صفحه 1:
بازار دیمه سلامت
Pad Gkow
Oord Back Testitute
Deke, Trot
اون 19-0, 9
صفحه 2:
دیمه سلامت چیست؟
هدف بیمه سلامت حفاظت از مردم است در برابر هزینه های
سنکین با احتمال بروز كم؛ بیماری با آسیب جدق
گام اول: حق بیمه هنگامی که مردم سالم مايل و قادر به
پرداخت هستند از آنها جمع آوری می شود.
گام دوم: حق بیمه ها در یک صندوق تجمع پیدا می کنند.
گام سوم: مردم در برایر ق بیمه ای که پرداخت می کنند محق
به دریافت بسته ای از حدمات سلامت هستند.
گام چهارم: صندوق از محل حق بیمه های تجمع بافته هزینه
gio خدعت دهند او اپرداخت می کند تا خذمت دهندکان
در صورت بروز آسيب ب بیماری جدی به بیماران تحت پوشش
خدمت ارائه ذهند.
صفحه 3:
مطلو دبت یمه های سلامت برای خربداران و
فروشندكان
مشاركت در مخاطرات به خريداران كمك مى كند تااز خسارت
هاى بزرك و بيش بينى نشده به هنكام بروز بيمارى يا آسيب
جدى برهيز كنند.
تجمع تعداد زيادى از وقايع مشابه آمارى به فروشندكان كمى
مى كند كه بيش بينى بذيرى آن وقايع را بهبود بخشند و مبناى
بازار بيمه را فراهم كنند.
كل جامعه از بيمه سلامت سود مى برد: از طريق افزايش امنيت
فردى و حفاظت خانوار در برابر هزينه هاى مالى فاجعه بار و
بدهكار شدن هنكام بروز بيمارى يا آسيب جدى
صفحه 4:
فروشندگان و خربداران مه های سلامت در با زارهای
ly کدامند؟
* فروشندکان تمایل دارند که در سازمان های بزرک به کار پپردازند
تا تواننه صندوق هاي متمرگزی را مدیریت کنند و هزینه ها ی
خدمت رسانی به مشتریان را آسان تر ببردازند و به سود برسند.
خریداران ممکن است کارفرما باشند (به نمایندگی از
مستخدمین) ؛ خویش فرما باشند با افرادی باشند که بطور
داوطلبانه با بیمه های درمانی قرارداد می بندند (مثل
بازنشستکان)
پوشش بیمه ای ممکن است به پرداخت کنندگان حق بیمه (مثل
مستخدمین) محدود باشد» ولی عموما این پوشش اعضای خانواده
را هم در بر می گیرد.
صفحه 5:
کشورهایی با بازار رقابتی یمه سلامت
۰ ایالات متحد
٠ لبنان
صفحه 6:
یک بازار رقلنتي جه کسانی در شمول دیمه
سلامت قرار مى pF $05
۰ کسانی که مایل و قادر به پرداخت هستند.
۰ کارکنان بخش رسمی (و وابستگان آنها) - کارکنان
بخش غیررسمی کمتر در شمول قرار می گيرند.
۰ خانوارهای نسبتا فقیر که دولت حق بیمه آنها را می
پردازد.
صفحه 7:
تدارک درمان
نوع بیمه
خصوصی
اجتماعی
00
گروهی
ملی
صفحه 8:
بیمه خصوصی
۰ بسیاری سازمان ها برای جذب حق بیمه از اعضا رقابت
می کنند.
۰ سازمان های بیمه خصوصی معمولا با خدمت دهندگان
قرارداد می بندند تا در شرایط رقابتی خدمت ارائه
۰ تجمع مخاطرات ممکن است تکه تکه شود.
۰ هزینه های مالی نسبتا بالا هستند.
۰ انگیزه مالی: سود تولید کنید و به سهامداران بپردازید.
صفحه 9:
دیمه احتماعی سلامت
دولت مستخدمین رسمی را مجبور می کند تا حق بیمه
مشخصی بیر دازند.
بطور معمول سازمان های بیمه اجتماعی سلامت با
خدمت دهندگان تحت شرایط رقابتی قرارداد می
بندند تا به مشتریان خدمت ارائه دهند.
تجمع مخاطرات ممکن است بزر گ باشد.
انگیزه مالی: در آمد ناشی از حق بیمه تمام هزینه های
لازم برای خدمت رسانی به اعضا را تامین می کند.
صفحه 10:
صندوق های OGO
نهادهایی با منافع ویژه ممکن است صندوق تشکیل
دهند.
صندوق های 20 می توانند خدمت دهندگان را در
استخدام داشته باشند با با آنان قرارداد ببندند
تجمع مخاطرات ممکن است کوجک باشد.
انگیزه مالی: در آمد ناشی از حق بیمه تمام هزینه های
لازم برای خدمت رسانی به اعضا را تامین می کند.
صفحه 11:
صندوق ها
صندوق داوطلبانه تشکیل می شود.
معمولا صندوق با خدمت دهندگان قرارداد می بندد یا با
خدمت دهندگان محلی بر اساس مذاکره ترتیب خاص دیگری
اتخاذ می کند.
مشار کت در خطر کوجک است.
هزینه های اداری متوسط هستند.
در آمد ناشی از حق بیمه تمام هزینه های لازم برای خدمت
رسانی به اعضا را تامین می کند.
صفحه 12:
يبمه ملى
٠ برداخت حق بيمه اجبارى
٠ تلفيقى از خود كردانى خدمت دهندكان به اضافه
انواعى از عقد قرارداد تحت شرايط رقابتى
هزينه هاى ادارى نسبتا كم هستند
درآمد ناشى از حق بيمه تمام هزينه هاى لازم براى
خدمت رسانى به اعضا را تامين مى كند.
صفحه 13:
dow های سلامت در ابران
دیگر سازمان ها
۳۰۱ میلیون
متعدد
خانوارها
اقشار آسیب پذیر
سازمان بیمه خدمات
درمانی
۱ میلیون
۴
کارکنان دولت
خانوارهای روستایی
خوش فرمایان
دیکر اقشار
(nee
خصوصی
سازمان تامین
اجتماعی
۴ میلیون
۱
تمام مستخدمین
رسای
سازمان تامین
اجتماعی
تعداد صندوق ها
عضویت اجباری
عضویت اختیاری
خدمت دهندگان
صفحه 14:
مشکلات عام (۱): انتخاب نا مساعد
Odverse Getevioa
۰ کسانی که تا حدی بیمار هستند بیش از افراد سالم مابل
به پیوستن به بیمه هستند.
۰ از آنجا که ۷۰./ مخارج بیمه سلامت توسط فقط ۲۰ از
اعضا مصرف می شود تعداد زیاد افراد بیمار نیمه سلامت
را ورشکست خواهد کرد.
صفحه 15:
مقائله با انتخاب نا مساعد
۰ اجبار همگان و اعضای خانواده های آنان به پیوستن به
بیمه (مثلا بیمه اجتماعی + ملی ۰..)
۰ به وجود آوردن زمان انتظار تا این فقط بیماران نباشند
كه اول بيمه مى شوند
٠ فروشندكان بيمه خصوصى كه براى بقاى مالى رقابت
مى كنند و انكيزه سود برايشان حرف اول و آخر را مى
زند» تمام تلاش خود را خواهند كرد تا بيمار قرين ها را
حذف كنند.
صفحه 16:
زمان انتظار در اران
۰ فقط بیمه شدکان سازمان بیمه خدمات درمانی همکانی
--- یک دوره سه ماهه انتظار پیش از استفاده از خدمات
بستری
صفحه 17:
مشکلات عام (۲): مخاطره اخلاقی
٠ وقتی که مردم پول بسته خدمات سلامت را از پیش می
پردارند» انگیزه آن را دارند تا تقاضای خود را بالا
ببرند و از این طریق فشار زیادی بر خدمت دهندگان
وارد کنند.
* این موضوع به این دلیل اتفاق می افتد که بیمه مانع
قیمتی خدمات سلامت را کاهش می دهد يا از ميان مى
oy
صفحه 18:
بحث
٠ فرض كنيد كه نان آور يك خانوار هزينه مراجعه به
بزشك رااز جيب مى بردازد و منحنى تقاضاى وى شبيه
به منحنى صفحه بعداست.
٠ سپس فرض كنيد كه نان آور خانوار عضو يى طرح بيمه
مى شود كه ٠ درصد قيمت را مى بردازد.
٠ تأثير اين واقعه روى منحنى تقاضاى نان آور خانوار
حيست؟
3
صفحه 19:
Orcwaerd wh
pric
: quantit
60 ae y
OPC = pueoP-pocket
صفحه 20:
مقائله با مخاطره اخلاقی
۰ پرداخت فرانشیز را هنگامی که مردم تقاضای
خدمت می کنند اجباری کنید و وادارشان کنید
جدا فکر کنند آبا به خدمت نیاز دارند.
۰ پرداخت معافیت ها حططلوس(س را به مبلغ 7 دلار
اجباری کنید تا مردم پیش از استفاده از بیمه
ابتدا از جيب بیر دازند.
صفحه 21:
مشارکت در برداخت در ایران
۰ مشارکت در پرداخت در شبکه ٩۷, وجود ندارد.
۴ در سازمان بیمه خدمات درمانی» مشارکت در پرداخت
در بخس سربايى 18 درصد و در بخش به es
درصد است. ۵ ر خانوارهاي رو
de pests درم که
۱ رو ن سازمان تأمین اجتماعی از واحدها
اسف ستفاده کننده مشا رگ وب
ندارند ا 7 احدهاى غير cs al Je
3 درصد ود ۰ درصد
ات مدا وید ری و در بحس تسبرى در
صفحه 22:
مشکلات عام: اطلاعات ناکامل
۰ خریداران غالبا اطلاعات ناقص و مخدوشی از حقوق
خود دارند که به مشکلات اضافی می انجامد. مزابای
موجود در بسته های خدمتی مختلف ممکن است قابل
درک آسان نباشند.
٠ حق انتخاب و محل انتخاب خدمات دهندگان شاید برای
بیماران يا آسیب دیدگان براحتی قابل فهم نباشد.
٠ کیفیت محصول ممکن است همگن نباشد (در سطوح
مختلفی از کیفیت درمان)
صفحه 23:
مقابله با اطلاعات ناقص (مثالی از ابالات متحد)
که یک نهاد (DOGO) كميته ملى تضمين كيفيت ٠
ها گزارش هایی در مورد ۱,0" خصوصی به نیابت از
۵۰ خدمت استاندارد و کار آیی موسسات تهیه می WS
(نرخ ایمن سازی کودکان» فربالگری سرطان پستان و
بستری شدن بیماران آسمی)
ولی کمتر از ۲۰ درصد از دریافت کنندگان گزارش از
این گزارش ها استفاده کرده اند. برای دریافت
کنندگان گزارش جزئبات مربوط به سود موسسات و
.یود اس Ou oP هزینه های
صفحه 24:
مشکلات عام: مقر رات وب ود + خ
صدور مجوزهای قانونی برای فعالیت سازمان های بیمه
سلامت به سبب مقررات مالی و بودجه ای بسبار سخت
است. در نتبحه تعداد سازمانهای بیمه کم است وهمین
سازمان های موجود با هم ادغام می شوند و قيمت ها را
تثبیت می کنند.
خروج از بازار هم ممکن است دشوار باشد » جرا که
سازمانهای بیمه از طرف مردم پول جمع کرده اند»
وظایف مشخصی دارند و (حتی به رغم ناکار آمدی)
نهادهای اجتماعی مطلویبی تلقی می شوند.
صفحه 25:
مشکلات عام ۳: بهره وری اداری با فنی
° اكر تعداد سازمان های بیمه ای که برای خدمت رسانی
به جمعیت تأسیس می شوند زیاد باشد» احتمال مى رود
که هر استان جمعیت کمی داشته باشد و در نتیجه
مشارکت در مخاطرات Sos باشد.
+ ممکن است سازمان های بیمه پول خیلی زیادی را صرف
جذب بیمه شدگان جدید کنند و این هزینه اضافی را
روی حق بیمه بیمه شدگان فعلی خود توزیع کنند.
صفحه 26:
مشکلات عام ؟: بذيرش» امتناع + عدالت
٠ از یک سو بیمه شدگان بسیار متنوع هستند: يبر و جوان» سالم و
بیمار» .... تا زمانی که این افراد حق بیمه می پردازند همگی
حق دارند كه از مزاياى بيمه استفاده كنند. يس به يك معناء اين
تأثیر متقابل مثبت به عدالت کمک می کند.
۰ از دیگر سو کسانی که قادر به پرداخت نیستند - کارکنان
مشاغل کوچک خانوارهای شهری شاغل در بازارهاى غير
رسمی و خانوارهای روستایی - معمولا از پذیرش در بازار بیمه
منع می شوند.
٠ در حالت کنی» افراد النسبه پر در آمد مایل به عضویت در بيمه
هستند و افراد نسبتا فقیر قادر به عضویت در بیمه نیستند.
صفحه 27:
مشکلات عام ۵: فر آبند شکادت
از آنجا که سازمان های بیمه حق عضویت ها را جمع
آوری می کنند تا در زمان بروز آسیب یا بیماری جدی
مراقبت های بهداشتی - درمانی ارائه دهند» مقوله سوء
درمان در حوزهْ بیمه سلامت اهمیت بیشتری دارد تا در
حوزه PLC
ایجاد فرایندهای مناسب شکایت و ظرفیت اعمال تصمیم
های حقوق به نیابت از شاکیان» شاید فراتر از ظرفیت
نظام حقوقی سازمان بیمه باشد و در نتیجه برخی از
شکایات سازمان بیمه گر به نتیجه نرسد.
صفحه 28:
ts ما
Ovwpete Datos
Obes reatay + doer
(e008 pond ame)
= tow shop?
— rotood tickers?
وت
بن ساح حا فح -
سحاد way =
- سل ویو dewocd?
- ektvel hoon?
= pre hoowa dre?
صفحه 29:
برندگان + بازندگان در بازار رقایتی دیمه
سلامت
ها مایت در وب سود نامب اش ماع
ينه مشكلات التحاب تالماعد ناژ فسننه ووشکست خواهنه ند
وق اش
صفحه 30:
اقدام دولت برای حفاظت از بازندکان
بالقوه
بر فروشندكان نظارت كنيد (ورود و خروج)
بر خدمت دهندگان نظارت کنید (کیفیت» استاندارد)
بر اطلاعات بازار نظارت كنيد
برفر آیندهای شکایت نظارت کنید
نظارت کنید» نظارت كنيد و باز هم نظارت كنيدء تا شايد
موفق شويد
صفحه 31:
حانه حایی + تر کیب هایی در بازارهای
رقابتی (۱)
۰ دولت مسئولیت جمع آوری د رآمدها را به نیابت از
شهروندان بر عهده می گیرد و پوشش فراگیر برای بهره
گیری از بسته خدمات اساسی فراهم می کند.
۰ هیچ بیمه گر خصوصی حق تأمین منابع مالی با اراثه
خدمات اساسی سلامت را ندارد.
بیمه داوطلبانه خصوصی صرفاً برای کالاهای و خدمت
خارجی از شمول بسته خدمات اساسی مجاز است .
صفحه 32:
مقادسه ده مدل
کانادا و ابالات متحد
صفحه 33:
ویژگی های مدل کانادا
دولت وظیفه جمع آوری ري در آمدها را بر عهده دارد و
اين كار رأ به خوبی ance ‘
تب فر اهم آو دن بع و تدای ى خدمات
سي سامت از دیش es seins
ی ى لروتمندان ویکی بای فقرا) جلو و کند.
دولت هوينه هاى راشبرى نظام اا ٠١ تن یه
تناسب جمعیت هر یک جمع آوری می کند.
دولت به خدمت دهندگان بخش خصوصی اجازه می
دهد تا به مشتربان خدمت آرائه کنند و بر اساس تعرفه
های مذاکره شده » دستمزد دریافت کنند.
صفحه 34:
ويزكى هاى مدل ابالات متحد
٠ بيمه هاى اجتماعى و خصوصى و بيمه هاى دولتى براى
فقرا و سالمندان بوشش متنوعى را تشكيل مى دهد.
٠ رقابت براى تأمين منابع مالى و ارائه خدمت در بخش
خصوصى وجود دارد.
۰ بسیاری از انواع صندوقهای خصوصی و تدارک شده
توسط کار فرمایان وجود دارد.
۰ توان و تمایل به پرداخت بحث کلیدی است.
صفحه 35:
066
90
940
020
59
99
90
معبارهای منتخب رقادت
موی
Oo
9 6649
مج
Dg
50
(90) افراد فاقد بيمه
<000<) هنینه هایسلاصاز 96
هنينه ها وسالسكه در بخش؟
.ادليوصر فموشود
اجره رانا مه وسصانا دوو 0)
مرن
60 -
6-
0 -
بازده های سلامت
صفحه 36:
جرا تعرفه ها+ هزینه های بیمارستانی در کانادا کمتر
هستند؟
أ. تعيبن تعرفه بر اساس جانه زنى بين اتحاديه.هاى
بزشكان و دولت هاى استانى
۲ فظارت دولت استانی بر هزینه های بیمارستانی از
جمله هزینه های سرمایه ای
۳ محدودیت استانی روی هزینه های سرمایه ای ناشی
از فن آوری های جدید و گران
صفحه 37:
واقعیت های نظام های مختلط
دولت تقریباً هميشه به عنوان "بیمه گر نجات بخش" افراد
نسبتا فقير وارد عمل مى شود.
پیمه اجتماعی سلامت غالبا وجود دارد و ۸۲۰-۳۰
کار کنان رسمی را تحت پوشش قرار می دهد.
تعاونی های بیمه سلامت معمولا برای کار کنان بخش
ورزی در روستا iy دارد.
صندوق های گروهی سلامت حق بیمه ها را < ی می
SPE Sha cated cake Saks Sees
هاى بيمه + ای خدمت رسانی به مشتریان
ار مد OS ob UE
صفحه 38:
ویژگی های ادران
۰ ۳ میلیون نفر از جمعیت (بیشتر در مناطق شهری)
توسط سازمان تأمین اجتماعی پوشش داده شده است.
٠ ۱/۳ میلیون نفر توسط نهادهای دیگر (مانند کمیته
امداد) پوشش داده شده اند.
۰ ۹ مبلیون نفر از طریق سازمان بیمه خدمات درمانی
پوشش داده شده اند.
۰ ۴/۵ میلیون نفر فاقد هرگونه پوشش بیمه ای هستند.
صفحه 39:
ويزكى هاى مدل تايلند
٠ عضويت اجبارى مستخدمين و كارفرمايان رسمى ولى
نه خانواده هاى آنان: 10/ از نيروى كار در يوشش
dows “771 قرار دارد.
٠ اعتبار تخصيص بافته براى اعضاى “271 استفاده از
مزایای نسبتاً من را ممكن مى كند و يك نظام دو
سطحی را به و ارده الت
۰ با حضور تنهایک صندوق 21,۱) به عنوان خریدار
خدمات برای اعضاه هزینه های اداری کاهش بافته است
و اسناندارهای اجباری به نظام تحمیل شده است.
صفحه 40:
حند نكتة كوتاه
galls ool مالی و مدیریت بیعه های درمانی بسیار پیچیده
2
RR ap ce وار سيا ما
دارتر است
West 2-2 ی سلامتی
به حداكثر رساندن ابعاد مشاركت در خطر از طريق "قانون
أعداد بزرك“ سودمند است و باره كارى در هزينه هاى
itt ناشی ى ال مشاركت در مخأطرات توبك تر را به
درل هی که روز ارت ی کی
rl شمده در تنظبی بازاهای ist "dang خواهنک کرد.