صفحه 1:
ADS Nal 5
بررسی اصول و عملکرد هاور کرافتها
نام دانشجو
سعید احمدی زاویه
استاد راهنما
مهندس حدادى
نيمسال اول 4-34
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
۳
مواناو يا هاو ركرافت (0361/6261810 نوعى شاور Pee
را ار 500
روی زمین و همچنین گذر از روی آب را دارد
۱ اا ayy
روی بالشتکی از هوای فشرده بهآسانى و با نيروى رانش. نسبتاً كمى روى سطوح
000111 [| [| | [ [#[ [#1 ana
به زیر سازه و بالشتکها منتقل و سبپ خیزش 11016111007 یا بلند شدن وسیله
an ee Laer SC enero ee nae)
+ در زمان حرکت؛ نیروی مقاوم شناوری تا حد قابل توجهی کاهش مییابد
و هاو ركرافت با استفاده از سامانه رانش و ملخ هوابى به حركت درمىآيد.
بروسی اضول و عملکود هاورکرافت زمستان ۹۸ 57210102
صفحه 5:
صفحه 6:
صفحه 7:
دسته اول از روش های حمل و نقل دریایی هواناوها هستند که در آنها بدنه اصلی
بر روی بالشتکی از هوا قرار می گیرد. به این ترتیب از مقاومت در مقابل حرکت در
ا م 0
صورت می گیرد حرکت این شناور با استفده از مخهای هواییتأمن می گرد به
علت جدایی کامل شناور از سطح آب استفاده از موتورهای هوا خنک اجتناب
ناپذیر میباشد. شناورهای آثرواستاتیکی از سرعت بالائی نسبت به شناورهای
دريابى برخوردار بوده و داراى قابليت مانور بيشترى نسبت به ساير شناورها
میباشند اما در طراحی این شناورها توجه به مسائل کنترل و پایداری حائز اهمیت
Se er em rae erry)
BB Coke hes IE bh cS poe 2 3k Op eb Gl?
تحمل میشود. اين وسایل برای فرود و برخاست از سعطح آب استفاده می کنند و در
| eee TS ner tee
قايق هاى برنده هستند كه از سال ها بيش مورد استفاده قرار كرفته اند. شكل خاص
۱ Uren any coer)
RO gee Tet. os eens
eT Ty an area) زمستان ۹۸ سعبد احمدی زاویه
صفحه 8:
طرحهای هیدرو استاتیکی
8
در طراحىهاى هيد رواستاتيكى نيروى وزن توسط نيروى ارشميدس خنثى مىشود. ازاين
نوع شناورها میتوان به خانواده کاتاماران ها اشاره نمود. در طرح شناور کاتاماران: فاصله
Ro eae eta rae ye te Tess Pee are ied
aC SS a 211511 ا |
اصلی تأمین نیروی شناوری در زیر آب قرار دارد و قسمتی که با سطح آزاد آب تماس
دارد دارای مقطع کوچکتری است. این نوع بدنههادارای مقاومت موجی کمتری هستند
7
20-5
000000000
در این طرح میتوان به دو خانواده قایق هاء 5
1۱ te Eine esse SE aT Nee ee ASN ened
دو نوع هد اصلی بیرون آوردن هرچه بیشتر بدنه شناور از داخل آب است تابه این
7
0 015841:
0
ترتیب نسبت به بدنههای معمولی مقاومت آن کم
emer ت
میشود.
Bs | eatery d
صفحه 9:
000
كرافت
اصطکاک نیرویی است که در تماس دو جسم با یکدیگر واقع می شود. اصطكاكك
ل emer Cel re een از
بای بر اسطگاک موبود غلیه کرد نرژی ای وا که می وان از آن رای به حر کت
در آوردن وسیله استفاده کرد در عوض برای غله بر اصطکاکک استفاده می شود و به
ea: يكك جيم بايد تا حد امكان ضاف و
مسطح باشده یا تلاش کنیم تا مقدار سطح در تماس با زمین به حداقل برسد. در
هاو رکرافت لایه هوای زیر وسیله و هوای خروجی وسیله را از زین بلند می کند و
er erent 11111111111111
1 استفاده از اصطعاکت) ۱۲
متوقف كردن هاو ركرافت (فايق آعدن بر
اينرسى تمايلى است كه جسم در حالت سكون: ساكن بماند يا جسم متح ركك به حركت خود
ادامه دهد. اغلب وسايل نقلیه که در حال حرکت هستند (ماشین ها یا قیق ها) عاقیت خواهند
0
ایستاد: زیرابدون صرف انرژی برای غلبه بر اصطکا کد؛ مختوم به خودی خود به گرما تبدیل
PO ene lees om es cre on rag ee DCI
y a rol ge Ao ieee eon keer en eee lee ces 20
Fr re pel eT Te eT eee na yg
eng store eran eee ear rer er collar)
211
ean err 0[ زمستان ۹۸ سعد احمدى زاويه.
صفحه 10:
FOB Rea tar aren
Je G28 Z (Heave) ou «
5250057 ges)
ere peepee ies
بروسی اضول و عملکود هاورکرافت زمستان Pee ٩۸
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
13 اصول هاور كرافت
هوای خروجی سپس به زمین برخورد می کند و
در نتیجه و آنگاه از لبههای اطراف هاورکرافت فرار میکند. استفاده از این پروانه موجب
يكك ناحيه با فشار هواى كم در بالاى هاو ركرافت و يكك ناحيه با فشار هواى بيشتر در
زیر ماورکرافت میشود. این اختلاف فشار باعث تولید نبروی بالا برنده میشود
ا ا ل 0
يكك هاوركرافت مىتوائد جابجا كند برابر است با فشار بالندك ضيرب در مساحت زيرين
هاوركرافت. براى كارآمدتر ساختن اين وسيله ضرورى است كه از فرار كردن اين هوا
جلوتكيرى كنيم بابراين هوا به وسيله ابزارى به نام 516518 محدود مىشود. انها اغلب جنس
پارچه ای دارند
تحوه کار کرد هاورکرافت
2518 ٩۸ زمستان [0 ean err
صفحه 14:
سیستم پیشرانش
eet ah roe) 14 ات 000 هاو ركرافت هاى دو زيست (خشكئ»
آبى) از نيروى بيشران به كمكك هوا استفاده مى كنند در حالى كه هاو ركرافت هاى دريايى؛ از سيستم
gern nfo reece
“تردش بروانهها و راندن يك هاور كرافت
ner BE) ا ا ل ا ا |
هاورکرافت درست مانند پروانه هواپیما کار می کند. هر کدام از لبه های پروانه به شکل یک بال
هوابيما ميباشد. مادامى كه بره هاى مى جرخند. ميان جلو و عقب بروانه يك اختلاف فشار هوا بوجود
و
استفاده از رادر مى توانيم جريان هواى توليد توسط بروانه را تغيير دهيم و در نتيجه هاو ركرافت مى
eee tee cere ed ا ا BrP ee eh ee Ly
خودی حرکت می که گر در بم سم راست برخائده شود عاورك لفت به سدت جب رائده من
شود. راندن یک هاور کرافت در مقایسه با راندن یک ماشین یک قایق و با یک هواپیما بسیار نادقیق تر
استه زيرا در وسايل نقليه مذكور براى حركت بر اصطكاك با جواء آب يا زمين استفاده مى شود. يكك
ا 0000
ree 0000 حم
ashy po ate ۹۸ زمستان [0 ean err
صفحه 15:
| 1
صفحه 16:
تعادل سازه هوانو در حالت هاورینگگ به استقرار و چیدمانی وزن های رار گرفته بر روی آن بستگی دارد و در صورتی که مرکز فشار و گرانیگاه هواناو در
نردیکی یکدیگر نباشند قطعا در تعادل هواناو دچار مشکل خواهیم شد. و قادر به کنترل آن نخواهيم بود. لازم به ذ کر است که انحراف بیش از حد هواناو خود
به عنوان عاملی خطرنا ك همواره مورد توجه میباشد چرا که این انحراف سیب می گردد تا دماغه هواناو به سمت جلو متمایل شود و در اين صورت در سرعت
Res ee ab ats م ا ل ا Penh Sone Cnn Carrey ۱
ا Cee ea eRe a
حرکتی به سبب قرار كيرى بيش از حد بالشتكك ها در درون لب افزايش مىيابد. وجود اين بديده در شنا ك هوابى سازندكان آلن را به فكر
ترفندهای طراحی در راستای کاهش میزان انحراف و پایداری هواناو ترغیب نموده است و یکی از مهم ترین راهکارها در این زمینه بکارگیری سوخت و
جابجايى حجم قابل توجهى از آن به جلو يا عقب هواناو مىياشد. اما در هواناوهاى بزركك سيستم سوخت رسانى با جابجابى حجم انبوهى از سوخت در هر
ا ا 2000
252151132
ed م ا ا ا اا ا elope ee en net ie
ترین قسمت هواناو پشت ملخ قرار می گیرد. وجود این سطوح کنترلی عامل بسیار مهمیدر جل و گیری از چرخش
5355-92 5557 30101000000
صفحه 17:
سیستم جابجا کننده و بالا برنده دامر
استفاده از سیستمهای کنترلی بالشتک که با بالا بردن بالشتک و یا با جابجا نمودن آن تعادل هواناو را به حالت اولیه باز می گردانند از پیشرفته ترین
متدهای طراحی است که صرفا در خصوص هواناوهای با بالشتكك بسته صورت میپذیرد و استفاده از اين قببل ابزارهای کنترلی در شناورهای با
100100000
تراستر دماغه
ee eed ا ا ا م ا ا ا ۱
جهت هواناو و گردش موضعی آن می گر
و خروج آن از ناحيه دماغه هواناو » سبب
ra fone
م ام ا Poem
ا ا ا Reap
استغاده از آن ميسر نمى باشد.
صفحه 18:
هاو ركرافت به سبب ويؤكى هاى خاص طراحى: داراى توانمندى هاى ويؤه اى در زمينه هاى مختلف است.
ا ا 0
مصرف نمی کنند, بلکه تنها موا را میشکافند) اشاره کرد؛ از دیگر خصوصیات آن نیز برتری نسبت به هواپیما به دلیل قابلیت حمل بار آن است.
راحتی در طول حرکت نیز از نکات مهم هواناوها محسوب میشوده این شناورها ماد دیگر شناورهای دریایی دچار ضربات قوی امواج نشده و مشکلاتیمانند
دریازدگی را برای مسافران ایجاد نمی کند که این ویزگی هنگام حمل نیروهای نظامی بسیار حائز اهمیت است.
1
و
دریایی و نیزار
۱ Se es Sten fot ete sine oat moet ely
* انجام عملیات هيدر وكرافى و بسترشناسى درياء مطالعات علمى در مناطق ساحلى و فلات قاره و ایجاد آزمایشگاه سیار جهت امور مطالعاتی
Besar pea a eh ا ا ا ل We aC ل ear
Rar ا ما
ا ا ا ل 0000
* انجام عمليات كشتى با سرعت زياد و جابه جايى فرماندهان و خدمه شناورهاى دريابى و بوشش دادن نيازمندى هاى سازمان بنادر و كشتيرانى
* عمليات مين كذارى و مين روبى در سطح آبراه هاى بين المللى و تنكه هاى بر تردد و
eT Ty an area) زمستان ۰۹۸ سعبد احمدی زاویه.
صفحه 19:
صفحه 20:
7۸0
LS اتعطاف بذير
Flexible
Bag
نمای اجزای هوانو و دمن از نوع کیسهبسته
صفحه 21:
معرفی یک نمونه هاور کرافت پیشرفته
7
9
زر م و TPC ROG
هم سرعت عمل بسيار زياد وهم توان انجام عمليات در خشكى و لب و مناطق باتلاقى را داشتند. بدين
ترتیب توسعه یک هواناو مطابق با نیازهای نیروی دریایی شوروی به دفتر طراحی ۸۸1۳982 واقع در
nial a rename ame 0
شد که ناتو آن را ۳070001116 (به معنای تکان دهنده) نامید.
rian a: PONE apn Para arly alte Ch 0
عرضى 18.6 مترى دارد. همجنين جرم 0٠١ تنى در حالت استاندارد و 00٠ تنى در حالت 1.080 11نا"1
hae sao OT) |
Ste on Mey ]0 ارمغان آورده است. محفظه داخلى 21111 به وسيله دو تيغه طولى به
سه قسمت مجزا تقسیم شده است. بخش ميانى هواناو محل قراركيرى خودروهاى زرهى را در خود
جاى داده. خودروهاى زرهى به وسيله رمب هاى مخصوص باركيرى و تخليه مى شوند. دو قسمت
5 00
ony pI: One Pape ean 00
Bp nee sn Ceres rene SSNS FN ere Sere cn reer
گرفته اند. این محل ها با پوشش عایق صدا و گرما و ساختارهای گیرنده لرزش پوشانده شده اند.
این شناور با لایه از کی از زره برای فراهم آوردن حفاظت از خدمه و نیروها در برابر آتش تیربارهای
سبك و تركش ها بوشائدء شدء است,
0
ean err 0[ زمستان ۹۸ سعد احمدى زاويه.
صفحه 22:
۱ Sika eee ee a Se ee Soe See sae ES ee
>
7 ae ee nT Tea
eae Sw RoC tS ns ho See ene wee ke ner eC Seto ye Tense)
هاو رکرافت با اسفاده از سیستم راتش و مخ هوایی به حرکت در می آید. در ین شناورها به سبب جدایی سطح استقرار و بدنهشناور (وجود فاصله هواییبین آنها؛
۱ Pn Olen ا Se استفاده از سیستم های
۱ ی
Tee Sy oer Bon Crea sy ote ie lee ae rae eee)
اين وسيله مى تواند با صرف كمترين نيرو در هر جهتى حركت كند. از آنجا كه هاو ركرافت روى بالشتكى از هوا مى لغزد و جلو مى رودء سرعت آلن در اثر نيروى
يي ا ال ا ال ل مي ا ا ال eee ee
۱ ا ا ا CC Ie
ae EEE Ie eee ie ae اي ا ا ا
هاو ركرافت نسبت به كشتى معمولى داراى جندين مزيت استة
و
۱ tena
۳ ماو رکرافت ها می توانند بارهای سنگین را جایجا کنند. iy Ws ee pe seniors
۴ به علاومة کرت ها و رلک که با ار
| 1
صفحه 23:
صفحه 24: