صفحه 1:
صفحه 2:
* فرایندی غیررقابتی در تأمین کالا یا خدمات بر مبنای گزا ۳
معرفی
انجام خوا
تشخیص هیأت ترک تشریفات میباشد.
صفحه 3:
ترک تشر یفات مناقصه (ماده ۲۷ ق بم)
در مواردي که انجام مناقصه براسا
توجيهي دستگاه مناقصه گزار به
مرکب از مقامات مذکور ده
قانون میسر نباشد. مي توان معا
ديگري انجام داد و در اين صورت هه
د
ترتيب انجام این گونه معاملات را
صفحه 4:
ترک تشریفات مناقصه (ماده ۲۷ ق بم)
تأکید بر اولویت گزینش رقابتی در
9 لزوم ارائه گزارش توجیهی
- تشكيل هيأت كزارش توجيهى از شه نه
5 رعايت صرفه و صلاح دستكاه
- 0 تعيين نحوه انجام معامله در گزا
- الزوم رعايت ساير مقررات
- انجام کلیه مراحل ترک تشریفا
برای یک نوع کالا یا خدمت
9 عدم شمول قواعد ترک تشریفا
صفحه 5:
* ذکر دلایل کافی (الزام به خرید از 8
خاص, تحریمهای اقتصادینبود زمان کاة
برگزاری مناقصه, معین نشدن بودجه؛ وجو
فورس ماژوری كه خطرات جانى «١
كشور مى سازد و ...) براى انجام
از نظر ترک تشریفات الزامی است,,م:
* البته باید توجه داشت که ترک تشریفات مناقصه در 159
کشور به عنوان مسیری اورژانسی برای عدم
عمومی شناسایی شده است لذا استفاده از ۱
صفحه 6:
دلایل توجیهی لزوم ترک تشریفات مناقضه
ژور: مانند حوا
زلزله و سيل كه 3 ويزكى بابد داشته باش
قابل ييشبينى بودن 2- غير قابل اجتناب ,
غير ممكن شدن اجراى كار
: در مواردى مانند الزام قانون
as از عرضهکنندگان خاص
: مثل تهيه دارو
فوت وقت باعث زيان جانى
: در مورد خريد
مورد مصرف روزانه که در محل از طر:
ذیربط دولتی و یا دستگاههای متولی ,
صفحه 7:
تر کیب هیأت ترک تشر یفات مناقصه (ماده 3۲۸ دا
* ترکیب هیأت ترك تشریفات مناقصه موَضو
این قانون در مورد دستگاههاي موضوع بند
1 اين قانون به شرح زیر خواهد بود :
)ماده 84قانون محاسبات عمومی کشور +)
* الف در مورد معاملات واحدهای مرکز
موضوع بند «ب» ماده (1) این قانون
. معاون مالی و اداری و يا مقام مشابه ور 5
موّسسه دولتی حسب مورد
2 ذیحساب مربوط يا مقام مشابه
3 یک نفر دیگر از کارکنان خبره و
۳۲
صفحه 8:
تر کیب هیأت ترک تشر یفات مناقصه (ماده ۲۸ق
ب در انجام معاملات دستگاههای اجراء
اعتبارات استانی هستند در واحدهای خارج
دستگاههای موضوع بند «ب» ماده (1)
1 استاندار پا نماینده او
. بالاترین مقام دستگاه اجرائی در
N
3. حسب مورد ذیحساب يا مسوول |
صفحه 9:
wl
2
3
تر کیب هیأت ترک تشر یفات مناقصه (ماده ۲۸ق ۱
تبصره 1 -
بالاترین مسوول امور مالی» جانشین ذی
میباشد.
تبصره 2 - هیأت ترک مناقصه در اس"
استاندار يا نماینده
معاون ذیربط استاندار
ذیحساب استانداری میباشد.
صفحه 10:
تر کیب هیأت ترک تشر یفات مناقصه (ماده ۲۸ق ۱
* ج - در مورد انجام معاملات
1 مدیر عامل و يا بالاترین مقام اجرائی
2 حسب مورد ذیحساب يا مدیر مالی شر:
3 یک نفر به انتخاب مجمع عمومی "
حسب مورد
صفحه 11:
تركيب هیأت ترک تشریفات مناقصه (ماده ۲۸ق ۱۰
* د هيلت موضوع اين ماده كه د,
دعوت بالاترين مقام دستكاه اجرائى ذىرزا
مقامات مجاز از طرف آنها تشكيل
هر سه نفر اعضاء مربوطه را
اعضاء مکلف به حضور در جلسات
مربوط در مورد تقاضای ترک مناق
صفحه 12:
عام هام
تركيب هيأت ترك تشريفات مناقصه (ماده 4 لآق 0
- تشکیل هیأت در مورد هر نوع
صورت اختصاصی
- تهیه گزارش توجیهی توسط ؛
صفحه 13:
تر کیب هیأت ترک تشریفات مناقصه (ماده ۲۸ق ۱
* بنا بر آنچه بیان گردید» دستگاه اجرایی بر
گزارش پیشنهادی ارائه شده از سوی واحد
یا واحد صلاحیتدار جهت تهیه طرح ت
به تشکیل هیأت ترک تشریقات خوا
استناد به گزارش توجیهی هیات مذکور ۹99۲
مشابه دیگری که متعاقباً مورد ۳
ممنوع بوده و نیازمند تشکیل مجدد
صفحه 14:
* هه در اجرای ماده (27) این قانون
7
. در مورد واحدهاى مركزى وزارتخاة
دء انجام معامله ب
سه نفرى_موضوع اين ماده حسب
مقامات زير مجاز خواهد بود:
دولتى و شركتهاى دولتى؛ به مرحت وي
وزير يا رئيس مؤسسه مزبور و در
دولتى هيات مديره شركت.
صفحه 15:
* ه در اجرای ماده (27) این قانون
د, انجام معامله پس از
سه نفرى_موضوع اين ماده حسب
مقامات زير مجاز خواهد بود:
2 در مورد دستگاههای اجرائی
بودجه استانی و در مورد معاملات مر بوطلویی.
اعتبارات غیراستانی که توسط وزارتخا:
موسسات دولتی به واحدهای خارج از
صفحه 16:
تر کیب هیأت تر ک تشر یفات مناقصه (ماده ۲۸ق ۱
ها ae ماده )27( اين قانون د
» انجام معامله بس از
سه نفرى_موضوع اين ماده حسب مورد با تأر
مقامات زير مجاز خواهد بود:
3. در مورد معاملات مربوط به قوه
نگهبان» صدا و سیمای جمهوری
دیوان محاسبات کشور و سایر موّ
به صورت مستقل اداره میشوند
از وزارتخانهها و موّسسات دوا
كن فقن كلوقت ان تا ترس اسآ
صفحه 17:
تر کیب هیأت ترک تشریفات مناقصه (ماده۲۸ق ۱۰
ها bat tear ماده )27( اين قانون >
باشده انجام معامله پس از
سه نفری_موضوع این ماده حسب مورد با تاد
مقامات زیر مجاز خواهد بود:
4. در مورد معاملات مربوط به مو
عمومی غیردولتی بالاترین مقام
موسسه مربوط.
صفحه 18:
باشد انجام معامله پس از تصویب هیأتهای
موضوع اين ماده
تا يايان برنامه سوم توسعه اق
فرهنگی جمهوری اسلامی ae!
شورای اقتصاد
و پس از آن منوط به تأیید هیأتی::
سازمان مدیریت و برنامهریزی
صفحه 19:
انتشار اطلاعات معاملات ترک تشریفات ملق
ماده 23 ق ب م بندج :
اطلاعات کلیه معاملات اعم از مناقصه
مناقصه جز آن دسته ازمعاملاتي که به
هیأت وزیران باید مستور بماند باید
ملي اطلاع رساني مناقصات دراختیار
گیرد.
صفحه 20:
ارزیابی کیفی درترک تشریفات مناقطه
* در صورت ارجاع کار به روش ترك تشریفات
»در صورتی که مجوز ترك تشریفات بدون ة
برداري در زمينه موضوع منافصه زارر !اال
ساده )الزامى است.
(بند الف ماده 13آيين نامه اجرايى بن
صفحه 21:
مستندسازی ترک تشریفات مناقصه
1 ماده 23 ق ب م مستند سازي و اطلاع رر
2 ماده 16 آیین نامه اجرایی نظام مستند
اطلاع رسانی مناقصات
الف - مستندات” مربوط به ثرک ۶
عبارتند از:
1- كزارش توجيهى ترك مناقصه
2- صورتجلسه ترك مناقصهء شامل:
1-2-خلاصه اسناد معامله (مبلغ
معامله)
2-2-نام و سمت هیأت ترک مناقصه 9
3-2- نام و عنوان طرف معامله ومستندات
aw بند "الف" مادو(12) قانهون در
صفحه 22:
مستندسازی ترک تشریفات مناقصه
3- مستند ها ی تأمین منابع مالی» که دز آن of
زير بايد درج شود:
1-3-روش تأمین منابع مالی,
بند mt (3) nile mo" آییننامه در د
بایگانی شود.
پ - یک نسخه از صورتجلسه موضوع جر
به جز موارد مستننا شده در بند “ج” ماده *
قانون به بانک اطلاعات مناقصا Jus
ملی اطلاعرسانی مناقصات منتشر می ی
صفحه 23:
.
در هر دو روش مى بایست گزارش 41010181752
تشابه ترک تشریفات و عدم الزام به ب رگزاری ها
"ترک تشریفات" و "عدم الزام به برگزاری متاقضد
غیر رقابتی هستند که قانون برگزاری مناقصات در
اثبات عدم امکان برگزاری مناقصه بر مبنای اجرای"
قانونی یا انجام مذاکره به آن اشاره نموده است:
هر دوی این روش هاء تنها با اثبات
برگزاری مناقصه قابل انجام است.(۱
بركزارى متاقصة)
انجام کلیه مراحل ترک تشریفات L
صفحه 24:
1 ترک تشریفات بر مبنای تأیید عدم امکان ,
3. رعایت صرفه و صلاح در ترا
رعایت صرفه و صلاح در برخی
الزام به برگزاری مناقصات الزامی آ
4
. برخلاف عدم الزام که در برخی موارد نفر 3
4 برخلاف عدم الزام, قواعد ترک تشْرايَة
تفاوت ترک تشریفات و عدم الزام به برگزاری نات ۱
مناقصه انجام میشود در حالیکه عدم الزا
موکول به این امر نشده است.
کارشناس رسمی يا خبره را جهت تنظیم
پیشبینی نموده» در ترک تشریفات ها
گزارش توجیهی مرکب از سه نفر پیش ب.
است که بر مبنای واحد متقاضی
«حقوق» نمیباشد.
را ال ی ی سب فلا 1
صفحه 25:
بر اساس بند چ ماده 2 «فرایند ارجاع کار: مجموعه اقدامات
انعقاد قرارداد کارفرما با اشخاص مانند مناقصه, مزایده و تر"
یا عدم الزام به آن.» و بر اساس بند ح «تضمین شرکت در فرا
کار: تضمینی که اشخاص, برای اثبات قصد و حداقلی از
کارفرما میسپارند تا کارفرما آنان را در مراحل بعدی
شرکت دهد.»
این تعاریف به تنهایی نمیتواند واضع حکمی باشندز
قانون میدهد و آییننامه فقط میتواند آن را تبیین تما
فرایندهایی مانند ترک تشریفات و عدم الزام چون
و نحوه ضبط تضمین شرکت در فرایند ارجاع کار نداریم
تمیتوان ملاک دریافت تضمین و ضبط تضمین از |
ترک تشریفات و عدم الزام دانست.
زیرا بر اساس ماده 598 قانون مجازات اسلامی وقتی
بهاداری که بر حسب وظیفه به وی سپرده شده است
صفحه 26:
بررسی سوال در مناقصه ترک تشریفاق
بهرهبرداری در زمینه موضوع مناقصه الزامی است.»
که امکان اخذ مجوز ترک تشریفات بینام را به ذهن متبادر میکند ولی بر
الف ماده ۱۶ آییننامه مستندسازی؛ «مستندهای مربوط به ترک تشریفات
عبارتند از:
1- گزارش توجیهی ترک مناقصه 2- صورتجلسه ترک مناقصه
اسناد معامله (مبلغ, مدت و موضوع معامله)
2-2- نام و سمت هیأت ترک متاقصه 3-2- نام و عنوان طرف
مربوط به بند «الف» ماده (12) قانون در خصوص نامبرده» که"
ذكر نام طرف معامله و احراز صلاحیت وی بر اساس معیارهای ار
در بند الف ماده ۱۳ امکان مستندسازی این معامله وجود نخواهد
موخر بودن آییننامه مستندسازی و اصل اجرای آخرین اراده
اخذ مجوز بدون ذکر نام عملاً یک عمل غیراصولی و خلاف تشرب
بود.
/همچنین آیا اگر مجوز ترک تشریفات با نام اخذ شود داشتن گواهینامه
استناد به مفهوم مخالف این گزاره؛ الزامی نیست؟
مطابق بند الف ماده 22 آییننامه ارزیابی کیفی «در مناقصات پ
مناقصهگران باید گواهینامه صلاحبت معتبر داشته باشند» و Une
ام a Rn a ae al PY at نا
صفحه 27:
صفحه 28:
با آرزوی موفقیت و سربلندی
عباس خان محمدی اسفند ۱۳۹۹
اح Hea Oo اد