صفحه 1:
پانکداری الکترونیک Online
فناورى نوين در مديريت حساب
ارائه دهنده (نوشتاری): رضا مالکی
ارائه دهنده (گفتاری): علیر ضا محمد حسن زاده
صفحه 2:
6 مقایسه بانکداری الکترونیک و بانکداری سنتی
صفحه 3:
© پيشنهاد.نتیجه گیری,منابع
صفحه 4:
بانکداری الکترونیک پا برخط پا اینترنتی. عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای
کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و
همچنین فر آیندهای بین شعبهای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سختافزاری و
نرمافزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک, در
هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعته) از طریق کانالهای ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات
بانکی دلخواه خود را انجام دهند.
به عبارت دیگر بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوریهای پیشرفته نرمافزاری و
سختافزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت
الکترونیکی است و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست.
یج و دستاورد های اساسی اینترنت و ]3 بانکداری الکترونیک است و بر اهمیت آن به
دلیل افزایش روز افزون تعامل اقتصادی کشور ها با یکدیگر روزبروز افزوده می شود و
بر مبنای تمایل بشر به راهکار های ساده تر. در انجام کار های مالی و اقتصادی نیز
نیازمند بازنگری و نوآوری بعلاوه تسهیل در نظام بانکی می باشیم.
صفحه 5:
” آيا میدانید مزایای استفاده از بانکداری الکترونیک
كت fe
” آيا میتوان این اطمینان را داشت که اطلاعات حساب بانکی
ما در استفاده از خدمات الکترونیکی (اینترنت) در آمن
باشد؟
صفحه 6:
در اواخر دهه ی 1360 بانک ها ی کشور به سیستم اتوماسیون عملیات بانکی و رایانه ای کردن
ار تباطات خود توجه نشان دادند.حرکت به سمت بانکداری الکترونیکی ازاوایل دهه ی70 آغاز
شد
در خرداد۱۳۸۱مجموعه مقررات حاکم بر مرکز شتاب به تصویب رسید. بدین ترتیب اداره
شتاب بانک مرکزی در ۱/۴/۱۳۸۱ تاسیس و با هدف فراهم کردن زیر ساخت بانکداری
الکترونیکی آغاز به کار کرد. شتاب با ایجاد ارتباط بین دستگاه های خود پرداز سه بانک رسماً
متولد شدبانکهای کشاورزی, توسعه صادرات و صادارت ایران در این طرح حضورداشتند
وبانکهای خصوصی سامان وکارآفرین نیزدرخواست کردند که در آزمایشهای اولیه شتاب
حضورداشته باشند). درحال حاضربیشتربانکهای ایران بطورمستقیم طرحهای با نکداری
الکترونیکی خود را پیش برده و می برند. بانک ملی با طرح سیبا, بانک صادرات با طرح
سپهر, بانک رفاه با طرح جاری همراه. بانک کشاورزی با طرح مهر. بانک ملت با طرح جام
و بانکهای خصوصی با طرح بانکداری ۲۴ ساعته و به صورت مجزا و منفرد. با نکداری
الکترونیکی را درحوزه تحت پوشش خود تجربه کرده و می کنند.
صفحه 7:
بانکداری الکترونیکی شیوه ای از بانکداری است که در آن مشتری در
انه روز و بدون حضور فیزیکی در شعب بانک با استفاده
ارس رو كان امن الكترونيك كه انك در اخبیار وی قزار میدهد:
از خدمات بانکی استفاده نماید .
برای برخی از مشتریان . بانکداری الکترونیکی به معنی دسترسی ۲۴
ساعته به موجودی حساب بانکی از طریق دستگاه خودپرداز میباشد. در
صورتیکه بانکداری الکترونیکی شامل خدمات مختلف بانکی است که به
صورت غیر حضوری از طریق درگاه های مختلف ( نظیر پایانه فروش ۰
اينترنت . خودیرداز :تلفن ثابت و همراه و ... ( قابل ارایه میباشد .
صفحه 8:
امروزه ارائه خدمات بانکداری الکترونیک از سوی بانک ها باعث
رضایت مردم شده است چرا که مردم با استفاده از این خدما:
نیازی به مراجعه به شعبه های بانکی برای انجام امور بانکی و ۱
صف ها طولانی ندارند.
از اين سو افراد بسیاری به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک
ترغیب ميشوند.
یکی از برترین خدمات الکترونیکی که میتونه همه نیاز های بانکداری ما
را برطرف کُند استفاده از بانکداری اینترنتی یا مجازی می باشد.
ار در
۲ امروزه در بيشتر شرکتها و سازمان های دولتی به صورت الکترونیکی جا
به جا می شوند.
سوء استفاده از ضعف های امنیتی بانک ها و ناآگاهی کاربران می تواند
باعث نفوذ هکرها به حساب های بانکی شود
صفحه 9:
کر و هن ۱
ge سای ات وت !
صفحه 10:
مزاياي سیستم در سطح ملي
استفاده از بانکداري الكترونيكي موجب کاهش آلودگي هوا . مصرف سوخت و ترافيك ( بدلیل عدم نياز به
مراجعه حضوري مشتریان به شعب موسسات مالي ) ۰ کاهش هزینه هاي بهداشت و درمان» کاهش هزینه
هاي چاپ اسکناس ناشي از فرسودگي اسکناس و ... ميشود
مزایا سیستم براي کاربر
کاهش هزینه هاي رفت و آمد ۰ جلوگيري از اتلاف وقت . کاهش احتمال بروز بيماري ( بدلیل عدم نیاز به
تماس با يول نقد و كمتر در معرض آلودگي قرار گرفتن ) ۰ سهولت استفاده از خدمات بانكي . استفاده بهینه
ركان : هن رب معط آشاامتیتی ناشی از حمل پول نقد (مانند دستبرد ء سرقت. مفقود شدن بول
و )۰ انتتفاده از خدمات بانكي بدون مجدودیت مکان و زمان و
مزایا براي موسسه مالي
کاهش هزینه هاي عملياتي و هزینه تمام شده خدمات بدلیل عدم نیاز به شعبه فيزيکي , امکان فعالیت و
ارایه خدمات بدون محدودیت مکاني و زماني . افزایش منایع ۰ مميزي و کنترل ساده تر تراکنش ها .
کاهش مخاطرات امنيتي ناشي از پول رساني و
صفحه 11:
خطرهای امنیتی
در نظام بانکداری جدید افراد می توانند با بدست آوردن رمز ک
به حسابهاى اشخاص حمله يا آنها را ازاعتبار ساقط نمايند. بايد كفت که درنظام بانکداری سنتی به دلیل ماشینی
بودن سيستم و يادستى بودن آن .فقط متضديان اموربانكى به حسابهاى مشتريان دسترسى داشتند و از اين نظر
ميزان اين نوع خطرهاى امنيتى براى حسابهاى افراد و شركتها بسياربايين بود.
ناآشنایی با فناوری
عده کثیری ازافراد جامعه با این شیوه بانکداری الکترونیکی آشنایی ندارند که از نبود آموزشهای عمومی وزمینه های
لازم فرهنگی واجتماعی ناشی می شود. برای متداول شدن این شیوه بنکداری و استفاده مشتریان ازآن جه برگزاری
دوره های آموزش شیوه کار با نظام خدمات الکترونیکی نیاز است.
ازسایر معایب پانکذاری الکترونیکی می توان به مارد زیر اشارهنمود:
Pile sss Eee,
7 نبودن اینترنت پرسرعت ودائمی دربرخی از کشورها ازجمله کشورخودمان
تگفاوی است به جرات می توان گفت که بانکداری
اما با وجود مشکلاتی که پیش روی این
الکترونیکی نقش عمده ای درایجاد رقاه مشتریان :کاهش هزینه های حاصل از آن وهمچنین صرفه جویی
دروقت مردم جامعه رادربردارد
صفحه 12:
بانکداری سنتی و الکتر ونیکی مقانسه
م
بازار محدود ١( ز نظر مكانى )
ارايه خدمات محدود
ارایه خدمات به يك شکل خاص
200100
ee eae ea
20111001
(eee een
055052
ارايه خدمات بر اساس نياز و سفارش مشترى
متکی بر تجهیزات و فناوری های نوین
کارکرد بدون محدودیت زمانی
ساختار مبتتی بر رایانه که باعث کاهش مصرف
کاغذ و کاهش نیروی انسانی می شود .
صفحه 13:
بانكدارى مجازق
صفحه 14:
ه ورود به سایت بانکداری اینترنتی:
دارندگان حسابهای متمرکز بانک ملت که متقاضی دریافت سرویس خدمات
بانکداری اینترنتی می باشند
می توانند با مراجعه به شعبه افتتاح کننده حساب خود نسبت به فعال
سازی آن اقدام و شناسه مشتری و رمز ورود خود را دریافت نمایند .
جهت دسترسی به سایت بانکداری اینترنتی. بایستی به سایت بانک ملت
به آدرس .۲۷۲۷۲۸۰۵۳1۳61131 مراجعه و گزینه ورود به سایت
بانکداری اینترنتی را کلیک نمایند.
صفحه 15:
خدمات قابل ارائه بر روی سایت بانکداری اینترنتی
3
> > اذ 411
+5 ذه 4ك 00
انتقال وجه بين بانكي از طريق سحاب. ياياء ساتنا
أمكان قريافت بنج + ده وى كردش آخر حساب
امكان دريافت دويست كردش با فرمت مورد نظر شامل Excel, Word, HTML, PDF .+
شناسایی واریز کنندگان وجه به حساب جام از طریق درج نام واریز کننده در صورتحساب
امکان تایید اطلاعات چک از قبیل سریال. مبلغ و تاریخ به منظور اطمینان از صحت عملیات و
پیشگیری از جعل چک.
استعلام وضعیت چک به منظور اطلاع وضعیت برگ های دسته چک اعم از پاس شده. پاس نشده.
برکشت شده و ...
امکان غیر فعال سازی ملت كارت در صورت مققودی و یا سرقت.
پرداخت اقساط
حواله منظم
خرید شارژ سیم کارت اعتباري
صفحه 16:
0% “seme “Elune ste OFT 8
تسس |
صفحه 17:
صفحه 18:
با عنایت به اينکه هم اکنون در اکثر
گوشی های تلفن همراه امکان نصب نرم
افزارهای جانبی وجود دارد در اين
راستا مشتریان بایستی پس از فعال
سازی سرویس مورد بحث و دریافت
رمز عبور از شعبه افتتاح کننده حساب
با مراجعه سایت اینترنتی بانک ملت به
و با ولو رین نشانی
کلیک بر روی گزینه ورود به بانکداری
اینترنتی و انتخاب ورود به سایت همراه
بانک ملت نسبت به دریافت نرم افزار
مربوطه و کلید تبادل (رمز 45 رقمی)
. اقدام نمایند
بانك ملت
bank mellat”
Mellat Mobile Bank
صفحه 19:
خاطر نشان می سازد پس از نصب این نرم افزار در گوشی تلفن همراه. آیکون
برنامه به لیست برنامه های موجود در گوشی اضافه خواهد شد. در این راستا
مشتریان محترم جهت اجرای برنامه بایستی بر روی آیکون " همراه بانک
شایان ذکر است در اولین اجرای برنامه بایستی تنظیماتی که در صفحه نمایش
تلفن همراه ظاهر می گردد. توسط مشتریان محترم تکمیل و سپس نصب به
ذخیره سازی تنظیمات اقدام نمایند. تنظیمات اشاره شده عبارتند از رمز
11( زقز4 رفس كذ له هنكام فعال سازی,سرویس توسط شعبه به
مشترى ارائه كرديده است) و تكرار رمز ياد شده. كليد تبادل (رمز 16 رقمى
که از سابت پیامک بانک ملت اخذ گردیده است)
صفحه 20:
خدمات موبایل بانک:
۲ موجودی
3
سه گردش آخر حساب
”احم كسا
يرداخت قبض
7 شارژ سیم کارت اعتباری
7 تابید واستعلام چک
صفحه 21:
۱ جهت ورد ین به تم افزار همره رانک بروى لوكو باذك ملت كليك كنيد
28
اب ۳۰
اس
ue
۲ رم ورودی که از شمه دیافت
ارا وار كرده و كزينه ورود را اتتخاب. |
تمایید i
۳ جهت پرداخت قبض خود كزينه برداخت قبوض را انتخاب نمابيد.
+ حسابى را كه لزان قصد برداخت قبضى :زا تاريد فتتخاب نماريد. 0
ف بر روى كزينه ارسال كليك كنيد
شناسه قبضي» شتسه يرداخت و مبلغ برداختى را وأردكرده و كزيته ارسال
رتخاب نماد
¥ برروی کلمه ۷۵5 کلیک كنيد
صفحه 22:
بانک ملت در ومتاینیل بهاهدافخود ,در جهت.
ارفاه حال خنئ مشتريان ممحترم »نين وسيل لزاله خدهائق
تلفنياتك قود را به صورت متمركز ويا ويزكى على ذيل
أعلام مى نمايد.
شمابه عنون صلحيه حسب هلق متم ركز بذك ملت م ويد
بامرلجعه به شبه لفتاح كثلد حساب و تكميل قرم هرخولست
و دريافت كلمه عبور لز متصدى حساب هاى متمركز شعيد »
در تعامى لوقات شيائه روزحتى إيام تعطيل يوسيله تلقن از
أخرين اطلاعات ماتده حساب هاى متمركز «كردش جناي
مه موس و ار م
لا
صفحه 23:
اک ملت بو هت وف عا لما نكري ملحرم وستؤاك كستردن
فرهنگ باتكدارى الكتروتيكى امكان برداخت قيوض را لز طريق AS
كارتهاى بانكى عضو شتاب قراهم نموده است. دارندكان كارتهاى عضو
شتاب می تاد مراجمه به سايت إيتنقتى باذك ملت و وارد كردن شهاره
ارقم كارت خود يدون محدوديت نوع جنات وباذك مريوطه اقدام به
برداخت قبوض خود نمايند.
خاطر نشان مى نمايد كه جيهت اتجام اين عمليات فيا djs
مه مس م۱ کم اعد
رط ل ع عرد صا ی
ole مه توشیح فده شنه اس
صفحه 24:
شما می توانید با عضویت در "باشگاه مشتریان بانک ملت" از جوایز ارزنده ویژه اعضاء بهره مند
گردید.این پاداشها در قالب طرح ها و جشنواره های باشگاه مشتریان بانک ملت قابل ارائه به شما
ی بانک ملت. اولین طرح اراته شده در "باشگاه مشتریان بانک ملت" می باشد.در اين طرح
علاوه بر اینکه از خدمات الکترونیک بانک ملت بهره مند می شوید. همزمان امتیازات محاسبه
وبراى شما لحاظ مى كردد. با د ن افكان استخات واريز ا ات
باتکی ویژه اعضاء را خواهید داشت. حد نصاب امتیازها: پاداشها و تسهیلات ۱
.را در جدول زیر مشاهده نماپید
تسییلات 60۰0000000 ریالی با نرخ بیرء 9006
doo
oo oe 9006 با نرخ بهره hy POOOOOOO cds
oO
صفحه 25:
ابید
به ازاء 10.004 ۳
as هد 12:00 خرید از دستكاه كارتخوان
به ازاء هر تراکنش برداخت غير حضوری قبوض
ازاء
زاء هد ۹۳00 _ خرید انترنتی
به ازاء هر 600,000
شارث كيف بول الكترونيكى كارت سوخت
ريال
© امتياز 0 بهازاه هر تراکنش پرداخت غیرحضوری اقساط
ازا.
538 .2 ا نر يرداغت غيرحشورى اقساط زودقر از موهد
امتياز 0 بهازاء هر یک تفر دعوت از دوستان تا HOO
© تيار 2 بدازاء هر يك نفر دعوت از دوستان از 0© نفر تا 00
© امتيازن ه بدازاءهر تراكنش يرداخت اينترنتى اقساط ساير مشتريان
صفحه 26:
صفحه 27:
ت پیشنهاد می گردد برای گسترش بانکداری الکترونیک اقدامات زیر
انچام پذیرد .
1- فراهم آوردن شرایط ایجاد و گسترش بهتر پول الکترونیکی
2- تحت پوشش قرار دادن شبکه بی سیم برای افزایش کار و امنیت اطلاعات و
دسترسی همگان به اینترنت پرسرعت .
3-شناسایی تجارت کشورهای موفق در پیاده سازی بانکداری الکترونیک
4- فراهم آوردن شرایط لازم و کافی برای فرهنگ سازی جهت استفاده از فناوربهای
جدید.
5- ایجاد امنیت و اعتماد وضع قوانین و مقررات . تدوین استانداردهای تجارت
6- فراهم شدن ایجاد ارتباط منسجم و یکپارچه بین همه بانکها و گسترش بانکداری
الکترونیک .
صفحه 28:
"۲ با توجه به رشدی که بانکداری الکترونیک طی تنها کمتر از 3 دهه تجربه کرده است
میتوان انتظار داشت که در آیندهای نه چندان دور بانکداری سنتی جایگاه خود را در
مبادلات مالی از دست بدهد و تنها به خاطرهای در ذهنها تبدیل شود.
استقرار بانکداری الکترونیک یکی از مسائل مهمی است که امروز از ضروربات صنعت نوین
بانکداری به حساب می آید گسترش این روند برای بانک ها هم یک تهدید است و هم یک
فرصت . بانکهایی که ارائه همگانی این گونه خدمات با شکست مواجه شوند در معرض خطر
از دست دادن تعداد زیادی از مشتریان خود قرار خواهند گرفت و بانکهایی که با سرعت به
سوی ارائه و ارتقاء خدمات برخط (0101186) می روند فرصت آن را خواهند داشت که
مشتریان بیشتری جذب کنند . مناطق جغرافیایی وسیع تری را تحت پوشش قرار دهند و
اعتبار خود را در رابطه با مشتریان افزایش دهند .
در بانک های پیشرو در خدمات بانکداری الکترونیک , کانال های مختلف بانکداری با هم
و سیستم های جزیره ای یکپارچه می شود سپس مدیریت اطلاعات و
تباط با مشتريان بهبود مى بابد و رضایت مشتریان . صرفه جویی در هزینه ها و تولید
درآمد بیشتر برای بانک ها . را به همراه خواهد داشت
صفحه 29:
http://fa.wikipedia.org
http://www.tafahomnews.com
www.ebg.ir
Bankmellat.ir
صفحه 30:
با تشکر از توجه شما