علوم مهندسی معماری و عمران

ایده تا فرم و موضوع طراحی

idea ta form

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

ایده تا فرم و موضوع طراحی

اسلاید 1: ایده تافرم وموضوع طراحی

اسلاید 2: ایده ها ، مصالح طراحی هستند و فرمها تبلور فرآیند تولید ، پالایش وتلفیق ایده های خرد وکلان ، برای رسیدن به ساختاری منسجم در معماری است.به معنای خاص آن ، ساختن ایده مهمتر از ساختن بناست.تبدیل ایده به فرم ، دانش ومهارت طراح را می طلبد منظور از دانش ، اطلاعات طراح از تکنیک های خلاقیت ، تکنیک های ترکیب ومقوله هایی از این قبیل است از طریق مطالعه بیاموزد.مسئله مهارت پیچیدهتر است وبه ترتیب ذوق و سلیقه وکسب تدریجی ماردراصل براساس ایده هایی مشخص به وجود آمده اند.تولید ایده در حقیقت یکی از مهمترین فعالیت های مغز است که کامپیوتر قادر به انجام آن نیست.ایده تا فرم ومو ضوع طراحی

اسلاید 3: حساس ترین وتعیین کننده ترین مساله در آغاز طراحی تبدیل ایده های اصلی ومحوری پروژه به ساختاری دارای شکل می باشد.درمرحله آغازین ممکن است فکر خالص باشد وبا عناصر شناخته شده غیر معماری تصور گردد وسپس به ایده معمارانه ودست آخر به ایده فرمال تبدیل.ایده فرمال با خود فرم متفاوت است زیرا ایده ها می توانند به صور مختلف متبلور شوند.تبلور پیش از آنکه با فرم تعیین نشود با استراتژی طراحی تعیین می شود.درنتیجه ممکن است یک ایده یکسان با اتخاذ استراتژی های طراحی متفاوت به دو طرح مختلف بیانجامد از این رو می توان گفت ایده ها مصالح طراحی هستند وفرمها تبلور فرآیند تولید.

اسلاید 4: تبدیل ایده به شکل (فرم)درگرو دو شرط اصلی است:قابلیت شکل زایی ایده های نخستین ومهارت ودانش طراح دررابطه با تبدیل ایده به فرم*نکته:درتبدیل ایده به فرم قابلیت شکل زایی ایده است این قابلیت چیزیی نیست که به خودی خود وجود داشته باشد.قابلیت شکل زایی:1.هم به منبع ایده مربوط است 2.هم به ذهنیت طراح

اسلاید 5: معماری از هیچ بوجود نمی آید.ذهنیت یک طراح وتفکرات واندیشه های وی مهمترین عامل در پیدایش یک اثر معماری محسوب می شود زیرا تمام عوامل موثر برشکل گیری معماری واطلاعات مربوط به طراحی می بایست درذهن طراح ارزیابی ، طبقه بندی وتجزیه وتحلیل شوند.ودرنهایت درقالب یک طرح معماری به مقوله های عینی وقابل تجزیه تبدیل می کردند.آنچه که دهنیت یک معماری رامی سازد ایده هایی است که اواز موضوعات مختلف مرتبط با طراح در ذهن خود پرورانده است.ودرنهایت این ایده هستند که طی روندی معین به فرم ها وفضاهای معماری تبدیل می شوند که ماروزانه با آنها سر وکارداریم.ایده:از کلمه یونانی idea از کلمه یونانی eidos به معنی دیدن شیء مرئی گرفته واولین بار در آرای افلاطون طرح مطرح گردیده است.

اسلاید 6: ایده حاصل دانش ، تفکر ، آگاهی و دانسته های موجود در ذهن طراح و درارتباط مستقیم با جهان پیرامون وی است اطلاعاتی که از جهان بیرون توسط حواس کسب می شوند وبه ذهن می رسند نقش مهمی در پیدایش ایده ایفا می کنند.جان لاک:ایده از عملیات ذهن بر محسوسات پدید می آید.منابع ایده همه جا در میان اشیاء روزمره زندگی ، در طبیعت ، درعلوم مختلف ، درمعماری تاریخی وخصوصا در برنامه .محیط سایت وجود دارند.اما:یک دهن خلاق وکنجکاو نسبت به اطلاعات موجود در پیرامون است که می تواند ایده های خلاقانه ای راابداع کند ازاین رو جمع آوری اطلاعات که در معماری به میزان قابل بصری هستند واغلب از مشاهده شرایط محیطی پروژه بدست می آیند نقش مهمی در شکل گیری ایده های معمارانه دارد.معماری همواره با مسائل مختلفی سرو کار دارد وعوامل موثر برشکل گیری پروژه بی شمارند دراین میان کار اصلی معمار یاقتن جوهر منحصر به فرد ومساله ای اصلی هر پروژه وپاسخگویی به آن باید یک ایده قوی است ازاین طریق است که ایده تولید می شود.

اسلاید 7: Concept(کانسپت):مفهوم ، موضوع درک شده ، تصور ازپیش تعیین شده در ذهن که باید به تحقق برسد.واژه کانسپت جدید ومحصول مدرنیسم است تفاوت دو واژ ه کانسپت وایده دراین است که ایده تنها صورت ذهنی است وکلی است اما کانسپت صورتی است که تحقق می یابد وتا حدی به عینیت نزدیک تر است.

اسلاید 8: کانسپت معماری پرارزش ترین بخش از کار معماری قلمداد می شود وملاک اصلی ارزیابی قدرت وضعف معماری امروز در جهان به شمار می رود.لازم بذکر است که لزومی برپیچیدگی وعمق در کانسپت معماری نیست ، چه بسا کانسپت های ارزشمندی که برایده خیلی ساده بنا شده اند.برای تعیین ارزش کانسپت در معماری باید سه نکته را مورد بررسی قرار داد:1.ایده وتفکر معمار که براساس آن پروسه طراحی صورت گرفته است.2.توانایی معمار در نحوه پردازش کانسپت3.دانش معمارواحاطه کامل او بر معماریهرکانسپتی می باید شرایط زیراراطی کند تابه تکامل برسد:یعنی ساختاری داشته باشد که درطول زمان حرکت کرده وتغییراتی دران ایجاد شود وآن تغییرات منجر به تکامل آن کانسپت گردد.

اسلاید 9: طراحی یعنی دید جدید ، طراحی یک امر کلی است که باید از فرهنگ ناشی شود فرهنگ است که خلاقیت ایجاد می کند وخلاقیت وابسته وموازی با کانسپت است.کانسپت ها بیشتر در مورد چیزهایی که مورد توافق همه است حاصل می شود .یعنی به عبارتی وابسته به فرهنگ وساختارهای ذهنی انان می باشد.ساختاربرمفهوم برگرفته از محیط اثر نهاده وسپس در ذهن ادراک می شوند.در زمینه تقویت مهارت کانسپت سازی سه مانع وجود دارد:1.چگونگی برقراری ارتباط2.کمبود تجربه3.برقراری سلسله مراتب

اسلاید 10: کانسپچوال آرت یا هنر مفهومی:هنرمفهومی اساسا از الگوهای فکری سرچشمه می گیرد ودراین راه از هر وسیله ای وموادی که باذهنیت هنرمند سازگاری داردمدد می جوید.درواقع:هدف این هنر انتقال مستقیم یک مفهوم یا تصور (معمولا آ گاهی به مکانی یا رویدادی ، یاتصوری فنی از علم وفلسفه است)

اسلاید 11: وهنرمند ابزار عادی این انتقال رابی اهمیت ، ازمیان رفتنی ، عاری از حالت انگیزی ودوراززیباشناسی می پندارد.(که این درست است).ابزار برای هنرمند مفهوم پرا بی ارزش است او سعی دارد با هر چیط موجود بتواند مفهوم خود را سریعا انتقال دهد وفریاد بزند.هنرمفهومی به عنوان نمادی از آزادی هنری دردهه های 70و80مطرح شد.تاریخچه هنر مفهومی به نطریاتی که هنرمند فرانسوی مارسل دوشان درمورد ایده ونقش آن دریک اثرهنری مطرح کرده باز می گردد.او معتقد است ایده هرکارهنری مهم تر از محصول وفرآورده آن است.حوزه های مختلف هنری:هنرزمین /هنراجرا/هنربدن/هنرکنشی/هنرچید مان

اسلاید 12: وقتی هدف از ایجاد یک کانسپت فوق درپروژه ترکیب اعضا مختلف دریک کل واحد باشد یک معماری می تواند در نهایت پروژه خود را به صورت ترکیبی از چندین کانسپت مختلف بیان دارد این نوع بینش در طراحی راافزایش می نامند.دیدگاه افزایش عبارتند از:پرداختن به هر بخشی به صورت مجزا با توجه به نیازآن وبه تلاشی برای یافتن یک کانسپت کلی در کانسپچوال مضمون کانسپت وسعت بیشتری دارد وموارد بیشتری در آن می گنجاند ودرنهایت تصاویر بیشتری از پروژه پیش چشم می نهد.سناریوی کانسپچوال می تواند مشخص کند که چگونه تمام ایده های با اهمیتی که ممکن است به طور جداگانه بیان شود می توانند به شکل مفصل تری به رشته تحریر در آیند.

اسلاید 13: باتشکر از توجه وحوصله شما...!!!پایان...!!!

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید