کسب و کارمراقبت‌های بهداشتیپزشکی و سلامتفروش و بازاریابی

بازاريابی اجتماعی در حوزه سلامت

صفحه 1:

صفحه 2:
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی رفسنجان کارگاه توجیهی دانشجویان پزشکی بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت دکتر محمد اسدپور عضو هینت علمی گروه پزشکی اجتماعیدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی رفسنجان

صفحه 3:
سرفصل های این جلسه مقدمه و اهمیت اهداف بازاریابی تفاوات بازاریابی تجاری و بازاریابی اجتماعی آمیزه بازاریابی اجزای آمیزه بازاریابی عوامل موثر بر بازاریابی نکات کلیدی در بازاریابی اجتماعی مراحل انجام یک برنامه بازاریابی اجتماعی ‎Social Marketing Assessment and Response‏ ‎Tool (SMART)‏ موارد کاربرد بازاریابی اجتماعی کارهای تحقیقاتی با استفاده از بازاریایی اجتماعی محدودیت های برنامه های بازاریابی اجتماعی

صفحه 4:
* در دنیای امروز کسب سهم بیشتر از بازار مصرف. هدف اصلی شرکت ها و صاحبان صنایع به شمار می رود و در لین شرایط استفاده از اصول و فنون علمی در بازاریلبی هر روز پرینگ تر از قبل می شود. * بازاریابی نوین به جای جستجو برای یافتن مشتری جهت محصولات تولید شده.به خلق محصولات و خدمات متناسب با خواسته ها و نیازهای مشتریان توجه دارد. * به عبارت دیگر کانون اصلی اندیشه و عمل در بازاریلبی نوین. تامیین رضایت و ایجاد ارزش برای مشتری است تابه سمت محصول تولید شده يا خدمت مورد نظر ما جلب گردد .

صفحه 5:
در سال ۱۹۵۲ اندیشمندی به نام" وایبه " یک سئوال انقلابی مطرح کرد که پاسخ به آن سال ها بعدبه پلیه گذاری "بازاریایی اجتماعی " "منجر شد. او پرسید: "چرا نتوانیم برادری را هم مثل صابون به مردم بفروشیم؟! اوبا بررسی چهار بسیج همگلنی نتیجه گرفت که: نبا کمک فنون بازاریلبی می توان یک موضوع اجتماعی رابه مخاطبین فروخت بازاریلبی اجتماعی برای اولین بار در سالهای ابتدلیی دهه هفتاد توسط *فیلیپ کاتلر "مطرح شد. اوبه همراه "جرللد زالتمن "با ترکیب مفاهیم مربوط به تغییرات اجتماعی و بازاریلبی تجاری و فنون تبلیغات لین بحث مهم را پلیه گذاری کرد و به لین ترتیب نظر دانشمندان و صاحبنظران علوم رفتاری و اجتماعی را به خود جلب نمود.

صفحه 6:
آنان بى بردند که می توان از اصول بازاریابی اجتماعی (که برای فروش محصولات به مشتریان بکار می رود) برای فروش ایده ها. نگرش ها و رفتارها به جامعه استفاده کرد. نبايد اين حقيقت را از نظر دور داشت که بازاریابی اجتماعی بسیار پیچیده تر و گاه کم اثرتر از بازاریابی تجاری است. چرا که در بازاریابی اجتماعی تلاش در جهت تاثیرگذاری روی عقاید و رفتار جامعه است در حالیکه بازاریایی تجاری کوشش دارد تا با ایجاد الگویی ساده فکر و رفتار مردم را به سمت و سویی خاص بکشاند و در اين راه از تبلیغ نام و نشانی خاص استفاده می کند. مقایسه ترغیب مردم به مسواک زدن برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و تبلیغ نوع خاصی از خمیر دندان این تفاوت را آشکار می سازد.

صفحه 7:
در حال حاضر از اين دیدگاه به عنوان " فرآیندی برنامه ریزی شده برای تاثیر گذاری روی رفتار اختیاری گروه مخاطب جهت نیل به یک هدف اجتماعى " ياد مى شود. فعالان عرصه سلامت از اواسط دهه هشتاد ميلادى به طور جدى وارد اين حوزه شدند و" ريجارد مانوف" در سال 1986 با ذكر جزئيات استفاده از ديدكاه بازاريابى اجتماعى در حوزه سلامت از آن به عنوان "رويكردى منظم و سازمان دهى شده براى ارتقاى سلامت عمومى و ارتباطات " یاد کرد . در سال ۲۰۰۲ این تعریف از بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت توسط سه تن از صاحبنظران بازاریابی اجتماعی(کاتلر. روبرتو و لی) ارائه شد: "کاربرد مشتری مدارانه اصول و فنون بازاریابی برای گسترش برنامه ها. مداحلات و اززشیای دن جهت تلاشن دراي لخر يا اسلا رمال بهداشتی

صفحه 8:
* مدف بازاریابی اجتماعی اصلاح نگرش گروه مخاطب است تا پایه گذار تغییر رفتار او برای حفظ سلامت فرد و جامعه گردد. مهمترین مسئولیت بازاریابان اجتماعی در حوزه سلامت. اطمینان از این است که آنچه که در نهایت در شکل مداخله بیان می شود. نیازها و خواسته های مرتبط با سلامت را در مشتری برآورده می سازد. * آشنایی آموزش دهندگان سلامت و صاحبنظران ارتقای سلامت کشور با مفاهیم اساسی بازاریابی اجتماعی و کاربرد آن در حوزه سلامت می تواند بابی جدید و تاثیرگذار در پیش روی تامین. حفظ و ارتقای سلامت جامعه باز نماید.

صفحه 9:
اهداف بازاریابی ‎.١‏ حفظ مشتریان کنونی محصولات و خدمات ۲ جلب مشتریان جدید به سوی محصولات و خدمات

صفحه 10:
تفاوات بازاریابی تجاری و بازاریابی اجتماعی ee ‏ا‎ به دست آوردن پول و دستیابی به فروش . انجام کارهای خوب و یا ترویج یک اهمیت - ایده اجتماعی مفید حمایت مالی دولت؛ بنيادها ۲ 00 3 ولت. بنيادها و پشتیبا اجرا .مايه كذارا يستيبانى و اججرا سرعایه بایان وی موسسات عام | مسئولیت برنامه ها بخش خصوصی بخش عمومی هدف دستیابی به سود اقتصادی دستیابی به منافع اجتماعی ستجش عملکرد بر اساس سود حاصله و سهم بازار سحت است اهداف رفتارى كوتاه مدت بلندمدت محصول و خدمات تولیدی مشخص محل مناقشه : 5 51 : ره هاى مخخاطب بر 5 مخاطبین ‎Be ee ee es ey ay eae‏ eons on a

صفحه 11:
07 رفتار مدیران تصمیم گیری روابط رفتار گروه مخاطب so تفاوات بازاریابی تجاری و بازاریابی اجتماعی با مدیران خطر پذیر سروکار دارد سلسله مراتبی براساس رقابت ترغیب و متقاعد کردن گروه مخاطب به استفاده از کالایی خا ‎wee :‏ نفع تولید کنندگان کنندگان زیاد اریابی اجتماعی مدیران بازاریابی اجتماعی از خطرات دوری می ‎ES‏ مشارکتی بر اساس اعتماد » برای در پیش گرفتن رفتار مفید تولید کنندگان کالا یا خدمت صادقانه در فکر منفعت مردم هستند تاوضعیت جامعه بهبود یابد منابع در اختیار بازاریابی اجتماعی محدود است an

صفحه 12:
آمیزه بازاریابی * مجموعه ای از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی که با ترکیب آنها: امکان پاسخگویی به بازار هدف و گروه مخاطب به وجود می آید "آمیزه بازاریابی " نام دارد. * به عبارت دیگر آمیزه بازاریابی در برگیرنده کلیه اقداماتی است که تولید کننده محصول يا ارائه دهنده خدمت انجام می دهد تا بر بازار تقاضای محصول با خدمت مورد نظر اثر گذارد.

صفحه 13:
Mm ‏ما ها‎ OS اجزای آمیزه بازاریابی محصول(یا خدمت) قيمت مكان(توزيع) ترويج

صفحه 14:
محصول(یا خدمت) ‎Product‏ کالاها يا خدمات چیزی است که به بازار مورد نظر عرضه می شود تا نیاز یا خواسته ای از مشتری را تامین نماید. محصول می تواند یک پدیده فیزیکی و قابل لمس و یا خدمت. فعالیت يا ‎pe col ell‏ قابل لعس باشل گروه مخاطب باید در ابتدا آگاه شوند که مشکلی وجود دارد و محصول (یا حذمت) مورد نظر راه حل مناسبی برای آن مشکل اسست تا آنگاه يراق اصلاح رفتار خود در جهت أستفاده آز أن محصول يا خخدمت قدم بردارند. در نتیجه بازاریابان اجتماعی نیاز به برنامه ریزانی خواهند داشت که با انجام پژوهش های مناسب بتوانند زمینه تولید محصولات و خدماتی فراهم کنند که برای جامعه مورد نظر قابل پذیرش باشند. مهمترین نکته در مورد این بخش از آميره بازازيابى اين ‎potas Coal‏ ال ۷ وراکدمتصل وا يف ‎pra‏ اس ای نو ‎ale‏ ماو و اسال بیابد تا دز آید ين حالت به سوی استفاده از آن جلب شود.

صفحه 15:
Price ‏قیمت‎ آنچه که مشتری می پردازد تا محصول مورد نظرش را بدست آورد. قیمت نام دارد. قیمت یک محصول ممکن است پول باشد و يا ممکن است عوامل دیگری مانند صرف زمان, انجام سعی و تلاش و یا حتی بروز اضطراب و نگرانی در خریدار باشد. برای اين كه استقبال از یک محصول یا خدمت افزایش یابد بايد قيمت محصول از منافع حاصل از آن کمتر باشد. البته باید توجه داشت که پایین بودن قیمت (مانند ارائه رایگان بعضی از خدمات و محصولات) ممکن است در ذهن مشتری کیفیت پایین محصول را تداعی کند و برعکس قیمت خیلی بالا هم تمایل مشتری را برای استفاده از آن کاهش دهد. در صورتی که قیمت محصول يا خدمت بالا و سطح درآمد مشتری پایین باشد. تقاضای محصول پایین خواهد آمد.

صفحه 16:
Place ‏مکان(توزیع)‎ مسیری که با کمک آن محصول یا خدمت به دست مشتری می رسد به عبارت دیگر فعالیت هایی که انجام می شود تا محصول یا خدمت مورد نظر در دسترس مشتریان قرار گیرد. در مورد یک محصول قابل لمس. مصداق مکان سیستم توزیع است در حالی که در یک محصول يا خدمت غیرقابل لمس. کانال هایی که از طريق انها اطلاعات و اموزش به مشتریان می رسد. مکان را شامل می شود.

صفحه 17:
ترویج ‎Promotion‏ * ترویج شامل استفاده از مجموعه تبلیغات روابط عمومی. حمایت های رسانه ای. ارتباط فردی و فعالیت هایی از این قبیل است که محور آن نیاز خلق و تداوم آن برای مصرف محصول یا خدمت توسط مشتری است. * برای ترویج یک محصول باید کانال های اطلاع رسانی مناسب انتخاب شوند و عناصر مهمی چون تازگی و شگفت انگیزی مدنظر قرار كيرد تا تاثیر آن بیشتر شود. * ترویج شامل فعالیت هایی است که ارائه دهنده خدمت يا تولید کننده محصول انجام می دهد تا بتواند در مورد ارزش محصول یا خدمت خود اطلاعات مفیدی به مشتری بدهد و مشتریان را تشویق کند تا ان محصول را بخرند.

صفحه 18:
برخی از صاحب نظران دیگر (رابرت لوتربورن) در مقابل چهار 40 چهار > را طرح می کنند که عبارت است از: راه حل مورد نظر مشتری ‎(customer solution)‏ غريته عمقترئ ‎(customer cost)‏ راحتی ‎(convenience)‏ و ازتباط ‎(communication)‏ ‏کسانی که می‌خواهند در اين زمینه فعالیت کنند بايد را حتما مورد توجه قرار دهند تا مدیریت بازاریابی برای راه حل را مورد استفاده قرار دهد. Cle Poe محصول . راه حل مورد نظر مشتری قیمت هزینه مشتری مکان راحتی ترویج سیستم ارتباطی تم‌های ارتباطی هدفمند دستیابی به هدف بهترین

صفحه 19:
اخیرا علاوه بر چهار عنصر قبلی؛ مفاهیم دیگری را هم به مجموعه "آمیزه بازاريابى" " به ویژه در عرصه بازاریابی اجتماعی اضافه کرده اند G c mu 4+

صفحه 20:
* در بازاریابی اجتماعی که مخاطبین متفاوتی مد نظر هستند و توجه به آنها برای کسب موفقیت ضروری است. شناسایی و توجه به: * گروه های داخلی(شامل آنهایی که در مراحل اجرا یا تصویب برنامه در گیرهستند) * و گیوه های خارجی(شامل گروه مخاطب. مخاطبین انوی. سیاستگذاران و دروازه بانان) درگیر در پرنامه بازاریابی اهمیت بسیاری دارد.

صفحه 21:
شراکت و همکاری (/۳۲۳۲۲۱۵۲5/۱) 8 برای موثر واقع شدن برنامه نیاز است تا تیمی متشکل از کلیه سازمان هاى جامعه كه اهداف مشابه (نه الزاما اهداف يكسان) دارند. در كنار هم قرار كيرند.

صفحه 22:
سیاست و سیاستگزاری ‎POLICY‏ تداوم تغییر رفتار اجتماعی تنها با تغییر در سیاست های جامعه امکان پذیر است و در این عرصه حمایت رسانه ای. مکملی موثر برای بازاریابی اجتماعی محسوب می گردد. توجه به این عناصر تشکیل دهنده آمیزه بازاریابی. که امروزه از شکل سنتی پیشین خود خارج شده و گسترش پیدا کرده است. موفقیت یک ‎why‏ بازاریابی اجتماعی را تضمین خواهد كرد.

صفحه 23:
سلسله منابع * به دلیل هزینه بالای برنامه های بازاریابی اجتماعی, این هزینه ها را بايد از محل های مناسب از جمله کمک های دولتی. بنيادها. هدایا و از این قبیل تامین کرد. * در اين میان باید دقت كرد كه تامين اين منابع به اصول کلی و جامعه محور این دید گاه لطمه نزند.

صفحه 24:
عوامل موثر بر بازاریابی * محیط ها: شامل محیط های اقتصادی و جمعیتی. تکنولوژیک و طبیعی. قانونی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی هستند. * عرضه کنندگان خدمات و ‎YS‏ رقبا و واسطه های بازاریابی * فرآیند برنامه ریزی. تجزیه و تحلیل. کنترل و اجزای بازاریابی * آمیزه بازاریابی شامل محصول. قیمت. مکان و ترویج و دیگر بخش هاى ان * در مركز اين مجموعه نيز مصرف كننده يا مشترى قرار ميكيرد.

صفحه 25:
ده نکته کلیدی در بازاریابی احتماعی ‎)١‏ با مشتریان خود سخن بگویبد: کلید موفقیت در بازاریایی اجتماعی در گفتن و شنیدن است. در واقع پرسش از مشتری. راه اصلی پی بردن به خواسته های آنهاست. ‏۲ گروه مخاطب را بخش بندی کنید: برای موفقیت در بازاریابی اجتماعی پاید گروه مخاطب را به گروه های کوچکتری تقسیم کرد و برای هر گروه. برنامه ریزی خاصی انجام داد. معیارهایی چون سن. جنس. نژاد و موقعیت جغرافیایی در این بخش بندی موثر است. تقسیم بندی مخاطبین بر اساس رفتارهایشان هم ممکن است. ‏۳ برای محصول خود پایگاه ایجاد کنید(مکان یابی): در حوزه بازاریابی اجتماعی جا افتادن محصول در ميان مردم نتيجه دو عامل است: ‏درك منافع و رفع موانع ‏توجه به اين دو عامل حاصل تعيين دقيق شاخص هاى مكان يابى كالاى ‏مورد نظر ماست.

صفحه 26:
ده نکته کلیدی در بازاریابی احتماعی ۶ عرصه رقابت مورد نظررا بشناسید: بازاریابان اجتماعی باید از دیگر پیام های رقابتی که می توانند محصولی باشند که واکنش منفی مخا | به كالا يا خدمات ما باعث می شود و بر روی گروه مخاطب تاثیر می گذارند. اطلاع کافی داشته باشند. محصول ما باید جذاب تر از آلترناتیوهای دیگر آن باشد تا بتوآند مورد قبول واقع گردد ۵ به جاهایی بروید که مخاطب شما حضور دارد: برای موفقیت در بازاریابی اجتماعی باید پیام ها را در جایی ارائه کرد که مخاطب حضور داشته باشد. استفاده از روزنمه های محلی. فروشگاه های بزرگ گروه های موسیقی و... از اين جمله به شمار می روند. پژوهش بر روی مشخصات مخاطبین و نحوه استفاده از رسانه های اهمیتی حیاتی دارد. ‎CV‏ برای ارتباط با مخاطبین از مسیرهای مختلفی استفاده کنید: بازاریابی اجتماعی بسیار وسیع تر از تلیغات تلوبزیونی است. استفاده از ترکیب رسانه های همگانی؛ اجتماعات. گروه های کوچک و فعالیت های فردی می تواند موثرتر باشد. وقتی یک پیام ساده و روشن در مکان هاي متعدد و در سراسر جامعه تکرار گردد. احتمال دیده شدن و به خاطر سپرده شدن آن بیشتر است. گستردگی مسیر های مورد استفاده بستگی به میزان بودجه برنامه و نتایج پژوهش بر روی کانال های تاثیر گذار بر گروه مخاطب ما دارد. ‏کلید موفقیت یک بسیج اطلاع رسانی در دو عامل مهم تداوم و ماندگاری آن است. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 27:
ده نکته کلیدی در بازاریابی احتماعی از مدل هایی استفدهکنیم که تبجه می دهد:بازارابان اجتماعی ‎Py gle‏ کنند كه بيشترين ‎LU‏ و اثربخشی را داشته باشد( ‎(Trans theoretical Ju.‏ ۸ آزمودن. آزمودن و باز هم آزمودن: تمامی محصولات. مواد و خدماتی که در برنامه های بازاريابی اجتماعی استفاده مى شود را باید با بخشی از گروه مخاطب آزمون کرد تا تاثیرات واقعی آن شناسایی شود. استفاده از روش هایی چون روش گروه متمرکز و یا انجام پیمایش برای تعیین سطح دانش. نگرش و عملکرد می توأند مفید واقع گردد. ‎٩‏ شراکت با گروه ها و افراد کلیدی جامعه را فراموش نکنید: اگر گروه های موجود در جامعه در كنار هم قرار كيرند و تلاشی هماهنگ انجام دهند پیام ها با قدرت و قوت بیشتر ارائه خواهد شد. ایجاد ارتباط با افراد و سازمان های کلیدی بسیا است. این سازمان ها گاه در موضوع مورد نظر با ما اشتراک دارند و یا تکمیل کننده فعالیت ما هستند. گروه هایی چون رسانه ها. مدارس, بخش تجاری و آژانس های دولتی در دسته اخیر قرار می گیرند که توجه به آنها در پرنامه های بازاریابی اجتماعی ضروری است. ‏۰ به اين نكته توجه كنيد در آينده جه مى توان کرد: سنگ بنای بازاریابی اجتماعی ارزشیابی است که در تمام فرایند حضور دارد. براى أن كه بفهميم اقدامات ما منجر به ايجاد تغييرات مطلوب شده است یا نه دو راه در پیش داریم: ‏الف - آيا كروه مخاطب رفتار مورد نظر ما را در پیش گرفته اند (پاسخ اين پرسش را باطراحی و ‏انجام یک پژوهش کمی می توان به دست آورد.) ‏نی و کلی در جامعه رخ داده است (پاسخ اين پرسش هم با طراحی و انجام ‏لكراية دست فى بيد ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 28:
مراحل انجام یک برنامه بازاریابی اجتماعی * پنج مرحله در اجرای یک برنامه بازاریابی اجتماعی مد نظر است : ) برنامه ریزی: شناسایی مشکل .گروه مخاطب و محیطی که قرار است برنامه در آن اجرا گردد. ۲ تولید مواد و پیام ها: پیام ها و مواد آموزشی که می توانند پیام مورد نظر را به گروه مخاطب انتقال دهند. ۳ پیش آزمون: با آزمون پیام ها و مواد تولید شده در گروه مخاطب. نقایص آن برطرف می شود. ء) مداخله: برنامه به صورتی که طراحی شده اجرا می شود. ۵) ارزشیابی و پس خوراند: تاثیرات اجرای برنامه بر گروه مخاطب سنجیده می شود.(باید توجه داشت که این مرحله از برنامه در تمامی فرايند بازاریابی اجتماعی جاری است)

صفحه 29:
Social Marketing Assessment and Response Tool (SMART) * در این مدل که در آن از بازاریابی اجتماعی به عنوان ابزارى براى اصلاح رة رفتار جامعه در حوزه سلامت کمک گرفته می شود. مراحل زیر تعریف شده ۱) پرنامه ریزی مقدماتی ۱ - تعریف یک مشکل بهداشتی و بیان آن با اصطلاحات رفتاری - تعیین اهداف - تنظیم برنامه مقدماتی برای ارزشیابی - تعیین هزینه های پروژه ۲ تحلیل مشتری - تقسیم بندی و تعریف جمعیت واجد شرایط - تعریف روش های پژوهش رسمی - تعریف نیازها. خواسته ها و ترجیحات مشتری - تولید ایده های اولیه برای مداخلات و استراتژی های ارتباطی در اولویت

صفحه 30:
(SMART) ۳ تحلیل بازار - ساخت و تعریف آ: - ارزیابی بازار برای شناخت رقبا (رفتا حمایتی و منایع 6( تحلیل کانال ها - شناسایی کانال های ارتباطی مناسب - تعیین چگونگی استفاده از این کانال ها - ارزیابی انتخاب های توزیع - تعریف قوائین ارتباطی برای شرکای برنامه ۵ تولید مداخلات. مواد و پیش ازمون ها - تولید مداخلات و مواد با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از تحلیل مشتری بازاریابی در یک استراتذی که بتواند ارائه دهنده یک محصول مرغوب و مبادله اشد. پیام ها و برنامه ها و..6/ شرکا و سیستم های - پیش آزمون و بازبینی برنامه ها

صفحه 31:
(SMART) ۲) مداخله - ایجاد ارتباط با شرکا و شفاف كردن تضادها - فعال کردن استراتژی ارتباطی و توزیع ان - مستند کردن روش ها و پیشرفت ها در یک چارچوب سازمانی - بازبینی برنامه ۷ ارزشیاپی - ارزیابی میزان دریافت برنامه توسط گروه مخاطب - ارزیابی نتیجه برنامه روی مخاطبین و بازبینی برنامه در صنرت نیاز - اطمینان از این که اجرای برنامه تداوم دارد - تحلیل تغییرات در گروه مخاطب

صفحه 32:
موارد کاربرد باژاریابی اجتماعی ‎Q‏ تنظیم خانواده ف ترؤيج روش های پیشگیری در کشورهای جهان سوم ‏۲) تغذیه با هدف ارتقای آموزش رفتار های تغذیه ای و تغذیه با شیر مادر ‏۳ کنترول بیماری های اسهالی و ترویج مایع درمانی خوراکی ‏۶ پیشگیری و کنترول بیماری ایدز در غیاب واکسن یا داروی موثر علیه ‏این بیماری ‏0( کاهش استعمال دخانیات ‏) کاهش سطح کلسترول خون ‏۷ تهیه مواد آموزشی بهداشتی ‎(A‏ توسعه نیروی انسانی(از طریق ترکیب آن با برنامه های آموزشی و بازآموزی پزشکان. دانشجویان پزشکی و استفاده از آن برای پیشبرد عملکرد پرسنلی) ‎

صفحه 33:
جد اع ‎a‏ كارهاى تحقيقاتى با استفاده از بازاريابى اجتماعى نقش بازاریابی اجتماعی در پیشگیری از بیماریهای آمیزشی و ایدز با کمک گسترش توزیع کاندوم و ارتقای رفتار فعالان جنسی مناطق نقش بازاریا بي اجتماعى در افزایش استفاده از کمربند ایمنی و کاهش حوادث را گسترش استفاده از پشه بند برای پیشگیری از ابتلا به مالاریا ترویج تغذیه سالم تغيير در رفتار جنسی برای مقابله با ایدز تولید و استفاده از پیام های بهداشتی ترویج استفاده از تخم مرغ و سبزیجات در میان مادران و کودکان ترویج فعالیت بدنی در میان افراد جامعه

صفحه 34:
محدودیت ‎cle‏ برنامه های بازاریابی | حتما 2 بايد توجه داشت که ا بازاذيابى اجت تنها روش براى اموزش و ارتقاى سلامت نبوده و در مواره حاصی کازبرد دارد. در زیر به تعدادی از محدودیت هایی که در این دیدگاه وجود دارد. اشاره می کنیم: . بازاریابی اجتماعی بر حلاف بسیاری از روش های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت جنبه فردی دارد و معطوف به افراد در سطح شهر. کشور و حتی جهان است. ۲ تمرکز آن روی یک رفتار یا محصول خاص است. + <u ee ارهای در حضور موانع ساختاری عمده ای چون فقس فقایان تسهیلات بهداشتی, ف سیاسی و تبعیض درصد موفقیت برنامه پایین می آید. . از نظر احلاقی باید مشتری را در تمام تصمیم گیری ها دخالت دهیم. . نیاز به پشتوانه مالی قابل توجهی دارد. معمولا حمایت همه جانبه از برنامه های بازاریابی اجتماعی وجود ندارد. برای استفاده آموزشی از رسانه ها معمولا فرصت کمی داده می شود. مدیریت و مداخله ضعیف در فعالیت های بازاریابی اجتماعی

صفحه 35:
مشکلات اجرایی در مدیریت و مداخله در فعالیت های بازاریابی اجتماعی - در تحلیل بازار, به دلیل آن که رفتارهای اجتماعی پیچیده هستند و به بیشتر از یک متغیر وابسته اندء کار در حیطه تحلیل بازار مشکل خواهد بود. - در تقسیم بندی بازا فعالیت های بازاریابی اجتماعی باید روی گروه های مخاطب مناسب متمرکز باشد. ولی بازاریابان اجتماعی معمولا با فشارهایی روبرو می شوند که آنها را وادار می سازد که از تقسیم بندی بازار اجتناب کنند و در نتیجه اجرای موفق برنامه با اشکال مواجه می گردد. - در استراتژی محصول بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت معمولا با قابلیت انعطاف پایین در مورد ایده ها مواجه است. - در استراتژی کانال هاء کانال های دستیابی به گروه مخاطب برای پیام های بهداشتی به سختی در دسترس بازاریابان اجتماعی قرار می گیرد. - در استراتژی ارتباط به دلیل هزینه سنگین و یا محدودیت های سیاسی اغلب ارتباط ها غیر ممکن یا غير عملى است و از طرفی هم بدون ارتباط مناسب پیش آزمون پیام ها و مواد شدنی نیست. - در برنامه ریزی و طراحی سازمانی, ما شاهد مقاومت کارکنان سیستم بهداشتی و نیز رقابت گروه های مخالف و عدم اطلاع از جزئیات برنامه ها در سطح اجتماع خواهیم بود - در ارزشیابی. اگرچه در تمامی حوزه های بازاریابی ارزشیابی سخت است ولی این روند در بازاریابی اجتماعی مشکل تر خواهد بو با اين حال نيازى ضروری به شمار می رود و ما را از آن گریز

صفحه 36:
شما متشکرم از همکاری و همراهی

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان