صفحه 1:
صفحه 2:
| پروژه : ایمنی در گود برداری وخاکبرداری
مهندس سیفی
agi کننده : رضا اقبالی
صفحه 3:
ee ee SD ae إلى ات این se
وزارت کار)
در این نوشتار مروری بر قوانین و نکات ایمنی در
رابطه با خاک برداری و گودبرداری (أئیننامه وزارت
کار)خواهیم کرد
id 4
صفحه 4:
٠ ماده ۲۳۸: پیش از اينکه عملیات گودبرداری و حفاری آغاز شود,
فوارد زير باية رعانقت: شود:
۱ واگ موردنظر را ازنظر استحكام به صورت دقيق مورد ارزيابى
فرار
- موقعیت تأسیسات زیرزمینی از قبیل کانالهای آب, فاضلاب.
١ لول کش كاز کابل های برق, تلفن و غیره که ممکن است در هنگام
انجام عملیات گودبرداری باعث بروز ریسک حادثه گردند و يا خود دچار
آسیب شوند, بایستی مورد شناسایی قرا گرفته و در صورت نیاز
ع به قس عتير رات )شفک قیاع کیان دام گرد
صفحه 5:
- آگر عملیات گودبرداری و حفاری خطری احتمالی جهت پایداری
دیوارها و ساختمانهای مجاور در برداشته باشد, بایستی بهوسیلهی
نصب شمع, در صورت بر با ادهسازی سازههای یبن پیش
صفحه 6:
بخش دوم- اصول کلی گودبرداری 9
*ماده ۲۳۹: درصورتی که در مجاورت محل گودبرداری و حفاری کارگرانی
حضورداشته باشند که مشغول به کار دیگری باشند, بایستی احتیاط لازم
برای آیمنی آنان در نظر گرفته شود.
*ماده ۲۴۰: دیوارههای هر حفاری که عمق آن بالغبر ۱۲۰ سانتیمتر بوده و
خطر ریزش افزایش یلبد, بایستی توسط اعمالي مانند نصب شمع, , سیر و
مهارهای محکم و مناسب محافظت شود, مگر آنکه دیوارهها از شیب
مناسب برخوردار باشند یعنی پایینتر از زاویه مقاوم شیب خاکریزی باشند.
ماده ۲۴۱: در مواردی که عملیات حفاری در حاشیهی خطوط را هآهن, 1
بزرگراهها و یا مراکز و تأسیساتی انجام شود که تولید ارتعاش میکنند, باید
موارد احتیاطی لحاظ شود ازجمله نصب شمع. سبر و مهارهاى مناسب براى
.ممانعت از افزايش ريسك ریزش
صفحه 7:
ماده ۲۴۲: مصالح به دستآمده از گودبرداری و حفارى بايد به
فاصلهی بیشتر از نیم متر از لبهی گود ریخته شود. همچنین نباید این
مصالح در پیاده روها و معابر عمومی به میزانی تلنبار شود که محل
رفت وامد باشد.
ماده ۲۴۳: دیوارههای محل حفاری دقيقاً در مواردى که در زير آمده
مورد ارزیابی و بررسی قرارگرفته و در محلهایی که خطر ریزش
ایجادشده است, ابزار ایمنی نصب شده ويا تقويت آنها را در دستور
کار قرار مید
الف- پس از يك وقفه ۲۴ ساعته یا بیشتر در کار؛
ب- پس از عملیات انفجاری؛
ج- پس از ریزشهای ناگهانی؛
د- پس از اسیبهای عمده به مهارها؛
yw -o از یخبندانهای شدید؛
- پس از بارانهای شدید.
صفحه 8:
ماده ۲۴۵: در هنكام شب در تمام معابر و کی پیرامون محیط
حفاری بایستی روشنایی لازم در نظر گرفته شود و علائم هشداردهنده
شبانه نيز مانند جراغهاى احتياط, تابلوهاى شيرف و غير» بيرا امون منطقه
مسدود شده نصب شود, بهگونهای که تمام عابران پیاده و رانندگان وسايل
نقليه فاصله كاقى را داشته باشند د و در موقع مناسب از خطر آگاه شوند.
ماده ۲۴۶: پیش از اينکه ماشینآلات 9 وسایل مکانیکی مانند جرثقیل, بیل
مکانیکی, کامیون و غیره را در جای خود مستقر نما موی a pe
نمودن خاکهای بهدستآمده از گودبرداری يا ى يا نخالهها ؛ و مصالح ساختمانی
موجود در نزديكى لبه فاى كوم بايد شمع, . سپر و مهارهای موردنیاز بهمنظور
فزايش پایداری در برابر بارهای اضافی در دیوارهی گود نصب و اجرا شود.
ماده ۲۴۷: اگر وسايل ١ بالابر براى حمل خاك و مواد بهدستآمده از
گودبرداری یا همان نخالهها به کار برده شود, بأید پایههای این ابزار بهطور
دقيق و مطمئن نصب شده و خاك و مواد نام برده شده هم با محفظههاى
ايمن و مطمئن بالا بيرون برده شوند.
صفحه 9:
ماده ۲۴۸: هر موقع دیواری بهمنظور نگهداشتن یکی از دیوارههای گودبرداری به کار
برده شودء بايستى توسط مهارهای موردنظر استحکام آن برقرار شود.
ماده :۲۴٩ اگر موتورهای احتراق داخلی را در داخل گود به کار میبرید, با لحاظ نمودن
تدابیر فنی, باید گازهای بهدستآمده از کار موتور طوری از منطقه کار کارگران تخلیه
كردد كه اشکالی در آن نباشد.
ماده ۲۵۰: اگر موقعیت گود یا شیار بهصورت هست که با نور طبیعی روشنایی لازم ایجاد
نشود, بهمنظور پیشگیری از حوادث به وجود آمده در اثر نبود روشنایی کافی, بایستی نور
مصنوعی را به کار ببریم.
ماده ۲۵۱: اگر نشت و تجمع گازهای سمی و خطرناك در داخل کانال محتمل باشد, باید
با تداییر فنی و نصب وسایل تهویه, هواي منطقه تنفسی کارگران را تهویه نمود. اگر آب
در کانال : ji ub بایستی تخلیهی آن را صورت دهیم.
ماده ۲۵۲: آگر گودبرداری باید در زیر پیادهروها انجام شود, باید بهمنظور جلوگیری از
خطر ریزش, تدابیر احتیاطی مانند نصب مهارهای متناسب با پایداری کافی انجامشده و با
نصب موانع, نردهها و علائم هشداردهنده, ناحیهی خطر درمجموع محصور و از عبور و
مرور افراد ممانعت شود.
صفحه 10:
ماده ۲۵۳: در حفرهها یا شیارهایی که عمق آنها کمتر از يك متر باشد, کارگران نباید هتنهایی به کار مشغول شوند.
ماده ۳۵۴: در گودبرداری با بیل و کلنگ کارگران ab & قاصلهی کافی از هم مشغول به کار شوند.
ماده ۲۵۵: در شیارهایی پا عمق و درازای زیاد که عمق آنها از یک متر بیشتر است, بایستی به ازای حداکثر هر ۳۰ متر
.طول, یک تردبان در نظر گرفته شود. لبهی بالایی نردبان باید نزدیک به یک متر از لبهی شیار بالاتر باشد
صفحه 11:
بخش سوم- راههای ورود و خروج به محل گودبرداری و حفاری _ ۳
ماده ۲۵۶: راههای ورودكه و خروجی مناسب و ايمن براى رفت وامد كاركّران به محل
گودبرداری باید در نظر گرفته شود. در حفرههایی که عمق آن از ۶ متر بیشتر است. بايد
پهمنظور هر شش متر یک سکو یا پاگرد برای نردبانها, پلهها و مسیرهای شیبدار در نظر
گرفته شود. این سکوها یا پاگردها و نیز مسیرهای شیبدار و پلکانها, باید توسط نردههای
مناسب, محصور شوند.
ماده ۲۵۷: مسیرهای شیبدار ویژهی خودروها و عرض معابر, نباید از ۴ متر کمتر باشد و
باید در اطراف ul موانع محکم و مناسبی نصب شود. اکر اين حفاظ چوبی باشد, نباید قطر
آن از ۲۰ سانتیمتر کمتر باشد. __, م
ماده ۲۵۸: یک نفر نگهبان در محل گودبرداری باید مسئول نظارت بر ورود و خروح
کامیونها و ماشین آلات سنگین باشد و همچنین جهت آگاهی کارگران و دیگر آفراد, علائم
هشداردهنده در معبر ورود و خروج کامیونها و ماشینآلات بیانشده نصب و راهاندازی
.2
ماده ۶۹ مسیرهای شیبدار و معابری که در زمینهاي سخت یعنی زمینهای که بدون
تختههای چوبی ساخته میشود بايستي از پستیوبلندی و ناصافی عاری باشد.
ماده ۲۶۰: کسانی که جهت عملیات گودبرداری و حفاری مشغول به کار میشوند, نیازمند
تجربهی کافی میباشند و همچنین باید افراد متخصص کار آنان را بررسی و ارزیابی نمایند.
