صفحه 1:
دانشكده فنى محمود اباد(شهيد كلانترى)
نام درس: آشنايى با ات اسلامى 7
نام استاد : فاى م
نام ۲ WES ۳ ot حاجی
صفحه 2:
غ, تمتیلی از بهشت برین از دیدگاه ادیان مختلف
اعتفاد به بهشت بعد از مرگ, در سایر ادیان نیز وجود داشته DT
که از آن جمله می توان به اعتقادات مصریان باستان و هندوان
اشاره کرد. از دیدگاه چینی ها و ژاپنی ها نیز روح انسان پس از
هرگ واظی عراعل سعت در فالب تارج ای به زمین باز می گردد با
در يهشتى اكه شياهت تام با رزوی زمین دارد به آرامش و سعاذت
.جاوید می رسد
صفحه 3:
کسانی کة انمان آورده اند و کارهای شایسته کرده ۴
منرلشان باغ های بهشت ( جنات الفردوس ) است. [ قرآن
کریم. سوره کهف, آیه 107 ]
در [ آیه 25 سوره بقره ] قرآن کریم آمده: آنچه در بهشت
روزی صالحان می شود مشابه آن چیزی است که ( در دنیا )
روزی انسان است. آنچه مسلم است بهشت آخرت که قرآن
:ارائه می دهد تغاوت داتی با دتیا دارد و آن اینکه
همه چیز در آنجا جاوید, ماندگار و فساد ناپذیر اسنو -1
.تحولدر آنجا راه ندارد
.هر چیزیکه مورد اراده قرار گیرد حاضر خواهد ب ود -2
Lk و52
صفحه 4:
ایرانیان,بهشتتی را در این عالم طرح کرده اند که
با خصوصیات این دنیا مطابقت دارد ( تحول
پذیری ) اما تصاویر بهشت آخرت را تداعی می
كند و شعن كرده اند در همه فصول سال زيبابى
و بهره دهى ميوه هاى مناطق مختلف را در يى
اكو سيستم بسته و جدا از محيط فراهم آورند
نمونه ای از شیوه های باغ سازی ایرانی
صفحه 5:
——
طرح باغ ایرلنیبر اساستوجه و کاربرد -1
۲
صفحه 6:
جاریشدنلباز جاءجایبا اغ (در باغ will
ast! درونژمینبرده و از مکانهایخاص
به بیرونجار: 03 DUES 2 9 (sil
چهار جهنو چهار جوی
سنکه در باغ ار کار
ais, 5. شده است
صفحه 7:
:چهار meses
در باورهای اسلامی از بای درخت زندكى ار جوى در جهار تسو
روان می شود. حضرت محمد ( ص ) می فرماید: حکایت
بهشتی که به مومنان وعده داده شده اين است که در آن نهر
هایی جاری است از آب گورا و نهرهایی از شیر, بی آنکه
طعمش هرگز عوض شود, و نهرهایی از شراب ناب, که
نوشندگانش را از لذت سرشار سازد و نهرهایی از عسل
صفحه 8:
صفحه 9:
2037 آديوار محصور:5لإشاندارند - درونكرا بودن1 1
از
صفحه 10:
یاهبآ
دهنده
۲ - هندسی بودن تتناماندهی فضایی آن <
باغها همه هندستی هستند -, حتی درختهاق
Gey. ol باغهای ژاپنی و چینی که الگوی
باغ را از خود باغ گرفته اند
هدسه باغ ایرانی اصلی مهم در باعساری
ایرانی است. توحه به اشکال هندسی و انجاد
اشکال مریع برای ساده نشان دادن اجزاء
EL و تعیین محل دقیق کاشت درختان به
گونه ای که ردیف درختان از هر طرف دیده
شود, دارای اهمیتی خاص بوده است. درباغ
إيرانى تأكيد بر ميان رآسته اصلی است.
گذرگاهی ie جانب باغ را دور ميزند.
au mL a eee al
کند و باغچه ها کرت ها را در بر دارند no.
صفحه 11:
صفحه 12:
= وجود.سر بصورت ساختمان <.
رح ورودی : پیش خان - پیش
طاق - استانه يا باى در - پلنگ ( ذرگاه
Se oles ديوار ستير : از آستانه تا پایان
پهنای دیوار ( -دالان درون باغ
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
i
ea
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
حع وی )1
لکه آب نماها و آبیاری77َالن -۶
Gas كه اب و بت محور
صفحه 19:
20 ساختمان کانوس,(رکات گوشگ گلاه فررگی و ۲.۰
صفحه 20:
صفحه 21:
دهنده
صفحه 22:
ظراک 9ج ایراتی را هن:توان در اصول زیر خلاصه
:نمود
سلسله مراتبدسترسی:1
تقارون-2
مرکزیت3
ریتم -4
استقلا [و تشخیصفضاها -5
تنوع در وحدتوحدندر تنوع -6
طبیعتگ رلییو بهره گیرءاز منظر
صفحه 23:
تقسيم باغ غللا به جهار , خش( تا ياد آور جهار باغ -1--
أبهشسررووزمينباشد)
استفاده از خطوط راستةر طراحى.2
وجود يكشكوشكيا بنادر مركزيا بلندترينقسمتهماغ -3
استفاده از يكجووآباصلول نمادواز زندكوو حياتجاودلتكوو -.4
سرسيزى) i}
استفاده از استخرهاووسيع به عنوانلينه و زيبايوجشم -5
jbl مقابلكوشك
ill های el ويزكى های جك cs
صفحه 24:
رلبط نزديكبا طبيعت6
اصول کاشندرخنمیوه در Tes
درختاز عول j
صفحه 25:
باغ هشت
—— ام Se
عمارت تاریخی کاخ هشت ee که درون
بافت شهری اصفهان و در غرب خیابان چهارباغ عباسی
در مقابل خیابان کنونی شیخ بهائی واقع شده است
نمونه ای از کاخ های محل سکونت آخرین سلاطین
دوره صفوی است. باغ وسیعی که عمارت هشت
بهشت درآن واقم شده است جزرتی از باغ بزرگ نقش
جهان بوده بنام باغ بلبل بوده و درنده و خزنده. کاشی
کاری هایی که در ol انواع حیوانات پرنده , , از آثار
اين کاخ بشمار می ایند . از باغ وسیع "هشت بهشت"
مقدار زیادی باقن نمانده ولی قصر تاریخی آن هنوز اثر
اررنده و جالبی است که پس از انقلاب بارکی در
اطراف أن ساخته شده است. تام های دیگر آن هشت
به هشت. هشت در بهشت, , باغ بلبل می باشند. نام
هشت بهشت عمدتاً در اصطلاح زمان خود, به معنای
ESR ie Uo ce بر سم isl BIR
صفحه 26:
صفحه 27:
| ابن عمارت هش ص۳۳ ۱۳۳۲/۳/۳۳
سره شتا حاف اصلی اس حال ایند
وجود استخر در ضلع شرقى تعيين کننده تماق اضلی
است. عمارت دو متر بالا تر از سطح زمين ساخته
شده است. عمارت هشت بهشت داراى دو طبقه
است ويله ها طورى طراحى شده اند كه از هر طرف
.به عمارت فوقانى و تحتانى عبور و مرور می شود
اتاق sla طبقه اول در چهار گوشه عمارت تزئیناتی از
ی و نقاشی دارند در طبقه دوم مجموغه ای از
رواق ها و اتاق ها با در و پنجرههای خاتم کاری است.
در وتسظ تالار خوضی فشت ضاعی از جنس مرمر
معروف به حوض مروارید قرار دارد. این حوض طوری
حجاری شده که آب از سوراخ هایش مانند مروارید
تراوش می کند. پارک مجلل و زیبایی در اطراف این
کاخ ساخته شده که در حال حاضر از گردشگاه های
.مشهور شهر اصفهان است
صفحه 28:
صفحه 29:
باغ شازده
ماهان
اباغ زیبای-تتتاهزاده (باغ شازده) ٠
باغ زیبای شاهزاده (باغ شازده) ماهان که یه گوشه اه
از بهشت در کویر کرمان شهرت یافته است یکی از بزرگترین
و زیباترین باغ های تاریخی ایران محسوب میشود که در نیم
one و در دامنه كوه هاى تیگران استان کرمان قرار
دارد.
اين باغ ار ياذكارهاى عبدالجميد زرا ناصرالدفله حاكم كرفان
در اواخر دوره قاجار است که طی یاژده سال حکمرانی وق
(۱۲۹۸ ه.ق تا ۱۳۰۹ .ق) ساخته شد و با مرگ وی نیز بنای آن
نیمه تمام رها شد. گفته میشود وقتی خبر مرگ ناگهانی حاکم
رانهماهان میبر: بتان که مشغول کمل سرت SUSU
.ود تغار كجى را كه در دست داشته محکم به ذيوار كوبيده و
كار را رقا كردة واقزار نموده است: به همین علت جای حالن:
۰ قطعه کاشی را بر سردر ورودی میتوان دید
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
باغ شازده
ماهان
| باغ شاهزاده ماهان«تکقا از نمونه باغ تخت های ایرانی
است که در زمینی مستطیل شکل a, ابعا 407*122
مترء با مساحت پنج و تیم هکنار بنا شده و دارای سردر.
ورودی بسیار زیبا, عمارت شاه نشین و حمام می باشد.
عمارت سردر باغ شاهزاده که از معماری خیلی
باغ های ابرانیزیبایی برخوردار است و آن را از سایر
متمایز و ممتاز میسازد. بنایی است دو اشکوبه (طبقه)
که تقریبا به صورت منفرد ساخته شده و طبقه همکف
آن از طبقه اول حجیم و پرتر است و طبقه فوقانی Ul
دارای اطاق هایی است که برای زندگی و پذیرایی پیش
بینی شدهاند. به علت آنکه ساختمان نیمه تمام باقی
مانده, جز بخش های مختصری از نماي طبقه همکف,
ساير بخش ها ی این عمارت فاقد نماسازی و تزئینات
.است
صفحه 33:
صفحه 34:
باغ el
ماهان
قسمت شاه نشين كهودزلانتهاى فوقانى باغ قرار دارد هم
اکنون به تک آرستوران تبدیل-شدع و توسط بَخش خصوصی
اداره فی شود این عمارت دو طبقه و از زیبایی حتحصر را
برخوردار است. ;
شابر ناهاى عدماتي باغ مماس به ذيوار اضلى و خارع از آن
ذا شت 21 2 عاك مهار تا مرک اهای تا
حدقا را دز نقاط مناست در خود جا داده است
از ديكر قسمت هاى ارزشمند باغ شاهزاده ماهان شبكه
آبرسانی و حوض های آب و فواره های آن است که در محور
مركزى باغ به صورت يلكاني ساختة شذه اسث. درجلوق
عمارت اصلی, حوض بزرگی پا 5 فواره مشاهده می شود و
آب این جوض که سرچشمه i eect |
پاشویه سنگی اطراف ol ريخته و از آنجا به طرف ده شرشره
. آبشارگونه جاری می شود
صفحه 35:
باغ شازده
ماهان
صفحه 36:
aan oe
نارنجستان قوام که به باغ قوام مشهور است, بین
سالهای ۱۲۵۷ تا ۱۲۶۷ هجری شمسی, مقارن با
حکومت ناصرالدین شاه قاجار و بدستور علی
محمد خان(قوام الملک دوم) و پسرش محمد رضا
خان(قوام الملک سوم) در شیراز ساخته و تکمیل
.شده است
صفحه 37:
صفحه 38:
ساخته شده است. سردر ورودی در ضلع جنوبی قرار
داشته و به یک هشتی باز میگردد و از طریق دو راهرو
قرينه به حياط راه میابد. بنای ضلع جنوبی شامل دو ایوان
ستوندار و اتاقهایی است که محل استقرار خدمه بوده
است. ساختمان ضلع شمال دارای یک طبقه زیرزمین و دو
طبقه روی آن بوده که شامل تالار آیینه با ستونهای یکپارچه
مرمری, تالار شاه تشین ۵ اتاقهایی است که محل
تشریفات اداری و پذیرش مهمانان بوده است. این عمارت
از نظر هنرهایی از قبیل آیینه کاری. شيشه کاری. نقش
پردازی, منبت کاری, حجاری, گج کاری و مقرنس کاری
بکار رفته در آن از زیباترین بناهای این دوره در شیراز
صفحه 39:
صفحه 40:
نجستان
نارن<
| قوام
صفحه 41:
صفحه 42:
ی
اباد
" باخ دولت آباد, یزد 7
بنای این مجموعه به سال ۱۱۶۰ توسط محمدتقی
خان بافقی که به خان بزرگ معروف بوده ساخته
شده و در حدود ۲۶۰ سال قدمت داشته و محل
اقامت حاکم وقت و معاصر با شاهرخ He و کریم
خان زند بودهاست. اين
نوادگان محمد تقی خان
صفحه 43:
اين مجهواعة cowl sol از دورههای
اکشاربه و زنذيه کد شامل عمارن iw
ساختمان هشتى و بادكير: عبارت بهشت آنین
a, 0
باغ ناصر است. فضاى سبز باغ درختان ميوه
مانند انكور و سرو و كاج داشته و همجنين
كلهاى محمدى و سرخ نيز در باغ ديده
صفحه 44:
باغ دولت
آباد
صفحه 45:
صفحه 46:
باع ارم در أن ابي ار تایی و در حدود
سه كيلومترى كوه معروف بابا كوهى در شمال
غربى شيراز قرار دارد. اين باغ تا حدود سال
5 هجرى شمسى خارج از محدوده شهر بوده
و اطراف آن بیابان و رودخانه ها و سگلاخ بوده
است. به تدريج و با دامن ؟ 1
.عملا در دل شهر جاى كرف 6 ,
صفحه 47:
صفحه 48:
باغ ارم
شیراز
صفحه 49:
باغ ارم
شیراز
در بالای عمارت ,باغ ارم هلالی های زیبایی ساخته اند
که در اصطلاح معماران محلی فارس, ستتوزی- ۰
نامیده می شود. روی این هلالی ها با کاشی های
رنگین و نقش دار به شیوه کاشی کاری دوره زندیه و
قاجاریه تزئین شده است. در هلالی میدان که
بزرگترین هلالی است نقش ناصرالدین شاه سوار بر
اسب سفیدی دیده می شود که نیم تاجی در جلوی
كلاه او نقش بت ات در اظراف gl تفش
دیگر برگرفته از داستان های فردوسی و نظامی کار
شده است. نقش داریوش هخامنشی و دیگری شکار
.آهویی توسط پلنگی به چشم می خورد
صفحه 50:
باغ ارم
شیراز
صفحه 51:
ee ارم
ایوان ساختمان اصلی رو به مشرق بنا شده و
در تفه دوم و سوم تکرار شده آاست-در
جلوى اين ايوان زیباء دو ستون سنگی یکپارچه
کار گذاشته شده استاستخر روبه روى عمارت
آبنمای بزرگی است که تصویر عمارت در آن
نمایان است. این استخر بزرگ 335 متر مربع
مساحت دارد. آب روان و زلال نهر اعظم پس
از گردش ده
sla. اطراض:
صفحه 52:
با 1 شاج
باع ائل كلى (استخر ۰ در نبریز
معنای استخر شاهی) با
در سمت مشرق شهر تبريز درست در 0
جنوب جاده ى اصلى تبريز به تهران واقع كرديده
است. قسمت برجسته اين باغ درياجه مصنوعى
آن است كه اندازه ی هر طرف آن ۷۰۰ پا می
باشد. بر طبق تاریخ محلی شهر نبریز, دریاچه
مزبور در سال ۱۷۸۵ میلادی و شاید قبل از این
تاريخ, توسط یکی از پادشاهان
«نیست. احداث گردیده است
صفحه 53:
صفحه 54:
سه اصله نارون 3 گوشه ها قرار داشت, یک اصله در امتداد
“قلس باخ در كتار دهنه و دو اصله در -همچنین
در ضلع شمال غربی و جنوب غربی درختان سنجد در یک ردیف
کاشته شده بودند.
باغ در ضلع جنوبی استخر در تراس هایی به طرف بالا ادامه
مى یابد که دو رشته پله در طرفین محور اصلی only EL روی
کناری استخر راب تراس ها وضل می کند.
محور باغ منطبق است به جوی وسط که عرض آن ۵۵ سانتی
متر است. آب در اين جوی از یک مرتبه به مرتبه دیگر به وسیله
سنگ هایی یکپارچه که به حالت پله پله يا به صورت شیب
تراشیده شده است, جریان پیدا می کند. در هر مرتبه طرفین
جوی اصلی کرت ها قرار گرفته اند و اين کرت ها نیز به جوی
Siw ch با عرض کمتری نسبت به جوی اصلی می رسند.
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
https://fa.wikipedia.org
http://www.citypedia.ir
مهدی خوانساری» محمدرضا مقتدرء
مینوش یاوری : باغ ایرانی بارتابی
صفحه 59:
پایان؟
