صفحه 1:
بررسی مدلهای تجارت الکترونیک استاد : آقای دکتر مدیری ارائه دهنده: لیلا خدابین

صفحه 2:
بررسی مدلهای تجارت الکترونیک زیر شاخه های تجارت الکترونیک مزایای تجارت الکترونیک معایب تجارت الکترونیک نیازهای تجارت الکترونیک مدلههای تجارت الکترونیک پرداخت الکترونیک مدلهای پرداخت الکترونیکی روشهای پرداخت الکترونیکی مشکلات روشهای پرداخت الکترونیک در ایران نتیجه گیری منابع ضمیمه

صفحه 3:
مقدمه 7 تجارت الکترونیک مفهوم جدیدی نیست,ولی در ساللهای اخیر رشد فزاینده و غیرقابل پیش بینی داشته است. برای چنین رشدی فقط یک دلیل می توان ارائه کرد و آن اینترنت است. 7 تجارت الکترونیک همان تجارت سنتی است فقط با این تفاوت که ابزار کار آن متفاوت است.

صفحه 4:
ترکیب تجارت و الکترونیک از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. در ۲۲ اکتبر ۰۱۹۹۳ بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکاء با امضاء یک دستورالعمل دولت فدرال را موظف کرد در کمترین زمان ممکن تجارت آلکترونیکی را برای خوید و فروش كالاها در سطح آمریکا به شکلی عملی درآورد. طبق این دستورالعمل, چهار مرحله برای راه اندازی تجارت الکترونیکی تعیین شد: ۱ .تا قبل از مارس ۱۹۹۴ باید ساختار و معماری یک تجارت الکترونیکی که قابل استفاده در سطح ایالات متحده باشد, تعیین گردد. ۲ .تا قبل از سپتامبر ۱۹۹۴ ۰ یک تجارت الکترونیکی اولیه که دولت فدرال و تولید کنندگان خصوصی را قادر به تبادل اطلاعات باشند. ۳ _ تا قبل از جولای ۱۹۹۵ ۰ یک سیستم کامل تجارت الکترونیکی ‎Ady!‏ در سطح کشور پیاده سازی شود. ۴ تا قبل از ژائویه ۱۹۹۷ یک سیستم کامل تجارت الکترونیکی با تمامقبلیتهای ممکن در سطح کشور پیاده شود.

صفحه 5:
تعریف تجارت الکترونیک ”در يك تعریف ساده , تجارت الکترونیک را می توان انجام هر كونه امور تجاری و بازرگانی از طریق شبکه جهانی اینترنت بیان کرد. 7 در یک تعریف دقیقتره تجارت الکترونیک یعنی انجام معاملات از طریق شبكهءيا خرید و فروش محصولات و خدمات از طریق فروشگاههای اینترنتی وب.

صفحه 6:
زیر شاخه های تجارت الکترونیک ۱- تجارت الکترونیک(سسسبمه) ۲- کسب و کار الکترونیک(عصسهه) ۳- _ بازاریابی الکترونیکی(جمههه) €- بانکداری الکترونیکی(-:00) ۵- کارت های هوشمند 7 مدیریت روابط عمومی با مشتری

صفحه 7:
مزایای تجارت الکترونیک افزايش سطح رفاه زندگی مردم ایجاد فرصتهای تجاری جدید برای صنایع و بنگاه های بازرگانی افزایش فرصتهای جدید شغلی امکان ارائه خدمات و محصولات در سطح جهانی جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بی مورد کاهش هزینه های سربار و ایجاد رقابت در سطح بین الملل دسترسی سریع به اطلاعات عدم حضور واسطه کاهش هزینه های تبلیغات کالا ورود به بازارهای فرا منطقه ای در جهت بازاریابی جهانی

صفحه 8:
معایب تجارت الکترونیک * تادر تاشتاخته آن بر روابط اجتماعى انسان ۰ کاهش میزان تولید * _ کاهش تولید شرکتهای ورشکسته

صفحه 9:
نیازهای تجارت الکترونیک یک سیستم بانکی روان و دقیق قوانین گمرکی.مالیاتی و بانکداری الکترونیکی کد تجاری محصول تهيه و تدوين نظام مالى اطلاعات و نظام حقوقی اطلاع رسانی (کپی رایت) امنيت اطلاعات محرمانه بودن اطلاعات شخصى تطبيق مقررات ملى با مقررات متحدالشكل بين المللى همكارى دانشكاهها مراكز تحقيقاتى و سازمانهاى مختلف بذيرش اسناد الكترونيكى توسط قود قضابيه تأمین, صدور و بکارگیری کارت اعتباری تأمین خطوط ارتباطی پرسرعت و مطمئن و ایجاد بستر مخابراتی به شکل بی سیم

صفحه 10:
مدلههای تجارت الکترونیک تجار ت 06 ‎Owkers b Ores‏ تجارت 8060دمحم طم عصسه تجارت سح و جص م0 ] & Oxtoriorter BOO lod ‏تجارت 06م ص0 حا م0‎ ‏+دصحصهة د سم‎ BOB ‏تجار ت‎ تجارت ‎BOO‏ یه ۰« مهم تجارت م6 ۰ مس هه -666 تجارت ۲۵6 6۵66 66660 0

صفحه 11:
تجارت ‎Ousitess-~BCOO‏ با عووی؟) * اين نوع تجارت » تجارت بین دو بنگاه می باشد. برای انجام خرید و فروش عمده توسط تجارت الکترونیک» از سرویس 9669) استفاده می شود. به عنوان مثال تولید کننده یک ماده اولیه بخواهد تولیدات خود را از طریق تجارت الکترونیک به یک خریدار بفروشد می بایست هر دو طرف معامله از سرویس 0 استفاده کنند. aa

صفحه 12:
Oustuess to Oowuver-“BCO ‏تجار ات‎ * این نوع تجارت » تجارت بین بنگاه و مصرف کننده می باشد. تجارت الکترونیکی بین بنگاه و مشتری بسیار متداول است. در حال حاضر زمینه فروش کالا و خدمات که از طریق اینترنت و بر اساس ۸60 انجام می پذیرد. 6

صفحه 13:
تجارت 0 ©0--ج1:6ج 00 جا لاوج ج02 * در تجارت ©©0 يا تجارت بين مصرف كننده و مصرف كننده انواع مزايده و مناقصه كالاها از طريق اينترنت قرار مى كيرد. نمونه اى از اين نوع تجارت الکترونیک را می توان در سایت ,0 مشاهده نمود. 06

صفحه 14:
تجارت 696 1() ها ‎Oustess‏ * اين نوع تجارت شامل کلیه فعالیتهای مالی و تجاری بین شرکتها و سازمانهای دولتی می باشد. تأمین نیازهای دولت توسط شرکتها و پرداخت عوارض از جمله مواردی است که می توان در این گروه گنجاند.

صفحه 15:
Ooxeanver to OdwristrutiorO8® ‏تجارت‎ * این گروه هنوز پدیدار نشده است ولی تعاملات مربوط به پرداخت مالیات بر درآمد اشخاص و هر گونه امور کسب کار که بین دولت و آحاد مردم متصور است در این گروه قرار می گیرد. 06

صفحه 16:
6 تجارت 6906 هه ما مهو برای انجام معاملات و قراردادها میان دو کشور از این سرویس استفاده می شود . برای نمونه , چنانچه دو کشور يا دو موسسه دولتی بخواهند در زمینه صادرات و واردات قراردادهایی ببندند » باید از این سرویس‌ها استفاده کنند . این سرویس می‌تواند سرویس‌های دیگری را نیز در برداشته باشد . ‎Coveraved Tr- : sl‏ 680 0 ( موسسه دولتی به شهروند )

صفحه 17:
تجارت ‎BE‏ سبح ۰ مسسسبه ر تجارت سوه ۰ مسس م6 -۵66 ۹ موسسه دولتی به بنگاه اقتصادی ‎“BOD‏ ‏* مؤسسه دولتى به كاركنان ©©©- برای اينکه بتوان سرويس ‎BOB, BGO , BGO , BOC clo‏ ,41 كار كرفت , نخست بايد دولت الكترونيكى بياده سازى شود. we

صفحه 18:
06 تجارت 6۵ -66 ۲0 0۳880 مدل تجارت الکترونیکی ۳»۳) برای تسویه حساب کردن شرکت کنندگان در حراج بافروشنده است که مشهورترین آنها سرویسی است به نام ‎PSE &jbs .POVROL‏ در چهارچوبی کار می کند که افراد بتوانند مستقیما با هم پول رد و بدل کنند و در حالیکه سهم اصلی داد و ستد پولی را نقل وانتقالات رو در رو بعهده دار فن آوری تلفن های همراه تعداد افراد بیشتری را در دادوستد غیرحضوری سهیم می کند.

صفحه 19:
06 مزایای تجارت 060 کاتولوگ و مشخصات کالاها به سهولت قابل دسترسي و مشاهده بوده و مشتری قادر ‎a‏ بر اساس ویژگی های متعدد همچون نامبنوع رلك وزن.قیمت ‎ng‏ کالای مورد ثظر خود رأ يبدا كند. توضيح كالاها مى تواند به همراه تصاوير متعدد بوده و در عين حال مى تواند شامل تصاوير سه بعدى نيز باشد. توسط بقیه خریداران نظر دهی شوند و مشتری قادر است از خریدارآن مطلع شود. خرید از فروشگاه می تواند به صورت >۲ ساعته در تمام ایام هفته انجام گیرد. بعضی از محصولات همچون نرم افزار. کنابهای الکترونیکی ۰ موسیقی, فیلم... در همان زمان خريد قابل دريافت از ن فرع الزارء ای الکترونیکی 2 ‎eee‏ كالا ها معمولاً از فروشكاه هاى فيزيكى ارزانتر است(به علت كم بودن هزينه هاى سربار فروشگاه وزیاد بودن تعداد خریداران)

صفحه 20:
ve eo مزایای تجارت 060 استرس معمول در هنگام خرید از یک فروشگاه فیزیکی به هنکام خرید از یک فروشگاه الکترونیکی اهد داشت وجود مقایسه انواع گوناگون یک کالای خاص در فروشگاههای مختلف می تواند به راحتی انجام گیرد.فاصله بین اين فروشگاه ها یک ۳ است. خریدار قادر است کلیه فروشگاه ها را برای یافتن مناسبترین قیمت برای کالای مورد نظر خود جستجو کند. خریدار پس از انتخاب کالابه سادگي و با فشردن چند کلید قادر به انجام سفارش و پرداخت هزینه ها بوده و بعد از مدت معینی کالای خریداری ده را در منزل خود در یافت خواهد کرد. بعد از دریافت کالا .اگر مشکلی در کالای دریافت مراجعه کرده و از امکانات ارجاع الا استفاده کند. شده موجود باشد . خریدار می تواند به سایت فروشگاه

صفحه 21:
امتیازات تجارت الکترونیک از دیدگاه فروشندگان و صاحبان فروشگاههای الکترونیکی هزینه راه اندازی فروشگاه الکترونیک بسیار کمتر از فروشگاه فیزیکی است. تبلیغ محصولات به راحتی و به ارزانی در سطح جهان میسر است. مشتریان منحصر به یک منطقه با کشور خاص نبوده و محیط فروشگاه با مرزهای جغراقیابی محدود نخواهد بود. رقابت جهت جذب مشتری» سبب ارتقاء کیفیت محصول می گردد. اضافه کردن سرویس های جدید نظیر پشتیبانی ,خدمات,جوابگویی سوالات مشتریان و غیره می تواند به سهولت انجام پذیرد. تعداد مشتریان و خریداران به سرعت قابل افزایش است. نرخ سود در مقابل هزینه های مصرفی » افزایش خواهد داشت. ارتباط با تولیدکنندگان کالا ها .با حذف واسطه ها بهینه خواهد شد. تباط با تولیدکنندگان و مشتریان به سهولت از طریق صفحات وب و ایمیل صورت می پذیرد» ار از

صفحه 22:
۱ کی مراحل فرآیند تجارت الکترونیک ee

صفحه 23:
1 y 0 ۴ ۵ ‏ع‎ ‎۷ مراحل راه اندازی یک تجارت 980 دامنه و ثبت آن طراحی و ساخت سایت اجاره فضا بر روی اینترنت («۷) پرداخت الکترونیکی تأمین امنیت سایت بازاریابی ,تبلیغ و جذب مشتری بررسی و تحلیل کارایی سایت

صفحه 24:
سایتهای سازما تا جب ب 0 سايتهاى اطلاع رسا * سایتهای تجارت الکترونیک 812 یا 0۳0)می باشند. ee

صفحه 25:
طراحی و ساخت سایت برخی از عوامی که باعث موفقیت یک سایت و اثربخشی آن می گردد عبارتند از: سایتهای تجاری موفق در اینترنت: ز منظر مشتری طراحی می شوند تا شرکت. اس ور مطالب سایت آسان است: هنگام سفارش و فروش کالا شیوه و نحوه کار برای مشتری آسان می باشد. ارتباط با کاربر بیشتر در سطح فردی و شخصی است. ارتباط مشتری با سایت و مسولین آن بسیار آسان است. شرکت یا مسولین سایت بهاتباطات و بازخور سایت پامخ می دهند. xxx XM ۸ مطالب سایت به سرعت به روز شده و باعث بازگشت مجدد مشتری می شود ء

صفحه 26:
روشهای سرعت بخشیدن به اجرای سایت وب ۱ فشردن اندازه پرونده گرافیکی ۲. استفاده از جدول ۳ رها شدن از کدهای اضافی ام امه مرو ‎Www‏ eo

صفحه 27:
انتخاب یک میزبان وب مناسب قابلیت اطمینان خدمات مشتری زمان پاسخگوبی زمان مطمئن بالا بودن سرویسگر چیدمان سازمان شرکت محافظت در مقابل بلایای طبیعی محافظت در مقابل قطع برق میزان امنیت سرویسگرها

صفحه 28:
پرداخت الکترونیک پرداخت کننده ‎(Paer)‏ (Pare) os cab OF ‏لا بانک کارگزار مشتری (جج)‎ (oqurer) ‏بانک کارگزار فروشنده‎ O Issuer ۲ Financial Network Client Client Relationship Relationship Transfer of Value Payer —————————_ Payee ee

صفحه 29:
ویژگی های یک روش پرداخت الکترونیکی مناسب Geoutpesiad * @udht obitty ‏قابلیت بررسی‎ "۴ eo

صفحه 30:
مدلهای پرداخت الکترونیکی ۱. مدل پرداخت مستقیم مانند پول (عاابا اصه) سنا Issuer —=——————- Acquirer Settlement Token Deposit Payer ———————>—_ Payee (Customer) Payment (Merchant) 20

صفحه 31:
مدلهای پرداخت الکترونیکی 2 مدل پرداخت مستقیم بر مبناي حساب سس ‎Orert‏ ‎®used‏ Issuer ——=<—————_- Acquirer 3 Settlement Indeation 2. Authorization and Capture Payer ——————>—_ Payee (Customer) 1, Payment (Merchant) ea

صفحه 32:
مدلهای پرداخت الکترونیکی Aerdirect Put Poort Based lus cle yp ‏مدل پرداخت غيرمستقيم کشش‎ ۳ Issuer ——<—_—————. Acquirer 2 Settlement Indcation 1, Transfer Request Payer Payee (Customer) (Merchant)

صفحه 33:
مدلهای پرداخت الکترونیکی ۴ مدل پرداخت غيرمستقيم فشار بر مبنای حساب لسعت2) اسحسو) جاصس<) اسسطه؛ Issuer ۲ 2 Settlement 1.Transfer Indeation Request Payer Payee (Customer) (Merchant)

صفحه 34:
روثسهای پرداخت الکترونیکی * کارت اعتباری00-4 0 *_چک الکترونیکی ‏ oe

صفحه 35:
امضاء دیجیتالی | ‏دا‎ Recipient User aneaay tas scat eget "= MDS. 120 Bit hash, OHA, 190 Lit heat sitacudcoouentinag 2.encypts hash with senders private key —/ 4.Re-creats | RSA hash Neo ‏موی‎ ‘eye mend tanh Digital Signature es

صفحه 36:
روشهای پرداخت الکترونیکی ات و Acquirer Issuer الاجر Payment op sodacr ‏ها سم‎ Payee Payer

صفحه 37:
‎Ele‏ دیگر پرداختهای الکترونیک ‎ ‏تن رن » شامل کلیدهای رمز عمومی و اختصاصی و امضاء دیجیتالی 7 سیستم مایکروسافت »© محصولات 0۳۴ چام( <() ‏7 02-0090 ياكيفاكترمنيكى ‎col Duster Ourd 25.54 bye «‏

صفحه 38:
98 مشکلات روشهای پرداخت الکترونیک در ایران استفاده از کارتهای اعتباری در ايران بسیار مشکل است. از نظر فرهنگ تجاری» خریدار اين اعتماد را به فروشنده ندارد که مشخصات کارت اعتباری خود را به فروشنده بدهد و او بتواند از آن برداشت کند. زیر ساختهای حقوقی و قانونی برای رسیدگی به تخلف وجود ندارد. گرفتن کارت اعتباری بین المللی در ایران کاری بسیار دشوار است. گرفتن اس 10 شناسه مخصوص فروشنده یا بازرگان در ایران تقریبا غیر ممکن است. بانکها استفاده از کارتهای اعتباری را حمایت نمیکنند. جریمه بد حسابی از نظر شرعی مشکل دارد.

صفحه 39:
کاهش زمان چرخه تولید و زمان بازاریابی تقویت کارمندان وکار گروهی بهبود زنجیره تولید سفارشی سازی انبوه مدلهای تجارتالکترنیک و بسترهای آن با سرعت بسیرزید در حال تغيير هستند. لذا تعداد زيادى از شركتها و افراد منتظر ‎OL‏ بیشتری هستند تا وارد این حیطه شوند. به علت نوين بودن و ناآشنایی تولید کنندگان و مصرف کنندگان با مدلهای تجارت الکترونیک, در بسیاری از فیلاها حجم مبادلات بالقوه براى اجرا و استفاده از مدلهاى تجارت الكترونيك کمتر از حجم مناسب و لازم برای شروع به کار است.

صفحه 40:
eo جه لجسل لا سمه 3-5 - اسم :1۵6۵ وت | سس متقووت رجف ‎cacao co‏ رتست با ری | سین تست 1000 ,6009 000 :6009 6و 0 سل 004070 :و0 سین 00000 (18000) ترجه سین مش سر مت بط ,تال 6 یسیع ساس ‎Orne Portes Lepokte Brora Dotred,‏ مب ] C-00DOEROE 000 01G0010E OOTHIBOMOD C00 FRODDOMOD DOOELE Ohi ۵ ‏مدت :ل‎ Ocaeraw oh Pare Our (O10) Orth, ©, (1088), Crows, emer m ‏رین تسج‎ Prov. "OBO Créer OO, shaw, PP, (0-104 سوب هنن washer این یواست 0

صفحه 41:
برای استفاده از محتویات مقالات و همچنین اسلایدها و متن کامل مبحث مورد نظرء می توانید به سایت : مراجعه نمائید. 60

34,000 تومان