صفحه 1:
۳۱( ا 521/17۶ 09] ‎en‏ 2 بازگونیرو

صفحه 2:
“ تعریف بازكويى روانشناختى جلسه اى ككروهى براى يررسى دقیق واقعیات.افکار »بر داشت ‎Se‏ هايى است كه ‎Wee‏ يك حادثه تكان دهنده سازماندهى مى شود در واقع پروسه ای است که درطی آن فقدان اطلاعات» سوعتفاهم ها ترس از واكنش هاى شخص به اسيب .برطرف مى شود

صفحه 3:
أهداف ۱ و زندگی هدف اساسی است. #آموزش واکنش های شایع در برایر آسیب وتاکید روی مفووم اس مر رای تن هر اد لح زر ‎ocr‏ ‎one Tee SE een eS BO ela tae Tone eS‏ ات eh jae, ailyyeey ge ل ل ار ‎٠‏ شناسايى منابع وشبكه هاى حمايتى واطلاع رسانى درمورد امكانات ‏بر ‏تخصصی موجود

صفحه 4:
ل ا **نوعى.سازماندهى اوليه دزروزها ياهفته هاى اول يس ان 0 n\ee ل ا كا

صفحه 5:
۲۷ ۲۷ ۷ ۲ ۲۷ ۲۷ ۷ ‎es‏ ارت لیم اطلاعات مربوط به جلسه اندازه گروه کمتر از 9 تفر نحوه نشستن ‎Ie:‏ اك روشن ساختن نقش ها-تعداد هدایتگر (دونفر) بهترین زمان شروع(*58 تا 6 پس از آسیب) طول جلسه موقعيت مكانى مناسب

صفحه 6:
۲۷ ۷۲۷ ۲۷ ۷ ۷ ۲۷ د رسنس ‎fece‏ 00100 ر 000 ‎Boel‏ ۱9 برداشت های ‎(Geasony Nv acters) erro‏ مس )۱ رم همم( برنامه ریزی برای جلسه آینده وختم جلسه

صفحه 7:
"معرفی هدایت کنندگان جلسه ۲قوانین ”اهداف جلسه ۷نگرش کلی به جلسه دسر لت

صفحه 8:
ey OS ree a ‏مرخله ايجاد.انكيزّه و اعتماد‎ ‏معرفى رهبر و دستيار‎ < پرسش ها با صراحت صداقتء احترام» تشويق» علاقه باید باشد

صفحه 9:
اهداف و قو انین جلسه **توضيح درمورد دليل بركزارى جلسه ‎eis‏ 0 *** هيج كس مجبور نيست حرف بزند. **هر کسی درباره واکنش ها وتاتربات خود صحبت 0 ‎eng CES)‏ ۱ ۱ ۱ Cid g 31% تكرش كلى به جلسه

صفحه 10:
و افعیالت ان “اتجربه هائ عينى شرکت کنندگان -همه گروه راشرکت تسیر

صفحه 11:
مرحله و افعیات 2 ال ا ۱ > ا ار بيردازيد. 0 براى ساختن «تصوير »كاملى زر كه روى دادهء استفاده کنید. اكركمتى داراى نقاط كور حافظه باشد؛اجازه دهيد كه اعضاى كروه اطلاعات مربوطه راارائه دهند. <باپرسش وپیگیزی مطالب ( کلامی و غیر کلامی)؛ایجادر ابطه 0 ‎OLED‏ ا و ‎esc a a PS ee‏ ار ‎NL‏ ری ار

صفحه 12:
"افكار اولیه »افکار بعدی "تصميمات نهايئن #بسيج ذهنى یاافکارسازنده افكار

صفحه 13:
ار 7 ترتیب زمانی ر.احفظ کنید. 7 روى تصميمات وفعاليت”ها تمركز كنيد. 7:.عناصرى راجستجو كنيد كه بتوانندبسيج ذهنى رانشان دهند. زميئههاى حسى آشكار وينهانى راكه در رقتار بروز مى كند »موردتوجه قرار دهيد . «بریخی از افکار «ابراز نشده »کدامند؟ ار رك

صفحه 14:
۳ مرحله برد اشتياى كدق بگذارید گروه تصمیم بگیرد که این مرحله باکدامیک از مسیر. های حسى آغاز. شود. ۳ لا 08 لا براى هر يك از مسيرها وقت كافى اختصاص بدهيد. لابه گروه فرصت دهید که درباره بدترین جنبه ها حرف بزنند. ۱ Ben ‏ا‎ Wre Fees IED Sr eee ‏ا‎ ‎. ‏حتیاط عمل کنید‎ به شركت كنندكانى كه تاثيراتى«عجيب وغريب»راتجربه كرده اند كمى هأى فريدى ارأنّه كنيد.

صفحه 15:
1ك ذا پرسش در باره افکار ‎qs‏ فاى دا ت,درباره بدترين جيزى كه روى داذه سوال كنيد 7 واكنش ۱

صفحه 16:
oe ‏مرحله و اکن‎ ” يرسش هاى مربوط به افكاروبرداشت ها غالباً به ياسخ هايى درباره ا ۳ لاعجازه دهيد شركت كنندكان دربارة مضامينى صحبت كنند كه اهميت محورى ادارند. “اترتيب زمانى (بى درنكءبعدودرحال حاضر)راحفظ كنيد . "همه واکنش های رفتاری » واکنش های جسمی و احساسات را مدنظر قرار د هید واکنش ها را"بدون اينکه روی موردخاصی انگشت بگذارید »بپذیرید. ۱ ‎Te Ss lee Toten we Pes Tene othe‏ ك0 كم يج كنيا ‎ri ee YET pert TR‏

صفحه 17:
‎Gale‏ ساز ی ‏را ‏وس ات امال قن ركان ارراقه دهيد ‎۱ ‏ا‎ ‎cee ‏م‌مطاب > ۲۳۰۲۲۱۱

صفحه 18:
عادی ساز ی #افكاروواكنش هاى بيان شده رامرور كرده ودرموردانها نظربدهيد. 1 لكان هر كمك ضرورى است توصيه هايى آرائه كنيد. #درموارد زير تؤصيه هاى.كلى ومشخض ارائه دهيد : -تجربه ها را باكلمات بيان كنيد. - حقایق راجستجو کنید. -درموود واكنش هاى عادى اطلاعات بدست آوريد. -برای پایین آوردن تنش از موسیقی» استراحت» ورزش و تمرین های آر امسازی استفاده کنید. -مراقب افزايش مصرف كافئين» سيكار و.. باشيد. -سعى كنيد تاحدامكان به انجام كارهاى روزانه ادامه دهيد. - درمراسم سوگواری و مذهبی شرکت کنید. در در

صفحه 19:
برنامه ریزی برای آینده وختم ‎as‏ i} 006 'موزش ها راجمع بندى كنيد #*برنامه های جلسات پیگیری,درصورت لزوم

صفحه 20:
بر با ۱ "برآموزش كَرَوهى ذرآينده تمركزكنيد. "درصورت لزومءبراى جلسه ييكيرى بازكويىء»وقت تعيين كنيد . "درباره منابع موجود براى بيكيرى »اطلاعاتى ارائه كنيد. “يس ازجلسهءتامدتى حاضر ودردسترس باشيد. ""تشكر از كَزَوه براى مطرح كريدن تجربيات خود "بلافاصله يس ازختم جلسه .باشركت كنندكانى كه درمعرض خطر هستند ءتماس بگیرید .

صفحه 21:
حل موارداختلااف نظر » اختلاف نظر ها رابه رسميت شناخته وبى يرده به آن بيردازيد. ا ا ا ل 1 اك ا ا ا دا »مشايل راباذكر دلايل له وعليه درحالتهاى متفاوت» روشن سازيد. »اختلاف. هاى ناشناخته درتعامل افراد كروه اخلال ايجاد مى كند. ‎kD ea yy‏ ا ا ا ‎COOP ED Seer‏ نمی"شود.

صفحه 22:
ترغيب فرايندوحركت كرواهى **به عنوان هدايت كننده »مداخله رادرحداقل نكه داريد. - کس دیگری _واکنشی مشابه داشته است ؟ - كس ديكرى افكارمشابهى داشته است؟ *** هدايت كوتاه مدت -- «تفاسير وسخنرانى»خود راد رحداقل نككه ۵ ور کار اشتفاده کنید . ‎Thy‏ عضو كريوه رابه نظريات يى عضو ديكر ييوند دهيد.

صفحه 23:
تاد ار سر 2 بزتریر ees ne لأبراى تدارك جلسه وقت صرف كنيد . لايس از جلسه؛ براى كفتكوى مفصل بايكديكرء وقت بكذاريد . لاتعدادزيادى جلسه يشت سر هم بركزارتكنيد.

Psychological Debriefing ب ازگوئیروانشناختی تعريف بازگویی روانشناختی جلسه ای گروهی برای بررسی دقيق واقعيات،افکار،برداشت هاوواکنش هايی است که .پس از يک حادثه تکان دهنده سازماندهی می شود در واقع پروسه ای است که درطی آن فقدان اطالعات، سوءتفاهم ها ترس از واکنش های شخص به آسيب .برطرف می شود اهداف پيشگيری ازواکنشهای شديد بعدیchronic ، ))PTSDتسريع دربهبودی طبيعی وحفظ روحيه وانگيزه برای زندگی هدف اساسی است. ‏آموزش واکنش های شايع در برابر آسيب وتاکيد روی مفهوم ””Normal reaction in normal people to an abnormal event ‏کاهش احساس ضعيف بودن وايجاد حمايت گروهی حس تعلق به جمع بعلت داشتن تجربيات مشترک ‏ آمورش استراتژی های ساده مقابله بااسترس ‏ شناسايی منابع وشبکه های حمايتی واطالع رسانی درمورد امکانات تخصصی موجود اين جلسات نوعی رواندرمانی نيست. ‏نوعی سازماندهی اوليه درروزها ياهفته های اول پس از حادثه است. نوعی اسکرين کردن يا غربالگری است. نکات عملی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اطالعات مربوط به جلسه اندازه گروه کمتر از 15نفر نحوه نشستن فراهم بودن وسايل پذيرايی روشن ساختن نقش ها-تعداد هدايتگر(دونفر) بهترين زمان شروع( 24تا 72پس از آسيب) طول جلسه موقعيت مکانی مناسب اجزاء بازگوئی روانشناختی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ معرفی()Introduction واقعيات()Facts افکار()Thoughts برداشت های حسی()Sensory impression واکنش ها()Reactions عادی سازی()Normalization برنامه ريزی برای جلسه آينده وختم جلسه معرفی ‏معرفی هدايت کنندگان جلسه ‏قوانين ‏اهداف جلسه ‏نگرش کلی به جلسه معرفی مهمترين مرحله مرحله ايجاد انگيزه و اعتماد معرفی رهبر و دستيار پرسش ها با صراحت ،صداقت ،احترام ،تشويق ،عالقه بايد باشد اهداف و قوانين جلسه ‏توضيح درمورد دليل برگزاری جلسه ‏محرمانه بودن ‏هيچ کس مجبور نيست حرف بزند. ‏هر کسی درباره واکنش ها وتاثرات خود صحبت کند ،نه درباره آنچه ازديگران شنيده ،يادرديگران ديده است. ‏ازوقت بصورت عادالنه استفاده شود. نگرش کلی به جلسه واقعيات ‏چه پيش آمد؟ ‏تجربه های عينی شرکت کنندگان –همه گروه راشرکت دهيد. مرحله واقعيات ‏آنچه راکه مايليد درمرحله واقعيات به شما بگويند دقيقاًروشن کنيد. ‏بااستفاده ازروش متداول جلسات(ازچپ به راست)،به همه گروه بپردازيد. ‏ازگروه برای ساختن «تصوير»کاملی ازآنچه که روی داده، استفاده کنيد. ‏اگرکسی دارای نقاط کور حافظه باشد،اجازه دهيد که اعضای گروه اطالعات مربوطه راارائه دهند. ‏باپرسش وپيگيری مطالب ( کالمی وغيرکالمی)،ايجادرابطه راتسهيل کنيد (.سه مرحله ارتباط) ‏درپايان مرحله واقعيات ،اگرچيزی مبهم باقی مانده يابيان نشده افکار ‏افکار اوليه ،افکار بعدی ‏تصميمات نهايی ‏بسيج ذهنی ياافکارسازنده مرحله افکار oترتيب زمانی راحفظ کنيد. oروی تصميمات وفعاليت ها تمرکز کنيد. oعناصری راجستجو کنيد که بتوانندبسيج ذهنی رانشان دهند. oزمينه های حسی آشکار وپنهانی راکه در رفتار بروز می کند ،موردتوجه قرار دهيد . ‏oبرخی از افکار «ابراز نشده »کدامند؟ مرحله برداشتهای حسی ‏بگذاريد گروه تصميم بگيرد که اين مرحله باکداميک از مسير های حسی آغاز شود. ‏برای هر يک از مسيرها وقت کافی اختصاص بدهيد. ‏به گروه فرصت دهيد که درباره بدترين جنبه ها حرف بزنند. ‏هنگامی که بخشی از گروه برداشت های خود را بروز نمی دهند، با احتياط عمل کنيد . ‏به شرکت کنندگانی که تاثيراتی«عجيب وغريب»راتجربه کرده اند کمک های فردی ارائه کنيد. واکنش ها oپرسش در باره افکار به پاسخ های عاطفی منجر می شود oدرباره بدترين چيزی که روی داده سوال کنيد oواکنش های بالدرنگ،بعدی وفعلی مرحله واکنش پرسش های مربوط به افکاروبرداشت ها غالبا ً به پاسخ هايی درباره «احساسات»منجر می شود. ‏اجازه دهيد شرکت کنندگان درباره مضامينی صحبت کنند که اهميت محوری دارند. ‏ترتيب زمانی (بی درنگ،بعدودرحال حاضر)راحفظ کنيد . ‏همه واکنش های رفتاری ،واکنش های جسمی واحساسات را مدنظر قرار دهيد . ‏واکنش ها را بدون اينکه روی موردخاصی انگشت بگذاريد ،بپذيريد. ‏درباره بدترين قسمت رويداد سوال کنيد . ‏درصورت لزوم برای حمايت کردن از فرد،ازگروه استفاده کرده و آنان رابسيج کنيد. ‏عواطف ناگفته رابررسی کنيد. عادی سازی oابرازنظر درباره تشابه ها oاطالعاتی درباره واکنش های قابل انتظار ارائه دهيد oدرباره راهبرد های سازگاری توصيه هايی ارائه کنيد oمطالب کتبی ارائه کنيد عادی سازی ‏افکاروواکنش های بيان شده رامرور کرده ودرموردآنها نظربدهيد. ‏انواع واکنش ها وروند قابل انتظار آنهاراتشريح کرده ودرمورد مواقعی که کمک ضروری است توصيه هايی ارائه کنيد. ‏درموارد زير توصيه های کلی ومشخص ارائه دهيد : تجربه ها را باکلمات بيان کنيد. حقايق راجستجو کنيد.درمورد واکنش های عادی اطالعات بدست آوريد.برای پايين آوردن تنش از موسيقی ،استراحت ،ورزش و تمرين هایآرامسازی استفاده کنيد. مراقب افزايش مصرف کافئين ،سيگار و ..باشيد.سعی کنيد تاحدامکان به انجام کارهای روزانه ادامه دهيد. درمراسم سوگواری و مذهبی شرکت کنيد.-پمفلت هائی در اختيارشان قرار دهيد. برنامه ريزی برای آينده وختم جلسه ‏آموزش ها راجمع بندی کنيد ‏برنامه های جلسات پيگيری،درصورت لزوم مرحله پايانی ‏موردديگری هست؟ ‏برآموزش گروهی درآينده تمرکزکنيد. ‏درصورت لزوم،برای جلسه پيگيری بازگويی،وقت تعيين کنيد . ‏درباره منابع موجود برای پيگيری ،اطالعاتی ارائه کنيد. ‏پس ازجلسه،تامدتی حاضر ودردسترس باشيد. تشکر از گروه برای مطرح کردن تجربيات خود ‏بالفاصله پس ازختم جلسه ،باشرکت کنندگانی که درمعرض خطر هستند ،تماس بگيريد . حل موارداختالف نظر • اختالف نظر ها رابه رسميت شناخته وبی پرده به آن بپردازيد. • هدايتگران گروه بايد اعضاء را دربرابر ارعاب ،زورگويی ،تهديد وساير فشارهای وارده ازسوی هم گروه ها ،حمايت کنند. •مسايل راباذکر داليل له وعليه درحالتهای متفاوت ،روشن سازيد. •اختالف های ناشناخته درتعامل افراد گروه اخالل ايجاد می کند. •اگراختالفات جدی درگروه وجود داشته باشد ،تشکيل گروه توصيه نمی شود. ترغيب فرآيندوحرکت گروهی ‏به عنوان هدايت کننده ،مداخله رادرحداقل نگه داريد. کس ديگری واکنشی مشابه داشته است ؟ کس ديگری افکارمشابهی داشته است؟ هدايت کوتاه مدت « --تفاسير وسخنرانی»خود رادرحداقل نگه داريد. ‏ازعاليم وبازخوردهای کالمی افراد گروه برای پيش بردن روند کاراستفاده کنيد . ‏نظريات يک عضو گروه رابه نظريات يک عضو ديگر پيوند دهيد. نکاتی قابل توجه برای هدايت کنندگان جلسات بازگويی ‏دونفر باشيد . ‏برای تدارک جلسه وقت صرف کنيد . ‏پس از جلسه ،برای گفتگوی مفصل بايکديگر ،وقت بگذاريد . ‏تعدادزيادی جلسه پشت سر هم برگزارنکنيد.

51,000 تومان