صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
تحت
v
اين نوع سقف كه از قديمى ترين سقف ها مى باشد علی رغم مورد تایید قرار نگرفتن در بسیاری از
. مجامع علمی هنوز در برخی از مناطق مورد استفادهقرار می گیرد
در این سقف جهت تحمل بارهای ثقلی از آجر فشاری و تیرآهن فولادی و ملات گچ و خاک به
نسبت 0 به 0 و جهت تحمل بارهای جانبی از مهار های ضربدری استفاده می گردد و با دوغاب گچ
روی آن پوشانیده می شود.
حداکثر فاصله تبرهای حمال 0 متر می باشد و تيرها در محل تكيه كاه به نحو مطلوبى ثابت مى شوند.
سقف طاق ضربى معمولاً داراى ضخامت نيم آجر يعنى در حدود 00-00 سانتى متر مى باشد .
عمل طاق زدن بايد از طرفين تير آهن شروع و به وسط آن ختم شود و در انتها بايد نيمرخ ها به
نحو مطلوبى به ديوار مهار شوند.
حداكثر خيز اين سقف :© سائتيمتر مى باشد.
صفحه 6:
Jick Are
With Kormit Joist >
صفحه 7:
سس
2
0- عدم کفایت تیرآهن های موجود و داشتن لرزش زیاد در سقف
©- عدم اتصال تیرآهن های سقف به یکدیگر
صلبیت نامناسب سقف
سنگین بودن سقف
0- اتصال نامناسب سقف با دیوار در ساختمان های بنایی
0.- عدم توانایی سقف در مقابله با بارهای جانبی با وجود مهارهای ضربدری در سقف
صفحه 8:
1
Ly
الا
نا
يا
a
صفحه 9:
Suns oe
y
: سقف تیرچه بلوک تشکیل يافته است از
0- تیرچه هایی که معمولا به فاصله محور تا محور 000 سانتیمتر به موازات یکدیگر روی تير های
باربر قرار می گيرند.
©- بلوك هابى توخالى كه مابين تيرجه ها قرار مى كيرند .
©- بتن كه فضاى روى تيرجه و بلوك را بر مى كند و ضخامت آن روى بلوك ها معمولاً © تا 00
سانتیمتر می باشد .
اين نوع سقف در واقع دال یک طرفه ای می باشد که در آن برای کاستن بار مرده از بلوک های
سفالی یا بتنی توخالی برای پر کردن حجم استفاده می شود.
صفحه 10:
صفحه 11:
soo
v
حمل و انبار کردن مصالح تشکیل دهنده سقف 0
نصب تیرچه ها
- نصب تکیه گاه های موقت ( بسته به طول دهانه » نقاط وسط و ثلث زیر تیرچه ها با استفاده از
چهارتراش و جک بسته می شود ) .
© نصب يلوك ها
©- آرماتوربندى ( ميلكرد هاى حرارتى كه غالبا با قطر 0 میلیمتر و با فاصله 06 سانتیمتر در 6
امتداد می باشند ),
6 قالب بندی
- بازدید سقف و آماده سازی آن برای بتن ریزی
©- انتقال بكن
صفحه 12:
soo
03
ID بتن ريزى و متراكم كردن آن
0 پرداخت سطح بتن
0 عمل آوردن
©0- بازكردن قالب ها و جمع آورى تكيه كاه هاى موقت
صفحه 13:
صفحه 14:
بح
جر
أل »ري م7
صفحه 15:
صفحه 16:
asso
2
در سيستم اين نوع سقف كه مشابه با سقف تیرچه بلوک می باشد از تیرچه های با جان باز استفاده می
شود .
فضای بین اين تیرچه ها با بلوک پر شده و سپس روی قالب و تیرچه با حدود 0 تا 40 سانتیمتر بتن
پوشانده می شود .
در تبرچه کرمیت که تفاوت بارز اين نوع سقف با سقف تیرچه بلوک می باشد برای بال تحتانی از
تسمه فولادی و برای بال فوقانی از نبشی یا میلگرد و یا تسمه استفاده می شود.
جان اين تیرچه ها از میلگرد خم شده می باشد که به بال فوقانی و تحتانی جوش می شود.
صفحه 17:
صفحه 18:
یه
¥
عدم نياز به شمع بندى-1
در اين سيستم از تيرجه هاى خود ايستاى فلزى استفاده مى شود لذا امكان اجراى سريع و همزمان جند
. طبقه وجود دارد
يكيارجكوسقفو لسكلت- 2
با توجه به اينكه تمامى تيرجه ها به اسكلت جوش مى شوند يس از بتن ريزى سقف مى تواند به خوبى
. مانند یک ديافراكم صلب عمل كند
3-c ae
به علت خود ايستا بودن تيرجه ها تنش ايجاد شده در بتن بسيار بايين است لذا استفاده از بتن كم مقاومت
لطمه ای به استحکام سقف نمی زند
.امکان حذف کش ها و مقاومت نهایی بالا از دیگر مزایای سقف های کرمیت هستند
صفحه 19:
oie
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
ee)
اين نوع سقف همانند سقف تيرجه بلوک و کرمیت می باشد با این تفاوت که به جای استفاده از
.بلوک سفالی یا بتونی از بلوک هایی با جنس مواد يونوليتى به نام پلی استایرن استفاده می گردد
بلوک های پلی استایرن به دلیل قیمت و وزن کم مدتی است که برای ساختمان سازی مورد.
استقبال انبوه سازان در چندین شهر قرار گرفته است .
این بلوک ها در © نوع قابل اشتعال و غير قابل اشتعال در بازار عرضه می شود .
با توجه به اينکه وزن هر قطعه بلوک سیمانی که در ساختمان سازی بکار می رود 08 کیلوگرم است
» در حالی که وزن بلوک های یوتولیتی ناچیز بوده » تا اندازه بسیار زیادی موجب پایین آمدن
وزن ساختمان می شود
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
v
عدم مقاومت در برابر حرارت -€]
با وجود پوشش نسوزی که زیر و روى اين يلوك را محصور کرده است در صورت آتش سوزی در
. ساختمان » اين بلوک ها تنها تا 000 دقیقه تاب مقاومت در برابر حرارت را دارند
تردید در عایقبودن-2
به گفته یک مقام مسئول در موسسه استاندارد علی رغم باور بوجود آمده در مورد عایق صوتی
بودن اين نوع بلوك كه یکی از دلایل کاربرد آنها نیز می باشد ۰ این نوع بلوک ها نمی توانند
تاثیری در کاهش صدا داشته باشند و به راحتی صدا را عبور می دهند چون برای کاهش صوت به
چگالی نیز نیاز است و بلوک های پلی استایرن نسبت به بلوک های سیمانی فاقد این مشخصه می
. باشند
صفحه 27:
صفحه 28:
۷
دال یک صفحه ضخیم از جنس بتن مسلح می باشد که وظیفه اصلی آن ایجاد یک سطح تخت قابل
استفاده است .
اين صفحه ضخيم معمولاً دارای ضخامت ثابت بوده و می تواند بر روی اجزای بتن مسلح و زمین
تکیه داشته باشد .
صفحه 29:
ct [
2
در دال یک طرفه نسبت طول به عرض بزرگتر از 0 می باشد .
به دلیل اینکه دال فقط بر 0 قسمت تکیه دارد » بار به صورت یک طرفه
توزیع می شود که از اين نوع دال, ها می توان تیرچه بلوک را برشمرد .
دال های یک طرفه در حقبقت از مجموعه ی تیرهای بتن آرمه تشکیل شده است که
رفتار خمشی و برشی تیرها برای کل دال صدق می کند .
صفحه 30:
| تفده رح
2
پدیده افت باعث جمع شدگی و به دلیل یکپارچگی دال با تیرهای تکیه
گاهی باعث ایجاد ترک های کششی در بتن می شود .
می توان با توزیع میلگرد های کافی در راستای عمود بر میلگرد های طولی عرض اين
ترک ها را به حداقل رساند تا عوارض ناشی از ایجاد ترک های کششی زیان آور نشود .
با شروع جمع شدگی در بتن ۰ باوجود اين میلگرد ها که به میلگرد های افت و حرارت
موسوم هستند و با تحت کشش قرار گرفتن آنها به جای بوجود آمدن ترک با عرض بزرگ +
ترک های مویی بسیار کوچک در سطح بتن نمایان می شوند .
صفحه 31:
سقف دال دو طرفه
۲۷
درصورتی که نسبت طول به عرض از 0 کوچکتر باشد » دال دوطرفه است
طبقه بندی دال های دو طرفه
دال های دو طرفه بدون تید De دال تخت قارچی
دال های دو طرفه تیردار
صفحه 32:
دال دوطرفه
تبردار تخته
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
سقف کامپوزیت عرشه فولادی یکی از روش های نوین اجرای سازه می باشد که
امروزه طرفداران بسیار زیادی در دنیا دارد.
معرفی سقف عرشه فولادی:
سقف عرشه فولادی با ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل آجدار بدون استفاده از
ميلكرد و حذف قالب بندى اجرا مى شود.وزن اين سقف نسبت به سقف های مشابة
حدود()© تا (0)© درصدكمتر مى باشد و سرعت اجراى اين سقف حدود©1)
برابر بيشتر از سقف هاى معمولى مانند دال بتنى و تيرجه بلوك مى باشد.
صفحه 36:
صفحه 37:
ویژگی های سقف عرشه فولادی:
بتن ریزی در این سقف از سطح بسیار صاف ویکپارچه برخوردلرست که پس از آن نیاز به کف سازی و
پوکه ریزی نمی باشد وبا سرعت بالا آماده عملیات نازک کاری می باشد.
در اين سیستمقالب بندی که یکی از مشکلات اجرایی ساختمان می باشد»حذف گردیده و اجرای سقف را با
سرعت بالا عملی می کند و اين امکان وجود دارد که بعد از تکمیل شبکه های تاسیساتی به صورت یکجا
نسبت به بتن ریزی تمام سقف وطبقات اقدام نمود.
سنصب ورقه ها بدون جوشکاری و فقط بامیخ های فولادی انجام می شود.
-در این سیستم لمکان اجرای سقف و بتن ریزی در کلیه طبقات ساختمان های چند طبقه در یک زمان قابل
انجام می باشد.
صفحه 38:
دیدن
| شمارا به دی ۳
سقف کامپوزی
فیلم آموزشی
عوت می کنیم ..
4
صفحه 39:
صفحه 40:
Si [
2
]~ كاهش مصرف فولاد بين 00 تا 00 درصد به علت عملكرد مركب
2 کاهش در ارتفاع نیمرخ فولادی نسبت به حالت تير معمولى
افزایش سختی سیستم سقف
<»- افزایش طول قابل استفاده برای یک نیمرخ مشخص
0 افزایش باربری نهایی نسبت به حالتی که ظرفیت دال و تیر جداگانه منظور شود
0. سبک شدن وزن سازه نسبت به سقف های با دهانه مشابه
صفحه 41:
تیه
2
0- تغییر شکل های دراز مدت به علت پدیده خزش در بتن فشاری
©- عملکرد غیر مرکب در نواحی لنگر منفی تیرهای یکسره
0 عدم امکان عبور لوله های تاسسیات و برق از روى كف در صورتی که کف سازی
حذف شود
الزام استفاده از سقف های کاذب در زير تیر های فلزی
2 مشکلات دسترسی برای تعمیرلت احتمالی لوله های تاسیساتی و نیاز به برداشتن سقف
های کلاب برای دسترسی
©- طراحی خاص » اجرای اتصالات ویژه ۰ کنترل دقیق جوشکاری
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
el Ue
با توجه به اینکه در این قسمت دو پارامتر مقاومت و وزن سقف داراى اهميت مى باشد ؛ بارامترى
به نام ضریب باربری سقف معرفی را می کنیم که عبارت است از نسبت وزن قابل تحمل سقف
( مقاومت ) به وزن اعمال شده توسط سقف به سازه :
وزن قابل تحمل براى سقف
- ضریب باربری سقف
وزن اعمال شده توسط سقف به سازه
بديهى است كه سقف بهينه داراى ضريب بيشتر مى باشد .
صفحه 45:
a
y
برای بدست آوردن ضریب سقف » ما از یک پلان اجرایی سازه 09 طبقه اسکلت فولادی
بدین صورت استفاده می کنیم که :
چشمه با اندازه های مختلف از طبقه نهم اين سازه را برای کاربری های مختلف و به تبع
آن حداقل وزن های قابل تحمل مربوطه مدل ۰ محاسبه و بررسی خواهیم نمود .
صفحه 46:
صفحه 47:
بر اساس مبحث ششم مقررات ملی ساختمان (بارهای وارد بر ساختمان ) مقدار بار وارد بر سازه که
بر مبنای اين بارها طراحی صورت می گسرد و مقاومت سقف بر مبنای Cubic M /16 سنجیده
می شود به صورت زیر است :
ا 0
[الاتتنهخ ٠ تكسم
SE 7
وس
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
با توجه به اينكه بس از بهره برداری از سازه ۰ تحت بارگذاری ثقلی ( مرده و زنده ) و بارگذاری
جانبی ( باد و زلزله ) امکان بررسی سقف سازه با توجه به امکانات آزمایشگاهی ( بررسی عملکرد و
رفتار سقف مورد نظر ) در برابر بارهای ثقلی و جانبی وجود ندارد بران شدیم تا با استفاده از دانش
نرم افزاری در شرایط مساری و برابر » سقف هاى تيرجه بلوك ٠ كرميت ٠ بلى استايرن دال و
كاميوزيت با استفاده از نرم افزار تحليل و طراحى اعضاى سازه ) ETABS ) و تحت اثر بارهای
مرده که همان وزن سقف مى باشند و تحت اثر سربارها كه همان مقاومت هستند كه البته هر © مورد
در قسمت قبل محاسبه و آورده شده اند تحليل انجام كرفته شده است .
شرايط برابرى كه با استفاده از آنها تحليل انجام كرفته شده است در صفحه بعد آورده شده است
با توجه به اينكه نتايجى كه از نرم افزاربدست مى آيد داراى كستردكى است ٠ نتايج تغيير مكان طبقه
صفحه 52:
و دیافراگم ( ۵۱۵۳۲۱6۸۵6۲۸ :6 5۲0۴۷ 0۴ 08۱۳۲ ) و تغییر مکان عمودی تحت اثر
بارگذاری ثقلی مورد نظر می باشد .
اعداد بدست آمده در هر کدام از قسمت ها هر چه کمتر باشد ۰ نشان دهنده درجه صلبیت بیشتر
دیافراگم می باشد .
صفحه 53:
صفحه 54:
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
ما کزیمم تغییر مکان عمودی تحت اثر بار ثقلی
طبقه دیافراگم | نوع بار | تغییر مکان نسبی
به متر
oa ثقلی eee
ام |
۳
ل
۰/۱۰
صفحه 58:
eee ی ی ی ما و
اکزیمم تغییر مکان نسبی طبقه و دیافرا گم تحت اثر بار جانبی زلزله در راستای >(
طبقه دیافراگم | نوع بار | تغییر مکان نسبی | تغییر مکان نسبی
ب در جهت )2 در جهت ۷۲
خريسيه od زلزله ۹+ 21000
پام زلزله ۷( "۰+ موه
زلزله 7۳۳0۹ ۹
زلزله ۱3 ۵ ۱۰"
زلزله ۸ | + 5
صفحه 59:
ما کزیمم تغییر مکان نسبی طبقه و دیافرا گم تحت اثر بار جانبی زلزله در راستای ۲۷
طبقه دیافراگم | نوع بار | تغییر مکان نسبی | تغییر مکان نسبی
در جهت در جهت ۷
خرپشته oa زلوله الله ۸ ۱
eb زلزله لم ءءء ل
زلزله ۱۷ ۹
زلزله ۵ ۷
زلزله ۰۰۰۰۲۸ ۱+۱
صفحه 60:
سقف تير
چه بلوک
صفحه 61:
ما کزیمم تغییر مکان عمودی تحت اثر بار ثقلی
طبقه دیافراگم | نوع بار | تغییر مکان نسبی
به متر
od نقلی ۳۵« |«
+ [esto
ع ل
00
eee
صفحه 62:
ما کزیمم تغییر مکان نسبی طبقه و دیافرا گم تحت اثر بار جانبی زلزله در راستای 6(
طبقه دیافراگم | نوع بار | تغییر مکان نسبی | تغییر مکان نسبی
در جهت در جهت ۷
خرپشته 00 زلزله ۵ ۱+ 500000
يام زلزله الل ۱۱
زلزله ۰۳+ ۹ a [aoe
زلزله 3 4
زلزله ۳ ۷
صفحه 63:
ما کزیمم تغییر مکان نسبی طبقه و دیافرا گم تحت اثر بار جانبی زلزله در راستای ۲۷
طبقه دیافراگم | نوع بار | تغییر مکان نسبی | تغییر مکان نسبی
در جهت )2 در جهت ۷
خريشته oa زلزله ال 5 ۸ |
بام زلزله فلؤي له ar
زلزله 1 ۹ ۰
زلزله 0 ۹ fe
زلزله ل ۳
صفحه 64:
۳۹
کرمیت
صفحه 65:
ما کزیمم تغییر مکان عمودی تحت اثر بار ثقلی
طبقه
دیافراگم
oa
نوع بار
ثقلى
به متر
۳۳
۳۳
7
اللو
eee
صفحه 66:
ماکزیمم تغییر مکان نسبی طبقه و دیافرا گم تحت اثر بار جانبی زلزله در راستای >(
طبقه دیافراگم | نوع بار | تغییر مکان نسبی | تغییر مکان نسبی
در جهت )ا در جهت ۷
خريشته od زلزله ee WAY 1+ 500000007
يام زلزله ۱ ا
زلزله ۰ ۱+ ۹
زلزله ۳۳۵ ٠. 4
زلرله 9 مه
صفحه 67:
ما کزیمم تغییر مکان نسبی طبقه و دیافراگم تحت اثر بار جانبی زلزله در راستای ۷
طبقه دیافراگم | نوع بار | تغییر مکان نسبی | تغییر مکان نسبی
در جهت در جهت ۷
خريشته od زلزله ۰۰۵ ۰۱+ ees wes
يام زلزله ۷۵ ۱+ ۷ ۱
زلزله مله ۵ +
زلزله 3۳۳ ۹
زلرله ۳۹ ۱۰۰+ ۰۰۵۸
صفحه 68:
سقف دال
صفحه 69:
مارم 1
یمم تغییر مکان عمودی تحت اثر بار ثقلی
طبقه | دياف 0
یافراگم | نوع بار | تخ ف
بار | تغيبر مكان
ان نسبى
= . به متر
ثقلى له
6004[ +
۲
+ [eke
«| «۳
صفحه 70:
ما کزیمم تغییر مکان نسبی طبقه و دیافراگم تحت اثر بار جانبی زلزله در راستای 26
طبقه دیافراگم | نوع بار | تغییر مکان نسبی | تغییر مکان نسبی
در جهت در جهت ۷
خريشته od زلزله AY »,+ ماه
يام زلزله 0ه ۷ ۱
زلزله ۱۰۰۳2۸ eee
زلزله "+ 30
زلزله ۱ oe ماه
صفحه 71:
ما کزیمم تغییر مکان نسبی طبقه و دیافرا گم تحت اثر بار جانبی زلزله در راستای ۲۷
طبقه دیافراگم | نوع بار | تغییر مکان نسبی | تغییر مکان نسبی
در جهت در جهت ۷
غريشته 6 زلزله 994 ۵
بام زلزله 7 ۷
زلزله Ween ۷
زلزله موم ۰ ۳۹
زلزله ۱ |« ۹ ۱۱+
صفحه 72:
۳۹
پلی استایرن
صفحه 73:
ما کزیمم تغییر مکان عمودی تحت اثر بار ثقلی
طبقه دیافراگم | نوع بار | تغییر مکان نسبی
به متر
00 ثقلی ۰۱۰۰۳۱
۰۰۳۱
۳۷
ول
ele
صفحه 74:
eee ی ی ی ما و
اکزیمم تغییر مکان نسبی طبقه و دیافرا گم تحت اثر بار جانبی زلزله در راستای >(
طبقه دیافراگم | نوع بار | تغییر مکان نسبی | تغییر مکان نسبی
— در جهت > در جهت ۷
خريشته od زلزله al eeee Qe + | ee OVAY
بام زلزله 00 5000000
a; و ۹ و
زلزله ۰ ا 0 ع عءونولة
زلرله ليله مه
صفحه 75:
ما کزیمم تغییر مکان نسبی طبقه و دیافرا گم تحت اثر بار جانبی زلزله در راستای ۲۷
طبقه دیافراگم | نوع بار | تغییر مکان نسبی | تغییر مکان نسبی
در جهت در جهت ۷
خريشته 00 زلزله eee IVE | + ۸ ۰*۰ |
يام زلزله الام ءءء ل 00
زلزله ۷+ ۲ ۱۱+
زلزله ۱ ۸ »| +«
زلزله ۸ ۰/۱ ۱۰۸+
صفحه 76:
صفحه 77:
صفحه 78:
صفحه 79:
SE En en Seen
0۳7۳ ۳ 2
.كم 7
es 7
صفحه 80:
a مه ای
a ا ات
a اا ped
صفحه 81:
a ل وت
a اه او( اسب
a سا ات
صفحه 82:
صفحه 83:
صفحه 84:
a الاح ات
a 9
a ون
صفحه 85:
اين قسمت بعداً تكميل خواهد شد...