صفحه 1:
AN
a
صفحه 2:
دانشکده علوم انسانی
گروه علمى مديريت
oe atl 1 © ل
@
تاستان ۱۳۹۱
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
“4 کاربرد متصور و استفاده کنندگان از نتایج تحقيق
“> محدودبت هاى تحقيق
i
صفحه 6:
تحولات سریع تکنولوژیکی, افزایش خطرات جهانی شدن
و انتظارات خصوصی سازی از ویژگیهای محیطی هستند
که سازمانهای تجاری کنونی با آن مواجهند. بازارگرایی
یکی از این رویکردها می باشد که به عنوان روشی بشیار
مؤثر و كارا در دستيابى به مزيت رقايتى به لور
روزافزون مورد توجه سازمانهاى نوين قرار كرفته است.
براساس مطالعاتى كه تاكنون انجام شدهء بيشتر
سازمانهاء بازاريابى را تنها عامل موفقيت در ارائه پاسخ
مناسب و سريع به نيازهاى متنوع و غير قابل بيش بينى
مشتريان مى دانستند. اما تحقيقاتى كه در آين جند دهه
ى اخير بر روى بازاركرايى انجام شده به نتايج مثبت و
مطلوبى رسيده است و اكنون محققان بر اين باور شده
اند که علاوه بر بازاریابی» بازاركرايى هم نقش عمده اى
در عملكرد سازمانها ايجاد مى كند. با وجود عدم توجه
سازمانها و شرکتهای خدماتی به مشتریان رقبا و
صفحه 7:
تغییر و تحولات بین المللی و سرعت این تغییرات دولتها
را بر آن داشته است نا در راستاى كسب مزيت رقایتی در
عرضه بین المللی؛ دور نمای استراتژیک حرکت های خود
را ترسیم نمایند. ترسیم چشم اندازه در حقیفت دور تمای
جک کون و سانكر اررشهاء آرمانها و فکرات
سیاستگذاران کشور می باشد.
آخروره مالدر دیاین رركي می کم که خواسته های
مشتریان از بازرگانان شرکت ها و سازمان ها (توليدي,
خدماتي و غيرة) شیر از هر دوره دبگزي است
ان امن رو هدفكذاري ششركت ها بابد مينني بر افزایش
عملکرد هوشمند براي جلب و حفظ مشتري و همزمان با
ol کاهشن هریته های مرنوطه باند. لان شال هاي اخير
شاهد پیدایش يك نگرش نو در این رایطه بودیم نگرش و
زوش. نو را بازاركرابى مي نامند. اكز بازاركرايى به
درستي و با موفقيت بياده سازي و مديريت شود سبب
صفحه 8:
صفحه 9:
مباني نظري تحقیق حاضر از چهار جزء كلي تشکیل شده
است. ابتدا به ارائه مفاهیم اولیه بازارگرایی پرداخته مي
شود. در این بخش مفهوم بازاريابي و مسیر تاريخي
شکل گيري رويكردهاي بازاريابي برحسب دوره هاي
بازاريايي مورد تجلیل قرار مي گیرد. در بخش بعدی به
ارائه دیدگاه های بازارگرایی در عرصه های مدیریتی و
همچنین دیدگاه هایی در زمینه ابعاد تحقیق مورد نظر هم
مطالبی آورده شده است. در بخش سوم مدلهایی از
بازارگرایی که تا به حال از دانشمندان و محققان
مختلفی انجام پذیرفته شده درج گردیده شده است. در
بخش آخر به معرفی جامعه مورد تحقیق» پیشینه تحقیق
و همچنین مدلی که در این تحقیق به آن پرداخته می شود
با بیان ابعاد مختلف آن آورده می شود.
صفحه 10:
صفحه 11:
ا میتی کوب عملکرد کسب و کار رابطه ی معناداری وجود دارد.
ry,
المماركات تابي و عملکرد کسب و کار رابطه ی معناداری وجود دارد. 7 0
9 0
جه رقابت گرایی رابطه ی معناداری وجود دارد. i
صفحه 12:
exe
5 .= تأثیر بازارگرا ۵ کت
در Bee بررسی ثیر بازارگرایی بر عملکر ب و
کار با استفاده از مدل هریسون و والکر
قلمرو مکانی Gilad پانکف Gig ince تسه
[ تدرو ۳ آذر ۱۳۹۰ لغایت شهریور ۱۳۹۱
صفحه 13:
آشکار تبسیل می شوند. متفیرهای آشکار یا مشاهده شدهبه گونه ای مستقیم
به وسیله پژوهشگر اندازه گیری صی شود. در حالی که متغیرهای مکنون یا
مشاهده نشدمبه گونه ای مستقیم اندازه گیری نمی شوند. بلکه بر اساس رولبط
یاهمیستگی های بیسن متغیرهای اندازه گیری شده استنباط مسی شوند.
متغیرهای پنهان به دو دستهی برونزا و درون زا تقسیم می شوند. متغیرهای
مکنون بیانگر یکسری سازه های تئوریکی هستند مانند مفاهیم انتزاعی که
مستقیماً قلبل مشاهده نیستند و از طریق سایر متغیرهای مشاهده شده ساخته
و مشاهده می شوند. متغیرهای مکنون به نوبه خودبه دو نوع متغیرهای درونزا
یا جریان گیرنده و متغیرهای برونزابیا جریان دهنده تقسیم هی شوند. هر متغیر
در سیستم مدل معادلات ساختاری می تولند همبه عنوان یک متفیر در
همیک متغير برونزا در نظر كرفته شود. متفیر دروئزا متفیری است که از جلنب
ساير متغيرهاى موجود در مدل تأثير ی پذبرد. در مقلبل متغیر برونزا متفیری
است که هیچگونه تأثیری از سایر متغیرهای موجود در مدل دریافت نمی کند
بلکه خود تأثیر می گذارد. در این تحقیق متغیرهای مشتری گرایی و رقابت
گرایی متغیرهای برونزا هستند. و متغیرهای بازارگرایی و عملکرد کسب و کار
متغیرهای درونزا می باشد.
صفحه 14:
موضوع پایاننامه از
جنبه کاربردی
ل 222
توجه کردن ب
مقوله بازارگرایی. مشتری
گرایی و رقابت گرایی و
تاثیر آن بر عملکرد
سازمانی
صفحه 15:
دستيابى به سطح مطلوب ارائه خدمات به مشتريان و تأمين نيازهاى آنان در
زمان مناسبء در نهايت افزايش مزيت رقابتى سازمانها و سودآورى و رسيدن
سازمان به مرتبه عالی؛ از کاربردهای اين تحقیق در سازمانها و شرکتهای
تجاری دولتی و غیر دولتی می باشد.
تمامی سازمان های تجاری دولتی و غیر دولتی که در جستجوی یک استراتژی
مناسب» جهت افزایش مشتری و حفظ مزیت رقابتی در محيط كسب و كار و
< متلاطم کنونی می باشند.
A
0
صفحه 16:
6 عدم آشنایی پاسخ دهندگان با فرآيند بازاركرايى و بازاريابى؛
< عدم همکاری برخی از پاسخ دهندگان در تکمیل پرسشنامه؛
همچنین از آنجاییکه ابزار جمع آوری داده ها در لین مطالعه صرفاً پرسشنامه
بوده و نمونه مورد بررسی هم محدود به بلنک ....شهرستان ۰...می باشد لذا
میزان تعمیم پذیری نتلیج بدست آمده را می توان بعنوان محدودیت تحقیق
قلمداد نمود.
۲
۳
صفحه 17:
مرور ادبیات تحقیق
صفحه 18:
فهرست مرور ادبيات تحقيق
“> بخش اول: بازاركرايى و مفاهيم آن
“> بخش دوم: ديدكاههاى بازاركرايى
“> بخش سوم: مدلهاى بازاركرايى
“> بخش جهارم: معرفى جامعه مورد تحقيق
sae tli iit isis abit
صفحه 19:
> رویکردهای بازاریابی
6 مفهوم بازاریابی
> مفهوم بازارگرایی
6 فرهنگ بازارگرایی
> بازارگرایی همگانی
6 استراتزی سازمانها در بازار رقابت
> ویژگی سازمانهای بازارگرا
صفحه 20:
> دیدگاههای بازارگرایی معاصر
6 اهمیت بازارگرایی فرهنگی در مقابل بازارگرایی رفتاری
دیدگاه مشتری گرایی
46 دیدگاه رقابت گرایی
> دیدگاههایی در مورد ارزیابی عملکرد
6 کسب اطلاعات (خلق اطلاعات)
6 توزیع و پخش اطلاعات در سراسر سازمان
© تفسیر و تحلیل اطلاعات توزیع شده
4 بکارگیری اطلاعات
صفحه 21:
6 رابطه بازارگرایی با عملکرد
6 مدل تأثیرگذاری بازارگرایی بر عملکره تسی و همکاران
< مدل تأًثیرگذاری بازارگرایی بر اثربخشی و کارایی چنگ و همکاران
6 مدل بازارگرایی و استراتژیهای عمومی پورتر جی- جنی- وو
< مدل بازارگرابی و استراتژی تمایزسازی محصول هامبورگ و همکاران
6 مدل مشتری گرایی داخلی و بازارگرایی ماوندو و کوندایت
صفحه 22:
بخش چهارم: معرفی جامعه مورد تحقیق
6 تحقیقات بازارگرایی در شبکه بانکی
> ارزیابی مدل تحقیق
> مروری بر تحقیقات پیشین
صفحه 23:
وم مهم © وج
ان مقاله
بررسی تاثیرگذاری بازارگرایی و استراتژی بازاریابی بر عملکرد بانک ها
بررسی رابطه بین بازارگرایی و عملکرد بانک های تجاری ایران
ساز و کارهای موثر در طراحی و پیاده سازی نظام های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی در
بانک های تجاری کشور (مطالعه موردی بانک ملت) ۲
روابط بین بازارگرایی و عملکرد در نمایندگی ها وکارگزاری های بیمه ی آسیا در استان
اه
تاثیر تحقیقات بازاریابی بر عملکرد از طریق فرهنگ بازارگرایی د رآژانسهای مسافرتی مشهد.
بررسی تاثیر بازارگرایی پاسخگو و کنشگر روی نوآوری صنایع لبنیات پگاه و پاکبان
بازاركرايى و عملکرد کسب کار ایران
بازارگرایی و برنامه ریزی گردشگری راهکاری اساسی در حذف موانع صنعت گردشگری
تأثیر فرهنگ بازارگرایی بر روی عملکرد بازرگانی شرکت های قطعه ساز خودرو مشهد
بررسی ارتباط بازاریابی درونی و کیفیت خدمات: مطالعه موردی بانک کشاورزی
مدلی برای تعیین میزان تاثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیتهای
تباب درس یا
بررسی تاثیراتوماسیون اداری بر بهبود تصمیم گیری مدیران استانداری و حوزه ستادی
صفحه 24:
9 رح
3
۵ 8 5 0 ۵ 298
ao
ad
Brea
بررسی نفش سیستم بانکی در توسعه بخش خدمات و تجارت
روشهای کاربردی بازاریابی خدمات بانکی برای بانکهای ایرانی
Retaining customer satisfaction in turbulent times
Marketing or Market Orientation, What's the Difference
The measurement of a market orientation and its impact on
should not be the only goal, Journal of 29 تیه وروت وبا
Remsen j@kGHAS satisfaction in turbulent times,
International Journal of Bank Marketing
The relationship between customer loyalty and customer
SAfi°186'9P a firm's strategic orientation dimensions in
determining market orientation
Customer satisfaction using low cost carriers
An Appraisal of Research on the Predictive Power of Market
Orientation
صفحه 25:
صفحه 26:
ری
“> روش پژوهش
جامعه آماری و روش نمونه گیری
نوع تحقیق
۳ جمع آوری داده ها
"گروایی و پایایی پرسشنامه
صفحه 27:
a
هدف از انتخاب روش پژوهش آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ کند
تا او را هر چه دقیقتر. آسانتر و ارزان تر در دستیابی به پاسخهایی برای پرسشهای تحقیقی
موردنظر کمک کند.
تعریف محورهای اصلی تحقیق بررسی انواع روش تحقیة
بررسی چالشهاء طراحینر/ و انتخاب پوسشنامه
عنوان ابزار اصلی
بررسی تحلیلعاملی تییدی و
تحليل مسير و مدل يابى معادلات
ساختاری
صفحه 28:
روش نمونه گیری در لین پژوهش از نوع احتمالی
و تصادفی ساده است. روش نمونه گیری بر حسب
کلیه افراد شاغل در امور اجرلیی بلنک و تکمیل
پرسشنامه هم بر همین منوالبه صورت تصادفی
ساده خواهد بود. در لین تحقیق برای تعیین
نمینه از جدول مورگان استفاده شده
استفاده از لین جدول برای جامعه آماری +
حجم نمونه در حدود ۲۰۰ تلیی در نظر گرفته شده
eee محقق براق تعديم يذيرق
نمونه را تا ۲۵۰ نفر افزايش داده است.
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
روایی و پایایی
پرسشنامه
6
شیوه جمع آوری دادهها
© 2
صفحه 32:
صفحه 33:
a
0
“> جامعه آماری تحقیق
“> متغیرهای جمعیتشناختی
“> کد گذاری سوالات اصلی پرسشنامه
“> ساخت ماتریس کوواربانس
“> تخمین مدل تحقیق و معناداری بارهای عاملی و تعیین ضرایب مسیر
ساختاری
(Measurement Model) ¢5 p5 تحلیل مدل اندازه >“
“> پاسخ به فرضیات پژوهش با استفاده معادلات ساختاری (]81777)
“> تحلیل ضرایب تعیین CRY)
صفحه 34:
صفحه 35:
سابقه کار
۲ تا ۴ سال
۵ تا ٩ سال
۴۷۰ سال
۵ تا ۲۵سال
بيش از ©© سال
فراوان
90
09
60
19
90
۵0
9
950
صفحه 36:
۱
صفحه 37:
اساس تحلیل در برنامه لیزرل. بر مبنای ماتریس کوواریلنس بین متغیرهای مکنون و مشاهده شده
است. جدول زیر معرف ماتریس کوواریانس(همبستگی) میان متغیرهای مکنون است. به منظور
محاسبه رولیی همگرا: فورثل و لارکر استفاده از معیار ۸۷18 را پیشنهاد داده ند که یکی از ستون
های لین جدول لین شاخص ۸۷12 را نشان می دهد. در ۸۷15حدلقل برابربا ۰.۵. شاخص ها رولیی
همگرای مناسبی دارند. لذا رولیی همگرای برای تمامی متغیرها تأیید می شود درواقع لین شاخص
بررسی می کند که ییک متغیر پنهان تا چه حد قادر است واربلنس شاخص های(متغیرهای آشکار)
خود رابه طور متوسط توضیح دهد. لین ضریب برای تمامی متغیرهای تحقیق در جدول زیر خلاصه
شده است. بیشترین مقدار را در بين متغیرهای تحقیق متغیر بازارگرایی داشته است که مقداری برابر
۱ شده است و نشان می دهد لین متغیر بهتر از سایر شاخص ها اندازه گیری شده است. و کمترین
مقدار را متغیر مشتری گرلیی داشته است که این مقدار برابر ۰.۵۴ شده است. بقیه اعداد ضرایب
كواريانس بين متغیرهای پنهان می باشند.
صفحه 38:
Re re Wea see herder Sule al
(اندازه نمونه <۳۵۰)
إ متغيرهاى بزرهش )4 0 © @ AVE)
1 (۱ بازاركرابى ١ الال
VV Sy en 9 Blas (1) 1 ۵۸
by () مشترى كرابى مر ۳۳ ۵
eat, (t) ۴ كرابى ۷ لالد[ الال
۳ج
صفحه 39:
ا ا را ۱
صفحه 40:
PB بصع
د
3
i
ry
3
ع
3
0
3
۳
5
صفحه 41:
0
۱ oe.
تا /
صفحه 42:
نمودارهلیی که در بالا آمدن. مدلهای تحقیق را در حللت تخمین و معناداری بارهای عاملی و ضرلیب
مسیر نشان می دهد.با توجهبه لین مدلها می توان بارهای عاملی و ضرلیب مسیر را برآورد و سپس
آزمون کرد. ضرلیب موجود در لین نمودارهابه دو دسته تقسیم می شوند. دسته ی اول رولبط بين
متغیرهای پنهان (بیضی) و متغیرهای آشکار (مستطیل) می باشند که این معادلات را اصطلاحاً
بارهای عاملی گویند و دسته ی دوم روابط بین متغیرهای پنهان و پنهان هستند که تحت عنوان
معادلات ساختاری نام برده می شوند و برای آزمون فرضیات استفاده می شوند. تمامی ضرایب با
استفاده از اماره !آزمون میگردند. اعداد درون پرانتسز آماره ؛را نشان مسی دهند. ایسن آماره (سٌ
6) زمانی معنادار می باشد که مقدار آنن خارج بازمی ( ۲- تا ۲+ ) قرار گیرد و اگر مقدار
آمارمی !درون لین بازه قرار گیرد. معنادار نمی باشد.با توجهبه بارهای عاملی می توان گفت سیهم
کدام متغیر در اندازه گیری سازه مربوطه بیشتر است و سهم کدام متعیر کمتربه بیان دیگر شاخصی
که بار عاملی بزرگتری داشته باشد سهم بیشتری در اندازه گیری سازه مربوطه دارد و شاخصی که بار
عاملی کمتری داشته باشد. سهم کمتری را دارد.
صفحه 43:
۱
صفحه 44:
(Measurement Model) 5 >5
(Mexsurement Made ens
منز Laning tone on daa
vas 2
ve xn ۳
۳
eat al gt ری
صفحه 45:
lee cla از جهت رولی دار !عبر ال مس
1
صفحه 46:
ابت گرایی -+ عملکرد کننب و کار ۳
بازارگرایی + عملکرد کسب و کار vie
مشترى كرابى -» ۳
5
1
1
۱۱۴ )
۳
۵
o/s.
* معناداری در سطح اطمبنان ٩۹درصد. * معناداری در سطح اطمینان ۵
1 آماره
Von*
aie
over
nw"
wyatt
Naot
صفحه 47:
مشتری گرایی
صلکرد كب و كار
رقلبت گرایی
عملكرد سب و کار
بازارگرایی
صلکرد كب و کار
one
9
aoe
69.60
متغير مشترى كرابى در سطح اطمينان 48 درصد بر متغير
عملکرد کسب و کار تأثیر معناداری نداشته است. (آماره 4
درون بازه منفی ۲ تا مثبت ۲ قرار گرفته است). در نتبجه
فرضیه اول تحقیق رد می گردد.
متفیررقابت گرایی در سطح اطمینان ٩٩ درصد بر متفیر
عملكرد كسب و كار تأثير معنادارى داشته است. (آماره ©
خارج بازهمنفی ۳ تا مثبت ۳ قرار كرفته است). در نتيجه
وجود رابطهى بين ابن دو متغير تأييد مى كردد.
متغير بازاركرابى در سطح اطمينان 98 درصد بر متغير
عملکرد کسب و کار تأثیر معناداری داشته است. (آماره 4
خارج باه نفی ۳ تا مثبت ۲ قرار گرفته است): وجود
رابطدى بين اين دو متغير تأبيد مى كودد.
صفحه 48:
فرفیه
چهارم
مشتری گرایی
بازارگرایی
رقلبت گرایی
بازارگرایی
مشترى گرایی
رقابت گرایی
0.99
eer
موه
متغير مشتری گرایی در سطح اطمینان ۹٩ درصد بر متغير
بازارگرایی تأثیر معناداری داشته است. (آماره * خارج بازه
منفی ۲ تامثبت ۳ قرار گرفته است) در نتیجه وجود
رابطهی بين اين دو متغير تأييد مى گردد.
متغير رقابت گرایی در سطلح اطمینان ۹٩ درصد بر متفیر
بازارگرایی تأثیرمعناداری داشته است. (آماره خارج بازه
منفی ۳ تا مثبت ۳ قرار گرفته است). در نتیجه وجود
رابطدى بين اين دو متغير تأبيد مى گردد.
متغير مشترى كرابى در سطح اطمينان 18 درصد بر متغير
رقابت كرايى تأثیر معناداری داشته است. (آماره # خارج
باه منفی 7۳
رابطدى بين اين دو
ت 7 قرار كرفته است). در نتيجه وجود
ینمی گردد:
صفحه 49:
لين ضريب توانلیی پیش بینی متغیر وابسته توسط متغیریا متفیرهای مستقل را بررسی عی کند و یا
به بیان دیگر لین ضریب بررسی می کند که چند درصد از تغیرات متغیر وابسته توسط متغیرهای
مستقل تبیین می شوند. لین ضریب همواره در بازه صفر تا یک می باشد و هر چه به مقدار یک
تزديكتر باشد قدرث بيش بيتى منعقق و كيفيت مدل را افزليتن حى دهد. بر لين أساض متفيرهاق
بازارگرلیی. مشتری گرلیی و رقلبت گرلیی روی هم رفته توانسته لند ۸۱./ درصد از تغیرات عملکرد
كسب و كار را پوشش دهند. /۱٩ درصد باقیمانده مربوطبه خطای پیش بینی می باشد و عی تواند
شامل مابقی متغیرهای تأثیر گذار بر عملکرد کسب و کار باشد.
ضریب تأثیر متغیرهای مشتری گرلیی و رقلبت گرلیی بر بازارگرلیی برابر 1/۸۵ شده است. به عبارت
دیگر متغیر های مشتری گرلیی و رقلبت گرلیی روی هم رفته ۸۵ از تغیرات بازارگرلیی را پوشش
داده اند. 7/10 درصد باقیمانده مربوط به خطای پیش بینی می باشد و می تواند شامل مابقی متغیرهای
تأثیر گذار بر بازارگرایی باشد.
صفحه 50:
صفحه 51:
نات نب خنت کر نی نها tli ات نا
فهرست ننیجه گیری و ارایه راهکار
آمار توصیفی
4 تحلیل نتایج منتج از آمار استنباطی
ع4 پیشنهاداتی بر اساس فرضیات تحقيق
پیشنهادهایی برای محققان آتی
صفحه 52:
1
§
۳
تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها نشان داد که از یک طرف
میانگین سوابق کاری پاسخ دهندگان. بین ۱۰ تا ۱۴ سال سی
باشد و از طرف دیگر فقط ۳ درصد پاسخ دهندگان تحصیلات
تکمیلی داشتند. بنابرلینبا توجهبه جوان بودن جامعه آماری و
اهمیت دلنش کار کنان در موفقیت سازمانها. پیشنهاد می شود
در سطح بانکهای کشوربه منظور افزلیش سطح علمی کارکنان
برنامه ریزی کلانی جهت ادامه تحصیل کار کنان در مقطع
تحصیلات تکمیلی فراهم گردد.
4
صفحه 53:
«
«
A
0
آزمون فرضیه اولبا توجهبه نتلیج بدست آمده از ضریب مسیر و آماره نشان می دهد.
متغیر مشتری گرایی در سطح اطمینان ۹۵ درصد بر متفیر عملکرد کسب و کار تأثیر
معناداری نداشته است.آماره )درون بازه منفی ۲تا مثبت ۲ قرار گرفته است). در نتیجه
فرضیه اول تحقیق رد می گردد.
۲ آزمون فرضیه دومبا توجهبه نتلیج بدست آمده از ضریب مسیر و آماره] نشان می دهد.
متغیر رقابت گرایی در سطح اطمینان ۹٩ درصد بر متغیر عملکرد کسب و کار تأثیر معناداری
داشته است.دآماره خارج بازه منفی ۳ تا مثبت ۳ قرار گرفته است).با توجه به ضریب
منفی لین متغیر می توان گفت که تأثیر رقلبت گرلیی بر عملکرد کسب و کار منفی عی باشد
و با بالارفتن رقابت گرلیی.ی توان لین انتظار داشت که عملکرد کسب و کار کاهش یلبد و با
پایین آمدن رقلبت گرلیی. عملکرد کسب و کار بالا رود و در نتيجه وجود رابطمى بين لين دو
متغير تأييد مى كردد.
صفحه 54:
> ۲ آزمون فرضیه سومبا توجمبه نتلیج بدست آمده از ضویب مسیر و آماره نشان می دهد:
متغير بإزاركرلبي در سطح اطمينان ٩ درصد بر متغیر عملكرد كسب و كار تأثير معنافارق
اشته است. + آمارهة خارج بازه منفی ۳ تا مثبت ۳ قرار گرفته است).با توجه به ضريب
مثبت لين متغير من توان كفت که تأثیر بازارگرلیی بر عملکرد کسب و کار مقبت می باشد و
با بالارفتن مشتری گرایی, مى توان انتظار داشت كه عملكرد كسب و كار نيز افزايش يابد و با
ن آمدن مشترى كرليى. عملكرد كسب و كار نيز كاهش مى يلبد و فرض وجود رابطمى
تأیید می گردد.
26> ۴ آزمون چهارمبا توجهبه نتلیج بدست آمده از ضریب مسیر و آماره] نشان عی
دهد. متغير مشترى كرايى در سطح اطمينان 949 درصد بر متغير بازاركرايى تأثير
معناداری داشته است.دآماره خارج بازه منفى "اننا مثبت 7 قرار كرفته است)-با توجه
به ضريب مثبت لين متغيرعى توان كفت كه تأثير مشترى كرليى بر بازاكرليى مثبت عى
باشد وبا بالارفتن مشتری گرلیی.عی توان انتظار داشت که بازارگرلیی نیز افزلیش یابد و
با پایین آمدن مشتری گرلیی. بازار گرلیی نیز کاهش عی یلید و فرضیه وجود رابطفی بین
ابن دو متغير تأييد مى كردد.
area CC eC
صفحه 55:
> ۵. آزمون فرضیه پنجم با توجه به نتایج بدست آمده از ضریب مسیر و آماره] نشان می
دهد. متغير رقلبت كرايى در سطح اطمينان 94 درصد بر متغير بازاركرليى تأثير معنادارى
داشته است. لآمارهة خارج بازه منفى "نا مثبت ۳ قرار گرفته است).با توجه به ضریب
مثبت اين متغير مى توان كفت كه تأثير رقلبت كرايى بر بازاركرايى مثبت مى باشد وجا
بالارفتن رقلبت گرلیی. مى توان انتظار داشت عه بازارگرلیی نیز افزلیش یلبد وبا پایین آمدن
رقلبت گرلیی بازارگرلیی نیز کاهش می یلبد و فرضیه وجود رابطمی بین لین دو متغیر تأیید
می گزدده
26> ۶ آزمون فرضیه ششمبا توجهبه نتلیج بدست آمده از ضریب مسیر و آماره آنشان می
دهد. متغیر مشتری گرایی در سطح اطمینان ۹٩ درصد بر متغیر رقابت گرایی تأثیر
معناداری داشته است.دآماره۲ خارج بازه منفی ۳ا مثبت ۳ قرار گرفته است).با توجه
به ضريب مثبت لين متغير عى توان كفت كه تأثیر مشتری گرلیی بر رقلبت گرلیی مثبت
ی باشد وبا بلارفتن مشتری گرلیی. می توان انتظار داشت که رقلبت گرلیی نيز افزليش
یلبد وبا پایین آمدن مشتری گرلیی. رقلبت گرایی نیز کاهش می یلبد و فرضیه وجود
اين دو متغير تأييد مى كردد.
A
0
صفحه 56:
!با توجه به عدم تأثیر مثبت مشتری گرایی بر عملکرد کسب و کار به بلنک توصیه می شود که
توجه بیشتری به مشتریان داشته باشد. هر چند هم اکنون بیشتر بانکها در جذب مشتری فعالانه
تلاش می کنند اما می توانند با تدابیر به خصوصی از جمله اعطای تسهیلات. کمک هزینه خرید لوازم
جانبی و غیره به مشتری. اعتماد آنها رو جذب بکنند. مشتری مهمترین رکن در ادامه روند هر
سازمانی می باشد.
۲ از آنجلیی که تتلیج حاصل از آزمون فرضیه دوم نشان می دهد رقلبت گرلیی بر عملکرد کسب و
کار تأثیر دار پس بانکها بلید هر چه بیشتر در زمینه رقلبت گرلیی فعالیت مستعری داشته باشند.
بلید در لین زمینه از کارشناسان بازاریلبی خبره ای استفاده شودتا بتوانند تمام حرکات رقبا رو زیر
نظر داشته باشند و از راهکارهای رقیب در جهت بهبود عملکرد سازمان خود استفاده بهیشه رو
داشته باشد.
ole gals از بررسی فرضیه سوم حاکی از َن است که بازارگرلیی تأثیر مثبتیبا عملکرد کسب
و کار دارد در نتیجه به بانکها توصیه می شود هر چه بیشتر در این زمینه کوشا باشند چون
بازارگرایی هم مشتری گرایی رو در بر دارد و هم رقابت گراییی رو با تکیه بر این مورد می تولند
عملکرد سازمان را هر چه بیشتر افزلیش دهد. چون لگر فعالیت بازارگرلیییک سازمانی بیشتر باشد
یعنی آن سازمان توانسته است مشتری بیشتری جذب و لین خودشبه معنی جذب سرمایه بیشتر و
از رقبا بهتر عمل کردن که در مجموع باعث سود بیشتر برای بانک خواهد شد
A
0
صفحه 57:
LE توجهیه تأیید فرض چهارم مبنی بر تأثیر مثبت مشتری گرلیی بر بازارگرلییبه بلنک توصیه می
شودبا بهبود عملکرد خود در زمینه جذب هر چه بیشتر مشتری و تبدیل کردن آنها به مشتریان
وفادار که باعث افزلیش بیشتر بازارگرلیی حی شود مبادرت ورزند. چون همانطور که قبلاً هم بیان شد
یک رکن بازارگرایی مشتری گرلیی می باشد که ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. در لین زمینه می
توانند با ارئه ات رسانه ای و غیر رسانه ای مردم را از ارائه خدمات نوین خود مطلع سازند.
۲ ۵. تأیید فرض پنجم نشان داد رقلیت گرلیی بر بازارگرلیی تأثیر مثبتی دار.پسبا توجهبه تأیید لین
فرضبه بانکها توصیه می شود نسبتبه رقبا از ابزارها و راه هلیی برای ارلئه خدمات جدید استفاده
کنند که از پشتولنه قانونی برخوردار بوده و همچنین باعث جذب بیشتر مشتری هم شود. زیرابه
عنوان مثال درصورت قدیمی بودن تکنولوی ها و خدمات ارلئه شده و ابزارهلیی برای جواب دهیبه
مشتری, بلنک نمی تواند در لین صحنه رقابتی بازار حداکثر بهره برداری را از اين زیرساخت ها ببرد و
باعث مشکلات فراوانی هم خواهد شد.
area CC eC
۶ فرض ششم بر لین مبنا بود که مشتری گرلیی در تعاملبا رقلبت گرلیی. تأثیر مثبتی دارند. حالبا
تأیید لین فرضیهبه بانکها توصیه می شود تمام توصیه هلیی که در بالا گفته شده رابه اجرا در آورند
زیرا همه آنها باعث بهبود عملکرد بانک و سود آوری بیشتر می شوند.
صفحه 58:
"۳ آنچه در لین مطالعه مورد بررسی قرار گرفت تأثیر مولفه های بازارگرلیی بر روی انتظارات کارکنان از
عملکرد بلنک ملی بود. به محقققین آینده پیشنهاد می شود که مطالعه موردنظر را در مکان های
مختلف و همچنین در بانکهای خصوصی نیز انجام دهند و نتلیج رابا بانکهای دولتی مقایسه نمایند و
از داده های مللی برای بررسی عملکرد استفاده نمایند. همچنین مطالعه بازارگرلیی را در سطح بین
المللی انجام دهند تا تأثیر فرهنگهای مختلف را بر بازارگرایی بانکها مورد بررسی قرار دهند.
همچنین می توان از متغییرهای میانجی مثل پاسخگویی يا گرلیش به رضلیت مشتری و هماهنگی
بیسن بخشسی و ایجاد هوشمندی و غیره در مطالعات اسستفاده کرد و تأئیسر بازارگرایسی را روی ایسن
فاکتورها و تأثیر آنها را روی عملکرد بانک یا شرکت سنجید. مطالعه تأثیر عوامل دیگر همراهبا
بازارگرایی بر روی عملکرد شرکت از دیگر مواردی است که می توان مورد بررسی قرار داد.
صفحه 59:
eaten 4
ری
"۳ پدر و مادر عزیزم
جناب آقای دکتر ................ استاد راهنمای بزرگوار
ci آقای دکتر ٠ استاد مشاور محترم
ote آقای دکعر مه ندیه انتعاد دآوز عریر
دوستان خویم
کارشناسان وکا زکنان باتک .-سفهزستان: سم
9 همه عزیزان حاضر در این جلسه
صفحه 60:
