صفحه 1:
صفحه 2:
0
0
©2207
صفحه 3:
خلافت عیاسی (عربى : الخلاقةٌ العبَّاسِيّة) يا عباسیان سومین خلافت ۱
اسلامی بود که پس از ظهور محمد به قدرت رسید. این خلافت
توسط نوادگان عموی پیامبر اسلام, عباس بن عبدالمطلب, olay
نهاده شد که به همین دلیل به خلافت عباسی شهرت یافت. اس ان
که خلافت اموی را برانداخته بودند, در بیشتر دوران خود در بغداد
حکومت کردند. خلافت عباسی در پی جنبش سیاهجامگان به رهبری
أبومسلم. خراسان Lae عباسپان ابتدا را مرکز قدرت
خود Ss ۳ ور رها لن را به بقداذء در نزديكي
ار و تا ی
صفحه 4:
در دوران عباسی دیوانسالاران ایرانی نظیر خانواده قدرت
را امپراتوری اسلامی به دست گرفتند که همین مسئله باعث شد تا
هس ونان یر ور Bis ee sen در این
دوره طبقه حاکم سنتهای ایرانی را پذیرفتند. به پشتیبانان هنر و
دانش تبدیل گردیدند.و بغداد به مرکز جهانی علم, فرهنگ, الات و
نواوری بدل شد. به همین دلیل دوره عباسی به ..... .. ...
مشهور است.
صفحه 5:
عباسیان اندلس را در سال NOE را در NA
آفریفیه را در ۸۰۰ و مصر را در ۹۶٩ از دست دادند و
سلسلههای اسلامی دیگری در این مناطق روی کار آمدند.
قدرت سیاسی خلفای عباسی در نهایت با ظهور آل بویه و
فتح بغداد توسط آنان آن بين رفت. از اين زمان به
یعد. به رهبر ظاهری جهان اسلام تبدیل شد؛ هرچند
آنان توانستند تا حد زیادی - . را تحت کنترل خود نگاه
دارند. دوران خلفای عباسی و دوران طلایی اسلام با حمله
مغولها و سقوط بغداد در ۱۲۵۸, در زمان حمله 20
, به پایان رسید. گرد کی ار شاک وی اي تمه
سال بعد در قاهره مجددا خلافت را بر پا نمود؛ هرچند در
این زمان نیز قدرت سیاسی در اختیار بود.
شاخه قاهره خلفای عباسی تا فتح مصر توسط عئمانیان در
۷ به ادعای رهبری جهان اسلام ادامه داد.
صفحه 6:
در عصر ننء أمنه: هاشميان اعم از عباسيان علوبار 7
متحد بودند و از زمان ه تبلیغات عباسیان شروع
شده بود و با زید و پسرش یحیی هماهنگی داشت, بر
ساس مبانی تشیع کار خود را آغاز کرده بودند؛ چنان که
انوا !| هی دوید:
دا هام که ون برد لیف اموي كشن شد و تیان از
مروانيان اختلاف افتاد, مبلغان و داعیان بنیهاشم به نواحی
مختلف رفتند و نخستین چیزی که انان اظهار میکردند,
فلت نم اه طالت را را
بود».
عباسی . یکی از راویان حدیث غدیر بود. لذا بعضی از
كروما عاتكان 2 25 220055 نان Ils علوان
ديدند. لن ie ا و با عباسيان اختلاف بيدا كردند,
شخصى مثل ابوسلمه NES که داعی الدعاة عباسیان در
cop ory سيت شائل كه علوان توسط اسان که
کی اک clas یس شهه اعتقادى sulle sen أو رآ
صفحه 7:
در ميان قبایل قحطا قحطانی سابقه تشیع در قبیله حمدان از
همه جلوتر بود؛ جنا S) 0-2-6 او را جزو
وزراى شيعه به حساب آورده است,
حتی در ابتدا خود عباسیان نیز از اظهار محت نسبت
درنه pola ابایی نداشتند؛ که نوشتهاند:
ol» هنكام كه سر مروان بن _ محمد آخرین خليفه اموی
را ترد آنالعنانیر سفاح آوردند جا DIS كرد
Bees ی ت: حمد, خدایی را که مرا بر تو
پیروز کرد, اکنون ab ندارم که چه زمانی بمیرم, چون در
حسين و برادران و opel دویست تفر J
بنى اميه را کشتم, در پسر عمویم 0000
استخوانهاى هشام را سر در مقابل ار
ابرا a i Lolo
خاندان پیامیر و شیعیان فاصله افتاد, از زمان منصور
عباسى: عباسان نسبت به au) اس رن واه و روش
صفحه 8:
پایان eee Are روی کار ool) عباسییان و
جنگ و نز مان آنان. فرصتی را پیش أورد عأ
امام باقر ٩ ۱ ۱۱ gale Ae
رشتهها و علوم متفاوت شاكرد تربيت كرد؛
دانشمندان برجستهای جون ۲۰۰
محمد بن مسلم: انان بن تغلب:
مؤمن طاقن كل تر كمد 00
بودند. از نقاط مختلف سرزمين يهناور اسلامى,
به محضر امام صادق (عليهالسلام) مى|مدند,
كسب فيض میکردند شبهات خود را بر طرف
ols Sle ance ان جناب در شهرها و
fl ee el as
ایتان Cases توسبعه نشیم در متام هه اسان
صفحه 9:
اس امر(ولایت عهدي) هرگز نعمتي برایم نیفزوده است. من در مدینه که
و جرا مي شد».
همچنین اعتراف ابن ابي داود. يكي از فقهاي اهل سنت که خود به شدت دشمن
و مخالف شیعه بود, حایز ز اهمیت است. پس از | که معتصم عباسي plol sly
جواد - غلك السلام - را در مقلیل آرای فتهای احل سنت, در مورد قطع دست
ا ee ۳"
را که نصف مت به امامت آو قائل اند, در حضور درباریان, قرماندهان, وزرا و
کاتبان بر نظر تمام علماي مجلسش ترجیح مي دهد.
صفحه 10:
حتي تشیع به میان فرماندهان و رجال دولت عباسي نیز
بت چنان که يحيي بن هر ثمه نقل میکند:
«متوكل خليفه عباسي مرا براي آوردن امام هادي
عليه الشلام به مدينه فرستاد « همکامی که همراه آن 3
حضرت به بفداد رسیدم, نزد اسحای بن ابراهيم
طاهري, حاکم بغداد رفتم. او به من : اي يحيبي!
ee Jhon, AND Spo. eel ال ی و اله
است. متوکل را هم مي شناسي. آگر متوکل را بر قتل
او تحريك کني, با رسول خدا - صلي الله علیه و اله -
دشمن شده اي گفت: مار وچ کی ده Cl
بو سار وال را وقتي به أن جا رسیدم, رپیش
از هر كس نزد وصيف تركي رفتم . او نيز به من
اگر يك هو از il os عرد كم شود ام طرف
هستي».
صفحه 11:
سید محسن امین در جلد اول کتابش تعدادي از
دول مردان عناسشي را در مار شتعیان آیرده
است که عبارت اند از: ابو سلمه خلا[ . نخستین
وزیر خلافت عباسي كه به وزير آل محمد ملقب
194 ابو بحیر اسدي 1S po ? فرماندهان و اران
عو لصون محمد بن ee. 9
. همين شخص هنكام دست
eee “abs
دلالت مي کند. علي بن یقطین, يكي از وزراي
هاون. یعقوب بن مامون و فاتح بغداد که بدین
سبب حسن بن سهل او را به جنگ ابي السرایا
نفرستاد.
صفحه 12:
شريك ین عبدالله نخعي قاضي کوفه و واقدي مورخ
ee oes eS ee م »>
ناد اانه شعار ض رت جان که هگام aaa جار
امام کاظم - علیه السّلام - . سلیمان بن منطور, 0
هارون. براي فرو نشاندن خشم شیعیان که اجتماع با
1 Sle ee ee هي را زا
جناب. شرکت کرد. همچنین وقتي که امام جواد عليه
السّلام رحلت کرد و خواستند پنهاني لن حضرت را دفن
کنند, شیعیان با خبر شدند. دوازده هزار نفر از آنان مسلح و
د ديا ری مدند و لن جناب را با عزت و
احترام تشييع كردند. م رحلت امام هادي عليه الشلام
- نيز كثرت جمعيت شيعيان و ضجه و ناله انان به حدي بود
كه مجبور شدند أن حضرت را در خانه اش دفن
كنند. خلفاي عباسي بعد از عصر امام رضا عليه الشلام
میا وی که ار سرا ای با وا
آلسلام _ داشته باشند, تا موجب خشيم شيعيان نشوند؛ لذأ
صفحه 13:
در عصر هارون از آزادي تسبي برخودار شد و توانست
به فعالیت هاي علمی و فرهنگي شیعیان رسيدگي کند.
حتي امامت خود را آشکار سازد و تقیه را کنار بگذارد
و با اصحاب ساير فرق و مذاهب به بحث و
بپردازد و بعضي از a را مجاب سازد. چنان که
و رمان AL all و امام رضا - pill pede -
ام اس ار رت را و
ele) as ees اين رو ple سس ی ال
خلفاي عباسي مي کوشیدند تا با تحت نظر قرار دادن
ائمه اطهار - علیهم السلام آنان را کنترل کنند. هنگام
جرکت دادن این بزر رن از مدید معی دلست با
انان را از مناطق aru نشین عبور ندهند.
صفحه 14:
بدین سبب امام رضا - علیه السْلام را
طبق دستور مامون از راه بصره, اهواز و
فارس به مرو بردند, نه از راه کوفه, جبل و
قم که محل تجمع شیعیان بود. به نقل
بعقوبي وقتي امام eal - علیه السلام را
به دستور متوكل عباسي به سامرا مي
بردند هنكامي كه به نزديكي بغداد رسيدند و
خبر دار شدند كه جمعيت زيادي براي
ملاقات امام انتظار مي کشند, توقف كردند
و شب وارد شهر شدند و از انجا به سامرا
رفتند.
صفحه 15:
از آنجايي که در عصر عصر عباسیان, شیعیان در مناطق
مختلف و سرزمین هاي دور پراکنده بودند, ائمه |
علیهم السلام - اقدام به تأسیس نهاد iG els
نقاط مختلف و شهر هاي گوناگون نایبان و وكيلاني براي
خویش برگزیدند, تا رابط میان آنان و شیعیان باشند.
ees ee - علیه السْلام - شروع
اا که کر سای ات Mol eal
الشلام - شدت مي یافت و دسترسي شیعیان به
افامانشان مشكل مي شد. تهاد وكالت و تقش وكيلان
پر رنگ تر مي شد. در كتاب تاريخ عصر غيبت امده
انست:«مهم نر از همه تقویت و کسترش سازمان محفي
وکلا است. سازماني که از دوره امام " ee
السّلام - پي ريزي شده و در دوره عسکرین با شتاب
بيشتر رو به توسعه و Ow. ذاشت».
صفحه 16:
استاه پيشواي ۱ «شرایط بسرانی که امامان شبعه در رمان
اسان بان رو رك و نان رواد ا اناري
sly برقراري ارتباط با پیروان خود جست و جو كنند. اين
ابزاری چيزي جز شبکه ارتباطي وکالت و تعیین نمایندگان و
کارگزاران در مناطق مختلف توسط امام نبود.
هدف اصلي این سازمان جمع آوري خمس, زکات, نذر و
هدایا از مناطق مختلف توسط وکلا و تحویل لن به امام و
ميز پاسخگويي امام به سوالات و مشکلات فقهي و عقيدتي
شیعیان و توجیه سياسي آنان توسط وکیل امام بود. اين
سازمان کاربرد موثري در پیشبرد مقاصد امامان داشت».
cable که آمامان عضوم علمم الشام بر آنها وق و
نایب داشتند عبارت بودند از کوفه. بصره, بغداد. قم,
واسطء اهواز. همدان. سیستان. بست., ري, حجاز. یمن,
مصر و مدائن.
صفحه 17:
«به خاطر کثرت شیعیان و همراهي دولت آل بویه با آنان, اهل سنت ياراي
جلوگيري از این مراسم را نداشتند».
در آن زمان به حدي زمینه براي فعالیت مساعد شیعیان بوده که اکثر بلاد
اسلامي تحت سلطة حاکمان شيعي بوده اند؛ در شمال آبران» گیلان و
مازندران. علویان طبرستان حکومت مي کردند. در مصر فاطمیان. در یمن
زیدیان, در شمال عراق و سوریه حمدانیان و در ایران و عراق ال بویه زمام
قدت رادر دست داشتند. البته در عصر بعضي از خلفاي عباسي چون: مهدي,
امین. مامون. معتصم. واثق و منتصرء شيعيان از ازادي عمل نسبي برخوردار
هدند .
صفحه 18:
مب
اصفهانی, ابوالفرح» مقاتل الطالبین. ص ۰۲۰۷ منشورات الشریف نع
.شيخ مفيدء محمد ero yy الارشاد. ج۲. ص۱۷۹
_مسعودی, علی بن الحسین. مروج الذهب. ۰۳ ص۰۲۸۳ منشورات موسسه الاعلمی
ved بيروت: ۱۳۱۱ ۵
مسعودىء على بن الحسينء مروج الذهب. ۰۳ ص۰۲۸۴ منشورات موسسه الاعلمی
بت یروت ۱۳۱۱ ۵
_مسعودی, علی بن الحسین. مروج الذهب, ج۴, ص,۶۰. منشورات موسسه الاعلمی
عات. بیروت. ط اولی, ۱۴۱۱ ه.
صفحه 19:
نیم وی عون اخار آللرصا لام
سال 1377 ه ق, ج2. ص135.
امین سيد محسين» , اعیان الشیعه, دارالتعارف للمطبوعات
vai) aoe اع 1ض 29 اه یی ۱
المکتبة الاسلامیه, تهران, 1358 ® .19 t 49 ص 1155
یر اس لام الساری لاه ای الا
eraser soil sey eel 0 ۱22
پور طباطبائي, سید مجید. تاريخ عصر غیبت, مرکز جهاني
Cee ee
مسعودی, علی LYYF go VT weal Topo yard! ys
مسعودی, علی بن الحسین, مروج الذهب. ج۴, ص۶۰.
صفحه 20: