صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
هرست:
قدمه
اه آهن سراسری ایران
یستگاه راه اهن تهران
يستكاه راه اهن کرمان
1
۱
صفحه 4:
غر با قطار به عنوان ارزانترین و بهترین روش
حملونقل برای رسیدن به مسافتهای طولانی شناخته
میشود. بنابراین ایستگاه راهآهن مکانی پر جمعیت و
لوخ است که میتوانید در آن. همه جور افرادی را
یی که در زندگی روزانه خود, در حال مسابقه با
زمان هستند. سكوها , پر از مسافران, فروشندگان و
مافوران راهآهن poe صفهای rot 2979 Web
زمانی که یک قطار میرسد. تعداد زیادی از آن خارج
شده و گروهی دیگر به آن سوار میشوند
صفحه 5:
© را آسن در ايران اولین بار بعد ار سفر ناصرالدین شاه به اروپا ورد توجه قرار
كرفت . او در سفر سوم خود به اروپاء برایر
وس بازديد از يك نعايشكاه بين المللی سوار قطار شد , تجربه ای که برایش بسیار
۳1 لذت بخش بود. او در سفر نامه اش نوشت
د pati توی واگن .عجب راه آهنی . در دنیای دیگر این طور راه آهن نمی شود
~ [.....] خیلی راحت است . هر طور بخواهند
= تند ويواش ميرود . از همه جور راه آهن این بهتر است . برای تهران اين جور راه
آهن خوب بود . »
در همین سال دولت روسیه ساخت راه آهن در روسیه را پیشنهاد کرد . البته
به شرطی که تا ۱۵ سال امتیاز ساخت به هیچ دولت
5-3 خارجی دیگری واگذار نشود . پیش از آن نیز چند شرکت انگلیسی و
دوانسی اد کون امابا ریاد آسن ان ب دشن
0
صفحه 6:
اه آهي سرناسری ایران نام راه آهنی است که در اوابل فرن حاضر از جتوب تا شمال ابران کشیده شد. این راه آهن بندر شاهپور (بندر امام
خمینی فعلی) در ساحل حلع فارس را به بندر شاه (بتدر تركمن فعلی) در ساحل دربایمازندران وصل ميکرد
ار هماه ع ١: أولين كلك ساختمان رإه آهن سراسرى در in Oba all ale Jaw ol زنه ند و از همان وفت رسما امن
سراسری در ۲۷ مرداد ما ۱۳۱۷ بیان رسیده و دو خط شمال و جنوب در
ليولا لحن أرسه نقطه وب و مركر و شمال اغا كريد رام
نیمه Sra و در روز سوم شهربورماء 11 ابن خط با تشريفات خاصي رسما أفتاح و بهره بردارى أن شروع شد
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
: SS
مهم ترين ایستگاه خما آهن سراسری . ایستگاه تهران است , که
کنسرسیوم آلمانی کامپساکس عملیات احداث آن را از سال
آغاز کرد و در سال ۱۳۱۲ به پایان رساند . معماریر آنن . که ۷
اساسا " تکرار نمونه های اروپایی است . از نظر طراهی و
ساخت کیفیت بسیار بالایی دارد . سبک معماری آن ننوکلاسیک است
ونمای آن سادگی معماری مدرن را دارد . این معماری از اواخر قرن
نوزدهم تا دهه اول قرن بیستم مورد توجه محافل معماری آلمان
صفحه 12:
این معماری از دو جهت فضای معماری ایرانی را تا ثر کرد. یکی از نظر
5 رابطه بین فضاها و عناصر و چگونگی استفاده از
1 مصالح جديد در نعاى خارجى مانند سنك يداك , سيمان و سطوح شيشه
= ای وسیع . که به سرعت بر معماری آن زمان .
ی pages) ساختمانهای دولتی , تاثیر گذاشت
صفحه 13:
درا راز
ار ار
مسجد سرويس هاى بهداشتى و در ابستكاههاى مهم فضايى براى
را
ae همه يا بخشى از ابن فضاها در آن ساخته هى شد.
صفحه 14:
طرح این ایستگاه و میدان آن در بهار سال 1314توسط
کنسیسیوم کامپمساکس انجام شده است,حجم کلی این دستگاه
که اس ار مكفت مستطلى اعمرد بر اكش مدان و مكف
تسیل دیکری که مود یر ان قراس کرفته اس تور که که ور
الختلى از نقطه اخراج عمود ات
بيس از دو رديف شيشه سكوريت فضاى مرتفع اوليه قرار
دارد.شاخه راست عبارت است از راهروى كه از ميان دفاتر ادارى
گذشته و به رستوران ختم مى شود و شاخه جب به محل سابق كب
های فروش بلیط و اداره پلیس ایستگاه مى رسد. در آخرين قسمت
سمت چپ که دارای ورودی مستقلی می باشد.سالن تشریفات قرار
دارد که امروزه از آن بعنوان نمازخانه استفاده می شود.
صفحه 15:
از
J
سالن اولیه توسط درگاهی بزرگ به سالن توزیع می رسیم که درطرف راست
آن توالت ها و پله های دسترسی به سکوها قرار دارد و در طرف چپ نیمکت
های انتظار و پیشخوان اطلاعات و راهرو و پله های سرویس قرار دارند. اين
طرح با داشتن دو سکوی جزیره ای,جمعا4قطار را در کنار خود می پذیرد که
بیرون رفته a البته, پسکوی سومی را توسط پلی فلزی که از انتهای سالن ثانویه
ايك بقد ها احداث كرد اند و تقداد قطارهای مسافربری ب ود رسیده
ات ورطبع بالا راهررهارى در وسط ذو طرف شات اصلی شاخمان که
آهن در بر گرفته oly ظرقین آن را ازاطاق های اداری مربوط به ادارات مختلف
رودن طبقه رین ابار های معتلف آشپرعانه هار رستوران ها سالن
سیسات تلشتخانه,و شوفاز و تهوبه مطبوع قرار دارد:
1
این
جنازداراک نمایی زیبا و با شکوه است که مانند اکثر بناهای دولتی آن زمان از
یو باس اساده سده اي كه هیراه با تاسات غالت بن بتاهاى :رحن
است,پیروی مي US
صفحه 16:
هس ی اور وان ای اه اه
ظرفیت مورد نظر در طراحی اولیه است که برای رفع نیاز های
کنونی نمی تواند پاسخگو باشد,برای مثال سرویس های فروش
بلیط هم اکنون در خارج از ایستگاه صورت می پذیرد.
نجوه دشترسی به سکو ها در این ایستگاه به صورت سلسله مراتب
عقا سانا وروی بان او ال کرت وراه بان
aan نه سكوها در نطر كرفته شده أبنت این مشیر برای رفك
لنت يكسان است كه ابن أمورد همراه با عدم كفايت زير ينات
Pee en Utero bel meee eee sis
6د قطع می کنند. براى رفع اين مشکلات در
1330 طرحى در ديت اتصال مستقيم خيابان به سکو ها نید
شد, ضرورت اجرای این طرح که متاسفانه به فراموشی سپرده شد
از انجا ورن وک امزوره برخت از مسافران برجم می دهد
لماح سوه مختص حمل بار است ار ايستكاه خارج شود
صفحه 17:
ز مشکلات دیگر ایستگاه,می توان به کافی نبودن محل های تخلیه و
بارگیری و قدیمی بودن سیستم تخلیه و ار گیری و محوطه
تنظیم قطار, کافی نبودن وسایل تعمیر و نگهداری واگن ها اشاره
9 ارات ایشگاه بر بازبانت شورى به صورت پیدان راه آهن نیز
کا وو و اور اس اه طرف ای
مپدان به اجرا در نیامده است و میدان بدون در نظرگرفتن تدابیر
لازم جهت سهولت در دسترسی و سرعت بخشیدن به ترافیک
سالته شده است.المان های اطراف میدان عبارتنداز:
پاززکمسافرخانه, مغازه هاء,خیابان های شوش شرقی,استادیوم راه
yal و فضاهای سبز اطراف آن.ساختمان ایستگاه.ساختمان های
اداری راه آهن, خیابان شوش غربی,مجتمعی از مسافر خانه ها و
مناه خبالان 30 مترى و ساختمان اداره قند و شکر
صفحه 18:
درطرا
حی اولیه کامپا کس مسیر سواره و پیاده با خاکریزی دو طرفه
میدان و با ایجاد یک عقب نشستگی در وسط میدان جهت
توقف اتومبیل ها و تاکسی ها به طرز جالبی از یکدیگر تفکیک
شدم,بود. شاید اگر اين طرح که دید اینده نگرانه ای در آن
مشّاهده می شد.اجرا می گردید ,امروز در میدان راه آهن
تهران گرفتاری های ترافیک و پارکینگ به این شکل وجود
کشت ساختمان ساخته شده و میدان بصورت فلکه ای
درآمده به همراه مجسمه ای در وسط آن به صورتی که میدان
هشنته ای ساخته شده به نوعی در تقابل به مفهوم میدان
توف که علوما پر ایستگاه راد ای هد نظ اسك عم ف
صفحه 19:
صفحه 20:
ایستگاه راه آهن تهران(منبع
1 عكس:تاريخ اجتماعى و فرهنكى تهران- 1
جلدسوم-دفتر پژوهش های فرهنگی)
صفحه 21:
ق 1 5م ی
ميدان راه آهن 1334 شمسى(منيع
عكس:كتاب تهران قديم-داريوش
صفحه 22:
توجه
طراحي به سوی معماری سنتی(جهت پاسخگویی به مسائل اقلیمی از یک سو و
Boles بودن پروژهاو از طرف دیگر تکنولوژی بوده است(که لزوم استفاده از آن
درا ساختمان به عملکرد کاملا مدرن احساس می شداوبا توجه به این پارامترها
آلبلوب کلی معماری با استفاده از اصول معماری سنتی از قبیل تقارن.سلسله
مات تج برگری فصاها با استناده ار خباط مرکری استفاده از فضای سیر در
۶( بنا استفاده از سقف های بلند و...از یکسو و علاقه مردم منطفه به فضاهای
رون و اصطلاحاً دلباز و در نظر گرفتن فرمی آشنا در ذهن (یخچال های
افیا رات آن در قالب کاملاً مدرن با استفاده از تکنولوزی آمروزی کشور از
ی در ر کرف ی ۰ اه خر ها ۱
KA RACs Js Gee 4 مر استفان در ظر مععاری مورد ساره
Sete Wis بعلت اين امر مناسب بودن أن ابعاد به تناسيات قصاهات
ادارى و عَمَلَوَمَى و سرويس مى باشد.
صفحه 23:
دل کچ جر
۰ 1309/11/15
صفحه 24:
۳
ان ور UGS سای در دود لاد02 مر مر ری
اس رک امل ده بعش أذارى د مسافرين اد هر بعش با 9407
ارى اسنتى كويرى نا استفادة ارخاط مسقني .شكل كرفته و
Lise. © le cbs كرد هه قرار كرفت 1د طرزاخن الاج
کی و ات کار ای ها وتا تصاهااز تا ۱
حیّاطها صورت می پذیرد.
>
eg clude ale bar ane eqe Lies atte
باغچه هایی تعبیه شده است که با توجه به فرم سقف و نور گیری و
تیان دای حباط ها علاوه پر روشنایی و rer Gili رشد گياهان
و انتظار"قتسافران فضایی دلنشین را پدید می آورد.
صفحه 25:
پلان ایستگاه راه آهن
کرشمان(مقیاس1:400)
و مرو سروس سید مه i= bm bam مد وس و ارس ارس سا
صفحه 26:
هاي ایستگاه با تلفیفی از معماری مدرن و
ای کیت پیت دینوت إدادر بنایی متمایز از
صفحه 27:
as
> لیات ورودی گسترده ,موجب سهولت تردد مسافران شده است وبسیار
و موجه است .وجود دفاتر فروش بليط وكنترل مسافران در يدو ورود
م جؤائد به ايجاد احساس امنيت در مسافر كمى كند .فضای انتظار با و
ا م الا راشا و ل ا
گیرری 2جبهه اداری در دو قسمت شرقی و غربى ساختمان بسيار مناسب بوده
و توزیع غیر متمرکز واحد های اداری را می رساند.جایگاه رئیس ایستگاه در
تردیی به خظ آهن و شکو و در ارتباط باوای های اذاری و فصای
انتطار رنه دلتل اهصق مطلع بودن دانبی آوار فعالیهای ایس صروری مب
*#نود واحد امنينى بليس در حد فاصل سكو و سالن انتظار مى تواند از
jo) خظرات اكتمالى و اكيرة هاى شرفت ناخد ريادى جاوكيرى كندرشوران
مساقو ن jl Gus gall دو قنسمت [سكر و قصاى انتظار ) استانة ارد برد و
ls Gola a, Glas gL خواهند بود که مسیر خط و قطارهای
وزودی و خروجی رادر نظر داشته و با آرامش از فرصت در اختیارات خود ,به
ily bt Spo
صفحه 28:
انبار توشه در
محلی واقع شده است که از یک طرف مانع فعالیتهای دیگر ایستگاه نبوده و از طرف دیگر
دسترسی سریع و آسان مسافرین به آن فراهم شود .دفتر ترافیک با احاطه به خط این
امکان را داراست که با دقت کنترل قطارهای ورودی و خروجی را اتجام دهد.استقرار واحد
جریه در نزدیکی سکو امکان و با لااقل شرایط تعویض سریع قطعات قطار و واگنها و دیگر
استفاده های مشایه را به سهولت امکان پذیر می کند .
اسکلت فضایی
ورودی ایستگاه ,نوعی عظمت,زیبایی :۵ ۱ج را به وجود آورده است . حیاط های درونی
ایپیتگاه هم oli کننده نور کافی هستند و هم دلنشین و فضای معمارانه کویر را به ذهن
کنباذرمی کنند.پیش آمدگی سقف در پیرامون .هم سایه بان و سایه ساز است و هم ورود
نور آفتاب و كرما را بهينه مى كند .
افده كاد
يلكَمِارى تهيه شده به صورت مدولار و با بلانى كلاسيك طراحى شده اند كه در آن تلفیقی از
معماری سنتی منطقه و معماری جدید به كار رفته است .بعنوان مثال وجود يله های ورودی
واتحوة قرارگیری فضاهای داخلی ,نوعی گرایش کلاسیک و سنتی داشته اما در عوض تمای
شیشه ای با نور گیری های مورد استفاده به وضوح سبکی مدرن را مشخص می کند.
صفحه 29:
و “« 0 1 ‘ 1 Qe ۲ ۳ ۱ % te
اه 3000-0 اسام ما ملمرم امم |س ماس اس م ام| | |
صفحه 30:
ایستگاه های بندر ترکمن و بندر گز
عصلیات احداث دو ایستگاه در سال های دهه اول ۱۳۰۰[ احتعالا ۱۳۰۲ ] آغاز شد و در دهه دوم به پایان
رسید [احتمالا
۷ هر دو ایستگاه در سه طبقه ساخته شده اند [ یک طبقه زیرزمین ] ایستگاه بنر ترگمن ۱۷۲ و
ایستگاه بنر گز ۴.۳ ستر
صریع زیر بنا دارند . طبقه هعکف به بخش اداری شامل دفتر ریاست ایستگاه , باجه های فروش بلیط
دفاتر كنترل رفت و آهد
قطارها و سالن انتظار اختصاص دارد .طبقه دوم زمانى محل سكونت روساى ايستكاه ها بوده و اينك
متروكه اند . زيرزمين ها
هم كه زمانى استفاده هاى متنوع والبته غريبى داشته اند [ مثلا در دوره يهلوى زيرزمين ايستكاه بندر
ترکمن محل نگهداری
بیعاران و بعد از انقلاب بازداشتگاه بوده ] اینگ چنان پر آب است که حتی از پله های آنها نعی توان
پایین ز
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
rare (- 7 pe
صفحه 35:
صفحه 36:
Lb
۱
|
11
1
۳
ایستگاه مراغه
ایستگاه راه آهن مراغه از ایستگاههای درجه یک کشور در مسیر راه آهن آذربایجان در 16
مهر 1906 افتتاح شد ساختمان
مستطیل شکل ایستگاه با ابعاد تقریبی 10) در ۲200 متر و مساحتی در حدود 006060 متر مربع
در دو طبقه ساخته شده شکل بنا
ترکیبی است از حجمی مربع شکل در وسط و دو بال مستطیلی به ابعاد 06 در 00 متر که
بصورت متقارن در طرفین فضای
میانی استقراریافته اند ورودی بنا در مرکز نمای شمالی تو درفتگی قوسی شکل است که ده متر
ارتفاع دارد و خود در مسطیل
تونشسته ای قرار گرفته قرار گیری سر در ورودی در بالای پله های ورودی وارتفاع بلندتر این
بخش نسبت به دو یال کناری
که نمای مجموعه ابهت بخشیده و تکرار فضاهای پر و خالی که به جرز ها و باز شوهای بنا
اختصاص یافته بارزترین خصیصه
یال های کناریند اين باز شو ها در طبقه همكف مستطیل شکل و در طبقه اول قوسی شکل اند
کاربرد قوسهای نيم دايره در اين بنا
ياد أور الكوهاى ساسائى است . بعد از بله هاى بخش ورودى فضاى وسيع مركزى به شكل.
مستطیلی با ابعاد 670 در ©) متر قرار
دارد که سالن انتظار مسافران است فضاى كشوده در ميان أسمانه اين مستطيل بر مقياس فضا مى
افزايد . دو ضلع غربی و شرقی
ble GL راهرویی به فضای های اداری ایستگاه واقع در دو طرف آن متصل می شود
پوشش اين راهروها به صورت
قوسى با شيوه اى طاق أهنك اجرا شده است دسترسى مسافران به سكوهاى مسافر برى از طريق
باز شويى كه در ميانه ضلع
جنوبى تعبيه شده است سکوهای مسافری آخرین عتصر کاربردی بناست .
صفحه 37:
صفحه 38:
۹
طر حهای راهآهن موجود ؛ در دست ساخت و مطالعه
صفحه 39:
ایستگاه اراک
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
ایستگاه زنجان
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
صفحه 52:
صفحه 53:
صفحه 54:
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
cy
صفحه 58:
صفحه 59:
این بين المللی راه آهن واترلو(لندن):
Deletes tes oes ee ene eee ee
(نیکولاس گریم) وهمکاران می باشد .این ترمینال با همان
اصول فرود گاه طراحی شده است ولی در مرکز شهر قرار
فتَُ است و بعنوان دروازه اروپا با شخصیتی خاص طراحی
پشده و قابلیت جوابگویی به نیاز های محلی و بین شهری را دارد
واذآژای ظرفیت جابجایی 15 میلیون مسافر در سال است و
بای امکانانی مات پارکیگ نوی و حول بان دافا
20 01 ا 1 ا
تماش باشد و شكل خطى آن, امكان دسترسى سريع مسافر
را به مکان مورد نظر با طی حداقل فاصله ,فراهم نموده است
و رامپها و پله های برقی نیز امکان حرکتی سهل و آسان را
برای افراد و حتی معلولان فراهم نموده است
صفحه 60:
صفحه 61:
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65:
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
مقاطع و يرسيكتيو
ايستكاه راه آهن ليسبون يرتغال
صفحه 69:
صفحه 70:
صفحه 71:
صفحه 72:
صفحه 73:
gales از طبعه ععکف ایتتگاه راه آهن فسط عرمز لوس آنجلس
پرسپکتیوهای ایستگاه راه آهن خط قرمز لوس آنجلس
صفحه 74:
۱ www. parslift.com
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
ین خط, که از ایستگاه زیرزمینی کنگره در مرکز
شر آأغان قن فردد ان ری وی اه
لؤئنهاوس در كنار رودخانه مى رسد. بس از عبور از
رودخانه توسط پل معلق زاها حدید, که توسط كابل
هایی فولادی از ستون هایی بتنی نگه داشته می شود
oll شیب کوهستان نوردکت به سمت ایستگاه الپنزو
رابالا می رود.
صفحه 78:
صفحه 79:
صفحه 80:
صفحه 81:
۱ 0 : ايد بستگاه زیرزمینی. کنگره . : 0
صفحه 82:
صفحه 83:
صفحه 84:
صفحه 85:
صفحه 86:
صفحه 87:
صفحه 88:
صفحه 89:
صفحه 90:
صفحه 91:
صفحه 92:
ایستاه راه آهن افراکوا در تاپل از زاها حدید ادامه صاحت وا
ساز پس از دو سال توقف
اخت و ساز ایستگاه افراگولا در ناپل ایتالیا: با طراحی زاها حدید دوباره از سر گرفته می شود. اين
پروژه که اولین بار در سال 00000 آغاز گردیده در سال 60006 پس از نگرانی هایی بر سر
بودجهة ساخت آن به حالت تعلیق در آمده بود. در جلسه ی اخیر آر اف آی؛ شرکتی که شبکه راه آهن
ايقأليَا را از آن. خود داردء تصميم كرفته شده است كه ساخت اين ايستكاه؛ مجددا ادامه پیدا کند.
بكُموعه ى اين ايستكاه جديدء در سه كيلومترى شمال مركز شهر قرار كرفته است و بيش بينى شده كه
به تنوان يك نقطه عطف شهرى معاصر و يك بيش درآمد و تسريع كننده ى توسعه آينده ى اين
منطقه, عمل نماید. زبان معماری این طرح نشان دهنده ی یک مفهوم مناسب از جنبش با استفاده از
CRS یزیا از شيشه و بتون می باشد.
ین پروژه» دروازه ی جدیدی برای ورود به ناپل خواهد ساخت؛ یک منطقه ی تبادل حمل و نقلی که
شهر را بهراه آهن سریع السیر تی ای وی متصل خواهد می نماید. کانسپت اولیه این طراحی ايجاد
یک پل گسترده بوده است تا تمامی خطوط راه آهن را به هم متصل سازد و با فرمی همچون پل های
عابر پیاده» هر دو سمت ایستگاه را به هم متصل کند.
صفحه 93:
صفحه 94:
صفحه 95:
صفحه 96:
صفحه 97:
صفحه 98:
صفحه 99:
صفحه 100:
صفحه 101:
صفحه 102:
صفحه 103:
صفحه 104:
صفحه 105:
1 7
۱۱۱۱۱۱۷۸
صفحه 106:
ایستگاه راه آهن بزرگ دنيا
«گرند سنترال ترمینال» در منهتن تیوپورك , این راه آهن بزرگترین راه]
صفحه 107:
2
1
8
Fa
3
صفحه 108:
۳ 1
Pe LUC UL als
[ ee
ee 1
۹
صفحه 109:
«راه آ « 5
براه آهن فرانکفورت» , در سال 1888 اين ایستگاه اقتتاح شد و در حال حاضر يكي
از بزرکترین ایستگاه هاي gall ely آلمان است.
صفحه 110:
صفحه 111:
سرد
] تل ۰ يآ
ف eas ان
—— ا
صفحه 112:
سم
ee
صفحه 113:
#راه آهن ژار دو ایس» در پاریس فرانسه , با جابجايي 34 میلیون مسافر در هر
سال ,ان راد أهن بتجمين ابسكاة زرد بارس ان ی آي
عهطه 0و انا
صفحه 114:
Lipa po
صفحه 115:
. «راه آهن ترميني رم» در ایتالیا , در سال 1867 این ایستگاه توسط هوگل اسکیلین
ساخته شد . آما در سال 1938 بطور كلي نوسازي گشت.
sme
للا
سس
ی
صفحه 116:
شکفت نیز ترین ایستگاههای راه آهن در
جهان
ایستگاه راهآهن تقاطع جنوبی, كه در ملبورن قرار دارد یک
ایستگاه مهم و قطب حملونقل در استرالیاست.
]
صفحه 117:
صفحه 118:
صفحه 119:
صفحه 120:
ساخت این بنا که در سال (0000) توسط معمار انگلیسی به نام هاباک آغاز شد» در سال 00072 به پایان رسید. این
ساختمان تاریخی ترکیبی از سبکهای پیچیدهی معماری عربی؛ هندی و تکنیک های غربی است.
صفحه 121:
صفحه 122:
صفحه 123:
ایستگاه بینالمللی سنت پانکر اس لندن
ایستگاه راهآهن سنت پانکراس, یک ایستگاه تاریخی شگفتانگیز است که به علت معماری
ویکتوریایی خود شناخته می شود. این ایستگاه که در بین سالهای 1864 و 1868 در لندن
ساخته شد و در سالهای 1960 از یک تخریب جان سالم به در برد. در سال 2000 بازسازی و
ترميم شد. در این ایستگاه, دو مجسمدى بلند قرار كرفته است: يكى ار اسن دوه مجسمهی ee
محل 1 ل ارس
صفحه 124:
صفحه 125:
ترمینال گراند سنترال» نیویورک
بن ایستگاه راداهن بمیادماندنی در سال 1913 برای تبوبوری و شرکت راه آهنی
هارلم ساحه شد. آمروزه این ایسشگاه به عنوان یک قلب ارتباطی عمل میکند که
مشيرهاق مترو؛ ماشين: غابرين بيادة. و قطارها را به روشی مناسب به هم متصل
میکند. اين ایستگاه بزرگترین مرکز راه آهنی جهان است و 44 سکو دارد که در
دو سطح به 67 مسیر خدمات رسانی میکنند. اين ایستگاه راهآهن زیباء با پلههای