صفحه 1:
صفحه 2:
al
يك ۳
ant ادای
صفحه 3:
بازاریایی جریکی جیست؟
بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی که در انگلیسی به نام گوریلا
ماركتينك Sy og. ass Guerrilla Marketing)
استراتژی تبلیغاتی نامتعارف است که سعی میکند با حداقل هزینه مالی
بیشترین بازخورد را داشته باشد. اما چقدر کم هزینه؟ خب. آنقدری کم
هزینه که در ادبیات مدیریت بازاریابی» از بازاریابی چریکی به عنوان
بازاریابی بدون هزینه (مالی) نیز نام برده میشود. چرا؟ چون از شما دعوت
میکند که وقت. انرژی و (به خصوص) تخیل خود را صرف تبلیغات کنید و
فقط با پول به دنبال جذب مخاطب نباشید.
صفحه 4:
اساس بازاریابی چریکی. همانگونه که از نام آن پیداست مشابه تاکتیک
جنگ چریکی (یا گوریلا وارفر) است. همان گونه که حتماً میدانید.
سربازها در جنگهای چریکی یا نامنظم. از حرکات غیرقابلپیشبینی و
غافلگی رکننده برای شکست دشمن استفاده میکنند. برای مثال. در
حرکت نیروهای دشمن, کمین مینشینند یا در نیمهشب. به اردوگاه
دشمن شبیخون میزنند.
صفحه 5:
صفحه 6:
تاریخچه بازاریابی چریکی
بازاربابی پارتیزانی برای اولین بار در سال ۱۹۸۳۴ و با یک کتاب ساده به قلم
لویسون به جهان معرفی شد. اما در حال حاضر بیش از ۳۵ کتاب. یک
اتحادیه. یک سایت غنی با خبرنامه. فایلهای صوتی تصویری بسیار,
سازمانی مشاورهای, ستونهایی در روزنامههای بین المللی» مجلات.
اینترنت و همایشها و سمینارهای مختلف در بسیاری از کشورها در مورد
این روش بازاریابی و نمونههای مختلف آن وجود دارد و البته همچنان
منابع آن با سرعت بالایی در حال رشد و گسترش است.
صفحه 7:
جى كانرد لويسون, بدر بازاريابى جريكى, اين
استراتژی را اینگونه توصيف
*روحیه و ماهیّت بازاریابی چریکی همواره یک چیز
است: دستیابی به هدفهای متعارف مانند سود و جلب
رضایت مخاطب, با استفاده از روشهای غیر متعارف
و با سرمایهگذاری بر روی انرژی. به جای پول
صفحه 8:
استفاده از روش های خلاقانه :
در بازاریابی چریکی قدرت تخیل بسیار مهم تر از بودجه است و با داشتن
خلاقيت و ايده هاى نومى توانيد تاثير زيادى بر مخاطبان ن بگذارید.
صفحه 9:
* گسترش از طریق بازاریابی دهان به دهان :
بازاربابی چریکی به شدت بازاریابی دهان به دهان به افراد مختلفی انتقال
می یابد. هیچ چیزی بهتر از این نیست که افراد زیادی در مورد کمپین
صفحه 10:
>
زیاد شدن شهرت برند :
بعضى از كمبين هاى بازاريابى چریکی خاص و منحصر به فرد. اخبار محلی
پوشش داده می شوند که به شهرت برند می افزاید.
صفحه 11:
معایب بازاریابی جریکی
" عدم برداشت درست از مفهوم بازاربابی چریکی :
گاهی اوقات ممکن است کمپین بازاریابی به درستی درک نشود مانند
کمپینی که در سال ۲۰۰۷ با نصب 00| هایی انیمیشن جدیدی را تبلیغ
می کرد و مدارهای آن با بمب های تروریستی اشتباه گرفته شدا
* تاثیر گذار بودن مشکلات پیش بینی :
بسیاری از تاکتیک های بازاریابی چریکی نسبت به آب و هوای بد. زمان
بندی اندک و سایر مسائل جزئی حساس بوده و به راحتی ممکن است در
چنین شرایطی کل پروژه شکست بخورد.
صفحه 12:
بازاریابی پارتیزانی
بر خلاف کمپین های بازاریابی معمولی که از بیلبوردها استفاده می کنند.
بازاریابی پارتیزانی شامل استفاده از تکنیک ها و شیوه های متعدد برای
برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان است. یکی از اهداف این تعامل, ایجاد
واکنشی احساسی در مشتریان و هدف نهایی بازاریابی اين است که مردم
برند را به شیوه ای متفاوت از آنچه که در حال حاضر می شناسند. ببینند.
—_
صفحه 13:
این تکنیک ها از توزیع تراکت در فضاهای عمومی تا سخنرانی در رویدادها
پا جشنواره های بزرگ را شامل می شود. معمولا شرکت در رویداد ها با
محوریت موضوع رویداد نبوده و تنها استفاده از فرصت برای ارائه ی
محصولات یا خدمات است. چالش هر کمپین بازاریابی پارتیزانی. پیدا
كردن مكان و زمان درست برای انجام عملیات بدون درگیری با مسائل
قانونی است.
صفحه 14:
بازاریابی بارتیزانی به درد چه کسب و کار
هایی می خورد؟ ۱
همانطور که دیدیم. هدف اصلی بازاریابی پارتیزانی آن
كسب و کارهای کوچکی بودند که به دنبال روشهای
ساده و کم خرج برای جذب مخاطب هستند. اما اين
نوع از بازاریابی لزوما منحصر به تجارتهای کوچک
نیست و تا به حال, بسیاری از برندهای تجاری بزرگ
نيز با موفقیّت از آن استفاده کردهاند.
—_
صفحه 15:
کسب و کارهای کوچک چگونه از بازاریابی
جریکی استفاده میکنند
بازاریابی پارتیزانی شاید انتخاب درستی برای تجارت کوچک شما باشد.
میپرسید چرا؟ وقتی که این روش بازاریابی به درستی پیاده شود معمولا با
هزینه کم و دسترسی بالا به مخاطبان موردنظر همراه است. این روش
همچنین راهی مناسب برای متفاوت جلوه دادن شرکت شما در میان
رقباست چرا که شما به عنوان شرکتی خلاق و متفاوت در ذهن مخاطبان
خود جاى مى كيريد و این به اعتبار تجاری شما کمک بسزایی میکند.
—_
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
كسب و کارهای بزرگ چگونه از بازاربابی
جریکی استفاده میکنند
بازاریابی پارتیزانی اصالتا ایدهای بود که به کمک کسب و کارهای کوچک
آمد اما این کسب و کارهای بزرگ را از استفاده کردن از این ایده باز
نداشت. شرکتهای تجاری مختلف از بازاریابی چریکی به عنوان مکمل
کمپینهای تبلیغاتی خود استفاده میکنند. برخی از بازاريابها اعتقاد دارند
که وقتی برندهای معروف از بازاربابی چریکی استفاده میکنند. استراتژی
آنها در حقیقت چریکی نیست چراکه این شرکتها از بودجه بالایی
برخوردارند و ان در زمان انجام بازاریابی شرکت آنها معروف است.
صفحه 19:
* یک نمونه موفق بازاریابی چریکی مربوط میشود به شركت كوكا كولا. اين
شرکت به کمک شرکت بازاریاب 6 26]1۳]1100] فیلم تبلیغاتی
"ماشین خوشحالی" را طراحی کرد. در این ویدیو از یک دستگاه خرید
اتوماتیک کوکا کولا که برای مشتریان خود بیشتر از یک نوشیدنی خنک
میانداخت گرفته شده است. این کلیپ در دانشگاه سن جان در محله
کویین نیویورک توسط پنج دوربین مخفی ضبط شده است.
این ویدیو به شکل ویروسی پخش شد و بیش از چهار و نیم میلیون نفر این
کلیپ را در یوتیوب مشاهده کردند. این فیلم بیشترین نفوذ را در برزیل»
مکزیک. ژاپن؛ و روسیه داشت.
صفحه 20: