صفحه 1:
دوره تربیت مروج
کارآفرینی
دانشگاه فردوسی مشهد
«شهریور و مهر ماد 72
صفحه 2:
هوالجمیل
يحب الجمال
صفحه 3:
مسدرى
صفحه 4:
اساس آن تمرکن پر لیاز مشتریان است يعنى شما
محصولات پا خدماك خاص خود را در چارچوب پازار
در کذار محصولات و خدمات رفایتی دیگر به پادشاهان و
مشتریان بازار عرضه کنید.
صفحه 5:
۱1۳7
2- مزایای محصول
صفحه 6:
وظيفه بازاریابی تبدیل خریدار به مشتری
رویکردهای بازاریابی در هر کشور به سطح تمدن مادی کشورهاءفرهنگ کشورها و پذیرش تکنولوژی
.جدید توسط مصرف کننده بستگی دارد
در کشورهای پیش رفته صنعتی رویکرد استفاده از اسکناس پلاستیکی و کارت اعتباری و رویکردهایی
.که در این زمینه وجود دارد کوششی است که بازاریابان برای پیدا کردن مشتری دارد نه خریدار
صفحه 7:
تن 8 P
ذفاوت مشترى يا خريدار
:اكر كالايى در بازار موجود باشد كه نتوان براى آن جايكزين بيدا كرد در اين صورت دو حالت وجود د ارد
.خریداریکه در صورتپیدا شدنکا-لاجایگزیندیگریجهتلینک ا-لاآنرا خریدارینماید-1
,خریدار که همچنانبسر خرید خویشپایبند بساشد و بسه دنباجایگریننباشد-2
.که حالت اول صرفا" یک خریدار و حالت دوم یک مشتری است
صفحه 8:
آيا بازارياب می تواند یک feo)
> .بنابراين بازارياب ابتدا نياز به كالاهايى را كه در بازار وجود ندارد را ايجاد مى کند
> مسئوليت هاى بيدا كردن كروه هايى از مصرف كنندكان و خريداران را كه نياز به كالا و خدمات دارند به عهده
.دارد و براى كالا و خدمات توانايى دارد
.عطری مى سازد كه مصرف كننده طالب جنين بوى دليذير باشد
صفحه 9:
ع
عله
olf.
ne 3 از بازاریابان وقتی که اوضاع مالی روبه راه نیست و درآمدشان کاهش یافتهبرای
اینکه مخارج کسب و کارشان را پایین بیاورند.فعلیت های بازاریابی را محدود می کنند با اصلا" متوقف
می سازند و معمولا" ساده ترین چیزهایی که به نظرشان هزینه بر می آید ایمیل های مستقیم.تبلیغات در
اینترنت و دیگر روش ها پیست که چندان هم پر خرج نیستند ولی قطع کردنشان آسان تر از همه است,اين
اقدامات ساده همان هایی هستند که می توانند کسب و کار ضعیفتان را رونق دهند و اگر از ادامه آنها دست
وااو تیا ی AR AEG De سر ار Se
اوقاتی مدت زیادی را برای بررسی و تحلیل نتایج کارهای قبلی بازاریابیشان صرف می نهند و در همین
مدت طولانی است که با متوقف شدن فرستان یمیل,پيام های فروش»حضور در موتورهای جستجو و تبیغات
.و بندهاى اينترنتي»شانس بيشرفت و رشد كسب و كارشان را از دست می دهند
صفحه 10:
0
RE eRe nen ear 1711111(
و تمامی بودجه ناشی را برای آن خرج می کنند.مثلا" فقط در مطبوعات یا فقط در
fe Sh OES LS Tere ee Sei L Lo veete Sve ee)
Tae fe eee TS Ente Se dp) ا Rene
.وفقیت کارتان را بیشتر می کنند
eootes ede) سب 1
زمانی که بخواهند نیازشان را بر طرف کنندهشرکت شما و نام و نشان تجاری آن در دایرهانتخاهایشان
.قرار خواهد گرفت
صفحه 11:
ای دیگر ین است كه بازاريان مرتب تاج کارشان را بررسی نگردهمی مد
تا پاسخ دلخواه را دریافت نمایند و پس از آن آمار و ارقام کارهایشان را تحلیل و مطالعه
کنند.متعاقب باشید که شما اين اشتباه را مرتکب نشوید.اگر به طور منظم و با رویه لی
زمان بندی شده حاصل هر فعالیت و اقدام بازاریابیتان را بررسی کنیدهمی توانید دریابید
که کدامیک سودمند هستند و کدام ها فایده ای ندارند و یا مدانشان تاثیر منفی داشته
cual واقع با درك اين اثرات قادر خواهيد بود در فعاليت ها تجديد اثر نموده آنهايى
كه تاثير مثبث دارند را تقويت كند و تضعيف کننده هارا حذف نماييد.به علاوه أكر كمى
بیشتر دقت کنید و حوصله به خرج دهیدهمی توانید بعضی دیگر ترکیب نمایید و در یک
.بسته یازاریابی قرار دهید
صفحه 12:
212111310 رب من یور a
قرار دهیدبه فکر جای تصاویر . توضیحات مختصر و مفید.عکس بزرگ و رنگی خودتان را چاپ نکنیدااین.
جور کارهای ابلهانه می توانند پروسه بازاریابی را با شکست مواجه نموده کسب و کارتان را در سراشیبی
مسقوط قرار دهد
الا
فرآیندبازاریابی را به عهده بكيرند.شايد اين روند در ابتدا باسخكو نباشد ولى زمائيكه سرتان شلوغ شود»ديكر
نمى توانيد اين جورى ادامه دهيدوبس بهتر است كارمندى استخدام كنيد تا امور ساده ثر را انجام دهد و بار كارى.
شما را سبك كند و با اين كار شما به عنوان مدير يك كسب و كار قادر خواهيد بود با دقت و آرامش خاطر
.بیشتری به بازاریابی و معرفی کالاها یا خدمانتان بپردازید
صفحه 13:
نکات مهم در بازاریابی
كما ا خدماتتان را فقط به يك نوع محدود نكنيد بلكه هر كدام از آنها جند نوع عرضه كنيد و
برای هر یک از محصولات و خدمات جانبى تهيه نمایید.علاوه بر اين همواره استراتژیهای چندگانه ای
برای بازاریابی در پیش گیرید.اين توصیه ها از آن جهت است که اگر یک کالا یا یک نوع خدمات با
استقبال کمی مواجه شده کمتر فروش رفت»تنها بخش کوچکی از کسب و کارتان تحت تاثیر قرار می
.گیرد و خیلی ضرر نخواهید کرد
صفحه 14:
2710101 1 111+ ET EY 2
| ae Te Pe aE eS y)
ew See eS ee De E Soe ere Le iy eee ceeds)
اتوانيد به كسى كه از شركتتان خريد كرده و در حال حاضر هم از شما راضيست:جنس بفروشيد.راضى نمودن يك
مشترى احتمالى كه اصلا“ كالا يا خدمات كسب و كارتان را تجربه نكرده به سادكى ميسر نخواهد شد
۳1۹ درباره كارتان و كالاها يا خدماتءميزان فروش يا نتايج نظرسنجى از مشتريان اغراق نكنيد.اعداد و
ارقام باورنكردنى و عجيب و غريب هم ارائه ننمابيد.حتى اكر واقعا" كسب و ارتان اينقدر موفق و سودده
باشد.مردم اين نوع اطلاعات را واقعى نمى دانند و اين تصور در ذهنشان شكل مى كيرد كه صاحب اين كسب و
.كار فقط مى خواهد بازار كرمى كند.يس در اين باره با دقت عمل نمایید
صفحه 15:
Fy | که میخواهید آمار و رقم درباره موفقيت كالاها يا خدمات شرکت تان منتشر
eee Tee kee ee ESTs eS Le he SBIR aT)
Bee e-em ie e ITT CSE ETE UTS ORC cmv BEA is Beh)
خودتان زندكى مى كنندءآمار بدهيد.بهتر است بكوييد:©/©© درصد زبان آموزان...از دوره
ee
خوداموز
| Te SS Lot we ms To Le Lace ie)
5
.قابل باور نيست
زمؤكافه مى خولهيد كالا يا خدماتى را به مشترى بالقوه اى عرضه كنيدءبراى بالا بردن
ف ويزه اى قايل شويد و جند امتياز رايكان را هم با محصولات فروشى همراه
صفحه 16:
000 امكان و جند كزينه بيش روى مشتريان احتمالى قرار دهيد.زمانى كه او به
با(
خرید دارد که هر کدام تا مدت معینی مهلت دارد.وقتی که یکی مهلت یکی به پایان رسید چه
مشترى از آن استفاده كرده باشد جه نكرده باشد امكان ويه بعدى را عرضه كنيد.اين كار باعث
. مى شود كه مشترى بالقوه و مشترى كنونى بتوانند التخاب كنند و به طرفداران شما تبديل كردند
hy 8 هدفى اتتخاب كرد كه مخاطيان بميارى براى كسب و كارتان دارد ولى اين
مشتریان بالقوه پول کافی برای خرید ندارند.باید بازار هدف را تغییر دهید.مخاطبان شما باید به
کالاها و خدمانتان نیازمند باشتد و شما هم راضيشان كنيد ولى مهم تر از آن بايد بول كافى
.داشته باشند تا خرید کنند
صفحه 17:
زج که دارید پم های فروش را می نویسید.به جای این که
همواره یک الگوی رسمی و کلیشه ای را تکرار کنیدقدری
دوستانه و نام آن شخص را در ابتدا و لابه لاى نوشته بكنجانيد اين
روش ساده باعث می شود که مشتری احساس کند»شما به لو
.اهمیت می دهید و از خریدش متشکرید
طوری بنویسید که خواننده حس کند با شخصی که رو به رویش
.نشسته حرف می زند
صفحه 18:
موفقیت در بازاریابی خرده فروشی:
نوع بازاریابی فنون خاص خودش را دارد.البته تعدادی از اين راه کارها در هر دو نوع
این بازاریابی ها مشترکند ولی به هر حال تفاوت هایی هم وجود دارد.در این جا سعی
:داریم فنون و روش های بازاریابی خرده فرشی را بیان کنیم
كام اول مانند شروع همه كارها اينست كه قبل از لقدامی,شرایط را به دقت بررسی كنيد و
.براى كسب اطلاعات و آكاهى هر جه بيشترءروش هاى خلاقانه هم ابداع نمابيد
صفحه 19:
ابا موشبت کالاینان و چگونگی شرایط مخاطبائثان را بررسى
کنید:
© مخاطبان اصلى شما جه كسانى هستند؟اين اقراد آنهايى هستند كه بيش از دیگران مایند که از شرکت شما خريد
.كنند و احتمال اين كه آنان دوباره به شما رجوع كرده مشترى دائمى شوند»بيشتر است
0 انتظار شركت از آنان جيست؟خريد كنند؟دوباره بركردند؟بيشتر بخرند؟
O جطور مى خواهيد به اين اهداف برسيد و مشتريان احتمالى را به خريد و مشتريان كنونى را به مراجعه دوباره
و مشترى شدن دائمى تشويق کنید؟
طوری کالا یا خدماتان را عرضه كنيد كه مشترى احتمالى نتوائد در برابرش مقاومت كند
صفحه 20:
<a #تعدادی از راه کارهای یک عرضه پاسخگو این ها هستند
لجازه دهید مشتریاناحتما لرک اما يا خدماتتانرا به رليك امتحانك نند.يكواز دلايلخريد نكردنمشتريان 1
احتمالى اينست كه از كيفيت محصولات و خدمات جديد مطمئن نیستند و مى ترسند سرشان كلاه برود و بولشان را
هدر بدهند.زمانى كه با احتمان كردن رايكان از كيفيت محصولى اطمينان حاصل كنندءامكان اينكه به جركه
.خریداران بپیوندند زیادتر می شود
"گر کا اما باه گونه راتکه مثلا باید تصبشود يا قيلاز استفاده علیاتخاصف_نیانجام گ برد حتما2
و حتما” كاتالوك مناسبءجامع»دقيق و آسان فهمى تهيه كنيد تا خريدار احتمالى با ديدن يك كالاى بيجيده و بدون
.دستورالعمل از خريد مصرف نشود.اين نكته درباره مشتريان كنونى هم صحت دارد
صفحه 21:
00 ا Sena e cS So SP ease read
كسب
و كارتان وب سايتى درست كرده ايد كه هدف اصلى آن فروش بيشتر و معرفى كالاها و كسب و كار شماست,در اين
وب سایت .لیستی از اسامی کالاها یا خدمانتان آورده شده ولی توضیحات آنها کافی نیست و بازدید کننده نمی تواند
Sep Senn eee oe bh eet reo Steer TLS ea bes
کالاها و خدمات این شرکت بدانندباید پولی بپردازند.اين روش به هیچ وجه روش خوبی نیست و خیلی کم احتمال
دارد كه اين بازديد کننده راضی شود از شما خرید کند,یک وب سایت موفق که فروش را بیشتر می کندهتمامی کالاها
.و خدماتش را با توضیحات کامل و به رایگان عرضه می کند
121101011108
كالا را در يك بسته به همراه آن عرضه كنيد و با قيمتى بايين تر لز قيمت تمامى آنها به فروش برسانيد,مشترى
.بيشتر به شما و كسب و كارتان اطمينان بيدا خواهد كرد
صفحه 22:
يكواز روشها ليزاستكه كيفيتك ا-لارا با لشاره به كفتاه هاومتخصصانش ولهد علمىو گفته هی5
ae
ديكر مشتريان»نشان دهيد و با ستفاده از شواهد زنده اعتماد خریداران احتمالی را جلب نمایید.یک مثال ساده
نوشته های پشت جلد بعضی کتاب هاست.قضیه به این شکل است که نویسنده کتاب»مشهور و شناخته شده نیست ولی
کتاب ارزشمند و خوبی نگاشته است.او کتابش را به اساتید متخصص,»کارشناسان ونویسنده های مشهور دیگر داده
تا بخوانند و نظراتشان را منعکس کنند.اين ها نیز نوشته های اين نویسنده گمنام را با ارزش مى يابند.نظرات و عقايد
مثبت آنها که پشت جلد نگاشته می شود»خوانندگان را بر می انگیزد تا اين کتاب را هر چند متعلق به نویسنده ای
گمنام مطالعه کنند چرا که شخصی مشهور و محبرب مهر تایید بر آن زده است
تحويلو نقلو این الاب رایشترانهم بسیار در جلباتماشانموثر اسب سیاریاز مشتریان6)
احتمالی امکان آن را ندارند که خودشان کالای خریداری شده را به متزل یا محل کارشان ببرند و ممکن است به همین
.دليل از خريد آن منصرف شوند,درج لغات تحویل و نصب رایگان این گونه مشتریان را آسوده خاطر می کند
صفحه 23:
مسئله مهم ديكو ليناستكه كارمندلنرا با خوباز شفلينك سبو كار و رلهيردها و رلد كارها توسعه آن7
کنید.گاهی اوقات کارمندان و فروشندگان واقعا" قصد دارند که کسب و کار را رونق دهند ولی راه و روش درستش را
نمی دانن.پس به آنها بگویید که با مشتریان رابطه خوبی برترار کنند که در عین صمیمیت و دوستانه بودنمشتری
احتمالی را به خرید تشویق کرده خدمات و کالاها را به تمامی و به شکلی موثر معرفی نماید.در واقع کاری کنید که
روابط بین فروشندگان شرکت شما و مشتریان از ویژگی های شاخص کسب و کار و فروشگاه یا دفتر خدمات رسانی
.شما باشد
ماک 2 جیه فرب مفتز یا شتريانك نونىة انمردهيد.نام و نشانة جارىو شماره تلفنيا-8
ايميل خود را رويش درج كنيد.به اين ترتيب مشترى همواره به ياد مى آورد كه جه كسى اين هديه را به او داده و
.دوستان و آشنایان او هم نام و شماره و آدرس ارتباطی شما را خواهند دید
صفحه 24:
زمانیکه مشتریاحتم لراز شما خرید میکسند یا میپذیرد کسه کادلارالمتحانکند» هی لورایگانرا در کنار-9
بسته خرید یا کالای امتحانی قرار دهید.اين هدیه کوچک به مشتری می کوید که شرکت فروشنده از او تشکر
می کند و فقط در پی پول گرفتن از او نیست,زمانی که مشتری حس کند شما برای او ارزش قائل هستید و به او
.احترام می گذلرید»بیشتر خوشحال و راضی می شود
تخفيفابزاريستكه بسيار كارايئدارد. زمانوكه شما براعاولينخريد مشترىئة خفيفقايلشويدءاو با-10
بیشتری دوباره به شرکت مراجعه خواهد کرد. به علاوه می توانید اعلام کنید که اگر مشتریا بیش از سقف معینی
خواهد گرفت
aS -خرید
كارلنتىهم مشوقىويرلىخريد لسجوقتوكه مشترويا كا تازه لوكه قبلا" ندیدم مولجه میشود؛با شک 1
و
تردید به آن می نگرد و می ترسد که مبادا کالای ضعیفی بخرد و پولش را هدر دهد,زمانیکه شما كالايتان را با
گارانتی عرضه می کنید»ارمطمتن خواهد شد که شما تعمیرات یا تعویض را به رایگان بر عهده دارید.وجود گارانتی
صفحه 25:
مقال بايد به كونه لىة نظيم شود که مفهوم ک لیمحتویاترا مختصر مقید و در-1
عين
حال جالب توجه به منحصر به فرد بيان كند.در ضمن كلمات نبايد آنقدر روشن و
.واضح باشند كه خواننده ديكر انكيزه و كنجكاوى براى خوائدن مقاله نداشته باشد
زمانيكه به نوشتزبدنه لصلىمري ردازيد به نكاتئيلة وجه نماييد و ديازها و-2
:انتظارات مشتريان را از خريد كردن را مورد توجه قرار دهید.نیازهایی چون
صفحه 26:
مشتریدوستدارد از خریدش! نتب برد.هم از مکانفسروشگاه هم از بسرخورد کارمندانهم از کیفیتو هم از:1-2
.خدمات جانبی WS
توجه به سلیقه مخاطبانشکا در بازار هفف اکتور مهمیدر موققیتف روش استّدرکاینمفهوم و تامینآن 2-2
.هم به تحقیق و مطالعه بازار هدف شما بستگی دارد
زمانیکه مشتریک را میخرد یا ب.رلدریافتندماتیپولمیپ ردازمیخولهد کار هار احتتر :3-2
شوند و کمتر زحمت بکشد
جذلبیتف اکتور تسعیینک ننده. دیگریستشتریهرگز کا-لییکسه در بسته بندینا مناسبعرضه شود را نمی 4-2
مخرد
حتی اگر خوب و با کیفیت هم باشد.چگونگی بسته بندیءرنگ و جنس آن و آسانی حمل و نتل از ویژگی هایی هستند
.که کالا را به چشم مشتری جذاب مي کنند
صفحه 27:
سلامتو بهداشتىبودنيككالااز شاخصه هاوديكريستكه خريدارانبسيار به آنتوجه دارند.ا-إتاه لين 5-2
.مساله درباره مواد غذايى و لوازم آرايشى و بهداشتى بيش از ديكران اهميت دارد ولى فقط به آنها محدود نمى شود
قیمترا هم كه ديكر همه با آنآشنايند و نياز به توضيح ندارد.ا-إتاه لينطور نيستكه مشترىهميشه طالع6-2)
كلدل
.ارزان تر باشد.كيفيت مناسب هر دو تعيين كننده است
زمانوكه به لمتيازاتكا-لإنانمريردازيد.سودها و منافعوكه به مشترىمىرسائندءتاكيد كنيد و كفتاه هاو-3
احساسات خوشايند ديكر مشتريان را منعكس كنيد.مشترى از توضيحات فنى خوشش نمى آيد. احساس لذت و آسودكى
.خيال خواسته حقیقی اوست.ذکر رکوردهای فروش کالا و خدماتتان هم مى تواند تعداد خريدارانتان را افزايش دهد
طورينيسيد كه خولنندم دريابد شما به كسبو كارتانو به كا.لاو خدماتشركتتانب سار علاقمنديد و از-4
کارتان
صفحه 28:
.منطقیصحبتک نید و از لغرلقو زیادم گوییب پرهیزید-5
تمامیرلههایارتباط مشتریان! خودتانرا ذکر کنید.شماره هاوت لفنآدرسساعاتکار» لیمیلآدرسوبسایت6
.و نقشه راههایی که به مکان فروشگاهتان منتهی می شوند.به مشتری انگیزه می دهند كه به سراغتان بيايد
جدوو در عینحا (هوستانه صحبتک نید و شوخیهم نکنید.هو ک سییکجور به شوخیو لطیفه ظ ولکنش 7
.نشان می دهد
از لغاتو عبارلتةاثير كذار و متقاعد كنندم در تيتر مقا تاناستفادم كنيد.وازه هییچونشما رایگنهینحا 8
تضمينى راحت و صرفه جويى
.در زمانحا-لهنويسيد.مثللينكه در حا لصحبتها يكهوستصميمىستيد- 9
مح Se ee ae نیازهایشتریانیه خویی 10
اه لست
صفحه 29:
كر ده دون ایلیا هدجه راز eR ARES LNA FER تناما 1
.در اختيار داريد را درست تقسيم بندى كنيد و موارد تاثير گذاررا در جای مناسب قرار دهید
.عرضه لصلىخود را در تيتر اولبنويسيد يا در خط دوم جايشدهيد- 2
.نام شما و نام و نشانكجاروشركتتانعنصريستكه بايد به طور مشخصرديدم شود-3
سادگربکنگ هی اعشیشود کسه بسينندم كيج نشود و أ صاوير و ك لمفتدر خلطرثروماتد,سعرك نيد-.4
وجود
.اعداد و ارقام را به حداقل برسائيد
ae Se Ba eh a aes ماعل قش eR EL
صفحه 30:
از تصاویر جذاب استفاده کنید ولیبدانید که یکآگهیپر از تصوير و گرافیکخولننده را از خود میراند-6
:در آگهیرنگهایگ وناگونهر کدام معانیو کاربرهایمختلفیدارند بسه اینظ رارف هقتک نید- 7
قرمز:معمول" براینوشتنشماره تلفنه؛لیمیلآد رس وبسایتو روشهاوتماسگ رفتنو آنک سبو کار: 1-7
.مورد استفاده قرار مى كيرد
.زرد:برلیجلبتوجه و لتقالسشادیر نشاط به کار میرود؛ 2-7
.سبز:نماد شبااعلطمینانو لمنیتلست 3-7
آبیآرلمشخونسردیو نظم را میرساند.لما گر بخولهید مشتریاناحتمالویسر آگهیشما تمرکز کنندهرنگی4-7
.مناسبی نیست.
صفحه 31:
البته اینها قواعدی هستند که در بیشتر موارد پاسخگو بوده به شکل اصولی کلی پذیرفته شده اند ولی گاهی اوقات
.مخاطبان سلیقه ای دیگر دارند.مثلا" از رنگ صورتی خوششان می آید
لكر قصد داريد لكهىهائة_بليغاتوخود را بوسيله بستهه دستمشتريانب رسانيد.ب رك آكهورا به كوته لی8
درون
.باكت قرار دهيد كه وقتى مشترى احتمالى آنرا باز مى كندءاولين جيزى كه ميبيند نام وعلامت تجارى شركت شما باشد
مشترىاحتمالوعلاقه لوبه خولندنيكآكهىطولانئ:دارد.لينجا هم لختصار و جامعيتمطا لباز رموز موفقيت9
.اين نوع بازاريابى است
eee در بركه تبلغاتتانب ركه لخذ تخفيفىةايلشويد»دور آنمستطيلك وجكوا خط جينبزنيد به-10
.جدا شود
صفحه 32:
مطالبی که در بالا گفته شدهاصول کلی هستند که طی سال ها تحقیق و تجربه حاصل شده اند اما دفت کنید که اين ها
فقط خطوط راهنمای تدوین اجرای یک طرح بازاریابی موفق هستند و ممکن است همه آنها برای هر نوع كسب و
.کاری مناسب و پاسخگو نباشند
.یک بازاریاب موفق شود شاید هم شکست بخورد.در واقع باید این راهکارها را به آزمون و خطا بگذارد
مساله مهم اینست که آنقدر این آزمایش و خطا را ادامه دهد تا مجمو عه ای که مناسب کسب و کارش است را پیدا
as.
صفحه 33:
در آخر نکته هایی را ذکر می کنیم که در موفقیت یک بازاریابی پستی
:تاثیر می گذارد
.زيادم كويد كنيد.مردم لنقدر وقتندارند كه يكلكهرطولاميرا بخولتئد-1
لكر روي اكتادرسخودتازرا دنويسيد و هزينه بركشتجولبوا تقبلنكنيد لمكازدريافتجاسخ از مشترى2
.احتمالی اندک خواهد بود
.جابو نشانتجاروو موكوىش ركتروىي اكتاثر اينييام بازاريابيرا بيشتر خولهد كرد-3
چاپیکآگهیطولئیو جالببا حاشیه رفتنو زیادم گوییتفارتدارد.لگر حسمیکنید که نکتو حرفهی4
جالب زیادی برای گفتن دارید»آنها را درج کنید.اگر محتویات یک آگهی جالب باشند.مشتری احتمالی آنها را خراهد
.خوائد
صفحه 34:
آگهیه را با ضمير دوم شخصمفرد بنویسید.اینروشباعثمیشود کسه خولننده لحساسکسند شخصی 5
برلبرش
.قرار گرفته و با لحنی دوستانه با او صحبت می کند
.مرلقبباشيد كه متنجابشدم غلط ديكته لنداشته باشد و با اوىمناسبو رسمئنكشته شده باشد-6
نقطهه كذاروصحيح»بارلكرافه ندومعنا دار:فاصله كذارىهاومناسببر رنكك ردنب عضىلغاتك يدوو جا-ب7
.توجه و ايتاليت كردن آنها را فراموش نكنيد
صفحه 35:
صفحه 36:
مقدمهد:
امروزه توسعه سريع فناورى فشار زيادى را بر سازمان ها وارد أورده است و أن ها مجبورند براى حفظ موقعيت
.رقابتی خود استراتژی های مناسبی را پیاده سازند
و اینترنت.به عنوان فناوری عمده تسهیل کننده تجارت الکترونیکاصول پایه ای تجارت را دچار تغییر و تحول کرده
است.یکی از فعالیت های تجاری اصلی که به شدت تحت تاثير قرار كرفته »بازاريابى ايت.در جدول ذيل بعضی از
تغییرات مهم ایجاد شده در بازاریابی سنتی در نتیجه رواج فناورى هايى مانند اينترنت أورده شده است.بازاریابی
الكترونيكى اداره ارتباط متقابل ميان مشترى و سازمان در يك محيط پیشرفته رسانه ای به منظور کسب سود برای
,شخص یا سازمان مربوط مى باشد
صفحه 37:
عملکرد بازاریابی الکترونیک را مي توان در سه بخش
زیر دسته بندی کرد و معرفی نمود:
یکپارچگی:بازاریابی الکترونیک تمامی مراحل فروش توسط شرکت و همچنین فروش از طریق نمایندگی های شرکت
.را به صورت یک فرآیند.یکپارچه در بر می گیرد
هماهنگ کنندهزبازاریابی الکترونیک میزان نیاز و خواسته مشتریان شرکت را با میزان تولید و ظرفیت ارائه خدمات
.توسط شرکت را هماهنگ می کند
واسله گرایی:بازاریبی االکترونیک میان بخش های مختلف شرکت از جمله بخش های مالی و سرمایه گذاران
.خارجی نقش واسطه را ایفا مى كند
صفحه 38:
اغلب شرکتهای با تجربه و موفق در تجارت الکترونیک اين نکته را درک کرده ند كه عوامل موفقیت یا شکست
.صرفا"حضور شرکت در وب و یا قیمت بايين نيست بلكه عامل مهم انتقال كيفيت بالاى خدمت الكترونيك است
تحقيقات اخير نشان مى دهد كه قيمت بايين و ترفيع تا جندى ديكر به عنوان وعامل مهم موثر بر تصميم خريد
مشتريان از بين خواهد رفت و اهميت خود را از دست خواهد داد.لذا خرده فروشان اینترنتی به منظور اعتمادسازی
.مشتریان»وفا داری و حفظ مشتریان باید قبل.حین و بعد از معامله روى كيفيت بالای خدمت الکترونیک تمرکز دارند
صفحه 39:
هوانگ و ونگ در سال 2002 میلای.8 عامل را که بر رضایت مشتریان از
کیثیت خدمت الکترونیک موثرند به صورت زیر شناسایی کرده اند:
9 باز خورد عمومی در مورد طراحی وب سایت
0 قیمت رقابتی محصول
شرایط محصول
© تحويل به موقع
© سياست بركشت محصول
© حمايت مشترى
© سفارشى كردن يست الكترونيك با توجه به خواسته مشترى
© فعاليت هاى ترخيص
© -بازاريابى للكترونيك همان اهداف بازاريابى سنتى را دنبال مى كندمجذب مشترى و حفظ آن
صفحه 40:
به کارگیری اینترنت یعنی جدیدترین و مهمترین فناوری دوران ماءیکی از دغدغه های اصلی سازمان ها
می باشد.پدیده بازاریابی ابنترنتی نیز در جهت پاسخگویی به اين نگرانی ها پدیدار گشت و از آن به بعد
استراتژیهای مختلفی برای تبدیل بازاریابی سنتی به بازاریابی نوین ارائه شده است
.از مهمترین فعالیت های بازاریابی ستتی و اینترنتیطراحی آميخته بازاریابی است
بنابراین»زمانی بازاریابیمبتتی بر انترنت همراه با موفقيت خواهد بود كه آميخته بازاريابى اينترنتى مناسبى
.طراحى كردد
صفحه 41:
فيليب كاتلر COO (آميخته بازاریابی را مجموعه ای از متغیرهای)ابزارهای(قابل کنترل با اریابی می داند که
,شرکت آنها را برای پاسخگویی به بازارهدف در هم می آمیزد
بازاریابی شامل موارد زیر است
محصول به شدت تحت تاثیر اینترنت قرارا گرفته است.اینترنت بستری را برای نوآوری در تولید محصول بوجود
آورده است»زیرا شرکتها میتوانند مستقیما"به مشتریان دسترسی پیدا کرده و از اطلاعات بدست آمده برای توسعه
محصولات جدید استفاه کنن.کاهش هزینه جمع آوری و انتشار اطلاعات در مورد مشتریان در نتیجه فناوری اطلاعات
.و ارتباطات نیز به اين فرآیند کمک کرده است
صفحه 42:
تچ
قیمت تنها عنصری است که درآمد ایجاد می کند و همانطور که کانلر 42920 می گویدسایر عناصری نمایانگر
با شکل گیری انواع جدید ایجاد ارزش در اینترنت دیگر مدل های قیمت گذاری سنتی مبتنی بر هزینه های جوابگوی
نیازهای بازاریان نیست.با وجود چنین شرایظی در محیط اینترنت شرکتها باید برای افزایش قدرت رقابتی خود به
.فاکتورهای دیگری غیر از قیمت توجه کنند.مثلا" با تنوع بخشی به محصولات که از طریق اینترنت میسر گردیده
خریداران حساسیت کمتری به قیمت نشان خواهد داد.هر چه محصول ارائه شده ترجیحات مشتری را بیشتر برآورده
.سازدهخریدار راضی تر بوده و فروشنده می تواند قیمت بالاتری از مشتری مطالبه کند
صفحه 43:
تاثیرات عمده اینترنت بر عنصر مکانافزایش اندازه و بزرگی آن است.هر کجا که بشود به ايا
ت متصل شدءدر
حوزه بازار تحت پوشش شرکت ها قرار می گیرد.تولید کنندگان با استفاده از امکان تماس مستقیم با مشتریان از
,طریق اینترنت توانسته اند واسطه ها و خرده فروشان را از میان بردارند
برای مثال شرکت دل محصولات خود را از طریق پایگاه
نتی خود به فرو ش رسانده و در نتیجه بسیاری از
واسطه ها خرده فروشان را حذف کرده است.از دیگر تأثیرات اینترنت بر عنصر مکان»کاهش هزینه های توزیع
برای محصولات دیجیتالی است.با وجود اين مزایا یکی از مشکلات اساسی پیش روی بازاریان در زمینه عنصر
مکان؛ عدم تماس فیزیکی با محصولات و فروشندگان است که در مورد بعضی کالاها یک مشکل عمده به شمار
می رود.به همین جهت در شرایط کنونی هنوز فروشگاه های فیزیکی مانند وال مارت کارایی و محبوبیت خود را
.حفظ کرده اند.90 به 9۵۲۵0 افزایش می دهد
صفحه 44:
ترفیع شامل روش های متنوعی است که سازمان ها برای آگاه کردن مشتریان نسبت به مزایای محصولات خود و
تشویق آنها برای خرید به کار می گیرند
مثلا جابكاتالوك(بيش برد فروش)مثلة وزيع كوينة خفيف(وولبط(لينروشط در چهار گروهتبلیغا 19910
.عمومى) همائند شركت در نمايشكاه ها(و فروش شخصى)مذاكره حضورى با مشتريان تقسيم بندى مى شود
صفحه 45:
طرح بازاریبی یکی از بخش های مهم طرح کسب و
کار
.به شمار مى آيد
طرح بازاريابى اهداف بازاريابى را تعيين مى کند و
..راهبردهاى دستيابى به آنها را بيشنهاد مى دهد
تقسيم بندى بازارءشناخت جايكاه بازارءبيش بندى اندازه
بازار و برنامه ريزى سهم علمى بازار در مفهوم طرح
.بازاريابى جاى مى كيرند
صفحه 46:
.طرح بازاریابی مزیت های قابل توجهی برای سازمان ها و شركت ها ايجاد خواهد كرد
:برخى از اين مزايا عبارتند از
استفادم بهتر از منابع LSS
شناختفرصتهىيازاريابى(2
تقویتووحیه جمعی(3
تشیتویسزمنی(4
كمكبه سازمازدر دستيابوبه لهدلف(5
صفحه 47:
در طرح بازاریابی الکترونیک.فعالیت های بازاریابی در مراحل مختلف عرضه کالا یا خدمت به صورت یک
:چرخه تدوین می شود.چرخه بازاریابی الکترونیک شامل چهار مرحله اصلی می باشد
تهيه و تداركشناسايىمشتريانو تحليلنيازها-.1
ارتباط2
نقلو لنتقله3
خدماتپساز فروش 4
صفحه 48:
استراتذى هاى بازاريابى
:الکترونیکی
در بازاریابی الکترونیک برای رسیدن به اهداف و كسب موفقيت
در بازار استراتژی های متنوعی وجود ندارند.
در اين مقاله سه نوع از روش های قدرتمند بازاریابی بر روی
اینترنت ارائه می گردد.
صفحه 49:
#بازاریابی زنجیره ای
یکی از روش های قدرتمند بازاریابی بر روی اینترنت بازاریابی زنجیره ای
می باشد.اين روش بازاریابی با ایجاد لینکهای متعدد از صدها وب سایت به
وب سایت سازمان؛اين امکان را برای سازمان فراهم می آورد تا افراد از
نقاط مختلف دنیای مجازی بر اساس نیازهایشان و خدماتی که بر روی
وب سایت سازمان ارائه می شود.راهنمایی کند,
صفحه 50:
/ 8
در بازاریایی وبروسی,سازمان با استفاده از ارتبقط میان مشتریان,
پیام خود را به دیگران ارسال می کند.در صورت بهره گیری مناسب
از امکانات گسترده این روش بازاریابی الکترونیکی.می توان به
نتایج قابل ملاحظه اى دست يافت.
صفحه 51:
بازاريابى از طريق بست
:الكترونيكى
استفاده ال يشث الكترونيكىءيكى از موثرترين روش های بازاریابی
الكترونيك مى باشد.اين روش بسيار مقرون به صرفه العطاف بذير»
هدفمند و كاملا” قابل بررسى و بيكيرى بوده و مهمتر اينكه در صورت
اجرای صحیح بسیار منفعت آور می باشد.با در نظر گرفتن خصوصیات
مشتربان مختلف و برقراری مناسب از این طریق مي توان به نتايج
قابل ملاحظه ای رسید,
صفحه 52:
به گفته مایکل پورتر»اینترنت توانسته نقش گذشته
استراتژی و رقابت را دگرگون سازد.به اين منظور برای
شرکت هایی که بخواهند در تجارت الکترونیک موفق
بشند داشتن ویژگی های بازاریابی در محیط الکترونیک
الزامی است و قطعا" در عصر جدید آنها برای حضور
چشمگیر در بازارهای پر رقابت امروزءباید به دیدگاه ها
© .و پارادیم های جدید دست یابند
صفحه 53:
: عاملمهم. در ک سبموفقیتب ازاریابی! لکترونیکعبارتند از 4
(0) سود رسائی به مشتری
(9) تواناییدر ارلئه خدماتو لطلاعاتمورد نیاز مشثریی صورت6 00110
(9) توانایی کنترل و هدایت وب سایت
© ايجاد يكيارجكى ميان فعاليتهاى بازاريابى الكترونيك با ساير فعاليتها
صفحه 54: