صفحه 1:
Cro
صفحه 2:
تس 526
los ا Seay es 5 200000050 0 CnC PaO) Ber] C NE
PoC ape erracs pnt aere ae TE TOS yaa hee ar ene CELL ELST)
PePitoyiyd of-|U] at {0 bse beri Smarr vee peel eeenne net ayty
آلماني “[10ألا0]” (براي ساختن) و” ©0]15(]' (خانه ) ريشه كرفته شده
neo | ا 0100
P| 0 0 نداشت. etre ه باهاوس يكي از تائي ركذارترين وقايع در معماري
Cas aoeee 00 أت عميقي برتوسعه هنرهاي معماري؛ طراحي
00 ere npn es Tenis pcre eed ered
[۵۳۰ 2 ٩۱ 9 ۱۷ TL res زماني (وا 19 تا
ieee, 1930 مدیریت سه معمار (والتر گروپیوس از 1919 تا 1927, هانس مه پر از 1928 تا
[1 vrs omer pet aoe s Pyrmont rab CEE Ikke re pene rts
صفحه 3:
000
|
آما ابن جرخش صعودي جندان دوا
نرخها در بازار رس نیو
با و 5
أفت. ينجشنبه
1
es Rta A
كرد مان بجران أقتصاني جواني بود علي مين
دقرا ل ل ی
کنورهای ارچبایی قدرت بافته و یه تحرل ماده 5
am ور ور تکام افیا
9 به بعد ارقام بي کا
Par
1 ا
تهامربي باكانه و ظأ نه و مبرفت نا أبنكة رسأل
لا لا Sanne mle irae چه رو به افزایش
56 0 00 ee et در مبارزات طبقاتي
ساختماني تبديل شد و اين بيدايش تيازهاي جديد ساختماني . معماري را با يك جالش بي
700000
ا ا ا
كتهاي روية ee SE EE
وافعد نب eel sal شاهده شد آما ین جرانات در زمینه فره ی داشت و بط
ار 0
as ی موش Ag hang a CLG)
۳
ها و پیشه
صفحه 4:
سس وسو sh
٠ 0 از تأثيركذارترين معماران عد فتهي در Teg) ۷
tome رم سا را تأاسيس در اين زمان 00
روهه و لوكوريوزيه در شركت وى به كار مشغول شديد. كرويبوس درسال 1910 شرائت با
000 ا ا er
شمان هام مدرن كارخانه قا ساح ریب ب ع
ان فرم از عملکرد رد پیروی می
ساختمان شيشه اى كارخانه فاكوس, از نخستين ساختمان هاى سبك مدرن
صفحه 5:
لى ياف
در سال 1919 وى با ادغام آكادمى هنرهاى زيبا و مدرسه قترها و بيشه هاء مدرسة
لل ل ا ل
گروییوس م ا ا ا ا ل
است كه خود از بنيان كذاران آن بوده است. اين بنا كه در سال 1925 (هشتاد و سه
rn | ل ل Perro
بس از آن درآمده و تمامى ايذه هاى به كار رفته ذر ساخت أن اعم نماى شيشه اى,
پنجره های مکانیکی, راه پله ها, ریل های سقفی مخصوص نورپردازی استودیوها,
سیستم حرارت ee ارائه شده اند.
ا 500
صفحه 6:
cee)
اين آموزشكاه هنري با روى كار آمدن رزيم نازى بسته شد و اغلب شاكردان و مدرسان
ا ا ا Fe ea eed
در كشورهابى جون أمريكاء انكليس ويه ويزه منطقه اسرائيل كه مقصد صل
ee ea AT Pt ا ا ل ا ره
ee gee eve IE SIP Al tery. ل ل ا ار
re ل AR A مارسل بروثر در دانشگاه های کر
erg ep) Whe eel ار
سور ركد ا
و
و ها اسر وا ها اد
روپیوس بوده است.
| St CST RY) Ee eri TE Sn Cne mgt te)
صفحه 7:
غذاخوری - وا
زا
ا ار
هنزها ya re Bee ل ا Peer oy
Beer peace tLe Rees) ic cier ie spd mele a ever ge ire
mere is ار ل
تازه ای از هنرمندان پدید آوریم تا در میان آن ها دیگر تعصب حرفه ای که اکنون
چون دیواری بلند هنرمندان و صنعت گران را از هم جدا می سازد. وجود نداشته
باشد». از نظر سوسياليست انكليسى ويليام موريس كاتدرال هاى سده هاى
BNC cree ee) ا 0
wi
صفحه 8:
ee ere ave mee eae weer ey په سوی پیشه
0 ۳ 4
eT ا ا 0
سال 1969 در سن 86 سالگی در ماساچوست از دنیاً رفت.
والتر كروبيوس: معماري هنري كاربردي است و در ارتباط نزديك با
ساير هنرها شكل ميكيرد و نمونه بارز اين تعريف مدرسه باهاوس
مي باشد.
ا ا م
pe] 0
صفحه 9:
۳ ROR eee LL rae ere
تيآ لرزی ۳
و I nr eal re og at Patera
ورك بويد شده بو
0027000 Tae
مق ای تا 0 دی ل (esl
Fee SCT aR Per Ee IG
عوذ راز یش داوري ها آاد اند و قواسن آساست . مشاهده و ادراك
دوره دیع دم
ه سه ساله , شامل كارهاي عملي و درسهاي نظري, كه در يکي |
0 عا باس أ 2
er ees 0 تاه میت این ور 1
orn ۳ 0
tier) ۱۳ ان مدت أن نامحدود يود دان
ne ور بآ را داشتند و طوري برنامة ra ae ee تا
ا أشنا سازد. ارو سا تن
3 بود از وخدت هترهای تجستی > ند نع به وسيلة
هنر و صنایع دستي
ایا وان هت فاد دولن و مدرسه متا و تولدات دس
اربرد روشي
صفحه 10:
«<< << "<< "<< " Ts
0
1
|
cor ا ا ا ا Rl reece
ايتن,بل كله.كرهارد ماركس.جورج ماك و ... و همجنين كساني كه بعذها در آنجاً
enh ا مالویچ: تتو وان
دزبورگ, پیت موندریان, هانس مه یر,آدولف مه یر,لودویگ میس ون دروهه و
[1 Orne Waren ts Oh | Pr IK Ape a Hc Pe nT RO
صفحه 11:
1
ene ria PE vere het 0 ۱ ار و 7۳۱
معلق 0 رفت و آمد en rr apa 0
ir | Orne ا Prt Xe hae
بنسه بابالتهای پرون رده ار سای چم هبار سخترانی صحته بیش eT
Pye ger rae retry nearest ميشود. کل مجموعه علیرغم
حجم سازي يراكندهء انديشه كروييوس را بيان ميكند (وحدت در تنوع).
تاثيري از وحدت را به وسيله المانهاي هماهنكي و سادكي القا ميكند و با وجود مرتبه
دی
است. هركز بيش از حذ بر آنها تاكيد نشذه و از ايجاذ جنبه هاي شكوهمند و يرجاذية
در آن aritineent ل 0
ere ne en 01
صفحه 12:
students’ studio wing 4 ۳
| نا |
dining hall / stagel/ auditorium 5 ۱ |
ان i الأ ی
1 offices | ° 3 | |
صفحه 13:
GreatBuildings.com
صفحه 14:
GreatBuildings.com
صفحه 15:
و #۸
Cavey, ۳ Weel aml
بنای «باگاوس »*اسکلتی از#تن مسلح داشت و به دلیل مقررات
المان ستون هاي أن بسبار صخيم ير از أن بود كه أكر إبن ساختمن
سوئیس بزيا مى كشت در سراسر نعاء شیشه یک
ea ل REGGE
7 سس اس هوابى اين Roc
وس نان می دهد که بای نوارها وطیفه ین 3
See ae Sige خود مجموعه
7 ere gee
مسا را
مه
حك ال ا
حلاف كلت - فى الملل جناد كه لل رن يقلن اختمان_بكار نرفته
وود 2 ساختمان ادام يافته جزئى از آن شده است ماتتد
کارخانه 0
جاتر Ieee
و فوم یا ساختمان را استوار نگاه
فى دارد ونه در
عادت دیرین یز
صفحه 16:
رس
0-0
ل 000 21
باهاوس و واساسي بر 0 oe al se در اروپاي
لأت متحده و| em) وف بو Smee و تلاو 5
1 اشته است بويزه در 30 فرا
توسط نازي ها رو به | SEY ene Ah ra
mea eee ee) Bremer RCo Ce) 0
ون در روهه با حمایت a مالي فيليب
۳
فت. در اواخر دهه 30
اتسون ووباره بريا شد و بو يكي أز يرترين معما معماران
موهولي ناكي همجنين به شيكاكو رفت و مدرسه ey حمايت
اي 500 3 (Walter paepcke) 525-57
peers reer ean noe
ae ۳ Ratan يافت , جار
rosa au
ورد ودره
تدریس کرد. 0
0 PAEPCKE ASPEN ojo4 laity curt layolS
000 Ws) lt)
صفحه 17:
(7
يكي أز اصلي ترين اهداف باهاوس در هم آمرحتن هتر . صنعت كري و تكتولوزي اسث.
ناشين عتصر مثبتي به شمار ميرقت و بنابراين طراحي صنعتي و توليدي يك از ذو
شاخه مهم محسوب 0
PER PR rei Pree Rees premener can Cote Dynen mn On
طراحي در دانشكاه هاي سراسر جهان است. هيجكوته درسي از تاريخ ذرأين
دانشكاه تدريس نميشد؛ زيرا قرار بود همه جيز بر طبق آخرين اصول طراحي خلق
ل Be ee a a
زمينه طراحي مبلمان است. دو نمونه بارز اين طراحي ها را ميتوان صندلي
و 00
0 ام FO VPS
مارسل پروور نامید. در سال 1979 دانشکده باهاوس- دسائو شروع به تاسیس
ا ا الل ا
5000000 2 وت
موسسه مردمي تاسيس شده بودء حمايت ميشد. برنامه قوق ايسانس صنعت
در نشكا ا ۳ بأيه قوري و تلاشهاي باهاوس قرار داد
صفحه 18:
Cantilever Wassily
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
سس سس
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
بااهوس؛ دمرهس ای هک یک
سبک معماری شد
يخ
چ
اتر ه دمرهس بااهوس
باهاوس (به معناي خانه ي معماري)نام يك مدرسه معماري و هنرهاي كاربردي در آلمان بود كه از سال
1919تا 1933به پرورش هنرمندان پرداخت و نقش مهمي در برقراري پيوند ميان طرح و فن ايفا
كرد .مكتب باهاوس توسط والتر گروپيوس تاسيس شده است .اسم bauhaus
آلماني “( ”tobuildبراي ساختن) و” ( “houseخانه ) ريشه گرفته شده
از كلمات
است .عليرغم اسمش و حقيقت اينكه موسس آن يك Nمعمار بوده ،باهاوس يك دفتر معماري در
سالهاي اول تاسيسش براي خود نداشت .شيوه باهاوس يكي از تاثيرگذارترين وقايع در معماري
مدرن وطراحي مدرن شد .اين مكتب تاثيرات عميقي برتوسعه هنرهاي معماري ،طراحي
گرافيك،طراحي داخلي ،طراحي صنعتي داشت .اين مكتب در سه شهر آلمان ،در سه دوره ي
زماني (وايمار از 1919تا ،1925دسائو از 1925تا 1932و برلين از 1932تا )1933و تحت
مديريت سه معمار (والتر گروپيوس از 1919تا ،1927هانس مه ير از 1928تا 1930و لودويگ
ميس ون دروهه از 1930تا ) 1933به فعاليت پرداخت .تغييرات مكان و مديريت منجر به تغيير
مداوم در تمركز ،تكنيك،اساتيد و سياست گذاري هاي آن شد.
...
...
بالفاصله پس از جنگ جهاني اول يك دوره زنده رشد اقتصادي در اروپا و اياالت متحده پديد آمد
اما اين چرخش Nصعودي Nچندان دوام نيافت .پنجشنبه سياه در سال ،1929يعني روزي Nكه
نرخها در بازار بورس نيويورك سقوط كرد نمايانگر يك بحران اقتصادي Nجهاني بود .طي همين
دوران ،جنبش هاي سوسياليستي كه Nاز طرف انقالب اكتبر روسيه حمايت ميشدند ،تقريبا در
تمام كشورهاي اروپايي قدرت يافته Nو به تحرك در آمده بود .ترقي و پيشرفت اقتصادي كه در
سال 1926آغاز شده بود ،همگام با رقابتهاي Nبي باكانه و ظالمانه پيش ميرفت تا اينكه از سال
1929به بعد ارقام بي كاري Nرو به Nافزايش گذاشتند و مهمترين نكات مورد بحث و مشاجره
در مبارزات طبقاتي مNشكل الينحل مسكن بود .در نتيجه سرتاسر جهان به يك كارگاه عظيم
ساختماني تبديل شد و اين پيدايش نيازهاي جديد ساختماني ،معماري را با يك چالش بي
سابقه روبرو گرداند.
با توجه به گسترش Nاين چالش و نياز مبرم به هزينه هاي Nپايين تر سNاختماني ،امكانات به كارگيري
روشهاي Nتوليد انبوه در صNنعت ساختمان مورد تحقيق قرار گرفتند و حركتهاي رو به جلويي
مشاهده شد اما اين جريانات در زمينه فرهنگي نيز بازتابهايي داشت و به Nطور اخص Nواقعه ايN
بود كه نتايج دور و درازي Nدر پي داشت و آن تاسيس باهاوس توسط والتر گروپيوس در سال
1919در شهر وايمارآلمان با ادغام «آكادمي هنرهاي زيبا» و «مدرسه هنرها و پيشه Nها» بود.
لت
پی
وا ر رگو وس
والتر گروپیوس ،از تأثیرگذارترین معماران مدرنیته ،در سال 1883در آلمان به دنیا آمد .در سال
به همراه پیتر بهرنز شرکتی را تأسیس کرد .که در این زمان کارمندانی همچون میس ون ده
روهه و لوکوربوزیه در شرکت وی به کار مشغول شدند .گروپیوس در سال 1910شراکت با
بهرنز را ترک کرد و به همراه آدولف مه یر شرکتی را تأسیس نمودند .آنها در این مدت یکی از
ساختمان های اولیه سبک مدرن -کارخانه فاگوس -را ساختند .دیوارهای پرده ای شیشه ای این
ساختمان نشان دهنده یکی از اصول کلی سبک مدرن شد که در آن فرم از عملکرد پیروی می
کند.
ساختمان شیشه ای کارخانه فاگوس ،از نخستین ساختمان های سبک مدرن
...
...
در سال 1919وی با ادغام آکادمی هنرهای زیبا و مدرسه هنرها و پیشه ها ،مدرسه
معماری مشهور باهاوس را در وایمار بنیان نهاد .یکی از مشهورترین کارهای والتر
گروپیوس ساختمان مربوط به همین «آموزشگاه هنری» معروف به نام «باهاوس»
است که خود از بنیان گذاران آن بوده است .این بنا که در سال ( 1925هشتاد و سه
سال پیش )Nدر آلمان ساخته شده است به صورت یک الگو برای تمام بناهای مدرن
پس از آن درآمده و تمامی ایده های به کار رفته در ساخت آن اعم نمای شیشه ای،
پنجره های مکانیکی ،راه پله ها ،ریل های سقفی مخصوص نورپردازی استودیوها،
سیسNتم حرارت مرکزی و غیره برای اولین بار در این ساختمان ارائه شده اند.
ساختمان مدرسه هنری باهاوس
...
...
این آموزشگاه هنری با روی کار آمدن رژیم نازی بسته شد و اغلب شاگردان و مدرسان
آن مجبور به ترک آلمان شدند .همین مسئله باعث شد تا به تدریج این نوع معماری
در کشورهایی چون آمریکا ،انگلیس و به ویژه منطقه اسرائیل که مقصد اصلی
مهاجران آلمانی بودند بیشتر گسترش یابد .به عنوان مثال تنها در شهر تل آویو
نزدیک به چهارهزار ساختمان مشابه ساختمان باهاوس وجود دارد .گروپیوس خود در
سال 1937به آمریکا رفت .به همراه مارسل بروئر در دانشگاه های کمبریج و
ماساچوست مشغول تدریس شدند .معماری دانشگاه هاروارد نیز توسط گروپیوس
صورت گرفته است.
گروپیوس عالوه بر معماری در زمینه طراحی نیز سرشناس بوده است .شاید تعجب
کنید که تا زمان گروپیوس ،شکل دستگیره درها که امروزه برای همه ما عادی
است ،این طور نبوده و طراح این نوع دستگیره ها آقای والتر گروپیوس بوده است.
نخستین دستگیره به شکل امروزی -ظرف شکر از مجموعه سرویس غذاخوری
سرویس غذاخوری -والتر گروپیوس
او در نخستین بیانیه خود ،نظر ویلیام موریس درباره تعالی صنایع دستی را با فکر
وحدت همه ی هنرها درآمیخت و مرزبندی میان جنبه های تزیینی و کاربردی در
هنرها را مردود شمرد؛ نخستین مانیفست آن مزین شده بود به گراوری چوبی اثر
لیونل فینینگر با عنوان کاتدرال و این گNونه آغاز می شود« :هدف نهایی همه هنر
های تجسمی ساختمان کامل است» و در ادامه آمده« :ما در پی آنیم که جامعه
تازه ای از هنرمندان پدید آوریم تا در میان آن ها دیگر تعصب حرفه ای که اکنون
چون دیواری بلند هنرمندان و صنعNت گران را از هم جدا می سازد ،وجود نداشته
باشد» .از نظر سوسیالیست انگلیسی ویلیام موریس کاتدرال های سده های
میانه ،نشانه ای از وحدت هنر و حرفه ،ترکNیب هماهنگ مغز و بازو ،فرد و جامعه
اند.
به سوی پیشه
والتربازگشت
شخصیهنر و
انزوا جویی
گروپیوس هم چنین
گروپیوس
پایان خانه
معماری
گری را طی یک تالش جمعی عظیم اعالم کNرد ،ایدئولوژی باهاوس در
سال های ابتدایی آن ضد سرمایه داری رمانتیک بود.گروپیوس در
سال 1969در سن 86سالگی در ماساچوست از دنیا رفت.
والتر گNروپيوس :معماري هنري كاربردي است و در ارتباط نزديك با
ساير هنرها شكل ميگيرد و نمونه بارز اين تعNريف مدرسه باهاوس
مي باشد.
والتر گروپيوس :از قاشق غذاخوري تا شهر دامنه كار معNمار را
تعريف ميكند.
باهاوس نخست براي پذيرش 250دانشجو برنامه ريزي شده Nبود و هدفش فائق
آمدن بر تناقض Nهاي دراز مدت موجود بين هنر ،صنعت و توليدات دستي از طريق
يك سنتز خالقانه بود .موضوعي كه چند سال پيش از آن به طNور اخص Nتوسط
ورك بوند مطرح شده بود.
ربانهم
تح
صيل
م
ب
حل
ي بااهوس شا ل 3رم ه ود:
دوره مقدماتي شامل Nسه ماه بود كه طي آن دانشجويان با تمرينات Nساده با
كاربرد مواد ،شكل و رنگ آشنا ميشدند و از اين طNريق از آنها خواسته ميشد كه
خود را از پيش داوري ها آزاد سازند و قوانين اساسي طبيعت ،مشاهده و ادراك
را از نو كشف كنند.
دوره دوم يك دوره Nسه ساله ،شامل Nكارهاي عملي و درسهاي نظري ،كه در يكي از
هفت كارگاه اين دوره ، Nبنايي با سنگ ،كار با چوب ،فلز كاري ،سفالگري،
نقاشي روي شيشه ،نقاشي ديواري و نساجي آموزش داده Nميشد .اين دوره به دو
بخش آموزش كارهاي عملي و دستي و آموزش ساخت فرم تقسيم شده بود.
دوره نهايي يا دوره Nساختمان كه طNول مدت آن نامحدود بوNد و تنها بهترين شاگردان
امكان ورود به آن را داشتند و طNوري برنامه ريزي Nشده بود كه آنها را با كارهاي
اجرايي كه از خارج به مدرسه ارجاع ميشد آشنا سازد .هدف اصلي مدرسه
عبارت بود از وحدت Nهنرهاي Nتجسمي ،نه تنها به وسيله روشهاي رمانتيك جنبش
هنر و صنايع دستي ،يا روشهاي هنري وان دولد و مدرسه هنرها و توليدات دستي
ساكسوني او ،بلكه با كاربرد روشي براي انطباق و هماهنگي آنها با صنعت.
عالوه بر اين ،باهاوس براي ظهور ديالكتيكي جنبش هاي مختلف آوانگارد هنرهاي
تجسمي همچون يك غربال عمل ميكرد .تاثيرات ناشي از جنبش هاي كوبيسم ،
فوتوريسم ،ساختارگرايي نو-پالستيك و اكسپرسيونيسم ،همگي در مدرسه
گروپيوس گرد آمدند و محرك طراحي و معماري بودند .نام نخستين گروه از
استاداني كه در باهاوس تدريس ميكردند :والتر گروپيوس،ليونل فاينينگر،يوهانس
ايتن،پل كله،گرهارد ماركس،جورج ماك و ...و همچنين كساني كه بعدها در آنجا
معلم يا دستيار بودند :از جمله واسيلي كاندينسكي،كازيمير مالويچ ،تئو وان
دزبورگ ،پيت موندريان ،هانس مه ير،آدولف مه ير،لودويگ ميس ون دروهه و
لودويگ هيلبرزايمر همه گواه گستردگي فعاليت هاي اين مدرسه بودند.
مدرسه توليدات دستي در قسمتي از ساختمان كه با بازوي اصلي كه زاويه قائمه
تشكيل ميدهد ،قرار گرفته و به وسيله يك سازه دو طبقه كه به صورت يك پل
معلق بر فراز مسير رفت و آمد قرار دارد به آن متصل ميشود .بخشهاي اداري در
اين سازه جاي گرفته بودند .خوابگاه دانشجويان به صورت يك سازه ي 6طبقه
بسته با بالكنهاي بيرون زده از نماي جنوبي به تاالر سخنراني ،صحنه نمايش ،سالن
غذاخوري از طريق يك بلوك صاف و مسطح متصل ميشود .كل مجموعه عليرغم
حجم سازي پراكنده ،انديشه گروپيوس را بيان ميكند (وحدت در تنوع).
تاثيري از وحدت را به وسيله المانهاي هماهنگي و سادگي القا ميكند و با وجود مرتبه
واالي طراحي اين مجموعه كه به ويژه در عناصر واسطه اي كه درآن مشهود
است .هرگز بيش از حد بر آنها تاكيد نشده و از ايجاد جنبه هاي شكوهمند و پرجاذبه
در آن اجتناب شده است و پيچيدگي فضايي در ظاهر مشخص نيست و دعوت
كنندگي خاص خود را دارا ميباشد .وهمچنيناز جمله محصلین قدیمی که به استادی
رسیدند می توان از «یوسف آلبرز » «هربرت بایر » (استاد فن چا ) و «مارسل
بریر » نام برد
هم
ی
ف
خت
نظ
ا ت بنای «بااهوس » از ر ن سا مان
بنای «باهاوس » اسکلتی از بتن مسلح داشت و به دلیل مقررات ساختمانی
کشور آلمان ستون های آن بسیار ضخیم تر از آن بود کNه اگر این ساختمان
فی المثل در فرانسه یا سوئیس برپا می گشت در سراسر نما ،شیشه یک
سره ادامه می یافت و با نوارهایی سفید و نازک که حد طبقات را از
یکدیگر مشخص می داشت ترکیب می شد عکس هوایی این مجموعه به
خوبی نشان می دهد که برای نوارها وظیفه ای ساختمانی مترتب نیست و
خود مجموعه وقتی از باال دیده شود به دو سطح مسطح عظیم می ماند
که بر زمین گسترده شده باشد سطوح شیشه ای در این ساختمان بر
خالف گذشته – فی المثل چنان که ایفل در نمایشگاه سال 1878آن را
بکار برد – صرفا برای محدود کردن حد ساختمان بکار نرفته ؛ بلکه به
آرامی دور تا دور ساختمان ادامه یافته جزئی از آن شده است مانند
کارخانه فوگوس در این جا نیز ستون ها در پشت شیشه ها ساخته شده اند
و به خوبی آشکار می گردد که اسکلت بتن مسلح ساختمان را استوار نگاه
می دارد و نه دیوارهای آن حتی در گوشه های ساختمان جایی که چشم به
عادت دیرین بیش از همه جا انتظار دیدار ستونی را دارد شیشه یکسره
ادامه می یابد
مه
ثی
مع
ات رات اساس و م دمرهس رب ماری
باهاوس تاثير مهم واساسي بر روي گرايش هاي هنري و معماري در اروپاي
غربي ،اياالت متحده و اسرائيل(به ويژه در ناحيه شهر سفيد و تالويو)
داشته است بويژه در دهه اي كه هنر به خاطر فرار يا تبعNيد هنرمندان
توسط نازي ها رو به افول ميرفت .در واقع تالويو به خاطر فراواني
UN
در ليست مكانهاي ميراث جهاني قرار
معماري باهاوس توسطN
گرفت .در اواخر دهه 30ميس ون در روهه با حمايت هاي مالي فيليپ
جانسون دوباره برپا شد و به يكي از برترين معماران جهاني تبديل شد.
موهولي ناگي همچنين به شيكاگو رفت و مدرسه باهاوس را تحت حمايت
صنعت گرايي و والتر پائپكه ( )walter paepckeنوع Nدوست
يافت .چاپگر و نقاش بزرگ ورنر درواز ،نيز علوم زيبا شناسي باهاوس را
به آمريكا آورد و در دو دانشگاه كلومبيا و واشنگتن در سنت لوئيس
تدريس كرد .هربرت باير نيز تحت حمايت مالي پائپكه به ASPENدر
كلوريدا تحت پشتيباني پروژه PAEPCKE ASPEN
ASPENسفر كرد.
در موسسه
اهداف
يكي از اصلي ترين اهداف باهاوس در هم آميختن هنر ،صنعت گري Nو تكنولوژي است.
ماشين عنصر مثبتي به شمار ميرفت و بنابراين طراحي صنعتي و توليدي يكي از دو
Vorkurs
(واحد ابتدائي يا پيش نياز) تدريس
شاخه مهNم محسوب ميشدند.
مNيشود .اين واحد يكي از كليدي Nترين واحدهاي Nپيشنهادي در رشته معماري و
طراحي در دانشگاه هاي Nسراسر جهان است .هيچگونه درسي از تاريخ دراين
دانشگاه تدريس نميشد؛ زيرا قرار بود همه چيز بر طبق آخرين اصNول طراحي خلق
شوند و نه براساس Nقوانين واصول گذشتگان .يكي از مهمترين فعاليتهاي Nباهاوس Nدر
زمينه طراحي مبلمان است .دو نمونه بارز اين طراحي ها را ميتوان صندلي
Cantilever
كه توسط طراح هلندي به نام مNارت استم طراحي شده و در
Wassily
طراحي شده به Nوسيله
آن از استيل استفاده شده و همچنين صندلي
مارسل بروور ناميد .در سال 1979دانشكده باهاوس -دسائو شNروع به تاسيس
برگذاري Nدوره هاي فوق ليسانس با شركت كننده هايي از سراسر جهان كرد .اين
Bauhaus-dessau
كه در سال 1974به عنوان يك
تالشها توسط بنياد
موسسه مردمي تاسيس شده بود ،حمايت ميشد .برنامه فوق ليسانس صنعت گري
در دانشگاه فلوريدا فلسفه هنري خود را بر پايه تئوري و تالشهاي باهاوس Nقرار داده
است.
Cantilever
Wassily
ت
شك
با ر