کسب و کاراقتصاد و مالیعلوم مهندسیتکنولوژی

بررسی عوامل موثر بر نوآوری تکنولوژیک در موسسات کوچک و متوسط

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
واحد علوم و تحقیقات ياياننامه كارشناسي ارشد رشته مديريت تكنولوزى موضوع ۳ بررسى عوامل موثر بر نوآورى تكنولوزيك در موسسات كوجك و متوسط استاد راهنما دكتر سيد محسن معصوم زاده 000 دکتر ابراهیم معینی نگارنده شهرام روزبهانى ‎eda‏ لك

صفحه 4:
مساله املى ی تشريح وبيان موضوع ضرورت و اهميت موضوع اهداف تحقيق فرضيدهاى تحقيق جاريجوب نظرى و مدل تحليلى تحقيق نوع و روش تحقيق قلمرو مكاني تحقيق محدوديتهاي تحقيق

صفحه 5:
= ‎ee hen ep eee IEE Ce‏ ۱ ۱0۳-9 با آغاز موج صنعتی شدن و توسعه کشور‌هاء رقابت برای ايجاد صنايع بزرك و توليد انبوه و يكسان شكل كرفت و ‎oD‏ ل ا ا ل ا ا ل ل ‎Cry ep herent Sees eS‏ ور - ۱ دگرگون ساخت. "کوچک زیباست".

صفحه 6:
‎Te ee eS EEE‏ دا براى رشد و توسعه اقتصادى كشورها وجود نداريد و هر دو كروهء كشورهاى صنعتى و در حال توسعه با سیاستگذاری و برنامه ریزی لازم در صدد ساماندهی» رفع موانع و مشکلات و بهبود فضای کسب و کار و فراهم ساختن زمینه لازم به منظور بهره‌گیری هر چه بیشتر از ۱ بیکاری» افزايش ارزش افزوده و صادرات صنعتی» توسعه ‎Mere tear)‏ ۱ مواردى از اين قبيل مىباشند.

صفحه 7:
و از طرف دیگر اقدام به نوآوری یا تن دادن به نابودی به موضوعی.... ‎ia‏ 0 0 است. و اثربخشی سازمانى كاملا با نوآورى عجين شده است اغلب شركتهاى داراى عملكرد برتر در عرصه رقابت با ساير شركتهاء بخش ‎pearnyrss‏ ا ا ا ا 0 بسیاری از موارد مبتنی بر تکنولوژی است. امروزه خلق محصولات. فرآيندها و خدمات جديد منبع اصلى ايجاد مزيت ا ا ا ا كت ظهور چنین نوآوریهایی است

صفحه 8:
۱۳ e eer pre Bye ae ‏ا‎ Were ‏و عامل محرك نظام‌هاي اقتصادي‎ ۳ ۳ ‏در حركت به سوي نظام اقتصادي دانش مدار شناخته‎ 0 ‏ا‎ UREN Lennie IY] Ry ‏تلاشها را با توجه به نيازهاي روز بازار به محصول و‎ ‏ياخدمات تبديل كرده و بخاطر انعطاف يذيري بالايشان‎ ‏نسبت به صنايع بزرريك مي توانند سهم بالايي در بر‎ ‏طرف ا هاي مشتریان داشته باشند.‎

صفحه 9:
ay Pay yO Non nee Ep eer ‏ا‎ News ‏در بنگاه‌هاي کوچك و متوسط مي‌شود به شرح زیر است:‎ ‎a‏ شدن توسعه فرداء ©02©2) بيشترين خلاقيت؛ نوآوري و ا ا ا ا ۱ 06 ‏4 سم حدم ‎ele ees Soe Se)‏ و جون ‎PRS‏ و فروش اينكونه ييشرفتهاي كوجك و دقيق برا صنایع ا ا 00 جدید» مورد بي توجهي صنایع بزرك قرار ميكيرد ‏۴ فعالیتهای سازماني را که ممکن است منجر به خلق نوآوري گردد. مي‌توان به شكل بهتري در بنكاههاي كوجك و متوسط كنترل و هدايت كرد. ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
۳ a = 02 eee nena ‏ا شتا ايي عوامل‎ SS Nee Sere SEE Steer ewe ea ‏سوي استقرار سيستمهاي نوأورانه در کسب و کار‌هاي‎ ‏كوجك و متوسط خواهد بود. بنابراين محرك اصلي انجام‎ ‏ا لك ب نر رن رات رو لتر‎ ‏۲مهمترین عوامل موثر بر نوآوري تکنولوژيك در کسب و‎ ۷

صفحه 11:
ضرورت و اهمیت موضوح ‏ .سس ۴ 6/06 درصد از کسب و کارها در ايران از نوع بنگاه‌های خرد (با م ا ۱ [ را ۱ اقتصادی کوچک و متوسط نشان می‌دهد. باید توجه داشت که عدم وجود ‎SORES E SD Pe ene) Pere eres Fee nosy‏ درصد از كل كسب و كارها را تشكيل مىدهند) مىتواند بر توانايى ‎ee ke ee rey‏ 0ك

صفحه 12:
۲ بانرج تزيم ‎OL)!‏ افزوده برباساس | ۵4 ۱ 250 م سال‌های گذشته» مشاهده می‌شود که عمده ارزش افزوده بخش صنعت. دربنگاه‌های بزرگ (بنگاه‌های بالای 06000 نفر) ایجاد شده است. درحقیقت؛ به دليل موانع موجود درراه رشد صنايع كوجك در ايران» ا ا 301 شوند. درنتیجه سیرطبیعی رشد ا ‎oll cee‏ مشاهده نمی‌شود وما درایران با دودسته بنگاه‌های کوچک ‎SP Ce eS eds‏ ۱ بزرك (كه عمدتاً توسط بخش دولتى ايجاد شدهاند) روبرو هستيم

صفحه 13:
od ۳3 ‏بررسى توزيع تعداد شاغلان بخش صنايع كشورهاى تازه صنعتى‎ ” ‏ل رن اه‎ ‏متوسط سهمی بیش ازصنایع بزرگ دراشتغال دارند. به عنوان‎ ۱9 eed (Nero ee ‏مثال همان طورکه‎ ‏بخش صنایع کوچک و متوسط کشورتایوان 67۳00 و درصنایع‎ 500 ‏ا‎ aS eI co] Se ke SE ‏شاغل صنایع کشورهای تازه صنعتی شده در بخش صنایع‎ ‏کوچک ومتوسط شاغل میباشند واين درحالی است که درایران‎ ‏سهم صنايع كوجك ومتوسط ازاشتغال دربخش صنعت تنها‎ ‏می باشد.‎ ۶

صفحه 14:
جدول -) الگوی توزیع شاغلان صنایع کوچک» متوسط وبزرگ درچند 2 ‎rz ۱۳‏ ايران 00 2599 كره جنوبي ات 9۹0 هنگ کنگ مت 900 تايوان 0 90% نام کشور سهم اشتغاز ‎a‏ 512700 0

صفحه 15:
۴ شناسايي مهمترین عوامل در موسسات کوچك ومتود 1 Ce sere Terns ‏ارات ترجف اد‎ ۲ رانه راهكر‌هاي بیش یی ب ري ۳ تكنولويك درموسسات كوجك ومتوسط كشور

صفحه 16:
ان هده

صفحه 17:
فرضیات تحقیق ويزكيهاي محيط ل ۳ تكنولوزيك آنها موثر أست. ا اا تكنولوزيك آنها موثر است. ا ل ل ا ‎BPE‏ ‎Gin eee‏ 5

صفحه 18:
۴ نوع و روش تحقیق 2 ازنظرهدف ازنوع بي 7 نظرماهيتي ازنوع پيمايشي تحليلي . 2 9 ۴ قلمرو زماني» مكاني تحقیق PETS Sl === Ores bei) ‏اطلاعات این سال و درمحدوده مكاني شهر تهران‎ ‏مي شود.‎

صفحه 19:
فصل دوم ادبيات تحقيق آن ای کیک رد كوج های کار کسب و تکنولوژیک از کسب "حمایتهای : 1 کوچک و متو

صفحه 20:

صفحه 21:
ad se a ‏به عقیده شومپیتر به دلیل معرفی کالاهای جدید و بهبود مداوم در‎ ۴ ‏تكنولوزى است كه توسعه اقتصادى ايجاد مىشود‎ معرفى يك كالاى جديد معرفی یک روش جدید تولید دست یابی به بازارهای جدید > > > > نتیجه دستیابی به یک ماده اولیه جدید و یا کالاهای نیمه ساخته صنعتی ایجاد سازمانهای جدید تولید <

صفحه 22:
۵۰ 1 FS ‏تعاريف ارائه شده در خصوص‎ ‏نظران مختلف به شرح ذيل بيان شده است‎ ‏ا<صسينت‎ | eNe 000 ‏ا‎ ‏لم‎ Pere GIG LAR UT SS ys 1) 5339) KS past Cal FE Ee I eget ay cee هولندر (©©©1) در مطالعاتى كه در كارخانجات دويونت رايان اذ ات نه تنها حاصل سرمايهكذارى اساسي در كارخا: اصلاحات در بهرهورى باشد كه از طريق ت تكنولوزيى ۲2۱7۳ ‎si (lclelemrmrey‏ و ‎ees tee ren eas‏ 9 ‎Ree Onde eS CS eee Tie le Tee Seen‏

صفحه 23:
بر. این اساس برخی صاحب نظران نوآوری ربا به ‎ti Ss sl or‏ ۲ طارق خلیل (©©©0» ترجمه اعرابی) "نوآوری شامل خلق کالا» ‎ke eve Bre Cet Cee vents Renev nee‏ ۱ به اولين بار استفاده كردن از يك ايده توسط يك سازمان اطلاق می‌شوده لازم نیست نوآوری برای دنیا تازه و جدید باشد ب : بازاریابی و تجاری گردد (11006 ۱987۵16686 ).۲ ” آمبلتريز [ا»] (©0©6) نوآورى را به كار كيرى اجراى نت ايدههاى خلاق در سازمان ميداند. ” استفاده سازمان از ايده جديد واختراعات وهمجنين انتقال و معرفي سریع آن بهبازار بهمنظور بهرهمندی تجاری (9900) ۷057 ۱ 5 ۱۳۰۲۱۱۰

صفحه 24:
و ‎Bor)‏ ل ۱ دستيابى به بازار جديد» تهيه مواد اوليه و كالاى نيم ساخته و یا ایجاد یک سازمان جدید می باشد

صفحه 25:
۴ از نظر (فریمن و يرز 19600 در جزوه درسی دکتر معصوم زاده ©0966 انواع نوأوريهاى تکنولوژیک به شرح زیر است. _نوآوری تکنولوژیک اینکرومنتال : اصلاحاتى كه به طور ممتد در فعاليتهاى صنعتی و خدماتی به وجود آمده است و این نوآوریها تنها از طریق فعالیتهای 5 1 eee LEP Ee Eee oC ee و افرادی که با خط تولید سروکار دارند و یا از اراد إر مستقيم سر رت ۲( مصرف كنندكان بيشنهاد مىكردد خواهد بود. ©. نوآورىهاى تكنولوزيك راديكال : اين كونه نوآوريها؛ ال بيوسته نبوده ‎pen gine‏ را ‎Sy LS yy ay Uy 03,850 lag) Veolia‏ ارات ‎BT) gaa‏ را به وجود مىآورند.

صفحه 26:
مسج © - نوآورى سيستمى: شامل دامنه وسيعى از نوآورى تكنولوزيكك” ‎eee‏ ا ور تكنولوزيك اينكريمنتال و راديكال همراه با تغييرات و ‎Ope OnE OS nce Cer‏ 0 5 رشته از موادمصنوعی حاصل از نوآوری های موجود در يتروشيمى است. ‎ebe ete eae‏ ا ا ل ل ات ا ا ا ل 06 اساسى سيستم اقتصادى و اجتماعى را تغيير خواهد داد انقلاب تكنولوزيك در واقع شامل تغييرات حاصل نوآورى هاى اينكريمنتال و اك بود و آثار كلان و بنيادى بر سیستم اقتصادی خواهد گذاشت نمونه بارز این نوآوری را ميٍ ‎VICES Tapes TOE 1‏ ۳

صفحه 27:
POON WES ren ed بنیادی 0 re eg ‏لاخلق يا‎ ‏و‎ ‏یک صنعت به وجود می‌آید‎ اتقريبا ناياب است يكام ۱ Tce TeSy Er SEOs شرکت‌های کوچک به منظور وارد شدن به تکاملی #بهبود تدریجی محصول/ فرایند ‎ee eros‏ 55 ف ا 0 می‌آید تقریبا معمول است 000 a

صفحه 28:
فرايند نواورى تكنولوزيىك 1 ” اوتربى (0©700) فرآيند نوآورى دريك شركت را به عنوان © مرحله با صفات مشترك زير تعريف مىكند: )- توليد ايده ©- رفع اشكال و9©- تكميل و انتشار؛ دو مرحله اول به طور معمول درس ۳ ‎cS‏ ‏ا ‎ey‏ ار درصورتى رخ ميدهد كه نوآورى يراكنده شده ويك تاثيراقتصادى در خارج از شركت داشته باشد

صفحه 29:
eal 0 ل مارتين[!)»] ( “© ©©0) (كتاب رف ‎By)‏ ا ا ‎enone ei eS‏ فرآیند نوآوری تکنولوژی را به معادله زنجیره‌ای تشبیه ور را ‎on‏ ‏كارء مستلزم تلفیق و ترکیب دانش و تخصص, روحیه كارافرينى» مهارتهاى مديريتء شناسايى نياز جامعه و محیطیحمایتگر است." 4 ۱

صفحه 30:
يعي هی عوامل موثر بر نواورى ‎V‏ مونرو و نورى (©©9))) معتقد بودند كه اهتمام به يذيرش يك تكنولوزى اولاً به نگرش یکسان به رانش ‎enn‏ ا ‎SSO‏ ‏تکنولوژی و منابع مالی و فنی شرکت بستگی دارد. همجنين يكيارجه كردن رانش تكنولوزى و كشش بازار ‎BEES Eee ey nel‏ |

صفحه 31:

صفحه 32:
می‌دهند اشاره می‌کند؛ شامل: )- محيط اقتصادى؛ ©- عوامل عرضه و بازارء» 3 - متغيرهاى خارجى مشخصات صنعت. <8- سیاست دولت مى باشند - متغيرهاي داخلي اجزاء تشكيل دهنده دربنگاه اقتصادى نيزاز عوامل تاثير. نوآورى مى باشند. ‎PP Dees reese rs:‏ اشتياق به تغييردارند وتغييررا به وجود مىآأورند هدایت می‌شود» 0 ERO pce Ren etpce eee crore

صفحه 33:
000 ۳۹ ۱ J “” با توجه به ضعف هايى كه درنكرش خطى نوآورى وجود داشت يعنى نوآ ‎on Ee‏ ار احاتم پایه» تحقيقات كاربردىء تحقيقات توسعه اى و ورود به بازار ‎On 11 100‏ ال ل اس ا ‎ee)‏ ۱ سیستم های نوآوری مطرح گردید نگرش سیستمی نوآوری ساختارى غير خطى داشته و داراى مسيرهاى بازخوردار. مناسبى مى باشد كه در ارتباطات متقابل ميان عناصرء بر فرآيند ‎reer es‏ ا ا م ‎ ‎ ‏1 ‏دولتی و خصوصی که فعالیتها و تعاملات آنها باعث شکل‌گیری اصلاح و انتشار تكنولوزى جديد مىشود (1987 ©222122ع116).

صفحه 34:
اهميت بنكاههاى كوجك و متوسط در 2 7777 ۴ بنگاههای کوچک و متوسط و صنایع خرد سهم ویژه‌ای در توسعه اقتصادی و صنعتی کشور های توسعه يافته و يا در حال توسعه دارند. آنها رکن اصلی بخش خصوصی را تشکیل می‌دهند. بیش از 90060 بنگاههای اقتصادى جهان كوجكى ومتوسط مىباشند وبيش از00)© تا 00 درصد اشتغال توسط اين بخش ايجاد مىشود

صفحه 35:
در جدول (©) خلاصهداى از نقش و جايكاه واحدهاى كوجى ‏ . --” صنعتی درسه کشور «تایوان» هنگکنگ کره جنوبی و» : الا آورده شده است ادرصد صنايع | سهم صنايع | درصد نيروي | درصد صنايم كوجك ومتوسط | كوجك ومتوسط | كار شاغل از كل | كوجك و متوسط ازكل صادرات | از كل ارزش | نيروي كار شاغل | از كل واحدهاى نام کشور افزوده در صنعت صنعتي 0 | ©9066 | 2090 | 90م 966 | 966 5859601 5896 أهنق| ا 96 دم ۵ | 0086 | 60686 |کره جنوبي

صفحه 36:
تعریف کسب و کار‌های کوچک و متوسط ‎OO aD ne eee Se SS Ten are Se a‏ كم ‏جهان شمولی وجود ندارد که به طورگسترده‌ای مورد تایید قرار گرفته باشد وتعاریف گوناگونی ازاين مفهوم درادبیات كسب و كارء اقتصاد و توسعه و تجارت موجود است ‎BIO ESSE ACSI ‏ا ا‎ LS RG 490 ‏متوسط ندارند و مرکز آمار ایران» مطابق کتاب آمار سال‎ ‏[ رت ‏است؛ صنايع ©:42- (00 نفر ار ۱۱ ‎BKC OO‏ ‏و بيشتر البته بايد توجه داشت در ايران ©©/*6 درصد از كسب و كارها ا ا ‎Pn OU CB Oe SOs‏

صفحه 37:
مهمترين روشهاي حمايت تكنولوزيك ازكسب = وكارهاي کوچك ومتوسط ‏ " ۳ 2 ۴ خدمات مالي ۲ توسعه نيروي انساني ۴ سياستهاي اقتصادي» اجتماعي مناسب ” بهبود عملكرد بازار

صفحه 38:
وضعیت بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران ومقایسه سهم ارزش افزوده صنایع کوچك ومتوسط نام |سهم 0 ايران اندونزي كره مالزي اكشور 00 90 99 کرت | صنایع کوچك ۰ 9 ©6©6©/© | 0/22 ۱ 6 92:11 ۱-7۳7۳۱۹۲۳

صفحه 39:
‎es Denes errr‏ ا ‏<©©09) در راستاى بسترسازى براى رشد سريع اقتصادى موارد زير را مورد تاكيد قرارداده است: (قانون برنامه جهارم توسعه ‎a‏ ‎(ES Wear Pre)‏ الف) توسعه قابليتهاى فن آورى وايجاد شرايط بهره مندى از جریان‌های سرریزفن آوری در جهان وتاکید ویژه برحوزه‌های داراى توان توسعداى بالا درصنایع ‎rere)‏ ‏ب) تقويت مزيتهاى رقابتى وتوسعه صنايع مبتنى برمنابع (صنايع انرژی بر» صنایع معدنی» صنایع پتروشیمی» صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی وزنجیره‌های پایین دستی) ات ا ا ا ا ا ومتوسط د) بهبود وگسترش سیستم‌های اطلاع رسانی» توسعه وگسترش پایگاه‌های داده‌های علوم زمین به منظور دسترسی سرمایه گذاران و كارآفرينان به اطلاعات مورد نياز ‎

صفحه 40:
۳ a HOSS ewe eee SEE Cate One rir) Sa eee ‏قراردادها» کنترل قیمت و غيره‎ be | ARO Rae Or ‏کوچک و متوسط با آن روبرو هستند مانند فقدان خدمات‎ ١ ‏بانکی مناسب‎ ا7” موانع ناشى از دخالتهاى نامناسب دولت ” موانع ناشى از عدم دسترسى به اطلاعات مورد نياز ‎SE Cen er)‏ ل 1 Leen Ver Treas

صفحه 41:
دل تحقیق ا ‎fo a‏ است كه وجوه اشتراك بسياري باهم دارند. در بيشتر مدل ها به متغيرهاى داخلى و خارجى كه بطور مستقيم يا غيرمستقيم فرايند نوآورئ را تحت تاثير قرار مىدهند اشار: 23 ‎REN‏ متغيرهاى خار. محيط اقتصادىء» عوامل عرضه و بازار» مشخصات صنعت و ه دولت اسث و متغيرهاى داخلى شامل: خصوعيات افراد و شكل سار ۲ مدل مورد ااال بن رسيس ‎Se ey Te‏ ا ا الل | نيز بهرهكيرى از مدلهاى مذكور طراحى شده است. اين مدل يك مدل سه بخشى است كه شامل عوامل بيرونى تاثيركذار بر نوآورى؛ عوامل درونى سازمانى و ل

صفحه 42:
ad iy 2 ‏شاخصهاى نواورى تكنولوزيك‎ a OEP Rpe One ‏را اندازمكيرى مىكنند وبه طوركامل قادربه اندازمكيرى نوآورى‎ fee We RCO FP DC CIEE OT Tet Oe mee ۱ We PE ‏ل‎ ‎pr eee ‏ا ل ا ل‎ PSY Ee 6 ‏ا‎ ee SE Ore Ene on ل ا ل ۱ قوت و ضعف خاصى است. بررسى موقعيت نوآورى تكنولوزيك ار ا ا 1 ا ل سير مختلف موثربرنوآوری تکنولوژیک را طلب مىكند

صفحه 43:
جارجوب شاخصهاى نوآورى. ”7 شاخصهاى نوآورى تكنوا ا ا عنوان اصلى» شاخص هاى ويز: شاخص هاى محيط دريونى وشاخص. مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته اند.

صفحه 44:
Ie SLES eres 4 ‏لمن‎ ‎os 6‏ 00 عرضه تکنولوژ: تحقیقات بنیادی» سیاست‌های ا ۱ مالیاتی وسوبسیدها به تحقیق و توسعه وتقویت حقر بود . ‎ ‏ی ‎se‏ 7 وفرصتهاى محيط رقابتى مىتوانند باشند. ‎۱ 9 ۷ ee acon Se REO

صفحه 45:
۱ re Sore rere corre = ‏تقسيم خواهند شد.‎ الف) ا ا ‎Pee‏ ‏منابع مالى وسازمانى به تحقيق وتوسعه مصاديق آن مى باشند 2 ‏ا ا‎ red (ar ‏باشند: شامل مواردى جون ارتباطات ورده های سازمانی وارزیابی‎ ‏كارتيمىخواهند بود.‎ ج) انباشت دانش وآموزش كه شامل ارزيابى برنامههاى آموزش فنى و مهارتى كاركنان و منابع تخصيص يافته به أموزش و سطوح تحصيلات خواهد بود

صفحه 46:
شاخص ويزكىهاى كيفى فردى نيزبه دوكروهء املع كائ؟ ‎ai‏ تسج مىياد باشند. ‎Sy eS eee eee (cl‏ ۳ فنى افراد. ب) ديدكاههاى ارزشى وويزكىهاى روحى وانكيزههاى لقا ل اس ای

صفحه 47:
Pi ‏ی بر اس‎ rant pea tom oie ‏محیط بیرونی» محیط درونی و ویژگی‌های فردی آشکار:‎ ‏ا‎ 00000000 R CR Se ey eel Ae Cae ome EOE RCV EEG CR AG ap yee PO ‏سیاست‌های‎ ‏سايرقوانين مربوطه مورد ارزيابى قراركيرند.‎ eee Se Ie ‏و رت‎ eae ‏شاخص های ویژگی‎ ‏توان تقسیم نمود. اول رویکرد دو نگرش مدیریت به نوآوری ودوم انباشت داا‎ ‏آموزش.‎ ‏ا اك‎ Tee ed a a etre ‏موسسات تحقیقاتی و پژوهشی وتخصیص منابع مالی به آموزش وبرنا‎ ‏أموزشى وفنى ومهارتى مورد سنجش قرارداد.‎ ا سازمانى و توانمندى فنى كاركنان مورد بررسى قراركيرند. ‎SS ey eye al‏ ل ۱ ررق اهداف سازمانى و همجنين ميزان تحصيلات ودانش فنى ومهارتهاى ادراكى كاركنان لازم مىنمايد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 48:

صفحه 49:
‎Loeb Te Sterne Tees‏ م ا ا ‎ery Teo ere‏ همچنین معطوف شدن به عوامل موثر بر نوآوری و شاخص و پرداختیم دو دسته فرضيات اصلى (اهم) و فرعى (مهم) را ‎NG SED SWE oee Ueto CNpE een ERCATES‏ ۱

صفحه 50:
بررسی تطبیقی سیاست های موفق توسعه نوآوری در صنایع کوچک و متوسط چند کشور ی مواجه شده و تعدلد زيادى دجار ورشكستكى كامل شدند در اواخرهمين سال ©©90 ازكل ولحدها اعلام داشتن كه روند افزايش توليد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اند تحقبقات نشان داد مهمترین دلایل ‎ee)‏ ا ‎FE See eee SEE e yey‏ ‎Bre DS eye She Die OSes ere wor ten wires Beer Toners‏ افزایش وت ‎as‏ می‌باشد. لت 5 ‎eel oe ee on Hes‏ ۱ دس( مر ضعیف بودن ارتبا زنجیره‌های تولید میان صنایع کوچک با صنایع بزرگ و فقدان سیاست‌های حمایتی و قانونی دولت. سیاست‌های ذیل به منظور رفع موانع فوق اتخاذ گردید.واحدهای تازه تاسیس کوچک و متوسط برای مدتى معین از هرگونه پرداخت مالیات معاف شدند شرکت‌های کوچک و متوسطی که درارتباط با نوسازی ارتقای تکنولوژی و تکمیل تجهیزلت فنی و آزمایشگاهی اقدام نمودند از تخفیف‌های مالیاتی مخصوصی برخوردار ث ا ا ا ا ل ا ‎Ieee Cae‏ 00 بازار عرضه مىشد از تخفيفهاى مالياتى برخوردار كرديدند

صفحه 51:
7 اگر سياست‌ها و راهبردهای توسعه صنایع کوچک و متوسط چندکشور ماد مالزيءكره جنوبي »تايوان را ‎AVC En re here‏ ‎NS oe ine eye ace keener are)‏ ‎LDS) ISO SSE ESTOS SE Te Nee tonne‏ 0 ‎OO Sr nite ees ee Shien at weno SE a‏ موثر بر نوآوری در صنایع کوچک و متوسط وجود خواهند داشت. ا ل ‎LCs Tee eae eee‏ ۳ أموزشهاى حين كار از فاكتورهاى درونى و فردى و اصلاح نظامهاى بولى؛ ‎ern‏ اا ا ل ۱ م اا ا ل ات سا ۱ Ce Se sees rene a tere ree er Tee Sere ancy) (eo) eee) re ee eee ESTP eT ies Teles Roc erp

صفحه 52:
فرضیات ۲ ‎(ace ) sei 5 (pA!) shal tie ja le dpe. 4‏ ا ا فيضيه هاى اصلي اين تحقيق عبارتند از: ‏0 3-6 داخلي 51/15ها بر نوآوري تکنولوژيک آنها موش است, ‏ل ل ا ود امك ‏۷ ويژگيهاي فردی کارکنان 9[۷]۳ها برنوآوري تکنواوژیک در آنها موثراست

صفحه 53:
بر اين اساس فرضيات 0. آموزش بر نوآوری تکنولوژیک در ‎ae‏ ا ده ‎es‏ ولوژیک ©-©. قوانين ومقررات بر نوآورى تكنولوزيك در 57/115ها موثرا 0-. تعهد سازمانی کارکنان 9[۷]15ها بر نوآوری تکنولوژیک در آنه 9-2. توانمندی فنی کارکنان 9[۷]۳7ها برنوآوری تکنولوژیک درآنها

صفحه 54:
جامعه 0 نمونه آماري ۴ در اين تحقیق حسب طبقه بندی مر: 0 نفرکارکن به عنوان صنایع متوسط ومتوسطى كه در تهران قرار دارند ” ابزار جمع أوري لكات ۴ براي جمع آوري اطلاعات از دو روش كتابخانه اي و ميداني استفا

صفحه 55:
۱ eB eet ETE ‏ا ا‎ rs SP nC Se Cee mer Sa OP Eek ‏وجود دارد كه شامل (00) سوال در ارتباط سنوات فعاليت»‎ ‏نوع مالكيت» نوع محصولات؛ تعداد کارکنان» سطح‎ ‏تحصيلاتء نوع توليد» سهم بازار»ء سطح و ظرفيت فعاليت‎ ۳۳۳ ‏توت‎ ” بخش دوم؛ اطلاعات تكنولوزيك شركت با طرح © ‎Fe ERE 0 BC OWES) POU CSO I OW EO‏ و (1 8 215 سهم و بودجه تخصيصى به اين واحد» روش اخذ تكنولوزىء ميزان ارتباط واحد صنعتى با مراكز تحقيقاتى و دانشكاهى مطرح مى شود.

صفحه 56:
eal a i ۱ POSTS er ares eer eke re re ns ‏قرار می‌گیرد واطلاعات مربوط به متغیرهای مورد بررسی‎ ۲ ee a Rea eae Te ees! ‏فردی موثر برنوآوری در قالب 000 سوال بر اساس طیف‎ ‏نگرشسنجی لیکرت با پنج درجه خیلی کم» کم متوسطء زياد‎ ‏و خیلی زیاد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.‎ ” بخش جهارم؛ عوامل باززدارنده و محدود كننده نوآورى مورد سنجش و شناسايى قرار كريفته است و با ييسش © سوال ا ا ا ‎BO rie erence‏ 0 0 ا

صفحه 57:

صفحه 58:
۳ روش تجزيه وتحليل اطلاعات 2 » ‎ee 5‏ انم و 5 1# ۴ در این تحقیق از دو روش «تحلیل توصيفي» و «تحلیل استنباطي» براي تجزيه و تحليل داده ها استفاده شده است. در روش تحلیل توصيفي صرفا به توصیف ويژگيهاي نمونه مورد بررسيء از طريق تنظيم جداول و رسم نمودار اقدام مي كردد. ” در روش تحليل استنباطي نيزكه نتايج حاصل ازنمونه انتخابي به جامعه تعمیم داده مي شود ازآزمونهاي نايارامتريك استفاده شده است زیرا داده هايي که جمع آوري شده است ازنوع كيفي 7

صفحه 59:
جامعه آماري و نمونه هاي آماري 0 اطلاعات منتشر شده مرکز آمار ایران که نام و مشخصات آنها از سا سازمان صنایع کوچک و متوسط و همچنین بانک اطلاعاتی واحد آموزش در صنايع و واحد وصول ©90 حق كارآموزى سازمان آموزش فنى و حرفه اى كشور استخراج شد. حدود (06)0 مورد يرسشنامه تهيه شده كه تعداد ©©) ‎D ET)‏ ا ا ا 0 2 لدو ‎ae greene ELIS‏ ۱ ‎Tey‏ ل ل ا ا ا 0 و ‎in‏ ا ا ا ا 00 ‎In‏ ااا ااا 0 يرسشنامه تكميل و اخذ كرديد و اطلاعات اخذ شده حدود 00 مورد غير قابل اتکاء و بهره گیری تشخیص داده شد 2" مورد نیز هرچند پاسخ به سوالات آنها در اب ۱۳ ‎Cee Tae ere te eee See eee)‏ ‎SBS ee ener ect EOE La NSB E SPEC ona)‏

صفحه 60:
é ۴ گروه ۱7 مواد غذايي وآشاميدني صنایع تولید منسوجات (۱ rerey صنایع محصولات پلاستيکي صنایع تولید مواد شيميايي 0 موتوري صنایع تولیدفلزات اساسي صنایع تولید ماشین آلات مولد [0 صنايع محصولات فلزي 7 جع

صفحه 61:
7 - وضعيت ساختاري شرکتهاء ‎ene‏ ا ل ‏ا ا ل ”- وضعيت نوآوري تكنولوزيك در شركتها

صفحه 62:
۷ سابقه فعالیت لكت ‎Oreo hs‏ كت در جامعه آماري تحقیق حاضر نیز ۳/600 د ارا توليدا انبوه وابروسته تشكيل داده و وكا اله ” كاركنان بطور 00000 6 ا 60 درصد زیر دیپلم 0.0 درصد بالاتر از لیسانس و ) درصد نیز بیسولد بوده اند.

صفحه 63:
اطلاعات بازار و تولید Ske] 19.9 ری

صفحه 64:
عوامل موثر در كاهش توليد نسبت به ظرفيت اسمي

صفحه 65:
Fey neve Rotts CER yea Eey gre cone Bere par seg) ابتي شرکت ها در بازارهاي جهاني | تركيب جامعه تحقيق. لز نظر وضعيت صلدرلت

صفحه 66:
1 تحقیق 3 توسعه Carre Teste mas ‏تکنولوژیک در شرکت ها ارتباط‎ 0 ‏دارد. به عبارت دیگر وجود واحد و‎ ‏شركتهاء‎ ‏نوآوري را در آنها بطور سیستماتیک‎ ‏هموار مي سازد‎ ‏_دریین شركتهايي که درتحقیق حاضر‎ ۲ ۰ ‏تحقیق و توسعه داشته اند. این‎ ۳ eens تحقیق وتوسعه درشرکت ها بوده است.

صفحه 67:
نمودار واحدهاي تحقيق وتوسعه ‎R&D‏ ترکیب جامعه تحقیق, از نظر وجود واحد تحقیق, و توسعه

صفحه 68:
نسبت هزينه تحقيق وتوسعه به فروش ۳۳ .... 10117 v ‏نمي تواند كستردكي اين فعاليت را در‎ ‏شركت ها نشان دهد. يكي از فاكتورهائي كه‎ ۱ ‏ل‎ eee ein ‏درصحنه فعالیت شرکتها است تعداد کارکنان‎ ‏فعال در این واحدهاست. درجامعه آماري‎ لعا aro eet ‎٠»‏ بطورمتوسط ©.© نفردر واء و توسعه فعال بوده اند همجنين ‎Ae‏ وتوسعه دراين شرکتها» بعنوان فاکتور ديگري ازمیزان ‎mene weeps‏ ۱ ‏بطورمتوسط 0.0 درصد از فروش را در سال ۵6 .0 در سال 0 و .© ‎CONC KreK eet oles lene‏ ۱ © درصد در نوسان بوده است. اما نرخ ‎RMP ae To ome MACIOEN SECTS)‏ ‎ee ‎

صفحه 69:
Bee Bee ‏ا ا‎ Fee) ‏افزایش نوآوري آنها ایفا مي نماید‎ ‏ترکیب جامعه تحقیق, از نظر برگزاری دوره های آموزشی‎ عدم برگزاری 0

صفحه 70:
۳ درصد هزینه هاي آموزش 7 * ‎a‏ ۱ ens Tes ‎Sarr‏ 113 شده است در سالهاي 06 تا 00 به ترتیب به طور ‎Ip yet Be SoReal oR CK bere) oe 2‏ ‎esr ces")‏ تشكيل داده است. تغييرات تخصيص اين هزينهها ‎ ‎bes eee eS Tee esa Sy ‏عه‎ 9 ‏خودبین شرکت هاي تحت برره ‎ ‎ ‎ ‎SUS es oes Seer Syn ee EL o 1S) ‏های آموزشی که قابل توجه می نماید به موجب‎ 99 22۹ ‏مصوبات قانونی مختلفي همچون الزام ارائه آموزش 6.6 68 های فنی و حرفه ای با عناوین آموزش در صنایع ویا ‏تفاهم نامه هاى وزارت كار و وزارت صنايع وياارائه دوره های آموزشی کوتاه مدت سازمان مدیریت صنعتي مي باشد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 71:
ead ارتباط با دانشگاهها وارجاع نيازهاي تحقيقاتي به مراکز 5 ‎RUS 000 eB‏ 5-9 ‎dan AS‏ تحیق از نظر ارجاع نيازهاى تحقيقاتى به مراكز پزی ‏تركيب جامعه تحقيق. لز نظر ارتباطبا مراكز دانشكاهى و تحقيقائى ‎

صفحه 72:
روشهاي انتقال تکنولوژي = م4 ga نقش نوآوري شرکت را در آن مشخص مي کند. PD rl Cn Des Mart Ie) on Ric Te SESE Ie aa Sas ‏تجهيزات و ماشين آلات مي يرداخته اند. و مابقي از فرانشيز بهره مي كرفته‎ تغییرات تكنولوژي باشد. اتركيب جامعه تحقيق. لز نظر ریشهای لخذ تجهیزلت, قرانشیز

صفحه 73:
70 0 iy ger ere ‏ا ا ا‎ em. ‏شركتها اتفاق مي افتد را مي توان درحوزههاي زيردسته بندي كرد‎ 1 تركيب جلمعه تحقيق لز نظر حوزه ليجاد نو آوری. ۲ محصول جدید ‎oe‏ ‏3 " فرایند تولید محصول جدید ۲ بهبود و اصلاح کیفیت

صفحه 74:
۷ مساله اي که حائز اهمیت مي باشد آنست منابعي نشات گرفته است. به عبارت دیگرج ‎Bee wa Ve eye ver ees mer ae)‏ ‎PRR y aye cae tec ren ett pi Sem)‏ زیربه آنها اشاره مي شود. - سطوح مدیریت - واحد تحقيق و توسعه - كاركنان توليد - مشتريان ‎ees IS SB‏ ل ‎<< << <

صفحه 75:
۳ = و ‎RECURS‏ ‏ویا شروع شده است وکمترین آن مربوط به مراكزدانشگاهي وتحقيقاتي بوده است. اين امرممكن است بدليل ارتباط كم اين مراكز با شركت هاي صنعتي كوجك ومتوسط باشد وياعدم تعريف ‎Byer eer ee ner rere‏ ل 000 تحقیق مشخص شداعضاء هیئت مدیره و سطوح مدیریتی بسیاری ازشرکت‌ها اساتید دانشگاه» واعضاء علمی وتحقیقاتی می‌باشند. بنابراین اين امرموجب شده است که 96608 نمونه‌ها به نوعی ارتباط با دانشكاه و مراكزتحقيقاتى اشاره داشته باشند ولى اين ارتباط منجربه نوآورى درشركتها نكردد.

صفحه 76:
منابع نوآوري وشكست نوآوري ار ۳22 22 شکست نوآوري رخ میدهد sabe منابع ايجاد توأورى در شركتها.

صفحه 77:
ارتباط سابقه فعالیت و نوح نوآوری سنوات میزان و نوع نوآوري فعالیت | بهبود واصلاح کیفیت ‎Sed poorer‏ محصول جدید دی متس ام اس اب این 9 | ۴ ۱ 9 ۱ 9 | 40 | od | de | ce | ae 46 | 99 | ۸۶ | 59 | 8 ۹9 ىف 0 | 4 81١8 ie qm | ad

صفحه 78:
نوآوري درصد ‏ | فراواني | درصد | 99 مه ‎Ss‏ ‎ae Pe |P€O‏ © | 06 هم ‎2S‏ ‎Oo‏ 0 رابطه نوع تولید و حوز: نوع | تولید سفارش کار | تولید انبوه وید ered od oie 6

صفحه 79:
رابطه نوع نوآوري و صادرات ‎cee‏ نوع ‎ern oe]‏ شركتهايي كه ‎eo‏ ‏نواورع 0 ۳۳ صادرات دارند ادرصد فراواني فراواني ستالعتی #۱ ۹100 تا ‎Se 608 | 0‏ 06 | 29 56 ‎eS ee | as | ao‏ هم ‎0 Oo ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 80:
رابطه نوع نوآوري وتحقیق و توسعه ‎re‏ ER ERP pedir sce cre ord ee ‏نوآوري وتوسعه ندارند وتوسعه دارند‎ ‏ادرصد فراواني درصد فراواني‎ ‏تا‎ 9 59 beled ‏تت‎ ‎lee 9 5 ۵ ‏حت‎ ‎so 09 8 86 66 ‏2ك 42 حت 99 اک‎ | 5 ‏م‎ | ©

صفحه 81:
رابطه نوع وحوزه نوآوري وآموزش ‎ee‏ Be | eS eo ‏ل‎ نوآوري | آموزشي ندارند آموزشي دارند ۳۳۹ ۳۳ درصد فراواني | درصد | فراواني ۵ ۳ كك اعت ‎e l#eleo‏ 3 مه ‎ee 2 ۱ red ine)‏ 0۵ | 6 6 | 58 | هم | 408 5 oO Oo

صفحه 82:
0 اللا 0 ومراكزتحقيقاتي 006 شرکتهايي که با شركتهايي كه با جمع 6 مراك زتحقيقاتي ارتباط مراكزتحقيقاتي ارتياط 2 نواوري ندارند دارند ادرصد فراواني درصد زر Se 8 beled 86 99 0 “iP €0 ee | de |relro 0

صفحه 83:
۳ ۴ دراین بخش سعي شده است تا با استفاده ازفنون أمار استنباطي نتایج حاصل ازنمونه به كل جامعه آماربي تعمیم داده شود. ا ‎re‏ 2 مي گیرد: ” آزمون فرضيات تحليلهاي تكميلي

صفحه 84:
00 ويزكيهاي محيط داخلي 51/15ها بر نوآوري تکنولوژيك آنها موثر 4 2 كروه بندي ۳ 66 درصد مشاهده ‎Kite‏ ‏29 سطح معني ۵ 000.

صفحه 85:
eee ee Sere Ss) فرضيه هاي كل آموزش مديريتي ۵ 0 الح 0 كروه بندي د م د ك

صفحه 86:
نتایج آزمون فریدمن براي رتبه بن عرامل ۳۰ عوامل موثر آموزش رتبه ميانكين 9.00 رت

صفحه 87:
تحلیل فرضیه دوم ويزكيهاي محيط خارجي 51/117ها بر نوآو آنها موثر است گروه | گروه | تعداد | درصد 526 مشاهده دار: ‎i‏ OOO. La 8| >=9 4

صفحه 88:

صفحه 89:
رتبه بندي تاثیر عوامل محیط خارجي ۴ میزان رقابت در بازار تبه تبه ‎aD)‏ ‏۲ 1 5 7 ] ”7 سياستهاي دولتي موثر ۲ قوانين ومقررات دولتي

صفحه 90:
‎١‏ لكك ‎WS‏ 0 نوا 2 ۱ كنان ار 1 0 ۳ فرا 3 5 ويزكي ‏تعداد ‏5 00 0 38 1 ‏اك ‏4 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 91:
|۱۳ ۱ Wares] بندي © ‎Bo)‏ >=0 9 تعداد eo fo aS) ‏مشاهده‎ و .9 داري الت 002 =) تاييد

صفحه 92:
BED TES et Speer eres) عوامل | رتبه ” توانمندي فني كاركنان موثر | میانگین | رتبه ” تعهد سازماني اتعهد 99 2 سازماني ل ا |4

صفحه 93:
رتبه بندي عوامل اصلي تاتيركذار بر نوآوري 20000006 محيط خارجي ويزكيهاي فردي 069 زا 9۳۶

صفحه 94:
ل ل ‎Fore er eee er Cee‏ تكميلي مورد بررسي قرار گرفت. ”در اين تحقيق دو عامل اول يعني فقدان موسسا حمايت كننده از طرحهاي نوآورانه و فقدان قوان مقررات حمايتي واضح و شفاف از 510/]115ها ‎Tew es‏ ا 1

صفحه 95:
دپ ۲ ۵ ۱ مالياتي تحقيقات نوآورانه فقدان وكمبود وام يا وامهاي ‎ee‏ فندن ویاکمبود شبکه هاي اطلاع رساني دولتي وخصوصي 7 مشاورهاي بازار يابي فقدانویا کمبودنمایشگاه هاي محصولات ونتایج نوآرري 00 لت 76 3 ney 200 000 OOO OOO 000

صفحه 96:
عوامل باززدارنده و محدودكننده نوآوري به ترتيب ۱ اهميت به شرح زير است: فيد )- فقدان قوانين و مقررات حمايتي واضح و شفاف از 511/]17ها © فقدان موسسات حمايت كننده از طرح‌هاي نوآورانه ‎EES‏ ل ا ا ا ا ل ل ‏<6- فقدان و يا كمبود شبكههاي اطلاع رساني دولتي و خصوصي و بانكهاي اطلاعاتي ‏6 فقدان و يا کمبود خدمات مشاوره اي بازاريابي ‏©- عدم بكاركيري مناسب از تجارت الكترونيك و اينترنت ‏م7 فقدان و كمبود تخصيص وام يا وامهاي كم بهره ‏© فقدان و يا كمبود بركزاري نمايشكاههاي محصولات و نتايج حاصل از فعاليت هاي نوآورانه

صفحه 97:
پیشنهادات 3 راهکارهای ‎ASS)‏ US Vernwe. Skee See SET e he ‏منظورافزايش مهارتهاي نيروي انساني شاغل‎ ‏وارتقاء توانمندي فني كن‎ ۱ ‏رک‎ ‎0 SCTE ECE TO' Ee 2 تدوین واصلاح قوانین و مفررات حمايتي شفاف از بنگاههاي کوچك و متوسط به منظور بهره مندي کار آفرينان و نوأوران از تسهيلات موردنياز .

صفحه 98:
” ايجاد ارتباط تنكاتنكى بين صنايع ك, ‎pen‏ ل ‎DONEC eee RPE‏ ا 7 7 صادریات وکمك به حضور بنگاههاي کوچك ومتود عرصه رقابت خارجي, “. ارايه خدمات مشاورهاي تخصد براي رفع شکلات بيش روي بنكاههاي كوجك ومتوسط .

صفحه 99:
بيشنهاداتي براي تحقيقات ‎tee al‏ ‎Pe‏ اد ۲ وضعیت نوآوري تكنولوزيك در سازمانهاي بزرك نيز بررسي شود و نتایج آن با این تحقیق مقایسه شود. ۴ از تكنيكهاي پژوهش عملياتي (ازجمله تحلیل پوششي داده‌ها ۸ براي رتبه بندي شرکتها از لحاظ میزان نوآوري ‎RRS‏ ‏۱ ‏202 ‏انجام شود و سايرعوامل موثر بر نوآوري تكنولوزيك مورد بررسي قرار كيرد. ۷ در تحقيقي جامع به طراحي الگوي جامع نوآوري تکنولوژیک در 0

صفحه 100:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان