صفحه 1:
دانشکده معماری و شیر سازی کارگاه ۲ طراحى شيرى بررسی اسناد فرادست طرح جامع شیر تبران ‎WAd‏

صفحه 2:
= طرح مسئله (مسائل اساسي تمران) ‎EE‏ ت متعدد: مانند آلودگي شدید هوا, ترافیک فرساینده, آسیب پذيري زیاد در برابر زلزله احتمللي, کمبود چشمگیر فضاهاي عمومي و خدمات شهري, کاهش آسایش و ايمني نواحي مسكوني, پراكندگي و ناكارآمدي نواحي کار و فعالیت, ناهنجاري هاي فرهنگي و اجتماعي, نابساماني سیما و منظر شهري و.. ۰ تهران را به شهري غیرقابل زندگي تبدیل کرده است. مساله اصلي طرح جامع جدید تهران, هدلیت تغییر و تحولات دريني ناشي از نيازهاي فرهنگي, اجتماعي و اقتصادي شهر است. - محیط زیست و آلودگی - مسئله جمعیت و خدمات - فعالیت و اشتغال - آب و فاضلاب - سوانح طبیعی - مسئله ترافیک - مسئله عدم هدایت و کنترل تحولات کالبدی

صفحه 3:
5 چشم انداز توسعه شهر تهران ۳۲ چشم انداز توسعه بلندمدت شهر تهران. که سیمای مطلوب شهر در افق طرح و میثاقی برای توسعه پایدار کلانشهر تهران و پایتخت کشور است» هماهنگ با چشم انداز پیست ساله کشور, مبتنی بر آرمان های زير است: * _ تهران؛ شهری با اصالت و هویت ایرلنی - لسلامی (شهری که برای رشد و تعللی انسان و حیات طیبه, سامان می یابد) ران؛ شهری دلنش پایه. هوشمند و جهانی تهران؛ شهری سرسبز و زیباه شاداب و سرزنده با فضاهای عمومی متنوع و گسترده تهران؛ شهری امن و مقاوم در برابر انواع آسیب ها و مقاوم در برابر مخاطرات و سوانح تهران؛ شهری پایدار و منسجم با ساختاری مناسب برای سکونت فعالیت و فراغت تهران؛ شهری روان با رفاه عمومی و زیرساختهای مناسب. همراه با تعدیل نابرابری ها و تأمین عادلانه کلیه حقوق شهروندی ‎tole *‏ کلانشهری با عملکرد های ملی و جهلنی وبا اقتصادی مدرن و مرکزیت امور فرهنكى؛ پژوهشی و سیاسی در سطح کشور و حداقل یکی از سه شهر مهم و برتر منطقه آسیای جنوب غربی

صفحه 4:
Seer ‏سس سس‎ Sao! am - تعیین حریم مناسب و تثبیت حدود و مرز محدوده شهر تهران با حفظ یکپارچگی و اعمال نظام مدیریت شهری واحد در محدوده و حریم شهر - سامانیبی اسکان جمعیت در شهرهای اقماری و جدید تهران و تثبیت جمعیت شهر تهران در حد ۶/۸ میلیون نفر - رونق فعالیت و توسعه اقتصادی تهران با حفظ و پالایش پهنه های کنونی و گسترش عرصه های فعالیت و تأمين ۲۵/۳ میلیون اشتفال برای جمعیت شهری تهران با ابجاد فرصت های شفلی جدید - حفاظت از محیط زیست و ایمن سازی شهر از سوانح طبیعی و سایر مخاطرلت و آسیب ها - بهبود وضعیت شبکه های ارتباطی و نظام حمل و نقل با توسعه زیرساخت ها و سیستم حمل و نقل همگانی و مدیریت تقاضای سفر - بهبود و ارتقاء کیفیت محیطی و وضعیت کالبدی شهر با تعیین محدوده های اعمال ضوابط و مقررات استفاده از اراضی و محدوده های نیازمند مداخله - تشبیت سطوح ارا بکونی و کنترل میزان تراکم و استفاده مناسب از اراضی شهری برای گسترش فضاهای عمومیء کاربری های خدماتی و پهنه های فعالیت - بهسازی نوسازی و بازسازی شهر تهران به ویژه بافت های فرسوده شهر -ارتقاء کیفیت زیست شهری تهران و حفاظت از میراث طبیعی» تاریخی شهر و توسعه فضاهای عمومی و گردشگری با اجرای طرحهای موضعی و موضوعی برای عمران و توسعه شهری تهران

صفحه 5:
راهبردهاي طرح جامع تهران سس ارتقاء نقش و جایگاه تهران (جهانی. ملی و منطقه ای) تثبیت جمعیت و توسعه اجتماعی تهران رونق فعالیت و توسعه اقتصادی تهران حفاظت از محیط زیست و توسعه زیست محیطی یمن سازی شهر از سوانح طبیعی بهبود وضعیت شبکه های ارتباطی و نظام حمل و نقل بهبود و ارتقاء وضعیت کالبدی تهران

صفحه 6:
۳ عوامل اجتماعی و جمعیتی تن لسآراهبرد: توسعه اجتماعی و ساماندهی اسکان جمعیت - توزیع متناسب جمعیت در سطح نواحی شهری از طریق ارتقاء وضعیت مسکن شهر تهران أمین امنیت و سلامت در عرصه‌های سکونت با ساماندهی شبکه‌های دسترسی مناسب و حرکت پیاده برای تردد آرام در محلات و بین محلات مسکونی و حرکت معلولین تقاه كيفيت سكونت در تهران با تأمين خدمات بشتيبان سكونت. زیرساختها و ایمنی ساختمانها -توسعه امکانات فرهنگی, هنرىء ورزشى و كردشكرى به ويزه در نواحى مركزى و جنوبى شهر -- تامين خدمات و فضاهاى عمومى موردنياز جمعيت ساكن در مناطق جنوبى و مركزى شهر به منظور تأمین عدالت اچتماعی ‎eee reese I‏ تونق عي عد وز

صفحه 7:
eee ‏عوامل اجتماعی و جمعیتی‎ ۳

صفحه 8:
= عوامل اقتصادی ‎Cee‏ لس راهبرد: توسعه اقتصادی و رونق فعالیت شهر تهران - ایجاد مراکز خدملتی - اداری و تجاری با عملکرد جهلنی به ویه در پهنه مرکزی به منظور ایجاد فضای لازم برای حضور شرکت های فراملی و خدمات مولد جهانی و بازاریابی - جایگزینی تدریجی صنایع متوسط و کوچک با فناوری بالا و ياك به جای صنایع بزرگ آلاینده و انبارهای موجود با رعایت قوانین و مقررات موجود - حفظ و پالایش پهنه های فعالیت کنونی و گسترش عرصه های فعالیت در قلمرو شهر تهران و پیرامون آن 0

صفحه 9:
= عوامل اقتصادی ‎Cee‏ - تأمین فضای مورد نیاز برای پارکهای علمی و فنی. نمایشگاه هاء مجتمع های گردشگری» فرهنگی و ورزشی - ساماندهی مرکز تجاری- فرهنگی قدیم شهر و ایجاد و تقویت مراکز خدماتی با مقیاس های شهری و منطقه ای برای توسعه فعالیت هاء تعادل کار و سکونت و دستیابی به حداکثر تنوع اقتصادی - جایگزینی منلبع پایدار درآمد برای تأمین هزینه های اداره شهر به وه با رونق ساخت و ساز در پهنه های

صفحه 10:
hte Cam) ‏عوامل‎ 7 - گرچه تمامی فضاهای سبز می بلید حفظ و حراست شهند. ولی آن دسته از پارک ها که به لحاظ وسعت و امکانات و تجهیزاتی که در اختیار دارند. از عملکرد شهری برخوردارند. نیازمند مداخله و برنامه ریزی هماهنگ می باشند. - عملکرد پارک شهر در مقیاس منطقه ایست. * پیوند و ارتباط تنگاننگ فضای سبز با نیازهای زیست محیطی شهر و عملکردهای اجتماعی جامعه شهری. مبنا و پایه طراحی و ایجاد فضای سبز شهری "پارک ها می‌بایستی از جنبه عملکردی بنا به مقتضیات زمان و تفییرات فرهنگی و اجتماعی فضاهائی قابل ارتقاء بوده و از ابعاد و طراحی متناسب با نیازهای مردم محل برخوردر اشند.

صفحه 11:
7 عوامل زیست محیطی ۳۳۳ لا راهبرد: حفاظت از محیط زیست و توسعه زیست محیطی - تضمین پایداری مناطق حفاظت شده و تنوع زیستی اکوسیستمها. حفظ باغات و اراضی کشاورزی و توسعه فضاهای سبز در محدوده. حریم و مجموعه شهری تهران - پالایش فعالیت ها و انتقال مراکز آلاینده و پایانه های حمل بار به خارج از محدوده شهر -جلوگیری یا کاهش آلودگی هوا و صدا با اائه راهکارهای ممکن از جمله تحدید حمل و نقل شخصی و تغيير در 7 2 مشخصات وسایل نقلیه ستگین از نظر تولید صداء ‎RS‏ ترش حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه توسعه شبکه مترو

صفحه 12:
9 حمل و نقل و زیرساخت ‎ly‏ لا راهبرد: بهبود وضعیت شبکه های ارتباطی و نظام حمل و نقل و ترافیک - توسعه و ساماندهی سیستم حمل و نقل همگانی به ویژه استفاده از سیستم های حمل و نقل ریلی سریع - گسترش حرکت پیاده و دوچرخه در پهنه های مستعد شهر به ویژه بافت تاریخی شهر - تعدیل تقاضای سفر از طریق ساماندهی و ارائه خدمات عمومی در مراکز شهری. پایانه ها و ایستگاه های خطوط ریلی و تجهیز هرچه سریع تر ایستگاه های مترو - انتقال کاربریها و فعالیت های تشدید کننده ترافیکی (انبارهاء پایانهها و..) به درولزه های ورودی - ساماندهی فضاهای عمومی سواره و پیاده شدن مسافر و کالا در گره های ترافیکی - اعمال محدودیت برای تردد اتومبیل های شخصی به محدوده مرکزی. ارزشمند و ویژه - تجهیز هرچه سریع تر ایستگاه های مترو به عنوان فرصتی ارزشمند برای ساماندهی کالیدی شهر

صفحه 13:
۳ حمل و نقل و زیرساخت ها i ۰. 8 لق 1

صفحه 14:
۳ عوامل کالبدی .سس تن لس راهبرد: بهسازی, نوسازی و بازسازی بافتهای فرسوده شهر تهران - لزوم مداخله در بافت های فرسوده با تأکید بر تانمندسازی و سازماندهی تشکل های محله ای برای مشارکت - تهیه طرح های وییّه توسعه یکپارچه برای محلات و بافت های فرسوده شهر (مصوب شورایعللی شهرسازی و معماری ایران). با رویکرد اقتصادی موْثر و رعایت ملاحظات زیست محیطی, اجتماعی و فرهنگی - بزسازی بافت های فرسوده كه نيازمند مداخله مؤثر به ويزه تأمين خدمات و زيرساخت ها با تجهيز منابع مالى و سرمايه كذارى است.

صفحه 15:
۳ عوامل کالبدی .سس تن بر اساس مطالعات طرح جامع هدف نهلیی "مداخله هماهنگ " جبران ارزش های طبیعی و مصنوع از دست رفته. عقلايى نمودن سازمان فضابى و توده. تعديل باركذارى بر كالبد و ایجاد فرصت های مناسب در زمینه های سکونت. اشتغال, رفت و آمد و گردشگری است.

صفحه 16:

صفحه 17:
مطلق: پروژه های موضوعی در این شیوه از حفاظت عمدتا از جنس مرمت آثار باستانی | تا حنان - هدف : بازگردانیدن سلامت محدودههای ارزشمند طبیعی و مصنوع مناسب سازی برای فراغت و گردشگری - راهبرد: آزادسازی محدوده از قلمروهای غیرعمومی و به حداقل رساندن بارگذاریهای عملکردی موجود - سپاست: استقرار مدیریت بخش عمومی با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری. سازمان محیط زیست. شهرداری تهران و نهادهای حقوقی مردمی حفاظت فعال: محافظت و سالم سازى فيزيك و تنظيم و بارگذاری فعالیتی درون مخدوده - هدف: حفظ سرزندگی توأمان فضا و فعالیت - راهبرد: حفاظت فعال تهیه طرح و تأمین منابع تحقق اهداف طرح با مشارکت مالکین عرصه و اعیان درون محدوده است. - سیاست: تشویق مالکین به سالم و جلب نظر آنها از طریق اعطای وام های تشویقی یباسازی محدوده و

صفحه 18:
مهمترین ویژگی محدوده های ارزشمند تاریخی و معاصر شهر. کارکرد و نوع فعالیت لین محدوده هاست. که به صورت بناء محوز يا بيهته: طيف وسيعى از عملكردها را ربرمی گیرد.نوع فعالیت و کارکرد محدوده های ارزشمند در جكونكى مداخله و نقش آنها در شهر تأثير بارزى دارد. ساماندهى محدوده هاى ارزشمند شهربه منظور «حفظ و احياء» بوده وما توجه به تنوع شكلى و عملكردى لين محدوده هاء مداخلات گوناگونی را می طلبد. بدین ترتیب لنواع مداخله در محدوده هاى ارزشمند تاريخى و معاصر (بناء محور و پهنه) شامل حفاظت مطلق, حفاظت فعال و بهسازی است. تمامی بناهای ارزشمند تاریخی و معاصر که توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شناسایی شده لند. نیازمند ضولبط ویژه برای مداخله است. *حفاظت مطلق: *حفاظت فعال (حفاظت و احیاء): - ثبت آثار ارزشمندی که هنوز به ثبت نرسیده اند؛ ‏ - تدوین ضوابط نگهداری و حفاظت دائم ابنیه ارزشمند؛ - تعیین حریم ساخت و ساز برای این محدوده ها؛ ‏ - مناسب سازی محدوده برای بارگذاری گردشگری؛ - تأمین خدمات و زیرساخت ها در پیرامون محدوده.. - مرمت و استحکامبخشی کالبدی بنا - مراقبت, تعمیر و نگهداری دلثم

صفحه 19:
۳ سیر تحول تاریخی شهر تهران

صفحه 20:
معیار های مداخله در بافت تاریخی: ۱۳۳۱۱۱۱۱ قدمت: بناها یا مجموعه هایی که پیش از سال ۱۳۳۵ ساخته شده اند کارکرد عمومی: موزه هاء سيتماها و به طور کلی مراکز فرهنگی شهر ویژگی های بصری - فضایی: بنا یا مجموعه های شاخص شهر. به لحاظ شكلء مقیاس و کیفیت محدوده هایی که براساس معیارهای مذکور تعیین شده اند. بخشی از هویت شهر تهران محسوب می شوند. این محدوده ها به دو دسته بناهاء محورهای ارزشمند. تفکیک شده اند: *بناهای ارزشمند شامل : شمس العمارهه سر در باغ ملی » منسجد شاه *محورهای ارزشمند: لاله زار . انقلاب . بازار» امام خمینی

صفحه 21:
لا . برنامه های پیشنهادی ‏ << "برنامه ساماندهی پهنه های تاریخی "پهنه های هویت بخش - پهنه های تاریخی باروی طهماسبی و باروی ناصری (تهران قدیم) *تقویت و توسعه شبکه لی به هم پیوسته از فضاهای عمومی در محورهای تاریخی و پیاده راه ها با تأکید بر سیمای تاریخی ار زشمند "آرام سازی محیطی شهر تاریخی "ایجاد سرزندگی در مرکز تاریخی شهر امین پارکینگ اتومبیل پیرامون محدوده تاریخی شهر در نزدیکی ایستگاههای وسائل حمل ونقل عمومی * ایجاد و تقویت نشانه های هویتی شاخص شهری *حیاء مراکز و ساماندهی بافت و پهنه های تاریخی "احیاء هسته های سکونتی ارگانیک شهر (بافت های روستایی ارزشمند) "حفاظت از لمکانات ارزشمند بصری شهر (دید کریدوری اصلی و پهنه های پانورامیک)

صفحه 22:
راهبرد: توسعه فضاهای سبز. عمومی. تفرجگاهی و گردشگری توسعه فضاهای سبز با مقیاس عملکرد شهری, منطقه ایء ناحیه ای ومحلی برای تأمین حداقل ۱۰ مترمریع سرانه فضای سبز در شهر تهران با توزیع متعادل در سطح شهر. ۴ ایجاد تسهیلات لازم برای ارتقاء سطح خدمات مورد نیاز صنعت گردشگری و مکانیابی فضاهای مناسب شهری برای استقرار مراکز اقامت و پذیرایی با استانداردهای جهانی. لا راهبرد: ساماندهی و ارتقاء هویت سیما و منظر شهری (طراحی شهری) تهران در جهت احیاء معماری و شهرسازی ایرانی - اسلامی * ساماندهی فضاهای شهری از نظر کیفیت های محیطی و انتظام بصری, هویتبخشی و پاسخگونی به نیزهای روانی و عاطفی شهروندان. ۴ ارتقاء کیفیت محیط شهری, با توسعه عرصه های عمومی, ایجاد سرزندگی در محیط شهری و تقویت نشانه های هویتی شاخص شهر و ساماندهی مبلمان و تجهیزات شهری * ارقاء کیفیت معماری شهر تهران با ساماندهی نماها و سیما و منظر شهر همراه با اعمال لصول ایمنی و زیبایی. انسجام بخشی یه کالبد محله ها

صفحه 23:
۳ عرصه عمومی *ایجاد و تجهیز فضاهای عمومی در محورها, مراکز و پهنههای حفاظتی شهر *ساماندهی و تجهیز میدان های اصلی و دروازه های شهر "ارتقاء کیفیت محیطی مراکز محلههای مسکونی و عرصه های نیمه خصوصی (راستهها و مراکز تجاری) *ایجاد بلوارها و پیاده راه ها و نوسازی پیاده روها *ایجاد سرزندگی در محیط شهری با حفاظت و تجهیز پهنه های طبیعی و فضاهای سبز و باز

صفحه 24:

صفحه 25:
yh ya ‏ساماندهی محورهای حرکتی» بصری و عملکردی شهر‎ Mm ‏گلرتقاء کیفیت محیطی شبکه ارتباطی شهر به ویژه محورهای سازمان فضایی و شریانی های مهم‎ ‏"ايصن سازى حركت بياده در سطح شهر ع‎ ‏*سهیل حرکت سواره در معابر اصلی شهر‎ *ساماندهی مبلمان شهری ارتقاء کیفیت معماری شهر تهران * ساماندهی نماها و سیمای شهر با رعایت اصول ایمنی و زیبایی در ساخت بناها (موجود و جدید) * انسجام بخشی به کالبد محله ها و بافت های مسکونی * ایجاد سیمای شهری مناسب در بافت های مسکونی * ارتقاء سیمای شهری ابنیه خاص موجود (غیرمسکونی) با ايجاد ترکیبات شکلی و حجمی متاسب

صفحه 26:
ساماندهی عرصه های عمومی و نیمه عمومی تهران ۱۲۲ حضور مردم در محیط شهری کیفیت مطلوب در فضا های عمومی و نیمه عمومی موجود و آتی *ميدان ها - ميدان هاى تاريخى (با حدود كالبدى معين و تعريف شده) - ميدان هاى ‎١8‏ خردلد (ارك): سبزه میدان. امام خمینی (توپخانه؛ بهارستان. حسن آباد. *بلوارها - بلوار های موجود (نیازمند تدقیق حرکت های سواره و پیاده. ساماندهی فضاء طراحی بدنه ها و خط آسمان) -بلوارهای پیشنهادی (نیازمند برنامه ریزی. مداخله و طراحی) خیابان ها - خیابان های ارزشمند تاریخی (نیازمند ساماندهی پیاده روهاء طراحی بدنه هاء طراحی دید و منظر و پرسپکتیوها: بدون برهم زدن ساختار تاریخی و در جهت تقویت هویت کالبدی آن) جمهوری اسلامی. مولوى. ۱۷ شهریور, امامخمینی؛ ۱۵ خرداد» ری. حافظ. سعدی, لاله زاره وحدت اسلامی. پیاده راه های ادی ( نیازمند تدقیق مسیر و ویژگی های کالبدی- فضایی برای ناظر پیاده) پیاده راه های پهنه تاریخی تهران

صفحه 27:
211171 عرصه های مستعد توسعه سس غ2 - مرکز جابجایی جمعیت *محدوده هاي اطراف ایستگاه مترو ضرورت مداخله در محدوده های اطراف ایستگاه های مترو ساماندهی و استفاده از توان بالای این محدوده ها در ارائه خدمات شهری با مقیاس های متفاوت است. اقدامات لازم برای ساماندهی این محدودهها عبارتند از از *تعیین حوزه تأثیرگذاری در محدوده اطراف ایستگاه مترود *استقرار کاربری های خدماتی در مقیاس های متفاوت؛ تأمین دسترسی مناسب سواره و بياده به ايستكاههاى متروا *تامین تسهیلات شهری از قبیل پارکینگ و پایانه وسایل نقلیه عمومی. *محدوده اطراف پایانه هاي اتوبوس راني ضرورت مداخله در پایلنه های اتوبوس رلنی ساماندهی این محدوده ها به لحاظ استقرار خدمات مرتبط و ارتقاء کیفی این عرصه ها است. اقدامات لازم برای ساماندهی نیز عبارتند از امین دسترسی سواره و پیاده به این محدوده؛ *استقرار کاربری های خدماتی در مقیاس منطقه ای و فرامنطقه ای.

صفحه 28:
= كاربرى وو 3 ضرورت تأمین و تخصیص کاربری‌های خدماتی به صورت تجمیع شده در مقیاس محله- ناحیه به قرار زیر است: * ساماندهی نظام حرکتی سواره و پیاده در مقیاس محله و کاهش تردد با خودرو: * زدودن همجواریهای نامناسب و مخل خدماتی در داخل بافت‌های مسکونی. * احياء هویت محله‌ای و هویت بخشی به مکان و یت حس تعلق به مكان. أمين فضا در مديريت بحران براى استقرار تجهیزات مدیریت بحران. لا ارتقاء كيفيت كارليى محيط شهرىببا پهنه بندی نحوه استفاده از اراضی و ساماندهی ساخت و ساز در انواع کاربری ها بهنه بندی سطح شهریه منظور جلوگیری از تداخل نامناسب كاربريها. تعيين عرصههاى استقرار عملكردها و کاربری های مجاز برای پاسخگوثی به مردم و سازمان ها (صدور جواز ساخت و بهره بردارى) و كنترل و نظارت بر ساخت و ساز * هدلیت و کنترل میزن تراکم مجاز ساختمان های مسکونی و اعمال سیاست های مناسب برای تخصیص تراکم بيشتر در پهنه های کار و فعالیت و مختلط.

صفحه 29:
1-1 کاربری های موجود

صفحه 30:
سازمان فضایی ‎LL‏ سازمان فضائی و پهنه بندی شهر *مرلکز شهری و فراشهری تهران *مرکز فراشهری تاریخی و تجاری تهران (بازار و محدوده تهران ناصری) "مراکز شهری با عملکرد حوزه شهری و فرامنطقه‌ای *مراکز با عملکرد منطقهای, ناحیه ای و محله ای

صفحه 31:
5" بهبود و ارتقاى وضعيت و ساماندهی کالبدی شهر( سازمان فضابی) »<< بيت بخشی به کالبد شهر با تأکید بر هویت محله‌ای و توجه اساسی به ساختار تاریخی به ویژه پهنه آرزشمند مرکزی که متشکل و محصول پیوند و فرایندهای گسترش سه هسته تاریخی تهران ری و تجریش است * تعادل بخشی به الگوی استقرار سکونت و فعالیت متناسب با الزلمات طبیعی و تاریخی شهر و جلوگیری از گسیختگی و دوگانگی فضایی با پی ریزی ساختار منسجم. توسعه پذیر و زیست پذیر. اء كيفى عملكردى أن براى عملكردهاى فرهنكى. گردشگری و ارتقاء كيفيت كسب و كار و ساماندهى. هدليت و تقويت روند شكل كيرى مراكزى مكمل براى مركز قديمى با عملكردهاى شهرى و فراشهرى در اطراف يهنه مركزى تهران. * پالایش مرکز قدیمی تهران و ار * استفاده از اراضی خللی بزرگ و فضاهای باز باقیمانده شهر و بازیافت اراضی بافتهای فرسوده و یا با عملکردهای نامتجانس شهری برای رفع کمبودهای اساسی شهر در زمینه تکمیل زیرساختهای شهری و توسعه فضاهای سبز, عمومی» فرهنگی, خدماتی. فعالیت و گذران اوقات فراغت و تفرج

صفحه 32:
21113 محور دريند - رى اطغ سه بهنه تاريخى شميران؛ تهران و رى را به يكديكر ييوند داده و با اهميتترين محور شهرى تهران است. ویژگی بارز این محوز: قابلیت پیونددهندگی و اتضال پهنه تاریخی تهران با پهنههای تجریش واری است. وجود عناصر مهم تاریخی. حکومتی و عمومی بر امتداد این محور. تأکیدی است بر لزوم ایجاد پیوستگی حرکتی - فضایی, به منظور ایجاد امکان بهره وری بهتر از فضاهای مهم شهر تاریخی و بناها و پهنه های عمومی. دولتی و تجاری. حرکت پیوسته سواره در تمام طول محور و حرکت نمادین لب (به معنای امکان حضور پیاده) در اغلب بخشهها (سکانسها) است. پیوستار فضایی حاصل از اتصال سه پهنه تاریخی, فابلیت طرح این محور, به عنوان "محور تاریخی شهر تهران" را نشان می دهد. محوری که داستان زندگی, رشد. گسترش و در نهایت اتصال کالبد تاریخی سه گانه تهران ری و شميران را روایت می کند.

صفحه 33:
۳ محورهای شرقی -غربی »2 اين محورها هرچه به حوزه میانی شهر نزدیکتر می شوند. از نظر کالبد و فعالیت غنا یافته و تبدیل به پهنه هایی حول محور اصلی می شوند. محور فرهنگی انقلاب محور انقلاب مهمترین محور شرقی - غربی شهر تهران است. با سابقه تاریخی طولانی, که شمال و جنوب شهر را متمایز ساخته و شرق و غرب شهر را به یکدیگر پیوند می زند. اين پهنه که به عنوان یکی از هقت مرکز اصلی شهر تهران. با عنوان مرکز فرهنگی و فعالیت های نوين اقتصادی تهران معرفی شده. گستره ای است که از شمال تا حوالی بلوار کشاورز و از جنوب تا حدود خیابان جمهوری توسعه يافته است. اين محور به عنوان محور افقی گذرنده از مرکز شهر. در استخوان بندی کالبدی شهر تهران؛ از جایگاهی خاص, به عنوان عامل ۰ ۱۱ | مر اتصال و پیوند پنج محور شمالی - جنوبی؛ برخوردار است وبا == ساماندهی می تواند به عنوان "محور خاطره ای شهر تهران " در حدفاصل بين تهران تاریخی (جنوب محور انقلاب) و تهران مدرن (شمال محور انقلاب). جلوه های مفهومی چندگانه خود را در کالبد شهر متبلور گرداند و به عنوان عنصر هویت بخش برای شهر تهران (چنان که اکنون نیز هست). به صورتی ملموس تر بسامان شود.

صفحه 34:
در استخوان بندی کالبدی شهر تهران, ضمن تثبیت و پالایش مرکز اصلی تهران. تمر کززدایی و توزیع مرکزیت و تراکم. هماهنگ با ساختار شبکه ای شهر و تحکیم آن» مبنا قرار گرفته. که مبتنی بر استقرار نظامی سلسلهمراتبی از مراکز شهری با مقیاس فراشهری. شهری. حوزه ای» منطقه ای و سرانجام ناحیه ای و محله ای است. ‎am‏ | تحياى | ‎ms | ute‏ | حوزظى | شهرى | فراشهرى | جهن ‏۰ بازار و قهران ناصري ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏انام مركز ‏مركز تاريخى و تجاري ‎ ‎ ‎

صفحه 35:
75" مركز فعالیت مدرن شهر ترا ۳ نیمه شمالی مرکز شهرء از خیابان انقلاب تا خیابان شهید بهشتی و بزرگراه شهید گمنام. شامل توسعه های دوره مدرن, از نخستین دهه های قرن اخیر است و بخش وسیعی از عملکردهای فرهنگی. دانشگاهی و محورهاى كار و فعاليت اصلى را دربرمى كيرد و شامل پهنه فرهنگی پیرامون خیابن انقلاب و محورهای کار و فعالیت مهم نظیر خیبانهای شهید بهشتی, شهید مطهری. کریمخان. طالقانی. فاطمی بهار مفتح. وليعصرء فلسطین و شریعتی است؛ که در استخوانبندی کالبدی شهر تهران به عنوان "مرکز فعالیتهای مدرن شهر تهران " محسوب می شود. در این مرکز که به همراه مرکز تاریخی - تجاری شهر تهران. "گستره مرکز شهر تهران " را تشکیل می دهند. تقویت سیمای تاریخی و گسترش حضور پیاده و توسعه عرصههای عمومی ضروری است.

صفحه 36:
” مرکز تاریخی و تجاری شهر تهران( تمران ناصری و بازار) سح برای ساماندهی این مرکزیت ارزشمند. هدایت عملکردهای سبک‌تر به آن و انتقال عملکردهای سنگین اداری دولتی و تجاری عمده به بیرون از آن ضروری است. اینک با طرح جامع تهران (۱۳۸۵) فرصت تاریخی مناسبى؛ براى بازيابى اين ميراث ارزشمند. به عنوان تنها تبلور کالبدی تاریخ شکلگیری شهر تهران فراهم شده أست محدوده مرکز تاریخی شهر تهران. به خیابان انقلاب از شمال. کارگر جنوبی از غرب. ۱۷شهریور از شرق و خیابان شوش از جنوب: یعنی گستره حصار ناصری محدود می شود. که یک محدوده تاریخی متأخره نسبت به حصار طهماسبی است که هسته مرکزی اين پهنه را تشکیل داده و به عنوان کهن شهر تهران؛ پنج محله تاربخی سنگلج. عودلاجان. ارگ. چالمیدان و بازار را دربرمی گیرد. عملکردهای اصلی در این پهنه به طور عمده شامل عملکردهای = حاکمیتی و دولتی است. آمروز: این پهنه. پرمراجعه‌ترین مرکز در شهر تهران با انگیزه خرید و تجارت در بازار است: تدقیق نقش بازار: در این گستره تاریخی و تعیین حد و حدود توسعه درونی این مرکزء به عنوان مرکز تاریخی و تجاری شهر تهران و بهره گیری از ارزش های بالقوه این مراکز برای توسعه گردشگری اولویت های ساماندهی مرکز تاریخی و تجاری شهر تهران است.

صفحه 37:
وضوع و خوللی وضوح کامل به حاا جداشوتدكى با يزركراة ها و شرياتى درجه ‎١‏ coke vier تاسب شکلی تعداد كاركاة ‎(yay)‏ svar توان بارگذاری 5 ‏شاد‎ ‎fray reve ۱۳۷۰ ۶ WV ghee ple ats مناطق 37 هویت عملکردی مرکز قدیمیتهران با تمرکز اداری: تجاری و گردشگری

صفحه 38:
مت چالش های کلیدی سس ۱- فرسودگی کالبدی ۲- عدم همپیوندی شبکه عرصه عمومی. محور های پیاده راهی و حمل و نقل عمومی و عناصر سازمان فضایی * عدم جذب گردشگر به بافت تاریخی *عدم خوانایی ۳ آلودگی ها * بصری صوتی *هوا ۴ خالی شدن جمعیت در شب در پهنه های تاریخی *تزریق بیش از اندازه کاربربی های تجاری ۵-عدم توازن جنسیتی

صفحه 39:
عست چشم انداز آغازین ‏ هه منطقه ۱۲تهران, منطقه ای است با تمرکز مهم ترین محله ها و عناصر تاریخی که مرکز قدیمی شهر را شکل می دهد و برای بازدید کنندگا ق داخلی و خارجی به عنوان قطب اصلی گردشگری شهر شناخته می شود. رونق اقتصادی منطقه همراه با تعادل مناسب میان فعالیت و سکونت از ویژگی های مهم منطقه به شمار می رود که می تولند نظارت اجتماعی ساکنین و متعاقب آن امنیت را برای گردشگران در کلیه ساعات شبانه روز فراهم آورد. وجود انضباط فضلیی قابل تشخیص از جانب بازدیدکنندگان و همچنین نظام همپیوند عرصه عمومی در تلفیق با پهشش گیاهی سبز ؛ دسترسی یه تمامی ساختمان ها و بخش های تاریخی منطقه را تسهیل بخشیده و حرکت در مسیر را برای آنان خولنا می گرداند. وجود شبکه حمل و نقل عمومى بيوسته يه عنوان مکمل شبکه پیاده راهی و برای آسایش هر چه بیشتر گردشگران عمل می کند.

صفحه 40:

صفحه 41:

صفحه 42:

صفحه 43:

صفحه 44:
آلودگی بصری ناشی از عدم وجود شبكه حمل و نقل عمومی در مرکز شهر

صفحه 45:
۴ عدم همپیوندی مسیر های پیاده رهوار

صفحه 46:
۴ شبکه سبز و عدم همپیوندی آن در منطقه ‎ae | ۳7‏

صفحه 47:
>> كريدر هاى بصرى به كوه از خیابان ها و پیاده راه های شمالی - جنوبی سح

صفحه 48:
۳ آلودگی

صفحه 49:
‎a go abe ag‏ تطبيق تصويرفهنى شه رودن ب سام ای مج ‎Rt gan PE gl‏ ‎sip ‏مه‎ he ‎ ‏تحت پرسشنامه ‎ed ty oS SAU ys ie OM Jatin Boge gine‏ تامصطقى لذ عت حقو دزن موه چیت؟ ابا موه ‎SAD‏ ‏2 وقتى كهبه مك شهر تان فك مكنيد يه ويب كنم مدا خا رابه خاط مى لود 3 تب ایام واه ال محدد یاهمیت کف خن ا ها 8 مراجعه مره به كام خليان هاو فضا ها مشت قست؟ رید ات ور ار و 5 كناميك زساختان هاى محديده ازنظر شما شاخص لد کج ای ورد رک شرب شا مت ی مد به نر شما هم تين لقا ال و ده زب یر مهوت تمرم اد 3 مان های نیو هون رز شب ام رد 93 قاچ منت و کسود ایح یی میت مر هر وود ‏سیک از میا مد در موه يمک شهرلی ی که ها مود فآ رم شید( موه سین ‎tant le In eagle stl‏ شاد

صفحه 50:
>- جمعبندى نظرات شهروندان سح * يرسشتامه ‎-١‏ جند نمونه از مهمترين مكان هأى محدوده كه به دلیل لهمیتشان به راحتی در ذهن می آورید کدامند؟ ‎ ‎12 ‎10 +—— ‏ارچ‎ ‎۳۱ ‎۳۱ ‎8 24549 4334 332245423 a2 3 9 0 43 135 3

صفحه 51:
۲- مناسب ترین مکان برای گذاشتن قرار های ملاقات دوستانه به ویژه عصر ها در لین منطقه کجاست و علت جذابیت آن را در چه می بینید؟ 12 ه هاه داه 13333 93 ws 0 ‏و‎

صفحه 52:
۳- خیابان های زیر را با چه نوع فعالیتی می شناسید؟ فردوسی : پوشاک چرمی و صرافی جمهوری : لوازم صوتی و تصویری و موبایل لاله زار : الکتریکی امام خمینی: چاپخانه . انتشارات

صفحه 53:

صفحه 54:
SHR se SP ho ste se ۷0 SHR it HP ‏و مج‎ ۴ TPR mer ‏وعم وي‎ SOP KO

صفحه 55:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
16,000 تومان