییان که دارای «وجدان رب نیستند» پس 23
بیان
صفحه 68:
1
ل
" سید محمدرضا أ
صفحه 69:
صفحه 70:
وزیر خارجة آسبق آمریکا
[0 St aes] EOC eC ede PERCE
آمريكا و مسائل منطقه اى و بين المللىٍ
0 0 ا ل ا srg on)
را در دوره هاى مختلف ارزيابى كرده است.
= نهايت, جالش ها و تهديدات ييش روى امريكا را برشمرده
کیسینجر, در کتاب خود مسائل را براساس گرایش های فکری
اش که مبتنی بر «منافع محوری» در سیاست خارجی است؛ دسته
بندى و بررسى كرده اسث.
vere med rors ا ا 2 2 12ت
wee ا ا
رنماى سياست خارجى آمريكا در مورد مناطق و موضوعات
۲ = aE gs Sa 5
صفحه 71:
SS ae =e = Te فصل دوم:
یک
فصل سوم: نیمکرة غربی؛ جهان دموکراسی های درجه
فصل چهارم: اسیا: جع قو
edt set) ier 1 ۱9
1۳
= = 2110 = oy
صفحه 72:
01 7 ۰ 9 5
als ۰ آمریکا در اوج؛ اميراتور يا رهبر
۱
فصل پنجم: خاورمبانه و افریقا/ جهان های در حال
۳
۶ ۰ ۳
صفحه 73:
5 ۳-۳ | 50 |
Dre sne cee eet Se wel ere, errno Ame)
Poller ا epra ta corn|
نبوده اند.
1 تجارت» ==
فناوری, آموزش عالی و فرهنگ عمومی) از برتری چشمگیری
در جهان برخوردار است.
- ۰۱ ا
| Eptvaren | Fs) ger) has eevi fro) ted oe = veer aron ao
(میانجیگر و طرف تشکیل دهندة روند صلح در خاورمیانه)
SCH ار se pr ere viet- eo) rete Ve peste er Per oO)
CLES ا م ا eas)
eee ا و ل
زار داده ودر صورت براورده تشدن = , تحریم های
5 = BSS Tee Ones)
صفحه 74:
۳-۳ | ry
۷۳ er bere een rere, fem-cemlr
كشورهاى ۳ است
0 فرهنگ امریکایی, بر ذائقة مردم سراسر جهان تاثیر
LS وحتی اه موارد eres ملی را ۳۳
oreo ee Or PU eee) 1 22
Sire) 2 5 3 در مورد قدرت
Ee =
برخی از کشورها به كاه توصيه هاى آمريكا موجب
قدرت آن احترام گذاشته بروز خشم و عصبانیت شده
أ و كشورها در مورد اهداف
9 بح بلندمدتِ آمریکا, دچار نوعی
> ۳
سید محمدرضا ابوتراب ==
صفحه 75:
a فصل نخست
Seu ele Sel as 5i50 ep lareS- gy xa s-0
5520 مردم این کشورء, با بی اعتنایی مواجه
oe ا ا ا SOLS
شده در کنگره (به 9 دو شاخص 19 علاقة
3221 0222522 222-22-2 SEAT
بوده است.
11 eer melee Sales] ae (ar peri STE)
بدست آمده که با پایان جنگ سرد همزمان شده
است, نو عی تقدیر و سرنوشت براى أمريكا ايجاد
91۳ خود ۳ در افسانه اى دوگانه, aS cul od
دهد. (دو مورد صفحة قبل)
سید محمدرضا ابوتراب =
صفحه 76:
7 فصل نخست
ا م oll gw
Q برای eter هاء فهم و درى شرايط كنونى بايد با
he or pred Ore E 0
هاى موجود در جهان و ناارامى ها موفتى نيست كه
ايالات متحده از وجود انها سود ببرد.
Bre Steer] dee كريزنايذير نظم بين
lw 9) Slusi Gilroy jl aS feu! dbl
Bren CaP) ا Fe] car دموكرأتيره
شدن rou low جهانی شدن اقتصاد و روند سریع
| = ا
SSE EEE ===
صفحه 77:
5 ۳-۳ | 50 al
epee era OreCe CR WIEN ore MES area] tae
سازماندهى ان هستند؛ يديده اى است كه اخيرا دوران
رونق خود را طی می کند.
یآ[
م به امروز شکل داده است.
هستة مركزى اين معاهده: «دكترين حاكميت» بود.
تا
=e 10255) حوزة دخالت کشورهای دیگر خارج شد.
نقض در ~ ee Seer ee or Pec seme or)
جهانى دوم)
مروزه تمامی این حفاهیم بت قار كك
سانجا که ۶
لا
۳ ۵
صفحه 78:
7 فصل نخست
۳ اصل عدم مداخله SB امور داخلی دیگر کشورها به
نفع مفهوم «مداخلة جهانی بشر دوستانه» یا
«صلاحيت جهانى»: نه تنها از سوى ايالات متحده؛
پلکه از جانب كشورهاى متعدد اروياى غربى, كنار
گذاشته شده است.
3۳۳۳۰۰۰ aon ve ar pre
وسعت کشورشان می توانند SE: نظام Tose) المللى
نقش مهمی ایفا کنند و در عین حال در پی تشکیل
2395 ا ی ات
ae 0 ة ارويا بیانگر این سیاست به
eer ده است.
صفحه 79:
۳۳ | ry
۵ در گذشته للییرانی با اهمیت کمتر موجب بروز جنگ های
Somer ere
FE Seco rer ee torte el ore el ore
PH eee Soret Soest snore. el =o te aon epee ator
دیگر وارد منازعه نشده اند.
لا عصر سلاح هاى هسته اى.: اهميت و نقش قدرت را تغيير
57
[Fare ed Fes ere tert cea erreseroa are
Peer اک te
Bre Yer Ope C age 5c) eerrn steel pw -Tr a moe rrC)
0
در عصر نوین, قلمرو سرزمینی اهمیت خود را به عنوان يكى
مولفه هاى قدرت ملى به ميزان بسيارى از دست داده
صفحه 80:
ee 75 0
ETP. Sed:
1 ro) meri re Pet ert se meey OC y
1 ا peers erm creed rE)
توانست از لحاظ نظامى قدرتمند باشد بدون ان كه
در ساير حوزه ها نيز از موقعيت مشابهى برخوردار
opera ا ا ere
به واگرایی و جدابی از بکدیکر کردند. تاگهان وضعیت
بدین گونه شد که یک کشور می توانست به قدرتی
رت نظامی قابل aS aH 10 uous solos!
res کح جح = (عربستان- بت ۳ این
صفحه 81:
mt فصل نخس
لا در قرن بیست و یکم به نظر می رسد اين عوامل
شروع به هم گرایی کرده اند. (فرجام اتحاد جماهیر
شوروى)
در طول یک نسل, ۱
هايى شده است كه حتى از تمامى دانش گردآمدة
Roe) apres re err Orpe tn rH
a نظام پيشرفنة آموزش فناوری, به پیش شرط
دستیابی به قدرت بلند مدت براى كشورها تبديل شده
پا
| تشكيل داده است, aw تک روج 1
100 9
۳
صفحه 82:
| 50 | ۳۳
Aare ۳ 7 ل و قدرت ۹ ۳ js
سراسر جهان پراکنده کرده است.
0000 0 breoere]| 00-0
> از جهان, منوط به تصميمات نقطه اى ديكر از
۳
۱۱ ۶
میان انسان ها نوعی از احساس عذاب اور «ناتوانی
9 eee ee ot tan
زندكى ميليون ها انسان تاثير مى كذارد. از حوزة
کنترل مقامات سیاسی داخلی کشورها خارج می
۳
ن اقتصاد و فناورى مو
مه ar 5
تسس
صفحه 83:
5 ۳-۳ | 50 |
لآ جالش هاى آمريكا
* امروزه ایالات متحده خود را در جهانی می بیند که
OSL eS) ۱
ed 20 كمتر آماده كرده است.
اک ORE ose
ترتيب در امنيت به سر مى بردء مفهوم «موازنة قوا»
۳ نيذيرفت؛ زيرا متقاعد شده بود كه مى تواند از
منازعات دیگر SS و اس با آینکه با پافشاری
بر اجراى ارزش هاى خود در مورد = و ازادي
2 0 نى را به ارمغان اورد.
یهاگ اجراه یک فرمول واحد در تحلیل و
معا Ly | د
۳
صفحه 84:
5 ۳-۳ | 50 |
sk aE در رابطة بين ايالات = كات غربى» ايده A
۹ أمريكا بكصووككج 2 كي قايل 2-00
2 در آنجاء نمونة 3 بر پایة دموکراسی و
پیشرفت اقتصادی است, درست بودن خود را نشان داده
است.
ate 2 red or رت
مگر در مناطق حاشیه ای که ممکن است به علت
Sree = Peer re ee eee)
5 ۰۲ YE Cee ry reo)
۱۳ رک رح ee 5 ر
رک
5
ست
صفحه 85:
5 ۳-۳ | 50 |
Cenc EDS ا ا ROsPC
شمار می اورند.
۳ 1 eee ry sore ۱ ee
گر کشورها ی 5
fe eee
احتمال وقوع جنگ بین این قدرت ها قریب الوقوع *
۳۳ 7
مهزینه های نظامی کشورهای آسیایی در حال افزایش
Se ۳ 3 ۰ > 2
ورهافى ايوسابى است کر
صفحه 86:
mt فصل نخس
ريشة منازعات SEE les 1 a
۰ اقتصادی نیست یا همانند
:= علت آنها راهبردی aS feu ایدئولوژیک و
Ror ae Sey
۱ ae bre ece ser)
<< الكت SS ee
i= Se = ee
۳ ا
اسرائیل و اعراب
7
صفحه 87:
7 فصل نذ 7
)4(
۱17 م my peeran
دموكراسى مى نامندء ولى بايد كفت هيج يك از اين كشورهاء
sess (ea eee
نمى كنند.
Fem ا preter more ry
پایان جنگ سرد, رقابت قدرت های بزرگ را در اين قاره تا حد
بسیاری از میان برداشت.
حکومت های استعماری در آقریقا. وضعیت انفجارآمیزی را به
هک
مشکلات بهداشتی - درمانی نشات گرفته است.
Sasa Es SS
ا ا 0 ف ابچاد
IC Rot iep is Frenveral ere ۹6۹ ۱۳۱ گر
1 مرح
ee cer re ee Pe rn ل ra pear ares
صفحه 88:
mt فصل نخس
گستره و تنوع نظام های بین الملل, بسيارى از بحث هاى
سنتی ee دیص
Ss re LE coy colle
مباحثى همجون: ارزش هاء قدرت: ايدئولوزى يا علت
وجودی کشور که مولفه wb cowluw bol slo
هستند, به برهة تاريخى كه يك نظام بين المللى در ان
قرار دارد. بستگیدازند
سیاست خارجی امریکا که همواره در پی یافتن فرمولی
جادويى و جندمنظوره بوده است, نياز به ظرافت و باريىك
.يشى ايدئولوزيك و تدوين راهبرد بلند مدت دارد كه اين
خود جالشى حل Oe Deve) =
صفحه 89:
. سياست هاى خارجى آمريكا را در جهتى
2200
* کنگره نه تنها با ابزار قانون گذاری, تاکتیک های سیاست خارجی
Sr eet Bete ee eee LEED) 9
تحمیل قواعد رفتاری خود به دیگر کشورها تلاش می کند.
Seon arte Cpe CC mOIrp Ey 0
پتوانند موافقت کنگره را برای سایر برنامه های خود به دست
أورند.
0 2520052525225
Wel ا wle sly sly wo
سیاسی از اهمیت بیشتری برخوردار است. (تاثیر بر انتخابات و
بخواسته های بعد از انتخابات)
بات کنگره.برخلاف ارتباطات ییلماتیک که معمول ماهبت
Page ري ere tied
صفحه 90:
5 ۳-۳ | 50 |
Sere EES) SPR ee Ee ec fe Soi ae
منسجم و منطقى براى جهانى كه در أن نقش محورى
دارد, وجود اختلاف نظر بين سه نسل متفاوت با
Fre 7
دربارة نقش آمریکا در جهان است.
0 اك
قدیمی هاتوک ۱۹۱۱ کرد هه
های 50 و 60
ار
نسل جدیدی که براساس تجربیات خود دریافته اند,
: ل
ee ear
fos)
صفحه 91:
a فصل نخست
0 ieee Byrne ce mrt) استراتزیسكت le
9۳۳ «مهار اتحاد [0 Lb Ly اتمی sk ابرقدرت
شوروی», کنترل کنند.
ans Herve Oren Tap Sere te ae ent) = ۹ اهل
ree viene) 2 ا ا ات fortron
الملل نقشی کاهش ناپذیر دارد و چنین عاملی با میزان
ی
شوروی محاسبه می شود.
ores per ee ru ۰ ا rey 7
انديشة امريكايى بين ايده اليسم و قدرت را كاهش
استقرار د | ۳ جنگ
صفحه 92:
a 75 0
*, جنك و ا تركيب و ادغام ايدئولوزى و
استراتژی شند. این مسئله, بیانگر ویژگی انديشه های
گروهی است که امروزه آنها را «نسل بزرگ» می
peer]
بسیاری از حامیان پیشین سیاست های دورهُ جنگ
SSeS Lee Tr era eee eee)
resets ar) ears spe ores mrere
اينكه ساس سياست خارجى أمريكا ۳ در دورة يس
از جنگ جهانی دوم مردود دانستند.
دولت رئيس جمهور كلينتون (حضور كستردة
ree eae ا حت سكا
pore eer ey ere (
75 ۳22 ۲-۱ pert SY ee) ۳-1 ee)
صفحه 93:
a 0 فصل ن< 5
*امروزه : ۹ نسل پس از جنگ سرد بیانگر اولویت
0 2 ال cules
بخشی از دلایل چنین وضعیتی آن است كه مردم ba
Ere arert) a0) Slope cae EET ST ETIDY)
مداوم وجود دارد. به صورت فزاینده ای دچار شک و
7
تخریب شخصیت و از دست دادن شغل و موقعیت
می شود.
۰ 1
۱
dere Re Rede eae
ff 2 قابل درى
صفحه 94:
7 فصل نخست
* پذیرش این دیدگاه ها در جامعه از آن جهت امكان
دارد که fortes ety) Pee ee 2 es
رفته است.
SSS Se
cawluw aS uw, ridle> aruti cyl a wher Quiz
خارجی همان 3-70 اقتصادى است؛ ۳ سیاست
eer ed Coe td OBS ocd 1 را 5
(GulS pol sle Tyb 9 le aol
صرح( 3
صفحه 95:
۳ ۳ 9 5
mi. Se 9) و آوج اراتسآ ره
1 Meer ore
چا لشهایآمریکا -
اه و آفریقا؛ جهان هاى در حال
See ==
Saari
o) pret eop el wer) ratg-r pean 2
56 SSS ى
— =
صفحه 96:
Pee Oe) ۲ ۳
* منازعات 9 اختلافات خاورمیانه که منشا مذهبی یا
ایدئولوژیک دارند, منطقه ۳ دچار تفرقه و جند
7
بارزترین تمونه, متازعة 2 و اسرائیل است؛ اما
در عین حال اختلافات درونی در جهان اسلام نیز,
کر ae oer اشکاری اندکی دارد.
الا ا كد ع
اين منطقه به حل بحران اعراب و اسرائيل اختصاص
sca! ols
** اما جالش هاى منطقة خليج فارس و ظهور ايران
ل كراء فقط دو مثالى هستند كه تهديد بزركى را
إمنيت و سعادت مى توانند ايجاد كنند و شايد. د
صفحه 97:
ا ۱۳
ree ن طی آخرین سال حكومت خود تصميم
ای ates سر ساب سید
2 ۱[
لكي لحي لاه ی ی سک
یک موضوع دشوار به موضوعی غیرقابل مهار تبدیل
شود.
ات۲۳۰
Sri See Fs د د
است) 9 oper) reins
J و به ویژه 200000 اسرائيل pea ات xe
retiey ۳۹ دینی و سرزمینی آنان
SSS << =
=
صفحه 98:
= فصل ينجم
Aicree 2 7
PUY EN CUTID SUC ar er] 0GTT ۳[
SSS SS See
ovr aravet st) Sora ae tac Supe
ere ا or er ۱
ا POSE Corre) te eo
(ol eee
Wi pars St a Sar eae) eee
Pree mee Uae) ere wa ار ESTO
oa دو دوو ب 5 SS
صفحه 99:
3 = فصل ينجم
SPP. TON md ا Ole
مه منازعات uel cum Gul S902 pw py ailoio wl
30 اس مجبور كرده است تا با برخى از
7 ۱
۳۹ rer) دموکراتیک esr eer واقعیت این Og
نمى توانند اجازه دهند که انان از نفت محروم شوند یا
به سلطة يى كشور يا كروهى از كشورها تن دهند كه
مخالف رفاه و سعادت آنها هستند.
Soe ae Sani Pe SSE ea
یا eee ees
رح
صفحه 100:
۱ لا ازع اغراتو استزائیل
BP Ses oes ee eel ee eee
موضوعات راهبردى و ارضى (مسائل مربوط به
دييلماسى) بر اساس احكام و اصول ايدئولوزى: دين و
مشروعيت است: كه در حوزة الهيات قرار دارند.
SSeS دا 1 000 00000 22 0
را بازيس دهد.
۶ رهبران اسرائیل و آمریکا. صلح را برقراری وضعیت
عادى كه به ادعاها Creed oer e-r eet See ee) an
ا 002 تعريف مى كنند. البته
رهاى مقدس و مذهبى نيز. بخشي از كفتمان
ل
صفحه 101:
9 فصل ينجم
2 ا ا D Or
داد كه همكى با ييروزى اسرائيل خاتمه يافت و
موجب افزايش خاى آن شد.
< بعد از بايان جككه هج قت مذاكرة مستقيمى بين
اج
Race ord ee are
pee)
Str BO lo Se or EO soe =
براى مذاكرة مستقيم كشوده شد و با به رسميت
forbs em err ۲7۲
ee) ة 1 7
صفحه 102:
3 9 فصل ينجم
2
فلسطینی ها معطوف شد. دیدگاه های متفاوت
eS 2
7
نوارى به عرض 50 مايل بين رود اردن و درياى
مديترانه هستند.
eee) ere ese eee
كشورهايى مواجه بود كه ادعاهاى ارضيشان به
۰۲ ۱ ۱۳ ۳
ولى در مذاكرات Se eS
, با طرفی مواجه شد که اساسنامة آن,
0 ol JI | يهودى 5
= ===
صفحه 103:
2 7 فصل پنجم
۶ ناتوانی الرائیل در سرکوب انتفاضة 1988 -
1987. چهار گزینه = پیش روی yb SHE داد:
ee ener seem
اسرائیل و برقراری نظام اپارتاید؛ پذیرفتن ساکنان
عرب به عنوان شهروندان اسرائیلی و سرانجام,
۱۳۱ ety |e Peat pete] CBE EET)
و اسرائیلی که ایجاد کشوری فلسطینی را در پی
داشت.
کرک رت رح 5
و الزامات سیاسی در تضاد بود. اسرائیل برای
يرش تمامی اعراب دكت باختری آمادگی
اشت, 5 co د مس سور
صفحه 104:
Peper ل
ere oe are eres eo Ne eas mer ES
۳1 بر عهدة دك متحده تک ۳ a در Pelee
reed Peelers Fee] Secreta ea] موضوعات
0 ا 0 Speers FL ere Pee)
5 ۱ rent wre oS ener reer
ipa ese کر 1
تحت کنترل دولت فلسطین بود.
SE SS op Ss 2 SS 5-2
سياست هاى داخلى هر دو طرف اين بيمان به obj
سح
res مغایر ت داشت. (شكست معاهده)
Pe erases
صفحه 105:
= فصل ينجم
تصوز طرقّین مبنی بر آن بود که آمریکا در نهایت
رادار و ری[
rere ney ree ene nS | 1۳
eee
شوروی. ae بلندمدت اسرائیل را تهدید
ااا اداه 01 ا لاع سحت
ilu! > ا wl cyler
SS lr St Sere Se SSE
oe SS SS ry 7
9 نّ تضمين شده أست. Sens eT
جاح مس : سيد :سح ام
صفحه 106:
< بزرگترین موفقیت دیپلمانیک در منازعة اعراب و
اا ا 0
نخستين عاملء: نقش مسلط ايالات متحده در شكل دهى
وضعيت cow lw و راهبردی 9 خاورمیانه بود.
Pee eles ل ار ۱
face) Eel ro sneer مى کند, فشار همسایگانش BP) او
soil ندارد؛ ولی آماده ۳
Bolgo 9 le olSx9 9 24135 el pil 29> lS pol >29
۳ 9
me lig Le panne سد
صفحه 107:
Sore رمحا و ور
راهنما قرار داد:
ص۳۰ 0
اداو
ere) ا ا اك د اك
۳۳۱۳
تعجیل در دست یابی به توافق نهایی. سبب بروز فاجعة
soem) eee)
Some eer verve eer) sree erie repeat
ای از توافقات موقت و انتقالی متمرکز شود.
بر سودمو
صفحه 108:
۱ 1
فلسطین به عنوان بخشی از موافقت نامه انتقالی
SS = 100 55 5517
توافق نامة «وضعيت نهايى» نكند.
در این صورت, ارزش و اعنبار این گزینه به عنوان
2 ۱
کشور فلسطین, در دورة زمانی معینی ۶
يكا مدتى از به رسميت شناختن ان خوددارى كند.
سید محمدرضا ابوتراب =
صفحه 109:
3 فصل ينجم
Lee) 8 بايا مذاكره pt) 0 52007 نامة
کر
موضوعاتى همجون: بازكشت آواركان, اماكن مقدس
و خودداری فلسطین از طرح ادعاهای بعدی احتراز
شود.
اک 23 برای جلوگیری از بازگشت
آوارگان به حد کافی قدرتمند است: = 7
ل ا ب سل ل رو Ser زمانی که
Fer See Se ا ا
قدرتمند شدند؛: هيج شرطى انان را از هدف خود نمى
باز دارد.
are Sele Seren] et pe erorrr a. eS
۹" ابوتراب
ae بت بدا Re Sanh Sena ي. 2 ۲۳
صفحه 110:
= فصل ينجم
PrN LEC SE PECL Spe ores E Ee my D1 ag
مسئلة ایجاد ۱-۳ زندگی ck زد دولت
فلسطینی توجه بسیاری کرد تا از نظر اقتصادى نيز
خودكفا باشد.
باید قلمرو فلسطینی به یکدیگر متصل باشد و جایگاه
هاى امنيت و بازرسى اسرائيل برجيده شود.
Se =) aS د ا ها ی
OST ra 5 اا
eo نحوة از ا ۱
دوفاکتو می توان اندیشید تا به ساکنان عرب این
| ۳۹7 0(
S 3 reer = قرار گیرد.
2 ان ee ET
صفحه 111:
REO PE SET CMe Cer ae TES pre ee eon 10 Ieee e Tred
5 Jos ailriosigd 9 Jgino sl aigS w iqho
feo el casper et ee te reve ee eer me ed TW me) bere)
هستند و اين منافع از روابط آنها با اسرائبل ارزش بسیار
بیشتری دارد؛ به همین دلیل در مورد مسئلهة خاورمیانه از
iS ese abold Sil wl 9 orrio LI
مشارکت مستقیم کشورهای ارویایی, به رضایت آمریکا بستگی
دارد و بايد اين رضايت در صورتى اعلام شود كه ييشاييش اين
اصل مورد توافق قرار كرفته باشد كه كشورهاى ارويايي
شركت كننده در روند صلح: به همان ميزانى كه از طرف
5 ee es) ا se
نمايند. در غير اين صورت: اين موضوع دستاويزى ۳
Se Se ee Se ee
2 See ene
صفحه 112:
3 9 فصل ينجم
شنم ا ا 0
انداز استقرار صلح است.
بقاى اسرائيل متوطيمرواط كانه ]ندا آمريكا ويه
ojlail flee 5 ۳1 ات نظامی است که این كشور
peers ae) eiteaeey) ۲۳۲
و با ۳
در واقع نمى تواند بى طرفانه باشد. هيج منيع جايكّزينى
براى تامين نيازهاى اسرائيل وجود ندارد و كاهش روابط
نظامی با ان, فقط سبب افزایش مشکلات امریکا خواهد
شد.
2 ديكر توان دفاع از خود ۳ نداشته ual كم
ره مت همسایگا: ش ۶ ق خواهد
صفحه 113:
= فصل ينجم
500 ore!
هیچ منطقه ای در جهان به اندازة خلیج فارس,
۳ ae
نمى خواند.
Ferree ptr pra eee eo
دارای منافع ملی ضروری و الزام آوری در اين
کشورهایی است که اهدافی متضاد با اهداف امریکا
و غرب دارند.
ce باید نیاز و ضرورت قت تامین نفت از خلیج
رس در شرايطى بوآورده شود كه ايران با أمريكا
FS ۱ EE os همسابة < 3
صفحه 114:
رانه راهی است که آمریکا انتخاب کرده
۰ زا
rr SCS SS es rereeree eee Evie
۴ در این دوره تقوبت روابط با متحدانی که حمایت
ail در هنگام درگیوی های احتمالی» ضروری است,
اهمیت بسیار زیادی دارد.
۱ ce
مى شود. تركيه همساية عراقء ايران و قفقاز
جنجالى است و همكارى أن در هر بحرانى. ضرورى
= Se Se
گرایش بسیار زیادی در آمریکا و يا بیش از آن در
12 2 2 حمايت تركيه را فى
زولای مقعطعاانقلمداد کرد مواصع این
ra
صفحه 115:
۳ = ينح
eee
Eve ا ا Cone ee men eee Te)
Po eee be ore eer را es
7 ee
نوعی prover) ret 1 Gre) بين بین آنچه این دولت LF به مردم
خود می گویند با آنچه آتان انتظار دارند که آمریکا
۶
reese! Seas Ss = SSE Eee
ثبات کردن تعهدات خود یا دخالت افراطی در
2559 oll oleh banSu ساختارهای
2-۰
صفحه 116:
لا عراق
اد 22912 2222 2 222515 12252 3ه وكا
= داد.
cB ere Sear St Sr Pee be Corer vee mec!
از تجزية عراق بود. شورش شیعیان در بصره اغاز
شده بود و احتمال تاسیس 9 متمایل به ایران,
ere re
داشت كه ايجاد ا 2 59 Jlas
red ne ee ea ا ا ۳
ن كشور را براى حمايت از سياست هاى أمريكا در
صفحه 117:
222 000000
عراق پس از صدام بپردازد.
۶ ۲ eee
۴۳۳۱۳۳ ۰ - 7 72 ا
رت eee peer
همسايكانش از جمله ايران با مشكل مواجه شود
eee Tere Td Se
صفحه 118:
3 = فصل ينجم
5
eee ee ree ine res
yl sola cyoal sul ailaio poiuS
Pacer eer ertet |otcasr Cree pt 7 ro Fees) pe
كنترل و اداره كند يا رهبران ايران با نكاه به مرزهاى
و ببينند كه سرپیچی در مقابل آمریکا کر
eos roe] eee eet کر
Srp soe ss Se =
* كمتر كشورى در جهان مانند ايران وجود دارد كه
ایالات متحده دلایلی اندک برای مخاصمه با آن داشته
را 0
رجه شاه در دهة 70: a y9tuS 9) niwy) pgloo
<< eS PES ero oy
صفحه 119:
3 = فصل ينجم
#ایالات متحله. برخلاف آنچه دولت مردان ایران بر آن
tt Sper Mere ws) Bey ۱[
سلطه بر ایران ندارد.
" اتحاد جماهير شوروى در سال 1946 rcuuls a8
آذربایجان را به عنوان نخستين كام براى تجزية ايران
اشغال كندء ولى اين هدف با دخالت ايالات متحده
رک ۳
استقلال خود هم سو شده بود. . بسیاری از سیاست
a ooe Gg lbs 1
2 تست =33 en
صفحه 120:
3 = فصل ينجم
ا ا ل ا ا ee cP Roe
pe 0
ل تب
Soiree) oat te bes moor aly 00
أمريكا به روشنى اعلام كرده اندكه يراى عادى ساختنٌ
0
er ee رح ار
a سازی را در خلیج فارس و جهان اسلام ایفا
2 تهران: مهم ترين مشكل در روابط بين دو كشور
إده ار . (نقض er = الملای از زمان سقوط
صفحه 121:
دا
سا ايران حداكثر تلاش خود را براى تضعيف روند صلح
خاورمیانه انجام می دهد.
a aS cul al Gj> wol oly! * ۱
خود با صلح با اسراثئیل ادامه می دهد.
۳ sl SS ol!"
۱9۱ meet Pre pC re ere ee ery amir ea
اغلب مسئوليت حملات بر ضد أسرائيل را برعهده
===
۴ 1۳ در Jb ساخت 5 های دوربردی است که
چاورمیانه و بیشتر مناطق اروپای مرکزی را می
ند مورد هدف قرار دهد.
سيد محمدرضا ابوتراب ل
صفحه 122:
*بخشی ازنتلافات آمریکا با متحدان اروپایی آن است
Ul as شرکت های ارویایی و شرکت های آمریکایی
مستقر در اروپا را با استناد به مصوبات کنگره و به
دليل نقض تحريم هاى ايران مى توان مجازات كرد؟
ا ا كك
دشوار است.
مهم ترين موضوع در اختلاف نظر بين ايالات متحده و
متحدان = آن است که این کشورها ===
iss ra =i 7 انتقادی» 5 ایران تام می ا
lee د | Sperry pore are) pes? eo
تب ی
5 انجا
صفحه 123:
= فصل ينجم
وه 12527 مذاكره. از سوى ايران مورد بی
1
a SS Se حتی این کشور
در مقابل Bees ee
۹ ۳ ۰ ۰ ۰ ۳۰ ۳ >>
آن که سبب تعدیل ایران شود, موجب تقویت انعطاف
ناپذیری و سرسختی آن می شود.
sl cowl shel w 52 wail? oS ol 9259 Lb
we V9iSl bol cowl Wels &o56 49 ailto 9 Jrizo
pect CEs) PY مورد وجود 0
یاست های اعتدالی د صءّ بین المللی نیز به کا
صفحه 124:
" بايد بحث در مورد روابط ايران و آمريكاء از تفكرات و
ها
Frye a reper eri pester reste pte ie
اسلامی ایران است باید این مسئله به کنار گذاشته
ا 9۱
کردن تروریسم و پایان دادن به مداخله در روند صلح
خاورمیانه منوط شود.
" هم جنين بايد ييبشرفت در بهبود روابط: با توجه به
۳ 2 ow sly vlyl oi
2 هاى هسته ای انجام qu
3 ۳۱ a
صفحه 125:
ل )8 Me per 0 2
BY Creer eS See ela prea eee ary eee
ee
eer ee eerie ee ON
Serer a Sie ere
بهبود تدریجی و گام به گام روابط شود؟
117517 لد eS =
نمادینی را برای بهبود روابط می تواند انجام دهد,
شروط بر أن كه اقداماتى نيز از جانب ايران انجام
oP)
3 ۳۱ a
صفحه 126:
1 Peete] Se Rorere reat ROC Sree
000 Pe ae oe Stare) Cl meer er mee et]|
* ايران: در بلندمدت به عنوان قدرتى هسته اى براى ارويا خطر
بسيار بيشترى را در مقايسه با ايالات متحده., ايجاد خواهد كرد.
* جناتجه صدور نفت از خليج فارس قطع شودء. كشورهاى ارويايى
ا ل ا 2
2 22 2 2 52
= باید تلاش های گسترده ای صورت گیرد تا نوعی اجماع نظر بین
سس سس
دیپلماسی به فشارهای معقول و متناسب مرتبط شده و روابط
ee 157-555
منسجم و مسالمت آمیز می توان , bl a aa. hy
5 eee Ean |
صفحه 127:
a 55 قضاوت با شما!
1) سيستم التّخاباتى آمريكا را جكونه ارزيابى مى
نماييد؟
2) برای سیستم انت< tet) ۱
2
مك - محمدرضا ابوتراب 06
صفحه 128:
Nass L glad وت ۱
Aer i-d Pep) (0۳ آمريكا ۳ در قبال foe eee) و اسرائیل
چگونه ارزیابی می نمایید؟
5
۱۷ Te) >
صفحه 129:
ا ا
۱
6) به نظر شما ایران درة
راهكارى را بايد در
2
0000000 099995959559595
صفحه 130:
0
et ل ا ا 0ل